مقاله در مورد CNG چیست
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله در مورد CNG چیست دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد CNG چیست کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد CNG چیست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد CNG چیست :
CNG چیست
CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه و محل کار خود یا کارخانجات با فشار پایین استفاده میکنیم. بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری، به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست.
چند سالی است که برخی از خودروها با مصرف LPG گازسوز شدهاند حال چه تفاوتی میان LPG و CNG وجود دارد؟
بخش عمده ترکیب شیمیایی CNG را گاز متان تشکیل میدهد، در صورتی که گاز LPG مخلوطی از پروپان، بوتان و اندکی ترکیبات دیگر است. CNG از متراکم کردن گاز طبیعی به دست میآید، اما LPG محصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاهها است.
متان حتی تحت فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی میماند، بنابراین CNG علیرغم فشار psi 3600 هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبیعی را میتوان در تأسیسات خاصی و با پایین آوردن دما تا حد ۱۶۰ درجه سانتیگراد تبدیل به مایع کرد که در صورت آن را LNG مینامیم.
گازهای پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز دارند، اما با یک تراکم متوسط میتوان آنها را مایع کرد. (LPG) از آنجا که ظرفیت تولید LPG در پالایشگاهها محدود است، بهتر آن است که آن را به عنوان سوخت برای مصارف خانگی در مناطقی که هنوز فاقد لولهکشی گاز طبیعی هستند، استفاده کنیم، چرا که ذخیره سازی و حمل و نقل آن آسان است.
آیا به هنگام استفاده از CNG نظیر LPG، بوی گاز درون خودرو میپیچد؟
– خیر، خودروهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتی که در خودروهای CNG سوز بوی گاز احساس کنید سریعاً باید مدار سوخت رسانی را از نظر نشت احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.
آیا خودرویی که قبلاً LPG سوز شده، هم اکنون میتواند از CNG نیز استفاده کند؟
– خیر، زیرا این دو سوخت ماهیتاً متفاوت هستند. ارزش حرارتی آنها یکسان نبوده و جهت احتراق صحیح نیاز به درصد هوا به سوخت (Air-fuel ratio) متفاوتی دارند.
تفاوت دیگر این که فشار ذخیرهسازی CNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نیاز برای LPG است و به همین دلیل مخزن ذخیره ای که برای LPG طراحی و ساخته شده، مناسب CNG نیست. به عبارت خلاصهتر، خودروی شما میباید برای استفاده از سوخت CNG تبدیل و تغییراتی در آن اعمال شود.
تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه انجام میشود؟
– باک مخصوصی در صندوق عقب خودروی شما نصب میشود و مداراتی که بتواند گاز را در جهت احتراق به سمت موتور هدایت کند، با آن مرتبط می شود.
آیا در صورتی که ذخیره CNG در خودرو تمام شود، میتوان هنوز از بنزین استفاده کرد؟
بله، زمانی که شما خودرویتان را برای استفاده از CNG تبدیل میکنید، هنوز کاربراتور، باک بنزین و مدار سوخترسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید. بنابر این به سادگی با زدن یک کلید روی داشبورد، میتوانید مسیر بنزین به سمت موتور را برقرار کنید. اما به هر حال استفاده از CNG برای شما ارزانتر خواهد بود.
آیا لازم است که هر چند وقت یک بار حتی در صورت عدم نیاز اجباری از بنزین استفاده شود؟
– بله، این مسأله، یعنی استفاده هر چند وقت یک بار از بنزین باعث روانکاری مکانیزم کاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخترسانی بنزین در مواقع لازم خواهد شد.
نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به CNG سوز چقدر زمان میبرد؟
– انجام این تبدیل ۴ یا ۵ ساعت بیشتر وقت نمی گیرد، اما افزایش روز افزون تقاضا برای انجام این تغییرات می تواند به واسطه ازدحام باعث طولانی تر شدن زمان انتظار مشتری شود.
چگونه میتوان پی برد که چقدر CNG در مخزن خودرو باقیمانده است؟
– از طریق یک گیج الکترونیک مخصوص که در کنترل پانل یا روی داشبورد نصب میشود.
با یک باک پر CNG، حداکثر چه مسافتی را میتوان طی کرد؟
– یک باک CNG بهطور معمول معادل ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره میکند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این عدد ضرب کنید، میزان مسافت تمایل پیمودن با یک باک پر از CNG به دست می آید برای مثال برای یک خودروی متوسط با حجم سیلندر ۱۳۰۰ سیسی این مسافت چیزی در حدود ۱۵۵ کیلومتر
خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد باک میتوان این مسافت را افزایش داد.
آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟
بله، CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوختهای بنزین، گازوئیل و LPG ایمنتر است. اول آن که وزن مخصوص CNG برابر ۵۸۷/۰ است این بدان معنا است که این گاز از هوا نیز سبکتر است، بنابر این در صورتی که نشت کند در جو صعود کرده و محو میشود.
دوم این که درجه حرارت خود اشتعالی CNG برابر ۷۰۰ درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت خود اشتعالی بنزین ۴۵۵ درجه سانتیگراد است.
سومین مورد، این که باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته میشوند که بسیار مستحکمتر و ایمنتر از باکهای بنزین خودروها هستند.
آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟
بله، باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملاً یکپارچه ساخته میشوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باک به کار نرفته و باک براساس استانداردهای معتبر بینالمللی قبل از نصب مورد تست قرار میگیرد.
به علاوه این باکها به دیسکهای پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند که در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتشسوزی این دیسکها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج میشود.
آیا وجود باک ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادفهای شدید نیز ایمن است؟
CNG سالها است که در کشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و تمام این کشورها آن را ایمنتر از بنزین شناخته و اعلام کردهاند.
آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمیزند؟
– خیر به هیچ عنوان، بالعکس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت.
به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش مییابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمیگردد. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمعها ایجاد نشده و عمر مفید شمعها نیز تا حد چشمگیری افزایش مییابد. همچنین از آنجا که CNG سوختی گازی است، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی میماند.
چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز کم و محدود است؟
– زیرا CNG در عمل سوختی پاک و تا حد بسیار زیادی عاری از آلایندههای زیست محیطی است. از آنجا که عمده ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد خروجی اگزوز خودروهای CNGسوز شامل بخار آب و جزء کوچکی مونوکسید کربن است.
با توجه به این که کربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزیی و قابل اغماض است. به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به کارگیری هر نوع تجهیزات جانبی و خارجی (نظیر مبدلهای کاتالیستی در خودروهای بنزینی سوز) قادر خواهند بود برآورده کننده کلیه الزامات مشخص شده در استانداردهای زیست محیطی موجود باشند.
عملکرد و کارایی CNG در مقایسه با بنزین در یک خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است؟
هنگام استفاده از CNG شتاب خرکت خودرو در مقایسه با بنزینی اندکی کمتر خواهد بود که این
مسأله به واسطه افت ۵ تا ۱۵ درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذکر است این میزان افت توان موتور را میتوان با تنظیم کیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت محسوس نخواهد بود.
آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تع
میر یا سرویس خاصی دارد؟
– بهطور کلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیدهای نیست و به راحتی میتواند سالها بدون اشکال کار کند اما برای آن که همواره در شرایط حداکثر کارایی خود قرار داشته باشد بازدید دورهای تجهیزات مربوط به آن بعد از هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد پیشنهاد میشود که ترجیحا می باید نزد همان تکنیسین مجازی که خودرو را گاز سوز کرده انجام گیرد.
آیا خودروهای دیزل را نیز میتوان CNG سوز کرد؟
– بله، میتوان خودروهای دیزل را، هم به صددرصد CNGسوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل کرد.
در صورتی که مزایای استفاده از CNG بسیار زیاد میباشد، چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمیکنند؟
– بد نیست بدانیم که CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه ۱۹۲۰ میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کردهاند. در حال حاضر ایتالیا با ۲۴۰ جایگاه عرضه CNG،بیش از ۳۰۰ هزار خود روی CNG سوز دارد.
در نیوزلند نیز حدود ۲۵۰۰۰۰خودرو در سالهای اخیر CNG سوز شدهاند و حدود ۲۵۰ جایگاه، عرضه CNG در این کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامهریزی گستردهای را برای استفاده CNG طرحریزی نموده و در حال حاضر ۷۰۰۰۰۰ خودروی CNG سوز دارد.
استراتژی سایر کشورهادر زمینه CNG
ایتالیا
ایتالیا در ابتدا روی خودروهای عمومی سواری تمرکز کرده ولی با گذشت زمان بازار خودروهای گازسوز را به تمامی خودروها و خدمات مختلف توسعه داده است.
– فروش بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال به خودروهای گازسوز
– طرح ساخت ۸۰ ایستگاه سوختگیری در ۲۱ شهر بزرگ با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ( میلان، رم، تورین، ناپل، پالرمو و 😉
– شرکت Fiat 3 مدل دیگر شامل, Ducato Dublo و Punto را روانه بازار کرده است.
– شرکت IVECO مدل جدید Daily AT و سه مدل دیگر به یازار روانه کرده است.
– امضای توافقنامه وزارت محیط زیست با شرکت نفت ایتالیا جهت ترویج خودروهای گازسوز
– کاهش مالیات بر مصرف سوخت گاز طبیعی
– اختصاص تسهیلات جهت تشویق مردم به استفاده از خودروهای گازسوز. با جایگزینی یک خودرو با عمر ۱۰ سال یا بیشتر با خودروی گازسوز، مالکان می توانند از تسهیلات مالی استفاده کنند. بودجه کل تسهیلات برای استفاده از خودروهای گازسوز ۵۷۸ میلیون یورو بوده است.
آلمان
حرکت خودروسازان عمده در آلمان به سمت تولید خودروهای گازسوز کارخانه ای. Opel در این زمینه پرچمدار است و به دنبال آن VW فولکس واگن . شرکت دایملر کرایسلر تاکسی گازسوز تولیده کرده و BMW نیز شروع کرده است.
– شروع به نصب ایستگاه های سری توسط شرکت Erdgasmobile (نصب۱۰۰۰ ایستگاه تا۵ سال آینده)
– ارائه استراتژی سوخت توسط دولت و صنایع
– استفاده از ۳۰ خودروی گازسوز فیات مالتی پلا توسط آژانس اتومبیل آلمانADAC
– کاهش مالیتها برای خودروهای گازسوز تا سال ۲۰۲۰
– تسهیلات مالی دولت (۲۵ میلیون یورو)
فرانسه
– استراتژیهای دولت فرانسه برای ترویج خودروهای گاز سوز به شکل زیر بوده است:
– تمرکز اولیه روی اتوبوسهای عمومی و خودروهای حمل زباله
– باز شدن ایستگاه های سوختگیری خصوصی بر روی عموم
– حمایت مالی و سیاسی دولت
– حمایت قابل توجه شرکتها و صنایع گاز
– تولید OEM در خودروسازها۲۰۲۰
– قیمت CNG به میزان ۳۴% کمتر از قیمت بنزین و ۱۶% کمتر از قیمت سوخت دیزل )
– در آغاز سال ۲۰۰۳: ۱۱۰۰ اتوبوس گازسوز، ۲۰۰ کامیون حمل زباله گازسوز ۵۰۰۰ خودروی سواری گازسوز
– ایجاد هماهنگیهای لازم توسط دولت مابین شرکتهای گاز، نفت و خودروسازهاجهت توسعه خودروهای گازسوز
سایر کشورهای اروپایی
– کشورهای سوئیس و سوئد بیشتر در استفاده از Biogas (گاز فرآوری شده از زباله ها و فضولات گیاهی و حیوانی) سرمایه گذاری کرده اند. حسن استفاده از این روش پالایش محیط زیست به صورت دو طرفه می باشد. در کشورهای روسیه، جهموری چک و اکراین نیز کارهای قابل توجهی برای حرکت به سمت خودروهای گازسوز انجام و یا در حال انجام است.
– استراتژی اتحادیه اروپا برای سوختهای جایگزین
– استراتژی اتحادیه اروپا در خصوص استفاده از سوختهای جایگزین برای خودروها تا سال ۲۰۲۰ برای ۱۵ کشور عضو این اتحادیه به شکل زیر تدوین شده است به طوریکه در سال ۲۰۲۰ درصد خودروهای با سوخت جایگزین که عمدتاً CNG می باشد به بالاتر از ۲۰% می رسد.
Total (%) H2 CH4 Bifuel Year
۲ ۲ ۲۰۰۵
۸ ۲ ۶ ۲۰۱۰
۱۴ ۲ ۵ ۷ ۲۰۱۵
۲۳ ۵ ۱۰ ۸ ۲۰۲۰
آنچه میخواهید در مورد CNG بدانید گاز بهتر است یا بنزین؟
گاز طبیعی سوختی با احتراق پاک، تمیز و بهینه است که سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن میشود. تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲هزار کیلومتر دوام دارد ولی در موتورهای گازسوز این عدد به ۱۲۰هزار کیلومتر افزایش مییابد.
این سوخت قابلیت انتقال و مکش از مخزن را ندارد و بدین ترتیب احتمال سرقت سوخت به صفر میرسد و این در حالی است که با توجه به سهمیهبندی بنزین، احتمال سرقت بنزین از باک خودروها وجود دارد. زمان سوختگیری سریع در پمپ گاز بین ۵ تا ۶ دقیقه و آهسته آن ۵ تا ۸ساعت طول میکشد.
گاز طبیعی از بنزین ایمنتر است. چون گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان تصادف و حوادث پیشبینی نشده در هوا پراکنده میشود ولی بنزین روی زمین حوضچههایی ایجاد میکند که هر لحظه ممکن است به آتشسوزیهای مهیب منجر شود. کپسولهای ذخیره گاز هم بسیار محکمتر از تانکهای سوخت بنزینی هستند. طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت، فشارهای بسیار زیاد، تیراندازی و برخوردهای شدید است. یک کیلوگرم گاز معادل ۳۳/۱لیتر بنزین و ۲۲/۱لیتر گازوئیل است.
رانندگی در ارتفاعات در ارتفاعات، هوا رقیقتر شده و موتور با ترکیب سوخت غنیتری (نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار میکند. به همین خاطر قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تامین اکسیژن کمتر و همچنین جریان غنیتر و شدیدتر سوخت افت میکند. در این حالت چون موتور گازسوز به علت اینکه گاز در حدود ۱۲درصد حجم ورودی را تشکیل داده و با کاهش چگالی هوا بر اثر رقیقتر شدن آن، حجم سوخت نیز پایین میآید، توان موتور ۱۲ تا ۱۴درصد افت میکند. پس در صورت دوگانهسوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده شود.
عوامل موثر بر بازده سوخت مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین، گازوئیل، LPG و CNG به ترتیب ۴۶،
۴۳، ۴۵ و ۴۴ است. تفاوت زیادی بین ارزش حرارتی خالص آنها وجود ندارد اما مقادیر ارزش حرارتی به میزان زیادی به ترکیب سوخت بستگی دارد. در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش است. پس از آن گازوئیل، LNG و در نهایت بنزین قرار دارند. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده دست پیدا نخواهد کرد چون ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای
سوخت بنزین باقی میماند. بنابر این دستیابی به بالاترین راندمان فقط در خودروهای با موتورهای اصلی سوخت LNG امکان پذیر است. عموما احتمال آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد، بسیار کم است. به علت سبکتر بودن گاز CNG نسبت به هوا، در فضا پراکنده میشود. اما بخار LPG از هوا سنگینتر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد. بر حسب قدرت، وسایل نقلیه دو گانه سوز ( CNG) در حدود ۱۰تا۱۲درصد قدرت خود را به علت اینکه گاز طبیعی جای اکسیژن در محفظه احتراق موتور را میگیرد، از دست میدهند.
موتور گاز سوز داغتر از بنزین موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتور گاز سوز شدهاند دارای اگزوزهایی با درجه حرارت بیشتر هستند. از طرفی در موتورهای بنزینی، بنزین تاثیر خنک کنندهای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد. این مساله در مورد گاز اتفاق نمیافتد. باید توجه داشت که یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهستهتری نسبت به بنزین دارد و ممکن
است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.
کوبش موتورهای گازسوز کارکرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا، زمانبندی نادرست، احتراق تغییرات آنالیز و ترکیب شیمیایی گاز مهمترین علل کوبش در موتورهای گاز سوز هستند. بنابراین این گاز طبیعی بادرصد متان بالا، کوبش موتورهای گاز سوز را تا حد زیادی کاهش میدهد.
سوالات عمومی در مورد CNG این پرسشها توسط مردم در هنگام سوختگیری از پمپ گاز مطرح شدهاند. پاسخ به این پرسشها در جهت هر چه سریعتر شدن روند گازسوز کردن خودروها خالی از لطف نخواهد بود. فرق گاز طبیعی با CNG چیست؟ ـ CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه، محل کار خود و یا کارخانجات با فشار پایین استفاده میکنیم. بدیهی است ذخیرهسازی گاز در چنین فشاری به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست. از طرفی به خاطر تراکم آن در صورت استفاده در خودرو، زمانهای تجدید سوختگیری فوقالعاده کوتاه خواهد ش
د. در صورتی که گاز طبیعی ( NG) تا فشار حدود ۳۶۰۰ PS تراکم شود، ما CNG خواهیم داشت.
آیا به هنگام استفاده از CNG ، بوی گاز درون خودرو میپیچد؟ ـ خوردوهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتی که در خودروهای CNG سوز بوی گاز احساس
کردید، سریعا باید مدار سوخترسانی را از نظر نشست احتمالی مورد بازرسی قرار دهید. تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه تمام میشود؟ ـ باک مخصوصی در صندوق عقب خودرو شما نصب میشود و مداراتی که بتواند گاز را در جهت احتراق به سمت موتورها هدایت کند، به آن مرتبط میشود.
در صورتی که ذخیره CNG در خودرو تمام شود، میتوان هنوز از بنزین استفاده کرد؟ ـ بله، زمانی که شما خودروی مورد نظرتان را برای استفاده از CNG تبدیل میکنید، هنوز کاربراتور، باک بنزین و مدار سوخترسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید. بنابراین به سادگی با زدن یک کلید روی داشبورد، میتوانید مسیر بنزین، به سمت موتور را برقرار کنید، اما به هر حال استفاده از CNG برای شما ارزانتر خواهد بود. آیا لازم است که هر چند وقت یک بار حتی در صورت عدم نیاز اجباری از بنزین استفاده شود؟ ـ بله این مساله، یعنی استفاده هر چند وقت یک بار از بنزین باعث روانکاری مکانیزم کاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخترسانی بنزین در واقع لازم خواهد شد.
نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به CNGسوز چقدر زمان میبرد؟ ـ انجام این تبدیل ۴ یا ۵ ساعت بیشتر وقت نمیگیرد، اما افزایش روزافزون تقاضا برای انجام این تغییرات میتواند به واسطه ازدحام باعث طولانیتر شدن زمان انتظار مشتری شود. با یک باک پر CNG ، به طور معمول ۱۰ تا ۱۵لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره میکند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد Km/Litr در این عدد ضرب کنید، میزان مسافت پیمودن با یک باک پر از CNG به دست میآید. برای مثال برای یک خودرو متوسط با حجم سیلندر ۱۳۰۰ سیسی این مسافت چیزی در حدود ۱۵۵کیلومتر خواهد بود در صورت نیاز با افزودن تعداد باک میتوان این مسافت را افزایش داد. آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟ ـ بله CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوختهای بنزین، گازوئیل و LPG ایمنتر است.
اول آنکه وزن مخصوص CNG برابر ۵۸۷/۰ است این به آن معنا است که این گاز از هوا نیز سبکتر است. بنابراین در صورتی که نشست کند، در جو، صعود کرده و محو میشود. دوم اینکه درجه
حرارت خوداشتغالی CNG برابر ۷۰۰درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت خوداشتغالی بنزین ۴۵۵درجه سانتیگراد است. سومین مورد، این که باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته میشوند که بسیار محکمتر و ایمنتر از باکهای بنزین خودروها هستند. آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟ ـ بله، باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملا یکپارچه ساخته میشوند.
هیچ نوع جوشی در ساخت این باک به کار نرفته و باک براساس استانداردهای معتبر بینالمللی
قبل از نصب مورد تست قرار میگیرد. بهعلاوه این باکها به دیسکهای پارهشونده ضدانفجار ( Burst disc) مجهز هستند که در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتشسوزی این دیسکها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج میشود. آیا وجود باک ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادفهای شدید نیز ایمن است؟ CNG سالها
است که در کشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و تمام این کشورها آن را ایمنتر از بنزین شناخته و اعلام کردهاند.
آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمیزند؟ ـ خیر به هیچ عنوان بالعکس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده CNG افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش مییابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمیشود. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمعها ایجاد نشده و عمر مفید شمعها نیز تا حد چشمگیری افزایش مییابد.
همچنین از آنجا که CNG سوختی گازی است، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی میماند. چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز کم و محدود است؟ ـ زیرا CNG در عمل سوختی پاک و تا حد بسیار زیادی عاری از آلایندههای
زیست محیطی است از انجام که عمده ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد خروجی اگزوز خودروهای CNG سوز شامل بخار آب و جز کوچکی مونوکسید کربن است. با توجه به اینکه کربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزئی و قابل اغماض است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.