مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
18 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تقسیم بندی یک سیستم قدرت الکتریکی :

بخش های اساسی هر سیستم قدرت الکتریکی :
هر سیستم قدرت الکتریکی از سه بخش اساسی به شرح زیر تکمیل می شود.
۱- مراکز تولید نیروگاه ها: این مراکز انرژی الکتریکی را تولید کرده و از طریق خطوط انتقال آن را به مراکز تولید منتقل می کنند .
۲- سیستم های انتقال : جهت انتقال انرژی الکتریکی از مراکز تولید که اغلب در فواصل دور از مراکز تولید که اغلب در فواصل دور از مراکز بار قرار گرفته اند و به منظور انتقال قدرت های بزرگ ، از سیستم های انتقال استفاده می شود .
۳- سیستم های توزیع انرژی الکتریکی مورد نیاز مشترکین را با ولتاژ اولیه توزیع یا ولتاژ ثانویه توزیع تامین می کنند .
در شکل زیرشمای کلی و تک خطی یک سیستم قدرت نشان داده شده است.

فشار ضعیف ترانس کاهنده ترانس کاهنده ف.توزیع ترانس کاهنده انتقال ترانس افزاینده ژنراتور
۶-۱۱-۲۰ KV 132,230 400KV ,63,66 KV 20 KV 400 3 220 1 20 /400
۲۰KV/132KV 132KV 66/20 KV
۲۰KV /230 KV 230 /66 ,63 KV 63/20 KV
۲۰ KV/ 400 KV 400 /66 ,63 KV
ولتارژهای مورد استفاده در مملکت ما و تقسیم بندی آن ها از نظر انتقال و توزیع و فوق توزیع .
ولتاژهای مورد استفاده در مملکت ما به شرح ذیل است .
۴۰۰V,6V,11KV,20KV,33KV.63KV,66 KV,132KV,230KV,400KV
توضیح ۱) ولتاژهای تا ۱۰۰۰ ولت را فشار ضعیف واز ۱KV تا ۵۰KV را فشار متوسط و از ۵۰KV با بالا را فشار قوی می نامند .
توضیج ۲) ولتاژهای ۶KV و ۱۱KV در برخی از کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند.
توضیح ۳) ولتاژهای ۲۰KV . 33KV ولتاژهای اولیه توزیع می شوند .
نکته: وزارت نیرو ۲۰KV را به عنوان ولتاژ اولیه توزیع استاندارد نموده است ولی در برخی از نقاط ایران ۳۳KV نیز وجود دارد .
توضیح ۴) ولتاژهای ۱۳۲kv,66kv, 63kv ولتاژهای فوق توزیع محسوب می شوند.
توضیح ۵) ولتاژهای ۱۳۲kv گاهی نیز به عنوان ولتاژ انتقال ولی ۲۳۰kv و ۴۰۰kv ولتاژهای انتقال محسوب می شوند .

انواع پست (از نظر قرار گرفتن تجهیزات در داخل یا خارج پست )
پست های سر پوشیده : (بسته) که قسمت سوئیچ یا در آن در داخل محفظه شیشه ای قرار دارند که داخل آن محفظه گاز sf6 قرار دارد که این گاز به عنوان عایق مورد استفاده قرار می گیرد – مانند پست ۴۰۰ بندرعباس و پست ۴۰۰ فولاد مبارکه .
از این پست ها در محل هایی استفاده می شود که فضا کم باشد یا هوای اطراف پست بنا به دلیلی آلوده باشد . طبیعاً در پست های سر پوشیده که داخل محفظه شیشه ای قرار دارد فاصله بین تجهیزات کمتری می باشد .
پست های باز : پست هایی هستند که قسمت سوئیچ یارد فضای آزاد قرار می گیرد که در این پست ها عایق هوای اطراف می باشد .
قسمت سوئیچ یارد : منطقه ای از پست که تجهیزات کلید زنی تابش بارها و کلید های قدرت و وسایل اندازه گیری در آن قمست قرار دارد.

شناسنامه ایستگاه
۱) سال احداث : ۱۳۶۱
۲) مجری ساختمانی : شرکت امانی ساختمانی توانیر
۳) شرکت سارنده تجهیزات : اکسپورت – ایمپورت
۴) کشور : آلمان شرقی
۵) مونتاژ : شرکت پیمانیر
۶) سال بهره برداری : طرح موقت : ۱۳۶۵ – طرح دائم : ۱۳۶۷
۷) ظرفیت بار : ۲۵۰ مگا وات آمپر
۸) مساحت کل پست : ۹۰۰۰۰ متر مربع
۹) مساحت اتاق فرمان : ۴۰۰ متر
۱۰) تعداد فندانسیون : ۶۲۴ قطعه
۱۱) تعداد ترانس قدرت : ۲ دستگاه
۱۲) تعداد خط ورودی : دو خط ۲۳۰ کیلو ولت
۱۳) تعداد خط خروجی : ۱۴ خط ۶۳ کیلو ولت

حد اکثر بار ۱۴۰ مگا وات ساعت (اسفند ۱۳۷۳) – نسبت تبدیل:۲۰/۶۳/۲۳۰ kv
نوع ترانس قدرت : کاهنده V,E,M – نوع کلید فشار قوی : اسپرن شو Minoil و sf6 اینرگوین وست – تعداد کلید قدرت ۲۳۰ KV : (4 دستگاه سه فاز ) جمعاً ۱۲ عدد – تعداد کلید قدرت ۶۳ : ۱۸ دستگاه (سه فاز) جمعاً ۵۴ کلید – تعداد سکسیونر ۶۳ : ۸۱ عدد (سه فاز ) جمعاً ۲۴۳ عدد – تعداد ترانس جریان ۲۳۰ : ۶ مجموعه (سه فاز ) جمعاً ۱۸ عدد – تعداد ترانس جریان ۶۳ : ۲۲ مجموعه (سه فاز) جمعاً ۶۶ عدد – تعداد ترانس ولتاژ ۲۳۰: ۴ مجموعه (سه فاز ) جمعاً ۱۲ عدد – تعداد ترانس ولتاژ ۶۳ : ۱۸ مجموعه (سه فاز ) بعلاوه یک دستگاله تک فاز جمعاً ۵۵ عدد – تعداد C.V.T 230 : 4 دستگاه – برق اضطراری مصرف داخلی : دیزل ژنراتور یا قدرت ۲۵۰ کیلو وات ساعت – نوع رله : G.E.G – تعداد برقگیر ۲۳۰ : ۱۲ دستگاه – طرح توسعه خطوط ۶۳: ۴ خط (بی) ۶۳KV – سال اجرای طرح توسعه : ۱۳۷۰ – سال بهره برداری طرح توسعه : ۱۳۷۲ – تست تانژانت دلتا : ۱۳۶۸- ۱۳۷۳- تست ترموویژن : ۱۳۷۳- تحویل موقت ترانس ک ۱۳۷۰ – تحویل دائم ترانس : ۱۳۷۳ – عایق بندی طرف ۲۰ کیلو ولت ترانس ها : ۱۳۷۳ – عایق بندی داخل پانل ۳۸۰ولت : ۱۳۷۱ – تعویض اینترلاک خط خروجی : ۱۳۷۱ – نصب تلفن D.T.S : 1373 – تعویض سیستم بوشلینگ نوترال ترانس : ۱۳۷۴ – در مدار قرار گرفتن ریکلزر خط خروجی : ۱۳۷۲- احداث فنداسیون ترانس های توسعه : ۱۳۷۲ – نصب تجهیزات مرکز تلفن E.M.S : 1370 – تنظیم پت ترانس های کمکی روی پست ۱ : ۱۳۶۸-

وسایل ارتباطی
۱) بی سیم S.T.C : یک دستگاه تماس یا دیس پانپیگ مرکزی توزیع و تعدادی ازپستها .
۲) تلفن D.T.S : یک دستگاه تماس مستقیم با دیسپانپیگ مرکزی .
۳) تلفن P.L.C : اتاق فرمان ۲ دستگاه ، نگهبانی ۱ دستگاه ، دفتر ۱ دستگاه
وسایل اطفاء حریق تجهیزات
جهت ترانس ها : سیستم اطفاء حریق اتوماتیک از نوع گاز نیتروژن
جهت دیزل خانه : سیستم اطقاء حریق اتوماتیک از نوع گاز CO2
جهت کابل و وسایل برقی : کپسول گاز CO2
وسایل گرمایی و خنک کننده :
اتاق فرمان : یک دستگاه ایرکاندیشن ۸ تن
اتاق رله : یک دستگاه ایرکاندیشن ۵ تن

دیزل خانه : هیتر برقی
پند تعریف
ظرفیت بار : مقدار باری که ما مجحاز هستیم با در نظر گرفتن تلفات پایین از یک دستگاه بگیریم .
فونداسیون : محلی که دستگاهها و سایه ها و … روی آن قرار می گیرند که تمام آن از جنس سیمان می باشد و به طور کلی از کارهای ساختمانی یک ایستگاه به شمار می رود .
خط خروجی : خط هایی که از پست برای تغذیه واحدهای در نظر گرفته شده خارج می شود .
خط ورودی : خط هایی هستند که برای تغذیه پست به پست وارد می شود .

قسمت های اساسی پست در یک نگاه
رله بورد – قسمت LV AC – قسمت PLC – باطری خانه – دیزل خانه
رله بورد : قسمتی که کلید پانل های مربوط به رله ها در آن جا نصب می شود .
قسمت LVAC : قسمتی از پست که کلیدهای ۳۸۰ ولت مصرف داخلی و شارژر ۱۲۵ ولت در آن قرار دارد .
باطری خانه : قسمتی که باطری های P.L.C و ۱۲۵ ولت و مرکز تلفن و R.T.V در آن جا قرار دارد .(POWER LINE CARIER : P.L.C)
دیزل خانه : در این قسمت دیزل خانه و قطعات مربوط به آن قرار دارد که در بحث دیزل خانه به طور مفصل شرح داده خواهد شد .
اتاق فرمان : شامل قسمتهای زیراست :
پانل های مربوط به پست های ۶۳ KV
پانل های مربوط به پست های ۲۳۰ KV و بی ها
تپ چنجر ترانسفورماتور –
دستگاههای ثبات –
دستگاه ایرکاندیشن-

حال به شرح قسمت های گفته شده می پردازیم :
پانل های مربوط به پست های ۶۳ KV :
پانل ۶۳ کیلو ولت شهرضا یک : شماره خط این پست ۶۱۶ و شماره تابلوی آن F21 است (F21 LINE NO ,MR 616) این پانل پانل پست های ۶۳ کیلو ولت است که دارای صفحه های نمایشگر و کلیدهایی به شرح زیراست .

در قسمت بالای پانل دو ردیف سه تایی سه تایی صفحه نمایشگر وجود دارد که سه تا ردیف اول به نام ترانسدیوستر و نمایشگر رقعی (TRM- DS) که برای جریان و برحسب آمپر است و سه تای ردیف دوم به ترتیب ترانسدیوستر و نمایشگر رقمی (TRM-2D052) برای توان راکتیو و برحسبMVAR و ترانسدیوستر و نمایشگر رقمی (TRM D 100) برای ولتاژ و بر حسب KV و ترانسدیوستر و نمایشگر رقعی (TRM- 2DO51) برای توان اکتیو و بر حسب MW است .

سه نمایشگر ردیف اول آمپر سه فاز را نشان می دهد که در طی روز هر ساعت ۱ بار برای آمار بار خط یاداشت می شود و این سه رقم تقریباً با هم مساوی هستند برای همین یکی از این سه رقم یاداشت می شود مساوی نبودن یکی از سه رقم یاداشت می شود . مساوی نبودن یکی از این سه رقم به دلیل خطراتی دستگاه و تنظیم نبودن آن است و سه نمایشگر ردیف دوم نیز در طول روز هر ساعت ۱ بار یاداشت می شود بعد از این دو ردیف دو پنجره آلارم وجود دارد که هر کدام از این پنجره به هشت قسمت تقسیم می شود (دو قسمت اول به رنگ قرمز و ۶ قمست بعدی به رنگ زرد است ).

این پنجره ها از نوع طرح توسعه ایندگوین وست (ENERGoinvest) است که ساخت کشور یوگسلاوی می باشد .
نکته : به طور کلی قسمت قرمز نشانگر قطع و قسمت های زرد خبر دهنده می باشد .
لکاس بندی آلارم ثبت شده بر روی پنچره آلارم یک فیدر ۶۳ کیلو ولت از نوع طرح ایندگوین وست ست ۲۳۰ مبارکه.

قطع P.T.N، دیستانس قطع P.T.N ، E/F یا ۰/C
Distance p.T.N
Trip 0/c & E/F P.T.N
Trip
عقب ماندن رله همراهی کننده عقب ماندن N1 ، مدار قطع بریکر (دژنکتور)
Flofew REL -Fail COB Trip ciro n fail
کمبود گاز یا هوا ۱ بریکر (دژنگتور) کنترل کننده P.T.N دیستانس
COB- LOW
GAS & AIR 1 DIST P.T.N
INORERATIVE
فیوز معیوب P.T.N ، دیستانس قطع V.T.M.C.B
DIST P.T.N
FUSE Failure V.T.M.C.B
TRIP

قطع P.T.N جهت E/F کمبود گاز یا هوای بریکر (دژنکتور)
DIR . E/F
P.T.N. TRIP C.B -LOW
GAS&AIRZ 0
قطع مدار بریکر (دژنکتور) عقب ماندن منبع تغذیه AC ،سکسیونر و بریکر (دژنکتور)
C.B TRIP
CIRC .N-2-FAIL C.B.& ISOL – A0C
Supply Fail
اتو ریکلوزر در حال پیشرفت قفل شده بوسیله هوا
AIR
Inrrogrs AIR
LOCK OUT
کمبود گاز CT عقب ماندن منبع DC ، کنتور یا P.T.N
C.T LOW
GAS CONT& P.T.N
DOCSAPPLY FAIL

این پانل شامل کلیدهایی برای تست لامپ (TEST LAMP) و پاک کردن آلارم (RESET) و کلیدی به نام (ACCept) است .
تذکر : پانل پست ۶۳ کیلو ولت شهرضای دو نیز مانند شهرضای یک از نوع طرح اینرگوین- وست می باشد شماره خط این پست ۶۱۵ و شماره تابلو F20 است .
پانل پست ۶۳ کیلو ولت صنایع فولاد ۲و۱ :

این پانل از نوع طرح کلیدهای اسپرن شو Mir oil است که دارای دو ردیف ۶ تایی صفحه نمایشگر برای اندازه گیری جریان و توان اکتیو و راکتیو و ولتاژ می باشد که در هر ساعت یک بارتوسط اپراتور ثبت می شود قسمت آلارم دو قسمتی است که شامل دو قسمت زیر است پنجره آلارم هشت قسمتی و ۱۶ کلید در چهار دریف چهار تایی

نبود سیگنال DC در حفاظت کنترل خرابی مدار کلید بریکر منبع تغذیه AC گرمای سیم پیچ فنر
DC- AB SENCE
PROTETION CONTROL
SIGNALLING CIRCUITTBREACKER
DISTURBED
SRRING WINDING
HEATING AC SUPPLLY
تعویض کلید خراب (Q1-Q3-Q10) قطع رله آندر ولتاژ
SWITCH REPLICA
DIS TURBED
(Q1-Q3-Q10) UNDER VOLTAGE
TRIP
خرابی فیوز PT خرابی قطعی مدار
PT FUSe FAILURE
قطع حفاظت اصلی
PROTEG TION TRIP

پانل فرادمبه ۲و۱، پانل صفا شهر ۱ و با ما ۲، پانل صفا شهر ۲ و با ما ۱ ، پانل نفس نقش جهان ۲و۱ و پانل هفت تیر ۲و ۱ مانند صنایع پست فولاد است .
پانل مربوط به پست های ۲۳۰ کیلو ولت و بی ها :

پانل پست ۲۳۰ کیلو ولت نقش جهان و پانل پست ۲۳۰ کیلو ولت نشاط اصفهانی نیز دارای صفحه های نمایشگر ولتاژ و جریان و توان اکتیو و راکتیو است و دارای سه ردیف ۸ تایی پنجره آلارم مانند پست های ۶۳ کیلو ولت است . پانل مربوط به بی اوبی ۲ دارای یک صفحه اندازه گیری فرکانس است که فرکانس بی ها را بر حسب هرتز می دهد این صفحه به اندازه صفحه نمایشگر پانل های یاد شده است این دو پاتل دارای سخه ردیف پنجره آلارم هشت قسمتی که شرح آن ها داده می شود .
آلارم قطع منبع تغذیه کننده کنترل DC (Q1-Q2) رله مضاعف همراه کننده عقب مانده (Q1-Q2)
LOSS OF DC
CONTROL ALARM
SUPPLY (Q1-Q2) FOLLOWER
DOUPLICOT Relay
Fail (Q1-Q2)

قطع منبع تغذیه AC موتور گرمایی (Q1-Q2)
Loss of A.C
Motor Heating Supply (Q1-Q2)
آلارم های نا هماهنگ (Q1-Q2)
Polediser pancy
(q1-q2) Alarm

تپ چنجر ترانسفورماتور :
برای تغییر ولتاژ خروجی به کار می رود .
دستگاههای ثبات کننده : برای ثبت کردن حوادث و … به کار می رود کلیه اشکال ها و خط هایی که در پست اتفاق می افتد با واسطه کدهای مشخص شده ثبت می کند که با بررسی این کدها نحوه خطا ، علت خطا و مکان خطا مشخص می گردد . چند دسته از آنان را در زیر به صورت مختصر شرح می دهیم .

۱- ثبات Fauit . locator . and .Fault. recorder :
مشخص کننده نوع فالت و محل فالت در طول خط است . این دستگاه به دستگاه ثبت اشکالات و محل اشکالات معروف است .
۲- وقایع نگار : ماشین تحریری که به یک مینی کامپیوتر مجهز است که کلیه اشکالات و آلارم هایی را که بر روی تابلوی کنترل ظاهر می شود با زمان دقیق ثبت می نماید .
۳- دستگاه ثبت اطلاعات : این دستگاه اطلاعات مختلف را به وسیله ترانسدیوستر به سیگنال الکتریکی تبدیل و به اتاق فرمان ارسال می نماید .
۴- ماشین تحریر کامپیوتری : مانند وقایع نگار عمل کرده و اغلب در مراحل کنترل (مراکز دیسپا پنیگ) و در ارتباط با کامپیوتر ها کار می کند .
۵- دستگاه ثبات تجهیزات : دستگاهی که برای ثبت کمبودهای هر سیستم پست به کار می رود مانند ثبت کردن روغن ترانس
دستگاه ایرکاندیشن : این دستگاه که بر دو نوع پنچ تن و هشت تن است برای گرم و سرد کردن اتاق فرمان به کار می رود .

ترانس ها TRANS
ترانس قدرت : ترانس قدرت جهت افزایش و یا کاهش ولتاژ به کار برده می شود به عبارت دیگر ولتاژ تولید شده توسط مبدل ها را به منظور و انتقال انرژی الکتریکی از محل تولید به مصرف افزایش می دهد و در محل مصرف توسط ترانس دیگری کاهش داده می شود .

ترانس قدرت کاهنده ولتاژ پست :
قدرت : ۱۲۵ M VA
نسبت تبدیل : ۲۳۰/۶۳/۲۰KV
گروه برداری : gngnod 11
تپ چنجر : ON load
اتصالات : اولیه y ، ثانویه y ، ثالثیه
سیستم خنک کنندگی : OFAF
تپ نرمال : ۱۳ (۲۳۰KV)
وزن روغن : تن ۵۹
وزن کل ترانس : ۲۱۸ تن
تعداد فن : ۷۵ عدد
تعداد تپ: ۲۵ عدد
تغییر ولتاژ به ازای هر ولت : ۲۳۰۰ولت
امپدانس در صد :
H-V/T.V H. V/T.N A. V /T.V
۱۷/۸ تپ تپ تپ ۱ ۱۳ ۲۵
۳۱/۵ ۳۰/۶ ۳۰۱ ۱۲/۱ ۱۱/۳ ۱۰/۷
‌این ترانس ساخت کشور آلمان شرقی بر طبق استاندارد V.E.M می باشد .

فن ها
فن ها به این گونه عمل می کنند که اگر درجه حرارت ۵۵ درجه سانتیگراد باشد فن ها وارد مدال می شوند و شروع به کارکردن می کنند و اگر هوا گرمتر شود مثلاً ۷۵ درجه سانتیگراد برسد پمپ روغنی نیز به کمک آن می آید و در ۱۰۰ درجه سانتیگراد ترانس آلارم می دهد اگر این درجه حرارات از ۱۰۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود به ۱۱۰ درجه سانتیگراد برسد تریپ رخ می دهد اگر از ۶۰ درجه سانتیگراد یا همان ۵۵ درجه سانتیگراد پایین تر باشد فن ۴ از مدار خارج می شود .

کونسرواتور
یک منبع از روغن است که بالای ترانس قرار دارد که این منبع کونسرواتور نام دارد . گرما موجب انبساط روغن می شود که این انبساط حجم روغن را افزایش می دهد . با افزایش یافتن روغن (حجم روغن ) ، روغن به کونسر واتور وارد می شود (در اثر سرما درست بر عکس این حالت رخ می دهد یعنی روغن دیگر به کونسرواتور وارد نمی شود و در ترانس وظیفه معمول خود را انجام می دهد .)

سیلیکاژل یا سیلیکاژن
سیلیکاژل یک نوع رطوبت گیر می باشد که وظیفه آن گرفتن رطوبت روغن است این رطوبت در اثر انقباض یا انبساط روغن حاصل می شود .
تذکر : جنس بدنه این ترانس از فولاد می باشد.

گروه برداری yn yn 0 D 11
یعنی سیم پیچ اولیه آن Y که از زمین شده ، ثانویه آن Y که زمین شده (زاویه سیم پیچ های اولیه و ثانویه صفر است ) و ثالیثه آن است که اختلاف فاز ۱۱ درجه دارد البته به تعداد ۳۰ تا ۱۱ درجه که حمعاً می شود ۳۳۰ درجه
بوشینگ ها
بوشینگ های ترانس از یک سری بوشینگ های ورودی ۲۳۰KV و خروجی ۶۳ کیلوولت و ۰ کیلو ولت تشکیل شده است .
تذکر : سر راه کوسرولاتور به ترانس رله بوخکلز قرار دارد .
سیستم خنک کنندگی OFAF
O : OIL روغن F: Force نیرو A : Air هوا

نیرو F:Force
این عبارت به این معنی است که پمپ روغن را موتور می چرخاند و فن ها نیز توسط موتور کار می کنند .
تذکر : تپ یا همان تپ چنجر با ولتاژ نسبت عکس دارد اگر تپ بالا باشد ولتاژ پایین است و بالعکس اگر تپ پایین باشد ولتاژ بالا است .
چند مثال عددی :
تپ ۱ ولتاژ حدوداً ۲۵۲ کیلو ولت (بالا)
تپ ۱۳ ولتاژ حدوداً ۲۳۰ کیلو ولت (نرمال)
تپ ۲۵ ولتاژ حدوداً ۲۵۲ کیلو ولت (پایین)
دیوار ضد آتش : این دو دیوار بین دو ترانس قرار دارد و دارای مزایای زیراست .
اگر یکی از ترانس ها به دلیلی دچار آتش سوزی شد این دیوار مانع از آن می شود که آتش به ترانس دیگر آسیب برساند و دیگر این که در شرایط عادی از تاثیر حرارت یکی از ترانس ها به ترانس دیگر جلوگیری می کند .
تابلوی فرمان آتش نشانی : در این تابلو کپسول آتش نشانی و گاز N2 قرار دارد اگر سیم پیچ های داخلی ترانس به دلیلی آتش گرفت این سیستم وارد عمل می شود و روغن را از ترانس خارج می کند .

این روغن ها به داخل یک حوضچه سر پوشیده مخصوصی که در اطراف ترانس تعبیه شده است می ریزد که برای باید تصفیه شود .
تابلوی مصرف داخلی ترانس : این تابلو در کنار ترانس قرار دارد . برق ترانس و فن ها و … را تهیه می کند .
بوشیلینگ نوترال : مرکز صفر سیم ستاره ترانس را به زمین وصل می کند تا اگر اضافه جریانی در اثر صائقه و کلید زنی رخ داد به ترانس آسیب نرسد . بوشلینگ نوترال خط ورودی معمولاً بزرگتر از بوشلینگ نوترال خط خروجی است .

اجزایی از ترانس قدرت که جهت کنترل و بهره برداری بهینه باید مورد بررسی مداوم قرار گیرد :
سطح روغن : بوسیله نشان دهنده سطح (LEVEL in dicator) که به صورت شیشه ای یا عقربه ای مغناطیسی در محل می باشد مشخص می گردد حدود تغییرات مجاز (کم یا زیاد شدن سطح روغن ) بستگی به درجه حرارت محیط و میزان بار عبوری از ترانس دارد .
فشار روغن : توسط رله فشاری اندازه گیری و در صورتی که فشار از حد مجاز بیشتر باشد این رله عمل کرده ، باعث ایزولاسیون ترانس می شود .
حرارت سنج : به منظور اندازه گیری درجه حرارت روغن و سیم پیچ استفاده می گردد .

تپ چنجر ترانس : تپ چنجر ترانس بر دو نوع است تپ چنجرهای آنلود (onload) ، تپ چنجرهای آفلود (of load)
تپ چنجرهای Onload : تپ چنجرهایی هستند که قابل تغییر زیر بار می باشند .
مثال : اگر در مواقعی ولتاژ تثبیت شده بیش از حد سست تنظیم شده باشد رگولاتور ولتاژ آن را مقایسه کرده و دستور به تغییر تپ به منظور کاهش ، اتومات صادر می شود و با لعکس اگر ولتاژ خروجی از حد ست تنظیمی نرمال باشد به همین سبک عمل می کند .
تپ چنچرهای of load : تپ چنجرهایی هستند که غیر قابل زیر بار می باشند و اگر نیاز به تغییرات تپ باشد باید بار زا روی ترانس برداشته شده ، قطع و ایزوله (ارت) گردد و در این صورت تغییرتپ صادر می شود (در ترانس های توزیع و بعضی از ترانس های ۴۰۰ کیلو ولت این گونه است ) ترانس های توزیع پنچ تپ دارد که به ازای هر تپ ۵۰۰ ولت کاهش یا افزایش ولتاژ در خروجی داریم .
تذکر : تپ چنجر بیشتر روی سیم پیچ اولیه قرار می گیرد به دو دلیل مهم : ۱- در سیم پیچ اولیه آمپر دور پایین می باشد . ۲- به منظور دسترسی به تعمیرات آسان تر و تعمیر و سربندی راحت تر .

ترانس های اندازه گیری
بر دو نوع هستند : ترانس جریان (cT) و ترانس ولتاژ (C.V.T -V.T -P.T)
ترانس جریان یا CT : ترانس جریان برای اندازه گیری جریان مورد استفاده قرار می گیرد و طرز اتصال آن در مدار به صورت سری است . مدار ترانس جریان فاقد فیوز و کلید است .

محل نصب ترانس جریان : ترانس جریان کنار دیژنکتور نصب می گردد یا روی ترانس قدرت که به نام CT بوشینگی نام گذاری می شود از لحاظ ساخت بر سه نوع است که بالا، کد وسط ، کد پایین ، طبق استاندارد جریان ثانویه ترانس جریان یک یا دو یا پنچ آمپر می باشد که برحسب نیاز و شرایط یکی از آن ها استفاده می شود . ثانویه جریان در هنگام کار هیچ گاه نباید باز است چون باعث سوختن CT می شود تعدادی از وسایل که از CT تغذیه می شود عبارتند از : رله اورکارنت OC ، نشان دهنده آمپرمتر ، نشان دهنده وات و وار ، کنتورهای اکتیو و راکتیو ، رله دیستانس ، رله دیفرانسل .
CT ها را معمولاً به شکل زیر نشان می دهند :

کلاس دقت CT :
این عدد میزان خطای هر CT را بیان می کند و به صورت یا نمایش داده می شود . آلفا درصد خطای CT به ازای برابر شدن جریان و بیانگر نوع جریان CT است .
P : برای CTهای حفاظت (Protection)
M :برای ct های اندازه گیری (measuring)
N : چند برابر شدن جریان
روی بدنه ترانس جریان نوشته هایی است که آنها را شرح می دهیم :
IN : جریان نامی ترانس جریان .
I1N : جریان نامی اولیه.
I2N : جریان نامی ثانویه .
نسبت جریان حرارتی دائمی : مثلاً ۱/۲IN را یعنی ۲۰% اضافه بار دائمی که CT می تواند تحمل کند و براساس سفارش می توان ۵/۱ تا ۲ برابر اضافه بار گرفت (تذکر : توصیه می شود که از نسبت CT آمپر بیشتری کشیده نشود ) .

مشخصات CT
۱) یک ترانس جریان کاهنده جریان می باشد .
۲) دارای قدرت کم می باشد
۳) سیم پیچ اولیه به مدار قدرت وصل است یا در مسیر عبور جریان متصل است .
۴) سمت ثانویه آنها از طریق تجهیزات اندازه گیری مناسب اتصال کوتاه می باشد .(نظیر کنتورها و روله ها ، کنترلها) .
۵) عایق بندی مناسب مدارهای اندازه گیری و حفاظتی از ولتاژ
۶) حفاظت وسایل از اضافه بار

ترانس جریا ن ۲۳۰ کیلو ولت پست : ترانس جریان ۲۳۰ این پست ساخت کشور آلمان شرقی (طبق استانداردV.E.M) و در شش مجموعه سه فاز (مجموعاً ۱۸ عدد ) مورد بهره برداری قرار گرفت . نسبت تبدیل و کلاس دقت این ترانس به شرح زیر است .
۴۰۰-۸۰۰-۱۲۰۰/۵ ۴۵VA CL : /5
۶۰۰-۱۲۰۰ / ۵ ۴۵VA CL : 5P56

CTهای پست از زبان اپراتور
تذکر ۱ : VA ها برای مصرف خود CT است
تذکر ۲ : منظور از CL کلاس دقت CT است
تذکر ۳ : منظور از عبارت ۵P56 این است که اگر جریان نامی ای برابر ۵۶ از CT عبور می کند خطای آن ۵ می باشد (در صد خطا ).

توضیح اینکه ۲۳۰Ct پست از نوع کد پائین است که در آن جهت خنک کردن و عیاق بندی سیم پیچ ها از روغن استفاده شده و دارای ۵ کد می باشد که از یک کد برای اندازه گیری و از کدهای دیگر جهت حفاظت (تغذیه رله ها) استفاده می شود . جنس بدنه CT از سرامیک مخصوص می باشد . شکل ظاهری آن یه صورت دوقلو می باشد(چون که پایین است) و سیم پسچ از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می شود . جهت خطوط ۲۳۰ کیلو وات فقط از کدهای ۵/۸۰۰ استفاده می شود .
ترانس جریان ۶۳ کیلو وات پست : این ترانس نیز ساخت کشور آلمان شرقی (طبق استاندارد V.E.M ) است . نسبت تبدیل و کلاس دقت این CT به شرح زیر است :
۱۵۰-۳۰۰-۶۰۰ /۵A 45 VA CL : /5
۱۵۰-۳۰۰-۶۰۰ /۵A 45 VA CL : 5P32
۱۲۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰ /۵A 45 VA CL : 5P32
۱۲۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰ /۵A 45 VA CL : /5
۱۲۰۰-۱۰۰۰-۲۰۰۰ /۵A 45 VA CL : 5P40
۱۲۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰ /۵A 45 VA CL : 5P64

از نظر عملکرد با CTهای ۲۳۰ یکی است و فقط از نظر قدرت و عایق بندی با هم فرق دارند جنس بدنه آن نیز از سرامیک مخصوص است برای خطوط ۶۳ کیلو ولت در خروجی ترانس و CTهای مربوط به کوپلینگ فقط از کد ۵/۲۰۰۰ استفاده شده و در CT های خروجی فقط از کد ۵/۶۰۰ استفاده می شود . CTهای ۶۳ نیز دو قلو هستند چون کد پایین هستند . در طرح توسعه ۶۳ کیلو لت ،نوعی CT وجود دارد که به صورت که بالا است و از گاز SF6 به عنوان عایق و خنک کننده سیم پیچ استفاده شده که فشار این گاز حدوداً در شرایط عادی ۶/۱ بار باشد این CTها ساخت کشور یوگسلاوی و شرکت ایندگوین وست است .

چگونگی کاهش خطا در CT : برای کاهش و به حداق رساندن خطای یک CT بایستی دارای یک منحنی مغناطیسی به صورت خط مستقیم بوده باشد و این شرایط وقتی امکان پذیر است که :
۱- هسته CT از جنس مخصوصی طرح شده و ساخته شود .
۲- ظرفیت متناسب با CT در نظر گرفته شود .
تذکر : خاطی CTدر هنگام اتصال کوتاه در پری ویدهای (پریودهای) اول زیادی بوده و ممکن است Ct به زودی اشباع شود بنابراین در طراحی Ct برای رله های عمل کننده سریع این مسئله باید مد نظر باشد .
منحنی های زیرچگونگی منحنی مغناطیسی را با توجه به جنس هسته نشان می دهد :

AT/Cm
Ampper -turne percon length At/cm
A: old -rolled non- orientsilicin steel.
B : old -rolled – orientsili con steel.
C: nickel -iron (80 percent nicket)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.