مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا :
مقدمه
روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)
فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کردهاند، بطوری که میتوان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه “یادگیری چیست ؟ چگونه رخ میدهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ ” بحث کرد.
نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا
. آلبرت بندورا ( ـ۱۹۲۵)
آلبرت بندورا در کانادا متولد شد، در شهری آنقدر کوچک که دبیرستانش تنها ۲۰ دانشآموز و ۲ معلم داشت. بعد از فارغالتحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه یوکون به پر کردن چالهچولههای بزرگراه آلاسکا پرداخت. بندورا مجذوب مردمی شد که در این منطقه شمالی با آنها روبهرو شده بود. «او خود را در میان مجموعهای جالب از آدمها یافت که اکثراً از دست طلبکار، نفقه بگیر و مأموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. ]بندورا[ به سرعت علاقهای شدید به آسیبشناسی روانی زندگی روزمره پیدا کرد که به نظر میرسید در این وادی دشوار به شکوفایی رسیده است» (عالم برجسته، ۱۹۸۱، ص. ۲۸).
بندورا مدرک دکتری خود را در ۱۹۵۲ از دانشگاه آیوا دریافت کرد و به عضویت هیأت علمی دانشگاه استانفورد درآمد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ او گونهای از رفتارگرایی را معرفی کرد که ابتدا آن را رویکرد رفتارگرایی اجتماعی و بعداً نظریه شناختی اجتماعی نامید (بندورا، ۱۹۸۶).
نظریه بندورا
آلبرت بندورا روان شناس و همکارانش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفهوم یادگیری مشاهده داشتهاند. آنان در یک مجموعه از آزمایشهای خود به نحو متقاعد کنندهای اثبات کردند که کودکان گاهی از رفتار پرخاشگرانه یک سرمشق بزرگسال تقلید میکنند. این مسیر تحقیق موجب شده است که نگرانی در مورد تاخیر تماشای رفتار پرخاشگرانه بزرگسالان سرمشق در تلویزیون بر اعمال کودکان مورد توجه قرار گیرد
.
.درجه کارشناسی خود را از بریتیش کلمبیا و درجه کارشناسی ارشد ودکتری خود را از دانشگاه آیوا دریافت کرد.او دوره فوق دکتری را در مرکز راهنمایی ویچیتیا گذرانده و در حال حاضر استاد دانسگاه استنفورد می باشد.او افتخارات بسیاری در عرصه ی روانشناسی دارد که تنها یکی از آنها ریاست انجمن روانشناسی آمریکا(APA ) در سال ۱۹۷۴ می باشد. برای آشنایی و اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دانشگاه استنفورد: (http://stanford.edu/) مراجعه کنید.همچنین برای تماس با این روانشناس بزرگ می توانید به این آدرس:(bandura@psych.stanford.edu) میل بفرستید.
شاید اکثریت غریب به اتفاق ما این دانشمند بزرگ را با یادگیری مشاهده ای(Observational Learning ) بشناسیم. تبیین های بسیاری از یادگیری مشاهده ای ارئه شده است که ما در این مختصربه تحلیل اسکینری از یادگیری مشاهدها ی می پردازیم.بر اساس این تبیین ابتدا رفتار الگو مورد مشاهده قرار می گردد،بعد مشاهده کننده این رفتار را تقلید می کند و آخر اینکه رفتار تقلیدی تقویت می شود. وقتی که یادگیری از این طریق صورت پذیرفت،توسط یکی از برنامه های تقویت در محیط حفظ می شود.بنابراین طبق تحلیل کنشگر از یادگیری مشاهده ای ،رفتار الگو نقش یک محرک تمیزی را ایفا می کند که نشان می دهد چه رفتاری به تقویت منجر خواهد شد.از این رو تقلید چیزی فراتر از یک کنشگر تمیزی نیست.
اما بندورا چنین نظر می دهد که در یادگیری مشاهده ای هیچ یک از اجزای ضروری برای تحلیل کنشگر موجود نیست. به این صورت که در یادگیری مشاهده ای غالبا نه محرک تمیزی وجود دارد،نه پاسخ آشکار و نه تقویت
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا
در نظریه یادگیری اجتماعی ” بندورا ” ، یادگیری از طریق مشاوره و تقلید صورت می گیرد و در این میان ، تعامل بین ویژگیهای فرد ، محیط و رفتار بسیار مهم است .
براساس نظر ” بندورا ” ، یادگیری فرد از طریق مشاهده صورت می گیرد . اگر چیزهایی را که یاد می گیریم از سوی دیگران تقویت شود ، آنها را به عملکرد تبدیل می کنیم . برای مثال رفتاری را که همه دوست دارند ، می آموزیم . در غیر این صورت ، چنانچه یادگیریهای ما تقویت نشوند ، به عملکرد تبدیل نمی شوند .
یادگیری در این نظریه با سه مقوله در تعامل است :
۱-شخص و ویژگیهای فردی که به شناخت و آگاهی فرد به مسائل مربوط است .
۲-محیط خانواده ، مدرسه و بزرگسالان .
۳-رفتار ( شامل پاسخهای کلامی و غیر کلامی )
بنابراین ، یادگیریهای فرد تحت تأثیر تعامل بین این سه عامل است .
محیط × فرد = رفتار و الگوهایی که فرد از آنها تقلید می کند و همیشه با شناخت و آگاهی فرد مناسب است .
از نظر بندورا ، مراحل یادگیری مشاهده ای عبارتند از :
۱-توجه به رفتارها
۲-به یاد سپاری آنها
۳-بازنمایی رفتارها به صورت عمل . در این مرحله ، چنانچه رفتارهای کودک یا نوجوان از طرف والدین تقویت شود ، مجدداً آنها را تکرار می کند .
۴-انگیزش : چنانچه رفتار مطلوب باشد ، انگیزه اجرای آنرا پیدا می کند و به همین دلیل باید به الگوهای نوجوانان توجه کنیم .
رسانه های گروهی نقش موثری بر رفتار نوجوان دارند و چنانچه جامعه این رفتارها را تقویت کند ، تکرار خواهند شد ؛ البته الگو برداری ، مناسب با تمایلات فرد صورت می گیرد. در اینجا نقش باورها ، نگرشها و ارزشهای نوجوان مهم است که باید توجه بسیاری از سوی والدین و جامعه به آنها شود .
ساختار خانوادگی نیز تأثیر مهمی بر الگوپذیری نوجوان دارد. چنانچه نوجوان در محیط خانوادگی آشفته ای قرار بگیرد و نتوانند زمینه یادگیری های اساسی را برای او فراهم کنند ، نوجوان قادر نخواهد بود به ساختارهای لازم دست یابد ، هویت خود را نمی یابد ، نمی داند که چه بکند و در این زمان است که تحت تأثیر رفتارهای ناپسند جامعه قرار می گیرد ، زیرا والدین نظارت کافی بر رفتاریهای او نداشته و تصور می کنند که رفتارهای او ، نامناسب نیست.
البته این احتمال هم وجود دارد که نوجوان به دلیل عدم شناخت و آگاهی نسبت به مسائل ، خود به خود به رفتارهای منفی گرایش پیدا کند .
بنابراین نقش والدین ، مدرسه و جامعه در دوران نوجوانی بسیار مهم است، زیرا عوامل اجتماعی و رفتارهای اجتماعی در رشد و شکل گیری و انسجام هویت نوجوان تأثیر بسزایی دارند. نوجوان با هویت کسب کرده خود می تواند نقشهای بزرگسالانه را در دوره جوانی ایفا نماید.
الگوهای نوجوان باید حساب شده باشند و والدین از نظر تربیتی و اجتماعی، الگوهای اطلاعاتی مهم را به نوجوانان ارائه بدهند تا آنها در این زمینه دچار مشکل نگردند.
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا (مشاهدهای)
آلبرت بندورا ضمن مطالعات خود مدلی را برای یادگیری ارائه میدهد که در شکل زیر مشاهده میکنید. وی این مدل را بهنام یادگیری مشاهدهای معرفی کرده است. برطبق این الگو چهار فرایند بر یادگیری مؤثرند:
۱) مرحله توجهی ۲) مرحله به یادسپاری ۳)مرحله بازآفرینی ۴) مرحله انگیزشی
خلاصه فرایندهای مختلفی که بر یادگیری مشاهدهای مؤثرند (هرگنهان ۱۹۹۳- سیف ۱۳۷۴-۴۳۵)
مرحله توجهی مرحله یادداری یا به یاد سپاری
مرحله تولیدی یا بازآفرینی
مرحله انگیزشی
رویدادهای مورد مشاهده:
برجستگی، بارعاطفی،- پیچیدگی،
ارزش کارکردی
ویژگیهایمشاهدهگر:
استعداد ادراکی
استعداد شناختی
سطح برانگیختگی
رمزگردانی نمادی،
سازمان شناختی، مرور عملی و شناختی
ویژگیهای مشاهدهگر
مهارتهای شناختی
ساختهای شناختی
بازنمایی شناختی
مشاهده اجرای عمل
اطلاعات بازخوردی
ویژگیهای مشاهدهگر:
استعداد جسمی
خرده مهارتها
مشوقهای بیرونی
مشوقهای جانشینی
مشوقهای شخصی
ویژگیهای مشاهدگر:
معیارهای درونی
ترجیح مشوقها
۱) مرحله توجهی: قبل از آنکه چیزی از الگو یا سرمشق یاد گرفته شود، آن الگو یا سرمشق باید مورد توجه قرار گیرد. تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای موقعیت ممتاز، موقعیت بالا و دانش و تخصص بالا باشند اکثراً مورد توجه دیگران قرار میگیرند. خوشبختانه معلمان و مدیران از دید دانشآموزان دارای ویژگیهای بالا هستند
. گذشته از این محرکهای سرمشق از لحاظ پیچیدگی، برجستگی و موارد اینچنین میتواند در فرایند توجه تاثیر بگذارد. ویژگیهای سرمشق گیرنده یا مشاهدهگر مانند نیاز به وابستگی، اعتماد به نفس در یادگیری از راه تقلید تأثیر گذاراست. و مهمترین عاملی که در یادگیری مشاهدهای اثر میگذارد، تشویقهایی است که در ازاء توجه ارائه میگردد.
۲) مرحله به یادسپاری: هرگنهان (۱۹۹۳- سیف ۱۳۷۴-۴۳۲) مینویسد:
«برای اینکه اطلاعات به دست آمده از راه مشاهد مفید واقع شوند باید حفظ گردند. به اعتقاد بندورا فرایندهای یادداری یا بهیادسپاری وجود دارد که در آنها اطلاعات به طور نمادی و به صورت تجسمی و کلامی ذخیره میشوند، نمادهایی که به صورت تجسمی یا تصوری ذخیره میشوند
، تصاویر ذخیره شده واقعی از تجارب الگو برداری شده هستند که مدتها پس از یادگیری مشاهدهای قابل بازیابیاند و میتوان مطابق با آن عمل کرد ; پس از آنکه اطلاعات بطور شناختی ذخیره شدند، مدتها پس از وقوع یادگیری مشاهدهای، میتوان آنها را بطور نهان بازنمایی کرد، بطور ذهنی مرورشان کرد و نیرومندشان ساخت»
۳) مرحله تولید یا بازآفرینی: سیف (۱۸۷-۱۳۷۷) در توضیح این مرحله مینویسد:
«در این مرحله، رمزهای کلامی یا تصویری موجود در حافظه یادگیرنده، یا به عبارت دیگر بازنماییهای نمادی، به عملکردهای آشکار تبدیل میشوند، وجود این مرحله در فرایند یادگیری مشاهدهای از آن جهت ضروری است که یادگیرنده با انجام عملی که در مراحل قبل مورد مشاهده قرار داده و به حافظه سپرده است برکم و کیف عملکرد خود آشنا میشود. از طریق مقایسه آن با رفتار سرمشق که به یادگیری آن پرداخته است اشکالات عملکرد خود را برطرف میسازد.”
۴) مرحله انگیزشی: اگر چه در نظر یادگیری مشاهده ای تقویت باعث یادگیری نمیشود اما میتواند در آن تأثیر بگذارد. قبل از توضیح انواع تقویت در مرحله انگیزشی لازم است به تفاوت بین یادگیری و عملکرد پرداخته شود.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.