مقاله قابلیت اطمینان / پایایی


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
14 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله قابلیت اطمینان / پایایی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله قابلیت اطمینان / پایایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله قابلیت اطمینان / پایایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله قابلیت اطمینان / پایایی :

قابلیت اطمینان / پایایی

فهرست:
کارآئی و اثربخشی کیفیت ؛ پیشران تعالی سازمانی
هزینه یابی کیفیت
کنترل کیفیت فراگیری (tqc)
مهندسی قابلیت اطمینان
تولید محصول بی عیب
مدیریت کیفیت استراتژیک
جمع بندی موقت
نرم افزار ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت ( RAP )
شاخصهای قابلیت اطمینان
بحث قابلیت اطمینان در سازمانهای ممتاز
آشنایی با نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان(RCM)
کارگاه تعمیر و نگهداری تجهیزات

منابع:

www.magiran.com

www.tabian.com

www.mohandesin.com

کارآئی و اثربخشی کیفیت ؛ پیشران تعالی سازمانی
۱- هزینه یابی کیفیت :
هدف این مقوله بررسی و تجزیه و تحلیل هزینه های کیفیت است به نحوی که بتوان با تقبل یکسری هزینه های پیشگیرانه از تحمیل هزینه های گزاف ناشی از بی کیفیتی جلوگیری نمود.

جوران معتقد بود که هزینه های دستیابی به یک سطح کیفیت را می توان به دو دسته هزینه های قابل اجتناب و هزینه های غیرقابل اجتناب تقسیم نمود. هزینه های غیرقابل اجتناب هزینه های بودند که مربوط به پیشگیری ، بازرسی ، نمونه گیری و ; می شوند .

هزینه های قابل اجتناب شامل هزینه هایی می شوند که به محصولات معیوب و شکست های محصول مرتبط می شود شامل : ضایعات مواد ، نیروی کاری که صرف دوباره کاری می گردد، فرآیند شکایت و ضررهای مالی ناشی از ناخوشنودی مشتریان .همانطور که ملاحظه می شود یک واحد می تواند با تقبل هزینه های غیرقابل اجتناب از وقوع هزینه های قابل اجتناب جلوگیری نماید .

۲- کنترل کیفیت فراگیری (tqc)
مهمترین تاکید این مقوله براین موضوع است که کیفیت یک وظیفه و مسئولیت همگانی است. آرماند فیگنبام در سال ۱۹۵۶ مطرح نمود که برای تحقق کیفیت اثربخش ، کنترل کیفیت باید از طراحی محصول آغاز شود و تا زمان تحویل به مشتری ادامه یابد
در غیراینصورت ممکن است اشتباهی در ابتدای فرآیند ( طراحی محصول جدید) موجب بروز اشکالات جدی در فرآیندهای بعدی ، و از همه بدتر زمان تحویل به مشتری شود .

دراین دوران روشهای آماری و نمونه گیری از اهمیت خاص خود برخوردارند ولی سیستم کیفیت حالا علاوه بر کنترل تولید ، شامل توسعه محصولات جدید ، گزینش فروشندگان ، حمل و نقل و خدمات مشتریان نیز می شود.هم فیگنبام و هم جوران معتقدند که برای انجام این مسئولیت ها یک شغل جدید به نام مهندسی کنترل کیفیت ضروری است که وظیفه این بخش عبارتست از مشارکت در طرح ریزی کیفیت ، هماهنگی فعالیهای سایر دپارتمانها ، تدوین استانداردهای کیفیت و فراهم کردن اندازه گیری های کیفیت . برای اعمال کنترل کیفیت فراگیر ، بسیاری از شرکت ها ، ماتریسی به صورت نمایه شماره ۱ ایجاد کرده اند که وظیفه هر دپارتمان در تحقق کیفیت محصولات روشن و شفاف شده است :
نمایه شماره ۱ :
۳- مهندسی قابلیت اطمینان :
قابلیت اطمینان یعنی احتمال عملکرد موثر محصول ( برآورده کردن یکسری کارکردهای مشخص شده بدون شکست ) در یک دوره زمانی مشخص ، تحت شرایط خاص . هدف اصلی این بحث پیش بینی میزان قابلیت اطمینان به یک محصول و پس از آن بهبود قابلیت اطمینان و کاهش نرخ شکست در طول زمان می باشد . برای تحقق این اهداف تکنیک ها متنوعی مورداستفاده قرار می گیرد .

fmea : که بطور نظام مند روشهای یک تولید را که می تواند منجر به شکست شده مرور نموده و مبتنی بر آنها طرحهای جایگزین ارائه نماید .

individual component analysis : که احتمال شکست قطعات کلیدی را محاسبه کرده و سپس تلاش می کند تا ضعیف ترین حلقه ها را حذف کرده یا قوت بخشد .

redundancy : که شامل استفاده از سیستم های موازی می شود تا اطمینان حاصل شود که به دلیل وجود ذخایر پشتیبان ، هرگاه قطعه یا زیر سیستم مهمی دچار شکست شد با مشکلی روبرو نشویم .

۴- تولید محصول بی عیب :
تولید محصول بی عیب یعنی انجام هر کاری به درستی در اولین مرتبه انجام . یکی از طرفداران اصلی این موضوع کرازبی است که ادعا می“کند کیفیت کامل هم به لحاظ فنی ممکن است و هم به لحاظ اقتصادی قابل تصور است .

• مدیریت کیفیت استراتژیک :
این تفکر از سالهای ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد . سابقه آن به شرکت hewlett-pakard برمی گردد . در این شرکت پس از اینکه مدیر بخش سیستم های اطلاعاتی افشاء نمود که تست ۳۰۰۰۰۰ قطعه چیپس های“کامپیوتری“( ram16k ) از سه تولید کننده ژاپنی و آمریکائی در سال ۱۹۸۰ نشان داد که نرخ شکست در چیپس های ژاپنی صفر بود در حالیکه این نسبت برای محصولات آمریکائی بین ۱۱/۰% و ۱۹/۰% بود و همین نرخ پس از ۱۰۰۰ ساعت استفاده به ترتیب برای محصولات ژاپنی بین ۰۱۰/۰% و ۰۱۹/۰%“ و“برای“چیپس“های“آمریکائی“بین“/۰%“و“/۰% بود .

این اختلاف شوک عجیبی به صنعت آمریکا وارد نمود. .]۷- صفحه ۲۳-۲۱ [ مشابه این اتفاق برای صنعت های لاستیک سازی ، ابزارسازی ، تلویزیون و;اتفاق افتادوشرکت هاومدیران آنهااحساس خطرکردند.برای آنها کیفیت دارای ارزش واهمیت ویژه ای شده بود زیرا شهرت شرکت ها، سهم بازار وسود و ریسکشان اجازه نادیده گرفتن این مقوله مهم را نمی داد .نگرانی مدیران ارشد در این شرایط به نحوی بود که قابل انتقال به سطوح پائین تر سازمان نبود . علت اصلی این امر ، وفاداری وظیفه ای واحدهای یرمجموعه بود .

حاصل تفکرات جهت حل این مشکلات رویکرد“استراتژیک“به“کیفیت“بود . بدین ترتیب کیفیت بازتعریف شد ، زیرا تولید بی عیب آن طور که تضمین کیفیت و کنترل کیفیت آماری تعریف می کرد بسیار محدود بود .

راه حل این بود که کیفیت از دیدگاه و نقطه نظر مشتری تعریف شود . در این حالت کیفیت به جای استاندارهای ثابت داخلی ، به طور مقایسه ای ( در قیاس با رقبا ) تعریف گشت . در این حالت مشتریان بودند که نظر نهائی را در خصوص قابل قبول بودن محصول می دادند نه بخشهای داخلی . کیفیت با این تعریف به یک سلاح رقابتی قوی تبدیل شد ؛

تحقیقات بازاریابی اهمیت ویژه ای پیدا نمود و نقش متخصصان کیفیت در سازمان بازتعریف شد . متخصصین کیفیت ، امروزه ، شباهت کمتری به گذشته دارند . آنها مدیر هستند نه بازرس ؛ برنامه ریز هستند نه کنترلر ؛ نسبت به بازار حساس هستند همان طور که به تولید حساسند ؛ فشار رقابتی بینششان را توسعه داده و مجبورشان ساخته تا کیفیت را با سایر نیازهای کسب و کار پیوند دهند .

• جمع بندی موقت :
باتوجه به مطالب بیان شده می توان اعصار کیفیت در آمریکا را به چهار مرحله بازرسی ، کنترل کیفیت آماری ، تضمین کیفیت و مدیریت استراتژیک کیفیت تفکیک نمود که بطور خلاصه ویژگی های هر دوره در نمایه شماره ۲ گرد آمده است :
نرم افزار ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت ( RAP )
بسته نرم افزاری RAP یک نرم افزار مناسب برای ارزیابی قابلیت اطمینان در سیستمهای قدرت الکتریکی می باشد.

این نرم افزار دارای توانائی محاسبه و ارزیابی قابلیت اطمینان مرکب (Composite System Reliability) و قابلیت اطمینان پستها (Station reliability evaluation) می باشد.

RAP از دو برنامه REOSTAT و CRUSE بترتیب برای محاسبه قابلیت مرکب سیستم و پستها تشکیل گردیده است. شکل (۱) ساختار نرم افزار RAP و برنامه های تشکیل دهنده آنرا نشان میدهد.

شکل (۱) : ساختار نرم افزار RAP
برنامه (Composite Reliability Using State Enumeration) CRUSE
این برنامه برای محاسبه قابلیت اطمینان ترکیبی سیستم های قدرت می باشد. اندیسهای قابلیت اطمینان محاسبه شده توسط این برنامه براساس نتایج خروج اضطراری در بخش تولید و انتقال می باشد. برای طراحی سیستم قدرت برنامه CRUSE میتواند ارزیابی کمی و یگانه ائی از رفتار سیستم تهیه نماید. همچنین میتواند راه حلهای گوناگونی را برای اصلاح وضعیتهای اضطراری و غیر عادی ممکن در سیستم محاسبه و ارائه نماید و در نهایت میتواند برای سیستم قدرت یک طرح بهینه ائی را تهیه نماید.

با ترکیب شاخصهای اختصاصی هر یک از نقاط بار می توان شاخصهای کل سیستم را بدست آورد. باید توجه داشت که شاخصهای اختصاصی نقاط بار و کل سیستم قابل جایگزینی با یکدیگر نبوده بلکه مکمل یکدیگر می باشند. بعبارت دیگر هیچیک از این دو دسته شاخصها نمی توانند بتنهائی تصویر روشنی از وضعیت قابلیت اطمینان کل سیستم ارائه نمایند.

برنامه ( Reliability Evalution of STATions ) REOSTAT
این برنامه قابلیت اطمینان پستها را براساس مدلسازی کلیه عناصر مهم آن مانند بخشهای شین، کلیدها و ترانسفورماتورها محاسبه و تحلیل می نماید. این برنامه از عملکرد پستها یک ارزیابی کمی و یگانه ائی را جهت طراحی سیستم تهیه و ارائه میدهد. همچنین میتواند ترکیب و آرایشهای مختلفی را برای پست در نظر گرفته و هزینه طراحی را مینیمم نماید.

حالتهای کاری
• – Mode 1 – نرم افزار تنها قابلیت اطمینان پستها را ارزیابی می نماید.
• – Mode 2 – نرم افزار اثر اختلالات پستها را بر قابلیت اطمینان کل سیس

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.