مقاله بررسی سازه ها شخص القایی صدا وسیما جمهوری اسلای ایران بر مخاطبان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بررسی سازه ها شخص القایی صدا وسیما جمهوری اسلای ایران بر مخاطبان دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی سازه ها شخص القایی صدا وسیما جمهوری اسلای ایران بر مخاطبان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی سازه ها شخص القایی صدا وسیما جمهوری اسلای ایران بر مخاطبان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بررسی سازه ها شخص القایی صدا وسیما جمهوری اسلای ایران بر مخاطبان :
چکیده تحقیق:
اهمیت رسانه هاس جمعی از همان آغاز انتشار نخستین روزنامه ها در یونان باستان همواره در کانون توجه نویسندگان و گردانندگان آنها و دغه دغه خاطر سیاستمداران و حکام آن زمان بوده و تاکنون نیز ادامه دارد.تلویزیون نیز به عنوان یکی از بزرگترین و پردامنه ترین رسانه همواره توجه جامعه شناسان و ارتباط گران، سیاستمداران و;.. دوم خود معطوف داشته است موضوع اصلی، بررسی سازه ها شاخص ایفای صدا وسیما است. سازه شخصی یکی از نظریه ها، جورج کلی ( ۱۹۶۷-۱۹۰۵) می باشد. سازی نحوهنگاه کردن فرد به رویدادهای موجود در دنیایی دوست به عبارت دیگر سازه فرضیه ای عضلانی است که برای توضیح یا تعبیر رویدادهای زندگی ساخته می شود. ما طبق این انتظار که سازه هایمان واقعیت های زندگی رزمره را پیش بینی خواهندکرد و آنها را توضیح خواهند داد، رفتار می کنیم همانند دانشمندان ، همواره این فرضیه ها را آزمایش می کنیم، ما رفتار خود را بر پایه سازه هایمان قرار می دهیم و آثار آن را ارزیابی می کنیم.
برای بررسی سازه های القایی صدا وسیما در این تحقیق طی بررسی های مختلف و مطالعه تعداد ۱۵ سازه مختلف درک تصور می کنم صدا و سیما در جهت القای آنها در مخاطبان در داخل کشور انجام می دهد را انتخاب کردم و آن را داخل جدول ۴ گزینه ای با گزینه های موافقم، تا حدودی موافقم، مخالفم، و نظری ندارم قرار دادم و با تأیید استاد این پرسشنامه ها در ۱۰۰ نفر از دانشجویان به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دارم و از آنها خواستم تا به مناسب میل و نظر خود به سوالات پاسخ دهند.
روش آماری که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت روش خی دو X2 بود.
پس از بررسی های انجام گرفته شده شخص گرد یرک سازه های ( توهم توطئه) (تهاجم فرهنگی) مورد قبول اکثریت آراء بدست آمده بود و این سازه ها و فرضیه های مربوط به آن مورد پذیرش قرار گرفت.
فصل اول
مقدمه:
تأثیری پذیری مخاطبان از محتوای پیمامهای وسایل ارتباط جمعی اعم از مطبوعات، رادیو، سینما، علی الخصوص تلویزیون سابقه ای دیرینه و همراه پیدایش آنها دارد. از همان آغاز انتشار نخستین روزنامه ها در یونان باستان ( آکتادیورنا وآکتاسناتوس) همواره میزان و نحوه اثر گذاری آنها بر خوانندگان ودریافت گنندگان مطالب آنها در کانو توجه نویسندگان و گردانندگان آنها و دغه دغه خاطر سیاستمداران و حکام آن زمان بوده است میزان و کیفیت تأثیرات رسانه های جمعی علی الخصوص تلویزیون به عنوان بزرگترین و پردامنه تری رسانه همواره با توجه جامعه شناسان، ارتباط گران، سیاستمداران و ;.به خود معطوف داشته است.
افزایش پژوهشهای ارتباطی با ابعاد وسیعتر و موضوعات دیر گاهی را تقویت کرد که بر مبنای آن رسانه جمعی به وضع اجتماعی- فرهنگی، سطوح نیازها و خصوصیات شخصیتی مخاطبانشان ذی نفوذ و تأثیر گذار و تأثیر آنها ممکن است غیر مستقیم، نامحسوس، طولانی و نیز تحت اشعاع سایر عوامل تقویت کننده یا تضعیف کننده این فراینند باشد،
بسیاری از صاحب نظران انتقاد گر جدیدی ، نسبت عملکرد مثبت و بهنجار رسانه های جمعی ابراز تردید کرده اند آنها بر این باورند که وسایل ارتباط جمعی من جمله تلویزویون مثل هر نهاد اجتماعی دیگری دارای کارکردهایی آشکار و مغایر با نیازهای واقعی مخاطبان نیز به دنبال دو رشته باشد و به ابراز تهاجم فرهنگی و الت دست صاحبان قدرت و ثروت تبدیل شود.
با سروری اجمالی بر مباحث مطرح شده در برخی از منابع می توان نتیجه گرفت که در تأثیر پذیری مخاطبان از وسایل ارتباط جمعی عوامل زیادی دخیل هستند که می تواند تأثیرات آنها را افزایش یا کاهش دهد و حتی خنثی کند. بنابراین در مورد میزان و چگونگی تأثیر گذاری بر مخاطبان نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که رسانه ها قدرت تأثیر گذاری نامحدود و جادویی دارد و یا تأثیرات آنها ناچیز و محدود است.
مطالعه و پژوهش در روستای شناخت ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی، و ;.. مخاطبان گام نخست برای پیام سازان و گردانندگان رسانه های جمعی است.
موضوع پژوهش:
بررسی تنش صدا وسیما در ایجاد و القای سازه های شخصی در مخاطبان ( بر اساس نظریه سازه های شخصی جرح کلی)
رشد پژوهش:
صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران چه نوع سازه هایی را به مردم القاء می نماید؟
هدف پژوهش:
شناخت سازه های شخصی که صدا وسیما به مردم و بینندگان خود القاء می نماید.
ضرورت و اهمیت پژوهش:
با توجه به وسعت و دامه فراگیر رسانه بزرگی همچون صدا و سیما و همچنین گستردگی و مورد توجه بودن این رسانه می توان به اهمیت این رسان پی برد. تأثیری مخاطبان از محتوای برنامه های تلویزیون از اهمیت بالایی در دنیای امروز برخوردار می باشد همانطور که یکی از صاحب نظران در این زمینه پیامهایی که تلویزیون به مخاطبانش ارائه می کند را به گلوله ها جائ.یی تفسیر و تعبیر نموده است « همانگونه که یک تفنگ سر پر هنگام شلیک به روی نوجی پرنده» ساچمه هایش در طیف وسیعی آنها را مورد اصابت قرار می دهد به همان صورت هم پیامهایی که از طریق یک رسانه شلیک می شود بر مخاطبی که آنها را دریافت می کنند اثر می گذارد تلویزیون از جمله ارتباط وسایل جمعی بسیار نیرومندی است که می توان از آنها در روه خیر وشد با تأثیر شگفت سود گرفت و چنانچه کنترل مطلوب وجود نداشته باشد می تواند اثر بسیار مخرب و ناسودمندی را برای اجتماع داشته باشد.
فرضیه ها:
ایجاد سازه های شخصی یکی از کارکردهای تلویزیون
تلویزیون در ایجاد و القای سازه های شخصی افراد نقش مؤثری دارد.
شبکه های سیما در ایجاد و القای شخصی در مخاطبانش نقش دارد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق:
دکتر باقر ساروخانی در کتاب جامعه شناسی ارتباطات جمعی در توضیح قدرت رسانه ها می گوید برخی ها عقیده بر این است که وسایل ارتباط جمعی را روی چنان قدرتی هستند که می توانند سعی تازه برای اولین بار در تاریخ انسان پدیر آورند. شعی که با نسلهای پیشین بسیار متفاوت است و غرق در فضای ارتباطی جدید آکنده از دانستنیهای پیچیده ای است که حتی هنگام فراغت از آن سمع می شود ( باقر ساروخانی، ۱۳۶۸،ص۱۰۰)
را نرین در این زمینه بیان می کند: « انسان توان تنها منفعل و تأثیر پذیر است و وسایل ارتباط جمعی هم به طور دائم روی او اثر می گذارد تا وادارش کند با جماعت » همرنگ شود. از سوی دیگر آنچه جامعه مصرفی نیاز دارد، توده افرادی است که از جهت ذوق و سلیقه و عکس العمل مشابه هم باشند زیرا تأثیر گذاردن بر توده راحت تر است تا افراد پراکنده و گوناگون ( باقر ساروخانی۱۳۶۸ت ، ص۷۰)
لازابرسفلد وسرتن در تشریح عقاید این عده از متفکران می نویسد، بسیاری تحت تأثیر همه جایی بودن ارتباطات جمعی و قدرت بالقوه آنان به سختی همراسان شده از، اینها را عقیده بر این است که وسایل ارتباط جمعی جدید ابزاری بس نیرومند است که می توان از آنها در راه خیر ویا شرط با تأثیر شگرف سود بر گرفت و چنانچه کنترل مطلوب وجود نداشته باشد امکان استفاده از این وسایل در راه دوم بیشتر است( ژان کازنو، ۱۳۶۸،ص۳۰)
فرد نیاندی تونیس نیز در پیروی از این دیدگاه چنین می گوید:« روزنامه ها و رسانه های جمعی خیلی کارها از دستشان بر می آید. آنها می توانند و قایع و ایده هایی رابه سرعت بسازند و اشاعه دهند، درست مانند اشیای مصرفی مانند آشپزخانه هتلی که عذاها و نوشیدنیهایی را به صورت دلچسب و به مقدار لازم تهیه می کند و بیرن می فرستد.
بدین سان رسان های جمعی وسیله (رکن) واقعی افکار عمومی است و از برخی جهات برابر و حتی بالاتر از قدرتهای مادیاست که دولت به شکل ارتش بودجه و موسسات اداری در اختیار دارد این یکی مانند آنها به مرزهای کشور محدود نیست بلکه اساساً دارای امکان بین المللی است زیرا هدف غایی آن، چیزی نیست جز تبدیل کشورها گوناگون به یک جمهوری واحد نظیر بازار جهانی، جامعه جهانی که توسط متفکران، دانشمندان و نویسندگان رهبری خواهد شد و در آن روشهای اعمال زور، که فاقد جنبه روانشناختی است با کنار گذاشته خواهد شد( ملوین دفلورنظریه های ارتباطات فس۷)
چکیده و خلاصه برخی تحقیقات انجام دشه در ارتباط با صدا و سیما:
در تحقیقاتی که در ارتباط با میزان استفاده مردم از صدا سیما ارائه شده است ( ۴/۵۱ درصد) از افراد برای کسب اطلاعات وم اخبار و همچنین پر کردن اوقات فراغت ازتلویزیون استفاده می کنند (۳۱ درصد) از روزنا مه ها( ۱/۵ درصد) از رادیو (۸۱/۱ درصد) از اینترنت (۴/۱ درصد ) مجلات (۸/۰ درصد) رسانه های خارجی (۱/۲۱درصد) از طریق دوستان و آشنایان از لحاظ نوع فعالیت افراد شاغل بیشتر از دیگران از روزنامه (۳/۴درصد) و مجلات اقتصادی (۶/۲ درصد) بهره مند می شوند و افراد خانه داربیش از دیگران از تلویزیون (۲/۰۶درصد) و دانشجویان بیش از دیگران از اینترنت استفاده می کنند.
از لحاظ تحصیلات، افراد با تحصیلات عالی بیش از دیگران از اینترنت ( ۹/۱۳ درصد) و رسانه های خارجی (۳/۶ درصد) استفاده می کنند. در حالیکه افراد دیپلمه بیش از دیگران از تلویزیون ( ۲/۰۶ درصد) بهره مند می شوند ( مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران)
بر اساس تحقیقات بعمل آمده در ارتباط با تأثیر آگهی های تلویوزیون ۶/۱۸ درصد از والدین اصلاً آگهی تلویزیونی را تماشا نمی کنند و ۴/۸۱ درصد نیز ( از به ندرت تا همیشه) به نحوی بیننده تبلیغات تلویزیون هستند والدین تحصیلکرده اعتماد کمتری به آگهی تلویزیونی دارند ( مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران) ( شهریور ۹۲)
۱- تعریف سازه شخصی:
سازه نحوه نگاه کردن زد به رویدادهای موجود در دنیایی اوست به عبارت دیگر، سازه زمینه عقلانی است که برای توضیح یا تعبیر رویدادهای زندگی ساخته می شود. مطابق این انتظار که سازه هایمان واقعیت های زندگی روزمره را پیش بینی خواهد کرد و آنها را توضیح خواهند داد رفتار می کنیم. همانند دانشمندان، ما همواره این فرضیه ها را آزمایش می کنیم ، با رفتار خود را بر پایه سازه ها یمان قرار می دهیم و آثار آن را ارزیابی می کنیم( جورج کلی ۱۹۹۸ ، ص ۳۹۸)
۲- نظریه سازه شخصی ( جورج کلی)
نظریه شخصیت پیشنهادی کلی از تجربه او به عنوان یک متخصص با نتیجه کار کردن با افراد ناراحت بدست آمد. او به چند دلیل تجزیه بالینی خود را به گونه ای تعبیر کرد که با ؟؟ و بسیاری از نظریه پردازان دیگر که مراجعان و بیماران در درمان می کردند نکات مشترک ناچیزی دارد. الگویی که کلی از کار بالینی خود در مورد ماهیت انسان به وجود آورد غیر عادی است، زیرا و معتقد بود که مردم به صورت دانشمندان عملی می کنند. ( جورج کلی، ۱۹۹۸،ص۳۹۹)
نظریه سازه شخصی کلی در مورد شخصیت با رویکردهای دیگر که مورد بحث قرار گرفتند بسیارفرق دارد. کلی به ما داد که از نظام وی، اصطلاحات و مفاهیم آشنایی چون ناهشیار، من نیازها ، سایقها ، محرکها و پاسخها، تقویت و نه حتی انگیزش و هیجان را نخواهیم یافت.
کلی پاسخ می دهد که هر یک از ما درباره محیط خود سازه های شخصی را به وجود می آوریم. منظور وی این بود که ما به وسیله سازه های شخصی، رویدادها و روابط اجتماعی زندگی خود را بر حسب یک نظام یا الگو تعبیر می کنیم و سازمان می دهیم . ما بر پایه این الگو درباره خودمان و درباره افراد دیگر و رویدادهای پیش بینی می کنیم، این پیش بینی ها را برای تنظیم پاسخهایمان و هدایت اعمالمان به کار می گیریم. پس برای اینکه شخصیت را بشناسیم، ابتدا باید الگوهایمان را درک کنیم. آن شیوه هایی را که با آنها دینای خود را سازمان می دهیم یا می سازمی. به نظر کلی، تعبیر، از رویدادها، از خود رویداد ها بهتراست.
نظر کلی این بود که همانند دانشمندان، ساختن فرضیه هایی درباره محیط مان و آزمون آنها در برابر واقعیت تجربیات روزانه مان، به دنیای خود می نگریم و آن را سازمان می دهیم. رویدادهای موجود در زندگی یعنی واقعیت ها یا اطلاعات تجربه خومد را مشاهده می کنیم و آنها را به روش خودمان تعبیر می نمائیم.
الگویی که آنها را در داخل آن قرار می دهیم. ما از طریق الگوهای شفائی که متناسب با واقعیت هایی درست که دنیا از آنها تشکیل شده است به دنیا می نگریم.( کلی، ۱۹۵۵،ص ۹-۸)
پیش بینی رویدادهای زندگی:
نظریه سازی شخصی کلی به صورت یک ترتیب علمی ارائه شده است، به طوری که در یک اصل موضوع بنیادی و ۱۱ اصل تبعی سازمان یافته است( کلی ۱۹۵۵) این اصل موضوع می گوید: فرایندهای روانی، توسط شیو ه هایی هدایت می شوند که به وسیله آنها رویدادها را پیش بینی می کنیم منظور کلی از به کار گیری واژه فرایندها، اشاره به وجود هر نوع محتوای درونی مثل انرژی ذهنی نبود بلکه او اعتقاد داشت که شخصیت فرایندی جاری و متحرک است. فرایندهای روانی، به وسیله سازه هایمان ، توسط شیوه هایی که هر یک از، دنیای خود را می سازیم هدایت می شوند.
واژه کلیدی دیگر در اصل موضوع بنیادی پیش بینی است نظر سازه های کلی، انتظاری است، سازه ها را برای پیش بینی آینده به کار می بریم به طوری که می دانیم اگر به شیوه خاصی رفتار کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.( جورج کلی ۱۹۹۸، ص۴۰۰)
اصل تبعی ساخت:
شباهت بین رویدادهای تکراری:
کلی معتقد بود که هیچ رویداد یا تجربه زندگی نمی تواند دقیقاً به صورتی که بار اول اتفاق افتاده است دوباره تولید شود. یک رویداد می تواند تکرار شود. اما دقیقاً به صورت قبل تجربه نخواهد شد برای مثال، اگر امروز فیلمی را ببیند که ماه گذشته آن را دیده اید تجربه شما از آن متفاوت خواهد بود. امروز حالت روحی شما منعکس است مثل گذشته نباشد و در طول ماه با مردم و رویدادهایی مواجه شده اید که شاید بر نگرشها و هیجانهای شما تأثیر گذاشته باشد (جورج کلی ۱۹۹۸، ص۴۰۲)
اصل تبعی و زیست:
تفاوتهای وزی د تعبیر نمودن رویداد ها:
کلی با این اصل تبعی، عقیده تفاوتها فردی را معرفی کرد او خاطر نشان ساخت را ما در مورد اینکه چگونه یک رویداد را درک یا تعبیر می کنیم با یکدیگر فرق داریم. چون مردم رویدادها را به صورت متفاوت تعبیر می کنند، سازه های مختلفی را تشکیل می دهند. وقتی که سازه های ما تعبیر منحصر به فرد، از یک رویداد است، پس واقعیت عینی آن رویداد را چندان منعکس نمی کند ( جورج کلی ۱۹۹۸، ص۴۰۹)
اصل تبعی سازمان:
روابط میان سازه ها:
ما سازه های فردی مان را طبق دیدگاهای که از روابط میان آنها داریم در یک الگو سازمان می دهیم یعنی شباهت ها و تفاوت ها افرادی که سازه های مشابهی دارند ممکن است باز هم با یکدیگر فرق کنند زیرا آنها آن سازه ها را در الگوهای متفاوتی سازمان می دهند.
ما سازه هایمان را در یک سلسله مراتب سازمان می دهیم. به طوری که برخی از آنها از سازه های دیگر پیروی می کنند. یک سازه می تواند یک یا چند سازه پیرو داشته باشد. برای مثال سازه خوب ممکن است سازه پیرو با هوش و اختلاتی را شامل گردد. بنابراین، اگر کسی را ملاقات کنیم که با سازه شخصی خوب ، متناسب باشد. انتظار داریم که دو ویژگی های هوش و معیارهای عالی اخلاقی را نیز داشته باشد.
این روابط میان سازه ها، معمولاً از خود سازه های فردی بادوام ترند، اما آنها نیز در معرض تغییر قرار دارند شخصی که احساس می کند فردی به نظر باهوش با او برخورد ربی کرده و ؟؟ سبک نموده است. شاید سازه باهوش را در محل پیرو و سازه خوب به محل پیروساز برک انتهای متضاد آن سازه است منتقل کند. تنها آزمایش معتبر برای یک نظام سازه، قابلیت پیش بینی آن است. اگر یک نظام را مناسب را برای پیش بینی رویدادها دراختیار نگذارد. تعبیر داده یا کنارگذاشته میشود(جورج کلی ۱۹۹۸،ص ۴۱۱)
اصل تبعی دوگانگی:
تمام سازه ها دو قطبی یا دو گانه هستند. اگر قرار باشد رویدادهای آینده را دقیقاً پیش بینی کنیم این حالت ضرری است. درست همانگونه که ما باید شباهتهای موجود در میان مردم یا رویدادها توجه داشته باشیم، باید اختلافهای موجود را نیز در نظر بگیریم. برای مثال داشتن سازه ای درباره یک درست که ویژگی شخصی درستی را توصیف می کند کافی نیست. ما باید قطب مخالف، یعنی نادرستی را نیز در نظر داشته باشیم برای اینکه بتوانیم توضیح دهیم شخص درست با افرادی که درست نیستند چه فرقی دارد. اگر ما این تمایز را ایجاد نمی کردیم. اگر فرض می کردیم که همه افراد درست هستند. پس تشکیل سازه ای درباره درستی به هدف پیش بینی نمی کرد فقط در مقابل شخصی که انتظار می رود نادرست باشد می توان از یک شخص انتظار درست بودن را داشت.
بنابراین در این مورد سازه شخصی مناسب، درست در برابر نادرست است. سازه های ما همیشه باید بر حسب صنعت های جفتی باشد، یعنی، دو چاره نا متداخل یا مانعه ۰۰۰الجمع ( جورج کلی ۱۹۹۸، ص ۴۱۲)
اصل تبعی انتخاب:
این اعتقاد لاک مردم آزادی انتخاب دارند می توان در سراسر نوشته های کلی یافت. طبق اصل تبعی دو گانگی، هرسازه دو قطب مخالف دارد. در هر موقعیت معین، ما قطبی را انتخاب می کنیم که برای ما بهتر کار می کند. قطبی که امکان پیش بینی پیامد رویدادهای آینده را به ما می دهد.
اصل تبعی دامنه:
سازه های شخصی معدودی برای تمام مومقعیت ها مناسب یا مربوط هستند. سازه بلند در برابر کوتاه را در نظر بگیرید که آشکارا دامنه مناسب یا قابلیت اعمال محدودی دارد. این سازه می تواند در رابطه با ساختمانها، درختان یا بازیکنان بستکبال سودمند باشد. اما برای توصیف یک پیتزا یا هوا ارزشی ندارد.
برخی از سازه ها را می توان برای بسیاری از موقعیت ها یا افراد به کاربرد، در حالی که سازه های دیگر تنها می توانند به صورت محدود، شاید برای فقط یک نفر یا یک موقعیت واحد به کار برده شود( جورج کلی ۱۹۹۸، ص ۴۱۹)
اصل تبعی تجریه:
روبرو شدن با تجربه های جدید:
هر سازه فرضیه ای است که بر اساس شرط گذشته برای پیش بینی رویدادهای آینده ساخته می شود. سپس هر سازه با تعیین نمودن این نکته که یک رویداد معین را چقدر خوب پیش بینی می کند، در برابر واقعیت آزمایش می شود. اغلب ما هر روز با تجربه های جدیدی روبرو می شویم، بنابراین، فرآیند آزمون متناسب سازه ( اینک ببینیم چگونه رویداد را پیش بینی می کند) جاری است.
اگر یک سازه پیش بینی کننده معتبر پیامد موقعیت نباشد باید با توجه به این تجریه های جدید از نو سازمان یابد یا عوض شود بنابراین، زمانی که دنیای، گسترش می یابد و تغییر می کند سازه هایمان را تغییرو تفسیر مجدد می کنیم.( جورج کلی ۱۹۹۸، ص ۴۱۷)
اصل تبعی تعدیل:
سازگاری با تجربه های جدید:
سازه های از نظر نفوذ پذیری فرق می کنند یک سازه نفوذ پذیری سازه ای است که اجازه می دهد عناصر جدید به دامنه مناسب نفوذ کنند یا در آن پذیرفته شوند چنین سازه ای به روی رویدادها و تجربیات جدید باز است و می تواند توسط آنها توصیف شود اصلاح شود و یا گسترش یابد.
اینکه نظام سازه ما چقدر می تواند در نتیجه تجربیات جدید و یادگیری تعدیل یا سازگار شود، به نفوذ پذیری سازه های و بی ؟؟ بستگی دارد. مهم نیست که تربیات جباریان به ما چه می گویند یک سازه نفوذ ناپذیر یا خشک نمی توند تغییر کند.( جورج کلی ۱۹۹۸،ص ۴۱۹)
اصل تبعی چند پارگی:
رقابت میان سازه ها:
کلی معتقد بود که ما انواع سازها را بوجود می آوریم و آنها را به کار می بریم کهش شاید به طور جداگانه ناسازگار باشند اما در داخل الگوی نظام سازه کلی، هم زیستی دارند. به خاطر بیاورید که وقتی تربیات جدیدی داریم که درباره آنها فکر کنیم یا آنها را تعبیر نمائیم، نظام سازه ممکن است تغییر کند، با این حال سازه های جدید لزوماً از سازه های قدیمی به دست نمی آیند. یک سازه جدید شاید در موقعیتی معین با سازه ای قدیمی هماهنگ یا سازگار باشد اما اگر موقعیت تغییر کند، این سازه ها می توانند نا هماهنگ شوند. ( جورج کلی ۱۹۹۸، ص ۴۲۰)
اصل تبعی اشتراک:
شباهتهای موجود میان مردم در تعبیر نمودن رویداد ها:
از آنجائی که ما رویدادها را به شیوه های مختلفی تعبیر می کنیم هر یک سازه هایی را به وجود می آوریم که منحصر به ما هستند با وجود اسن، بین ما شباهت هایی نیز در تعبیر نمودن رویدادها وجود دراد کلی گفت اگر افراد یک تجربه را به صورت مشابهی تعبیر کنند، پس فرآیندهای شناختی آنها شبیه هستند با وجود آنکه این افراد طبیعت روانی مشابهی ندارند، در ویژگیها و فرایندهای خاصی مشترک می باشند. ( جورج کلی ۱۹۹۸،ص ۴۲۱)
اصل تبعی اجتماعی بودن
روابط میان زدی:
افراد موجود در یک گروه یا فرهنگ یکسان تمایل دارند رویدادها را به طور مشابه تعبیر کنند. اگر چه این برخی از شرکات میان مردم را توجیه می کند ولی به خودی خود موجب روابط میان فردی سازنده نمی شوند، کافی نیست که یک فرد تجربیات را به شیوه مشابه دیگری تعبیر کند شخص باید سازه های فرد دیگری را نیز تعبیر نماید به عبارت دیگر، اگر قرار باشد پیش بین کنیم که آن شخص چگونه رویداداها را پیش بینی خواهد کرد، باید بفهمیم که او چگونه فکر می کند، ( جورج کلی ۱۹۹۸، ص ۴۲۳)
تصور کلی از ماهیت انسان:
نظریه شخصیت کلی، تصویری خوشبختانه و حتی و نشین از ماهیت آنان ارائه می دهد، کلی مردم موجوداتی منطقی می دانست که قادر به ساختن سازه هایی هستند که از طریق آنها دنیا را می بینند. او اعتقاد داشت ک خالق سرنوشت خود هستیم و نه قربانی آن (کلی ۱۹۶۹) دیدگاه او مارا از اراده آزاد برخوردار می دانست که توانایی برگزیدن جهت زندگی خود را داریم، و در صورت لزوم با اصلاح کردن سازه های قدیمی و ساختن سازههای جدید، می توانیم تغییر کنیم ما به سیر انتخاب شده در کودکی یا نوجوانی متعهد نیستیم جهت ، آشکار به سوی آینده است، زیرا برای اینکه بتوانیم رویدادها را پیش بینی کنیم، سازه ها را می سازیم ( جورج کلی۱۹۹۸،ص ۴۲۰)
فصل سوم
جامعه آماری :
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افراد اعم از زن و مردی که در دانشگاه آزاد واحد رودهن شغول به تحصیل بودند( بدون در نظر گرفتن رشته آنها)
نمونه و نمونه گیری:
نمونه تحقیق عبارتست از ۱۰۰ نفر مرد و زن که در سنین حدود ۳۰-۲۰ سال که به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند و پس از انتخاب پرسشنامه را در اختیار آنها گذاشتیم و با توجه به توضیح مختصر از آنها خواستیم که به پرسشنامه ها پاسخ دهند.
ابزار اندازه گیری:
ابزار اندازه گیر پرسشنامه ای که ۱۵ معیار برای بررسی سازه های القایی صدا و سیما را شامل می شد که توسط خود محقق ساخته شده بود که از اعتبار لازم بر خوردار می باشد. و توسط استاد مربوطه مورد تأیید قرار گرفت. ( نمونه انی پرسشنامه در انتهای ضمیمه گردیده است)
روش اجرا:
ابتدا به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مراجعه کردیم و پس از صحبت با مولین اجازه انجام پرسشنامه را بدست آورده و پس از انتخاب نفرات مورد نظر ( ۱۰۰ نفر) پرسشنامه را در بین آنها توزیع نمودیم و از آنها خواستیم که با کمال دقت و جدیت به پرسشنامه ها پاسخ دهند و پس از پاسخگویی اقدام به جمع آوری پرسشنامه کردیم و از تک تک آزمودنیها کمال تشکر را بجا آوردیم.
روش آماری:
روش آماری که ما در این پرسشنامه بکار بردیم، از آزمون فی دو برای مقایسه بین فراوانیهای پاسخهای مختلف آزمودنیهای بین دو گروه مردان و زنان بود.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.