مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران :
نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران
اولین نشست و دیدار رسمی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان عرصهی موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی، شامگاه گذشته ـ ۲۲ فروردین ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم هنرمندان نقطهنظرات و دغدغههایشان را پیرامون وضعیت هنرجویان در ایران مطرح و سپس حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت ارشاد سخنرانی کرد.
دکتر سریر: موسیقی موضوع درجه دوم شده است
مدیرعامل خانهی موسیقی که در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی گفت:من و موسیقی گاه با هم درددل میکنیم و قصهی غصههایمان را به هم میگوییم. دیروز دیدم که او ناراحت است و گفت که اصلا به من توجه ندارند و من موضوع درجه دو هستم.
محمد سریر ادامه داد: موسیقی گفت که چرا من که در زندگی همه و در خلوت و لذت همه طبقات و مسوولین هستم به من بیتوجهی میشود، خیلیها در خلوت به من علاقه دارند، اما در عمل به من اصلا اهمیتی نمیدهند.
این هنرمند مطرح کرد: موسیقی در دردودلهایش به من گفت که حتی ابزاری که من به وسیلهی آن خود را نشان میدهم در حصر خانگی است و نمیتوانم آن را نشان بدهم. بهعلاوه ذات من مادرانه است و احساسی هستم، اما من را مردانه میخواهند و برای خشونت، طلب میکنند.
سریر با اشاره به وضعیت موسیقی ادامه داد: موسیقی میگوید که گاهی وقتها چیزیهایی او را بدنام میکند. صداهایی تولید میشوند که اصلا نام موسیقی ندارند. چون هر صدایی که
موسیقی نیست، اینها تنها اصواتی هستند که تولید میشوند و بیخود نام مرا خراب کردهاند. بهعلاوه از شعرها هم گلهمند هستم، شعرها هم وضع مرا خراب میکنند و گاه آبروی مرا میبرند.
مدیر عامل خانه موسیقی در پایان سخنانش گفت: موسیقی گفت؛ این ذکر مصیبتها را زیاد میکنم، اما کسی گوش نمیدهد. من هم به او گفتم که باش تا صبح دولتت بدمد.
مدیرعامل خانه تئاتر:
جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست
در ادامهی مراسم ایرج راد مدیرعامل خانهی تئاتر در سخنانی گفت: هر مدیری که میآید علاقه دارد که کار مثبتی انجام دهد تا حداقل نامش به عنوان کسی که برای پذیرفتن مسوولیتی توانمندی داشته است، باقی بماند. اما متاسفانه نمیدانم که چرا هیچگاه نمیشود و مشکلات فراوانی همیشه وجود دارند.
او با اشاره به وضعیت تئاتر ادامه داد: با کمبودهای بسیاری روبهرو هستیم که مهمترین آنها کمبود سالن نمایش است. بهعلاوه سفرهی تئاتر کشور تنها برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هنرمند امکانات دارد، اما شاید بیش از سه یا چهار هزار نفر بر سر این سفره نشستهاند و با این شرایط مشکلات بسیاری پیش میآید و بسیاری از هنرمندان تئاتر بدون اینکه هیچ کدورتی با هم داشته باشند نسبت به یکدیگر بدبین میشوند، چرا که فکر می
مدیرعامل خانه تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست تصریح کرد: جایگاه حرفهایها، آماتورها و دانشجویان حتی سالنها هم تعریف نشده است و این معضل بزرگی است.
او ادامه داد: تعداد فارغالتحصیل دانشگاهها در رشتهی تئاتر سالانه ۷۰۰ نفر است، بهعلاوه آموزشگاههای هنری آزاد هم هنرجویان تئاتر تربیت میکنند، اما آیا توان داریم که برای این تعداد کثیر ایجاد شغل کنیم و آیا از ضربه و لطمهای که به این جوانان میرسد با خبریم و جایی برای پاسخ گفتن به آنها داریم؟! آیا به تاثیرات منفی افسردگی، گوشهگیری و بسیاری از ناهنجاریهایی که در کمین آنها نشسته است توجه میکنیم؟ آیا آماری داریم که به کمک آن برای نیازهای مملکت سرمایهگذاری کنیم؟
ایرج راد با اشاره به اجرای تئاتر ایران در عرصهی بینالمللی تصریح کرد: تئاترهایی که از ایران به خارج از کشور میروند بازتابهای عمیق بینالمللی دارند و این نشانگر توانمندی هنرمندان ایران است، اما متاسفانه بهدلیل کمبود امکانات بسیاری از آنها در داخل کشور روبه خاموشی میروند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ما هنرمندان باز هم آمدیم با امیدواری، برای اینکه دستبهدست هم بدهیم و انتظاراتی که از یک مسوول داریم، مطرح کنیم تا مشکلاتی که پیشرو هست تا حد امکان از میان برداریم.
امیدواری به گامهای جدید در عرصهی هنرهای تجسمی
در ادامهی مراسم محمدعلی رجبی نمایندهی هنرمندان هنرهای تجسمی در سخنانی گفت:هنرهای تجسمی مانند دریایی است که رشتههای مختلف هنری ایرانیان و تاریخ و فرهنگ مردم کشور در آن آشکار است. هنرمندان ایرانیآوازهی جهانی داشتند و افتخارات جهانی را برای کشور به ارمغان آوردهاند و اگر در گذشته کمالالدین بهزاد را داشتیم، امروز استاد فرشچیان را داریم که به عنوان یک هنرمند بینالمللی شناخته میشود.
رجبی از انجمن هنرهای تجسمی به عنوان بزرگترین انجمن فرهنگی کشور با بیش از ۱۵ هزار عضو یاد کرد و افزود: باید به هنرهای تجسمی توجه بیشتری داشته باشیم، چون این هنر با زندگی مردم آمیخته است و زیر پای همهی ایرانیان فرش گسترده است که نقشی از عرش دارد و همهی مردم با آن آشنا هستند.
وی تصریح کرد: هنرهای تجسمی گسترده است و با نقاشی، هنرهای دیگر حتی ادبیات در ارتباط است و این روند به گستردگی این هنر کمک میکند.
رجبی بیان کرد: اگر در دانشگاههای ما بیشترین ظرفیت آموزش هنری به بخش تجسمی اختصاص دارد، باید متناسب با شان و گستردگی آن امکانات فراهم شود.
این هنرمند هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم در کنار میراث بزرگی که در زمینهی هنرهای تجسمی داریم، همهی هنرمندانمان در عصر پستمدرن حرفی برای گفتن در جهان داشته باشند باید نگاه عمیقی به هنرهای اصیل خود داشته باشیم. اگر هنر وجه اجتماعی خود را در جامعه حفظ کند، مشکل چندانی نداریم. هنر به آقا بالاسر نیاز ندارد، چطور مردم آثار هنری را از سالیان گذشته پیش خود نگه داشتهاند و سالهایی طولانی از آنها صیانت کردهاند.
رجبی در پایان سخنانش گفت:باید دقت کنیم که در جامعهی هنری تا چه اندازه نگاهمان به مردم است و اگر هنر ما حرف دل مردم باشد پایندگی خواهد داشت، اما مسائلی هست که مسوولین میتوانند به آن توجه کنند و امیدوارم که شاهد گامی جدید و تحولاتی بیشتر در زمینهی هنرهای تجسمی باشیم.
معاون هنری وزارت ارشاد:
برای پیشبرد اهداف هنری باید چشمانداز روشن داشته باشیم
به گزارش ایسنا، در ادامه پس از سخنان هنرمندان، حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی است بهجای محمدحسین ایمانیخوشخو عهدهدار این مسئولیت است، در سخنانی گفت: دههی چهارم انقلاب را باید دههی عدالت و پیشرفت بدانیم و نقش هنر در این دهه برای ملتی که داعیهدار میراث گرانبهای هنری است باید با برنامههای متعددی همراه باشد و جامعهی هنری کشور در کنار مسوولین اجرایی باید تلاش کنند.
او تاکید کرد: باید برای پیشبرد اهداف هنری کشور یک چشمانداز روشن داشته باشیم و مشخص کنیم که نقش دولت و جامعهی هنری در این مسیر چیست.
شاهآبادی ادامه داد: دولت را نباید فقط به شکل یک قُلکی دید که حمایت کند و یا یقه معاون هنری را گرفت که چرا صندلی سالنها کم است، بلکه باید ببینیم با این منابع مالی محدود، چگونه میتوانیم بهترین کارها را انجام بدهیم.
او با اشاره به اقتدار فرهنگی در ایران تصریح کرد: اقتدار هنری بخشی از اقتدار فرهنگی است و ما ملتی هستیم که به حق باید بهترینها را داشته باشیم. ما در این حوزه مدعی هستیم و باید چشمانداز روشنی را برای دستیابی به اقتدار فرهنگی و بازگشت آن به کشور داشته باشیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سالیان سال ملت ایران پرچمدار فرهنگ و هنر بوده است و ملت ما را اینگونه میشناسد و اگر ایرانیان آیین اسلام را پذیرفتند، این نشانهی ظرفیت فرهنگ و تمدن آنهاست که توانستند این آیین را دریابند و از آن بهره ببرند.
شاهآبادی ادامه داد: ریشهی هنر ایران از یکسو در آداب، سنن، فرهنگ و تمدن ایرانی است و از سوی دیگر با آموزههای دینی و سنت نبوی آمیخته شده است و هنر در کشور ما نیز باید چنین ویژگی را داشته باشد چرا که تکیه بر این دو عنصر، برای هنر کشور ما امری ضروری است و معتقدم که در دههی پیشرفت و عدالت که هنرمندان پیشگامان هستند باید به هنر از این زاویه نگاه شود. هنر چشمهی جوشان تخیل آزاد است و باید ببینیم که در این تخیل به چه معتقد هستیم و هنر در راستای اخلاق است که مطلوب میشود.
وی با بیان اینکه باید جایگاه هنر را سرلوحهی ماموریتها قرار داد، تصریح کرد:باید صحنهی هنر از یکسو عرصهای برای همت مضاعف و کار مضاعف و از سوی دیگر بزرگراه پیشرفت مضاعف باشد. امسال را که سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده است، سنگ بنایی قرار میدهیم تا به کمک آن به اقتدار هنری برسیم و این انتظار هم از معاونت هنری هست تا مشکلات هنری کشور را حل کند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدردانی از هنرمندان و مسوولانی که تاکنون عرصهی هنر کشور را مدیریت کردهاند از اولویتها دانست و ادامه داد: باید همهی نگاهها، سلیقهها و افرادی که با معیارهای جامعه همراهی دارند، حمایت کنیم.
او تصریح کرد: برنامهریزیهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای عرضهی هنر کشور نیز از اقدامات مهم است و اگر همراهی همه را به همراه داشته باشد، قطعا به نتایج خوبی خواهد رسید.
شاهآبادی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: پژوهش و بررسی کارهای انجام شده در گذشته و دلایل شکست برخی از طرحها، بهصورت جدی باید انجام شود تا فعالیتهای امروز بازدهی لازم را داشته باشد و اشتباهات گذشته تکرار نشود.
معاون هنری وزارت ارشاد، تغییر در نظام یارانههای هنری کشور را یک ضرورت دانست و گفت: یارانهها به دو بخش تولیدات و جشنوارهها اختصاص دارد، اما باید در این بخش حوزهی سومی یعنی معرفی کارها به مردم هم تعریف شود.
او ادامه داد: باید این امر بهصورت جدی پیگیری شود تا آثار هنری تعامل جدیتری را با مردم برقرار کنند. به علاوه تامین، ساماندهی و آموزش نیروی انسانی از اساسیترین مقولاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
شاهآبادی گفت:به جای حمایتهای مستقیم باید بهدنبال حمایتهایی برویم که کلیت رشتهها را در بر بگیرد وقتی بنیهی مالی محدودیت خاصی دارد، باید به همهی مجموعه هنرهای تجسمی توجه شود. چرا در مجلس شورای اسلامی یک مادهی واحده که بار مالی زیادی هم برای دولت نداشت به تصویب نرسید؟ این بهدلیل ناآشنایی با این هنر است و اگر جدیتر کار کنیم چنین اتفاقاتی نمیافتد.
معاون هنری وزارت ارشاد حمایت از هنرمندان شهرستانی را از محوریترین برنامههایش دانست و گفت: ظرفیتهای زیادی در شهرستانها وجود دارد، بهعلاوه با تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر در استانها، بودجه برای شهرستانیها هم فراهم است و باید بدانیم از تمام امکاناتی که در حوزهی فرهنگ و هنر کشور موجود است، بهره ببریم.
وی در سخنانش به حوزهی موسیقی اشاره کرد و افزود: اگر موسیقی کشور، متولی جدی و سیاستگذار منظم و تاثیرگذار داشته باشد، میتواند سره را از ناسره جدا کند و نباید موسیقی نازل آنقدر گسترش پیدا کند که نماد کشور شود.
شاهآبادی ساماندهی هنرستانها را از دیگر اولویتهای عرصهی هنر کشور دانست و گفت: اگر هنرجویان در هنرستانها آموزشهای تخصصی ببینند، مراکز تخصصی هم با تربیت این نیروها، کارآمد و سطح بالا خواهند شد.
معاون هنری وزارت ارشاد در پایان سخنانش،حوزه هنر را نیازمند یک کلاننگری است و افزود: اینجا مجلس یا هیات دولت نیست که با یکدیگر سر بیپولی چانه بزنیم. اینجا مکانی برای درددل هنرمندان و مدیران داخلی است و باید با همفکری یکدیگر از امکانات موجود استفاده کنیم.
دراین مراسم هنرمندانی چون حسن ریاحی، هوشنگ کامکار، منوچهر صهبایی، محمد سریر، مجید اخشابی، هوشنگ ظریف، بهروز بقایی، اسماعیل خلج، مصطفی کمالپور تراب، هادی منتظری، هنگامه اخوان، قباد شیوا، پری صابری، هادی مرزبان، بهرام شاهمحمدی، رازمیک اوحانیان، میلاد
عمرانلو، فرشید ابراهیمیان، محمدحسین ناصربخت، محمد میرزمانی، احمد ابراهیمی، مریم معترف، محمدرضا خاکی، ایرج راد، امرالله فرهادی، شهرام کرمی، رضا مهدوی، سید جواد هاشمی، محمدعلی رجبی، سید عباس میرهاشمی، احمد اسفندیاری، لوریس چکناواریان، عبدالحسین مختاباد، بابک رضایی، سیاوش تهمورث، حمیدرضا نوربخش و; حضور داشتند. حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و محمود شالویی مدیر دفتر هنرهای تجسمی ، علیاصغر امیرنیا مدیر بنیاد رودکی از مسئولان حاضر در این برنامه بودند.
نگاهی بر مشکلات و نارسایی های هنرجویان ایرانی
نامه سرگشاده جمعی از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)
به مدیر کل محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه
همان طور که اطلاع دارید هنرستان هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا) که تحت مدیریت وجزءواحدهای آن اداره محترم می باشد قریب به۲۵سال است که درحال فعالیت می باشد ودراین مدت به جذب، پرورش و تربیت هنرجویان بسیاری در رشتههای نقاشی و گرافیک و سینما پرداخته و بسیاری از هنرمندان فعال کرمانشاه در عرصه گرافیک، نقاشی، سینما و همچنین تعدادی از مدیران ارشد آن اداره محترم فارغ التحصیل این هنرستان می باشند.
بسیاری از این هنرمندان در کرمانشاه فعال بوده و برخی نیز در تهران و دیگر شهر های ایران در حال خلق آثار هنری و خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشند.تربیت این هنرمندان قطعا حاصل سالها کار و تلاش اساتید و دیگر دستاندرکاران این مکان هنری وآموزشی می باشد. اما جریانی که توانسته از بدو تاسیس هنرستان تا به حال هنرمندانی خلاق، آگاه و شاخص به وجود بیاورد جو هنری و پرنشاط حاکم بر این مکان آموزشی بوده که آنرا را از سایر هنرستانها و دبیرستانهای دیگر در جایگاهی ارزشمند قرار داده است بطوری که علاقمندان به رشته ی موسیقی نیز با مدرک دیپلم هنرهای تجسمی از این هنرستان فارغ التحصیل شدهاند. زیرا این مکان را عرصه ای برای فعالیت آزاد و خلاقانه یافته اند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.