مقاله در مورد نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت :

نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت

نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت
( Business Centered Maintenance )
BCM
Business Centered Maintenance targets results by using a common sense approach which recognizes that maintenance, production and engineering are a partnership – engaged in a joint venture to produce quality products at lowest cost.

هدف اصلی طراحان سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت( BCMM ) اجرای اقتصادی ترین سیستم نت با توجه به شرایط بازار رقابتی امروز و اهداف مالی شرکتها بوده و لذا در این سیستم مباحث گوناگون نت گنجانده شده است ۰

نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت ( BCM) اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی و توسط شرکت Growth Con International(Pty)Ltd از کشور آفریقای جنوبی معرفی گردید و هم اکنون بعنوان یک روش شناخته شده جهت اجرای بهینه سیستم نگهداری و تعمیرات مورد استفاده صنایع قرار میگیرد ۰

********
ویژگیهای سیستم BCM

ویژگیهای سیستم BCMM عبارتند از :

۱- چرخه نت در BCM :
• گردش کار فعالیتهای نت در BCM از سیکل خاصی تبعیت میکند که به چرخه SDCA معروف بوده و کلیه فرایندها مطابق آن انجام می گیرد.(ص ۲)

۲- اجزاء سیستم BCM :
اجزاء سیستم BCM با استفاده از اصول هشتگانه ویرایش سوم TPM و سیستم ” نت مبتنی بر قابلیت اطمینان ” (RCM) مشخص گردیده که به شرح زیر میباشد :
• تقسیم وظایف :
تقسیم وظایف اجرای برنامه ها مطابق سیستم TPM انجام میگیرد.

• اجزاء برنامه نت :
برنامه نت هر ماشین براساس این سئوال که ” اگر انجام نگردد چه پیامدی بدنبال خواهد داشت “تقسیم بندی گردیده و در گروهای” نت واکنشی – انجام بعد از وقوع خرابی ” ، ” نت پیشگیرانه- برنامه های دوره ای براساس زمان “و “نت پیشگویانه- برنامه های براساس شرایط کارکرد اجزاء ماشین ” قرار میگیرد ۰

۳- روش استقرار سیستم BCM :
• سیستم BCM نسخه تکامل یافته سیستم نت بهره ور فراگیر (TPM) بوده و براین اساس مراحل استقرار آن براساس گامهای دوازده گانه استقرار TPM بنا نهاده شده است ۰
• مدت زمان پیش بینی شده جهت استقرار سیستم برای یک شرکت متوسط ۱۸ ماه و حداقل زمان جهت دستیابی کامل به ۲۳شاخص استاندارد آن ، سه سال در نظر گرفته شده است ۰
• ۲۳شاخص تعریف شده ،قبل از شروع به استقرار سیستم محاسبه گردیده و ثمرات حاصل از اجرای سیستم براساس شاخصهای مذکور در تناوبهای ماهیانه مورد ارزیابی قرار میگرد ۰

********
چرخه نگهداری و تعمیرات
Maintenance Cycle
Standardize – Do –Check -Action

دانشگاه میشیگان با ارائه مقاله ای تحت عنوان
Continuous Improvement / Benchmarking

به معرفی سه چرخه PDCA (چرخه توسعه ) ، CAPD (چرخه بهبود ) و SDCA (چرخه نت ) پرداخته و تفاوتهای بین چرخه های مذکور را معرفی نموده است . با توجه به اینکه اولین قدم در استقرار سیستمهای نگهداری و تعمیرات درک چرخه و گردش کار نت میباشد بنابراین در این قسمت به بیان چرخه SDCA می پردازم .

چرخه نگهداری وتعمیرات از چهار بخش کلی تشکیل گردیده که عبارتنداز :
۱- تهیه استانداردهای نت ( S ) :
استانداردهای نت شامل چهارگروه اصلی میباشد :

• جلوگیری از بروز فرسایش :
شامل استانداردهای نظافت ، آچارکشی و روانسازی اجزاء ماشین
(جداولی همراه با تصاویر واضح برای هرماشین تهیه نموده و نقاط نیازمند نظافت ،آچارکشی و روانسازی بهمراه تناوب انجام کار و اقلام و ابزار مورد نیاز جهت انجام صحیح و کامل کار را در آنها مشخص نمائید )

• اندازگیری میزان فرسایش :
شامل تکنیکهای اندازه گیری و تعیین دامنه و میزان فرسایش تجهیزات
(این استانداردها اطلاعاتی نظیر قسمتهایی که باید بازرسی شوند ، فواصل زمانی بین بازرسیها ، روشها ، وسایل اندازه گیری وشاخصهای ارزیابی میزان فرسایش ، عملیات اصلاحی لازم و نظیر اینها را بهمراه عکسها و نمودارهای گویا در برمیگیرند . )

• بازگردانیدن تجهیزات به شرایط اولیه :
شامل شرایط ،روشها و زمانهای لازم برای انجام عملیات تعمیراتی
(این استانداردها را میتوان برای هر دستگاهی بطور جداگانه تهیه نمود و یا براساس نوع عملیات تعمیراتی (نظیر لوله کشی ، عملیات برقی و ; ) تهیه و طبقه بندی نمود ۰ )

• روشهای انجام فعالیتهای نت :
شامل دستورالعملها و زمانهای لازم برای انجام فعالیتهای نت
(این استانداردها برای اندازه گیری توانایی و کارائی گروههای نت ، تخمین زمانهای لازم ، برنامه بندی زمانی عملیات و همچنین برای آموزش کارگران جدید مفید میباشد ۰ )

۲- اجرای برنامه ها ( D ) :
مراحل اجرای صحیح و کامل برنامه ها عبارتند از :
• برنامه ریزی جهت اجرا :
براساس استاندارد های تدوین شده برنامه های سالیانه نت برای حصول اطمینان از قابلیت اطمینان مورد انتظار و هزینه بهینه در یک دوره کلان مدت طراحی و تدوین میگردد ۰
• اجرای برنامه ها :
برنامه ها جهت اجرا بصورت برنامه های ماهیانه و یا هفتگی تهیه گردیده و برای مجریان نت ارسال میگردد ۰ پرسنل تولید نیز میبایستی در اجرای برنامه ها مشارکت داشته باشند ۰ توصیه میگردد که در فعالیتهای جلوگیری از فرسایش تجهیزات از پرسنل ماشین استفاده گردد ۰
• بازرسی اجرای برنامه ها :
توصیه میگردد که واحد برنامه ریزی نت بازرسهایی را جهت اطمینان از اجرای صحیح و کامل برنامه ها در نظر گیرد ۰

۳- کنترل نتایج حاصله ( C ) :
واحد برنامه ریزی نت میبایستی شاخصهایی را جهت کنترل اثربخش بودن اجرای برنامه ها در نظر گرفته و در فواصل زمانی ( بعنوان مثال بصورت ماهیانه ، سه ماهه ، ششماهه و سالیانه ) نسبت به محاسبه آنها اقدام نماید ۰
برخی از شاخصهای قابل استفاده در این راستا عبارتند از :
• قابلیت دسترسی به ماشین آلات
• نسبت کارائی ماشین آلات
• نسبت کیفیت تولید
• میزان اثربخشی کلی تجهیزات( که حاصل سه شاخص فوق الذکر میباشد )۰
• قابلیت اطمینان به ماشین آلات
• قابلیت تعمیر پذیری
• نسبت تعمیرات اضطراری
• و ;

۴- اصلاح ویا تکمیل استانداردها و; ( A ) :
براساس نتایج حاصله از محاسبه شاخصهای نت در بخش سوم چرخه نت ، نسبت به اصلاح و یا تکمیل استانداردها و ; اقدام میگردد ۰

شاخصهای نگهداری و تعمیرات درBCM

جهت ارزیابی اثربخشی اجرای برنامه ها و مقایسه جایگاه فعلی شرکت در مقایسه با استاندارد ، شاخصهایی تدوین گردیده و لازمست در دوره های مشخص شده مورد محاسبه وتحلیل قرار گیرد ۰ لازم به ذکر است که شاخصهای مذکور میبایستی قبل از استقرار سیستم مورد محاسبه قرار گیرد تا کنترل روند پیشرفت و اثربخشی سیستم امکان پذیر گردد ۰

مهمترین شاخصهای نت مطابق جدول زیر میباشد :

ردیف شاخص تناوب محاسبه استاندارد جهانی
۱ نسبت هزینه نت به کل هزینه تولید سالیانه ۱۰ الی ۱۵%
۲ درصد کارگران ساعتی به کل کارگران ششماهه ۱۵%

۳ تعداد فعالیتهای نت برنامه ریزی شده به کل فعالیتهای نت ششماهه بیش از ۸۵%
۴ درصد توقف اضطراری ماشین آلات ماهیانه ۰%
۵ درصد فعالیتهای(RM) Reactive Maintenance ششماهه کمتراز ۱۵%
۶ درصد فعالیتهای (RTF) Run To Failure ششماهه کمتراز ۱۰%
۷ میزان اضافه کاری نت نسبت به کل اضافه کاری شرکت سالیانه کمتراز ۵%
۸ تعداد درخواستهای کار دوبارکاری شده به کل درخواستهای کار سالیانه ۰%

۹ هزینه آموزش نت نسبت به کل حقوق پرداختی به پرسنل سالیانه تقریبا ۴%
۱۰ ساعت نت پیشگیرانه (PM) به کل زمان نت در دسترس ماهیانه تقریبا ۲۰%
۱۱ ساعت نت پیشگویانه( (PdM به کل زمان نت ماهیانه تقریبا ۵۰%
۱۲ ساعت PRM به کل زمان نت در دسترس
(Planned Reactive Maintenance) ماهیانه تقریبا ۲۰%
۱۳ هزینه خدمات پیمانکاری به کل هزینه های نت سالیانه ۳۵ الی ۶۴%
۱۴ قابلیت دسترسی به ماشین آلات ماهیانه بیش از ۹۷%

• سیستم نگهداری و تعمیرات واکنشی(Reactive Maintenance)

این استراتژی می‌گوید :
(Fix it after it Breaks)
در این روش بعد از وقوع خرابی نسبت به تعمیر ماشین و بازگشت وضعیت به حالت اولیه اقدام می‌گردد .

در استاندارد TPMاز این روش با عنوان (Breakdown Maintenance) یاد شده و در ایران نیز عنوان (Emergency Maintenance) برای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد .
این سیستم در سالهای آغازین تکامل نت مورد استفاده قرار می‌گرفته و بدین سبب با ساختار امروزین ماشین‌آلات و تجهیزات همخوانی چندانی نداشته و معایب زیر را با خود به همراه دارد :
۱- کاهش ایمنی کار با ماشین‌آلات .
۲- عدم برنامه‌ریزی دقیق تولید به علت بروز مشکلات کمی و کیفی .
۳- نیاز به گروه تعمیراتی قوی و آماده به کار .
۴- افزایش زمان تعمیرات بعلت مشاهده خرابیهای فرعی .
۵- نیاز به ذخیره و انبار کردن وسیع قطعات .

• نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (Preventive Maintenance)

این استراتژی می‌گوید :
(Fix it before it breaks)
Maintain based ) (upon calendar or running time

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارتست از یک روش سیستماتیک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی با هدف جلوگیری از فرسایش غیرعادی اجزا ماشین و کاهش توقفات اضطراری ماشین‌آلات .

نت پیشگیرانه بر اساس تناوب اجرای فعالیتها برنامه‌ریزی و اجرا گردیده و به همین دلیل عبارت Time Based Maintenance نیز به این دسته از فعالیتها اطلاق میگردد .
فعالیتهای نت پیشگیرانه عبارتند از :
۱- جلوگیری از فرسایش غیرعادی اجزاء ماشین : نظافت ، آچارکشی و روانسازی (روغنکاری و گریسکاری)
۲- کاهش توقفات اضطراری : تعمیر و تعویض‌های دوره‌ای مطابق با برنامه زمانی از پیش تعیین شده .

• نگهداری و تعمیرات پیشگویانه(Predictive Maintenance)

Maintain based) (upon known condition

نت پیشگویانه به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می‌گردد که جهت تعیین شرایط فنی کارکرد اجزاء ماشین (اندازه‌گیری میزان فرسایش اجزاء) در حین بهره‌برداری انجام گردیده و براساس نتایج حاصله از آن، زمان و نوع فعالیت نت مورد نیاز تعیین می‌گردد .
نت پیشگویانه بر اساس شرایط کارکرد اجزاء ماشین برنامه‌ریزی و اجرا گردیده و به همین دلیل عبارت Condition Based Maintenance نیز به این دسته از فعالیتها اطلاق میگردد .

فعالیتهای نت پیشگویانه(PdM) عبارتند از :
۱- بازرسی فنی توسط حواس انسانی :
انجام بازرسی فنی توسط پرسنل ماهر نت با استفاده از حواس انسانی (همچون بازرسی سر و صدای غیرعادی یا گرم شدن بیش از حد اجزاء)

۲- اندازه‌گیری فرسایش با استفاده از ابزار توسط انسان :
بازرسی فنی اجزاء ماشین و اندازه‌گیری فرسایش با استفاده از ابزارهایی همچون ارتعاش‌سنج ، حرارت‌سنج ، آنالایزر روغن . در این روش بازرس PM در فواصل زمانی مشخص و در حین کارکرد ماشین با استفاده از ابزار نسبت به اندازه‌گیری میزان فرسایش اجزاء اقدام و نتایج به دست آمده را با محدوده کارکرد مجاز اجزاء مقایسه می‌نماید . تصمیم جهت ادامه کار ماشین و یا توقف آن جهت انجام فعالیتهای نت بر اساس نتایج حاصله از این تحلیل خواهد بود . در این روش هیچ فعالیت اضافی نت انجام نمی‌گیرد و ب

رهمین اساس عبارت نت اقتصادی نیز به این گروه از فعالیتهای نت اطلاق می‌گردد .
۳- بازرسی و اندازه‌گیری پیوسته توسط ابزار :
امروزه استفاده از روش کنترل پیوسته توسط طراحان ماشینهای صنعتی به عنوان روشی جهت جلوگیری از خطاهای برنامه‌ریزی نت مورد توجه قرار گرفته است . فیلترهای هوا مجهز به سنسور هایی جهت تعیین زمان دقیق تعویض فیلتر شده‌اند ؛ برای یاتاقانها سنسورهای حرارتی طراحی گردیده تا زمان دقیق روانسازی آنها مشخص و به اپراتورها اعلام گردد و ; .
********

Development Cycle: PDCA
(Plan – Do – Check – Action)

Improvement Cycle: CAPD
(Check-Action-Plan-Do)

Maintenance Cycle: SDCA
(Standardize – Do-Check-Action)
اصول هشت گانه TPM

۱- افزایش میزان اثربخشی کلی ماشین آلات
۲- اجرای نت خودکنترلی توسط پرسنل خطوط تولید
۳- اجرای نت برنامه ریزی شده توسط بخش نگهداری و تعمیرات
۴- برگزاری دوره های آموزش تئوری و عملی برای کلیه پرسنل
۵- مدیریت زودهنگام برروی ماشین آلات
۶- استقرار سیستم نت کیفیتی با ایجاد ارتباط بین واحدهای نت و کنترل کیفیت
۷- استقرار نت بهره ور فراگیر در واحدهای پشتیبانی و ستادی نت
۸- مدیریت ایمنی و محیط زیست

********

نگهداری و تعمیرات براساس قابلیت اطمینان مورد انتظار از ماشین

( Reliability Centered Maintenance )
RCM
(Optimal mix of reactive, preventive, predictive, and proactive maintenance
To provide the required reliability at the minimum cost)

********
” سیستم BCM یک سیستم جدید نبوده بلکه نمونه ارتقاء
یافته ای از سیستم TPM میباشد که براساس ساختار RCM تکمیل گردیده است “

تنظیم: محمد بهشتی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.