مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات :

ستون فقرات
نخاع یا طناب نخاعی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است. سیستم اعصاب مرکزی از دو قسمت عمده، یعنی مغز و نخاع تشکیل شده است. نخاع بافت بسیار ظریفی است که توسط تعدادی استخوان محافظت می شود. به این استخوانها مهره گفته می شود.

نخاع در وسط این مهره ها قرار گرفته و به محل قرار گرفتن نخاع کانال نخاعی گفته می شود. مهره ها به صورت منظم بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. مهره ها ستون فقرات را ایجاد می کنند که به عنوان ستون بدن عمل می کند و دارای حالت انعطاف پذیری است. بعلاوه مهره ها حفاظت از نخاع را نیز برعهده دارند. دیسکها در بین مهره ها قرار گرفته اند. دیسک از موارد فیبری سفتی تشکیل شده که در میان آن ماده نرمتری قرار دارد. وظیفه دیسک جذب ضربه است و به ستون فقرات امکان انعطاف پذیری را می دهد.

مهره ها توسط رباطهایی بهم متصل می باشند، این رباطها باعث می شوند ستون فقرات حالت ایستاده به خود بگیرد. علاوه بر این، امکان حرکت به ستون فقرات را می دهند. وقتی آسیب نخاعی روی می دهد اغلب این رباطها آسیب می بینند. موارد زیادی اتفاق می افتد که مهره ها آسیب ببینند، ولی نخاع سالم بماند، اما ممکن است نخاع با وجود سالم بودن مهره ها، آسیب ببیند.

در بدن انسان سی مهره وجود دارد که ستون مهره ها را قسمت بندی می کنند. این قسمتها شبیه قسمتهای نخاع می باشند و شامل بخشهای زیر می باشند.
گردنی: ۷ مهره
پشتی(سینه ای): ۱۲ مهره
کمری: ۵ مهره
خاجی: ۵ مهره (این مهره ها بهم چسبیده اند)
دنبالچه: ۱ مهره

نخاع
می توان نخاع را بزرگترین عصب بدن نامید. اعصاب، ساختمانهای طنابی شکلی می باشند که از رشته های عصبی کوچکتر تشکیل شده اند. نخاع مانند کابل اصلی تلفن عمل می کند و مغز را به سایر قسمتهای مختلف بدن متصل می سازد. اگر تصور کنیم که نخاع به صورت کابل اصلی تلفن عمل می کند، مرکز اصلی تلفن مغز بوده و قسمتهای مختلف بدن مشترکین تلفن می باشند. پیامها از مرکز تلفن به مشترکین رسیده و همچنین از مشترکین به مرکز تلفن می رسد. به این معنی که دستوراتی که منجر به حرکت اندامها می شود، از مغز صادر شده و از طریق نخاع و سپس اعصاب محیطی به عضلات می رسند و همچنین گیرنده های حسهای مختلف مثل حس لمس و یا درد، آن را ثبت کرده و از طریق اعصاب محیطی به نخاع رسیده و بعد به مغز می رسند و باعث می شوند مغز حسهای مختلف را درک کند. از حسهای مختلف می توان به حس لمس، گرما، سرما و درد اشاره نمود. طول نخاع حدود ۴۵ سانتیمتر است و از پایین مغز شروع شده و تا حدود کمر ادامه می یابد.
سی و یک جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب از قسمتهای مختلف نخاع خارج شده و عمل قسمتهای مختلف بدن را کنترل می نمایند. این اعصاب به صورت زیر دسته بندی می شوند.

گردنی: ۸ عصب؛ کنترل گردن بازو و دستها را به عهده دارند.
پشتی (سینه ای): ۱۲ عصب؛ کنترل تنه و عضلات فوقانی شکم را به عهده دارند.
کمری: ۵ عصب؛ کنترل عضلات پایین شکم و قسمتهای مختلف اندامهای تحتانی را بر عهده دارند.
خاجی: ۵ عصب؛ کنترل قسمتهای پایینی اندام تحتانی را بر عهده دارند، همچنین عملکرد مثانه روده و اعمال جنسی توسط این اعصاب کنترل می شود.
دنبالچه: یک عصب؛ آخرین قسمت نخاع را بر عهده دارد.

بررسی میزان انحراف اندام فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی و ارائه پیشنهادات اصلاحی – حرکتی
با توجه به اهمیت محدودیتهای جرکت ناشی از هنجارهای اندامها و با توجه به دوران کودکی و نوجوانی که از مهمترین مقاطع سنی در گسترش و تکامل حرکات اساسی و پایه در انسان است اولین گام در جهت برنامه ریزی اصولی برای این قشر آینده ساز همانا شناخت ناهنجاری تعیین اولویت ها و تشخیص گستره هر کدام از این ناهنجاریها در بین آنان می باشد .

بیان مساله :
میزان انحراف اندام فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی چقدر است ؟

اهمیت :
نظر به اینکه دانش اموزان سرمایه های اصلی و آینده ساز کشور هستند و هرگونه انحراف جسمی اثرت سوء در وضع جسمانی و روانی آنان خواهد داشت بنابراین اطلاع از وضع جسمانی و رائه فعالیتها و حرکات مناسب به منظور اصلاح اینگونه در این سنین حساس رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

هدف :
•    بررسی میزان شیوع انحراف و ضعفهای اندامی فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی و تعیین برنامه اصلاحی – حرکتی

سوالات :
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه انحراف گردن چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه کیفوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه اسکولیوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه لوردوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه شانه گرد چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه فرو رفتگی قفسه سینه چگونه است؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه زانوی پرانتزی چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه زانوی ضربدری چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه کف پای صاف چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه کف پای گود چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه انگشت شست کج چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه چاقی مفرط چگونه است ؟

ادبیات تحقیق :
برخی از پژوهشهای انجام شده در این زمینه عبارتند از : بررسی میزان و علل ناهنجاریهای اندام تحتانی درد انش اموزان پسر تهران – مقایسه ناهنجاریهای ستون فقرات در زنان کارگر و خانه دار – ناه نجاریهای وضعیتی ستون فقرات کارمندان .
نتایج :
۹۳/۰ درصد کل دانش اموزان عارضه انحراف گردن مبتلا بودند .
۰۸/۱درصد کل دانش اموزان عارضه کیفوز مبتلا بودند .
۲۳/۲ درصد کل دانش اموزان عارضه اسکولیوز مبتلا بودند .
۶/۱ درصد کل دانش اموزان عارضه لوردوز کمری مبتلا بودند .
۸۸/۰درصد کل دانش اموزان عارضه شانه گردن مبتلا بودند .
۰۸۴/۰ درصد کل دانش اموزان عارضه فرورفتگی قفسه سینه مبتلا بودند .
۸۶/۱ درصد کل دانش اموزان عارضه زانوی پرانتزی مبتلا بودند .
۴۹/۳ درصد کل دانش اموزان عارضه زانوی ضربدری مبتلا بودند .
۲۲/۱ درصد کل دانش اموزان عارضه کف پای صاف مبتلا بودند .
۹۷/۰ درصد کل دانش اموزان عارضه کف پای گود مبتلا بودند .
۹۱/۰درصد کل دانش اموزان عارضه انگشت شست کج مبتلا بودند .
۹۳/۰ درصد کل دانش اموزان عارضه چاقی مفرط مبتلا بودند .

پیشنهادات :
اهمیت بیشتر به مسائل بهداشتی و عوامل پیشگیری کننده
شناسایی و دسته بندی دانش آموزان در مقاطع سنی مختلف از نظر انحرافات به منظور استفاده مفید از حرکات اصلاحی
تاسیس پایگاههای اصلاحی – حرکتی در مدارس
تخصص معلمین تربیت بدنی با گذراندن دورهای کوتاه مدت تخصصی حرکات اصلاحی – حرکتی  
فقر حرکتی و ناهنجاری قامتی دانش آموزان
نگاهی به پدیده کم تحرکی در جامعه و عوارض ناشی از آن
نتایج بررسی های انجام شده طی چند سال گذشته نشان می دهد که بیش از ۸۰درصد دانش آموزان دختر ایرانی به علت فقر حرکتی به اختلالات ساختار قامتی از طیف ضعیف تا شدید مبتلایند که در مقایسه با استانداردهای جهانی وضعیت اسفباری دارند. این در حالی است که در این میان، وضعیت پسرهای ما هم چندان تعریفی ندارد و ۳/۸ درصد آنها در مقطع راهنمایی از این ناهنجاریها رنج می برند.
    
کارشناسان بهداشتی معتقدند که علاوه براختلالات ژنتیکی، صدمات ارتوپدی و بیماریها و ژنتیک، عوامل مربوط به سبک زندگی، چون فقر حرکتی، عادات نامناسب، الگوی نامناسب، حرکات بدنی، افزایش وزن، وضعیت غلط بدن و پوشش نامناسب سهم عمده ای در بروز این ناهنجاریها دارند.

کاشف، مدیر کل دفتر فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش، چندی قبل در مصاحبه با رسانه های گروهی با اشاره به انجام ارزیابی ها در ۶۰۷ منطقه از۷۲۳ منطقه آموزشی کشور و رجوع به ۷هزار و ۷۰۲ مدرسه اظهار داشته بود که تعداد کل دانش آموزان تحت پوشش طرح در سال گذشته ۴۵۹ هزار و ۹۶۲ نفر بودند که از این بین، تعداد ۲۰۳ هزار و ۴۹۸ دانش آموز پسر در ۳هزار و ۶۲۰ مدرسه و ۲۵۶ هزار و ۴۶۴ دانش آموز دختر در ۴هزار و ۸۲ مدرسه دخترانه تحت پوشش طرح صدور شناسنامه ساختار قامتی و آمادگی جسمانی قرار گرفتند. وی با اعلام اینکه براساس نتایج طرح، میانگین ناهنجاری های قامتی شدید در پسران ۴۴۷ و در دختران ۹۹۲ درصد و ناهنجاریهای متوسط در پسران ۱۵۵۲ و در دختران ۱۶۶۷ شناسایی شده ادامه داده است که در مجموع ۳۶۶۴ درصد دانش آموزان پسر و ۳۰۰۴ درصد دانش آموزان دختر فاقد ناهنجاری بودند.وی وجود شانه نامتقارن با ۶۶۸۷ درصد، کمرگود با ۶۶۷۰، سر به جلو با ۵۵۲۷ و کف پای صاف با ۵۵۲۳ را شایع ترین بیماری های قامتی مبتلا به دانش آموزان پسرخوانده و افزوده است: <علاوه بر آنچه گفته شد، پشت کج با ۴۴۸۱ درصد، پشت گرد با ۴۴۴۵، زانوی ضربدری با ۴۴۰۳، پشت صاف با ۳۳۹۸، زانوی پرانتزی با ۳۳۴۵ و شست کج با ۲۲۴۲ درصد از دیگر بیماریهای ساختار قامتی مبتلا به دانش آموزان پسر است.>

به گفته وی، در دانش آموزان دختر نیز وجود شانه نامتقارن با ۴۴۸۰ درصد، کمرگود با ۴۴۵۳ درصد، شست کج با ۴۴۱۰، کف پای صاف با ۳۳۳۶، زانوی پرانتزی با ۳۳۳۰، سر رو به جلو با ۲۲۳۹، پشت گود با ۲۲۳۱، زانوی ضربدری با ۲۲۲۵، پشت کج با ۱۱۴۹ و پشت صاف با ۸۱درصد مهمترین بیماریهای ساختار قامتی دانش آموزان دختر شناسایی شدند.وی همچنین از اجرای طرحی به منظور گسترش فعالیت های ورزشی دختران دانش آموز برای ارتباط با بخشی از سازمان یونیسف خبر داده وتاکید کرده است که عدم فعالیت های ورزشی، مشکلات جسمی بسیاری را برای دختران به وجود می آورد که فرهنگ سازی در میان خانواده ها به منظور بیان ضرورتهای ورزش نقش اثرگذاری دارد.کاشف معتقد است که نیازمندی دختران به ورزش هنوز در میان افکار بسیاری از والدین جا نیفتاده است و به همین دلیل اگر برای هر دختر دانش آموز یک سالن ورزشی ساخته شود، باز هم این مشکل حل نخواهد شد. چرا که والدین همچنان دغدغه راه و فاصله رسیدن دختران از خانه تا سالن ورزشی را دارند.وی در ادامه خاطرنشان کرده است که ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی سالم در مدارس می تواند تا حد قابل قبولی از بروز چنین مشکلاتی بکاهد.

ناهنجاری های ساختار قامتی
دکتر بهروز سعادت، متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ناهنجاری های ساختار قامتی دانش آموزان می گوید: مطالعات در سطح کلی نشان می دهد که حدود ۸میلیون دانش آموز دختر به نوعی با اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حرکتی روبرو هستند و این در حالی است که نبود امکانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، یکی از مهمترین عوامل این ناهنجاریها به شمار می رود.

وی آنگاه می افزاید: به طوری کلی ناهنجاریهای ساختار قامتی دانش آموزان عبارتند از:
   شانه نامتقارن: حمل کیف و اشیاء سنگین منجر به افتادگی شانه می شود. پایین بودن یک شانه نسبت به شانه دیگر را شانه نامتقارن یا افتادگی شانه می نامند. این ناهنجاری که در میان دختران ایرانی شیوع چشمگیری دارد، در اثر عواملی چون اتخاذ وضعیتهای نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست و استاندارد نبودن میز و نیمکت و در نتیجه خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن بروز می کند. همچنین ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است. خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد کتف ها، درد ناحیه پشت و اطراف گردن و همچنین ضعیف شدن عضلات بالا برنده کتف ها از جمله عوارضی است که مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند.
    
    کمر گود: وی در مورد کمرگود نیز تأکید می کند: افزایش گودی کمر به نحوی که از حد طبیعی بیشتر باشد را گودی کمر می نامند. کوتاهی عضلات خم کننده ران، ضعف عضلات شکمی، زایمانهای مکرر، چاقی و جابجایی مهره ها به سمت جلو از جمله علل بروز این ناهنجاریها هستند.

افراد مبتلا به گودی کمر معمولاً با عوارضی چون افزایش قوس کمر، افزایش فشار وارده برمهره های تحتانی کمر، و کاهش انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه کمری مواجه می شوند. این افراد همچنین مستعد ابتلا به کمردرد و کوتاهی قد هستند و ممکن است گوژ پشت شوند.

پشت گرد: گوژپشتی را می توان نام آشناترین ناهنجاری ساختار قامتی نامید. متخصصان، افزایش بیش از حد طبیعی تحدب مهره های پشتی را پشت گرد (گوژپشتی) یا کیفوز می نامند. قرار دادن تنه در وضعیت غلط، ضعف عضلانی، افزایش گودی کمر و برخی بیماریها علل اصلی وجود این ناهنجاری هستند.  به علاوه، افراد خجالتی و بلند قد بیشتر درمعرض این تغییر شکل قرار دارند؛ چرا که در هنگام نشستن یا ایستادن، تنه را بیش از حد خم می کنند و ادامه این وضعیت منجر به گوژپشتی می شود. درد، افتادگی سینه، کاهش انعطاف پذیری، تخریب مهره ها، ایجاد شانه های گرد و بروز عارضه رو به جلو بودن سر از جمله عوارض این ناهنجاری است. ضمن آنکه مبتلایان به پشت گود در اندامهای فوقانی با محدودیت حرکتی مواجه اند و میزان اتساع پذیری قفسه سینه شان کاهش می یابد.
    
    کف پای صاف: کاهش ارتفاع قوس کف پا را صافی کف پا می گویند. معمولاً برای پسرها وجود این ناهنجاری چندان نامطلوب به نظر نمی رسد، چرا که صافی کف پا معادل است با معاف از رزم در طول خدمت سربازی و این خود برای آنها مزیتی به شمار می آید! اما این به اصطلاح مزیت با عوارضی چون خستگی زودرس، تمایل زانو به تغییر شکل به زانوی ضربدری، بروز درد در قسمت داخلی و خارجی مچ پا، انحراف و ترآشیل به خارج و برآمدگی کنش در قسمت داخل همراه است. ضمن اینکه از دیگر عوارض صافی کف پا می توان به انحراف انگشت شست به خارج اشاره کرد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.