مقاله بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نه گنبد بلخ و مسجد جامع نایین از منظر نقش، ترکیب و مفاهیم


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نه گنبد بلخ و مسجد جامع نایین از منظر نقش، ترکیب و مفاهیم دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نه گنبد بلخ و مسجد جامع نایین از منظر نقش، ترکیب و مفاهیم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نه گنبد بلخ و مسجد جامع نایین از منظر نقش، ترکیب و مفاهیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نه گنبد بلخ و مسجد جامع نایین از منظر نقش، ترکیب و مفاهیم :

تعداد صفحات:۲۴

چکیده:

مسجد یکی از مهم ترین ارکان معماری اسلامی است و با ورود اسلام به هر ناحیه اولین بنای ساختهشده در آن ناحیه مسجد بوده است. کهن ترین مساجد ایران شامل پلانی شبستانی هستند و آرایه هاییبا ریشه ایرانی در آنها دیده می شود.مسجد نه گنبد در بلخ که پلانی متفاوت از پلان های مرسوم شبستانی دارد، ویژگی های جالب توجهیرا بر می تاباند. پلان مسجد شامل یک مربع با نه گنبد بر فراز آن است و تمام سطوح آن از پاطاق ها به بالاشامل تزئینات گچبری است. این تزئینات در دو دسته گیاهی و هندسی ارائه شده و نکات جالب توجهی درآنها به نظر می رسد. با توجه به نوع پلان و سازه و تزئینات، آن را می توان مربوط به حدود قرن سوم هجریقمری دانست. گچبری های مسجد نه گنبد قابل قیاس با آثار گچبری مسجد جامع نایین و نیز برخیسبک های گچبری سامرا است.موتیف های ساسانی، با ورود اسلام دچار تغییراتی شده اند که این تغییرات در آثار این دوره به صورترشد یافته، دیده نمی شود. ترکیب نقوش گیاهی و هندسی اگر چه بعدها در هنر اسلامی جایگاه ویژه خود رایافت، اما نوع نقوش و تناسب آنها نسبت به هم و نیز تنوع آنها در آثار این دوره قابل بحث و بررسی است.نقش برگ مو که مکرراً در گچبری های نایین و نه گنبد دیده می شود، اصلی ترین موتیف مورد استفادهاست که در کادرهای هندسی به ویژه در گره های هشت و چهار قرار گرفته اند و بدون کوچکترین تنوعآنها را تکرار کرده اند.روش پژوهش به صورت میدانیکتابخانه ای بوده و پس از جمع آوری و دسته بندی تصاویرِ آثار، بهتحلیل و تطبیق آنها در سیر تاریخی رشد اسلام و هنر اسلامی در ایران پرداخته است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.