مقاله اسیب هلال احمر


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اسیب هلال احمر دارای ۵۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اسیب هلال احمر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اسیب هلال احمر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اسیب هلال احمر :

اسیب هلال احمر

مقـدمه :
در نظامهای بین المللی و بطور اخص در نظام جمهوری اسلامی ایران که قوانین الهی سر لوحه آرمان و هدف آ ن است .همیشه شناخت مقدم بر هرگونه تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری است و آ گاهی بیشتر وتعمق در اطلاعات و شرایط هر موضوع مقدم بر برنامه ریزی است .
لذا برای به کار گیری مناسب امکانات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و برای استفاده از امکانات صلیب سرخ بین المللی و سازما نها ی تشکیل دهنده آن لازم است شناخت کافی از جمعیت واز صلیب سرخ بین المللی داشته باشیم.

هدف از سلسله مطالبی که تقدیم حضورتان می شود شناخت بیشتر و افزایش سطح اطلا عات کا درها و خوانندگان گرامی می باشد.
لذا مروری خواهیم داشت بر مبدا ء پیداش ؛اصول و مقررات تا تشکیلات و وظا ئف صلیب سرخ بین المللی که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
نیز یکی از اعضای آ ن می باشد.
مبداء پیدایش نهضت صلیب سرخ و هلال احمر
حدود ۱۲۰ سال پیش ؛ هانری دونال ((سویسی)) با الهام از تعالیم حیات بخش مذاهب الهی (مطالعه مسیحیت در اروپا واسلام در آ فریقا ضمن اقامت در ـالجزایر) و تحت تاثیر صحنه های جنگ رقت بار سو لفر نیو( ایتا لیا) اقدام به نوشتن کتاب کوچکی به نام خاطرات سولفرنیو نمود.هانری دونان این کتاب را کـه گفته میشود در آن زمـان وجـدان دنیارا تکان داد با پیشنهاد چند راه حل عملی به پایان برد ؛ پیشنهاداتی که ندائی بود برای پیدایش نهضت صلیب سرخ که از کشور سویس آغاز ودر سراسر جهان گسترش یافت.

یکی از نتایج مستقیم کتاب سولفرنیو تصویب قراردادهای بین المللی زنو راجع به کمک به مجروحین جنگ در سال ۱۸۶۲ بود که در آن برای اولین بار بر اهمیت تا سیس جمعیتهای امدادی جهت کمک به مجروحین جنگ در کلیه کشورها تاکید شده بود .ودر سلسله قراردادهای بعدی در همین زمینه سبب بنیان گذاری این جمعیت ها شد که پس صلیب سرخ نامیده شدند .

برای ما مسلمانان اندیشه های هانری دونان که در وجود صلیب سرخ میابه تازگی ندارد چه از ۱۴۰۰ سال قبل و حتی قبل تر از آن ؛راه انبیا و اولیاء الهی اصول حیات بخش انسانی را به ما آ موخته .اصولی که بسی فراتر از اندیشه ـ های هانری دونان پا نهاده و انسان ها ئی ایثارگر پرورش می دهد که سرا پا در خدمت خدا وخلق خدا می‎باشند و آنقدر خالص می شوند که مهو در خدا می گردند.
در سال ۱۸۶۳ یک کنفرانس بین المللی با شرکت ۱۶ کشور در ژنو تشکیل شد

در این کنفرانس ؛برای تجلیل از هانری دونان و به احترام کشور سویس زادگاه او علامت صلیب سرخ روی زمینه سفید را که معکوس رنگهای پرچم کشور سویس بود به عنوان علامت مشخصه حرکت صلیب سرخ انتخاب کردند.ودر سال ۱۸۷۶ کشور ترکیه علامت هلال احمر را روی زمینه سفید که معکوس رنگهای پرچم ترکیه عثما نی است به عنوان آرم جمعیت خود انتخاب کرد این علائم و نیز علامت شیر وخورشید سرخ که در سال ۱۹۲۲ توسط ایران انتخاب شده بود از طرف کنفرانس دیپلماتیک که در کشور ژنو در سال ـ۱۹۲۹ تشکیل شد به رسمیت شناخته شدند .علائم فوق الذکر که در مورد حمایت قراردادهای ژنو می باشند دارای محتوای فرهنگی بود و مفهوم مذهبی بطور مستقیم ندارند.به همین علت جمعیت اشغالگر رژیم فلسطین (اسرائیل )که ستاره قرمز داوود را به عنوان آرم انتخاب کرده بودند ؛هنوز توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ به رسمیت شناخته نشده اند و به عضویت اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر پذیرفته نشده است .جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همواره در مناسبتهای مختلف از این اصل حمایت کرده است و قدمهای مثبتی رادر جلوگیری از طرح ستاره قرمز داوود اسرلئیل غاصب برداشته است .پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تغییر نام این جمعیت از شیر خورشید به هلال احمر بنا به در خواست این جمعیت ؛در سال ۱۹۸۱ علامت شیر خورشید از مجموعه علائم اتحادیه جمعیتها صلیب سرخ و هلال احمر حذف شد.

 

اصول اسا سی صلیب سرخ و هلال احمر
اصول اساسی صلیب سرخ پس از طی یک مسیر تکاملی در بیستمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ در وین ؛ سال ۱۹۷۰ به تصویب رسید این اصول در تمام فعالیتهای صلیب سرخ و هلال احمر راهنما بوده ودر هر شرایطی باید رعایت شود و ذیلا به آن بپردازیم.

انسا نیت( بشر دوستی )
صلیب سرخ زائیده آرزویی است که با خود مساعدت بدون تبعیضی به تمام زخمیان میدان نبرد به ارمغان می آورد هدف آن حمایت از حیات و سلامت انسا نها ؛ضما نت احترام به حقوق بشر ؛ تشویق تفاهم ؛ دوستی و همکاری متقابل و برقراری صلح پایدار میان انسانهاست .

بیغرضی
صلیب سرخ هیچ نوع تبعیضی به ملیت ؛ نژاد؛ مذهب ؛اعتقادات ؛طبقه و نظرگا ههای سیا سی قائل نمی شود و تلاش آن به منظور تسکین آلام انسانهای رنجور و دردمند است وحق تقدم باکسا نی است که دارای مبرم ترین مشکلات هستند.

بیطرفی
صلیب سرخ به منظور جلب اعتماد و اطمینان عمومی ، در منازعات ، اغتشاشات و مسائل سیاسی ؛ نژادی و عقیدتی کمال بیطرفی را رعایت می کند.
استقلال
صلیب سرخ یک سازمان مستقل است جمعیتهای در عین حال که بعنوان سازمان های انسان دوستانه در خدمت کشورهای متبوع هستند و مطابق با قوانین کشور مربوطه عمل میکنند باید طوری استقلال داشته باشند که در هر زمانی بتوانند طبق ضوابط صلیب سرخ عمل نمایند.
خدمات داوطلبا نه ( خیریه وبلا عوض )
صلیب سرخ یک سازمان امدادی داوطلبانه است و به هیچ عنوان تمایلات سود جویا نه ندارد .

وحدت (انحصار)
در هر کشور تنها یک موسسه صلیب سرخ می تواند وجود داشته باشد که به روی همگان باز است و صلیب سرخ هر کشور کمکهای خود راباید در اقصی نقاط کشور در اختیار همگان قرار دهد و کلیه کشور را تحت پوشش خود داشته باشد .
جهانی بودن
صلیب سرخ یک سازمان جهانی است که تمام جمعیتهای آ ن مقامی یکسان دارند و مسؤلیت و وظا ئف مشترکی در کمک به یکدیگر را دنبال می کنند لازم به تذکر است که آیه شریفه

« وتعاونو علی البر والتقوی ولا تعاونو علی الا سم والعدوان واتقوالله ان الله شدید العقاب»
و همچنین دستورات انفاق در خیرات و مبرات ؛ایثار وروح اخوت ؛بطور وسیع وعمیق تری این اصول انسانی را مطرح می نماید .
در عین حال لزوم وجود یک مرجع واحد و مقرراتی یکسان برای رفتار زمان جنگ که از طرف همگان مورد پذیرش و اقبال قرار گیرد سبب شده که مقرراتی برای رعایت حال صدمه دیدگان جنگ اعم از لشگری و کشوری بوجود آید این مقررات حاکم بررفتار دولتها در زمان درگیری ها واغتشاشات داخلی و بین المللی و اصول انسانی که در همه منازعات لازم اجراست .

حقوق ومقررات بین المللی یا بشر دوستانه
حقوق و مقررات بین المللی انسانی مجموعه قراردادها ئی و معاهداتی هستند که اهم آنها در همین بحث قواعد اساس حقوق بین المللی که در برخوردهای مسلحانه برای طرفهای درگیر لازم الا جراست بشرح زیر می باشند؛
۱ـ افرادی که از جنگ خارج شده و کسانیکه مستقیما در مخا صمات شرکت نمی کنند باید به حیات و سلامت جسمی وروحی آنها احترام گذاشته شود .
این اشخاص در تمام شرایط بدون هیچ گونه تبعیضی باید مورد حمایت واقع شده وبا آنان با انسا نیت رفتار شود.
۲ ـ کشتن و مجروح کردن دشمنی که تسلیم شده ودیگر نمیتواند بجنگد ممنوع است

۳ ـ مجروحین و بیمارانی که طرف دیگر جنگ آنهارا در اختیار دارد باید جمع ـ آوری و معالجه شوند . کارکنان بهداری و موسسات وابسته و وسائل حمل ونقل بهداری نیز شامل این حمایت قرار خواهد گرفت آرم صلیب سرخ و هلال احمر نشانه این حمایت بوده وباید مورداحترام واقع شود.
۴ ـ رزمندگان اسیر و غیر نظامیان که خود را اسیر دولت دیگر مییابند این حق را دارند که حیات و شرافت و حقوق شخصی و اعتقاد تشان مورد احترام قرار گیرد ودر مقابل هر گونه عمل خشونت آیند و تلافی جویانه مورد حمایت واقع خواهند شد .آنان حق خواهند شد با خانوادهایشان مکاتبه کرده وکمک دیگران را دریافت کنند.

۵ ـ همه افراد از تصحیلات قضایی اساسی بهره مند خواهند شد هیچکس نباید مسول عملی که مرتکب نشده واقع شود .هیچکس نباید مورد شکنجه جسمی و روحی و تنبیه های بد نی ویا رفتار بی رحمانه و خفت آور واقع شود .
۶ ـ دول درگیر در هر موقع و شرایطی باید بین رزمندگان و مردم غیر نظامی تفاوت قائل شوند بطوریکه مردم و اموال غیر نظامی مصون بماند .مردم غیر نظامی و افراد غیر نظامی بطور کلی نباید مورد حمله قرار گیرند حملات فقط باید علیه اهداف نظامی هدایت شود.

قراردادهای چهارگا نه ژنو
قراردادهای چهارگانه ژنو براساس احترام به شخص و حیثیت انسان تدوین شده است و حافظ حقوق مجروحین ؛اسیران و افراد بی طرف در زمان وقوع جنگ می باشد کمیته بین المللی صلیب سرخ که در سال ۱۸۹۴ در پیدایش اولین قراردادهای ژنو پیشقدم بود در سالهای جنگ جهانی دوم تلاش و کوشش فراوانی جهت حفظ حقوق انسانی مردم در زمان جنگ نمود وسر انجام قراردادهای چهارگانه ژنو را در ۱۲ اوت ۱۹۴۲ طی یک کنفرانس دیپلماتیک به تصویب چند کشور جهان رسانید از آن تاریخ سایر کشورهای جهان بتدریج به این قانون ملحق شده که تا تاریخ تهیه این گزارش تعدادآنها ۱۶۱ کشور می باشد .دولت ایران نیز علاوه بر امضاء کردن قراردادهای مذکور در تاریخ اول اسفند ۱۳۳۵ با این قراردادها ملحق شود.عناوین قراردادهای چهار گانه ژنو بقرار زیر می‎باشد

قرارداد اول ـ بهبود سرنوشت مجروحین و بیماران در نیرو های مسلح هنگام اردوکشی
قرارداد دوم ـ بهبود سرنوشت مجروحین و بیماران و غریقان دردریا
قرارداد سوم ـ رفتار با اسیران جنگی .
قرارداد چهارم ـ حمایت افراد کشوری ( غیر نظامی ) در زمان جنگ

پرو تکلهای الحاقی
این پروتکلها به منظور رفع نواقص و تکمیل قراردادهای چهارگانه ژنو در کنفرانسی دیپلماتیک در سال ۱۹۷۷ به تصویب رسید عناوین این پرو تکلها به قرار زیر می باشد :
پروتکل یک : حمایت از قربانیان برخوردهای مسلحانه بین المللی
پروتکل دو : حمایت از قربانیان برخورد های مسلحانه غیر بین المللی
امروزه ۱۰۱ کشور به پروتکل یک و ۹۰ کشور به پروتکل دو الحاق شده و یا آن را امضاء کرده اند در تاریخ ۱/۱۲/۱۳۵۳ ایران پروتکل ها را امضا ء کرد ودر حال حاضر اقدامات لازم جهت الحاق دولت جمهوری اسلامی به پروتکل های مذکور در جریان است

تشکیلات سازمان صلیب سرخ
در واقع صلیب سرخ بین المللی یک نهضت است نه یک سازمان ؛ نهضتی که به نهضت صلیب سرخ و هلال احمر معروف بوده واز جمعیت های ملی هلال ـاحمر و صلیب سرخ کشورهای مختلف ، کمیته بین المللی صلیب سرخ و اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ تشکیل شده است .
در اسا سنامه صلیب سرخ بین المللی که آ خرین بار در هجدهمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ که در سال ۱۹۵۲ در تورنتو تشکیل شده بود .مورد تجدیدنظر و تصویب قرارگرفته ، اهداف ووظائف و نحوه ارتباط هر یک از سازمان های

تشکیل دهند ه صلیب سرخ مشخص گردیده و سه رکن اسا سی نهضت که کنفرانس بین المللی ؛ شورای نمایندگان و کمیسیون دائمی باشد معرفی شده اند .
توضیحات مختصری درباره هر یک از این سا زمانها واز نحوه ارتباط آ نها در ادامه مطالب عنوان خواهد شد . اما در ابتدا ء نموداری که ( در اداره کل امور بین المللی ) از
تشکیلات صلیب سرخ تهیه شده را برای اطلاع بیشتر ارائه می نماییم .

نمودار تشکیلات صلیب سرخ بین المللی

نفرانس بین المللی صلیب سرخ
کمیته بین المللی صلیب سرخ
اتحادیه جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ
جمعیت های ملی هلال احمر وصلیب سرخ
دولتها امضاء کننده قرار داد ها چهار تخانه ژنو

اول ـ جمعیتهای ملی (هلال احمر یا صلیب سرخ )
در اکثر کشورها ی جهان جمعیت هائی بنام جمعیت هلال احمر یا صلیب سرخ بعنوان یک جمعیت ملی ؛خصوصی خیریه و غیر دولتی ؛اما تابع مقررات عمومی کشور متبوع خود تا سیس شده است .این جمعیتها تابع هر کشور پشتیبان فعالیتهای امدادی بهداشتی
و اجتماعی دولت بوده ودر صورت نیا ز و امکان برای پذیرش مسولیتها ئی که با نوع اصول و اهداف آن تناقضی ندارد پیشقدم خواهد بود این جمعیتها در همه حال طیق اصول هفتگانه صلیب سرخ وظا ئف انسانی خود را انجام می دهند .

اهداف جمعیتهای ملی
۱ ـ حمایت از آسیب دیدگان نظامی و غیر نظامی در زمان درگیریها بدون هیچگونه تبعیض پشتیبانی از بهداری نظامی و کمک به اسرای جنگی و خانواده آنان .
۲ ـ آمادگی امدادی برای زمان وقوع سوانح و حوادث طبیعی و اجرای برنامه های امدادی وقت وقوع چنین سوانحی .
۳ ـ تعاون در بهبود بهداشت جامعه ؛پیشگیری از بیماری ؛ رفع آلام از طریق خدمت به جامعه و برنامه های آموزشی در زمینه هائی از قبیل :بهداشت اولیه و عمومی ، کمکهای اولیه ، انتقال خون ؛ ارتوپدی ؛ خدمات اجتماعی ؛ مددکاری اجتماعی ؛ خدمات پرستاری

برنامه های جوانان روابط عمومی و روابط بین الملل.

۴ ـ نشر اصول اسا سی صلیب سرخ و مقررات انسا نی بین المللی و ترویج مفاهیم تعاون ؛ تفاهم ؛ دوستی ؛ احترام متقابل و صلح پایدار بین مردم و میان همه ملتها .
تشکیلات جمعیت های ملی
جمعیتهای هلال احمر یا صلیب سرخ معمولا دارای تشکیلات زیر هستند
۱ ـ مجمع عمومی متشکل از :نمایندگان منتخب اعضای جمعیت مرکزی و جمعیتهای استانها و شهرستانها(نمایندگان براساس تعداد اعضای هر جمعیت محاسبه می شود )
اعضای کمیته مرکزی (شورای عالی اجرائی )؛نمایندگان ارگانها ؛ وزارتخانه نهادها و سازمانهای مربوطه کشور ؛ چند نفر اعضای افتخاری ؛مشاورین (بدون حق رای )

مجمع عمومی علاوه برتعیین کردن خط مشی کلی جمعیتها و تایید یا رد فعالیتهای دستگاهی اجرائی آنها در اجلاسها یسالانه خود ؛ریس نواب ریس ، دبیر کل و اعضای شورای عالی اجرائی را انتخاب و منصوب می نمایند.
۲ ـ کمیته مرکزی (شورای عالی اجرائی جمعیت متشکل از :رئیس جمعیت ، خزانه دار کل
دو نایب رئیس ؛ دبیر کل ؛ بازرسان ؛ مشاورین ( بدون حق رای ) .
کلید امور اجرائی به کمیته مرکزی محول شده .
۳ ـ کمیته های فرعی ( شعبه های جمعیت )
۴ ـ ریا ست عالیه که معمولا به شخص اول مملکت اطلاق می شود .
۵ ـ سازمانها ؛معاونتها دبیر کل و دیگر واحدهای جمعیت .
شرایط به رسمیت شناخته شدن یک جمعیت
از نظر داخلی
۱ ـ جمعیت باید یک قانون ؛ مصوبه یا ماده ای شده دولت داشته باشد .

۲ ـ جمعیت باید یک اسا سنامه وآئین نامه داخلی مناسب داشته باشد .این اساسنامه باید به تایید کمیسیون مشترک اتحادیه و کمیته که به این منظور تشکیل شده است برسد.
۳ ـ جمعیت باید فعلا در زمینه های مسولیت های متفاوت خو.د فعالیت کند .
۴ ـ به اصول اساسی صلیب سرخ احترام گذاشته واز آرم جمعیت استفاده قانونی و صحیح طبق قراردادهای چهارگانه ژنو و مقررات مصوب کنفرانس بین المللی صلیب سرخ بنماید.
از نظر بین الملل
۱ ـ در یک کشور مستقل که قراردادهای ژنو در آن لازم الا جرا بوده تاسیس شده باشد.
۲ ـ تنها جمعیتهای ملی هلال احمر یا صلیب سرخ بوده و یک مرکز یت داشته باشد
۳ ـ توسط دولت متبوع خود بعنوان یک سازمان خیریه و امدادی داوطلبانه و پشتیبان
دولت در فعالیتهای عمومی مربوط به رسمیت شناخته شده باشد .

۴ ـ جمعیت باید مستقل باشد ؛به نحوی که طبق اصول انسانی صلیب سرخ که بیستمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ به تصویب رسیده در همه شرایط عمل می کند همچنین اساسنامه جمعیت نباید مغایرتی با این اصول داشته باشد.
۵ ـ استفاده صحیح و قانونی فقط از علامت صلیب سرخ یا هلال احمر مطابق قراردادهای چهارگانه ژنو و مقررات مصوب کنفرانس بین المللی صلیب سرخ .
۶ ـ سازماندهی فعالیتهای فعالی داشته باشد به نحوی که به مسوولیتهای خود (در زمان صلح وجنگ )بطور موثری عمل نموده و همچنین در زمان صلح برای زمان جنگ خود را آماده نماید .
۷ ـ با فعالیتهای خویش کلیه اراضی کشور و توابع انرا تحت پوشش قرار دهد .
۸ ـ عضویت در جمعیت را برای اتباع کشور خود به دلیلهای نژادی ؛جنسی ؛ طبقاتی
مذ هبی ؛ سیاسی ؛ یا اعتقاد ی ممنوع ننماید.

۹ ـ به اسا سنامه های صلیب سرخ بین الملل ملحق شده ؛ وبه مصوبات آن احترام و عمل نماید و با اعضای صلیب سرخ بین المللی همبستگی وروابط نزدیکی داشته باشد .
۱۰ ـ به اصول اساسی صلیب سرخ که در کنفرانس بین المللی صلیب سرخ مشخص شده است احترام گذاشته وبه آنها عمل کنند (بی طرفی ، استقلال سیاسی و مذهبی و اقتصادی ؛جهان مشمولی و مساوات بین جمعیتهای ملی و هدایت شدن شدن در کلیه فعالیتهای خویش توسطتوسط روح قراردادهای ژنوو پروتکلهای الحا قی آن
شرایط در آمدن جمعیت به عضویت اتحادیه جمعیتهای هلا ل احمر و صلیب سرخ
۱ ـ توسط دولت خود به رسمیت شناخته شده باشند .
۲ ـ تعهد به احترام اصول اساسی صلیب سرخ و عمل به آنها در کلیه فعالیتهای خود .
۳ ـ تنها جمعیت ملی بوده و کلیه کشور را تحت پوشش قرار می دهد .
۴ ـ احترام و عمل به اسا سنامه اتحادیه و پرداخت حق عضویت تعیین شده .

بر اساس عرف و روال متداول مسئله به رسمیت شناختن یک جمعیت ملی توسط کمیته و پذیرفتن همان جمعیت به عضویت اتحادیه همزمان انجام می شود ودر واقع می توان گفت :یک مرحله واحد شده است .
براساس یکی از شرایط به رسمیت شناخته شدن جمعیتها (در واقع شرایط به عضویت اتحادیه در آمدن عدم مغایرت اسا سنامه جمعیت ملی با اصول اسا سی صلیب سرخ مصوب بیستمین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ می باشد .بنابراین جمعیتها ئی که در حال تا سیس بوده ویا جمعیتهائی که تغیراتی در اسا سنامه خود انجام داده اند قبل از تصویب نهائی باید به تاکید کمیسون مشترک اتحادیه و کمیته ؛برای بررسی اساسنامه جمعیت های ملی برسد .
تا این تاریخ بیش از ۱۶۵ جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ در جهان تاسیس شده که ۱۳۸ جمعیت از آنها به رسمیت شناخته شده و عنصر اتحادیه بوده وبقیه در حال طی مراحل قانونی می باشند .

جالب است بدانیم که اولین جمعیت صلیب سرخ در سال ۱۸۶۴ در کشور بلژیک تشکیل شده و اولین جمعیت هلال احمر در سال ۱۸۶۸ در کشور ترکیه تا سیس شده است .
امروزه از مجموع ۱۳۸ جمعیت عضو اتحادیه ۱۱۶ جمعیت صلیب سرخ و ۲۱ جمعیت هلال احمر و یک جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد .
دوم ـاتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر

در تاریخ تشکیل اتحادیه تعداد جمعیتها به ۴۵ جمعیت می رسد که از بین این جمعیتها پنج جمعیت صلیب سرخ از کشورهای ؛ژاپن ؛ ایتالیا ؛فرانسه ؛انگلستان و آمریکا پیشقدم شده ودر تاریخ ۵ می ۱۹۱۹ (یعنی پس از پایان جنگ جهانی اول ) اقدام به تشکیل اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ در پاریس کردند .در اکتبر سال ۱۹۸۱ نام اتحادیه به اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر تبدیل شد. همینطور که از نام سازمان برداشته می شود اتحادیه شامل کلیه جمعیتهای ملی صلیب سرخ و هلال احمر بوده که هر کدام در تصمیمات اتحادیه شریک و سهیم هستند.. اتحادیه سازمانی مستقل ؛ غیر دولتی ، غیر سیاسی ، غیر نژادی ، غیر مذهبی ، خصوصی ، بی طرف است .

و شعار آن از انسانیت تاصلح می باشد مرکز اتحادیه در ژنو بوده و علامت آن هلال و صلیب سرخ می باشد.
هدف محلی اتحادیه
هدف محلی اتحادیه عبارت است از الهام بخشیدن ؛تشویق و کمک در تسهیل و گسترش کلیه اشکال فعالیتهای بشر دوستانه توسط جمعیت های ملی به منظور جلوگیری و تسکین آلام بشری و کمک به حفظ و اشاعه صلح در جهان .
وظا ئف اتحادیه
جهت دستیابی به این اهداف محلی وظا ئف اتحادیه به شرح زیر می باشد ؛
۱ ـ عمل نمودن بعنوان هیئت رابط دائمی ؛؛مطالعه و هماهنگی بین جمعیتهای ملی و ارائه هر گونه کمک به آنها در صورت نیاز
۲ ـ تشویق در امر تشکیل و توسعه یک جمعیت ملی رسمی و مستقل در تمام کشور ها .
۳ ـ امدادرسانی به قربانیان سوانح با کلیه وسائل موجود .

۴ ـ کمک به جمعیتهای ملی در آمادگی امدادسوانح و سازماندهی اقدامات امدادی و عملیات امدادی آنها
۵ ـ سازماندهی ؛هماهنگی و رهبری اقدامات امداد بین المللی مطابق با اصول و قوانین مصوبه کنفرانس بین المللی صلیب سرخ .
۶ ـ تشویق و هماهنگی شرکت جمعیتهای ملی در فعا لیتهای مربوط به حفاظت از بهداشت عمومی و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی با همکاری مقامات ملی زیربط .
۷ ـ تشویق و هماهنگی تبادل افکار بین جمعیتهای ملی جهت آموزش آرمانها بشر دوستانه به جوانان و توسعه روابط دوستانه بین جوانان تمامی کشورها .
۸ ـ کمک به جمعیتهای ملی جهت جذب اعضاء از میان عموم مردم و آموزش اصول و آرمانها صلیب سرخ به آنان .
۹ ـ امدادرسانی به قربانیان در گیرهای نظامی در محدوده وظا ئف توافق شده اتحادیه بعنوان عضوی از صلیب سرخ بین الملل برطبق موافقتنامه های منعقده ؛با کمیته بین الملل صلیب سرخ .

۱۰ ـ کمک به کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهت ارتقاء و توسعه قوانین بشر دوستانه بین المللی و همکاری با آن در اشا عه این قوانین و اصولی اساسی صلیب سرخ میان جمعیتهای ملی .
۱۱ ـ ایفای نقش نمایندگی رسمی جمعیتهای عضو در صحنه های بین المللی بویژه جهت بررسی هر گونه مسائل مربوط به تصمیمات و توصیه های متخذه توسط مجمع عمومی و حفاظت از همبستگی آنان و حمایت از منافع جمعیتهای عضو.
۱۲ ـ اجرای وظایفی که توسط کنفرانس بین المللی صلیب سرخ بر عهده اش گذارده شده است.
امروزه ۱۴۴ جمعیت ملی هلال احمر وصلیب سرخ عضو اتحادیه بوده ودر تصمیمات آن شریک میباشند .

برای پی بردن به نحوه تصمیم گیری و اداره امور اتحادیه بایستی مروری بر ارکان و سازمان آن داشته باشیم .
اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر دارای مجمع عمومی ؛ شورای اجرائی ؛کمیسیونها ی اسا سی و مشورتی ؛دبیرخانه و واحد های دیگر میباشد که بطور خلاصه جداگانه بشرح برخی از آنها خواهیم پرداخت .

اول ـ ارکان اتحادیه
۱ ـ مجمع عمومی
مجمع عمومی اتحادیه جمعیتهای هلال احمر وصلیب سرخ بعنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری اتحادیه شناخته میشود .این مجمع پارلمان جمعیتهای ملی را تشکیل می ـ دهد وهر یک از جمعیتهای عضو دارای یک رای در مجمع عمومی میبا شد .مجمع عمومی معمولا هر دو سال یک بار تشکیل جلسه داده و تمامی اختیارات لازم جهت اجرای اهداف و رسالت اتحادیه و وظا ئف متعارف مجمع عمومی شرکتهای تجاری را دارد .بعلاوه رئیس اتحادیه و ۱۶ جمعیت ملی عضو شورای اجرائی اتحادیه رانیز با در نظر گرفتن تقسیمات جغرافیایی عادلانه برای مدت چهار سال انتخاب می کنند .
از طرف دیگر انتصاب دبیر کل و خزانه دار کل اتحادیه به پیشنهاد شورای اجرائی و تصویب این مجمع انجام میشود .

۲ ـ شورای اجرائی
همانطور که قبلا گفته شد شورای اجرائی اتحادیه متشکل رئیس ؛هشت نا یب رئیس و شانزده جمعیت عضو اتحادیه بوده و همگی توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند : بعلاوه رئیس جمعیت صلیب سرخ سوئیس بطور دائم نایب رئیس اتحادیه بوده و لذا عضو شورای اجرای میباشد .
جلسات شورای اجرائی سالی دوبار بسر پرستی رئیس اتحادیه و حضور دبیر کل اتحادیه تشکیل میشود .وظا ئف شورا مشابه و ظا ئف هئیت های مدیره شرکتهای تجاری بوده و دارای همان اختیارات است .
دوم ـ کمیسیون های اسا سی و مشورتی اتحادیه

اتحادیه دارای دو کمیسیون اساسی و چهار کمیسیون مشورتی بوده که عبارتند از:
۱ ـ کمیسیون دائمی تعیین میزان حق عضویت ها متشکل از هفت نفر که به پیشنهاد شورای اجرائی و تصویب مجمع عمومی برای مدت دوسال منصوب می شوند .

وظیفه اساسی این کمیسیون بررسی و تعیین میزان حق عضویت هر جمعیت ملی به اتحادیه و رسیدگی بدرخواستهای کاهش حق عضویت که از طرف برخی جمعیتها ارائه میشود.
۲ ـ کمیسیون مالی متشکل از شش نفر که توسط مجمع عمومی برای مدت چهار سال انتخاب شده و عضویت خزانه دار کل اتحادیه میباشد .این کمیسیون مسئولیت کنترل امور مالی اتحادیه را دارد .
۳ ـ چهار کمیسیون مشورتی اتحادیه هر کدام متشکل از حداکثر سی وسه جمعیت برای مدت چهار سال توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند .وظیفه این کمیسیونها ی مشورتی در زمینه خط مشی و موضوعات فنی در محدوده تخصص خود بوده و مدت آزمایشی آنها در اکتبر ۸۷ (مهر ۶۶) با تجدید نظر مجمع عمومی بپایان میرسد ؛نام چهار کمیسیون مشورتی بشرح زیر است :
ـ کمیسیون بهداشت و خدمات به جامعه
ـ کمیسیون توسعه ـ کمیسیون امداد سوانح
ـ کمیسیون جوانان
سوم مقامات اتحادیه:
۱ ـ رئیس اتحادیه که بالاترین مقام اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر بوده
توسط مجمع عمومی برای مدت چهار سال انتخاب میشود .

این مقام علاوه بر سرپرستی جلسات مجمع عمومی و شورای اجرای هماهنگ کننده فعالیتهای ارگان های مختلف اتحادیه و نمایندگی اتحادیه درمقابل جمعیتهای ملی موسسات صلیب سرخ بین المللی و سازمانهای بین المللی دارد.
رئیس اتحادیه که زیر نظر مجمع عمومی و شورای اجرائی فعالیت میکند موظف است ما موریتهای محوله از طرف مجمع و شورا را انجام دهد.
۲ ـ دبیر کل اتحادیه که به پیشنهاد شورای اجرائی و تصویب مجمع عمومی براساس یک قرارداد منصوب میشود بالاترین مقام اجرائی اتحادیه میباشند.این مقام مسئولیت دبیری مجمع عمومی و شورای اجرائی را نیز برعهده دارد .دبیر کل مسئول اداره امور دبیرخانه اتحادیه ؛ارتباط با جمعیتهای ملی نمایندگی اتحادیه نزد سازمان های بین المللی و هماهنگ کننده عملیات بین المللی امداد سوانح و حوادث میباشند .دبیر کل اتحادیه زیر نظر مجمع عمومی ؛شورای اجرائی و رئیس اتحادیه فعالیت می کند .

۳ ـ خزانه دار کل اتحادیه به پیشنهاد شورای اجرائی و تصویب مجمع عمومی برای مدت چهار سال منصوب میشود . نقش اسا سی این مقام مشاور امور مالی اتحادیه بوده و لذا بعنوان مشاور در اجلاسهای مجمع عمومی و شورای اجرائی شرکت می کند.
ه ـ منابع در آمد اتحادیه
در آمدهای اتحادیه از دو منبع اصلی زیر تامین میشود :
۱ ـ حق عضویت سالانه که توسط جمعیتهای ملی صلیب سرخ و هلال احمر پرداخت میشود.این منبع حدود هشتاد درصد(۸۰) بودجه معمولی سالانه اتحادیه را تامین میکند و لذا مهمترین و اصلی ترین منبع در آمد بحساب میاید.
همانطور که قبلا اشاره شد حق عضویت هر جمعیتی توسط کمیسیون دائمی تعیین حق
عضویتها و با تصویب مجمع عمومی براساس معیار های زیر برای دو سال آینده تعیین
میشود :
ــ میزان حق عضویت دولت به سازمان ملل متحد ( با میزان تاثیر ۳۵/۰)
ــ منابع مالی جمعیت (با میزان تاثیر۳۵/۰)
ــ میزان حق عضویت شش سال گذشته جمعیت ( با میزان تاثیر ۳۰/۰)
بعنوان مثال حق عضویت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه برای سالهای گذشته ۲۵/۱ بود که با تلاش مسئو لین جمعیت این رقم به ۹۵/۰ برای سالهای
۸۶ و۸۷ تقلیل پیدا کرد .

۲ ـ سود حاصل از سر مایه گذاریها و بهر ه های بانکی .
لازم به توضیح است که منابع مذکور بودجه عادی اتحادیه را تامین میکند و لذا اتحادیه برای عملیات امدادی و یا توسعه جمعیت های ملی از بودجه های امدادی که جداگانه بر اساس استمدادهای متعدد از جمعیتهای دیگر جمع آوری میشود استفاده میکند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ
خوانندگان عزیز « پیام هلال » بیاد دارند که در قسمت چهارم و در ادامه بحثمان در مورد سازمان و تشکیلات نهضت صلیب سرخ و هلال احمر به اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر پرداختیم و توضیحاتی پیرامون تاریخچه ؛ اهداف و وظا ئف؛ تشکیلات و منابع درآمد آن به خوانندگان محترم ارائه کردیم .
اینک به لطف پروردگار متعال سومین سازمان نهضت صلیب سرخ وهلال احمر بین المللی یعنی کمیته بین المللی صلیب سرخ ؛را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
شاید لازم باشد یکبار دیگر اشاره کنیم که موضوع تحقیق و بررسی در مورد نحوه عملکرد و مواضع کمیته و سایر سازمانهای تشکیل دهنده نهضت و ارزیابی آن در این سلسله مقالات جای نداشته و اینکه بیاری حق تعالی بطور جداگانه ای به آن در فرصت مناسب خواهیم پرداخت.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ توسط هانری دونان موسس نهضت صلیب سرخ و هلال احمر ؛ و چند تن از یارانش تاسیس شد .کمیته مذکور سازمانی است مستقل و غیر دولتی ؛خصوصی واز نظر سیاسی و اید ئولوژی و مذهبی بیطرف بوده و شعار آن نیکوکاری در زمان جنگ میباشد.کمیته دارای اساسننامه خاص خود بوده و علامت مشخصه آن صلیب سرخ روی زمینه سفید در داخل یک دایره بشکل زیر میباشد.
کمیته دارای حداکثر بیست و پنج عضو (۲۵) بوده که بر مبنای اساسنامه همگی سوئیسی هستند.موجودیت و نقش این سازمان در قراردادهای ژنوودر مصوبات کنفرانسهای بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و نیز اکثرمجامع بین المللی برسمیت شناخته شده است .
کمیته بمنظور رسیدن به اهداف انسا ندوستا نه خود در زمینه هائی چون امدادرسانی

جستجو؛ ارتباط با سازمانهای بین المللی جلب احترام به حقوق بین المللی بشر دوستانه
و نشر و توسعه این حقوق تلاش میکند.
مقر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو (سوئیس ) بوده و با توجه به اینکه مهمترین
زمینه های فعالیت آن در زمان جنگ و هنگام در گیری و آشوب است کمیته امروز در اکثرکشورها ی درگیر نما یندگی دارد.
براساس گزارش بررسی فعالیت های « جاری کمیته » مورخ مهر ۶۵ کمیته بین المللی صلیب سرخ حدود ۱۰۶ نمایندگی اصلی و فرعی در ۸۰ کشور جهان دارد.
کمیته همچنین روابط خود را با جمعیتهای ملی اتحادیه ؛ دولتها؛ سازمان ملل وسایر سازمانهائی که بنحوی اهداف مشابهی دارند حفظ کرده و همکاری و هماهنگی آنها را در فعالیتهای مشترک جلب مینماید.
نقش و وظا ئف
وظا ئفی که در اساسنامه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر بین المللی برای کمیته بین المللی صلیب سرخ و با الهام از اساسنامه کمیته تعیین شده بشرح زیر است:
۱ ـ حفظ و نشر اصول اسا سی نهضت که عبارتند از :انسانیت ؛ بیطرفی ؛ استقلال خدمات داوطلبانه (خیریه و بلا عوض ) (انحصار ) و جهانی بودن .
۲ ـ برسمیت شناختن هر جمعیت ملی ( صلیب سرخ یا هلال احمر ) جدید التا سیس که عملا شرایط برسمیت شناخته شدن رادارا میباشد و همچنین اعلام این امر به سایر جمعیتهای ملی.
۳ ـ برعهده گرفتن و ظایفی که از طرف قراردادهای ژنو برای کمیته در نظر گرفته شده است .
از قبیل بازدید از اماکن نگه داری اسرا ء و غیر نظامیان بازداشتی و همچنین حمل و توزیع کمکهای امدادی به آنها وبر ساکنین مناطق اشغالی و سایر آسیب دیدگان و تلاش و فعالیت در جهت اجرای دقیق حقوق بین المللی بشر دوستانه که در در گیریهای مسلحانه لازم الا جرا میباشد و همچنین دریافت و مطلع شدن از هر گونه شکایات در مورد ادعای نقض حقوق مذکور .
۴ ـ اقدام در همه اوقات (به عنوان یک موسسه بیطرف که فعالیتهای بشر دوستانه خود را بطور اخص در زمان درگیریهای مسلحانه و یا زد و خورد های داخلی انجام میدهد)

جهت تامین حمایت آسیب دیدگان نظامی و غیر نظامی حوادث مذکور و تبعات این حوادث و یاری رساندن به آسیب دیدگان فوق الذکر در صورت نیاز با همکاری و هماهنگی جمعیتهای ملی و اتحادیه جمعیتهای صلیب سرخ وهلال احمر .
۵ ـ تامین جریان عملیات آژانس مرکزی جستجو طبق مفاد کنوانسیونهای ژنو.
۶ ـ کمک در زمینه آموزش پرسنل درمانی و تهیه وسائل پزشکی ( در حال بروز درگیریهای مسلحانه) وبا همکاری جمعیتهای ملی ؛سرویسهای درمانی نظامی و غیر نظامی و مسئولین مربوطه .

۷ ـ تلاش در جهت تفهیم و نشر حقوق بین المللی بشر دوستانه که در درگیریهای مسلحانه لازم الاجرا میباشد و فراهم نمودن مقدمات توسعه آن .
۸ ـ اجرای ماموریتها ی که از سوی کنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به کمیته محول میشود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ توسط
هانری دونان موسس نهضت صلیب سرخ و
هلال احمر و جند تن از یارانش تااسیس شد

تشکیلات کمیته
بر مبنای اساسنامه خود؛ کمیته بین المللی صلیب سرخ دارای تشکیلات خاص بوده که مختصرا توضیحاتی درباره آنها برای اطلاع خوانندگان عزیز ارایه میدهیم.
مجمع عمومی کمیته
رکن عالی سیاستگزاری؛ نظارت و تصمیم گیری کمیته بوده که حدودا هشت بار در سال تشکیل جلسه میدهید. اعضا مجمع همان اعضای کمیته ( حداکثر ۲۵ نفر ) بوده و رئیس و نایب رئیس کمیته میباشد.

شورای اجرایی
مسیول جریان کلی امور کمیته بوده و نظارت مستقیم بر ادراه آن دارد. شورا متشکل از حداکثر هفت نفر از اعضای کمیته به انتخاب مجمع عمومی بوده و هفته ای یکبار تشکیل جلسه میدهد. رئیس کمیته ( رئیس مجمع ) ریاست شورای اجرایی را بعهده دارد.

هیت مدیره

مسیول اداره کمیته بر اسا تصمیمات و توصیه های مجمع عمومی؛ شورای اجرایی و ریس کمیته میباشد. در حال حاضر هیت مدیره کمیته از مدیر عملیات و مدیر عامل که همزمان مسولیت مدیریت امور عمومی و مدیریت امور اداری را دارد تشکیل شده است. مدیریت عملیات که در واقع قلب کمیته و مهمترین قسمت آن میباشد از دو بخش عملیات و آژانس مرکزی جستجو تشکیل شده است. هر کدام از این دو بخش بر اساس یک تقسیم جغرافیایی خاص تقسیم شده که هر درگیری یا کشور درگیر یک

بقیه آشنایی با نهضت
میز خاص در مرکز کمیته به خود اختصاص داده است. نمایندگی های کمیته در سراسر جهان زیر نظر این مدیریت فعالیت
مدیریت اداری کمیته شامل امور اداری؛ مالی؛ پرسنلی؛ آمزس و کامپیوتر بوده در حالی که مدیریت عمومی شامل بخشهای اصول و قوانین ( امور حقوقی؛ئ جمعیتهای ملی و آرشیو) و اطلاعات و امور رسانه ها؛ نشر و همکاری؛ انتشارات؛ سمعی و بصری و روابط عمومی) میباشد.

منابع در آمد کمیته
کمیته برای فعالیتهای عادی و فوق العاده خود نیاز به بودجه کلانی دارد. برای مثال در سال۱۹۸۵ جمع کل هزینه های کمیته به پیش از پانصد و پنجاه و پنج میلیون فرانک سویس رسید. برای تامین این بودجه هنگفت کمیته منابع در آمد متعددی به شرح زیر دارد :
۱ ـ کمکهای دولتها :
بر اساس مصوبات کنفرانسهای دیپلماتیک و کنفرانسهای بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر دولتهای عضو قرار داده های ژنو سالانه کمک مشخصی به کمیته بین المللی صلیب سرخ نموده که این منبع؛ منبع اصلی در آمد کمیته به حساب می آید.
۲ ـ کمکهای جمعیتهای ملی :
براساس مصوبات کنفرانسهای بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر باید هر سال جمعا تا ده درصد از بودجه عادی سالیانه کمیته را تامین نمایند. میزان سهمیه کمک هر جمعیت همان میزان حق عضویت جمعیت مربوطه به اتحادیه می باشد (برای جمعیت ما ۹۵/۰).

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.