مقاله در مورد آموزش ادبیات


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد آموزش ادبیات دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد آموزش ادبیات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آموزش ادبیات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد آموزش ادبیات :

احمد جام

شیخ احمد در سال ۴۴۰ هجری قمری در قریه نامق کاشمر خراسان به دنیا آمد. تا بیست و دو سالگی زندگی را به عیش و نوش می ‌ـ گذراند اما بعد از این توبه کرد و هجده سال عزلت گزیدو پس از آن با توشه ای از معارف دینی و عرفانی برای ارشاد نزد مردم ـ بازگشت .

شیخ احمد جام سفرهای متعددی به نقاط مختلف کرد و در سال ۵۳۶ هجری ق . وفات یافت .
مهم ترین آثار او عبارتند از :
۱) انس التا ئبین : مفصل ترین اثری است که در ۴۵ باب تدوین کرده است.در هر باب پرسشهایی را مطرح و با باریک بینی های دقیق و استفاده از آیات و احادیث و امثال فارسی و عربی به نثری ساده بیان می کنند .

۲) مفتاح النجات

۳) روضه المذ نبین

۴) سراج السائرین

۵) دیوان اشعار
حمید سبزواری

حسین ممتحن معروف به حمید سبزواری در سال ۱۳۰۴ ه ش در سبزوار قدم
به عرصه ی هستی نهاد. پس از طی تحصیلات متداول به خدمت آموزش و پرورش در آمدواز شانزده سالگی به سرودن اشعار انقلابی و سیاسی پرداخت وبه همین علت در سالهای پیش از ـ پیروزی انقلاب اسلامی از آموزش و پرورش اخراج شد

او در قالب های مثنوی ، غزل ، شعرنو و چهار پاره طبع آزمایی کرده و سبک شعری او سبک خراسانی و عراقی است .
سبزواری از پیشگامان شعر انقلاب واز پر کارترین سرایندگان سروده های انقلاب است .

از مهم ترین سروده های او می توان به این آثار اشاره کرد :

۱) خمینی ای امام
۲) بانگ آزادی
۳) همپای جلودار
۴) شکست شیطان
۵) برخیزید
۶) سرود درد
۷) سرود سپید
لطفعلی صورتگر
دکتر لطفعلی صورتگر فرزند میرزا آقاخان شیرازی از خاندان لطفعلی خان نقاش معروف قرن « ۱۳» است که در سال ۱۲۷۹ در شیراز متولد شد . تحصیلات ابتدایی و متوسطه را قسمتی در شیراز و قسمتی در هندوستان به پایان رساند

. در سال ۱۳۰۶ برای ادامه تحصیل به لندن رفت وبه اخذ درجه ی لیسانس در ادبیات و زبان انگلیسی نایل آمدوپس از سالها تدریس ادبیات و زبان انگلیسی ـ دردانشکده ادبیات دانشگاه تهران باردیگردرسال ۱۳۱۶ به لندن رفت و به اخذ درجه ی دکترای ادبیات وزبان انگلیسی موفق گردید ـ

از آن پس به استادی زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی در دانشگاه تهران اشتغال داشت .

دکتر صورتگر در سال ۱۳۴۸ دار فانی را وداع کرد .

تألیفات او عبارتند از :
۱) متون علم اقتصاد و تجارت
۲) تاریخ ادبیات انگلیسی در دو جلد
۳) کتاب سخن سنجی
۴) منظومه های غنایی اپرون

۵) منظومه ی توصیفی
۶) مجموعه ی اشعار به نام « برگهای پراکنده »
۷) دیوان اشعار که در حدود ۸۰۰۰ بیت می باشد
۸) ترجمه ی مقالات « بایکن انگلیسی »
عبدالله مستوفی
عبد الله مستوفی نویسنده قرن ۱۴ ه ق ازخاندان اصیل ایرانی است که پدران او در دوره ی قاجاریه شغل دیوانی و منصب امور مالی ـ داشته اند به این جهت « مستوفی » به عنوان لقب درخانواده ی آنها باقی مانده است. وی مدتی ازطرف وزارت خارجه ی ایران درعهد

مظفرالدین شاه مأمور خدمت در پطرز بور گ شد . پس از بازگشت به تهران وتدریس در مدرسه ی سیاسی باز هم مدتی به کارهای ـ دولتی سرگرم بود اما چون از کارهای رجال دولتی انتقاد می کرداو را کنار گذاشتند

مستوفی از روزگار جوانی به نویسندگی علاقه مند بود و آثار قلمی چندی اعم از ترجمه و تألیف از خود به یادگار گذاشت که برترو ـ شیرین تر از همه کتاب « شرح زندگانی من » است که موضوع آن تشریح اوضاع اجتماعی و سیاسی و اداری دوره قاجار است.

مستوفی با زبانی شیرین و گرم او

ضاع و احوال را بدان گونه که دیده بیان می کندو خاطراتش را هم در این کتاب نوشته است .
ژول ورن
ژول ورن این نویسنده خیال پرداز و روشنفکر در سال ۱۸۲۸ م در جزیره « رید » و در خانواده ی متوسط پا به عرصه ی هستی ـ گذاشت، پدرش قاضی عالی رتبه بود که او را تشویق به یادگیری رشته حقوق کرد امّا او دراین کار موفق نشد وبه نگارش داستان ـ ونمایش نامه پرداخت .

ژول ورن در سال ۱۸۸۵ م یعنی بیست سال قبل از مرگش به دست جوانی دیوانه با گلوله مجروح شدومجبور به نشستن در خانه شد ولی ذهن و اندیشه او همچنان در تلاطم و فعالیت و خلا قیت بود .

ژول ورن در سال ۱۹۰۵ م در سن ۷۷ سالگی دیده از جهان فرو بست .

آثار او عبارتند از :
۱) پنج هفته در بالن
۲) بیست هزار فرسنگ زیر دریا
۳) میشل استر یوگف
۴) وصیت نامه یک ابله
۵) در مقابل پرچم
۶) در خانه نجار

« اوژن گرن دل » که در شعر نام پل الوارد را برای خود انتخاب کرده است به سال ۱۸۹۵ م در شهر «سن دنی » در شمال پاریس درـ خانواده ی فقیری به دنیا آمد. تحصیلات دوره ی ابتدایی را در زادگاه خود به پایان برد ودر نخستین جنگ جهانی به جبهه ی جنگ ـ اعزام و اولین مجموعه ی شعر خود را به نام « وظیفه ی اضطراب » پیش از پایان جنگ به سال ۱۹۱۷ م منتشر ساخت ، سال بعد ـ مجموعه ی « اشعاری برای صلح » را منتشر کرد وبعد از آن با شاعرانی چون « بوشون » ، « سوپو » و « آراگن » آشنا می شود و ـ همراه آنان نهضت ادبی « سو رئالیسم » را پایه گذاری کرد .

این شاعر بلند آوازه سرانجام در سال ۱۹۵۲ م در گذشت .

آثار او عبارتند از :

۱) پایتخت درد
۲) عشق شعر
۳) گل سرخ میگان

۴) در چشمان بارود
۵) شعر « ای آزادی » که محمد تقی غیاثی آن را به فارسی ترجمه کرده است .

رکن الدّین اوحدی مراغه ای در حدود سال ۶۳۷ در شهر مراغه دیده به جهان گشود ، پس از آن که دوران کودکی و نوجوانی را در ـ زادگاه خویش سپری کرد به سیر و سیاحت در آفاق و انفس مشغول شد ودر عرفان به عارف مشهور شیخ ابو حامد اوحد الدین کرمانی دست ارادت داد و تخلّصش به همین خاطر، از نام اوست .

این شاعر وارد دستگاه ابو سعید ایلخان می شود ، او و وزیرش غیاث الدین محمد را مدح می کند.

آثار او عبارتند از :

۱ ) دیوان اوحدی : شامل قصاید ، غزلیات ، قطعات ، ترجیع بند و رباعیات است که شامل هشت هزار بیت می شود .
۲ ) ده نامه یا منطق العشاق : شامل ۶۰۰ بیت به تقلید از عراقی
۳) جام جم : به تقلید از حدیقه سنایی و به نام ابو سعید بهادر سروده است .

اوحدی در سال های پایانی عمر به ارشاد وتعلیم اشعار عارفانه مشغول بود تا آن که در نیمه شعبان سال ۷۳۸ ه. ق در گذشت ودر شهر مراغه به خاک سپرده شد .

نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم دی ۱۳۸۵ساعت ۵:۹ توسط گروه ادبیات مقطع راهنمایی کامیاران | نظر بدهید
تاریخ ادبیات ( حسین مسرور )

حسین مسرور

حسین سخنیار اصفهانی متخلص به مسرور از نویسندگان و شاعران معاصر ایران در سال ۱۳۰۸ در کوهپایه واقع در استان اصفهان ـ متولد شد .

حسین مسرور پس از خاتمه تحصیلات خود در وزارت فرهنگ مشغول کار شد . ودر کنار آن به سرودن اشعار و نوشتن داستان ـ روی آورد. این شاعر سرانجام در سال ۱۳۴۷ وفات یافت .

از جمله ی آثار او عبارتند از :

۱ ) دیوان اشعار
۲) داستان تاریخی ده نفر قزلباش

نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم دی ۱۳۸۵ساعت ۴:۵۴ توسط گروه ادبیات مقطع راهنمایی کامیاران | یک نظر
بارم ارزشیابی درس انشا و نگارش
بارم ارزشیابی درس نگارش دور ه ی راهنمایی

۱ – پاسخ به پرسش های نگارشی : ۸ نمره

الف ) پرسش های مربوط به چکیده های دروس نگارشی که داخل کادر بنفش چاپ و در کتاب با عنوان ۵/۲ نمره
(خلاصه ی دروس ) مشخص شده است .

ب) پرسش های نگارشی متنوع ( چهار گزینه ای ، نقطه چین ، درست یا نادرست ، کامل کردن جمله ها و ; ) که شامل : ۵/۵ نمره
-تمرین های نگارشی کتاب یا مشابه آن ها
– کاربرد کلمه در جمله به صورت ساده یا گسترده
– کامل کردن جمله های ناتمام بدون استفاده از متن کتاب
-گسترش یک عبارت کوتاه در یک یا چند بند
– انشای تصویری

۲- نگارش خلاق ( متن انشا ) ۱۲ نمره

نوشتن موضوعی درباره ی یکی از مباحث هفت گانه ی نگارش کتاب با موضوعات مرتبط با آن ، با رعایت موارد زیر :

۱- درک و فهم و پروراندن موضوع ۵ نمره
۲- نو آوری و ابتکار ۲ نمره
۳- ارتباط مناسب مطالب با هم ۲ نمره
۴- رعایت نشانه گذاری و نکات دستوری با توجه به دروس کتاب ۲ نمره
۵- خوانایی و پاکیزگی ۱ نمره

مجموع ۲۰ نمره

نوشته شده در دوشنبه یازدهم دی ۱۳۸۵ساعت ۱:۲۱ توسط گروه ادبیات مقطع راهنمایی کامیاران | نظر بدهید
فارسی سال سوم فصل ۶
فصل ششم : هنر
درس هفدهم ، هجدهم و نوزدهم

درس هفدهم
راهی از تئاتر به سینما

تمرین و پرسش :
۱ – برای هر یک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید:
تابش = تابیدن‌، تابنده
هم حسی = هم حس بودن، هم حس
بیننده = بینش ، بینایی
قدرتمند = مقتدر، اقتدار

۲ – از میان کلمه های زیر آن ها را که بن دارند، مشخص کنید و اجزای تشکیل دهنده ی آن ها را بنویسید.
تابش، آتش، نگرش،‌نمایش،‌معاش
مثال : لرزش -> لرز (بن مضارع) + -ِ + ش
اسم مصدر ش -ِ + تاب (بن مضارع) تابش
اسم مصدر ش -َِ + نگر(بن مضارع) نگرش
اسم مصدر ش -َِ + نمای (بن مضارع) نمایش
اسم مصدر پسوند بن مضارع مصدر
گویش -ِ ش + گوی گفتن
نوازش -ِ ش + نواز نواختن
جهش -ِ ش + جَه جستن

۳ – در یونان قدیم نمایش نامه ها چگونه بودند و به چه صورت اجرا می شدند؟
نمایش در یونان قدیم به اوج اعتلا و برتری خود رسید، مردم در سالن های نمایش جمع می شدند و بازی هایی را می دیدند که بر اساس نوشته های بزرگترین نمایش نامه نویسان یونان اجرا می شدند.

۴ – درباره این جمله توضیح دهید: در تئاتر هم حس قوی است.
چون تماشاگران در نمایش تئاتر بسیار به هنرمند و بازیگر از نظر مکانی نزدیک هستند ضمن تأثیر پذیری از مفهوم نمایش چه بسا خود را جای بازیگر و یا کنار او حس می کنند و در حقیقت محو و غرق اعمال نمایشگر می شوند و خود را از یاد می برند.

دستور زمان ۶ – ضمیر (۲)
-َ م ، -َ ت ،‌- َ ش، نیز مانند من و تو «او» ضمیر شخص هستند.
– َ م را گوینده بکار می برد. من تکلیفم را زود نوشتم.
-َ ت را برای طرف صحبت بکار می بریم. علی تکلیفت را کی نوشتی؟
-َ ش برای شخص غایت بکار می بریم. زهرا تکلیفش را بعد از ظهر نوشت.
اگر این ضمیرها را درباره اشخاص بیشتری بکار ببریم، یعنی جمع ببندیم، می گوئیم: جان،‌تان،‌شان
ضمیرهای پیوسته ی شخص دو دسته هستند:
۱ – ضمیرهای پیوسته برای اول شخص، دوم شخص و سوم شخص مفرد: -َ م ،‌-َ ت ، -َ ش
۲ – ضمیر پیوسته برای اول شخص، دوم شخص و سوم شخص جمع به ترتیب مان ، تان ، شان

تمرین :
۱ – ضمیرهای شخصی را در جمله های زیر مشخص کنید:
پدر و مادرش بازیگوش بودند.
ش -> در مادرش ضمیر متصل شخص -> سوم شخص مفرد

پس از مدتی فیلم نامه هایش را خودش نوشت
ش -> نامه هایش -> ضمیر متصل شخص -> سوم شخص مفرد

سعی کنید، نوشته هایتان را حداقل یک بار بخوانید و اشتباهاتش را اصلاح کنید.
تان -> نوشته هایتان -> ضمیر متصل شخص -> دوم شخص جمع

باید آینده ی کشورمان را با دست های توانای خود بسازیم :
مان -> کشورمان -> ضمیر متصل شخص -> اول شخص جمع

درس ۱۸
شعر ماندگار
تمرین :
۱ – برای هر یک از کلمه های زیردو هم خانواده بنویسید:
مظهر ،‌اظهار،‌تظاهر
سرگذشت ، گذشتن ،‌گذرنده
اصالت ، اصیل ،‌اصل
مصداق، صادق، مصادیق

۲ – در میان کلمه های زیر آنها را که نسبت به هم متضاد هستند، دو به دو کنار هم بنویسید.
زودگذر، شهرت، ناشناخته ، عمومی، گمنامی، معروف، خصوصی ، ماندگار، نیاز
زودگذر # ماندگار
شهرت # گمنامی
ناشناخته# معروف
عمومی # خصوصی
بی نیازی# نیاز

۳ – در جمله های زیر ضمایر شخصی را مشخصی کنید و نوع آنها را بنویسید.
تأمل در آثار گذشتگان و آنان که سخنانشان باقی مانده و قبول عام یافته است این نکته را روشن می کند که ممکن است شعری مدتها ناشناخته بماند و رواجی پیدا نکند و بعد بدرخشد و قوت تأثیرش پایدار باشد. مقصود آن نیست که نباید کسی مطلقاً احوال و تجارب مشخص خود را در شعرش بیاورد.
ضمایر-> شان در سخنانشان -> ضمیر شخص پیوسته _ سوم شخص جمع
ش در تأثیرش -> ضمیر شخص پیوسته _ سوم شخص مفرد
ش در شعرش -> ضمیر شخص پیوسته _ سوم شخص مفرد
ضمایر دیگر : آنان – آن – خود

۴ – در بندل اول درس «شعر ماندگار» دو فعل ربطی و یک ترکیب وصفی (موصوف و صفت) بیابید.
افعال ربطی -> است ،‌شود – گردد / ترکیب وصفی -> عمر زودگذر – کاری دشوار

نگارش ۶:
تهیه روزنامه دیواری یک فعالیت گروهی نگارش است که برای روز استعدادهای گوناگون دانش آموزان در نویسندگی ، فرصت مناسبی است یک روزنامه دیواری شامل مقاله ،‌داستان، شعر ، گزارش ، یا مصاحبه ،‌اخبار مدرسه، لطیفه ادبی، معما و جدول کلمات متقاطع است. برای تهیه روزنامه دیواری باید قبلاً نوع همکاری افراد گروه مشخص شود.

درس ۱۹
از بلخ تا قونیه ، از خامی تا سوختگی

تمرین :
۱_ برای هر یک از کلمه های زیر و هم خانواده بنویسید:
مهاجم = تهاجم ، هجوم
خواهش = خواهان،‌خواه
صلاح = مصلح ،‌اصلح

۲ – کلمه های ستون الف را به وسیله خطی به کلمه ی مناسب از ستون ب وصل کنید و کلمه ی جدید بسازید:
کلمه ی جدید ب الف
جان آشوب
خانمان سوز
سوخته جان
صافی ضمیر
رهسپار جان
فروش
زا
آشوب
سپار جان
خانمان
سوخته
صافی
دارو
داروفروش
وحشت زا ضمیر
سوز ره
وحشت

۳ – هر یک از جمله های ردیف الف را به جمله ی مناسب از ردیف ب وصل کنید.
الف ب
۱ – هنگامی که شمس وارد قونیه شد
۲ – مولانا چنان به او دل بست که .. ۱ – سال بعد از قونیه بار سفر بست
۲ – شهره ی عام وخاص اند
۳ – از آن میان مثنوی معنوی و غزلیات وی که به دیوان شمس معروف است
۴ – سرنوشت او آن بود که
۵ – شمس که در بیست و هفتم جمادی الاخر سال ۶۴۲ به قونیه وارد شده بود ۳ – مولانا جلال الدین در چهار مدرسه شهر درس می داد.
۴ – بی حضورش لب به سخن نمی گشود
۵ – پنج سال بیش در زادگاه خود نپاید

غوغای بهار : معنی شعر :
بار دیگر گل بنفشه با قامتی خمیده به طرف سوسن آمد. گل سرخ دوباره با فرارسیدن بهار غنچه خود را شکوفا می کند.
باز هم به شروع بهار، درختان با برگ های سبز، خرم و با نشاط، با مستی و ناز به سرعت باد از راه رسیدند.
سرو خوش قامت به سرعت نشانه های پائیز را نابود کرد و گل زیبای لاله، از بالای کوه بسر برآورده که بهار از راه رسیده است.
بار دیگر گل سنبل شکوفا شد و به یاسمن سلام کرد، گل یاسمن بعد از جواب سلام گفت : «ای جوانمرد فصل بهار است به گلستان بیا .»
سیب گفت : ای ترنج تو از چه چیز نگران و رنجیده خاطر هستی؟ترنج جواب داد: من از ترس چشم زخم بد خواهان جرأت آشکار شدن ندارم . پرنده فاخته در حالیکه آواز «کوکو» می خواند از راه رسید و پرسید یار کجاست؟ بلبل خوش آواز در جواب فاخته گل را به آن نشان داد.

بیاموزیم :
آن که چه تاکنون با عنوان «حکایت » در پایان هر فصل کتاب فارسی خوانده اید، لطیفه های ادبی هستند. لطیفه های ادبی سخنی است همراه با نکته ای لطیف و دقیق که فهم آن مشکل نیست اما تعبیرش دشوار است.
درون مایه لطیفه های ادبی طنز است. طنز به ظاهر خواننده را می خوانند اما درپس تبسم یا خنده به نکته ای از مسائل اجتماعی توجه می دهد. هر چه مایه ی خندان بیشتر و نکته ی اجتماعی ضعیف تر باشد، نوشته به هزل و فکاهی نزدیک تر می شود.

تمرین و پرسش :
۱ – در بیت های زیر از امیان کلمه هایی که زیر آن ها خط کشیده شده است اسم ها و صفت ها را مشخص کنید:
باز بنفشه رسید جانب سوسن دو تا / باز گل لعل پوش می بدراند قبا
سرو علم دار رفت سوخت خزان را به لقب / و ز سر که رخ نمود لاله شیرین لقا
اسم ، بنفشه، سوسن، گل ،قبا، سرو، خزان ، لاله
صفت : لعل پوش – علم دار – شیرین لقا

۲ – در شعر زیر چرا شاعر مرداب و رودخانه را به ترتیب آفتاب پوسیده و ماه زنده نامیده است؟
روی مرداب،‌این آفتاب پوسیده
روی رودخانه،‌این ماه زنده، نام تورا می نویسم.
زیرا مرداب راکد و بی حرکت بوده شاعر آن را به آفتاب پوسیده تشبیه کرده است یعنی آن را بی خاصیت و بی اثر دانسته که مایه تحول و دگرگونی نمی شود. اما چون رودخانه جاری است و تغییر و تحول پیدا می کند و آن را به ماه زنده تشبیه کرده است.
نوشته شده در جمعه هشتم دی ۱۳۸۵ساعت ۳:۱۹ توسط گروه ادبیات مقطع راهنمایی کامیاران | یک نظر
فارسی سال سوم فصل ۴

درس ۱۰
ای به هنر سرمه ی چشم جهان

۱ – برای هر یک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید:
نوشته ؛ نوشتار، نوشتن
مدرسه ؛ دروس، تدریس
مطبوع ؛ طبع ، طبیعی
۲ – در جمله های زیر به جای کلمه هایی که زیر آن ها خط کشیده شده، کلمه های مناسب دیگری بگذارید:
اصفهان پیوسته مهد پرورش دانشمندان بوده است. آنان چراغ علم و هنر را در این شهر فروزان نگاه داشته اند.
پیوسته =دائم
پرورش دانشمندان = تربیت علما
چراغ علم = مشعل دانش
فروزان = روشن

۳ – از واژه های زیر، کلمات مشتق بسازید:
نیلوفر، دختر، فرهنگ، رسید، پرخاش، گرفتن، شنید، زرد، فراوان، بست
نیلوفر -> نیلوفرانه، نیلوفری
دختر-> دخترانه
فرهنگ-> فرهنگی
رسید-> رسیده، رسیدگی
پرخاش-> پرخاشگرانه
زرد-> زرده
گرفتن -> گرفتنی ، گرفته
شنید -> شنیده، شنیدنی
فراوان-> فراوانی
بست -> بسته

۴ – در سفرنامه ی ناصرخسرو درباره اصفهان چه می خوانیم؟
ناصرخسرو نوشته است و می خوانیم که اصفهان «شهریست بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هر جا که ده گز چاه فرو برند آب سرد خوش بیرون می آید».

۵ – چه شرایطی در طول تاریخ مردم اصفهان را برای زندگی آماده ساخته است؟
اصفهان در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران دستخوش حوادث گوناگون شده است، گاهی پایتخت بوده و گاهی مورد هجوم اقوام وحشی و غارتگر قرار گرفته است. این حوادث تلخ و شیرین که بر نسل های مردم اصفهان گذشته، آنان را برای زندگی هوشمندانه آماده ساخته است.

بهار شیراز:
معنی شعر:
وقتی که باغبانی، در کوچه و محله ای گلی را عرضه می کند، باردیگر شیراز پر گل و زیبا را در خاطر من زنده می کند.
در آن شهری که اگر هوس کنی یک شاخه گل بچینی – گل فروش (باغبان) یک توده گل به تو تقدیم می کند.
بنازم هوای خوب شیراز را که به دلیل معتدل بودن آن، درخت بادام در بهمن ماه (وسط زمستان) به شکوفه می نشیند.
با فرارسیدن فروردین (آغاز بهار) کوکو و بلبل در باغ و بوستان های شیراز به آواز نغمه سرایی می پردازند.
لکه های فراوان ابر گرداگرد تنه کوه را می پوشاند گویی که به شادی عظیم به طرف دشمن حمله ور می شود.
من اندک زمانی در کنار باغ به انتظار می مانم تا محبوب من مرا از چگونگی داخل باغ آگاه سازد.
دوست و محبوب من شتابان برمی گردد و گلهای فراوان و رنگارنگی که از باغ در دامن جمع آوری نموده به من تقدیم می کند.

دستور زبان ۴ – اسم (۳) خاص و عام – معرفه و نکره
اسم هایی چون ایران، اسلام، صفویه، اسم های خاص هستند. همچنین آرش، فاطمه، دماوند و ; اسم خاص هستند، زیرا همگی بر فرد یا چیز خاصی دلالت دارند.
اما «کشور» به عموم کشورها دلالت دارند «پایتخت» بر همه پایتخت ها و هم چنین شهرت و اعتبارعموم شهرت ها و اعتبارها را می رساند. این اسم ها را اسم عامل می نامند. سه اسم: مرد، کتاب و کتاب خانه در جمله ی نخست با سه اسم : مرد ، فروشگاه ، کتاب در جمله دوم چه فرقی دارند؟ سه اسم نخست را معرفه می نامند. در قبال آن ها مرد، فروشگاه و کتاب را که نمی شناسیم نکره می نامند. اسم های معرفه را شنونده یا خواننده می شناسد . ولی اسم های نکره برای خواننده آشنا نیستند. اسم های نکره همیشه همراه «ی» یا «یک» و یا هر دو آنها می آیند.
اسم معرفه اسمی است که خواننده یا شنونده آن را می شناسد.
اسم نکره برای خواننده و شنونده آشنا نیست.
اسم نکره همراه «ی» یا «یک» یا هر دو می آید.

تمرین :
۱- از میان اسم های زیر، خاص و عام را مشخص کنید.
کویر،گلزار،وانک، رود، برج، احمد،ملاصدرا،سمنان،سیمان ،کرمان،فرمان ،شیراز، سعدی، فرمان خانه، تاریخ ، آرامگاه

۲ – از اسم هایی که در جمله ها و مثال های زیر مشخص شده اند کدام معرفه و کدام نکره هستند.
در استان های سمنان یزد و کرمان قالی از صنایع دستی عمده به شمار می رود. کودکی در گهواره می خندد.
یک شب تأمل ایام گذشته می کردم.
معرفه -> استان ها، قالی ، صنایع دستی، گهواره، ایام
نکره -> کودکی، یک شب

۳ – برای هر یک از اسم های خاص و عام، معرفه و نکره یک مثال در جمله بنویسید.

درس ۱۱
همسایگان کویر:

۱ – برای هر یک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید.
شمار، گویش، مانع
شمار: شمارش، بشمار
گویش: گویند، گویا
مانع: منع، ممنوع

۲ – از میان کلمه های زیر آن ها را که از جهت ساختمان به هم شبیه هستند در یک گروه قرار دهید.
خندان، درختان، دوان، زرتشتیان، گریان
خندان، روان، گریان
درختان، زرتشتیان

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.