مقاله دستگاه تراش و دستگاه فرزو CNC
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله دستگاه تراش و دستگاه فرزو CNC دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله دستگاه تراش و دستگاه فرزو CNC کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دستگاه تراش و دستگاه فرزو CNC،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله دستگاه تراش و دستگاه فرزو CNC :
– مقدمه
تاریخچه مختصر از شرکت ایران خودرو :
شرکت ایران خودرو (سهامی عام ) تحت پوشش سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران می باشد. تاریخ تاسیس شرکت درمرداد ماه ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۷۳۵۲ وبا نام شرکت سهامی کارخانجات ایران ناسیونال می باشد.
اولین محصولات تولیدی شرکت را اتوبوسهای مدل ۳۲۱و ۳۱۹ ومینی بوس تحت لیسانس دایملر بنز تشکیل می داد سپس درتاریخ ۲۰/۶/۱۳۴۵ اجازه تاسیس کارخانجات انواع خودروسواری ۴ سیلندر از طرف شرکت تالبوت به این شرکت اعطاء شد. واز اواخر سال ۱۳۴۵ تولید خودروسواری پیکان ۱۶۰۰ دراین شرکت شروع شد. درسال ۱۳۵۰ مطالعه برای
ساخت موتور پیکان وبالابردن تیراژ تولید دراین شرکت شروع شد که نتیجه آن به احداث کارخانه ریخته گری شرکت ایران خودرو که در آن انواع قطعات چدنی موتور از قبیل سیلندر ، سرسیلندر ،اگزوزدود فلایویل ،کپه یاتاقان سیلندر وچرخ دنده میل سوپاپ و… تولید می شود ،منجر شد ،لازم به توضیح است که ریخته گری شرکت باتوجه به اطلاعاتی که اینجانب از همکاران شاغل دراین کارخانه بدست آورده ام هم اکنون قطعات جدید دیگری مانند کاسه چرخ –دیسک ترمز – منیفلد هوا و توپی چرخ پیکان را نیز شروع کرده است که قسمتی از این
قطعات که از کیفیت بالائی هم برخودار است به کشورهای اروپائی مانند فرانسه و آلمان صادر می شود.کارخانه موتورسازی شرکت ایران خودرو نیز درسال ۱۳۵۰ باهدف ساخت بدنه موتور پیکان وهم چنین مونتاژ موتور تاسیس گردید این کارخانه شامل دوبخش ماشین شاپ ومونتاژ موتور می باشد. درقسمت ماشین شاپ قطعات سیلندر ،سرسیلندر کپه یاتاقان –فلاویل ، منیفلد دود درخطوط جداگانه ماشین کاری شده وسپس به قسمت مونتاژ موتور منتقل می گردند .
وضعیت فعلی کارخانه به شرح زیر است :
محصولات تولیدی شرکت به ترتیب عبارتند از :
۱- خودرو سواری پیکان با موتور انژکتوری وکاربراتور
۲- خودروسواری پژو۴۰۵Gli, 405 Glx
۳- خودروسواری پژو RD
۴- خودروسواری سمند
۵- خودرو سواری پارس
۶- خودرو سواری پژو ۲۰۶
۷- خودرو وانت پیکان ۱۶۰۰
۲- معرفی سالن تراشکاری موتورسازی :
تراشکاری قسمت جنوبی سالن موتورسازی :
این سالن که درمحوطه ای به مساحت تقریباً ۸۰۰ متر مربع قراردارد درضلع جنوبی سالن موتور سازی واقع شده است. تجهیزاتی که دراین قسمت موجود است به شرح زیر است :
۱- دستگاه تراش تبریز ۸ دستگاه
۲- دستگاه تراش انگلیسی ۲ عدد
۳- دستگاه سنگ محور ۳ عدد
۴- دستگاه سنگ کف ساب ۲عدد
۵- دستگاه اسپارک ۲عدد
۶- دستگاه فرز دیجیتال تبریز ۲عدد
۷- دستگاه فرز معمولی تبریز ۲عدد
۸- دریل رادیال ۳عدد
۹- صفحه تراش ۲عدد
۱۰- دستگاه جیکس بور ۲عدد
۳-فعالیتهای انجام شده د رطول دوره کارآموزی: اینجانب با توجه به آشنایی قبلی که بادستگاه تراش ،فرزودریل دردانشگاه داشتم ،درطول دوره کارآموزی نیز با دستگاههای فوق کار کردم
۴-معرفیماشینهایابزارازنظرنوعکاربردوتوضیحعملکردقسمتهایمختلف آنها :
۴-۱دستگاه تراش :
برای تراش قطعاتی با مقطع دایره به فرم واندازه های مختلف ازدستگاه تراش استفاده می شود .این دستگاه ازنظر نوع وظرفیت درنمونه های کوچک وبزرگ تولید شده است اما از نظر ساختمان ونوع کار به سه دسته تقسیم می شوند :
– دستگاه تراش ومرغک دار : این دستگاه درتمام کارخانه ها وکارگاها وحتی مراکز آموزشی نمونه هایی از آن وجوددارد (دستگاه تراش معمولی )
– دستگاه تراش پیشانی تراش: از این دستگاه ،برای تراش قطعاتی با قطر بسیار بالا استفاده می شود .
– دستگاهتراش عمودی : برای تراش قطعاتبسیاربزرگ.قطور وسنگینیکهنمی توان روی سه نظام دستگاههای فوق الذکر سوار کرد از این دستگاه استفاده می شود. محور کارو محور دستگاه به صورت عمودی می باشد دراین نوع دستگاهها هدایت ابزار روی قطعه کار به مهارت خاصی نیازمند است .
(۴-۱-۱)قسمتهای مهم دستگاه تراش
باتوجه به شکل زیر قسمتهای مهم یک دستگاه تراش را می توان چنین معرفی کرد
۱- جعبه دنده اصلی
۲- جعبه دنده پیشروی
۳- سوپرت
۴- دستگاه حامل سوپرت
۵- دستگاه مرغک
۶- بستر ماشین
۷- سینی ماشین
(۴-۲-۱) توضیح کاربرد وقستمهای مهم دستگاه تراش :
– جعبه دنده اصلی : شامل تعدادی چرخ دنده ،با قطرهای مختلف می باشد که حرکت اصلی خودرا از الکتروموتور می گیرندبا تنظیم سرعت دلخواه توسط اهرم های تعبیه شده روی همین قسمت،میتوانمحور اصلی (اسپیندل ) را باسرعت های متفاوت چرخاند. این چرخ دنده ها برای تنظیم سرعت وعده دوران مناسب جهت تراش قطعات با قطرها وجنس های مختلف تعبیه شده اند.
همانگونه که گفته شد با تغییر اهرم ها می توان سرعت دلخواه ومورد نیاز را بدست آورد این سرعت به عوامل زیر بستگی دارد :
۱- جنس رنده
۲- جنس قطعه کار
۳- نوع تراش ( خشن کاری یا پرداخت )
۴- مقدار عمق براده برداری
۵- وضعیت وعمر ماشین
۶- چگونگی خنک کاری
-جعبه دنده پیشروی :
منظور از پیشروی ،حرکت سوپرت به صورت اتوماتیک به سمت یا دستی محوردستگاه می باشد.جعبه دنده پیشروی قسمتی از دستگاه تراش است که به کمک آن می توان سوپرت را به طور اتوماتیک به طرف محور دستگاه هدایت کرده. تغییر سرعت پیشروی مهمترین کار این جعبه دنده می باشد. معمولاً سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش و فرم لبه برنده ابزار تغییر پیدامی کند که این تغییر سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش وفرم لبه برنده ابزار تغییر پیدا می کند که این تغییر سرعت نیز با توجه به جدول پیشروی که روی همین جعبه دنده نصب شده کم یا زیاد می شود .
-دستگاه حامل سوپرت :دستگاه حامل سوپرت قسمتی از دستگاه تراش است که سوپرت ورنده گیر روی آن بسته می شوند ودرجهت طولی یعنی از طرف مرغک به سمت محور یابالعکس حرکت می کند، حرکت این قسمت بوسیله چرخ دستی ای که تعبیه شده صورت می گیرد . این چرخ دستی به چرخ دنده ای که روی یک شانه حرکت می کند متصل شده وحرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل می نماید. درحالت های خاص از اهرمی که به منظور حرکت اتومات پیش بینی شده است ودر نزدیکی این چرخ دستی قرار دارد می توان کمک گرفت .
-سوپرت
درواقع پرکارترین قسمت یک دستگاه تراش ،سوپرت آن می باشد که روی دستگاه حامل سوپرت قرار گرفته است. این قسمت روی راهنماهایی که به همین منظور تعبیه شده سوار وحرکت می کند. به طورکلی سوپرت را براساس شکل زیر می توان به اجزاء اصلی ومهم زیر تقسیم نمود:
۱- سوپرت اصلی ۲- سوپرت عرضی ۳- سوپرت بالایی
-دستگاه مرغک
دستگاه مرغک روی راهنماهای بستر دستگاه تراش سوار شده ودرطول آن تا نزدیکی محور اصلی (سه نظام ) جلو می آید مرغک به کمک لقمه هایی که در زیر آن بسته شده روی ریل ها (راهنماها ) نگه داری می شود، درغیر این صورت بافشارهای جنبی که به آن وارد می شود امکان سقوط ازروی دستگاه زیاد می باشد. لقمه ها به دوگونه مرغک راثابت می کنند: یاتوسط اهرمی که معمولاً در پهلوی سمت راست آن قرارگرفته ویا به کمک پیچ هایی که درکناره های آن تعبیه شده است. یعنی مرغک را می توان در هر جای دستگاه که لازم باشد بادست هل داده وبرای ثابت کردن آن درجای مورد نظر مهر ه ها یا اهرم را محکم کرد.
-بستر ماشین
پایه ها ، راهنماها (ریل ها ) وقسمت هائی که وظیفه حمل وهدایت جعبه دنده پیشروی ،مرغک ،دستگاه حامل سوپرت و …رادارند بستر ماشین می گویند. این قسمت میله هایی رانیز که درطول دستگاه جاسازی شده اند نگهداری می کند.
سینی ماشین : سینی ،ورق های خم شده ایست که سراسر قسمت پائینی دستگاه را می پوشاند. درهنگام تراشکاری براده ها یا قطعات کوچکی که درهنگام تراش به طور مداوم قطع می شوند روی آن می افتند، درضمن آب صابون مصرفی پس از آنکه روی قطعه کار ریخته شده، روی سینی می ریزد تا از کثیف شدن اطراف دستگاه جلوگیری شود .
(۴-۳-۱) متعلقات دستگاه تراش
کار با دستگاههای تراش بدون بعضی از قطعات کمکی ومتعلقات مربوطه عملاً کار غیرممکنی است این قطعات کمکی ومتعلقات مربوطه به طور فهرست وار عبارتنداز :
۱- نظام ها :شامل سه نظام ،چهار نظام ،صفحه نظام ،صفحه مرغک ،وسه نظام مته
۲- مرغک
۳- گیره قلبی
۴- لینت (کمربند) : که به دونوع لینت ثابت ولینت متحرک تقسیم می شوند
۵- درن
۶- رندهگیر:عبارتنداز رنده گیر گردان ،رنده گیر روبنده ای ،رنده گیر یکطرفه ،رنده گیر چهار طرفه
(۴-۴-۱) توضیح کاربرد متعلقات دستگاه تراش
نظام ها :وسایلی هستند که می توان قطعات را بطور محکم درداخل آنها بست و عمل تراشکاری را انجام داد بدون استفاده از نظام ،تراشکاری غیر ممکن است
سه نظام : برای بستن قطعاتی با مقطع دایره یاشش پهلو به کار می رود.
چهار نظام : چهار نظام ،نظامی است که به جای سه فک دارای چهار فک می باشد. برای بستن قطعات مدور ، مربعی ، هشت گوشه ،مستطیلی وکلیه قطعاتی که دارای چهار لبه صاف وقرینه باشد به کار می رود.
صفحه نظام :برای بستن بعضی از قطعات بزرگ ونامنظم که نمی توان آنها رابوسیله سه نظام یا چهار نظام محکم کرد مورد استفاده قرار می گیرد. روی صفحه نظام ها شیارهای T شکل شعاعی ،با فواصل مساویبه صورتی تعبیه شدهکهتوسط آنها می توان قطعه را بست یاگیره بندی نمود .
صفحه مرغک : هنگامی که لازم باشد قطعه کار نسبت به محور خود کاملاً دور بوده وبدون لنگی بسته شود می توان از صفحه مرغک استفاده نمود. دراین حالت صفحه مرغک بجای سه نظام یاچهار نظام روی محور اصلی دستگاه بسته می شود که درسوراخ مخروطی وسط آن مرغک ثابتی قرار می گیرد. دراین حالت قطعه کار بین دومرغک سوارمی شود. برا ی جلوگیری کردن از حرکت قطعه کارهنگام کار از گیره قلبی استفاده می شود.
سه نظام مته :معمولاً برای نگهداری مته وجهت عملیات سوراخکاری مورد استفاده قرار می گیرد. سه نظام مته داخل سوراخ مخروطی محور دستگاه مرغک قرار می گیرد و از مته های ۲ تا ۱۲ را می توان داخل آن محکم نمود.
مرغک : بدلیل اینکه قطعات بلند به هنگام براده برداری مرتعش می شوند وامکان خم شدنشان بسیار زیاد است ،باید مسیر آزاد قطعه کار را با ابزاری مهار کرد . این ابزار مرغک می باشد که درداخل دستگاه مرغک قرار می گیرد مرغک از ارتعاش وخم شدن قطعه کار جلوگیری کرده وباعث بهتر شدن کیفیت سطح کار وهمچنین افزایش دوام رنده می گردد.
-گیره قلبی یانوک گیر : برای تراشیدن کار های بلند از روش مرغک به مرغک استفاده می شود دراین حالت نوک گیر درانتهای میله مورد نظر بسته می شود. دنباله نوک گیر درداخل یکی از شیارهای صفحه مرغک قرار می گیرد ومیله موردنظر بین دومرغک بسته می شود .گیره قلبی ها معمولاً دارای یک یا دو پیچ بود که با محکم کردنشنان قطعه کاررادرجای خود نگه می دارند واز حرکت قطعه کار درهنگام کار جلوگیری می کنند.
۱-لینت :برای تراش قطعات بلند باقطر زیاد ، ازروشسهنظام بهمرغک استفاده می شود وتقریباً مشکلی هم پیش نمی آید اما اگر قطر قطعه کم وطول آن زیاد باشد ،در
این حالت هنگام تراشکاری ابزار هر چه به وسط قطعه نزدیک شود ارتعاش آن را بیشتر نموده وباعث می شود که از قطر قطعه کار کاسته شود. یعنی وسط قطعه کار قطری کمتر از طرفین خواهد داشت ،علاوه بر تغییر قطر احتمال دو پهن شدن وناهمواری سطح قطعه کار نیز زیاد می باشد ،بنابراین برای جلوگیری از همه موارد گفته شده از لینت استفاده می شود .
درن :درن ابزار ساده ایست که برای گرفتن قطعاتی که ضخامت کمی داشته ودرضمن دارای سوراخی دروسط باشند به کار می رود مانند پولک ها یا فولی ها درواقع درن ،میله ایست به صورت مخروطی ،با شیب کم درطول زیاد.
رنده گیر : برای آنکه رنده ها درهنگام براده برداری بتوانند نیروهای حاصل از برش به راخوبی تحمل نمایند آنها را بااستفاده از وسایل مناسبیبهنامرنده گیر محکم می بندند .
(۴-۵-۱) عملیات اصلی تراشکاری :
بطورکلی کارهایی که می توان بادستگاه تراش انجام داد بسیار زیاد می باشد اما فهرست عملیاتهای اصلی که می توان بادستگاه تراش انجام عبارتنداز :
۱-پیشانی تراشی ۷- مخروط تراشی
۲-مته مر غک زنی ۸-فرم تراشی
۳-روتراشی ۹-داخل تراشی
۴-شیار تراشی ۱۰-پیچ تراشی
۵-پله تراشی ۱۱-برش
۶-آج زنی
(۴-۶-۱) انواع رنده ها
رنده ها رابرحسب نوع تراشی که انجام می دهند ،یابرحسب جنس رنده ،نوع کار ویا براساس جهت لبه برنده آنها (موقعیت و وضعیت قطعه ورنده ) نامگذاری می کنند.
لبه برنده : برای تراش قطعاتگوناگون از لبه برنده رنده ها استفادهمی شود .رنده هایی که لبه برنده آنها درسمت چپ باشد راست تراش ورنده هایی که لبه برنده آنها درسمت راست باشد چپ تراش می نامند.
جنس رنده : برا ی تراش قطعاتباجنسهایمختلف نیاز به رنده های مناسب می باشد بنابراین رنده ها رابراساس جنس به دسته های زیر تقسیم بندی می کنند:
الف )رنده های غیر آلیاژی ب) رنده های آلیاژی پ) رنده های سرامیکی
ت) رنده های کار بیدی ث) رنده های سمنتیت کاربیدی
نوع کار :رنده ها را براساس نوع کاری که انجام می دهند نیز طبقه بندی می کنند. رنده ها براساس نوع کار به انواع زیر تقسیم میشوند:
الف ) رنده برش (شیار تراش )
ب) رنده بغل تراش
پ) رنده های فرم تراش
ت) رنده پیچ تراش
ث) رنده های داخل تراش (۲)دستگاه فرز
(۱-۲)عملیات اصلی فرزکاری
دستگاههای فرز یکی از پرکارترین ودقیق ترین دستگاههای مورد استفاده دربراده برداری می باشد که کارهای گوناگونی را می توان با این دستگاهها انجام داد .مهم ترین این عملیات به صورت فهرست وار عبارتنداز :
۱- کف تراش ۲- بغل تراش ۳- شیار تراش
۴- فرم تراش ۵- چرخ دنده تراش
دستگاههای فرز ازنظر ساختمان به دونوع فرزافقی وفرزعمودی تقسیم میشوند که تقریباً مشخصات هردو یکسان است اما کاربرد این دونوع برای کارهای متفاوت کمی مختلف است .درهنگام کار با دستگاههای فرزحتماً باید توجه داشت که پیش از شروع به کار لازم است تاکلیه قسمت های دستگاه مرتب وروغنکاری شده ،لوازم وابزارآلات کمکی ووسایل اندازه گیری کالیبره شود واز متعلقات درجای خود ،به طور دقیق نگهداری به عمل آید شکل های زیربه ترتیب دستگاههای فرز افقی وعمودی را
نشان مید هد :
(۲-۲) قسمت هایمهم این دونوعدستگاهرا که از متداولترین آنهاست می توان چنین معرفی کرد : ۱- پایه میز ۲- فلکه تنظیم ارتفاع میز (فلکه حرکت عمودی میز) ۳-کشوی حرکت عرضی میز ۴- فلکه تنظیم حرکت عرضی میز ۵- میز اصلی ماشین ۶- دسته حرکت طولی میز ماشین ۷- اهرم حرکت اتومات میز ۸- سردستگاه (درفرز افقی ) وکلگی ماشین (در فرز عمودی )که قابل تنظیم است ۹- ضامن کلگی (درفرز افقی ) وفلکه تنظیم حرکت عمودی محور (درفرز عمودی ) ۱۰- محور کار یا درن (درفرز افقی ) ومحورکار یا گلویی (درفرز عمودی ) ۱۱- اهرم تغییر عده دوران
۱۲- اهرم تنظیم مقدار پیشروی ۱۳- محدود کننده های حرکت اتومات میز
(۳-۲) متعلقات دستگاه فرز
متعلقات دستگاههای فرز نسبت به عملیاتی که انجام می چندان متنوع وزیاد نیست اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند .متعلقات وتجهیزات فرزهای افقی وعمودی تفاوتی با هم ندارند ،به جزوجود بوش هایی که داخل محور کار (درن ) دستگاه فرز افقی قرار می گیرند. این وسایل عبارتنداز :
(۴-۲) ۱- کلت وگیره فشنگی : وسیله است برای گرفتن تیغ فرزهایی که دارای دنباله استوانه ای هستند. کلت ها معمولاً دارای دوقسمت می باشند :قسمت فشنگ گیر که اصطلاحات فشنگی نام گرفته وتیغ فرز رادرخود جای می دهد وبدنه مخروطی شکل که فشنگی داخل آن قرار می گیرد.
۲-بوش :بوش ها دردستگاههای فرز افقی مورد استفاده قرار می گیرند به همان ترتیب که گفته شد بنا به محل قرار گرفتن قطعه کار روی میز یاداخل گیره باید درن را از بوش پرکرد وسپس تیغ فرزرا باکمک یک خار روی محل مناسبی از درن جاسازی کرده و مجدداً تعدادی بوش داخل درن قرارداد .این بوششها معمولاً دارای یک جای خار هستند و مخصوصاً دردرن هایی که دارای خار ثابت سراسری می باشد مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع درن ها وبوش برای کارهای سنگین توصیه می شود .
۱- زیرسری وروبنده :زیرسری ها ، مکعبهای کمکی دیگری هستند که درروبنده ها مورد استفاده قرار می گیرند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.