مقاله آسیب شناسی اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله آسیب شناسی اجتماعی دارای ۱۰۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آسیب شناسی اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آسیب شناسی اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آسیب شناسی اجتماعی :

آسیب شناسی اجتماعی

تعریف آسیب شناسی : آسیب شناسی اجتماعی یعنی شناخت ریشه ای بی نظمی های اجتماعی .
استفاده ازاین واژه به خاطراین است که همانندیهای بین پیکره جامعه ازنظردانشمندان وانشهای اجتماعی وپیکره انسان دردانشهای زیستی وجوددارد.به طوریکه نخستین واحددرجسم انسان سلول است .مجموعه سلولهای یک بافت رابه وجودمی آورد .مانندبافت روده ،معده ،مخاط بینی .
مجموعه ازبافتها اندام رابوجودمی آورندماننداندام :بینایی وغیره .ومجموعه اندام دستگاه رابه وجودمی آورد مانند: دستگاه گوارش ،گردش خون ،دفع ادرارومجموعه چنددستگاه روی هم اورگانسیم موجودزنده یاانسان راسبب می شود.

پس هرانسان ازمجموعه دستگاههای :عصبی ،تنفسی ،گردش خون ،گوارشی ودفع ادرارتشکیل شده است .همین وضعیت درموردجامعه نیزقابل بحث می باشد .به طوریکه سلول درجامعه یک فردمی باشدویک اورگانسیم انسانی کل جامعه می باشد.بافت گروه می باشدودستگاه طبقه اجتماعی .حال همچنان که یک تک سلول دربدن ماشروع به رشدیاتکثیرناموزون بیرون ازقاعده کنداصطلاحاَآن بافت سرطانی شده است .اگرآن سلول رادرمان نکنیم بایستی در انتظارسرطانی شدن کل وجودیک انسان باشیم .به همین ترتیب انتظارمرگ آن فردراداشته باشیم .

درجامعه نیزاگرافرادناراضی مشکل دارناگام ویامحروم پدیدآیندوآنان احساس منفی نسبت به اجتماع خودپیداکنند و تعدادآنهاافزایش یابدآنان بارفتارهای خلافکارانه وضداجتماعی سلامت کل جامعه رانیزبه خطرمی اندازد.بنابراین آسیب شناسی اجتماعی مانندآسیب شناسی وروانشناسی زیستی براین باوراست که پیشگیری ازدرمان آسانتر،ارزانتر وکارآمدترمی

باشد.وهمینطورپیشگیری ازپشیمانی بهتراست .وآنگاه کاری منطقی ونتیجه بخش خواهیم داشت که به این پاسخ رسیده باشیم که :چه بکنیم تا مشکلی پدیدنیاید؟به طوریکه درروانشناسی زیستی برای نمونه می گویندکه زیرآفتاب مستقیم زیادقرارنگیرید.خوراکیهای سوخته ،ته دیک سوخته سیب زمینی سوخته رانخوریدمواد شیمیایی راکه به غذاهای

کنسروی اضافه می کنندازآنهایی که می توانندسرطان زاباشندازخوردن آنهاپرهیزکنید سیگارنکشید.دربرابرپرتوهای ایکس (x)بیش ازچهاربارقرارنگیریدمانندعکس برداری .تااینجا پیشگیری می باشد یک مرحله بعدازآن چکاپهای شش ماهه ویک ساله است .مثلاَازآنجایی که روی چهل وپنج سال احتمال سرطان پرستات درآقایان زیادمی باشدبه جاست که هرمردچهل وپنج ساله ،سالی یک بارپرستاتش راموردمعاینه قراردهدوهمینطورمیزان اسیدفسقات یا(P,G,A)رااندازه گیری کندتاروشن شودکه دفع پرستات اونگران کننده است یاخیروازآنهایی که خانمها

درمعرض سرطان واژون هستندیادرمعرض دستگاه زنانگی می باشندخوبست که سالی یک بارآزمایش پاپ اسمیرراانجام دهندویامعاینه شوندواگرخدایی ناکرده وضعیت نگران کننده ای دربخش پرستاپ درآقایان ودربخش رحم ،پستان ،واژن خانمهاباشندیعنی ملکنتی (یعنی سرطان )تشخیص داده شودحتماَباخارج کردن رحم درخانمهاویابیرون آوردن پرستات درآقایان متاقازتادچارسازی همه سلولهابه ملکنتی یاسرطان پیشگیری کنیم .

پیش ازمتاتازشیمی درمانی انجام می گیردکه درصورت عدم موفقیت ممکن است که فردبمیرد.به همین ترتیب یک جامعه نیزمی تواندمانندفیزیولوژی یک انسان که به کام مرگ می رودسقوط کرده نابودشده واز بین برودبنابراین همچنان که برای پیشگیری ازمرگ های نابهنگام می توان باتوجه به مشاهده های ژنتیکی پیش ازازدواج وتوجه به عوامل دوران بارداری وتغذیه ،بهداشت جسمی نیرومنددرمقابل بیماری داشت .بابرنامه ریزی درزیست اجتماعی تقسیم نسبی عادلانه دارایی ها،توزیع منصفانه وبرنامه ریزی برای متولدین بعدی وپیش بینی کادرمسکن ،بهداشت وغیره برای آنان ازپیدایش افرادضداجتماعی قانون گریز،قانون بسته (زندان )وکسانی که شیشه اتومبیل می شکنند وغیره جلوگیری کرد.
حال که می توانند به جامعه خسارت جبران ناپذیری واردکنندپیشگیری کنیم .

هدفهای آسیب شناسی اجتماعی :
۱ـشناسایی آسیب های اجتماعی وعوامل ایجادکننده آن :گفتنی است که ماناهنگامی که ازعلل وریشه هرمشکلی بی خبرباشیم درمان ،برطرف سازی وبهبودبخشیدن به آن حدوداَناممکن می باشد .پس بنابراین به جاخواهد بودکه مابرای ریشه یابی علل طلاق ابتدابه دلایل ازدواجهای نادرست ودسته پایین .زیراازنظراستاددرس طلاق پایان زندگی نیست ولی طلاق می تواندپایان یک ازدواج نادرست باشد.

۲ـپیشگیری :به طوری که برای پیشگیری ازپیدایش وگسترش بزهکاران تنهایک راه وجوددارد.اصلاح ساختارخانوادگی محیط زیست همگانی دربخش خانواده بایدموردآموزش قرارگیرد.بهسازی ایرادهای ازدواجهابرطرف شودوبه خانواده ها این پیامهادرآغاززندگی بایستی انتقال پیداکند:«۱ـآنگاه خانواده ای مجازبه بچه دارشدن است که به طورنسبی اطمینان داشته باشدکه فرزندشان آنگاه بایدبه دنیابیاید که دست کم ازخودشان خوشبخت ترباشد.بنابراین خانواده هابایدبدانندکارکردامروزه آنهاخوشبختی وبدبختی آینده فرزندان آنهاسبب گشته وآینده فرزندان آنهاخوشبختی وبدبختی خودآنهاراسبب می شود.

چیزی که بسیارمهم است که بایدتوجه شودکه هرخانواده ای خوشبخت یا بدبخت بالقوه آینده است حال به فعل شدن آنهابه یک خوشبخت واقعی وبدبخت واقعی به چگونگی ایجادفضای ایمن ویامضطرب خانوادگی وهمین طورشناخت نیازهای رفاهی فرزندان وبرآوردسازندگی نیازهای بهنجارآنهاست دریک مثال مکان خانوادگی یااجتماعی ،برنامه ریزان اجتماعی باتوجه به این نکته که خانواده خودنیزازسوی عوامل اجتماعی ثأثیرمی پذیرد یعنی خانواده متصل اجتماع می باشد.بنابراین برای داشتن خانواده هایی استانداردوپذیرفتن برنامه ریزان ارشداجتماعی بایدبه سه چیز برخورد کنند:۱ـبرخوردبافقرونداری ،۲ـبرخوردباجهل ونادانی ،۳ـبرخوردباترس . که دراین راستابرخوردبافقرونداری لازمه داشتن توسعه اقتصادی است .
برخوردباجهل ونادانی لازمه داشتن توسعه فرهنگی جامعه می باشد .

برخوردباترس لازمه داشتن توسعه سیاسی می باشد.استاددانشگاه نترسدوحرف خودش رابزند.پس بنابراین عوامل سالم ودرست وسازنده اگردرجامعه وجودداشته باشد،خانواده هایی درست وسالم وانسان سازشکل می گیرندواگرخانواده های استانداردشکل گرفتند . فرزند بهنجار و سازگار و سودمند اجتماعی رابدنبال می آورد.ودردامن خودپرورش می دهنداین مجموعه راپیشگیری ازآسیب های اجتماعی می نامیم .

پیشگیری ازپیدایش بزهه وانحراف درجامعه برای بهسازی محیط زیست اجتماعی یا همگانی .
۳ـبرخوردودرمان بنابه دلایل پیدایش آنها.
۴ـپیشگیری :برای پیشگیری انواع پیگیری هالازم است پس دراین راستا فعالیت آسیب شناسی اجتماعی بررسی گرفتاریهای اجتماعی همچون فقرونداری ،بیکاری ،بزهکاری ،خودکشی ،اعتیاد،روسی گرحی ،ولگردی و…….می باشد .ودراین جهت بایستی به موجبات بنیانی وهسته های شکل گیری هریک ازمواردبالاتوجه نموده وپرداخته شود.
اجتماع اجتماعی ورفتارفردی:این روشن است که اجتماع انسانی بدست ازجمع گروهی افرادنیست .

آقای«امیل دورکیهام »جامه شناس نامدارفرانسوی :می گویدجامعه تنهاازگردآمدن اجزاءخودوگردهمایی انسانهابه وجودنیامده است بلکه درهرجامعه یک وجدان گروهی وهمگانی وجودداردکه عبارتست ازهمگی باورها واحساسات مشترکی که دربین حدوسط اغضای یک جامعه وجوددارد.اوبرای روشن نمودن نظرخود نمونه ای آورده وچنانچه در شیمی ازترکیب دوپدیده ،پدیده تازه ای بدست می آید. O H. O H که همویت دیگر ازدوپدیده نخستین است اجتماع همه چیزی به جزءمجموع ادبی افراد آن است .این هم پذیرفتنی است که اجتماع ازافرادپدیدآمده ورفتارافرادرامی توانداجتماع رادگرگون سازد.ولی اثرگذاری فردبراجتماع بسیارنا ممکن ودشوارواندک می باشد . در صورتی که اثربخشی اجتماع

برفردبسیاروحتمی تراست پس این معناجامعه خودواقعیتی است که بررفتارافراداثرمی گذارد.چنانچه بخش بزرگی ازشخصیت مامتاَثرازروابط حاکم برجامعه پیرامون ماست .بنابراین شایددرست باشدکه بپذیریم بین انسان وجامعه یک میان کنش می باشد.ازاین روبرای پی بردن به گروهی ازرفتارهای اجتماعی بهتر است که اجتماع رابهتر بشناسیم برای شناخت هر جامعه توجه به جنبه های زیرلازم است .۱ـساختار ۲ـکارکرد

۱ـساختار:برای شناخت خانواده بایدببینیم که افرادخانواده هرکدام سرجای خودهستندیا نه راه شناسایی هر جامعه نخست بایستی به شناسایی ساختارآن جامعه بپردازیم ومنظورازآن ساخت اجتماعی ،مناسبات وروابط همیشگی پایداری است که میان افرادوگروههای اجتماعی یایک جامعه برپایه مجموعه ای ازحقوق وقواعدوبایدها ونبایدهای شناخته شده ومعین باشد.
۲ـانواع مناسبات :
۱ـمناسبات کاری :یعنی هرکسی درهر موقعیتی قرار می گیرد
می بایستی که پاسخگوی آنان باشدکه به اومراجعه می کنند.
۲ـمناسبات خانوادگی :مسؤلیتهای پدری ومادری وفرزندی مشخص می شود.
۳ـمناسبات سیاسی :مسؤلیتهای افرادجامعه درجای خودش .درراستای مناسبات سیاسی لازم به گفتن می داندکه دریک جامعه باساختاردرست همیشه سیاست پیرواقتصاداست ودرجامعه که ایرادساختاری مورد اقتصاد پیرو سیاست است .
لازم هست بدانیم که بعدازجنگ دوم جهانی برندگان جنگ دنیارادریالتا۱۹۵۴به دوبخش بلوک شرق وغرب تقسیم نمودند.بلوک شرق دارای بازوی نظامی شدبلوک غرب بازوی نظامی اش پیمان ناتو شد.هدف ازاین تقسیم بندی دو چیز بود:۱ـکشورهای صنعتی پیوسته وپیوسته نیازشان به مواداولیه برای پخش کارخانه ها افزوده می شد.۲ـبرای ادامه حیات جامعه صنعتی بازار فروش لازم است .به همین خاطربود که فرانسوی هاالجزایرراگرفتند .ایتالیایی ها جنوب آمریکا راگرفتند .انگلیسی ها هند و پاکستان راگرفتندوبقیه جاهای دنیاعملاَمال آمریکاشد:مثل ایران سوریه وغیره.ودراین راستا لازم است بدانیم که امروزه جنگهاجنگهای اقتصادی
می باشد . و همینطور مرزها ، مرزهای اقتصادی می باشدپس واقعیت جنگهای نظامی ومرزهای نظامی نیست .

۲ـکارکرد:
درجامعه شناسی نتیجه عینی هرساختاراجتماعی راکارکردآن اجتماع گویندیعنی آنکه هرساختاردارای کارکرداجتماعی ویژه خودمی باشد .منظوراین است که بادیدن هرپدیده می توان به ساختارپدیدآورنده آن آگاهی یافت وبامشاهده هرساختاربه گونه نسبی نتیجه عینی آن راپیش بینی نمود .درآنالیزکارکردهای گوناگون یک سیستم می توان انواع زیررامشاهده کرد:
۱ـکارکردمناسب :یعنی آنگاه که نتایج یک پدیده اجتماعی برای کل جامعه سودبخش باشد .وبه پایداری آن کمک کند.
۲ـکارکردنامناسب :آنگاه که نتایج یک پدیده اجتماعی برای سیستم اجتماعی زیان بخش باشد مانند:نژادپرستی وتبعیض نژادی .
۳ـکارکردآشکار:چنانچه یک پدیده اجتماعی همان واکنش رابه بارآوردکه مورد نظربوده است برای نمونه :اگراعدام قاچاقچیان ویازندانی کردن معتادان درکاهش اعتیادنقش مثبت داشته درآن صورت جامعه به هدف آشکارخوددست پیداکرده بود.
۴ـکارکردپنهانی (ضمنی ):هرگاه اجراءیک سری ازاطلاعات پیدایش نتایج دیگری راهم باعث شودبه آن کارکردپنهان ،آن اصطلاحات می گویند.گاهی ممکن است که ورزش منجربه بهبود روابط زن وشوهری بشود.برای درک کارکردآشکاروپنهان پدیده های اجتماعی برای نمونه لازم است بدانیم که آموزش وپرورش دارای دونمونه گروه هدف می باشد .
۱ـگروه وهدف آشکارکه همه ازآن باخبرهستندمانند:انتقال دانش واطلاعات وآموزش مهارتها وهمینطورپرورش توانائیهای شناختی که اصطلاحاَباسوادشدن گفته می شود.
۲ـهدف پنهان آموزش وپرورش به سبب آنکه آموزش وپرورش ازنیازمندیهاوسازمانهایی است که ازدوره جامعه صنعتی وبعدشکل گرفته دوهدف پنهان رادنبال می کندکه ازبعضی ازلحاظ ازهدف آشکارآن با
اهمیت تر هستندکه عبارتنداز اطاعت ووقت شناسی .

فرهنگ :
فرهنگ عبارت است ازابزار غیرمادی شکل دهنده ونظم بخش اجتماع که رفتارهریک ازافراداجتماع ازآن تاَثیر می پذیرد .هرکس درروندزندگی اجتماعی ازآغازازدومرحله می گذردکه به آن دومرحله مرحله جامعه پذیری وفرهنگ پذیری می گویند .دریک ساختارفرهنگی افرادمی آموزندکه چه رفتاری نشان دهندتاموفق وموفقترشوند.هرفرهنگ دارای اصالت نوعی می باشد .تنها
می توان گفت که فرهنگی ارزشمند ،پوینده ،شایسته ،رشددهنده است که اول : درحل مسائل اجتماعی سودهمگانی رادرنظرگرفته ونه فردی وشخصی راودوم :زندگی درآن فرهنگ آسان وکم مشکل بوده وسوم :رشدوترقی اجتماعی برپایه شایستگی هاصورت می گیرد .
ویژگیهای فرهنگی :۱ـانتقال پذیری ۲ـآموختن ۳ـ همگانی بودن ۴ـابزاری است برای کنترل ونظم اجتماعی
۱ـانتقال پذیری :فرهنگ ازراه آموزش انسانی به نسل دیگرانتقال

می یابد.
۲ـآموختن :شایدتوان فرهنگ رابه عنوان مجموعه ویژگیهای رفتاری پنداشت که آموختنی نیست پس نتیجه می گیریم فرهنگ ازراه وراثت ،خون ،ژنتیک وتغذیه به کسی انتقال پیدانمی کندوبایدفرهنگ راآموخت .

۳ـ همگانی :یعنی ویژگیهای یک نفرنیست وهمه افرادجامعه درآن نقش دارند.
۴ـ ابزاری است برای کنترل ونظم اجتماعی :وبه آن سبب که همگی مردم جامعه آن راپذیرفتندبه صورت عملی آن رافرهنگ پذیری وبه صورت سطحی جامعه پذیری می گوئیم به هرحال فرهنگ دستاورد رفتار و خواستار واکنش هاوکنش های انسانهارایکنواخت می کند .جهاز،سیسمونی ،سفره عقد، چشم روشنی ،شب هفت ،سوم وغیره هریک درفرهنگ مامفهوم ،ارزش وموقعیتی رامعطرمی سازدکه حتی درفرهنگ کشورهمسایه ماممکن است برای هرجنس ، سن وموقعیتی به لحاظ شغلی ،اجتماعی وفرهنگی ،شرح وظایفی رامشخص نموده است .

بخشهای اصلی فرهنگ :
انسان بدون برخورداری ازنیروی اندیشه ازهمه جانوران ناتوانتر است دانستنی است که توانایی بسیاری ازجانوران دربخش جسمانی وفیزیکی ازانسان بیشتراست به طوری که هیچ انسانی درجهان نمی تواندمانندیک مکس پروازکند.ویاهیچ انسانی درجهان نمی تواندمانندقورباغه شناکند.یعنی بزرگترین قهرمان شنا نمی تواند مثل توباشد.هیچ انسانی به اندازه یک موش نمی توانددیوارراسوراخ کند،مانندیک سک بوهاراشناسایی کندویامانندیک تازی بدود.ولی آنچه راکه سبب شدتاانسان برکل هستی تسلط یافته وباقی جانداران درتسلط طبیعت باقی مانند،تنهاوتنهابرخورداری انسان ازسیستم عصبی پیچیده وپیشرفته است که تنهابه انسان فرصت یادگیری رامی دهدبراین پایه می گوئیم رفتاردرانسان برپایه یادگیری ودرجانوران برپایه غریزه است .

پس اگرزنبورعسل خانه اش رابه صورت شش ضلعی منظم می سازدموریانه درلایی بافتهای چوبی می سازد،کلاغ باقطعه های چوب روی درخت می سازدو…..همه وهمه ازالگوهای غریزی پیروی می کنند.(غریزه عبارت است ازالگوهای رفتاری که دریک گونه درهمه جای دنیایکسان دیده شده وقابل پیش بینی باشد.).پس درهمه جای دنیاخروسهای بالغ می

خواننددرهمه جای دنیازنبورهای عسل خانه خودرابه صورت شش ضلعی می سازندودرهمه جای دنیاسک هابادیدن آشنایان خوددم خودراتکان می دهند.این رفتارگذشته ازآن که دریک گونه قرارمی گیردقابل پیش بینی هست .ولی درموردانسان اینگونه نیست وقتی همسرت درزمان ازدواج می گویدتوتاج سرمن هستی دوسال بعدیا۶ماه بعدباتوچه رفتاری دارد؟انسان غیرقابل پیش بینی است به جزءآنکونه ازجانورانی که درسیرک آموزش هایی رایادگرفته اند.واین شرایط به انسانها امکان دادتاتنهابین بدوخوب بلکه بین بدوبدتروبدترین نیزفرق قائل شده این درصورتی است که جانوران تنها بدوخوب راتشخیص می دهند.انسان مسلط برطبیعت است وجانوران برسلطه طبیعت هستند.همچنان که گفته شدانسان به یاری اندیشه

خودازتنگناهای طبیعی خودرارهانموده است و بامسافت ،ابزاروپی بردن به شیوه های مبارزه باطبیعت ازنیروی شناختیش سودبرده است .اراش دیدگاه فرهنگ مجموعه پاسخهای انسان به پرسش ونیازهای گوناگون ناشی ازمترورتهای زندگی درطبیعت ودرجامعه است .برای روشن شدن مطلب بخشهایی ازفرهنگ رامعرفی می کنیم :
۱ـارزشهای اجتماعی :ازدیدگاه جامعه شناسی ارزشهای اجتماعی به آن دسته ازواقعیتهاواموری گفته می شودکه نیازمادی وغیرمادی افرادجامعه رابرآورده می سازدهرچیزی که برای یک سیستم اجتماعی موردنیاز ،محترم ،مقدس وخالیتی دلخواه تلقی می شودجزءارزشهای آن جامعه است .چنانچه درستکاری ،احترام ،رعایت حقوق دیگران ،احترام به بزرگترها ،خوش

حسابی ،نمونه هایی ازاین رفتارها می باشد.پس ارزشها والگوهای استانداردشده یاشاخص خواستن واحساس بهاءداری که برپایه آن عموم پدیده هاورویدادها محک زده وارزیابی گردید ودرطبقه بندی جای می گیرند.افزودنی است که ارزشهاجنبه همیشگی نداشته وهمچنان که هیچ چیزدردنیا ثابت نمی مانند ارزشهانیزپدیده ای جاودانه نیستند وهمین طورارزشها پدیده هایی هستندکه درون مرزملی اعتقاددارند.لازم به یادآوری است که ارزشها هدفهایی گسترده انتظامی هستندکه ارزشی ،مشخص ونقطه ارجاع می باشند.همچون زیبایی ،شجاعت ،آزادی .

 

کاربردارزشها:
۱ـملاک برتصمیم گیری :آدمی که ملاکش زیبایی هست درفرش فروشی زیباترین فرش راانتخاب می کندنه کیفیت را.
۲ـابزاری است برای استانداردذهنی
۳ـارزش یابی :برپایه استانداردذهنی افرادوپدیئه ها راارزش یابی می کنیم وهمچنان که گفته شدارزشهاهم پدیده ای پایدارنیستندبه طوری که ارزشها پیش ازسال ۵۷باارزشهای سالهای کنونی حتماَدارای تفاوت است وهمینطورتفاوتهای سال بعدباارزشهای حال حاظر.a

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.