مقاله باورهای معلمان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله باورهای معلمان دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله باورهای معلمان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله باورهای معلمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله باورهای معلمان :
باورهای معلمان
باورهای معلمان
تأثیر باورهای معلمان درباره خود دانشآموز نمیتواند مورد تأیید بیشتر از حد قرار گیرد. اگر دانشآموزی در کلاس است تأثیر باورهای معلم گریزناپذیر است. بر مثالهای زیر توجه نمائید.
جونیس پایه دوم را در کلاسهای بومن با یک لباس و مواد جدید و اشتیاق به آموختن شروع نمود. برادر بزرگتر جونیس که هم اکنون در کلاس چهارم است نیز در کلاسهای بومن بوده است او دانشآموزی با هوش و توانا بود کسی که میتوانستند از پس هر کاری برآید. یک ماه بعد از سال تحصیلی جونیس در گروه خواندن دچار اشکال شد. او با بعضی از مفاهیم دست و پنجه نرم می کرد و شبی عقلش را از دست می دهد. آقای بوفی به جونیس گفت: «من مطمئنم که تو خوب عمل خواهی کرد برای آنکه برادرت یکی از بهترین دانشآموزان من بود».
برداشت جونیس از برچسب آقای بوفی چه بود؟ آقای بوفی راجع به او چه باوری داشت؟ آیا این تشویق کننده یا ناامید کننده بود؟ قصد خوب بود ولی روش اجرا به تنیجه مورد نظر نمیرسید.
فهم باورهای معلمان ضروری است، ما باید بدانیم که معلمان یک سری باور دارند لذا پایه رفتار آنها در کلاس است. بعضی از این باورها مؤثر و بهبود دهنده رابطه معلم- شاگرد و باعث رشد توانائی دانشآموز به آموختن است. سایر باورها آسیب رسان است و موجب ایجاد مشکل در رابطه با دانش آموزان است، میتوانیم برخی از این باورهای تخریبگر را تشخیص دهیم تا آنها بتوانند نیازشان برای رابطه مشورتی را دریابند.
باورهای نادرست مشترک همگی که هر دینک مایر ۱۹۸۰ آمده است.
۱- دانشآموز باید با خود همکاری کند.
من مسئول هستم. دانشآموز باید آنچه را من می گویم انجام دهد. اگر آنها انجام ندهند من یک ناظم مؤثر نیستم. همکاری پایه لغات terms من است و به معنای مطابقت با نیازهای من است.
۲- من باید قادر به کنترل تمامی دانشآموزان و موقعیت، باشم وگرنه من معلم خوبی نیستم.
من باید تمایل دانش آموزان را با مهارتی که هم اکنون دارا هستم اداره کنم من تمامی یزها را راجع به کنترل دانشآموزان آموختهام. یک رابطه مشورتی نشانه ضعف و شکست است.
۳- برنامه من به هر قیمتی باید موفق شود.
برنامه من تنها راه است هیچ فضائی برای دادن و گرفتن در رابطه وجود ندارد. برای کنترل یا برای برد چالش با دانشآموزان مهم است. من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کسی در روابط خود با دیگران دارم.
۴- برخی از دانشآموزان ذاتاً بد هستند و باید اگر همکاری نکردند تنبیه شوند.
همه دانشآموزان خوب نیستند بعضیها هیچ امیدی به اصلاحشان نیست، رویکرد من استفاده از تنبیه به عنوان یک سیستم انضباطی جهت ایجاد مطابقت است. تنها سیستم انضباطی که مؤثر است به وجود آوردن کنترل از خارج کودک است.
۵- من باید دانشآموزان و کلاس را کنترل کنم تا آنها مرا کنترل نکنند. خارج از کنترل بودن خطرناک است.
کنترل داشتن مهم است. این نگرانی بر پایه این واقعیت است: چگونه من میتوانم بطور مؤثر کلاسی را با ۳۰ دانشآموز اداره کنم؟ به هر حال تشخیص این مطلب که بسیاری از معلمان آموزش گستردهای در زمینه مدیریت کلاس ندیدهاند سایرین ممکن است به سیستم انضباطی که بر کنترل تأکید دارد به عنوان تکنیک ابتدائی فکر کنند.
۶- شاد نبودن علل بیرونی دارد و من هیچ توانائی برای کنترل یا تأثیر بر احساساتم ندارم.
من نمیتوانم توقع داشته باشم شرایط فعلی تغییر کند. برای من تغییر بازدهی ندارد. من هیچ منبعی برای کمک به تغییر ندارم.
۷- دانشآموزان محصول وراثتشان و محیط بزرگترشان هستند و قابل تغییر نیستند.
دانشآموز با هیچ یک از اعمال یا باورهای من تحت تأثیر قرار نمیگیرد. تأثیر مدرسه در حداقل است.
معلمان مکرراً یکی یا چند تا از ریزباورها را به مشاور بیان میدارند یک معلم امکان ندارد بگوید من تحت کنترل هستم ولی اعمالشان و گفتارشان دال بر این باورها است.
جدول ۱-s نشاندهنده تأثیر باورها بر رفتار معلمان است.
باورهای معلمان رفتار معلمان نتیجه در دانشآموز
من باید کنترل کنم * تقاضا برای
* پاداش و تنبیه
* تلاش برای پیروزی
* من دوستم و دانشآموز غلط
* حمایت بیش از حد باید برد یا درست بشود
پنهان کردن احساسات واقعی
انتقام گیری
احساس نامنصفانه بودن زندگی
واخوردگی
دروغ. دزدی
کمبود خود کنترلی
من برترم تحقیر دانشآموز
مسئولیت پذیرفتن
حمایت بیش از حد
حق به جانب بودن
خجالت دادن دانشآموز یاد میگیرد دلش برای خودش بسوزد و دیگران را مقصر بداند
انتقاد از دیگران
احساس نامنصفانه بودن زندگی
وابسته بودن احساس نیاز به برتر بودن
شما به من بدهکارید توجه بیش از حد به انصاف
دادن با هفت به دیگران اعتماد نکن
احساس نامنصفانه بودن زندگی
احساس یاد گرفتن
احساس به دیگران دادن
من باید کامل باشم تقاضای کامل بودن از همه داشتن
پیدا کردن خطا
توجه بیش از حد به آنچه دیگران میگویند
فشار به دانشآموز برای آنکه خود احساس بهتری کند احساس به اندازه کافی خوب نبودن
کمالگرایی
عدم شجاعت
نگران در مورد نظرات دیگران
من به حساب نمیآیم
دیگران مهمتر از من هستند هیچ خط راهنمایی نمیگذارد
پاسخ به تقاضاهای دانشآموزان
احساس گناه در برابر گفتن نه انتظار راه خود را رفتن
گیج شدن
عدم احترام به حق دیگران
مغرور شدن
باورهای معلمان رفتار معلمان نتیجه در دانشآموز
من اعتقاد دارم که دانشآموزان میتوانند تصمیم بگیرند اجازه انتخاب کردن دادن
تشویق کردن * احساس اعتماد به نفس
* سعی کردن
* مشارکت کردن
* حل مسئله کردن
من برابر دیگران برتر یا کهتر نیستم احترام به دانشآموزان
تشویق استقلال
دادن انتخاب و مسئولیت
توقع مشارکت داشتن * بسط و توسعه اتکا به نفس
* استقلال
* مسئولیت
* یادگیری تصمیمگیری
* احترام به خود و دیگران
* اعتقاد به برابری
اعتقاد به احترام * پیشرفت برابری
*
* اجتناب از احساس گناه * احترام به خود و دیگران
* افزایش علاقه اجتماعی
* اعتماد به دیگران
من انسانم
من شبی عقلش را دارم که ناقص باشم * گذاشتن استانداردهای واقعی
* تمرکز بر تلاشها
* تشویق
* عدم توجه به نگرش خویشتن
* صبور بودن * تمرکز بر وظیفه نه بر بالا بردن خود
* دیدن اشتباهات بعنوان چالش
* شجاعت تجارب جدید داشتن
* تحمل دیگران را داشتن
همه مردم مهمند
از جمله من * تشویق احترام به
* دعوت به مشارکت
* منع بودن
*دانشتن زمان گذاشتن محدودیت و گفتن نه * دانستن و پذیرفتن محدودیتها
* احترام به حقوق دیگران
نقش مشاور در گوش دادن فعال و دقیق به آن مرحلهای است که مشورت گیرنده از نظر مشخص کردن باورها در آن قرار دارد.
تشخیص آنکه معلمان اغلب با تمرکز بر تغییر دانشآموزان شروع میکنند. اگر چه گوش دادن مهم است آن مکانی برای شروع رابطه مشورتی نیست. پرویجهای خاصی باید برای تحریک شناخت این باورها، پیشنهاد باورهای انتخابی و رفتاری دیگر و خلق فضائی منطبق بر این شناخت، ارائه گردد و تغییر صورت گیرد.
مشورت فردی
معلمان گاهاً درخواستهائی برای مشورت فردی دارند به نظر بعید میرسد که دو یا چند نفر از معلمان در زمینه شرایط یک سنی به مشورت بپردازند. هر درخواست معممولاً بر یک دانشآموز تمرکز دارد. مشاور ممکن است به هر حال نیاز برای کار فردی را با معلم تشخیص دهد. مشورت فردی میتواند با توجهات زیر صورت گیرد.
۱- دادن پند و اندرز اگر غیر طبیعی به نظر نرسد ولی یک پاسخ آنی است و مشاور پند دهنده یک متخصص غیر مؤثر است. توانمندی مشاور برای مشورت گوش دادن به احساس، باورها و کشف راه حلهای دیگر، دانشآموزان است. ولی با معلمان، نصیحت میکنیم. ماشین پاسخگوئی رویکرد ما امیدوار است که راهحلهای سادهای با توصیف و اغلب با انار احساست، باورها و راهحلهای دیگر برای هر معلم به وجود آورد.
مشاوری که به صورت اندرزگو در میآید یک متخصص غیر مؤثر به نظر میرسد.
۲- فرد تا زمانی که مرجع قیاس درونی مراجع را درک نکند قادر به ارائه مشورت مؤثر نیست. این حیاتی به نظر میرسد که باورها و نظرات مشخص و آزموده گردد. در یک رابطه مشاورها فردی این آزمایشات به خواسته مراجع جهت گشودن این باورها توسط مشاور فردی محدود میگردد.
۳- مشاوره فردی فرصت مناسبی دراختیار معلمان قرار میدهد تا به دیدهها پاسخ دهند و خودشان ایده دهنده باشند: با جملاتی نظیر «این عمل نمیکند»، «من قبلاً آن را امتحان کردهام» و یا «آخرین باری که شما در کلاس بودهاید چه زمانی بوده است» پیشنهادات مشاور به من جهت میرسد و این زمانی است که معلم هیچ بازخورد پیشنهادی را از گروه دریافت نمیدارد.
۴- مشاوران به منابع فردی. تحصیلاتی، تجربی و ایدههای خود محدود میشوند. این منابع محدود هرگز تمامی شرایطی را که معلمان مطرح مینمایند در بر نمیگیرد. اگر معلم در گروه عمتایان خود قرار گیرد عدم بازدهی تجارب مشاور به حداقل میرسد.
منطق کارگروهی با معلمان از این رو است. حداقل فردی ممکن است از مزایای بالقوه تجربه آموزشی در گروه حداقل فردی که از مزایای بالقوه آموزشی- تجربی آگاه است مشورت با معلمان را میتواند تجربه بازدارنده و محدود کنندهای دریابد.
به هر حال گروههای معلمان میتواند برای هر دو منظور حل مسئله و هدفهای آموزشی باشد. کار آموزشی معلمان آنها را کاملاً برای کلاس آماده نمینماید و فقط یک سرم مدارک کارآموزشی معلمان ممکن است شامل کار در گروه باشد.
اگر معلمی از فشار و پویایی گروه فرصتها برای نفوذ در گروهش آگاه نباشد یک ارتباط از دست رفته بین آموزنده و فرآیند آموزشی وجود دارد.
ضعف در پوشش مفاهیم بنیادی مانند پویائی گروه سطح آمزوش معلمان دارد نازل میگرداند.
اجزاء آموزش ضمن خدمت معلمان
آمزوش ضمن خدمت معلمان باید از یک روز سخنرانی در فضای باز در ماه آگوست و یا فراهم آوردن آن مهارتها در طول سال دارد تعداد زیادی از مکالمات گروهی معلمان پیرامون مقالات آدلرینها است. یکی از قابل درکترین رویکردها در زمینه آموزش ضمن خدمت معلمان شامل آموزش سیستماتیک برای تدریس مؤثر است.
(STET) مطالب مطرح شده در STET شامل فهم رفتار و رفتارهای نادرست درک خود بعنوان یک معلم، تشویق، ارتباط و گوش دادن بیان دیده، و احساسات به دانشآموزان، مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله ارتقاء رفتار مسئولانه در خلال نتایج منطقی و طبیعی رفتار، فهم گروه. پویائی گروه، مهارتهای رهبری گروه. راهنمای گروه. فهم برخورد با مسائل خاص و کار با والدین است. این برنامه در جلسات یا ۲ ساعته میتواند صورت گیرد برنامه ۲ ساعته شامل موارد زیر است:
۱- فعالیتهای ساخت گروه: این به مشارکت بهتر با یکدیگر. چسبندگی بیشتر گروه و یادگیری چگونگی اجرای این مفهوم در کلاس کمک میکند.
۲- بحث درباره فعالیتهای هفته قبل: در هر جلسه از اعضاء خواسته میشود در راستای فعالیتهایشان در زمینه مفهومی که آموختهاند صحبت نمایند و این فرصتی برای بازخورد دادن متقابل در زمینه چگونگی مداخله باورها و مهارتها در یاد دادن بدست میدهد.
۳- تصمیم در مورد مطالب خوانده نشده: STET. دفترچه مبسوطی جهت پدیدآوردن محرکها برای تصمیمگیری بر اساس درخواستها از مفاهیم کلاس دارد.
۴- تمرین ساخت مهارتها: برنامه STET شامل نوارها و فیلمهائی است که شرایط مختلف چالشها و رفتارها و شرایط مشکل را شامل میشود با گوش دادن و ضبط تعاملات با دانشآموزان این تمرینات فرصتهای فوقالعادهای برای پاسخگویی به شرایط واقعی زندگی فراهم میآورد.
۵- فرثت پاسخگویی به شرایط مشکل: دین میتواند توسط ایفای نقش و انعکاس و نوشتن پاسخها به شرایط بدنبال تصمیمگیری انجام شود.
۶- مطالب و نکات یادآوری که شامل لیست نکات و قوانین زیربنائی است: لیست قوانین پایه تدریس شده در هر جلسه وجود دارد و باید به بحث گذاشته شود و باز یادآوری شود.
۸- خلاصه و جمعبندی: خلاصه کردن بخش حیاتی ریز برنامه است این به اعضاء ریز امکان را میدهد که انچه را یاد گرفتهاند مشخص نمایند و به رهبران برای آنکه اعضاء در هر جلسه راجع به چه صحبت نمودهاند.
رویکرد STET هر جلسه را به بخشهای آموزشی شامل ۳ قسمت تقسیم میکند در بخش اول ایدههای نو در خلال خواندن و جداول ارائه میگردد. بخش دوم شامل به مهارت درآوردن این ایدهها و تمرین آنها در گروه معلمان در خلال نوشتن شرایط مشکل و بخش شنیداری است و بخش سوم نحوه استفاده این ایدهها با دانشآموزان است.
مطالب روزم برای برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان
۱- یک تئوری مناسب و مؤثر و مفید رفتار
۲- فنون انگیزشی
۳- مهارتهای ارتباطی
۴- فنون انضباطی
۵- کار با گروه
۶- کار با والدین
یک نظریه مفید رفتار انسانی
چگونگی عملکرد دانشاموز در کلاس گاهاً برای معلمی که درک مؤثری از خود دانشآموزان ندارد گیج کننده است. رفتارهای انسانی گاهاً غیر قابل پیشبینی است مکالمه نظریه آدله در این رابطه معلمان را به درک بهتری از دانشآموزان میرساند.
مطلبی که به همین اندازه مهم است درک خودمان است. گاهاً در جلسات فردی بیان این اطلاعات بسیار مشکلتر از پرداختن به رفتار انسانی و درک از خویشتن در گروه است.
فنون انگیزشی
بسیاری از دانشآموزانی که نیاز بسیاری به انگیزش دارند چیزی دریافت نمیدارند و آنهائی که اندکی نیاز دارند بسیار دریافت میدارند. زمانی که سیستم تمجید و پاداش دهی مطرح میگردد آن انگیزش حداقل نیز پشت سر قرار میگیرد تکنیکهای انگیزشی نظیر تشویق کردن میتواند در گروه آموزش داده میشود.
نیم نگاهی به اعتیاد و خانواده اعتیاد در آینه دومین کنگره خانواده ایران
خداوندا به من قدرتی عطا فرما که تغییر دهم آنچه را که میتوانم و بردباری که بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم و دانشی که تفاوت بین آنها را دریابم. انجمن NA ایران
اعتیاد پدیدهای است که از زمانهای دور و در جوامع مختلف بشری وجود داشته و از جهات گوناگون قابل بررسی است مصرف مواد مخدر و اعتیاد اینک در اغلب جوامع به عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی محسوب گردیده و دولتها به شدت درگیر این معضل اجتماعی و آسیبهای ناشی از آن هستند و بخش اعظمی از امکاناتشان را مصروف ساماندهی این امر مینمایند چرا که مسائل و معضلات اجتماعی از هم تأثیر و تأثر متقابل پذیرفته و میتوانند زمینهساز دیگر آسیبهای بی شمار در جامعه گردند.
سوء مصرف مواد در تمام طبقات تمام جوامع روی میدهد ارزیابی متناسب هر معتاد مستلزم ارزیابی مصرف مواد نیز است. در سالهای اخیر سوء مصرف مواد توهمزا، ماری جوانا pcp در مقایسه با کوکائین به طور بارزی افزایش یافته است. خصوصاً استفاده از crack (نوع خالص و بسیار اعتیادآور کوکائین که به صورت بستههای کوچک و ارزان توزیع میشود) چشمگیر است.
هر بسته سوء مصرف مواد در امریکا حدود ۱۳۶ میلیارد دلار در سال تخمین زده میشود که مشمل است بر کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی و تصادفات مسمومیت ضمن کار. غیبت از کار جنابات وحشیانه و دزدی. نوجوانان آسیبپذیرترین گوه سنی در مقابل مسائل سوء مصرف دارو هستند و این آمار نزد مردان بیشتر از زنان است.
* در تحقیقی که به بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی اعتیاد در بین معتادان مراکز بازپروری کرمانشاه در سال ۸۳ پرداخته است سن ۵/۷% از معتادین بین ۱۰ تا ۲۰ سال، ۸/۳۸% بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۹/۳۳% بین ۳۰ تا ۴۰ و ۱/۵% بین ۴۰ تا ۵۰ ساله و ۷/۴% از ۵۰ به بالا سن داشته اند و ۲۶% زن و ۷۴% مرد بودد.
* همچنین تحقیق دیگری در افغانستان در سال ۸۴ که به بررسی زندانیان با تأکید بر علل گرایش به اعتیاد انجام شده است. سن شروع اعتیاد در ۱۶% موارد زیر ۱۵ سالگی% ۷/۳۸ بین ۱۵ و ۲۰ سال و ۳/۱۹% ۲۵-۲۰ سال و ۱۶% بین ۳۰-۲۵ سال بوده است.
همچنین آمارهای غیر رسمی اعلام شده از سوی مراجع قانونی و انجمن N.A ایران نیز شیوع بیشتر این معضل رابین نوجوانان و مردان تأیید مینماید.
کمیته بهداشت جهانی (Wtto) در تعریف اعتیاد آورده است: حالت سرمستی غرضی که بر اثر استفاده مکرر از مواد مخدر و محرک در فرد و جامعه ایجاد اختلال کند و خصوصیات بارز آن شامل میل شدید و غیر قابل کنترل رای بدست آوردن مواد به هر قیمتی و ازدیاد مقدار استفاده به نحو تصاعدی و اتکا شدید روانی و گاهی جسمانی به استفاده از آن میباشد.
اعتیاد به عنوان یکی از معضلات اجتماعی ویرانگر از علل و عوامل بسیاری نشأت گرفته است که در طول تاریخ پژوهشگران بسیاری به بررسی و تحقیق آن پرداختهاند. گاه علل بیولوژیکی و هورمونی. گاه مسائل روانی و شخصیتی و گاه علل اجتماعی و بعضاً بحثهای فرهنگی در این پژوهشها مطرح گردید.
در کنار عوامل بیولوژیکی هورمونی شخصیتی اجتماعی و فرهنگی خانواده به عنوان مهمترین عامل مؤثر در ساخت و پدیدآیی شخصیت و رفتارهای انسان در بحث اعتیاد و شدت آن مطرح میباشد. در مباحث بهداشت روانی، خانواده نابسامان مساوی با انحرافات اجتماعی و بزهکاری محسوب میگردد.
خانواده به عنوان اولین کانون اجتماعی ضمن این که جایگاه رشد روانی و جسمانی افراد و تشکیل باورها و الگوهای رفتاری آنان میباشد، در بروز تداوم و تشدید انواع کج رفتاریها، سازگاریها و اختلالات نیز نقش به سزایی ایفا میکند.
خانواده به جهت دارا بودن ثروت زیستی روزی اجتماعی و فرهنگی نقش روشن و به سزایی در سلامت روان جامعه و فرد بازی مینماید نقشی که نه تنها در خاناده معتادان به هم میریزد بلکه شاید به تعبیری دیگر اعتماد حاصل این کانون به هم ریخته و نا امن باشد.
* در پژوهشهایی که از زوایای مختلف به تأثیرات خانواده بر اعتیاد فرزندان پرداخته شده است کیفیت رابطه ولی- فرزندی در نوجوانان عادی در تمامی ابعاد رابطه بهتر از نوجوانان معتاد است که این مفهوم در هر دو رابطه مادر و پدر صدق مینموده است. همچنین کیفیت رابطه نوجوانان معتاد با مادران بهتر از رابطه با پدران است که این خود دور شدن گام به گام نقش پدر را از خانوادهها مهر تأیید میزند.
در کشور ما که منابع رسمی حدود دو میلیون معتاد را در آن تأیید نمودهاند انتظار میرود حدود ۱۰% از افراد جامعه ما و جمعیت کل کشور یعنی حدود ۶ میلیون نفر در ارتباط نزدیک با یک معتاد به سر برند.
این ارتباط نزدیک بین معتاد و افراد خانواده از دیدگاه سیستمی نشاندهنده مختل بودن بیش از دو میلیون خانواده در کشور است تحقیقات مختلفی که در زمینه خانواده معتادین به عمل آمده است دیدگاه سیستمی و نیاز به توجه خاص و برجسته به معضلات خانواده معتادان را تأیید مینماید.
* در تحقیقی که به بررسی و مقایسه میزان خشونت خانگی بین افراد معتاد و سالم پرداخته بود همبودی اعتیاد و بدرفتاری جسمی و جنسی در خانواده به عنوان یک مشکل یا نوعی تطابق در نظر گرفته میشود مطالعه مؤسسه ملی خانواده امرکا (۲۰۰۱) نشان میدهد که ۴۱% دقت افراد معتاد صرف بدرفتاری جسمی و جنسی میشود همچنین از ۵۵۰ کودک مورد سوء استفاده قرار گرفته شده ۴۳% از پدران و ۳۰% از مادران معتاد بودهاند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.