مقاله در مورد تاریخچه مانیتور


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تاریخچه مانیتور دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تاریخچه مانیتور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تاریخچه مانیتور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تاریخچه مانیتور :

تاریخچه مانیتور

تاریخچه مانیتور
یکی از اجزای اصلی و مهم در کامپیوترها بدون شک مانیتور است. زمانی که تصمیم به خرید مانیتور دارید در میان انبوهی از محصولات که در شرکت‌های متفاوت ساخته شده‌اند ناچار به انتخاب یکی از آنها هستید, در ذهن خود به دنبال بهترین می‌گردید.
به نظر شما بهترین مانیتور باید چه ویژگی‌هایی را داشته‌ باشد؟ طراحی زیبا؟ کیفیت خوب؟ قیمت مناسب؟

آگاهی و شناخت از ویژگی‌های مدل‌های مختلف مانیتور شاید کمک قابل توجهی برای کاربران باشد. در سال ۱۹۷۰ اولین نمایشگر برای کامپیوترهای شخصی ساخته شد. این مانیتور فقط برای نمایش متن کاربرد داشت اما پس از یک دهه در سال ۱۹۸۱ شرکت IBM اولین مانیتور که می‌شد از آن برای نمایش تصویر استفاده کرد را ساخته و روانه بازار کرد. این مانیتور تنها قادر به نمایش چهار رنگ و با وضوح تصویر ۳۲۰ پیکسل افقی و ۲۰۰ پیکسل عمودی بود. هر چند در آن زمان تمام تلاش این شرکت در ساخت و تولید مانیتورهایی با قابلیت بالاتر و ارائه تصویر بهتر بود اما شاید فکرش را هم نمی‌کردند که در طول چند دهه این صنعت این چنین دچار تحول شود و مانیتورهایی با کیفیت بسیار بالاتر ساخته شوند.

تا قبل از سال ۱۹۸۸ بهترین نمایشگرها قادر به نمایش ۲۵۶ رنگ و وضوح تصویر ۳۵۰ در
۴۰ بودند. این نمایشگرها به علت تکنولوژی به کاربرده شده در آن عموما با نام CRT معروف بودند.
آغاز مسابقه
البته در سال ۱۹۹۰ شرکت IBM یک مدل جدید از این سری مانیتورها ساخت که از سیستم XGA استفاده می‌کرد. این سیستم با وضوح تصویر ۶۰۰ در ۸۰۰ قادر بود که ۱۶/۸ میلیون رنگ و با وضوح تصویر ۷۶۸ در ۱۰۲۴ قادر به نمایش ۶۵۵۳۶ رنگ بود.
در مانیتورهای CRT که لامپ تصویر آن به صورت محدب است یک آداپتور UXGA وجود دارد که اطلاعات دیجیتال ارسال شده از یک برنامه را پس از ذخیره کردن در حافظه ویدئویی, با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ, این اطلاعات را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل کرده و توسط یک کابل VGA به مانیتور ارسال می‌کند.

درون محفظه مانیتور این اطلاعات به تفنگ الکترونی رفته و این تفنگ الکترونی اطلاعات دریافتی را به صورت الکترون‌های قرمز, آبی و سبز مجزا می‌کند. این الکترون‌ها که بار منفی دارند از سطح تفنگ الکترونی رها شده براثر خلا داخل لامپ به سمت صفحه نمایش که بار الکتریکی مثبت دارد حرکت می‌کنند. داخل صفحه نمایش, پوششی فسفری دارد که برخورد الکترون‌ها با آن باعث نورانی شدن یک پیکسل در نقطه برخورد می‌شود. نورانی شدن و خاموش شدن یک پیکسل که fade نام دارد در مدت یک ششم ثانیه صورت می‌گیرد و با فرکانسی معادل ۷۵ یا ۸۵ هرتز عمل بازسازی یا refresh صورت می‌گیرد. استفاده از این میزان فرکانس به منظور جلوگیری از لرزش تصویر است.

جریانات الکترونی در طول مانیتور دائما در حال حرکت هستند در حالی که تفنگ‌ها کاملا ثابت هستند. محل پیکسل‌ها که الکترون‌ها در نهایت به آنجا می‌روند از قبل مشخص نشده است بنابراین تغییر قدرت تفکیک در اینگونه نمایشگرها به سادگی صورت پذیر است. اگر فاصله هر پیکسل تا تفنگ الکترونی مساوی باشد کنترل این نمایشگرها راحت‌تر است و در آن صورت لامپ تصویر به صورت قسمتی از یک کره با شعاع مساوی در‌می‌آید و در نتیجه انحنا صفحه نمایش زیاد به نظر می‌رسد که البته صفحات نمایش CRT تقریبا بدین شکل است.
معایب

از اشکالات موجود در این مانیتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جریان‌های الکترونی در این نمایشگرها از امواج الکترو مغناطیسی موجود در محیط که توسط سایر دستگاه‌های برقی تولید می‌شوند اثرپذیری دارند که این اثرپذیری باعث لرزش تصویر در لبه‌های آن می‌شود. سازندگان برای رفع این مشکل, فرکانس نمایش تصویر را بالا می‌برند تا این لرزش‌ها توسط چشم انسان قابل مشاهده نباشد که این کار باعث ایجاد هاله در لبه‌های تصویر می‌شود.
در این مانیتورها نور و رنگ توسط مواد شیمیایی فلورسانس که حساس به نور هستند تولید می‌شوند و وضوح تصویر, بستگی به شدت پرتو الکترون تابش شده و حساسیت مواد شیمیایی

دارد. اگر شدت پرتو الکترون افزایش یابد سطح انتشار پرتوهای الکترو مغناطیس مضر نیز افزایش می‌یابد لذا سازندگان مجبورند که شدت پرتو الکترون را کنترل کنند که در نهایت از وضوح تصویر کاسته می‌شود همچنین در این نمایشگرها پس از گذشت زمان به دلیل کاهش حساسیت مواد شیمیایی و کاهش قدرت تفنگ الکترونی کیفیت تصویر نیز پایین می‌آید.

از دیگر معایب این گونه مانیتورها به اندازه تصویر آن می‌توان اشاره کرد. به دلیل انحنا لامپ تصویر اندازه واقعی تصویر با اندازه نامی آن متفاوت است مثلا تصویر مفید یک مانیتور ۱۵ اینچی عملا حدود ۱۳/۵ اینچ است.
میزان مصرف انرژی در مانیتورهای CRT بسیار بالا و معادل ۱۱۰ وات است. در یک کامپیوتر شخصی که از مانیتور CRT استفاده می‌شود ۷۰ درصد میزان مصرف انرژی سیستم متعلق به مانیتور است. به دلیل وجود همین مشکل بود که دولت آمریکا درسال ۱۹۹۲ برنامه Energy star رامطرح کرد. چنانچه پس از مدت زمانی عملا از سیستم استفاده نشود نمایش تصویر قطع می‌شود و این وضعیت تا زمانی که کاربر ماوس را به حرکت در نیاورد و یا برکلیدی از صفحه کلید ضربه نزند ادامه خواهد داشت این تکنولوژی باعث صرفه‌جویی زیادی در میزان برق مصرفی می‌شود.

معایب این مانیتورها سازندگان را هر روز به ساخت انواع جدیدتر و رفع نواقص موجود ترغیب می‌کرد تا جایی که این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند به برخی از مشکلات چون کیفیت تصویر و مصرف انرژی فائق آیند به سمت ساخت مانیتورهایی با صفحه‌های تخت روی آوردند.
Flat
این مانیتورها که نام عمومی آنها flat است از دو صفحه تخت تشکیل می‌شوند. تصویری که در نهایت از این نمایشگرها برای کاربران حاصل می‌شود به دلیل قانون شکست نور, تصویری مقعر است که چشم را تا حدی اذیت می‌کند. این تکنولوژی اولین بار توسط شرکت Zenith به کارگرفته شد اما به دلیل ناموفق بودن در سال ۱۹۸۵ این شرکت تولید این دسته از مانیتورها را متوقف کرد. در سال ۱۹۸۹ این تکنولوژی به شرکت سامسونگ پیشنهاد شد که سامسونگ نیز از این کار سرباز زد و در همان زمان شرکت LG بود که این فناوری را در اختیار گرفت و با مقداری تغییر روی آن تکنولوژی Flatroon رامطرح کرد. در مدل‌های ساخته شده توسط LG علاوه بر تخت بودن دو طرف صفحه نمایش, پوششی موسوم به W-ARAS روی لامپ تصویر کشیده شد تا از انعکاس نورهای

اضافی محیط و همچنین از خروج تشعشات مضر درون لامپ تصویر جلوگیری می‌کند. و در نهایت در سال ۱۹۹۸ نیز شرکت Matsushita نیز این تکنولوژی با نام pana flat در اختیار گرفت. اما پس از یک دوره کوتاه تولید این مانیتورها را قطع کرد. در همین سال بود که شرکت سامسونگ به تولید Dyna flat پرداخت در این نوع مانیتورها صفحه بیرونی آن تخت و صفحه داخلی مقعر است و در نهایت تصویر کاملا به صورت مسطح حاصل می شود همچنین به دلیل تمرکز نقاط رنگی و نزدیکی آنها به یکدیگر در صفحه نمایش Dyna flat کیفیت تصویر تا حد زیادی بهبود یافت.

کریستال مایع
در سال ۱۹۸۸ اولین بار فردریک رینیتز LCD یا کریستال مایع را کشف کرد. این گیاه شناس اتریشی مشاهده کرد زمانی که یک ماده شبیه کلسترول را ذوب می‌کند, این مایع که در ابتدا تیره بود با بالا رفتن حرارت روشن‌تر می‌شود و پس از خنک شدن به رنگ آبی تبدیل می‌شود.
از آن زمان بود که فصل جدیدی درساخت مانیتورها گشوده شد. در این مدت کوتاهی که از ساخت اولین LCD می‌گذرد این مدل از مانیتورها به جایگاه مناسبی رسیده و روند رو به رشد و ساخت این مانیتورها هنوز هم ادامه دارد.

LCD ها اغلب از کریستال مایع و یک ماتریس فعال از ترانزیستورها که پیکسل‌ها را تشکیل می‌دهند ساخته می‌شوند. جهت گیری مولکول‌ها در کریستال مایع از یک محرک خارجی پیروی می‌کند. هنگامی که ولتاژ الکتریکی به کریستال‌ها اعمال می‌شود با چرخش خود مقداری ازنور یا کل نور آن پیکسل را می‌گیرند و برخلاف مانیتورهای CRT که تصویر را روی صفحه تاریکی ایجاد می‌کنند این مانیتورها مانند یک چاپگر که با یک صفحه خالی و سفید شروع می‌کند و رنگ‌های مختلف را روی آن چاپ می‌کند عمل می‌کند.

برخلاف تکنولوژی VGA که می‌بایست سیگنال‌های دیجیتال در ابتدا تبدیل به آنالوگ شده و سپس برای مانیتور ارسال شوند در LCD ها از تکنولوژی DVI استفاده می‌شود که در این تکنولوژی سیگنال‌های دیجیتال مستقیما برای مانیتور ارسال می‌شود. در LCD تصویر توسط تعداد بیشماری عناصر نیمه‌ هادی تولید می‌شوند و هرنقطه از تصویر توسط یک عنصر نیمه هادی که به طور فیزیکی به آن اختصاص دارد خلق می‌شود. لذا در این مانیتورها اطلاعات دیجیتال مستقیما با روشن و خاموش کردن این عناصر تصویر ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از معایب CRT در این روش مرتفع می‌شوند.

اول اینکه برای ایجاد تصویر و جلوگیری از ارتعاش تصویر, دیگر نیازی به بالا بردن فرکانس نمایش وجود ندارد در نتیجه هیچ‌گونه هاله‌ای در اطراف تصویر تشکیل نشده و کیفیت تصویر قابل ملاحظه است دوم اینکه در مقایسه با CRT که رنگ‌ها براثر واکنش مواد شیمیایی تولید می‌شوند و چندان دقیق و واضح به نظر نمی‌رسند و درگذشت زمان به دلیل پایین آمدن حساسیت این گونه مواد, رنگ‌ها نیز

تغییر می‌کنند لذا در LCD با توجه به دقیق بودن طول موج رنگ ایجاد شده توسط عناصر نیمه هادی رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. در مقایسه با CRT که میزان مصرف انرژی آن ۱۱۰وات است مانیتورهای با تکنولوژی LCD تنها ۳۰ تا ۴۰ وات انرژی مصرف می‌کنند که این به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است. از دیگر مزایای استفاده از مانیتورهای LCD حجم کم, زیبایی و وزن سبک آن است و مهمتر از همه اندازه واقعی تصویر دقیقا به اندازه نامی مانیتور است و مانند CRT عملا محدودیتی در اندازه تصویر واقعی وجود ندارد.
نتیجه
سازندگان مانیتورهای CRT به منظور رعایت استاندارد TCO تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه که از سطح این مانیتورها ساطع می‌شود را کنترل کنند.
چرا که این امواج برای سلامتی انسان بسیار خطرناک هستند اما درمانیتورهای LCD به دلیل عدم استفاده از لامپ تصویر و سیستم تفنگ الکترونی و ولتاژ بالا عملا هیچ‌گونه امواج الکترو مغناطیسی تولید نمی‌شوند و در نهایت هیچ‌گونه خطری برای سلامتی کاربر ایجاد نمی‌کنند.

اما ساخت LCD ها به دلیل بالا بودن تعداد پیکسل‌های سطری و ستونی و نیاز این پیکسل‌ها به فرمان‌های زیادی برای روشن شدن با مشکل مواجه شد.
وجود مشکل در دیدن تصاویر با حالت بریده, تیره شدن صفحه نمایش هنگام تغییر زاویه دید باعث شد که شرکت‌های بزرگ به سمت استفاده از chipset ها بروند و نسل جدیدی از مانیتورهای LCD با نام TST را تولید کنند. این نوع مانیتورها برخلاف مدل‌های پیشین که زاویه دید مفید آن عملا بین ۳۰ تا ۶۰ درجه در بهترین حالت بود به شما امکان می‌دهد تا زاویه دید شما حتی در ۱۸۰ درجه هم تصویری شفاف و واضح دریافت کند.

در TST رنگ‌ها توسط سیگنال و یا با عامل روشنی که نور را از خود می‌تاباند روشن نمی‌شوند بلکه این کارتوسط ترانزیستور با ولتاژ ثابت و نور ثابت انجام می‌شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.