مقاله در مورد راهسازی در نروژ


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد راهسازی در نروژ دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد راهسازی در نروژ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد راهسازی در نروژ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد راهسازی در نروژ :

راهسازی در نروژ

مقدمه
شبکه راههای نروژ دارای ۵۵۰ کیلومتر تونل میباشد که ۲۵ عدداز این تونلها در زمره یکصد تونل طویل جهان است . از سال ۱۹۷۹ درحدود ده تونل زیر دریایی درنروژ ساخته شده است که بیشترین تعداد را در بین کشورهای جهان را داراست .
موفقت کشور نروژ که درشمال اروپا واقع شده است به گونه ای است که حد فاصل بین دو نقطه شمالی و جنوبی آن به ۲۰۰۰ کیلومتر می رسد و حد فاصل اسلو پایتخت آن تابالاترین نقطه شمالی کشور برابر فاصله این شهر تا رم پایخت ایتالیا می باشد .سرزمین پوشیده از برف این کشور به وسیله رشته کوههای نامنظم از هم جداشده است درحالیکه سواحل آن دارای چین خوردگی های عمیقی می باشد و به وسیله جزایر بی شماری محاصره شده اند

 
جمعیتی حدود ۵/۴ میلیوننفر در بین شهرهای کوچک ، کوهستانها و دهکده ها و جزایر این کشور پراکنده شده اند . موقعیت شمالی این کشور تقریبا از ۵۷ درجه شمالی تا ۷۱ درجه شمالی می باشد که این امر باعث شده درجه تغییرات آب و هوایی در این کشور بسیار زیاد باشد . وضعیت خاص این کشور باعث شده که کارشناسان راه سازی نروژی دارای تجارب خاصی در زمینه جاده سازی ، تونل سازی چه در روی خشکی و چه در داخل آب و زیر سطح دریا و نیز پل سازی شوند

.
این کارشناسان همچنین دارای قابلیت هایی درزمینه طراحی ، ساخت و نگهداری جاده ها تحت شرایط بد آب و هوایی بسیار سخت می باشند . از آنجاییکه هزینه ساخت راههای ارتباطی در این کشور بسیار گران تمام شده و هزینه ها باید از طرف جمعیت قلیل این کشور پرداخته شود سعی شده است که راههایی جهت بازگشت این سرمایه ها پیدا شده و هزینه های اجرایی بدون

کاهش کیفیت پایین بیاید. همچنین تجارب این کشور درعملیات اکتشافی نفت و گاز در دریای شکال و ساخت انواع سازه های دریایی بعد جدیدی در فعالیت های نروژ پدید آورده است .
استفاده از تکنیکهای غیر معمول و تجهیزات مدرن در نروژ باعث شده است که ساخت راهها در

شرایط سخت جوی نیز انجام پذیرد .در بعضی نواحی این کشور تفاوت درجه حرارت هوا بین زمستان و تابستان به ۶۰ درجه سانتیگراد می رسد که این اختلاف درجه شدید به ویژه در سواحل غربی آن باعث طولانی شدن زمستان ودرنتیجه پوشیده شدن قسمت های وسیعی از نروژ از برف و یخ می شود که آب شدن برف ویخ دربهار باعث بروز مشکل در راههای ارتباطی این کشور می شود .

استحکام آسفالت سرد :
کشور نروژ در سالهای اخیر در توسعه روش های کاری و انطباق تجهیزات برای روش های جدید با استفاده از مواد سرد و مستحکم برای جاده سازی بوسیله قیر پیشگام بوده است .آسفالت سرد تشکیل یافته از لایه پوشی رویه و لایه زیرین شنی که بوسیله ماشین های بزرگ به قطر ۱۵ سانتی متر سطح زمین را می پوشاند .سپس یک لایه قیر قبل از قراردادن مواد تثبیت کننده به آن اضافه می شود .

از هردوروش استخراج و بتون های اسفنجی جهت آسفالت سرد استفاده شده است . تجارب نشان داده است که این روش بسیار مناسب بوده و بعث کاهش هزینه ها د رمقایسه با روش های سنتی م یشود . تا اواسط سال ۱۹۹۱ در حدود ۵۰۰ کیلومتر از جاده های نروژ آسفالت سرد شده اند . پیشرفت هایی در این زمینه باهمکاری اداره راههای عمومی نروژ به وسیله شرکت های راه سازی انجام گرفته است .

روکش کم هزینه با سطح شنی طبقه بندی شده
اخیرا یک روکش کم هزینه که از سرح شنی طبقه بندی شده است برای جادهها موردتوجه قرار گرفته است که مناسب جاده های با ترافیک سبک می باشد . یک لایه قیر و مخلوط ماسه بطور جداگانه روی سطح جاده های موجود بکار برده می شوند .
آسفالت سرد برای مناطق گرمسیر

مهندسین نروژی روش های آسفالت سرد را گسترش داده و آن رابه نواحی گرمسیری آفریقا جاییکه نیاز بیشتری به استحکام مواد می باشد برده اند . تجربه نشان داده است که اضافه نمودن یک مقدار سیمان به مخلوط باعث تقویت آن در این زمینه می شود .
بتون های اسفنجی برای استفاده زمینهای سست
استفاده از پولی استرین قالبی (ESP ) در نروژ بسیار متداول شده است . این ماده سبک که از نظر هزینه بسیار با صرفه است در جهت استحکام زمین هایی که سست می باشد بکار
می رود .

ازمزایای عمده بکارگیری از بتون های اسفنجی (ESP ) این است که وزن آن در حدود یکصدم مصالح معمولی می باشد که این امر باعث می شود هزینه های حمل و نقل کاهش یافته ومواد به آسانی انتقال در محل استقرار خود قرار گیرند .
استفاده از این روش در جاده سازی نروژ تقریبا سابقه ۲۰ ساله داشته و در حدود ۲۵۰ هزار متر مکعب ازاین بتون ها در ۱۵۰ پروژه مختلف را ه سازی استفاده شده است .

بتون های اسفنجی (ESP ) در اندازه های مختلف می باشند . اما اندازههای معمولی آن با فرض ۲۰۰/۱ تا ۱ متر و با طول ۳ تا ۵ متر هستند . اخیرا استفاده از اینقالبها در فونداسوین پل ها درنروژ شروع شده است و نیم پایه های پل مستقیما روی بلوک های اسفنجی به ارتفاع ۵ متر قرار گرفته اند . تغییر شکل این بلوک ها بسیار کم بوده و عملکرد ساختمانی آن ها بسبار خوب می باشند .
تکنولوژیتونل سازی در نروژ

شرایط خاص جغرافیایی نروژ ورشته کوههای متعدد آن که این سرزمین را به نواحی مختلف تقسیم نموده باعث شده است جهت اتصال این نواحی به یکدیگر سالانه ۳۰ کیلومتر تونل ساخته شود .شبکه راههای نروژ دارای ۵۵۰ کیلومتر تونل می باشد که ۲۵ عدد ازاین تونلها درلیست ۱۰۰ تونل طویل جهان قرار دارند . یکی از این تونل ها بنام « گودوانکن» واقع در بزرگراه اروپایی ۶۸ با طول ۴/۱۱ کیلومتر در پنجمین تونل طویل جهان محسوب می شود .

از سال ۱۹۷۹ در حدود ده تونل زیردریایی در نروژ ساخته شده است که بیشترین تعداد را در بین کشورهای جهان داراست . با این حال سه تونل دیگر دردست ساخت می باشد . این تونل ها جایگزین کشتی های مسافربری داخلی شده که مناطق مختلف را بهم متصل
می سازند .
بزرگترین پروژه در دست اجرا در حال حاضر ، راه ارتباطی «رنفاست » در خارج از «استاوانکر» می باشد که ازدو تونل زیر دریایی تشکیل یافته و عمیق ترین نقطه آن ۲۳۳ متر زیر بستردریا می باشد .
کاهش هزینه ها درتونل سازی

در سالهای آخر هزینه ساخت تونل بسیار کاهش یافته و آمار نشان میدهد که هزینه ساخت تونل بسیار پایین آمده است که این امر بیشتر ناشی از مدیریت وسازماندهی مناسب کاری و مکانیزه نمودن عملیات تونل سازی در این کشور می باشد و استفاده از مته ها ی حفاری اتوماتیک که

باستفاده از سیستم های پیشرفته کامپیوتری کنترل می شوند بسیار رایج گشته است . برای جلوگیری از ریزش دیواره های تونل ، از بند کشی و یک نوع فیبر فشرده استفاده می شود . به منظور اجتناب از مشکلات ناشی از نشت آب و شبنم ، صفحات آلومینیومی درسقف تعبیه شده نیز و تونل های زیردریایی مجهز به زهکشی با آبهای نفوذی به داخل آن ها را جمع آوری نمایند .
همچنین برای جلوگیز از نشت آب های زیرزمینی به داحل تونل شهری مجموعه ای از دوغاب ریزی و لایه های تشکیل یافته ازمصالح ضد رطوبتی که تحت عناون روش اسلو شناخته می شود بکار گرفته شده است .

تونل سازی در شهرها
مهارت های تحصیل شده درتونل سازی جادهای به منظور حل مسائل و مشکلات شهرهای اصلی نروژ بکار گرفته شده است و بزرگترین پروژه در این مورد دراسلو اجراشده است در جاییکه یک شبکه از بزرگراهها درزیر نواحی مرکزی شهر می گذرند . این پروژه شامل ۳۰ تونل است که بعضی ازانها درست از زیر ساختمان های شهر می گذرد .

تونل اسلو
تونل اسلو که در ژانویه ۱۹۹۰ افتتاح شد . به طول ۲/۲ کیلومتربوده ود رمرکزاین شهر واقع شده است هزینه اجرای آن ۳/۱ بیلیون کرون بالغ گشته وبه گونه ای طراحی و ساخته شده که روزانه ۱۰۰۰۰۰اتومبیل می توانند از آن عبور کنند .عمیق ترین نقطه آن ۴۵ متر پایین تر از سطح دریا می باشد . طرح از سه قسمت تشکیل شده ، یک تونل قوطه ور ، یک سقسمت پوشیده وبریده و یک تونل سنگ بسته است . در حالیکه در قسمت آخر از تکنیکهای فاری و حفاری و انفجاری استفاده شده است و سیستم آببندی جاده تونل به کار گرفته شده ، در این تونل به روش اسلو مشهور است .

از کامپیوتر های پیشرفته جهت ساخت و بهره برداری از تونل استفاده شده است . کنترل ترافیک وتاسیسات آن بوسیله یک مرکز کنترل به همراه ۳۶ دوربین تلویزیونی و ۵۰ علائم مختلف و ۲۰۱ دتکتور ( به طور شبانه روزی و خودکار به بازرسی می پردازد ) انجام میگیرد .مرکز کنترل همچنین به ارسال پیامهایی برای اطلاع رانندگان از فضای خالی پارکینگهای چند طبقه ای در مرکزاسلو می پردازد .

یک روش جدید جهت تصفیه هوا به کمک فیلترهای الکترواستیک درتونل اسلو بکارگرفته شده است .
هوا نخست از یک فیلتر مکانیکی که قسمت اعظم ذرات بزرگتر را می زداید عبور می نماید قبل از اینکه از یک محیط یونیزه جایی که در مجاورت ۲/۱۲ کیلو ولت جریان برق قرار می گیرد .
این کار ، به ذرات یک شارژ الکتریکی داده و سپس آنها را از صفحات فلزی کورنا عبور داده که ذرات شارژشده را جذب می کند . و درآن صورت هوای پاک از برجهای مخصوص به داخل تونل دمیده میشود .
میزان تصفیه هوا بستگی به سرعت آن دارد . اگر سرعت هوا ۳ تا ۴متر بر ثانیه باشد ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات زدوده می شوند این درصد در صورت افزایش سرعت کم می شود .
تمیز کردن تونل از هوای آلوده
یک تونل تصفیه به طول ۶۰ متر به موازات جاده می باشد در تونل گرانفوس تعبیه شده است . این تونل امکان میدهد که روش ها وسیستم های مختلف آلودگی زدایی را آزمایش کنند . تهویه های بسیار قوی هوا را به داخل این تونل کشیده و به همان سیستمی که در تونل اسلو بکار گرفته شده تمیز می کند . همچنین امکان نصب تجهیزاتی به منظور تصفیه مواد خطرناک در گازهای متصاعد از اتومبیل ها نیز در حال بررسی می باشد .

طول جاده ها در نروژ ( بر طبق آمار )
خیابان های شهری ۸۸۹۲۲ کیلومتر
طول تونل ها ۵۰۰ کیلومتر ( حدودا )
طول پل ها ۱۷۰۰۰ کیلومتر ( حدودا)
تعداد کشتیهای مسافربری ساحلی ۱۵۳ فروند
تعداد اتومبیل ها ۱۹۴۲۵۵۸ دستگاه
کل تعداد وسائط نقلیه ۲۹۲۴۱۲۴ دستگاه

جمع کل هزینه های مربوط به راه ۷/۱۲ بیلیون کرون نروژ
جمع کل مالیات اتومبیل ، سوخت و غیره ۱۸ بیلیون کرون نروژ

اتصال سواحل بوسیله پل
تعداد بیشمار چین خوردگی های کوچک و بزرگ و وجود سواحل و جزایر متعدد در نروژ برقراری ارتباط را بین این نواحی بسیار مشکل می کند . و به همین علت این کشور به تعداد بیشماری پل نیاز دارد . که در حال حاضر ۲۰۰۰۰ از انواع مختلف انرا احداث نموده است که بیش از نیمی از آنها بیشتراز ۱ کیلومتر طول دارند . و طولانی ترین انها پل درامن درنزدیکی اسلو می باشد که طول آن تقریبا ۹/۱ کیلومتراست . همچنین تحقیقات برای ارتباط این جزایر و چین خوردگیها بوسیله تونل های زیر دریایی و ساخت پل با طرحهای نوین در دست اقدام می باشد .
ایجاد پلهای معلق زیبا
روش سازندگان نروژی ، متمرکز بر ساخت پلهای معلق می باشد ، بدین معنی که سازه می تواند بدون هیچگونه حمایت واسطه بنا شود . در حال حاضر در نروژ تاکید بسیاری بر جنبه های زیبایی در طراحی پلها میشود بدین ترتیب که این سازه ها با مناظر طبیعی پیرامون خود هماهنگی لازم داشته باشد .
ساخت اولین پلهای شناور جهان
تجربه های کسب شده در ایجاد سکوهای حفاری نفتی و دیگر تاسیسات در دریای شمال طی ۲ دهه گذشته ، کارشناسان نروژی را بر آن داشت که از این تجارب در زمینه ساخته پل شناور استفاده کنند . دو پل شناور درحال ساخت دراین کشور دلیل بسیار خوبی در بکار گیری دانش دریایی در زمینه ایجاد تاسیسات خشکی می باشد .

هر دوی این تاسیسات بوسیله صندوقهای زیرابی محافظت شده بدون اینکه به کف دریا متصل شده باشند و به گونه ای به دو طرف در ساحل متصل شده اند که هیچگاه امواج باعث حرکت آنها نخواهد شد و شکل هلالی آن باعث خواهد شد که درمقابل باد ونیروهای جوی مقاوم باشد.
نروژ اولین کشوری است که دراروپا اقدام به ایجاد چنین پلهایی نموده است و هیچ کشوری چنین پلهایی را که هیچگونه اتصالی به جایی ندارند نساخته است .

همچنین در نظراست که اولین پل قوطه ور جهان به طول ۱۴۰۰ متر در ناحیه هوکز در جنوب غربی نروژ ساخته شود . قسمتی از این سازه در حدود ۲۵-۲۰ متری زیر سطح آب درناحیه استاوانگر خواهد بود .

پروژه کریفاست :
پروژه کریفاست در ناحیه غربی نروژ یکی از بزرگترین طرحهای حمل و نقل در این کشور بوده و شهر کریستیان ساندرا به مین اصلی آن از طریق ۲ پل و یک تونل زیر دریایی متصل خواهد کرد . یکی از این دوپل از نوع کاملا شناور بوده و دیگری از نوع مرسوم معلق
می باشد

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.