مقاله جهانگردی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله جهانگردی دارای ۱۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله جهانگردی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جهانگردی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله جهانگردی :
جهانگردی
سلام به شما که معنای وسیع عطوفتید و راز جاری اشک ، شما که نامتان امید زیستن است و لبخندتان مرهمی برای زخمهای کهنه ام ، بوسه می نهم به دستان پر از مهر و محبت و پر رنج شما و تقدیم می کنم گلهای سرخ باغ عشق را به شما که تندیس عشق ، گنجینه مهر و مظهر محبتید . سوگند به خداوندگار زمین و آسمانها و سوگند به تابندگی دلهای شما با تمام وجود دوستتان داریم .
با تقدیم و سپاس فراوان از شما استاد گرامی سرکار خانم اشرف السادات حسینی که اسوه ایثار و فداکاری و گذشتید شما که تمام جان و عمر و زندگی خود را به آسانی در اختیار ما گذاشتید تا به ما نیز درس زندگی دهید و خوشحالیم از این که توانستیم این ترم از معلومات و تجربیات ارزشمند شما بهره مند شویم و امیدواریم بتوانیم در مراحل بعدی زندگی و کار به نحو شایسته ای از آنها استفاده کنیم و همچنین از جانب آقای جاوید مدیر عامل آژانس پیشگامان پرواز و همچنین آقای ملک زاده مدیر عامل آژانس زرین نما و آقای ابولحسنی مدیر عامل آژانس قالیچه کمال تشکر و قدردانی را داریم .
چکیده مطالب پروژه :
ضمن تشکر و قدردانی از استاد گرامی و دست اندرکاران دانشکده سماء کرج ، در فرهنگ عامه مردم ایران ، سفر و مسافرت جایگاه ویژه ای در بابت گسترش اطلاعات ، آگاهیها و شناخت دارد. « مرد پخته» در این فرهنگ به انسان جهان دیده اطلاق می گردد و به سیر و سفر به اطراف و اکناف جهان پرداخته و از هر قوم و ملتی شناخت و نشانه ای در ذهن خود دارد این انسان جهان دیده به صفاتی همچون صبوری ، متانت ، افتادگی ، علم و اطلاعات وسیع برخوردار است ، طبیعتاً او حرفهای تازه وشنیدنی برای گفتن دارد .
مرز و بوم ایران عزیز ما نیز بستر مناسبی برای بروز و ظهور ، این نمادهای فرهنگی است به لحاظ طبیعی ، ما از آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوعی در هر گوشه از مملکت خود برخورداریم ،که در هر فصل گوشه ای از آن ، جذب کننده انسانهای خوش ذوق است . فرهنگ غنی و قدمت و تنوع فرهنگی ایران نیز شایستگی سیر و سفر در آن را دو چندان نموده است . اقوام و ملیتهای فراوان با تنوع زبانی و فرهنگی ، هر یک جاذبه هایی را برای شناخت و تعمق در آنها فراهم نموده است که می تواند بستر مناسبی برای سیر و سفر ملل دیگر باشد . آثار باستانی به جای مانده از همین اقوام و ملیتها ، جاذبه هایی برای این تبادل فرهنگی و ارتباطات فرا ملیتی است .
علم مدیریت جاذبه های توریستی ، غنای فرهنگی و تاریخی و تنوع اقلیمی یک کشور را منابع ملی آن کشور دانسته و بهره برداری از این منابع را در گرو یک تلاش سیستماتیک ، علمی و باثبات می داند تلاشی که نتیجه سیاست گذاری صحیح مسئولین و متصدیان اداره آن کشور است .
جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از کشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش های گوناگونی گردآوری شده اند تا جائیکه لقب « صنعت » را به خود تخصیص داده است . در این وادی علم مدیریت مهمترین دانشی است که جهانگردان را ارتقاء می بخشد .
دانشمندان معتقدند که با نگرش سیستمی یه علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود که آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ، علمی است که امکان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای کوچک از این پدیده مهم به شمار می آید .
هدفهای کلی سازمان :
۱ ـ انتقال زایی در صورتی که دفاتر خدمات مسافرتی به گونه ای مناسب و با شرایط خوب به کار خود مشغول شود می تواند در قسمتهای مختلف جامعه از قبیل : هتلها ، مراکز خرید ، مکانهای تاریخی و گردش گری ، رستورانها و … باعث رونق و فعالیتهای مالی بیشتر شود .
۲ ـ کسب در آمد و منافع شخصی در مؤسسات خصوصی یکی از اهداف بزرگ و مهم آژانس ها می باشد .
۳ ـ داشتن نقش در توسعه اقتصادی کشور و صنعت جهانگردی .
اهداف جزئی :
۱ ـ شناخت فرهنگی : ممکن است جهانگرد در پی شناخت فرهنگ ، آداب و رسوم ، سنتهای یک گروه ، جامعه در یک منطقه باشد . سازمان جهانگردی باید بتواند این را برآورد ساخته و کسانی را که چنین مقصودی از جهانگردی دارند ، ارضاء کند .
۲ ـ شناخت تاریخ : بازدید از بناهای باستانی ، آثار تاریخی ، موزه ها و شناخت تاریخ یک کشور از دیگر مقاصد جهانگردان است در این زمینه نیز سازمان جهانگردی باید جوابگو باشد .
۳ ـ زیارت اماکن مقدس و مذهبی : بسیاری از مردم بویژه در مشرق زمین خواهان زیارت اماکن مقدس خود هستند و برآوردن این هدف که گروه کثیری را در بر می گیرد از جمله وظایف سازمان جهانگری خواهد بود .
۴ ـ سرگرمی و ورزشی : این هدف نیز خواست گروههایی که جهانگردی را از زاویه تفرج و سرگرمی ، ورزش و فعالیتهایی چون کوه نوردی ، اسکی و … می بینند . سازمان جهانگردی با فراهم آوردن امکانات مناسب می تواند این نیاز را برآورده ساخته و موجبات توسعه جهانگردی در منطقه را نیز میسر می سازد .
۵ ـ هدفهای تجاری و تخصصی : بعضی افراد مایلند درکنگره های علمی ، المپیادهای تخصصی و نمایشگاهها مصنوعات جدید شرکت جویند . آنان نیز مطابق تعریف سازمان ملل جهانگرد محسوب می شوند . سازمان جهانگردی باید قادر باشد تا در این مورد نیز نکات امکانات و اطلاعات لازم را بوسیله واحدهای خود برای علاقه مندان فراهم آورد و این گروه از هدفها را برآورده سازد .
بیان مسئله :
نبود کار و نقش صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال در یک کار مولد چه می تواند باشد .
در صورتی سازمان جهانگری آگاهیهای مناسب و گسترده ای را در اختیار جهانگردان و گردش گران در زمینه مکانهای زیارتی ، تفریحی ، هنری و تاریخی و استراحتگاهها و … قرار دهد . هتلها می توانند پذیرای مسافران و جهانگردان بیشتری باشند که در این صورت هتلها باعث ایجاد اشتغال می شوند و میزان رفت و آمد و مسافرتها در کشور افزایش پیدا می کند . همین طور دیدن از مراکز هنری و تاریخی و موزه ها فزاینده می شود و خرید از کالاها و محصولات سنتی و
هنری کشور افزایش می یابد که افزایش متقاضیان باعث سیر صعودی تولید می شود که در اشتغال نقش مؤثری دارد و در تمام این مراحل « ارز » وارد کشور می شود که می تواند تأثیر به سزایی در میزان سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی داشته باشد . که این رویدادها موجب رونق اقتصادی و پیشرفت صنعت کشور می شود .
ضرورت تحقیق :
در این پروژه سعی شده است تا به نقش صنعت جهانگردیو دفاتر خدمات مسافرتی در پیشرفت کشور و اشتغال زایی اشاره کرد و نشان داد که این صنعت تا چه اندازه ای می تواند موجب کسب درآمد برای کشور و ارتقای سطح فرهنگی و دانش مردم یک جامعه شود . در کشورهای صنعتی امروزه بخش اعظمی از درآمدهای آنها حاصل صنعت جهانگردی می باشند مثل کشورهای فرانسه ، انگلیس ، چین و ایتالیا و …
محدودیتهای جهانگردی :
موانع جهانگردی در مقاصد و اهداف جهانگردان مؤثر واقع می شود و از علاقه آنان به سیر و سفر می کاهد توجه به این موانع و محدودیتها و سعی در از میان بردن یا کاهش آنها از وظایف مهم سازمان جهانگردی است .
برخی از محدودیتها عبارتند از :
۱ ـ هزینه ها جهانگردی : هزینه یکی از موانع اصلی سیر و سفر به شمار می رود برای کاهش اثر منفی این عامل به انگیزه ها باید سفرهای مختلفی را برای سطوح مختلف درآمد طراحی و اجرا نمود . طبقات متوسط و کم درآمد گاهی از نظر تعداد بیش از طبقات پر درآمد بوده و بازار جهانگری را پر رونق می سازد . توجه به این گروه و برنامه ریزی سفرهای ارزان از زمره وظایف سازمان جهانگردی است .
۲ ـ کمبود وقت : کمبود وقت نیز عامل بازدارنده دیگری در سیر و سفر است اما ببینیم کمبود وقت به چه معناست؟ آیا ممکن است وقت نداشته باشد ؟ مسلماً همه ما از زمان یکسانی بهره مندیم ، منتها اهمیت کارمان به گونه ای است که به ترتیب اهمیت این ظرف زمانی را پر می کند و برای استراحت و تفریح وقتی باقی می گذارد یا نمی گذارد . انگیزه جهانگردی اگر باقی باشد وقت ما را آزاد کرده و اولویت سیر و سفر را در حدی قرار می دهد که در ظرف زمانی ما جایی به خود اختصاص می دهد . بدین ترتیب باز به این نکته می رسیم که باید انگیزه ها تقویت شوند تا موانع کم رنگ گردد .
۳ ـ محدودیت جسمانی : محدودیتهای جسمانی و ضعف بدنی می تواند عامل محدود کننده در سیر و سفر باشد اما سازمانهای جهانگردی باید بتوانند سفرهای کوتاه و راحتی را برای این دسته افراد نیز فراهم آورند و بر این محدودیت فائق آیند .
۴ ـ وضعیت خانواده : والدین بچه های کوچک و خردسال غالباً می توانند به جهانگردی بپردازند همین طور افراد مجرد یا بیوه ها به علت تنها بودن ممکن است تمایلی به سفر نشان ندهند برنامه ریزی سفرهای خاص برای این گروه ها از شدت این مسئله می کاهد .
۵ ـ بی علاقگی به علت ناآگاهی : عدم آگاهی از جاذبه های جهانگردی یکی از موانع به شمار می آید که باید با آگاه ساختن جاذبه ها و نقاط دیدنی آن را از میان برداشت .
۶ ـ احساس نا امنی : در صورتی که افراد احساس نا امنی در مورد محلی که به آن می روند داشته باشند این امر خود مانعی به شمار می آید ایجاد همکاری سازمانهای حفاظتی و امنیتی با سازمان جهانگردی و وجود نماینده آن سازمانها در تشکیلات جهانگردی شاید بتواند از اثر منفی این عامل بکاهد .
مستندات تحقیق :
تاریخچه مسافرت و جهانگردی :
با وجود اینکه واژه یا مفهوم مسافرت و جهانگردی به قدمت تمدن است و برسی تاریخچه صنعت مذبور گویای این است که مسافرت همیشه با تجربه های خوش آیند همراه نبوده است . برای ارج نهادن به محیط نوین جهانگردی و درک مسله ها یا چالشهایی که پیش روی صاحبان این صنعت قرار دارد ، در حالی که جمعیت کره زمین که به هزاره جدید پای می نهد مروری گزرا برروند تاریخ این صنعت از اهمیت خاصی بر خوردار است .
قرون وسطی :
سده پنجم یا چهاردهم میلادی را قرون وسطی می نامند در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطر ناک شده بود در طی این دوره ، کلیساهای مسیحی نخستین انگیزه را برای مسافرت به وجود آوردند دیکر به صو معه های زیادی در نقاط مختلف پراکنده بود و راهبان و کشیشان مسیحی مردم را تشویق به زیارت این مکانها می کردند در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به
صورت یک پدیده انبوه ، سازمان یاصر در امد که شبکه بزرکی از سازمانهای خیریه با مقامات و افراد متعلق به طبقات بالای جامعه آن را تشویق می کردند . مسیحیان به بیت المقدس ورم مسافرت می کردند و با وجود اینکه این مسافرت ها اساس و رنک مذهبی داشت مسافرتهای تفریحی و اجتمایی هم به حساب می آمدند .
جهانگردی در زمان کنونی :
مجموعه ای از تمایلات ، حرکت ، دسترسی یافتن به امکانات و توانایی های مالی (به روی هم ) مسافرت توده ها را امکان پذیر ساخت تکنولوژی های نوین مثل خطوط هواپیمایی کامپیوتری ، آدم آهنی ، ارتباطا ت ما هواره ای باعث شد که سده بیستم شیوه زندگی ، کار بازی و تفریع افراد را دگرگون سازد . پیشرفت تکنولوژی باعث شد که به دلایل متعدد بر میزان مسافرت گردش و جهانگردی افزوده شود این پدیده توانست زمان تفریح را افزایش دهد در آمدها را بالا ببرده ارتباطات را تقویت کند و شیوه های کار آمدی از حمل و نقل ارا نماید .
در حالی که دنیا به هزاره بعد توجه می کند تردیدی نیست که صنعت جهانگردی و مسافرت به صورت یکی از بخشهای پر رشد در سیستم اقتصاد جهانی در می آید اگر چه سیستم اقتصادی در برخی از دوره ها دچار رکود می شود ، جزرو مدهای سیاسی به وجود می آید ، جنگ و نوسان قیمت سوخت بر سیستم اقتصادی جهان اثراتی شگرف می گذارد ، ولی باز هم مسافرت و گردش در سطح جهان به صورت یکی از بزگترین منابع در آمد به حساب می اید .در دنیا بودجه ای که به مسافرت و توزیع تخصص می یابد . سه برابر بودجه ای است که صرف امور دفاعی می شود . گردش و جهانگردی دیگر به تعداد انگشت شماری از
خانوادهای مرفع و ثروتمند تعلق ندارد و اکنون میلیونها نفر به دیدن مکانهای تازه می روند در پی تغییر در محیط خود هستند و در صد کب تجربیات جدید و معقول می باشند . در حالی که عصر جدیدی از گردش ، مسافرت و جهانگردی سیر تکاملی می پیماید ، تعداد زیادی از عوامل برون زا به آن اثر می گذارد . این عوامل برون زا عبارتند از : پیشرفت وتوسعه اقتصادی و مالی ، پیشرفت در زمینه تکنولوژی و نو آوری مسائل مربوط به محیط زیست و عوامل بازاریابی که به بخش عملیاتی مسافرت و جهانگردی و نیز محصولات ذیربط اثر می گذارند .
مفهوم جهانگردی :
شاید همه ما از واژه « جهانگردی » تصویر کم و بیش یکسانی در ذهن داشته باشیم . تصویری از مارکوپولو ، ابن بطوطه ، ناصر خسرو و …. که جهان را گشتند و از خود سفرنامه ها و سیاحتنامه هایی به جای می گذارند . مقصود این سیاحان نام آور عمدتاً کشف نقاط نادیده جهان و سفر به ناشناخته ها بود اما امروزه جهانگردی به مفهوم دیگر مطرح است و جهانگردان مقاصد و اهداف دیگری دارند . آنان دیگر به سفرهای طولانی نمی روند ، سفرنامه نمی نویسند و قصد کشف
جائی را ندارند . جهانگردان امروز برای تفریح و تفرج ، سیاحت و زیارت و گذراندن اوقات فراغت و استراحت ، آشنائی با سایر فرهنگها ، بازدید ابنیه تاریخی و باستانی به سفر می روند و گاهی نیز نقاطی را برای سفر بر می گزینند که قبلاً آنها را بارها دیده اند . هدف ، صرفاً جستجو و اکتشاف نیست . جهانگردان یک گروه خاص و استثنائی می باشند . امروزه جهانگردی عمومیت یافته و مقوله تازه ای مطرح گردیده است .
قبل از پرداختن به تعاریف « جهانگردی » باید یادآور شد که لفظ توریسم (Tourism) در لغت به معنای گشت و گذار در جهان و سیر آفاق است و سفرهای داخلی را در بر نمی گیرد اما برای سهولت ، واژه جهانگردی را در این پروژه معادل توریسم قرار داده و معنای سیر و سفر داخلی و خارجی را از آن استفاده کرده ایم .
جهانگردی در ایران :
در سال ۱۹۹۹ میلادی آماری که به دست آمده چنین بود . حدود ۲۳۰۰۰۰۰۰ نفر جهانگرد به سرتاسر دنیا سفر نموده اند که سهم ایران ۱۷۰۰۰۰۰ نفر بوده است . در سال ۱۳۸۰ این رقم به ۱۹۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت و این در حالیست که کشور ما از نظر جاذبه های توریستی از بین ۱۰ کشور اول دنیا ، در رده پنجم قرار دارد . با کمی تأمل می توان دریافت که کشورما تا چه اندازه ای در زمینه جذب توریست ناتوان است .
ایران با جاذبه های توریستی زیادی که دارد متأسفانه از نظر جذب درآمدهای ارزی جهان در رده هشتادونهم قرار گرفته ، در حالی که ترکیه با این که اماکن دیدنی چندانی در اختیار ندارد در ردیف هفدهم واقع شده است . از این قیاس به خوبی می توان به ضعف این صنعت در کشور پی برد .
ورود هر توریست به ایران از ابتدا : حمل و نقل ، اقامت ، خوراک ، بازدید ، خرید آنان از محصولات ایرانی و …. می تواند در آمد قابل توجهی را عاید کشور کند که به طور تقریبی در ازای ورود هر توریست بین ۳ تا ۵ شغل دائم و ۵ تا ۸ شغل موقت در جامعه ایجاد می گردد . درآمدی که از ورود یک جهانگرد عاید کشور می شود ، می تواند بسیار بیشتر از درآمدی باشد که از فروش یک بشکه نفت تحصیل می شود .
جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از کشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش ها گوناگون مجتمع شده اند تا حالیکه جهانگردی لقب و صنعت ارائه خود تخصیص داده است در این وادی علم مدیریت مهمترین دانش است که جاهانگردی را ارتقا می بخشد .
دانشمدان معتقدند که با نگرش سیستمی به علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود که آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ، علمی است که امکان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای کوچک از این پدیده مهم بشمار می آید
ادبیات تحقیق :
در فرهنگ لغت ، جهانگردی را ، در نقاط عالم سفر کردن ، شناخت ، مسافرت برای تفریح و سرگرمی و سفری که در آن مسافر به مقصدی رفته و سپس به محل سکونت خود باز می گردد تعریف کردند در یکی از نخستین کتبی که در مورد جهانگردی در سال ۱۹۳۳ انتشار یافت جهانگرد به کسی اطلاق شده است که دو شرط در مورد او مصداق داشته باشد ، اول آنکه از محل اقامت خود برای مدتی کمتر از یکسال دور بوده و دوم آنکه در محل جدید کسب درآمد ننماید . در سال ۱۹۳۶ در کتاب صنعت جهانگردی بعنوان فردی که با اهداف و کاری غیر از آنچه در موطن خود دارد ، به کشور دیگری وارد شده و در آنجا بخشی از درآمد خود را هزینه می کند ، تعریف شده است .
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.