مقاله اسلام و نسل جوان


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اسلام و نسل جوان دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اسلام و نسل جوان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اسلام و نسل جوان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اسلام و نسل جوان :

اسلام و نسل جوان

چکیده :
از بهترین و عالی ترین اعمال دینی ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زیادی کرده است و برای آن آثار و فوائد زیادی در آیات و روایات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام ادیان آسمانی وجود دارد و لیکن بهترین و زیباترین نوع عبادت همین نمازیست که در اسلام به شکل و کیفیت خاصی آمده و مسلمانان دعوت به خواندن آن شده اند . در قرآن کریم فلسفه خلقت را عبادت خدای تعالی بیان شده است . که در این راستا نماز نقش مؤثری را ایفا می کند ، زیرا اکمل عبادت خدای تعالی نماز است.

اما علیرغم این همه توجه اسلام به عبادت مخصوصاً نماز ، باز عده ای از مسلمانان به این امر مهم توجهی نداشته و براحتی آن را ترک می کنند و به خاطر بی توجهی آنها هم نسل نوجوان و جوان هم به این امر دینی بسیار مهم بی محبتی می نماید لذا در این رساله به بیان علل و ریشه های بی توجهی به نماز در این قشر پر نیرو و پر تحرک (نوجوان و جوان ) می باشد.

مقدمه :
منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت .
هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات .
پس در هر نفسی ، دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی ، شکری واجب .
بنده نمی خواهم راجع به فلسفه نماز ، ضرورت نماز ، اهمیت نماز تحقیق کنم چون موضوع برای جامعه ما بسیار روشن و واضح است . از طرف دیگر کتابها و سخنان فراوانی در این باره نوشته و گفته شده و شکل دیگری را در بین این مسائل نمی دانم به ویژه در کشور ی که تاسیس نظام آن بر مبنای دستورات آسمانی و الهی بوده و طبعاً نماز یکی از زیباترین جلوه های این نظام آسمانی است و همه مردم ما هم مسلمانند و در اهمیت و ضرورت نماز مطالبی را می دانند .
اما مسئله و مشکل اصلی چگونگی گسترش و ترویج فرهنگ نماز و اعتلای این فریضه ا

لهی در میان نسل نوجوان و جوان ما است.
به نظر بنده مهمترین عامل تاثیر گذار بر اهتمام و توجه به نماز و ترویج اعتلای این فریضه الهی در سطح کشور بویژه دانش آموزان عزیزمان ، ایمان و باور مسئولان تعلیم و تربیت است به این نکته مسئولان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و معلمان و مربیان عزیز و مدیران گرامی تعیین کنند که وظایف آنها فقط یک سری آموزش های کلاسیک نیست که فقط جنبه ای علمی و افزایش دانش آموزان عزیز توجه کنند خواندن و نوشتن و این مفاهیم نظری علمی کلاسیک ، نخستین و ابتدایی ترین وظیفه تعلیم و تربیت است ، این هدف نیست و تنها ما به این حد اکتفا نکنیم .

بلکه رسالت تعلیم و تربیت یک رسالت سه بعدی و همه جانبه است .
بعد اول : تربیت علمی که باید به آن توجه کنیم . بعد دوم : که مهمترین بعد است و آن تربیت دینی و معنوی و اخلاقی نسل جوان و نوجوان است در حقیقت انسان سازی و آدم سازی وظیفه بزرگ و مهم آموزش و پرورش است . این امر بیشتر ناظر بر این بعد انسانی و روحانی است که باید به آن توجه شود.

بعد سوم : توانمندی سازی نسل جوان به عنوان تربیت یک شهروند است که بتواند زندگی فردی و اجتماعی خودش را دنبال کند. هم تلاش برای اعتلای علمی و دانشی و اطلاعات و آگاهیها و هم تلاش برای رشد استعدادهای معنوی و اخلاقی و دینی نسل جوان و همچنین تلاش برای تربیت اجتماعی نسل جوان و نوجوان از وظایف بسیار مهم تعلیم و تربیت است که باید به آن توجه کند.
این سه بعدی است که می تواند فضای تعلیم و تربیت را بهتر سامان بدهد و جهت گیری ها را ناظر بر همه استعدادهای نسل نوجوان و جوان کند که نگاه یک بعدی باعث رشد سرطانی در ابعاد

روحانی و به اصطلاح معنوی فرد نشود. بدیهی است وقتی که این باور در معلمان و مدیرانمان پیدا شد که همان طوری که برنامه ریزی می کنند برای کلاسهای درس و آموزشهای نظری به همین اندازه لااقل و بیشتر از این به خاطر اینکه هویت انسانی بستگی به آن ابعاد روحانی دارد باید ناظر به تربیت معنوی و اخلاقی باشند. این باور و یقین اگر در آنها ایجاد شود ، طبعاً برنامه ریزی ، سپاسگزاری و اهتمام می کند که وقتی تربیت دینی یک رکن شد ، نماز زیباترین تجلی پرستش و عبودیت می شود ، سپس حتماً برای آن برنامه ریزی جدی تری را انجام می دهند .

رشته ی وابستگی نوجوان و جوان به دنیا باریک تر است و به خدا نزدیک تر . فطرت پاکش ، از پلیدی زدوده است و هنوز به دنیا نیالوده.
پیوندش با خدا استوار است و پیمایش پایدار. اگر جامعه او را نیالاید ، خواستن جز خدا را نمی ستاید. خدا در همان نوجوان و جوان حضور دارد و بر باغ دلش بلور می بارد.
نماز حریم بار است و جوان و نوجوان فارغ از اغیار با او گفتگو می کند و در محراب عبادت یار برای عبودیت دلدار ، قامت می بندد ، قائمه ی حیات را به اقامه ی مناجات می پیوندد.
و از طرفی :
نماز ، زیباترین جلوه نیایش ، میراث همه انبیا الهی و بهترین هدیه آن برای ارتباط خلف به خالق خویش است و زیباترین تجلی نیایش را در سیمای نماز می توان به مشاهده نشست.
از بهترین و عالی ترین اعمال دینی ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زیادی کرده است و برای آن آثار و فوائد زیادی در آیات و روایات مطرح نموده است اگر چه عبادت در تمام ادیان آسمانی وجود دارد و لیکن بهترین و زیباترین نوع عبادت همین نمازی است که در اسلام به شکل و کیفیت خاصی آمده و مسلمانان ، دعوت به خواندن آن شده اند.

در قرآن کریم فلسفه خلقت ، عبادت خدای تعالی بیان شده است و در حقیقت فلسفه خلقت جن و انس ، رشد یافتگی الهی و اخلاقی است ، که در این راستا نماز نقش موثری را ایفا می کند ، زیرا اکمل عبادت خدای تعالی نماز است در این رساله علل و ریشه های ترک نماز و راههای گسترش و تعمیق فرهنگ نماز است و مخاطب ما مسلمانانی هستند که علی رغم اعتقاد به خدا و پیغمبر (ص) و دین او ، به امر نماز توجه ندارند و در حقیقت بر خلاف اعتقادات خود عمل می کنند.

اهداف تحقیق
اهل نظر این حقیقت را قبول دارند که نماز ، کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز بشر است.
همه بر این باوریم که نماز در بین احکام الهی ، از بهترین جایگاه برخوردار است و نیز همه بر این باور هستیم که نماز ، پرچم عبادات و سرود آزادگی است. ما همان گونه که تکلیف داریم ، اعضای بدن خود را از آسیبها در امان نگه داریم ، باید برای پاسخ به نیازهای فطری و روانی قیام کنیم کسانی که تصور می کنند اگر به سراغ آسمان ، زمین ، کوه ، زر و زیور دنیا بروند ، توانسته اند نیاز حقیقی خود را برآورده کنند سخت در اشتباه هستند اشتباه برخی از آدمیان امروز از همین امر ناشی می

شود ، زیرا پس از آن که به هدفهای دنیایی خود می رسند تازه ممکن است بیشتر احساس پوچی کند و به بن بست برسند بسیاری از انسانهای امروز هنوز نفهمیده اند که نیاز روانی و حقیقی بشریت ، کمال مطلق، زیبای مطلق و حیات بی مرگ است که خاص ذات مقدس خداوند است و این تنها نماز است که انسان را به آن منبع بینهایت کمال و نیکی پیوند می دهد . امروز ثابت شده است همان گونه که انسان از فقر و محرومیت به پوچی می رسد ممکن است از رفاه زیاد و اشباع غرایز مادی نیز به همین سرنوشت دچار شود.
آمار خودکشی در کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد و سوئیس که جوانان آن در رفاه کاملند ، بیشتر از سایر کشورهاست و علت این وازدگی و خستگی با وجود رفاه ، خالی بودن زندگی از یک معنای برتر و آن معنویت و نماز است.
ویژگی این تحقیق
۱ـ روش جدید و نوین تحقیق است که به روش کاربردی معروف می باشد.
۲ ـ سعی کرده ام از کلی گویی پرهیز نموده ، به مثالها و مصادیق جزیی بحث بپردازم تا مطلب آسانتر و سریعتر و بهتر درک شود .
۳ ـ در پیرامون بعضی از مباحث تحقیق ، از نظرات اساتید مجرب و محصلین ساعی استفاده شده است .

تاریخچه تحقیق
آئین مقدس اسلام در چهارده قرن قبل ، ضمن برنامه های جامع و سعادت بخش خود توجه بخصوصی به نسل جوان معطوف داشته و جوانان را از نظر مادی و معنوی ، روانی ، تربیتی ، اخلاقی ، اجتماعی ، دنیوی و اخروی تحت مراقبت کامل قرار داده است .
یکی از بزرگترین سرمایه های هر مملکت نیروی انسانی آن مملکت است و مهمترین نیروی انسانی هر کشور در نسل جوان آن کشور می توان یافت ن قدرت و نیروی جوانی است که می تواند بر مشکلات زندگی فائق آید و راههای سخت ناهموار را به آسانی بپیماید لذا اولیاء گرامی اسلام جوانی را یکی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشری شناخته و این موضوع را با عبارات مختلفی به مسلمین خاطر نشان نموده اند .

لذا حضرت علی (ع) می فرماید :
دو چیز است که قدر قیمتشان را انسان نمی شناسد مگر کسی که آن دو چیز را از دست داده باشد یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.
در این حدیث حضرت علی (ع) نعمت جوانی را در ردیف بزرگترین نعمتهای الهی ، یعنی صحت و سلامتی آورده است و به اندازه ای آن را مجهول القدر داشته که می فرماید تنها در موقع فقدان جوانی می توان به ارزش آن پی برد .

بخش اول : شناخت شباب (جوان و نوجوان )
ارزش و جایگاه شباب (جوان و نوجوان) از نظر آیات و روایات
شناختن ارزش واقعی جوان و توجه به زشت و زیبایی آن شرط اساسی سلامت جوانان ، و راه بهره برداری صحیح از نیروی فعالانه آنان است . مربیان جامعه باید در کمال واقع بینی از یک طرف ، متوجه کمال جوانی باشند و از نیروی انسانی جوانان به طرز شایسته ای به نفع ملت و مملکت استفاده کنند و از طرف دیگر باید متوجه نقایص طبیعی دوران شباب باشند و با راهنمائی های صحیح و طرح برنامه های عالمانه و عاقلانه ، جوانان را برای نیل به مدارج عالی تر مجهز نمایند و با تعدیل تمایلات عاطفی آنان ، از سرکشی و طغیانشان باز دارند.

اسلام و نسل جوان
آیین مقدس اسلام ، در چهارده قرن قبل ضمن برنامه های جامع و سعادت بخش خود توجه مخصوص به نسل جوان معطوف داشته و جوانان را از نظر مادی و معنوی ، روانی تربیتی ، اخلاقی و اجتماعی ، دنیوی و اخروی و خلاصه از کلیه جهات تحت مراقبت کامل قرار داده است . مراحل زندگی در برنامه طبیعی انسان از قانون قطعی و تکوینی و سنت اجتناب ناپذیر الهی در نظام آفرینش برخوردار است.

ایام جوانی دوران درخشندگی و فروغ زندگی ، دوران سرور و شادمانی است ، دوران قوت و قدرت است ، دوران نشاط و امید است دوران کار و کوشش است ، دوران شور و هیجان است .
یکی از بزرگترین سرمایه های هر مملکت ، نیروی انسانی آن مملکت است . مهمترین نیروی انسانی هر کشور را در نسل جوان آن کشور می توان یافت . قدرت و نیروی جوانی است که می تواند بر مشکلات زندگی فائق آید و راههای سخت ناهموار را به آسانی بپیماید .

مزارع سرسبز و خرم با سعی و کوشش نسل جوان آباد است ، چرخهای عظیم صنایع سنگین با نیروی جوانان استخراج می شود ، کاخهای مجلل و آسمان خراش های بزرگ جهان را اراده خستگی ناپذیر جوانان بپا داشته است و عمران و آبادی ها مدیران کار و کوشش نسل جوان است. پایه های اقتصاد کشور ما بر نیروی فعال جوانان استوار است . دفاع از مرزها و حفظ استقلال و امنیت مملکت ها بر عهده نسل جوان است .

پیامبر اکرم (ص) به این امر توجه داشتند بطوریکه در سه جا مسئولیت را به جوانان داده :
۱ ـ مصعب بن عمیر
۲ ـ عتاب بن اسید
۳ ـ اساته بن زید
نوجوان را بهتر بشناسیم

از بهترین فصول مربوط به حیات انسان فصل مربوط به دوران نوجوانی شامل مرز سنی ۱۸- ۱۲ است . مرحله أی که آغاز آن ، پایان دوران کودکی ، نهایت آن آغاز جوانی و وصول به مرحله کامل مرد یا کامل زنی است « این مرحله را از مهمترین مراحل حیات در جنبه شناخت ابعاد جسمی ، روانی ، عاطفی و دشوارترین مراحل از نظر سازگاری انسان ذکر کرده اند » ضمن اینکه این دوره از رشد و زندگی متضمن بحرانی هیجانی ، تحول اخلاقی و دگرگونی و تغییری عظیم در شخصیت است.
نوجوانان دوران بیداری ها
دوران نوجوانی مصادف است با بروز بیداری های متعدد که هر کدام آنها می توانند زمینه و منشائی برای رشد و سلامت و در صورت عدم هدایت آنها موجب بدبختی ها و سقوط ها می باشند .
مهمترین دوران بیداری ها در نوجوانان

۱ ـ بیداری فطرت :
فطرت کودکی که به علت تربیت غلط ، محیط معاشرتی نامناسب و زیر توده های ابر و غبار گوناگون مخفی شده و خورشید آن از پرتو افکن باز می ماند در دوران نوجوانی ، شرایط و امکاناتی پدید می آید که گرد و خاک روی فطرت به کناری می رود و آن خورشید از نو پرتو افکن می شود .
نوجوان چنان می شود که گویی سطل آب سرد بر سر و روی فطرت او ریخته و بیدارش ساخته است که باید از این بیداری استفاده کرد.

۲ ـ بیداری مذهب :
ایمان به مذهب از ۱۲ سالگی آغاز می شود
این بیداری مذهبی در نوجوانان عاملی برای رشد معنوی و اخلاقی و مذهبی برای پیشگیری ماست به گفته عالمی وضع چنان است که گوئی خداوند حکیم بصورت پیشگیری قبل از بروز طوفان و طغیان غرایز وسیله مهار کرده آن را در انسان آماده کرده است .
۳ ـ بیداری جهان بینی
در این مرحله از عمر دید و بینش خاص نسبت به جهان در نوجوان پدید می آید . جهان بینی او عوض می شود ، زندگی برای او زیبایی و عظمتی مخصوص پیدا می کند . دید او به اشیاء با آنچه که در دیروز بود کاملاً متفاوت است.
۴ ـ بیداری وجدان
در سنین نوجوانی وجدان بیدار می شود و در درونش محکمه ای تشکیل می گردد خود برای خویشتن قاضی و داور است . اگر گناه و خطایی مرتکب شود خود را سرزنش می کند و حتی ممکن است برای خود کیفری و عقوبتی ، مثل ترک لذت ، تحمل رنجها و … قائل شود و می بینیم که این بیداری خود از عنایات لطیف الهی و عاملی برای خود کنترلی است .
۵ ـ بیداری رغبت به تعالی
شاید در هیچ مرحله ای از رشد ، آدمی بدین میزان که در دوران نوجوانی است خواستار پیشرفت و تعالی نباشد. او می خواهد شرایط و امکاناتی پدید آید که حتی کار نکرده و زحمت نکشیده او به مرحله آقایی برسد و در این راه تا سر حد بی نهایت به پیش رود و هیچ عظمت و علوی نیست که او ببیند و خواستار آن نشود.

۶ ـ بیداری استدلال
بیداری استدلال آغازی برای سازندگی و رشد است
۷ ـ بیداری غدد
در این مرحله غده ها بیدار می شود و مواد ساخته شده و یا هورمون خو را به درون خون می ریزند و در نتیجه موجب تحولاتی عظیم و دگرگونی های شدید در حالات و رفتار می شوند که اینها می تواند موجبی برای فساد و انحراف باشد و طبیعی است که نقش مربی در آن فوق العاده مهم است .

بخش دوم : نماز ضرورت آن برای نوجوان و جوانان
نماز نهر جاری ایمان در بستر دلهای مومنین و آبشار زلال صفا بخش روح متقین ستون استوار خیمه و قامت بلند و آینه تمام نمای شرعیت را در پهنه جامعه بشریت به تصویر می کشد و راه صعود به آسمانها و آرمیدن در مقام قرب الهی را فرا روی انسان می نماید و بلکه خود صعود و عروج و مشهود معبود است.

آری نماز اوج ارتباط انسان با خداست و این اوج بسته به نیروی پرواز اوست و نیروی پرواز او به حضور دل و میزان عرفان او بستگی دارد. ائمه (س) ما که در نهایت این اوج بوده و عبودیت خدا را در نماز و راز و نیاز با او به کمال و اکمال رسانده اند اسوه ها و نمونه های کامل نمازگزار و اقامه کنندگان این فریضه الهی هستند ، آنان همواره با قامت استوارشان به قیام ایستاده اند تا نماز ، این ستون اصلی دین را اقامه کنند و خیمه دین را بر اساس آن برپا می دارند. لذا ما در زیارت آنان بر این مطلب عارفانه گواهی می دهیم و خطاب به آنان می گوییم :

اشهد انک قد اقمت الصلوه
گواهی می دهم که شما نماز را بر پا داشتید
و در زیارت جامع و کبیره می گوییم : و اقمتم الصلوهْْ . و نماز را اقامه کردید
آری از بهترین و عالیترین اعمال دینی امر نماز است که اسلام به آن توجه زیادی کرده و برای آن آثار و فوائد زیادی در آیات و روایات مطرح نموده است، اگرچه عبادت در تمام ادیان آسمانی وجود دارد و لیکن بهترین و زیباترین فرم عبادت همین نمازی است که در اسلام به شکل و کیفیت خاصی آمده و مسلمانان دعوت به خواندن آن شده اند.

ضرورت توجه به نماز در نوجوانان و جوانان
مجموعه نوشتار گذشته ایجاب می کند نوجوان و جوان به سوی نماز روی آورد حتی اگر نماز روی آورد حتی اگر نماز به قصد قربت هم نباشد لااقل برای تأمین سلامت جسم ذهن و روان امری واجب و ضروری است.
ایمان ستونی است که آدمی را در توفان زندگی و در موارد تزلزل درونی تکیه گاه است و با ایمان به خداوند و مذهب همانند عصایی است که آدمی را از افتادن و مغلوب شدن نگه می دارد.
در بینش قرآنی یاد خدا آرامش دلهاست. (الابذکرا… تطمئن القلوب)

تربیت دینی در نوجوانی و جوانی، توجه دادن او به نماز و عبادت، ایجاد و رابطه انس بین او و خدا نه تنها احساسات مذهبی او را امتناع می کند، بلکه تمایلات طبیعی و هواهای نفسانی او را هم مهار کرده و رفتار او را تحت کنترل در می آورد. و از همه آنها مهمتر اینکه احساس رنج درونی، فشار عاطفی، نگرانی ترس، آشفتگی، احساس گناه شدید را که از ویژگیهای این دوره است.
بررسی علل بی توجهی به نماز در نوجوانان و جوانان
از شکوه های والدین و گله مندی های مربیان این است که برخی از نوجوانان و جوانان به ویژه آنها که از پایه گذاری تربیتی قلبی و مناسبی در گذشته برخوردار نبوده اند به نماز توجهی ندارند، حتی برخی از آنها از پدران و مادران متدینی برخوردارند که مصداق این ضرب المثل است که از نور ظلمت پدید می آید و از ظلمت نور. ما با والدین مقدسی مواجهیم که اهل عبادت و تقوایند ولی فرزندان آنها افرادی به توجه به دین و نمازند و برعکس به افرادی بر می خوریم که والدینشان سست و بی پایه اند و یا جنبه اعتقادی درستی ندارند ولی فرزندان آنها افراد متدین و اهل نمازند.
البته به این نکته توجه کنیم چنین وضع و حالت در نوجوانانی که تمرینات مذهبی را از سنین کودکی و حتی خردسال بصورت امری تفریحی، لذت بخش، با چشیدن عواطف گرم والدین و بدون تحمل فشار آغاز کرده اند بندرت دیده می شود و این خود نشان دهنده اهمیت دوران کودکی و پایه گذاری های اولیه است.
امام صادق(ع) فرمودند:
(باد روا احداتکم (اولادکم) بالحدیث قبل ایسبق الهم و المرجئه)
پیش از اینکه محوری گمراه کننده بر شما و فرزندان سلطه آورد آنها را به جریانات دینی آشنا سازید.

علل بی توجهی به نماز در سنین نوجوانی و جوانی
اما علیرغم این همه توجه اسلام به عبادت مخصوصاً نماز متأسفانه از واقعیتهای موجود در جامعه بی توجهی به معنویات، مخصوصاً در امر عبادت و نماز است که بیشتر در نسل جوان و نوپای امروزی وجود دارد. لذا وظیفه ایجاب می کند تا ریشه ها و علل این بی توجهی را کشف نموده و راهکارهای بی اثر و بی فایده است و نمی توانیم در آن زمینه اقدامی سازنده داشته باشیم و اگر بدون کشف ریشه های بی توجهی نوجوانان و جوانان به امر نماز، به زور و کتک و اعمال قدرت متوسل شویم و از آنها خواستار انجام عبادت شویم، یقیناً نه تنها مؤثر واقع نخواهد شد بلکه اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.
بررسیهای ناشی از مصاحبه ـ س

ؤال و جواب، مشاهدات و حتی آزمایشها، همچنین استفاده از تجارب دست اندرکاران، تحقیقات روانشناسان تربیتی کسب اطلاع از والدین و معلمان اطلاعاتی را در زمینه علل در اختیار می گذرد که مهمترین آنها عبارتند از:
۱ـ عدم آشنایی به فلسفه و اسرار نماز
وقتی از بعضی سؤال می کنیم چرا نماز نمی خوانید؟ می گوید «خودمان هم نمی دانیم» از این جواب معلوم می شود که از دلایل ترک نماز، عدم آشنایی با فلسفه و آثار نماز و عدم احساس نیاز به نماز است. زیرا با خود می گوید: من که زندگی می کنم و در آن عقل خود راهنمای زندگی خود قرار می دهم چه نیازی به نماز دارم؟ نماز چه ربطی به زندگی من دارد؟ چه نماز بخوانم چه نخوانم سودی عاید من نیست. نماز برای آخرت است نه برای دنیا و من در دنیا هستم نه در آخرت.

پس اینکه بعضی افراد به نماز اهمیت نمی دهند به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت نماز بالتبع عدم احساس نیاز به این امر مهم است. احساس نیاز و احتیاج به امر نماز و احساس اهمیت و همچنین شناخت و معرفت نسبت به نماز موجب گرایش آدمی به این امر است، به عبارت دیگر اینکه بعضی نسبت به نماز و عبادت احساس نیاز نمی کنند به دلیل آنست که امر نماز برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشد پس اگر شناخت و آگاهی پیدا شود احساس اهمیت زنده می شود و به دنبال آن محتاج به استقبال نماز می رود .

راهکار اول مختصری از اسرار و فلسفه نماز.
آشنا شدن و آشناکردن به فلسفه و حقیقت نماز و اینکه نماز جزء نیاز ماست جزء زندگی و حیات ماست و فایده و آثار آن در دنیا و آخرت تجلی پیدا می کند و مقداری از آثار آن به شرح ذیل است.
ـ نماز پاسخ به حس پرستش آدمی است.
ـ نماز آرامش دهنده به روح و روان آدمی است.
ـ نماز معنا دهنده و جهت دهنده به زندگی آدمی است.

ـ نماز در مان گر افسردگی ها، اضطرابها، نگرانیها، ناهنجاریهای رفتاری و اخلاقی است.
ـ نماز جبران کننده ضعفها، ناتوانیها، فقرها و بی ارادگی های آدمی است.
ـ نماز درمان خودپرستی، خود بزرگ بینی، خودستایی، حسادت و تملق و دیگر امراض روحی و روانی است.
ـ نماز عامل رهایی انسان از بندهای شهوانی و دنیوی است.
ـ نماز عامل غفلت زدایی انسان است.
ـ نماز سدی در برابر گناهان و بزهکاری های بشری است
ـ نماز عامل تقرب و نزدیکی به خداوند است

ـ نماز موجب پرواز روح به اوج آسمان معنویت است
ـ نماز عامل قبولی طاعتها و عبادتهای دیگر انسان است
نماز موجب تقویت روح انضباط شکافت و وقت شناسی است
ـ نماز سبب عاقبت به خیری و رستگاری انسان است
راهکار دوم اهمیت نماز در قرآن و روایات
اهمیت نماز در مکتب اسلام است که چقدر دین مبین اسلام به این امر تاکید و اصرار ورزیده است ولی ما مسلمانها به راحتی آن را ترک می کنیم.

ـ نماز امر الهی است پس نماز بگذارید و زکات بدهید و به خدا متوسل شوید زیرا او مولای شماست.
ـ نماز از ویژگیهای مؤمنین است
مردان مؤمن و زنان مؤمنه یار و یاور یکدیگرند . امر به معروف و نهی از منکر و نماز را اقامه می کنند.
ـ نماز عامل تقرب به خداوند است. امام موسی کاظم(ع) فرمودند:
(بهترین چیزی که بعد از شناخت، انسان را به خداوند نزدیک می کند نماز است)
ـ نماز یاری کننده پس از مرگ است، حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:

نماز مونس نمازگزار در قبر است، فراش نیکو در زیرش و پاسخ او به منکر و نکیر است.
نتیجه آنکه به طور کلی آثار و فواید عبادت از سه ناحیه به ما می رسد
الف: فایده ای که از فرد عبادت و نماز به طور مستقیم عاید می شود.
ب: ثمره ای که از خود نماز به طور مستقیم عاید نمی شود بلکه چون به واسطه عبادت، اطاعات خدا می شود، لذا خداوند در مقابل آن مشکلات ما را حل خواهد کرد.
ج: ثمره ای که از خود فرد عبادت به طور مستقیم نصیب ما نمی شود بلکه با عبادت کردن زمینه برای رشد فعالیتها و موفقیتها فراهم می شود.

۲ـ احساس تحجر و عقب ماندگی
عده ای براین باورند که مذهب از زندگی جداست و دین با زندگی، لذت و کمال جویی از آن مخالف است و به خود این معنا را که دین، ارتجاعی است و معتقدان به آن مرتجعند و از دنیای علم و پیشرفت جدا هستند تعیین می نمایند و از جایی آغاز جزیی از مذهب اسلام است و مذهب نیز در دیدگاه آنان مخالف زندگی است ، در نتیجه نماز و عبادت را از زندگی جدا به حساب می آورند آنها به زندگی مذهبیان و غیر مذهبیان نگاه کرده و مشاهده می کنند که مذهبیان از واقعیتهای زندگی از لذت آن و از علم ، پیشرفت ، با زمان بودن و در زمان بودن ، به دورند و انسانهایی بی سواد ،

خشک ، متحجر و گذشته گرا هستند و لیکن در عین حال نماز می خوانند و بسیار مقید به انجام آن هستند و در مقابل آنها عده أی لامذهب هستند که در دنیای خارج از ما یا دنیایی حتی نزدیک با ما زندگی می کند و آدمهایی رشد یافته و پیشرفته و مترقی هستند و از همین جا نتیجه می گیرند مذهبی بودن مساوی عقب ماندگی و تحجر و کافری مساوی توسعه و رشد نیافتگی .
بهترین راهکار
زدودن چهره تحجر از دین اسلام

فهمیدن و فهماندن این معنا که دین نه تنها با علم پیشرفت و زندگی کردن و لذت بردن صحیح از آن مخالف نیست ، بلکه دین برنامه زندگی است و تمام دستورات دین برای چگونه زندگی کردن ، چگونه حرکت کردن و از ایستایی خارج شدن و به چه نحو جامعه را ساختن است.
دین نه تنها مخالف لذت بردن صحیح از مذاهب دنیا نیست بلکه با دیندار شدن واقعی ، لذت دنیا را بهتر می توان لمس کرد.

تمام واجباتی که در دین می باشد ، برای این نیست که از خوشی ها و لذتهای دنیوی بکاهد بلکه یکی از فلسفه های تشریع واجبات ، برای خوشبختی در دنیاست که مسلماً خوشبختی آخرت را نیز بدنبال دارد نه این که مثلاً نماز برای آخرت است و فایده ای برای دنیای ما ندارد.
نتیجه این که عبادت برای بهتر زندگی کردن ، بهتر لذت بردن از زندگی ، درمان بیماریهای روانی و به طور کلی برای به تکامل رسیدن انسان می باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.