مقاله در مورد ایـمـان


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد ایـمـان دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ایـمـان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ایـمـان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ایـمـان :

ایـمـان

مقدمه
طرح برنامه های اسلام به صورت مسلکی اجتماع و با اصولی منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگی فردی و اجتماعی انسان ها از ضرورت های امروز است. دراین راه ، قرآن کامل ترین و موثق ترین سندی است که می توان به آن اتکا کرد. با تدبر در آیات قرآن ،که خود هدف عالی قرائت و تلاوت آن است ، همگان به عیان می بینند که قرآن کتاب زندگی و آیه های آن تماماً آیه های زندگی و حرکت است :کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الضلمات الی النور و آموزه های نظری و علمی آن پیوسته و جملگی اجزای نظامی است که در آن، انسان دارای فطرت سلیم خدایی به انسانی

کامل تبدیل می شود- انسانی که هم دنیای متعادل و موفقی دارد و هم از عاقبت نیکی برخوردار است ؛ انسانی که می داند باخود و خدایش چگونه باشد و با خلق به چه سان رفتار و عمر را چگونه سپری سازد و چگونه زندگی کند:انما المومنون الذین امنوا باالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون.

اثر فرهنگ و سنت های جامعه در اخلاق
و اذا قیل لهم اتبعوامآ انزل الله قالوابل نتبع مآ الفینا علیهء ابآء نآ
بقره : ۱۷۰
و چون به آنان ] ، مشرکان و کفار ،[ گفته شود: از آنچه خدا فروفرستاده پیروی کنید ؛ گویند : ] نه[ ، بلکه از آنچه پدرانمان را بر آن یا فتیم پیروی می کنیم;
به مجموعه عقاید و تاریخ و آداب و رسوم و سنت های جامعه فرهنگ می گویند که به روح و فکر افراد آن جامعه شکل می دهد و زمینه ساز نیکی ها و زشتی ها می شود . اگر آداب و عادات جامعه در جهت خوبی ها وصلاح باشد، صفات عالی انسانی رشد می کند و اخلاق افراد آن جامعه همسو با آن خواهد بود ؛ همان طور که فرهنگ های آلوده و سنت های غلط و منحرف موجب پرورش اخلاق رذیله و پست می شود.

قرآن می فرماید: وقتی از کارفران و گنه کاران می پرسیدند که چرا اعمال زشت انجام می دهید و چرا مجسمه های بی روح را می پرستید و چرا دخترانتان را زنده به گور می کنید و چرا از راه خدا پیروی نمی کنید ؛ در پاسخ می گفتند : اقوام وپدرانمان را این گونه یافته ایم.
البته آیات۲۱سوره لقمان، ۱۰۴ مائده، ۷۸ یونس، ۵۲ تا ۵۴ انبیاء،۷۴ تا۷۶ شعراء،۲۲تا۲۳ زخرف نیز از جمله آیاتی است که در آنها ، تأثیر فرهنگ و سنن جامعه در اعتقادات واخلاقیات انسان‌ها بیان شده است .

در محیط پاک ، انسان های پاک پیدا می شوند
و البلد الطیب یخرج نیاته‚ باذن ربه و الذی خبث لایخرج

الانکدا کذالک نصرف الایت لقوم یشکرون
اعراف : ۵۸
و گیاه سرزمین پاک به اذن پروردگارش بیرون می آید ؛ و از زمین
بد ، جز اندک گیاهی پدید نمی آید . این چنین ما آیات
] توحید خود [ را گوناگون می آوریم برای گروهی که سپاس می گزارند.
محیط زندگی اثر فوق العاده ای در روحیات و رفتار انسان دارد ؛ زیرا انسان طبیعتاً بسیاری از صفات و روحیات خود را از محیط کسب می کند .از این رواسلام برای سالم سازی اجتماع وحفظ سلامت آن فرایضی همچون اقامه نماز وامر به معروف ونهی از منکر و توصیه به حق وصبر راواجب کرده است تا دایماً جامعه پالایش شود. خداوند دراین آیه شریفه انسان را به گیاه و محیط زندگی او را به زمین تشبیه کرده است که اگر شوره زار باشد ، گرچه باران هم بر آن ببارد ، چیزی نمی روید ؛ اما اگر حاصل خیز باشد ، قطرات حیات بخش باران مؤثر می‌افتد وگل و سنبل می روید.

اما باید دانست که انسان محکوم محیط نیست
یعبادی الذین ءامنو ان ارضی واسعه فایای فاعبدون
عنکبوت : ۵۶
ای بندگان من ، که ایمان آورده اید ، بی تردید
زمین من پهناور است. پس تنها مرا پرستش کنید.
قبلاً گفتیم که محیط در پرورش روحی و فکری انسان مؤثر است ، اکنون می گوییم محیط علت تامه برای خوب و یا بد بودن افراد نیست و هیچ کس نمی تواند بدی محیط زندگی خود راعلت بدی خود بداند. قرآن به مؤمنان هشدار داده است که محیط بد هجرت کنند و خود و خانواده خود را از ورطه تباهی وگناه خارج سازند ؛ زیرا محیط آلوده دشمن فضایل اخلاقی مؤثر است.
پیامبر اکرم (ص)می فرمایند: «هر کس برای حفظ دین خود از جایی به جای دیگر (اگر چه فاصله آن کم باشد) هجرت کند ، مستحق بهشت است و هم نشین محمد و ابراهیم خواهد بود .»

راز کسب محبوبیت اجتماعی ایمان و عمل صالح است

ان الذین ءامنوا و عملوا الصالحت سیجیعل لهم الرحمن ودا
مریم: ۹۶
خدای رحمان به زودی کسانی راکه ایمان آورده و
عمل های شایسته کرده اند محبوب همه گرداند.
ایمان به خدا و عمل به آیین او جاذبه وکشش ایجاد می کند ، به طوری که حتی افراد ناپاک هم انسان مؤمن و نیکوکار را دوست دارند . در روایتی از پیامبر اکرم(ص)چنین آمده است : «هرگاه خدا بنده ای را دوست بدارد، به جبرئیل می گوید: “من فلان بنده ام را دوست دارم. تونیز او را دوست بدار”.آن گاه جبرئیل در آسمانها ندا می دهد :“ای اهل آسمان ها ، خداوند این بنده را دوست دارد . شما نیز او را بدارید.”سپس این محبت در زمین منعکس می شود »
بندگی کن تا که سلطانت کنند
تن رها کن تا همه جانت کنند

خوی حیوانی سزاوار تو نیست

ترک این خو کن که انسانت کنند

چون نداری درد درمان هم مخواه
درد پیدا کن که درمانت کنند

بنده شیطانی و دارای امید
کی ستایش همچو یزدانت کنند

سوی حق نا رفته چون داری طمع؟
همسر موسی بن سلیمانت کنند

شکر و تسلیم سلیمانت کو؟
ای که می خواهی سلیمانت کنند

از چه شهوت قدم بیرون گذار
تا عزیز مصر و کنعانت کنند

همچو سلمان در مسلمانی بکوش

ای مسلمان تا که سلمانت کنند

جوهری

در آینده ، فقط دوستی با مؤمنان سودمند است
الاخلآء یومئذ بعضهم لبعض عدو الاالمتقین
زخرف: ۶۷
درآن روز ، دوستان – مگر پرهیزکاران – دشمن یکدیگرند.
امام علی(ع)فرمودند : «معاشره ذوی الفضائل حیوه القلوب. » زندگی و بقای دل ها در هم نشینی با فاضلان است.
گلی خوش بوی در حمام روزی
رسیداز دست محبوبی به دستم

بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دل آویز تو مستم

بگفتا من گلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گل نشستم

کمال هم نشین بر من اثر کرد
و گرنه من همان خاکم که هستم

شرایط برادری واخوت اسلامی نماز است
فان تابلو و اقاموا الصوه و ءاتوا الزکوه فاخوانکم
فی الدین و نفصل الایت لقوم یعلمون
توبه :۱۱
پس اگر توبه کردند ونماز رابر پا داشتند و زکات دادند ، برادران دینی شما خواهند
بود؛ وما آیات و نشانه های خود راتفصیل می دهیم برای گروهی که بدانند.
رفاقت وهم نشینی و هم از موانع این راه . روح انسان بسیار حساس است و از چیزهای دیگر متأثر می شود. شاید اگر با امر ویا رفتاری که خلاف طبع اوست برخورد کند ، ابتدا آن را مکروه وناپسند ببنید ؛ اماتدریجاً با آن مأنوس می شود و از آن رنگ می گیرد وقلب آدمی حالت ثابتی ندارد واز

القائات شنیده ها تأثیر می پذیرد ؛ بلکه باید گفت بیش ترین اثر را مصاحب و هم نشین انسان در او دارد، به طوری که اگر این هم نشینی ادامه یابد کاملاً همانند یکدیگر می شوند . دوست خوب و هم نشین صالح مانند یکی از اعضای بدن انسان است که وجودش برای انسان حیاتی است. از این رو قرآن اولین و در عین حال ، مهم ترین شرط برادری دینی را بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات

شمرده است؛ چه این که اگر کسی حق خدایی را که خالق و رازق اوست ندهد، در دوستی او هیچ فایده ای نخواهد بود.

دوستی باید بر اعتقادات و ارزش ها بنا شود
یا ایها الذین ءامنوالاتتخذوا عدوی وعدوکم اولیآء تلقون الیهم بالموده
ممتحنه :۱
ای کسانی که ایمان آورده اید ، دشمن من
و دشمن خودتان را دوستان خود مگیرید;
دوستی و محبت باید حول محور اعتقاد شکل گیرد؛ به طوری که اگر بین دوستی واعتقاد تضاد به وجود آمد ، انسان حفظ اعتقاد را بر دوستی ترجیح دهد . به عبارت دیگر ، تولا، یعنی دوستی خدا و دوستان او را ، وهمچنین تبرا، دشمنی دشمنان خدا ، را سرلوحه زندگی خود قرار دهد وبرای خدا دوست بدارد وبرای خدا دشمنی کند.
در ادامه آیه ، خداوند مطالبی می آورد که گویا دلیل این فرمان است :«اینان] دشمنان خدا[ به آنچه بر شما نازل شده است کفر می ورزند و رسول خدا و شما را به سبب ایمان آوردن به پرودگارتان از شهر و دیارتان بیرون می کنند. چنین افرادی شایسته دوستی و محبت نیستند.»
سلمیان نبی (ع) فرموده است:«تا ندیده اید شخص با چه کسانی هم نشین است درباره او قضاوت نکنید؛ زیرا هر کس به وسیله دوستان وهم نشینانش شناخته می شود و نسبتی بین او و یارانش وجود دارد .»
کم نشین با بدان که صحبت بد
گر چه پاکی تو را پلید کند

آفتاب ارچه روشن است آن را
پاره ای ابر ناپدید کند

و دوستی با فاسقان و گنهکاران جز حسرت و پشیمانی ثمری ندارد
یویلتی لیتی لم اتخذ فلانا خلیلاً
فرقان :۲۸
ای وای بر من ، کاش فلانی را دوست نمی گرفتم!

غالباَ دوستان و معاشران ناباب و آلوده انسان را به آلودگی وانحراف می کشانند و از راه خدا و صلاح و سعادت دور می کنند. به فرموده قرآن ،در روز قیامت ، آن گاه که انسان در محضر الهی حاضر می شود و پرده های جهل و نادانی کنار می رود و حقایق خود را آن گونه که هستند نشان می دهند ،انسان گم راه واز راه حق بازمانده با حسرتی جانکاه و بی ثمربه رفیقش ، که عامل گم راهی او بوده است ، می گوید :«ای کاش ، فاصله میان من و تو فاصله بین شرق و مغرب بود.»

کنایه از این که هرگز با تو آشنا نمی شدم تا در این جا نیز همراه تو باشم .
در حدیث است که«هر کس هرچه را دوست برگزیند در قیامت نیز با او محشور می شود .»
از رفیق نامناسب در جهان
کن حذر تا از بلا یابی امان

وربگویی هستم از وی سخت تر
طبع من از او نمی یابد اثر

آهن از آتش دو صد ره برتر است
آن به سختی این به سستی مظهر است

چون رفاقت بین ایشان شد شدید

هم نشین گردید آتش با حدید

طبع آتش می کند در وی اثر
آهن از آتش شود سوزنده تر

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.