مقاله منطق حاکم بر پروژه کنترل تأسیسات


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله منطق حاکم بر پروژه کنترل تأسیسات دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله منطق حاکم بر پروژه کنترل تأسیسات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله منطق حاکم بر پروژه کنترل تأسیسات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله منطق حاکم بر پروژه کنترل تأسیسات :

منطق حاکم بر قسمت هواساز
هواساز دارای دو ورودی است یکی از هوای آزاد و دیگری ورودی از هوای بر گشتی و بر روی هر کدام از این ورودی ها یک دسپر وجود دارد که دمپر روی هوای برگشتی به صورت دستی کنترل می شود و دمپر مربوط به هوای آزاد توسط یک محرک (Actuator) به صورت On/off کنترل می گردد.

هوا بعد ا ورود به هواساز وارد بخش فیلتر می گردد و بعد از آنجا به بخش فن می رود بخش فن فشار هوا را زیاد می کند و آن را به بخش رطوبت زن می فرستند تنها ارتباط بین بخش فن و بخش رطوبت زن از طریق فن است و بقیه فضاها توسط ورقهای فلزی پوشانیده شده است در این قسمت برای اطلاع از اینکه موتور کار می کند یا خیر و یا اینکه آیا برای موتور مشکلی پیش آمده است یا خیر ( مانند اینکه تسمه فن پاره شده با شد) از یک سوئیچ اختلاف فشار(Diffrentiod Pressure switchi ) استفاده می کنند این سوئیچ دارای دو سر نمونه برداری است که یک سر آن به قسمت فن ویک سر دیگر آن به قسمت بعد از فن ( بخش رطوبت زن) وصل وb از تیغه Ne این وسیله استفاده می شود هنگامی که به صورت عادی موتور در حال کار است تیغه Ne آن بسته می شود و یک سیگنال به PLC می فرستند مبنی بر اینکه فن در حال کارکردن است ولی هنگامی که فن به هر دلیلی خاموش شود این سوئیچ باز شده و دیگر سیگنالی را به PLC نمی فرستد.

رنج کار DPS بین ۲۰۰-۱۰۰۰(pa) برای این نوع سیستم هواساز می باشد.
بعد از این قسمت هوا به بخش رطوبت زن منتقل می گردد، همان طور که در بخش قبل توضیح داده شد این بخش فقط در زمستانها مورد استفاده قرار می گیرد( به علت اینکه هوای تهران در تابستان دارای رطوبت کافی است) در این بخش بخار آب که توسط یک شیر کنترلی کنترل می شود به نازلهای مربوط به رطوبت زن فرستاده می شود تا به هوا رطوبت اضافه کنند برای اندازه گیری میزان رطوبت در یک فضای عمومی یک سنسور و PLC با توجه به میزان رطوبت شیر کنترلی در مسیر رطوبت زن را کنترل می کند.

سنسور رطوبت سنج از نوع ولتاژی (۱-۱۰V) است و دارای زمان پاسخ ۳۵(s) است.
و برای اضافه کردن رطوبت هوا در مسیر نازل های رطوبت زن از یک شیر کنترلی استفاده می گردد. این شیر کنترلی از دو قسمت تشکیل شده است
۱- شیر خطی (LiNeow Vawe) 2- محرکت خطی (Lineew valve aetuator) که این قسمت روی هم سوار شده و تشکیل شیر کنترلی را می دهند شیر خطی استفاده شده در این پروژه از نوع گلویی (Globe) با حرکت خطی است بدین معنا که میزان خروجی شیر با حرکت میله کنترل شیر (Stem) نیست خطی دارد.

محرک الکتریکی خطی هم برای کنترل شیر خطی استفاده شده است. این محرک یک موتور سنکرون است که برای تغذیه به برق ۲۴۷ac احتیاج دارد سیگنالی که این محرک برای کنترل دریافت می کند می تواند (۰-۱۰v) یا (۲-۱۰v) باشد که می توان هر یک را با توجه به سیستم انتخاب نمود.
این محرک همچنین یک سیگنال خروجی ۲-۱۰v برای نشان دادن وضعیت شیر نیز ارسال می کند که به آن موقعیت صحیح محرک گفته می شود و وقتی که Steml کاملا کشیده است سیگنال ۱۰v را به Ple می فرستد

همچنین این محرک در حالت خطا (System Failare) می توان تنظیم کرد که شیر چقد باز باشد که عبارت از ۰%و ۵% و۱۰۰%
بعد از این قسمت هوا وارد ناحیه کویل ها می شود که در این قسمت دو کویل به صورت مجزا با کانالهای عبور هوای منتقل از هم قرار دارد.
یکی از کوپلها ، کوپل آب سرد است و دیگری کوپل بخار ترتیب استفاده از این کوپل ها بدین شکل است که در تابستان کوپل آب سرد فعال و کوپل بخار غیر فعال است و در زمستان کوپل بخار فعال و کوپل آب سرد غیر فعال است. بر روی مسیر کوپل آب سرد هیچ وسیله کنترلی قرار نمی گیرد ولی بر رومی کوپل بخار برای کنترل میزان بخار یک شیر کنترلی و برای جلوگیری از یخ زدگی هم یک سنسورد ها قرار می گیرد. البته دمای هوا بعد از عبور از کوپلها توسط سنسورهای دما اندازه گیری شده و به PLC فرستاده می شود.

در مسیر هوا، بعد از کوپل آب سرد یک سنسور دما از نوع PT 1000 و مناسب برای نصب در داکت است و درارای زمان پاسخ ۳۰(s) درسرعت ۵m/s است.
در مسیر هوا، بعد از کوپل آب گرم یک سنسور دما از نوع PT 1000 وجود دارد که دارای طولب ۳۰۶ متر است و این سنسور میزان دمای متوسط در کل طول را محاسبه می کند و بوسیله آن شیر کنترلی بخار را که در مسیر ورودی به کوپل بخار قرار دارد را کنترل می کند بطوریکه وقتی که دمای محفظه اختلاط دمای هوای گرم بیش از ۴۰ درجه شود شیر کنترلی کاملاً بسته می شود در مسیر بخار هم از همان شیر و محرک که برای کنترل رطوبت زن بود استفاده شده است.

در زمستان وقتی که به هر دلیلی بخار وارد کوپل نشود با توجه به اینکه مقداری مایع درون کوپل بخار وجود دارد و همچنین هوای آزاد هم در تماس با کوپل قرار دارد امکان دارد درصورت سرد بودن هوا آب درون کوپل بخار یخ زده و کوپل بترک ، برای مقابله با این مشکل از یک سنسور هوا که دارای تبغه یک پل دو راهه است (SPdt) که می تواند مدار آلارم را در نقطه معین شده (Set point) فعال کند طول سنسور حدود ۶ متر است که دو کوپل بخار پیچیده می شود این سنسور وقتی عمل کرد بعدا از برگشت به شرایط عادی به صورت اتوماتیک Reset می شود.
این سنسور را روی ۵ درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم وقتی که سنسور عمل کرد فرمان به Ple می فرستد و Ple دمپر هوای آزاد را که به صورت On/off است می بندد.

خروجی Ne این سنسور در مدار قرار دارد که یک راه را فعال می کنند و تیغه های را به ترتیب در مدارهای چراغ سیگنال و ورودی Ple قرار دارد.
بعد از عبور از کوپل ها به قسمت دمپرها می رسد که از آنجا با کانالها به ناحیه های (Zone) مختلف می رود، هوای ورودی به هر کانال از دو مسیر مجزای کوپل آب سرد و کوپل بخار تأمین می گردد البته میزان آن با دمپر کنترل می گردد. محور دمپرهای روی محفظه بعد از کوپل بخار محور دمپرهای روی محفظه بعد از کوپل آب سرد متصل شده است اما زاویه بین این دو دمپر۹۰ درجه است بدین معنی که وقتی یکی کاملاً باز است دیگری کاملاً بسته است و در نهایت این دمپرها توسط یک دمپر موتوری به ازای هر ناحیه (Zone) کنترل می شوند.

همان طور که اشاره شد در زمستان یا تابستان فقط یک کوپل کار می کند و کوپل دیگر مخلوط هوای آزاد و هوای برگشتی را از خود عبور می دهد و این دو هوا به نسبت معین با توجه به مقداری که دمپر باز می شوند در کانال باهم مخلوط می شوند و به سمت ناحیه مورد نظر فرستاده می شود
میزان حرکت دمپر موتوری توسط PLC معین می گردد. سنسورهای دما از ناحیه های (Zones) مختلف درجه حرارت هوا را حس می کنند و به Ple می فرستند و Ple با توجه به درجه حرارت محیط و همچنین دمای هوا در محفظه بعد از کوپل به اندازه معینی دمپرها را باز یا بسته می نماید
نوع کنترل این دمپرها ۰-۱۰ v است و ولتاژ تغذیه آنها هم ۲۴Voe می باشد و همچنین دارای زاویه چرخش ماکزیم ۹۵ درجه است. برگشت این دمپر بوسیله فنر نیست بلکه بوسیله خود موتور دمپر است.

در ورودی تابلوی کنترل از یک کلید AOH دو طبقه استفاده شده است که طبقه اول برای مدار بویین کنتاکتور است و طبقه دوم برای اطلاع به Ple است.
وقتی که کلید در حالت Hand و یا Auto باید دو شرط عدم آتش سوزی و عدم فریز شدن کوپل بخار برقرار باشد.
دراین صورت در حالت Hand بدین کنتاکتور عمل کرده و فنی شروع به کار می کند و در حالت Auto با توجه به دستور از Ple بدین کنتاکتور فعال شده و فن شروع به کار می کند.
در حالتی که بی مثال عمی کند و فن Trip آبخورد از تیغه دیگر بی مثال یک رله فعال می شود ویکی زا تیغه های این رله فرمانی به Ple اطلاع می دهد که بی مثال عمل کرده است.
در حالت کار هم از یکی از تیغه های No کنتاکتور برای اطلاع ومضعیت فن استفاده میشود. تابلو دارای یک ترانس با دو خروجی است که برق ۲۲۰ ولت را به دو عدد خروجی ۲۴۷ تقسیم می کند یکی برای Plc و دیگری برای لوازم ابزار دقیقی.

منطق حاکم بر وسایل درون موتور
– بویلر Boirer
دربویلر خود دارای یک سیستم کاملاً مستقل با تابلویی جداگانه است و دارای حفاظتهای مختلف می باشد لیکن برای اینکه سیستم را ایمن تر کنیم روی دودکش بویلر یک سنسور حرارت قرار می دهیم این سنسور که مناسب برای نصب در گازهای خروجی است از نوع Pt 1000 است و روی لوله را سوراخ کرده و آن را که تثبیت یک استوانه کوچک است درون لوله دودکش می گذارند. وقتی که این سنسور دمایی را بیش از دمای کار ( دمای آلارم:۱۵۰oc ) نشان داد Ple به تابلوی کنترلی بویلر یک فرمان Trip می دهد و بویلر خاموش می شود البته این فرمان طوری تنظیم شده است که اگر هیچکدام از فرمانهای safty بویلر عمل نکرد آن وقت Ple فرمان می دهد.

بخار تولید شده از بویلر به سمت یک هدر منتقل می شود و از این هدر به سمت دو هدر دیگر می رود البته فشار مورد نظر در هر یک از دو هدر با هدر اصلی متفاوت است و کمتر است این عمل توسط شیر فشار شکن که در سر راه این هدرها وجود دارد نشان داده می شود. از این دو هدر یکی برای تأمین بخار هوا ساز ها است و دیگری برای تأمین بخار چلر است روی هر یک از سه هدر یک سنسور فشار (PT) برای اطلاع میزان فشار در هر یک از هدرها ب هPlc قرار دارد. وظیفه این PT ها فقط اطلاع وضع هدرها است.

– چیلر Chiller
سیستم چیلر هم مانند بویلر دارای یک سیستم مجزای کنترلی است که توسط تابلوی کنترلی روی چیلر چیلر کنترل می گردد. مثلاً در مسیر ورودی بخر به چیلر یک شیر کنترلی قرار دارد که با توجه به درجه حرارت آب خروجی از چیلر میزان بخار به چیلر را تنظیم می کند که کنترل این شیر کنترلی توسط تابلوی کنترلی چیلر انجام می گیرد.
سیستم کنترل تأسیسات هم برای بالا بردن درجه حرارت اطمینان سیستم اقدام به نصب وسایلی روی چیلر کرده است. تا در صورت عمل نکردن Safty های چیلر Plc فرمان Trop را به چیلر بدهد.

از جمله برای جلوگیری از عمل کریستالیزش در چیلر اقدام به نصب فلوسوئیچ هایی (Fs) در مسیر خروجی آب مربوط به آب سرد هوا سازها و مسیر خروج آب کنرانسور به سمت موج خنک کن کرده است تا در صورت عدم وجود آب در سیستم به چیلر Trop داده شود در صورتی که در سیستم آب وجود نداشته باشد عمل کریستالیزیشن رخ می دهد
همچنین در چیلر از سنسورهای دما برای نشان دادن دمای آب ورودی و خروجی از چیلر استفاده شده است سیگنالهای مربوط هب این سنسورها فقط برای مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرند و از اطلاعات آن جهت Trop دادن به دستگاه استفاده نمی شود.
این سنسورهای دما در ورودی آب به چیلر و خروجی آب مربوط به هواسازها از چیلر و در ورودی و خروجی آب کندانسور چیلر و در ورودی آب برگشت از زونهای مختلف هوا سازها برگشت قرار دارد.

– پمپها
برای چیلر ابزور بشن نیاز به دو سری پمپ است یک سری پمپهایی که در سیکل آب مربوط به هوا سازها قرار دارند و یک سری هم در سیکل آب مربوط به کندانسور و برج خنک کن قرار دارند.
تعداد پمپهای سیکل آب مربوط به کندانسور و برج خنک کن تقریباً دو برابر سیکل آب مربوط به هوا سازها است.
برای مانیتور کردن خاموش و یا روشن شدن هر یک از پمپها ا ز یک سوئیچ فشار استفاده می کنند این سوئیچ فشار یکی در روی لوله مکش (Suction pipe) و دیگری روی لوله آب خروجی را ایجاد می کند و سوئیچ فشار را در یک مقداری تنظیم می کنیم تا در فشاری که در پمپ ایجاد سوئیچ فعال شود و یک فرمان را به Ple بفرستد.
پمپها را می توان به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک روشن و خاموش کرد انتخاب اتوماتیک یا دستی روشن شدن پمپ توسط یک کلید AOH میگیرد. در صورتی که کلید در حالت Hand باشد کاربر باید موتور را از تابطوی MCC روشن کند ولی اگر کلید در حالت Auto باشد کاربر می تواند پمپ را از اتاق کنترل و با استفاده از Ple خاموش و یا روشن کند در حالت Auto که یک تیغه باز (NO) یک رله قرار دارد که این رله توسط Ple فعال می شود و برای فعال شدن آن نیاز است که شرایطی برقرار باشد که آن شرایط عبارتند از

۱- فرمان روشن شدن از طرف کاربر روی Ple صادر شده باشد
۲- بعد از ۵ ثانیه بعد از Stort شدن پمپ توسط کاربر از روی Plc اختلاف فشار مورد نظر در روی پمپ ایجاد شده باشد و PS سوئیچ شده باشد ( بدین معنا که آب در مسیر جریان داشته باشد.)
همچنین در صورتی که بوبیش کنتاکتور پمپ فعال شود به موازات آن هم یک رله فعال میشود که روشن بودن پمپ را توسط یکی از تیغه های آن که برق را به ورودی دیجتال Plc ارسال می کند نشان می دهد.
در مواردی که بی مثال عمل کند هم یک رله دیگر فعال می شود و آن رله هم Ple را از خطای بوجود آمده مطلع می کند

– دی ایریتور (DE-AERATOR)
دی ایریتور توسط بخار آب کار می کند در روی لوله ورودی بخار آب به دی ایریتوریک شیر کنترلی قرار دارد که میزان بخار ورودی را با توجه به دما آب که توسط یک سنسور دما که از آب دی ایرتور نمونه برداری می کند کنترل می شود.
آب دی ایریتور از دو مسیر تأمین می شود یکی از مسیر پمپهای چاله کندانس و دیگری از مسیر سختی گیر به صورتی که مسیر اصلی تأمین آب دی ایریتور از چاله کندانس است و در صورتیکه در چاله کندانس آب کافی نداشته باشد یعنی فلوسوئیچ در مسیر پمپ های چاله کندانس عمل نکند. پمپهای چاله کندانس خاموش شده و مسیر سختی گیر روشن شده و آب را به درون دی ایریتور پمپ می کند البته اگر آن هم آب نداشته باشد یعنی فلوسوئیچ در مسیر پمپ سختی گیر عمل نکند پمپ خاموش شده و آلار را فعال می کند.

پمپ های چاله کندانس و پمپ سختی گیر هم مانند پمپ های چیلر دارای حالت فعالیت اتوماتیک یا دستی هستند. و به همان صورت کنترل می شود. همچنین روی دی ایریتور سه عدد سوئیچ سطح (LS) قرار دارد که هر یک از آنها وظیفه شخصی را بر عهده دارند که در زیر به شرح آنها می پردازیم
۱- LSL (Level Switen Low)
وقتی که سطح آب به این حد برسد یعنی اینکه نه چاله کندانس آب داشته و نه سختی گیر و یا مشکلی در سیستم بوجود آمده به همین دلیل بعد از عمل کردن این سوئیچ برای اجتناب از صدمه دیدن بویلر به آن و Trop می دهیم.
۲- (LeveL Switch medium) LSM
این حد پایین عمل کننده پمپ است بدین معنا که وقتی آب به سطح می رسد پمپ های چاله کندانس شروع به کار می کند اگر درون چاله کندانس آب نباشد( FS عمل نکند) آب از درون سختی گیر به درون دی ایریتور می رود و در صورتی که آب در سختی گیر هم نداشته باشیم پمپ سختی گیر هم خاموش شده و یک آلارم صادر می شود.
۳- (LeveL Switen High) LSH
این حد بالای عمل کننده پمپها است بدین معنا که وقتی که آب به این سطح رسید پمپ ها خاموش می شود ( هر پمپی که روشن باشد، پمپهای چاله کندانس یا پمپ سختی گیر)

چاله کندانس:
درون چاله کندانس هم دو سوئیچ سطح قرار دارد که یکی سطح پایین و دیگری سطح بالا را می سنجد وقتی سطح پایین عمل کند پمپ کار نمی کند و اگر سطح بالا عمل کند پمپ ها فعال شده و آب را به دی ایرتور پمپ می کنند حتی اگر LSM روی دی ایریتور فعال نشده باشد و تا آنجا ادامه پیدا می کند تا LSH عمل کند وقتی که LSH روی دی ایریتور عمل کرد پمپ ها خاموش شده و اضافه آب از طریق سرریز از منبع چاله کندانس دفع می شود.

– مبدل های حرارتی (Heat en changer)
این مبدل با بخار کار می کند و بدین صورت عمل می نماید که ؟؟ از درون لوله هایی عبور پیدا می کند و این لوله ها درون تا یکی پر از آب قرار دارند و آب بوسیله گرمای بخار گرم می شود بخار که بعد از تبادل گرمایی به حالت نیمه مایع درآمده به تله بخار می رود از آنجا راهی چاله کندانس می شود.

در سیستم مبدل حرارتی برای اینکه همیشه بعد از بازکردن شیر آب گرم آب گرم سریعاً مصرف کننده برسد و در مصرف آب صرفه جویی شود از سیستم آب گردشی استفاده شده است که آب گرم بوسیله دو لوله تأمین می شود یکی لوله رفت و دیگری برگشت، که لوله برگشت به هرد مکش (Suction header) پمپ سیکولاسیون و آب سرد در تانک مبدل حرارتی از قسمت زیرین وارد می شود و آب گرم هم از قسمت بالای تانک مبدل حرارتی خارج می شود و آب برگشتی سیستم سیکولاسیون هم به وسط تانک مبدل حرارتی ترزیق می شود تا دوباره گرم شده و به سیستم برگردد.

در روی لوله ورودی بخار به مبدل حرارتی یک شیر کنترلی قرار داد که با دمای آب قسمت بالای تانک کنترل می شود
و پمپ های سیکولاسیون هم توسط یک سنسور دما که میزان دما را به Plc گزارش می دهد کنترل می شود یک فلوسوئیچ هم نشان می دهد که پمپ روشن است یا خاموش پمپها نیز مانند دیگر بخشها می تواند به صورت اتوماتیک یا دستی کنترل شود.

شرح ارتباط سیستم های مختلف تأسیسات سرمایشی و گرمایشی
ارتباط سیستم مختلف با یکدیگر در نمودار نشان داده شده است و در ذیل شرح این ارتباط به صورت خلاصه آمده است.
به علت اینکه تأسیسات بسته ای هستند و همچنین با سال آب در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند آب ورودی به این سیستم را سختی گیری می کنند بدین معنا که را آب این سیستم بسته باید فاقد املاح باشد تا بر اثر مرود زمان در دستگاه ها رسوب نکته و در نتیجه عمر دستگاهها افزایش یابد. بعد از اینکه سیستم با آب سختی گیری شده آب گیری شد فقط جهت جبران کمبود آبی در سیستم ناشی از خارج شدن آب از سیستم بستر از آب سختی گیری شده استفاده می گردد.
حل ارتباط دستگاههای مختلف هنگامیکه سیستم آبگیری شده است بررسی می کنیم.

آب بویلرها برای جلوگیری از خوردگی دیگ و افزایش طول عمر آن از طریق دی ایریتور تأمین می شود دی ایریتور اکسیژن و گازکربنیک محلول در آب را جدا سازی می نماید. آب ورودی به دی ایریتور از دو طریق تأمین می گردد. یکی از طریق چاله کندانس ( چاله کندانس حاوی آبی است که بعد از تبادل حرارتی گرمای خود را از دست داده و تقریباً خنک شده است و برای چرخش دوباره در سیستم آماده است) بدین شکل که هر گاه سطح آب در دی ایریتور از حد تعیین شده پایین تر آمد پمپ چاله کندانس فعال شده و آب دی ایریتور را تأمین میکند اگر آب در چاله کندانس به اندازه کافی نباشد و آب به حد تآمین شده دوم می رسد که در آن صورت آب از طریق دوم که استفاده از آب سختی گیر است تأمین می شود وقتی که آب به حد تعیین شده دوم رسید پمپ سختی گیر فعال شده و شیر کنترلی قبل از دی ایریتور باز شده و آب مورد نیاز تأمین می گردد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.