مقاله وظیفه سیستم تعلیق در خودرو


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله وظیفه سیستم تعلیق در خودرو دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله وظیفه سیستم تعلیق در خودرو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله وظیفه سیستم تعلیق در خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله وظیفه سیستم تعلیق در خودرو :

چکیده :
وظیفه سیستم تعلیق در یک خودرو جلوگیری از انتقال تکانها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو و به منظور راحتی سرنشین و رانندگی مطمئن می باشد .
جهت کسب بهترین نتیجه ، سیستم تعلیق می بایستی نرم یا انعطاف پذیر باشد که بدین ترتیب امکان حرکت بیشتری برای حرکت چرخها فراهم شود از سوی دیگر برای پایداری بیشتر خودرو، در تماس باقی ماندن چرخها با سطح جاده و نیز کنترل نوسانات درهنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار ضروری می‌باشد .
در سیستمهای متداول تعلیق مکانیکی ، برآورده کردن تمامی این شرایط مشکل می باشد .

 

در خودروی زانتیا فنر لول و کمک فنر ، با یک گوی هیدرونیوماتیکی جایگزین شده است.

اساس کار سیستم هیدرونیوماتیک ، همانطور که از نام آن پیداست .بر پایه دو جزء اصلی آن یعنی یک گاز و یک مایع قرار دارد و این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که یک گاز قابل تراکم بوده ، در حالی که یک مایع غیر قابل تراکم است .
در سیستم هیدرونیوماتیک زانتیا ، از نیتروژن به عنوان گاز و از روغن LHM به عنوان مایع سیستم استفاده شده است . کلمه LHM مخفف (Liquid Hydraulic Mineral) به معنای روغن مایع هیدرولیک معدنی می باشد .

 

LHM یک روغن هیدرولیک سبز رنگ است که آب را به خود جذب نمی کند .
یک دیافراگم از جنس لاستیک مصنوعی گاز را از مایع در داخل گوی تعلیق جدا کرده و گوی توسط یک پیستون و سیلندر به چرخ متصل می گردد . این گاز همانند یک فنر در سیستمهای معمولی مکانیکی عمل می کند .

هنگامی که باری بر روی خودرو قرار می گیرد ، گاز مشابه فنر تراکم شده و حجم آن کاهش می یابد و هنگامی که بار برداشته می شود ، گاز منبسط شده و سیستم به حالت اولیه خود باز میگردد.

 

چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس از قرا ر دادن بار بر روی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم وارد شود . بنابراین با کم یا زیاد کردن مقدار روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را درحد مطلوب نگه داشت تا بدین ترتیب ملزومات یک رانندگی مطمئن و راحت تامین گردد.

قسمتی که در خودرو این وظیفه را بر عهده دارد قسمت تصحیح کننده ارتفاع (Height Corrector) نام دارد .

یک تصحیح کننده ارتفاع در جلو و یکی دیگر در عقب خودرو تعبیه شده است .
این تصحیح کننده های ارتفاع متصل به بازوهای سیستم تعلیق بوده و اجازه می دهند که روغن اضافی به گوی وارد یا از آن خارج شده و به مخزن باز گردد.
هنگامی که خودرو در ارتفاع صحیح خود می باشد ، هیچ روغنی در شیرها جریان نمی یابد .

چنانچه بار خودرو کاهش یابد ، اهرمی که متصل به دستگاه تصحیح کننده ارتفاع است سوپاپ آنرا حرکت داده و اجازه می دهد که روغن از گوی بازگشته وارتفاع تصحیح شود و درحالت عکس یعنی هنگام قرار گرفتن بار بر روی خودرو سوپاپ مربوطه در جهت عکس حرکت کرده و موجب جریان یافتن روغن تحت فشار به داخل گوی شده و ارتفاع افزایش می یابد .

یک مکانیسم تاخیر دهنده در دستگاه تصحیح دهنده ارتفاع قرار دارد تا ازعکس العمل سریع سیستم جلوگیری کرده و موجب نرم عمل کردن سیستم و همچنین راحتی سرنشینان گردد.سیستم تعلیق همچنین دارای یک اهرم یا تنظیم کننده دستی ارتفاع بوده که به وسیله آن می توان ارتفاع خودرو را تغییر داده وآنرا در حد بالاتری به عنوان مثال برای حرکت درجاده های ناهموار قرار داد. این تنظیم کننده همچنین دارای دو حد نهایی ارتفاع می باشد که حد بالایی صرفا برای تعویض چرخ و حد پائینی جهت انجام تعمیرات سیستم مورد استفاده قرار می گیرد .

در سیستمهای تعلیق معمولی از کمک فنر یا دمپر (Damper) به منظور کنترل نوسانات چرخها و بدنه استفاده می شود .

این وظیفه در سیستمهای هیدرونیوماتیکی توسط جزئی از گوی تعلیق انجام می گیرد .
دمپر سرعت حرکت روغن را کاهش می دهد و به علت طراحی ساده وموقعیت آن نیازی به تعویض نخواهد داشت .
اکنون به جزئیات بیشتر سیستم می پردازیم برای تامین روغن سیستم یک مخزن وجود دارد و به منظور مراقبت از اینکه روغن در سیستم کاهش نیابد این سیستم دارای یک نشانگر سطح روغن و نیز یک سوئیچ مجزاست ، که موجب روشن شدن چراغ هشدار دهنده وچراغ ایست برروی صفحه کیلومتر خواهد شد .

روغن LHM از مخزن به وسیله یک پمپ که توسط موتور به گردش در می آید به انباره اصلی ارسال می شود .

انباره اصلی درحقیقت عبارت است از یک گوی دیگر که با یک تنظیم کننده فشار یا رگلاتور ترکیب شده است .
روغن تحت فشار وارد گوی انباره شده ودیافراگم را به طرف دیگر حرکت داده و یا به عبارتی گاز را فشرده می کند . روغن LHM اکنون در انباره ذخیره میشود تا زمانی که سیستم به آن نیاز داشته باشد ، به طور یکنواخت یک مدار خاص را تغذیه نماید .

رگلاتور وانباره فشار را در حد ۱۴۰ تا ۱۷۰ بار ثابت نگاه می دارد. روغن اضافی از طریق لوله نشان داده شده به مخزن باز گردانده میشود .

هنگامی که فشار سیستم بالاتر از ۱۴۰ بار باشد ، روغن پمپ شده بدون آنکه به انباره برود به مخزن بر گردانده می شود . بنابراین پمپ بدون اینکه فشار روغن را افزایش دهد کارکرده و یا به عبارتی بصورت هرز می چرخد .پمپ تنها هنگامی فعال می شود که فشار به کمتر از ۱۴۰ بار افت می کند .

نکته ایمنی : هنگام کار بر روی سیستم به منظور حفظ ایمنی خود بایستی بسیار با دقت عمل کنید ، چرا که مایع با چنین فشار بالایی می تواند آسیبهای جدی به پوست بدن وارد کند .

یکی از اجزایی که تا کنون صحبتی راجع به آن نشده است شیر اطمینان است این شیر جزء نهایی قسمتی است که به نام قسمت تامین و حفظ فشار می باشد .

این شیر دو وظیفه عمده دارد ، وظیفه اول آن این است که روغن تحت فشار را برای سیستم ترمز و تعلیق فراهم کند و وظیفه دوم آن این است که در صورت معیوب شدن یک مدار ، فشار کافی برای سایر مدارات راحفظ کند .

چنانچه فشار در سیستم به ۸۰ تا ۱۰۰ بار افت کند ، یک سوئیچ در شیر اطمینان چراغ هشدار دهنده را روشن می کند تا به راننده هشدار دهد که خودرو را متوقف کند.

از قسمت تامین و حفظ فشار روغن LHM به تصحیح کننده های ارتفاع و سپس به گوی های تعلیق می رود .

روغن برگشتی از گوی های تعلیق از طریق تصحیح کننده های ارتفاع و از میان لوله های مجزا به مخزن باز میگردد.
قسمت تامین و حفظ فشار مستقیما سیستم تعلیق جلو وعقب را تغذیه می کند .

ترمز
اکنون به شرح سیستم ترمز می پردازیم سیستم ترمز با مدار دوگانه به دو قسمت جلو وعقب تقسیم شده است ، انرژی خود را از مدار تغذیه فشار بالا کسب می کند . نکته مهمی که می بایست خاطر نشان کرد این است که این سیستم ترمز از نوع سیستم ترمز با تقویت هیدرولیکی بوده و با سیستمهای ترمز بوستری تفاوت دارد .
نیروی لازم جهت توقف خودرو از طریق خود سیستم تامین می شود نه از طریق نیروی پای راننده هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد ، یک شیر کنترل روغن LHM را به داخل سیلندرهای ترمز هدایت می کند . این شیر کنترل ، تقسیم کننده ترمز نیز نامیده می شود .

مدار ترمز جلو روغن را از شیر اطمینان و مدار ترمز عقب روغن را از گوی های تعلیق عقب دریافت می کند . این امر بدین معناست که هر مدار ترمز به طور مستقل عمل می کند.
شیر کنترل ترمز همچنین دارای یک خطر برگشت به مخزن نیز می باشد .

نکته قابل توجه این است که ، از آنجایی که گوی های تعلیق عقب هم مدار ترمز عقب و هم تعلیق عقب را تغذیه می کند ، چنانچه بار چرخهای عقب زیاد شود ، باعث افزایش فشار هم در مدار تعلیق عقب وهم در مدار ترمز عقب خواهد شد .بنابراین حداکثر نیروی ترمز در چرخهای عقب بستگی مستقیم به میزان بار خواهد داشت .
ترمز دستی تنها بر روی دیسکهای ترمز جلو عمل می کند . کابل ترمز دستی به سیلندرهای ترمز جلو متصل بوده و اهرم بندی مربوطه موجب کشیده شدن پیستونها و در نتیجه فشرده شدن لنت بر روی دیسک ترمز می گردد.

زانتیا تنها خودرویی است که از سیستم ترمز با تقویت هیدرولیکی استفاده می کند . چند ویژگی و امتیازی که این نوع سیستم نسبت به سیتمهای دیگر دراد عبارتند از: ۱- کورس کمتر پدال ترمز ۲- کاهش زمان پاسخ ترمز ۳- بکار گیری نیروی کمتر جهت ترمز گیری .
سیستم های فرمان هیدرولیک
همانطور که می دانیم سیستم از یک پمپ تشکیل شده که از نوع ۲- ۶ بوده که دارای دو خروجی می باشد پمپ از دو قسمت تشکیل شده است که از یک مخزن تغذیه می شوند قسمت اول که سیستم فرمان را تغذیه می کند، از شش پیستون یا جزء پمپ کنند ه به اضافه یک رگلاتور فشار تشکیل شده است وقسمت دوم از دو پیستون تشکیل شده است که سیستم تعلیق وترمز را تغذیه می کند .

سیستم فرمان هیدرولیک جهت انجام وظیفه خود به مقادیر زیادی روغن هیدورلیک نیاز دارد . بنابراین این شش جزء پمپ کننده بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ روغن را از مخزن کشیده و از طریق شیر کنترل و پیستون آنرا به رم هیدرولیکی شانه ای فرمان توزیع می کند .

فشار این سیستم توسط یک رگلاتور فشار در قسمت شش پیستونه پمپ محدود می گردد.
اکنون به شرح اصلاحات سیستمهای جدید می پردازیم . یکی از مشخصه های سیستمهای قدیمی تر این بوده است که خودروها در طول مدتی که خودرو خاموش بوده است دچار نشت می شدند .برای حل این مشکل در خودروهای جدید از یک شیر هیدرولیکی با نام شیر ضد نشت استفاده می شود .

که بین شیر اطمینان وتصحیح کننده ارتفاع قرار می گیرد .
شیر ضدنشت جلویی در زیر مخزن و شیر ضد نشت عقبی در رو ی شاسی عقب خودرو قرار دارد .

چنانچه در سیستم عیبی رخ دهد و شیراطمینان بسته شود ، به علت اینکه شیر ضد نشت نیز بسته شده است ورود روغن به ترمزهای عقب متوقف می گردد.
به منظور جلوگیری از این مشکل یک گوی دیگر به سیستم اضافه شده است .
این گوی به عنوان انباره ترمز عقب عمل می کند تا از آن طریق شیر کنترلی ترمز را تغذیه نماید .

با مشاهده پمپ هیدرولیک می توان به این نکته پی برد که سیستم از شیر ضد نشت استفاده می کند یا خیر . چنانچه پمپ از نوع ۲-۶ باشد ، مشخص می شود که سیستم از شیر ضد نشت و یک انباره ترمز عقب استفاده می کند .

نکته آخر اینکه کنترل نشتی و روانکاوری به طور طبیعی در کلیه اجزاء سیستم انجام می گیرد و روغن LHM از طریق لوله های برگشت به مخزن باز می گردد.
عملکرد اجزای هیدرولیکی
در این قسمت به شرح جزئیات بیشتر و عملکرد بعضی از اجزاء سیستم پرداخته می شود به منظور اطلاع رسانی کافی توضیحات این بخش را به سه قسمت تقسیم بندی می کنیم : ۱- اصول اولیه قسمت تامین و حفظ فشار ۲- اصول کارکرد سیستم تعلیق ۳- عملکرد سیستم فرمان هیدرولیک

۱- اصول اولیه قسمت تامین و حفظ فشار
پیش از پرداختن به قسمت تامین و حفظ فشار ، بهتر است نگاهی به چند مورد از ویژگیهای لوله ها وتجهیزات آب بندی سیستم هیدرولیک داشته باشیم .
لوله های هیدرولیک : همانطور که قبلا توضیح داده شد ، روغن LHM تحت فشار از طریق لوله های فولادی با پوشش اپوکسی واجزای مختلف سیستم ، ارسال و از طریق لوله های لاستیکی یا پلاستیکی سازگار با LHM به مخزن باز گردانده می شود .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.