مقاله ‌‌پروژه کارآفرینی تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری)


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ‌‌پروژه کارآفرینی تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری) دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ‌‌پروژه کارآفرینی تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ‌‌پروژه کارآفرینی تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ‌‌پروژه کارآفرینی تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری) :

مشخصات شرکت

۱ – نام و نوع شرکت : شرکت تعاونی تولیدی قطعه تراش تلاش قدمگاه
۲ – موضوع شرکت : تولید قطعات صنعتی به روش ماشین کاری (تراشکاری)
۳ – شماره و تاریخ ثبت : تحت شماره در تاریخ
۴ – مرکز اصلی شرکت : قدمگاه –خیابان امام رضا
۵ – سرمایه شرکت : مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰ ریال منقسم به ۷ سهم ۱۰۰۰۰۰۰ ریالی با نام که مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال آن پرداخت و مابقی در تعهد صاحبان سهام میباشد که در مدت دو سال باید به شرکت پرداخت گردد

برنامه تولید کالا
شرح محصولات سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم
درصد ظرفیت ۸۰ ۹۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰
مقدار تولید (کیلوگرم)
انواع قطعات تراشکاری فولاد آلیاژی ۶۰۰۰۰ ۶۷۵۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰
تراشکاری اواع قطعات ریخته گری ۶۰۰۰۰ ۶۷۵۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰
تعداد روز کاری در سال ۳۰۰ روز
تعداد شیفت در هر روز ۱ شیفت
ساعات کار در یک شیفت ۸ ساعت

مدارک وجوزهای طرح :
۱-ثبت شرکت تعاونی طی شماره مورخ ثبت اسناد واملاک قدمگاه
۲-اخذ جواز تاسیس از سازمان صنایع ومعادن خراسان رضوی طی شماره مورخ
۳- اجاره مکان اجرای طرح

بررسیهای فنی طرح

ساخت و تولید چیست؟
به هر طرف که نگاه کنید قطعاتی مشابه را خواهید دید. قطعات و اتصالات روشنائی –رادیورتورها-وسایل آشپزخانه یا لوازم منزل .
هر اتومبیل از صدها قطعه تشکیل شده است.این فهرست را میتوان مرتبا ادامه داد.قطعات رادیو و تلویزیون – همینطور موشکها – هواپیماها –قطارهاو; را میتوان به انها اضافه کرد کلیه ی قطعاتی که در ساخت و تزئین ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.و حتی سازه های عظیم فولادی و غیره و در کل انچه از مصنوعات بشری که به چشم می ایند همه و همه به کمک روش های ساخت و تولید مبتنی بر تکنولوژی و علم نوین ساخته و تولید شده اند

همه ی موارد فوق ازتغییرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طی فرایندهای متفاوتی که انها را ساخت مینامیم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسیعش فرایند تبدیل مواد خام به محصولات مورد نظر است.
منظور از تولید کل فرایند فراوری و ساخت تعداد انبوهی از یک قطعه کار شامل طراحی- براورد ابزار –مواد خام –ماشین الات وفرایندهای تولید است.تولید در ساخت تعداد انبوهی از قطعات معنی می یابد نه در ساخت تعدادی محدود.
منظور از طراحی در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نیاز روز است که
به کمک علوم در طراحی جامدات چون استاتیک-دینامیک –مقاومت مصالح و طراحی اجزا انجام میشود.
ابزار و مواد خام مورد نیاز برای ساخت توامان و با توجه به طراحی های انجام شده و مقاومت مورد نیاز و کارائی مورد انتظار از قطعه انتخاب می شوند در این راستا از علومی چون شیمی –علم مواد وغیره استفاده وسیعی میشود.
بخش وسیعی از مطالعات رشته ی ساخت و تولید به بررسی ماشین الات و تجهیزات مورد استفاده در فرایندهای ساخت قطعات تحت عنوان ماشین ابزار یا ماشین افزار اختصاص می یابد به عبارت دیگر شناخت ماشینهای ابزار مورد استفاده اجزا وطرز کار قسمت های مختلف-روش تولید قطعه توسط انها و سعی در رفع اشکالات و محدودیتهای ماشینهای افزار و تکمیل این دستگاه ها و تجهیزات از مهم ترین موارد پرداخته شده در ساخت و تولید میباشد.

فرایند ساخت وتولید

در فرایندهای اول قالب هائی به صورت دائمی(die) یا غیر دائمی (mold) برای ساخت قطعات تهیه میشوند سپس ماده ی خام به صورت مذاب(خمیری شکل) در امده و در قالب شکل مورد نظر را به خود میگیرد. معمولا قطعات فلزی بعد از این فرایند برای در امدن به شکل مطلوب باید ماشین کاری شوند ولی قطعات غیر فلزی مثل پلاستیک نیازی به فرایندهای تکمیلی ندارند.

از فرایندهای فرم دهی و شکل دهی میتوان موارد زیر را نام برد:
نورد کاری(rolling)-آهنگری(forging)-کشش یا حدیده کاری(extrusion)-فرم

دادن ورق فلزی(sheet metal forming)-متالوژی پودر(powder metallurgy)-کشش سیم(drowing)-پروسه ی مواد پلاستیک و کامپوزیتها
processing of plastics and composite material
فرم دادن و شکل دادن سرامیک ها
(forming and shaping of ceramics)
از فرایندهای برداشت ماده (براده برداری)میتوان موارد زیر را نام برد:
.برشکاری شکلهای دایره ای مثل تراشکاری(turning)
داخل تراشیboring)) و سوراخکاریdrilling)) و برشکاری شکلهای دیگر مثل فرز کاری milling)) وصفحه تراشیplaning-shaping)) و خان کشیbroaching)) و سوهان کاریfiling)) واره کاریsawing))
.سایش متصل مثل سنگ زنیgrinding)) و صیقل کاری
Honing)) و سایش منفصل مثل پرداختکاریlapping))
پولیش کاری polishing)) و براق کاریboffing)) .
در فرایندهای ماشینکاری مدرن یا غیر سنتی که امروز کاربرد رو به رشدی در صنعت دارند بر خلاف فرایندهای برداشت ماده ابزار با قطعه کار تماس مستقیم ندارند.از این فرایندها میتوان موارد زیر را نام برد:

ماشینکاری شیمیائی –ماشینکاری الکتروشیمیائی-ماشینکاری با تخلیه ی الکتریکی-ماشینکاری با اشعه ی لیزر-ماشینکاری با پرتو الکترونیکی-ماشینکاری هیدرودینامیکی-ماشینکاری فرا صوتی-ماشینکاری با قوس پلاسما و غیره;
همه ی موارد فوق ازتغییرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طی فرایندهای متفاوتی که انها را ساخت مینامیم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسیعش فرایند تبدیل مواد خام به محصولات مورد نظر است.
منظور از تولید کل فرایند فراوری و ساخت تعداد انبوهی از یک قطعه کار شامل طراحی- براورد ابزار –مواد خام –ماشین الات وفرایندهای تولید است.
تولید در ساخت تعداد انبوهی از قطعات معنی می یابد نه در ساخت تعدادی محدود.
منظور از طراحی در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نیاز روز است که به کمک علوم در طراحی جامدات چون استاتیک-دینامیک –مقاومت مصالح و طراحی اجزا انجام میشود.

ابزار و مواد خام مورد نیاز برای ساخت توامان و با توجه به طراحی های انجام شده و مقاومت مورد نیاز و کارائی مورد انتظار از قطعه انتخاب می شوند در این راستا از علومی چون شیمی –علم مواد وغیره استفاده ی وسیعی میشود.
بخش وسیعی از مطالعات رشته ی ساخت و تولید به بررسی ماشین الات و تجهیزات مورد استفاده در فرایندهای ساخت قطعات تحت عنوان ماشین ابزار یا ماشین افزار اختصاص می یابد به عبارت دیگر شناخت ماشینهای ابزار مورد استفاده اجزا وطرز کار قسمت های مختلف-روش تولید

قطعه توسط انها و سعی در رفع اشکالات و محدودیتهای ماشینهای افزار و تکمیل این دستگاه ها و تجهیزات از مهم ترین موارد پرداخته شده در ساخت و تولید میباشد.
در گسترش ماشین الات و ابزارهای مورد استفاده در ساخت قطعات میتوان ابزارهای دستی مثل سوهان واره و;تا دستگاه های پیشرفته ماشینکاری به کمک کامپیوتر CNC را نام برد .
در کنار این ماشینهای افزار سیستم هائی چون هیدرولیک و پنو ماتیک و سیستم های ساخت به کمک شبکه های کامپیو تری برای کم کردن محدودیتها-افزایش سرعت و بهره وری در تولید قطعات کاربرد فراوان دارند.

تراشکاری ،قطعه سازی وقالب سازی

همان گونه که ذکر شد تراشکاری و قطعه سازی از عملیات زیربنایی و اولیه ساخت انواع ماشینها اعم از ماشین آلات خط تولید انواع محصولات صنعتی، کشاورزی، معدنی، پزشکی، خدماتی و از جمله صنعت ماشین آلات راه سازی ،صنایع خودرو سازی و;در ایران و جهان است.
در سایه بکارگیری تخصص و فن آوری و نیروی انسانی ماهر نه تنها انواع ماشینهای صنعتی و خودروها که بسیاری از انواع وسائل و ماشین آلات پیشرفته هوائی و فضائی و جنگ افزارها و … با ماشین آلات ساده تراش و فرز و … قابل ساخت است. امروزه قطعات پیچیده و دقیق با ماشینهای تراش CNC تولید میشوند.

مواد اولیه :
مواد اولیه معمولا از انواع فولادهای معمولی، فولادهای آلیاژی، فلزات مختلف، آلیاژهای مختلف و مخصوصا چدن میباشد.

روش تولید :

بررسیهای اقتصادی طرح
با توجه به ماهیت قطعه سازی این واحد عمده فعالیتهای آن در جهت تولید قطعات صنعتی صرف خواهد شد مخصوصا با توجه به توان تخصصی مجریان طرح.
بهمین منظور وضعیت خودرو و خودروسازی درکشور در شرایط فعلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، رشد صنعت خودروسازی در سالهای اخیر و لزوم تولید قطعه های مختلف مورد نیاز صنعت خودرو لزوم توجه بیش از پیش و حمایت از صنعتگران را ایجاب مینماید.
قابل ذکر است علاوه بر تامین قطعات خودروها ، سایر قطعات و ماشین سازی نیز جزو اهداف طرح خوهد بود

نگاهی به وضعیت خودرو در ایران و جهان : *
صنعت خودرو،بزرگ ترین و مهمترین صنعت جهان است.در سطح جهان ،هر سال بالغ بر ۵۰ میلیون دستگاه ،انواع خودرو تولید و وارد بازارها می شود.اقتصاد دانان برجسته جهان،صنعت خودرو را مادر صنعت ها یا لوکوموتیو صنایع می دانند،چرا که زنجیره تولیدی از صنایع پیشین و پسین بواسطه

توسعه و رشد این صنعت رونق می یابد و سهم عمده ای از تولیدات صنعتی اعم از فولاد ،آلومینیم ،رنگ ،مواد شیمیایی ،مصنوعات الکترونیکی ،لاستیک و پلاستیک در خودرو به کار می رود .مطالعات نشان میدهد که حداقل ۶۰ رشته مختلف صنعتی در ارتباط نزدیک با صنعت خودرو سازی قرار دارد و از آن تاثیر می پذیرد.به واسطه همین نقش ویژه و منحصر به فرد است که برخی از تئو ریسین های توسعه اقتصادی ،دستیابی کشورها به تکنولوژی طراحی و

*برگرفته از متن سخنرانی آقای اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن وقت در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی خراسان (۳ تا ۷ تیرماه ۸۱).
ساخت خودرو را به منزله ورود آنها به عرصه کشورهای توسعه ارزیابی می کنند و باز به همین دلیل است که تعداد قابل توجهی از کشور های در حال توسعه ،دستیابی به این تکنولوژی پیچیده و پیشرفته را در صدر اهداف و برنامه های استرتژیک خود قرار دادهاند.
بدیهی است که این تمایل اولا بر فضای رقابتی حاکم بر این صنعت می افزاید.ثانیا اهمیت

استراتژیک آن را روز افزون می کند .برای داشتن آگاهی اجمالی از موقعیت ممتاز صنعت
خودرو سازی جهان کافی است نگاهی کوتاه به برخی آمار و اطلاعات داشته باشیم.
از بین ده شرکت برتر در سال های اخیر ،همواره دو، سه یا چهار شرکت خودرو ساز حضور داشته اند .فروش سالانه صنعت خودرو در جهان امورز ۱۲۰۰میلیارد دلار فراتر رفته است .در رده بندی ۴۶ رشته فعالیت مختلف اقتصادی و صنعتی که از نظر حجم فروش مقایسه شده اند ،گروه صنایع خودرو در رتبه دوم یعنی پس از بانک ها و موسسات اعتباری و قبل از کلیه رشته های صنعتی قرار دارند.در عرصه صنعت و اقتصاد داخل نیز مروری به آخرین فهرست صد
شرکت برتر ایران ،خالی از لطف نیست .در این فهرست که در دی ماه ۱۳۸۰ منتشر شده است ،سه شرکت از چهار شرکت اول مربوط به صنعت خودروست. ضمن اینکه در این فهرست در مجموع ۱۹ شرکت در حوزه صنعت خودرو سازی و قطعه سازی دیده می شوند. مجموع فروش
این ۱۱ شرکت در سال ۱۳۷۹ بالغ بر ۳۱هزار میلیارد ریال، حدود یک چهام حجم فروش صد
شرکت برتر کشور بوده است.از آنجا که نسبت مالکیت خودرو در کشور های در حال توسعه در مقایسه با کشور های پیشرفته پایین تر است میتوان پیش بینی کرد بزرگترین بازارهای مصرف انواع خودرو بویژه خودروی سواری را باید در این مناطق جستجو کرد .نسبت مالکیت خودرو در برخی نقاط جهان به این شرح است :

اتحادیه اروپا یک خودرو به ازای ۲/۲ نفر جمعیت ، کل اروپا یک خودرو به ازای هر ۳ نفر جمعیت ، امریکای شمالی و جنوبی یک خودرو به ازای ۲/۴نفر جمعیت ، اسیا یک خودرو به ازای ۴/۲۵ نفر جمعیت ، افریقا یک خودرو به ازای ۶۳ نفر جمعیت.
تجزیه و تحلیل این نسبتها به خوبی حاکی از ان است که نرخ رشد مصرف در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، محدود و در کشور های در حال توسعه بیشتر و بالاتر خواهد بود و این امر بویژه در کشور ها و مناطق پر جمعیت و وسیع مانند هند ، چین و ایران در آینده به وقوع خواهد پیوست.

تجزیه و تحلیل این نسبتها همچنین حاکی از ان است که بازارهای بالقوه وسیعی برای م

صرف انواع خودروی سواری در کشورهای در حال توسعه به وجود امده که علاوه بر گسترش بیش از پیش ابعاد صنعت جهانی خودرو بر ابعاد رقابتی این صنعت در اینگونه کشورها نیز خواهد افزود.
یکی دیگر از ابعاد مهم مربوط به صنعت خودرو و نقش ان در ایجاد اشتعال مولد است . امروزه در سطح جهان ده ها میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت خودرو سازی صنایع و خدمات مرتبط با آن مشغول به کارند و این امر در موقعیت استراتژیک این صنعت بسیار موثر است . به رغم رشد اتوماسیون و به کارگیری سطوح بالاتری از تکنولوژی ، سهم این صنعت در ایجاد اشتغال نه تنها کاهش نیافته بلکه از طریق معرفی عرصه های جدید برای طراحی و تولید افزایش نیز یافته و خواهد یافت . بر سهم خودرو و نقش آن در کسب ارتقای دستاوردهای فنی و تکنولوژی نیز نمیتوان بی اعتنا بود . در کشورهای صنعتی، صنایع نقش مهم و پیش برنده ای در اختراعات، ابداعات، نوآوریهای فنی، تکنولوژی و مدیریت داشته اند و صنعت خودرو در این مورد یک موقعیت ممتاز دارد . ابعاد وسیع صنعت خودرو از یک سو ،ارتباط ان با سایر بخشهای اقتصادی و صنعتی از سوی دیگر و تقاضای رو به تزاید مشتریان خودرو برای دستیابی به سطوح بالاتری از کیفیت، ایمنی ، آسایش و زیبایی دست در دست هم داده است تا این صنعت را به یک صنعت پیشرو و مبتکر تبدیل کند .
در این بخش به برخی از دستاورد های سالهای اخیر صنعت خودرو ، تیترواراشاره میکنم :
۱-گسترش جایگاه های ساخت داخل و تکیه به آنها به منظور تعمیق ساخت داخل قطعات.
۲-ایجاد و تجهیز مراکز تحقیق و توسعه و نائل شدن به دانش طراحی محصول .
۳- تنوع بخشی به محصولات به طوری که در سال ۶۸ فقط دو نوع خودروی سواری تولید می شده و در سال ۷۶ به ۵ نوع و در سال جاری (سال ۷۹ ) ۱۵ نوع خودرو در کشور تولید می شود
۴- رشد مستمر در تیراژ تولید به طوری که از تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودروی تولیدی در سال ۶۸ ، در سال ۷۶ به ۱۷۴ هزار دستگاه رسیده ایم.
۵- سرمایه گذاری وسیع برای آموزش و پرورش منابع انسانی .
۶- ایجاد صدها هزار فرصت شغلی مولد و پایدار .
این عملکرد در شرایطی تحقق یافته که این صنایع از نظر تخصیص و اعتبارات دولتی و پشتیبانی از سوی نظام بانکی در اولویت نبوده و منابع مالی لازم برای این مجموعه وسیع از اقدامات در نظر گرفته نشده است.

پیش اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در وزارت صنایع و معادن:

۱- حمایت از تولید خودرو با برند ملی
از انجا که بدون داشتن برند مستقل ، فقط سهم کوچکی از سود حاصل از فعالیت های مربوط به زنجیره طراحی و تولید خودرو عاید میشود وزارت صنایع و معادن از تولید خودرو با برند ملی حمایت میکند . از نظر این وزارتخانه خودروی ملی ،خودرویی است که بدون استفاده از نام تجاری خارجی ، بدون رعایت مقررات و تولید تحت لیسانس در داخل کشور راحی شده و با عمق ساخت حداقل ۶۰درصد تولید می شود . وزارت صنایع و معادن از طریق مشارکت در هزینه طراحی چنین خودرو هایی و نیز از طریق برقراری مشوق های صادراتی برای ان از طراحی و تولید خودرو با برند داخلی حمایت میکند .
۲- توسعه اقتصادی:

از انجا که بدون ایجاد زیر بنای مستحکم صنعت قطعه سازی و پایگاه های طراحی ، توسعه و ساخت داخل قطعات و زیر مجموعه های خودرو نمیتوان صنعت خودروی ملی موفق داشت و خوشبختانه صنعت قطعه سازی کشور که در تغییر رشد و توسعه سالهای اخیر صنعت خودرو سازی و همپای این صنعت رشد کرده میتواند گزینه مناسبی برای وسعه و رشد اقتصادی باشد .
وزارت صنایع و معادن از شبکه قطعه سازان کشور در جهت ورودبه شبکه های جهانی حمایت میکند و ایجاد و تقویت شرکت های طراحی ، مهندسی و تامین قطعات و نیز تست و ازمون انواع قطعات را تحسین مینماید .
وزارت صنایع و معادن از طریق برقراری مشوق های صادراتی برای قطعات برخردار از مزیت رقابتی و حمایت از گسترش همکاری قطع سازان برای مشترک سازی مجموعه ها ، تشویق و حمایت از قطعه سازان برای ورود به عرصه تجارت الکترونیک ، ساماندهی نظام داوری در مورد حل اختلاف در اجرای قراردادهای فی ما بین خودرو سازان و قطعه سازان و بالاخره حمایت از تشکیل و تقویت شرکت های طراحی مهندسی و تست در حوزه قطعه سازی خودرو این سیاست را دنبال و قطعه سازی در را ترویج خواهد کرد و از شرکت های خارجی طرف ایران به طورجدی برای تشکیل شرکت های مشترک و تولید قطعه سازی در ایران و صادرات ان حمایت خواهد کرد

.

۳- ارتقای کیفیت محصولات و تامین رضایت مشتری :
کیفیت اصلی ترین شاخص رقابتی در صنعت خودرو سازی است . این وزارتخانه از طریق پا فشاری بر استقرار سیستم استاندارد مدیریت کیفیت ، الزام شبکه قطعه سازی و خودرو سازی کشور برای طراحی استقرار نظام های ممیزی کیفیت درونی و دائمی ، طراحی استقرار نظام جایزه ملی کیفیت و بالاخره از طریق حمایت های تشویقی در مواردی که شاخص های کیفی محصولات ارتقا می یابد بر این موضوع متمرکز شده استد.
همچنین تلاش مستمر برای جلب رضایت مشتری ، تخصیص منابع لازم برای

تجهیز شبکه های خدمات پس از فروش ا استقرار نظام رسیدگی به شکایت در شرکت های خودرو سازی از جمله اقداماتی است که پیرامون این محور اساسی برنامه ریزی شده و در دست اجراست.
۴- بهبود تراز ارزی :
این محور از طریق سیاست گذاری های تشویقی برای عمق ساخت داخل که هزینه های ارزی خودروسازی را کاهش می دهد ،تشویق صادرات و تجدید نظر بر نظام تعرفه ای حاکم بر واردات خودرو، مدیریت میشود.
۵- کاهش مصرف سوخت و میزان آلودگی خودرو :
این محور اساسی نیز از ۴طریق دنبال خواهد شد :
• برنامه دوگانه سوز کردن خودرو ها
• بهینه سازی و جایگزینی خودرو های فرسوده
• برنامه های کاهش مصرف سوخت خودرو ها
• برنامه افزایش کیفیت
صنعت خودروی کشور ،امروزه یکی از پویا ترین بخش های صنعتی و اقتصادی است.هزاران میلیارد ریال سرمایه گذاری که بدون اتکا’ قابل توجه به منابع و اعتبارات بانکی و دولتی انجام شده ،همراه با چشم اندازی که برنامه های جامع و استراتژیک و سازماندهی شبکه کار آمدی از صنایع پیشین و پسین تصویر شده است ،أیندهی روشنی را برای این صنعت مدرن، اشتغالزا و تحول آفرین نوید می دهد.صنعت خودروی کشور ،امروزه در موقعیتی است که توان طراحی خودرو های جدید ،تنوع بخشی به محصولات ،رشد مستمر ۳۰ درصدی از تیراژ سالیانه تولید و تلاش برای کاهش قیمت محصول در أن نهادینه شده و امیدواریم با تلاش روز افزونتر مدیران این بخش و مساعدت و همراهی سایر ذینفعان بویژه دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد گام های موثر تری در این راه باشیم .
یاداوری این نکته را ضروری می دانم که به رغم توفیقات و دستاورد های خوب صنعت خودرو ،ضعف ها و نارسایی های جدی ،خصوصا در زمینه کیفیت و قیمت وجود دارد که امید واریم با اجرای سیاست ها و پیگیری مدیران ،مهندسان و کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان سریع تر برطرف و رضایت مشتریان تامین شود.

نگاهی به تولیدات شرکت ایران خودرو و سایر تولیدکنندگان خو

درو کشور :

۱- تعداد تولیدات خودرو ی کشور از سال ۷۲ تا پایان ۸۰

شرح ۷۲ ۷۳ ۷۴ ۷۵ ۷۶ ۷۷ ۷۸ ۷۹ ۸۰
سواری ۳۵۱۹۶ ۴۹۰۰۴ ۷۳۹۰۷ ۹۵۶۳۵ ۱۳۶۲۷۵ ۱۵۷۰۴۹ ۱۸۷۷۸۸ ۲۴۹۰۷۶ ۳۲۰۹۴۳
وانت ۱۴۶۳۴ ۱۲۷۳۴ ۷۸۳۳ ۱۴۶۹۸ ۲۴۱۶۷ ۳۳۸۳۱ ۳۸۶۰۰ ۳۴۵۷۰ ۴۳۶۵۵
مینی بوس ۲۴۰۴ ۱۱۰۴ ۳۳۶ ۲۲۳ ۱۳۴۴ ۵۰۵ ۹۳۰ ۲۹۹۶ ۱۰۱۰
اتوبوس ۸۸۶ ۹۲۵ ۱۰۶۷ ۱۰۴۹ ۹۹۴ ۲۴۷۶ ۳۸۴۸ ۲۴۶۸ ۱۳۹۱
کامیون ۳۹۶۷ ۲۹۸۴ ۲۷۳۳ ۴۱۰۱ ۴۸۱۰ ۵۲۷۸ ۳۹۷۹ ۴۴۲۸ ۶۲۹۴
دودیفرانسیل ۱۱۰۲۰ ۴۵۶۳ ۵۲۷۲ ۸۲۳۲ ۸۸۵۷ ۷۰۸۵ ۴۸۹۳ ۳۹۲۹

۰۸۳
جمع ۶۸۱۰۷ ۷۱۳۱۴ ۹۱۱۴۸ ۱۲۳۹۳۸ ۱۷۶۴۴۷ ۲۰۶۲۲۴ ۲۴۰۰۳۸ ۲۹۷۴۶۷ ۳۷۹۳۷۸

استراتژی صنعت خودروسازی در کشور از زبان مسئولین مربوطه ومطبوعات :

آقای مهندس جهانگیری وزیر صنایع ومعادن وقت :
سیاست اصلی ما وارد شدن بخش خصوصی در بخش خودروسازی ،جذب سرمایه گذاری خارجی ،تولید مشترک و افزایش قدرت قطعه سازان در عرصه های بین المللی است.
در بخش خودروهای جدید ،هیچ پروژه ای متوقف نشده و سیاست ما افزایش تولید خودرو در کشور است ،چرا که در حال حاضر در ایران به ازای هر ۱۸ نفر یک خودرو و در اروپا به ازای هر یک یا دو نفر ،یک خودرو وجود دارد و ما باید به استانداردها برسیم.
– ایران هفدهمین خودروساز بزرگ جهان
ایران اکونومیست:براساس آمار ارائه شده توسط انجمن سازندگان خودرو جهان، صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۰۵ رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داد. (۱۰/۵/۸۵)
به گزارش ایسنا، صنعت خودرو ایران که در ۱۰ سال اخیر شاهد رشد بالایی بود و پس از سال ۸۰ با رشد بیش از ۲۰ درصدی در تولید روبه‌رو بود، در سال ۲۰۰۵ شاهد کاهش شدت رشد خود بود؛ به طوری که رشد آن به چهار درصد رسید و براساس اطلاعات ارائه شده، در این سال ۸۱۷ هزار خودرو در ایران تولید شد. البته به دلیل عضو نبودن ایران در این انجمن، آمار تولید ارایه شده کشورمان کمتر از مقدارواقعی است.
براساس این رده‌بندی صنعت خودرو آمریکا با تولید ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه خودرو همچنان پیشتاز است، اما رشد این صنعت در آمریکا طی سال ۲۰۰۵ نسبت

به ۲۰۰۴ صفر گزارش شده است.
پس از آمریکا، صنعت خودرو ژاپن با رشد سه درصدی و تولید ۱۰ میلیون و ۷۹۹ هزار خودرو پیشتاز است و پس از ژاپن نیز آلمان با تولید پنج میلیون و ۷۵۷ هزار دستگاه قرار دارد. ضمن این که رشد آلمان هم مانند ژاپن حدود سه درصد است.
نکته مورد توجه در این آمار، قرارگیری چین در رتبه چهارمین تولیدکننده خودرو است؛ به طوری که این کشور با تولید پنج میلیون و ۷۰۷ هزار خودرو هم اکنون در حال باز کردن جای پای خود برای رقابت با تولیدکنندگان آمریکایی، ژاپنی و اروپایی است. البته هم اکنون بخش عمده‌ای از تولیدات صنعت خودرو چین مربوط به تولید و مونتاژ صنایع خودروسازی کشورهای غربی است، اما در این میان برندهای داخلی نیز در کشور چین در حال شکل‌گیری است.
به نظر می‌رسد خودروسازان آسیایی در حال بازکردن جای پای خود در جهان تولیدکنندگان عمده باشند؛ چراکه به جز چین، کشورهای هند، تایلند و کره نیز اوضاع مناسبی دارند و حتی تایلند و کره طی سال ۲۰۰۵ از تولیدکنندگان اروپایی پیشی گرفتند؛ به طوری که کره با

یک پله صعود به مکان پنجم رسیده و در سال ۲۰۰۵ حدود سه میلیون و ۶۹۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. رشد صنعت خودرو این کشور حدود هفت درصد گزارش شده است.
پس از صنعت خودرو کره، صنعت خودرو فرانسه قرار دارد که با افت سه درصدی تولید روبه‌رو و تولید آن نیز سه میلیون و ۵۴۹ هزار دستگاه گزارش شده است.
تغییری که در این جدول قابل توجه است، تغییر جایگاه ایتالیا با تایلند است؛ به طوری که تایلند با یک پله صعود و با تولید یک میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه و با رشد ۲۱ درصدی در مکان ۱۳ و ایتالیا با افت ۹ درصدی و تولید یک میلیون و ۳۸ هزار دستگاه در مکان ۱۴ قرار دارد.
البته شاید هنوز برگ برنده کشورهای غربی در صنعت خودرو، فرماندهی و طراحی مدل‌های جدید باشد؛ به گونه‌ای که برخی از آنها کارخانه‌های خود را به دلیل هزینه‌های کمتر به کشورهایی مانند ترکیه و تایلند انتقال داده‌اند.
کشور ترکیه نیز با رشد هفت درصدی و تولید ۸۷۹ هزار دستگاه در مکان ۱۶ قرار دارد.
بیشتر رشد صنایع خودروسازی جهان به ترتیب مربوط به پاکستان، رومانی و مصر با رشد ۶۸، ۵۹ و ۴۰ درصدی است و تولید این کشورها نیز به ترتیب ۱۵۶، ۱۹۴و ۶۹ هزار دستگاه اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای برتر تولیدکننده خودرو به این قرارند:
۱ـ آمریکا با ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه
۲ـ ژاپن با ۱۰ میلیون و ۷۹۹ هزار دستگاه
۳ـ آلمان با پنج میلیون و ۷۵۷ هزار دستگاه
۴ـ چین با پنج میلیون و ۷۰۷ هزار دستگاه
۵ـ کره جنوبی با سه میلیون و ۶۹۹ هزار دستگاه
۶ـ فرانسه با سه میلیون و ۵۴۹ هزار دستگاه
۷ـ اسپانیا با سه میلیون و ۱۲ هزار دستگاه
۸ـ کانادا با دو میلیون و ۷۱۱ هزار دستگاه
۹ـ برزیل با دو میلیون و ۳۱۷ هزار دستگاه

۱۰ـ انگلستان با یک میلیون و ۸۵۶ هزار دستگاه
۱۱ـ هند با یک میلیون و ۵۱۱ هزار دستگاه
۱۲ـ روسیه با یک میلیون و ۳۸۶ هزار دستگاه
۱۳ـ تایلند با یک میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه
۱۴ـ ایتالیا با یک میلیون و ۳۸ هزار دستگاه

۱۵ـ بلژیک با ۹۲۸ هزار دستگاه
۱۶ـ ترکیه با ۸۷۹ هزار دستگاه
۱۷ـ ایران با ۸۱۷ هزار دستگاه

– خودروهای فرسوده ولزوم جایگزینی آنها

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد : در حال حاضر بیش از ۵/۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد می کنند که حدود ۳/۳ میلیون دستگاه آنها بالای ۱۰ سال عمر دارند که فرسوده یا نیمه فرسوده هستند و در پنج سال آینده خودروی فرسوده تلقی می شوند.
گروه سایپا آغاز گر حرکت جمع آوری خودروهای فرسوده در کشور بوده است (گروه خودروسازی سایپا از بودجه خود مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال برای این منظور تخصیص داده که تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است) . در طرح جدید مصوب دولت که از رده خارج کردن ۲۰ هزار دستگاه است سهم گروه سایپا ۱۰ هزار دستگاه است که در این همایش چگونگی اجرای آن به نمایندگی های سایپا ارائه خواهد شد.
مهندس امیری مدیرعامل شرکت پارس خودرو: حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با جمع آوری سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه به ۱۰ سال زمان نیاز است .
جمع آوری سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو عزم ملی و حمایت دولت و مجلس را می طلبد.

وضعیت صادرات و واردات خودرو طی سال ۱۳۸۵ و مقایسه با سال قبل

صادرات صنعت خودرو
در سال ۱۳۸۵ در حدود ۳۹۹ میلیون دلار صادرات صنعت خودرو ( وسائط نقلیه سواری ، غیر سواری، لوازم و قطعات و تایر و تیوپ ) بوده است ، که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل این صنعت از رشدی معادل ۴۵ درصد برخوردار شده و بخش صنعت خودرو ۷۸ درصد صادرات صنعتی در سال ۱۳۸۵ را شامل می شود .

جدول مقایسه ارزش دلاری صادرات صنعت خودرو در سال ۱۳۸۵ و مقایسه با سال قبل
ارزش : میلون دلار
عنوان سال ۱۳۸۵ سال ۱۳۸۴ درصد تغییرات
ارزش در صد سهم ارز ش در صد سهم ارزش سهم از رشد

وسائط نقلیه سواری ۱۸۷ ۳۷ ۱۱۰ ۲۶ ۷۰ ۴۲۳
وسائط نقلیه غیر سواری ۹۷ ۱۹ ۸۰ ۱۹ ۲۱ ۰
جمع وسائط نقلیه ۲۸۴ ۵۶ ۱۹۰ ۴۴ ۴۹ ۲۷۳
لوازم و قطعات ۱۰۱ ۲۰ ۷۰ ۱۶ ۴۴ ۲۵

جمع وسائط نقلیه و قطعات ۳۸۵ ۷۶ ۲۶۰ ۶۰ ۴۸ ۲۶۷
تایر و تیوپ ۱۴۲ ۰۳ ۱۴۹ ۰۳ -۴۷ ۰
جمع انواع وسائط نقلیه ، قطعات و تایر و تیوپ ۳۹۹ ۷۸ ۲۷۵ ۶۴ ۴۵ ۲۱۹
جمع کل صادرات صنعتی ۵۱۰۰ ۱۰۰ ۴۳۱۳ ۱۰۰ ۱۸ –
ماخذ: آمار مقدماتی گمرک

صادرات صنعت خودرو شامل ۴ بخش وسائط نقلیه سواری ، غیر سواری ، لوازم و قطعات و تایر تیوپ می باشد که اجمالاٌ در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
وسائط نقلیه سواری : این بخش با صادرات ۱۸۷ میلیون دلاری خود نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده و از کل صادرات صنعتی ۳۷ درصد را سهیم شده است .
وسائط نقلیه غیر سواری : این بخش با صادرات ۹۷ میلیون دلاری خود نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۱ درصدی برخوردار بوده و ۱۹ از صادرات صنعتی را به خود اختصاص داده است .
لوازم و قطعات وسایط نقلیه : این قسمت با صادرات بیش از ۱۰۱ میلیون دلار و رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۲ درصد از کل صادرات بخش صنعت را شامل می شود.
تایر و تیوپ : این قسمت با صادرات ۱۴۲ میلیون دلاری و کاهش۴۷ درصدی کمترین سهم را با (۰۳) درصد از کل صادرات صنعتی را به خود اختصاص داده است .

لازم به ذکر است که جمع کل صادرات کالاهای صنعتی حدود ۵۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ بوده است .
واردات خودرو
طبق گزارشات رسمی از گمرک ج.ا.ایران ۶۲۷۸ دستگاه خودرو سواری به ارزش۱۰۴ میلیون دلار در اسفند سال ۱۳۸۵ وارد کشور شده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ازافزایش ۳۸۰و ۲۱۵ درصدی برخوردار بوده است .

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو:
ارزش صادرات خودرو و قطعات ایران خودرو تا پایان برنامه چهارم توسعه به ۲/۳میلیارد دلار می‌رسد). خبرگزاری جمهوری اسلامی ۸۵/۰۹/۲۷ (
ارزش صادرات محصولات ایران خودرو در سال گذشته ۱۵۰میلیون دلار بود در حالی که امسال در هشت ماه نخست سال این رقم تحقق یافته است.
طبق برنامه از پیش طراحی شده، تا سال ۲۰۱۵میلادی ارزش صادرات گروه صنعتی ایران خودرو به ۱۰میلیارد دلار خواهد رسید.
با راه‌اندازی خط تولید سمند در سوریه، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰درصد بازار مصرف این کشور در اختیار این محصول قرار گیرد.
مدیرعامل ایران خودرو در مورد بازارهای هدف محصولات ایران خودرو، افزود:
بازارهای خاورمیانه، کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه و شمال آفریقا، بازارهای هدف این شرکت هستند.
ایران خودرو با راه‌اندازی کارخانه‌های تولید سمند در سوریه، بلاروس و آذربایجان، همکاریهای مشترک صادراتی را با شرکای تجاری خود آغاز کرده است.

منطقی در خصوص کارخانه تولید سمند بلاروس نیز گفت: با رعایت استاندارد های لازم، محصولات این شرکت به کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه، روسیه و اروپای شرقی صادر خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو:
خراسان به پایگاه صادرات خودرو به آسیای میانه تبدیل می‌شود

۸۴/۳/۲ – – آسیا
افتتاح کارخانه ایران خودرو خراسان حاصل تلاشی است که جهت حضور گسترده در بازارهای آسیای میانه و در آغاز مرحله توسعه و تکامل صنعت خودرو، در شمال شرق کشور به بار نشسته است.
برنامه توسعه استان های شمال شرق کشور با بهره‌برداری از فاز اول پروژه ایران خودرو خراسان، کلید می‌خورد .

صنعت قطعه سازی در استان خراسان با ورود صنعت خودروسازی در این استان، متحول شده است.
این پروژه از ظرفیت بسیار بالایی برای استان برخوردار است که علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی برای منطقه، استعداد جذب نخبگان دانشگاه های صنعتی کشور به ویژه دانش آموختگان و متخصصان استان خراسان را خواهد داشت.
منطقی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری کامل ایران خودرو خراسان، شهرک صنعتی بینالود به یک پایگاه صادراتی خودرو برای کشورهای همسایه تبدیل شود .

مدیر عامل شرکت ایران خودرو :صادرات خودرو به ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش می یابد
(یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶)
با برنامه ریزیهای انجام شده میزان صادرات خودرو کشور در سال ۱۳۹۵ به ششصد هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
” سال ۸۵ حدود ۲۵ هزار خودرو تولیدی کشور به خارج صادر شد که در سال جاری به پنجاه هزار دستگاه می رسد.
منطقی ارزش صادرات خودرو در سال ۸۶ را پانصد میلیون دلار اعلام کرد که معادل کل صادرات خودرو در سال ۸۵ است.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در ۲۵ سال اخیر میزان صادرات کشورها از ۲۰۰ میلیارد دلار به ۶۰۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است ، گفت : براساس پیش بینی های مراکز مهم اقتصاد جهانی در دهه اینده ۷۵ درصد صادرات متعلق به ۱۳۰ کشور خواهد بود.

مدیر عامل ایران خودرو کسب توانمندی ها برای رقابت با کالاهای تولیدی سایر کشورها را در ارتقای جایگاه صادراتی کشور مهم خواند و گفت : باید با کاهش قیمت تولید کالا و افزایش بهره وری تلاش کنیم توان رقابتی کشور را در صادرات افزایش دهیم.
منطقی با اشاره به اقدامات ایران خودرو برای کاهش هزینه های تولید در شرکت ایران خودرو گفت : هم اکنون برای هر خودرو ۴۲ ساعت وقت و کار صرف می شود که با برنامه ریزی های انجام شده در سالهای آینده به ۲۷ ساعت و سطح استاندارد های جهانی خواهد رسید.

تولید خودرو در ایران ۱۶درصد افزایش یافت۸۶/۰۹/۱۸
میزان تولید خودرو در کشور در ماه‌های فروردین تا آبان ۸۶در مقایسه با 

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن به نقل از دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیروی محرکه، در این مدت ۶۶۲هزار و ۱۷۷دستگاه انواع خودروی سواری شامل پراید نسیم‌وصبا ۱۱۵هزارو ۶۳۹دستگاه،پراید نسیم و صبا گازسوز ۱۱۲هزار و ۴۲۱دستگاه،پراید مونتاژنسیم وصبا (پارس خودرو) ۸۵هزارو ۵۵۶دستگاه،پژو ۲۰۶تعداد ۵۱هزارو ۴۱۷دستگاه، پژو آردی گازسوز ۴۹هزارو ۸۴دستگاه ،پژو ۴۰۵گازسوز ۴۰هزار و ۵۴۴دستگاه،سمند ۳۹هزارو ۸۹۲دستگاه و پژو پارس ۳۵هزار و ۸۰۵دستگاه تولید شد.
این گزارش حاکیست :در گروه خودروهای دو دیفرانسیل با تولید چهارهزار و ۳۵۵دستگاه رشد ۹۶درصدی ، در گروه خودرو ون با تولید یک هزارو ۱۱۹دستگاه رشد ۲۰۴درصدی ، در گروه مینی بوس باتولید هزارو ۲۶۳دستگاه رشد ۴۶درصدی ،گروه کامیون با تولید ۱۴هزارو ۴۹۴دستگاه رشد ۳۸درصدی و در گروه وانت نیز با ۱۰۴هزار و ۴۶دستگاه رشد ۱۵درصدی ثبت شد.
آمار تولید خودرو در هفت ماهه اول سال۸۶،
خبرگزاری دانشجویان ایران

تولیدخودرو در هفت ماهه امسال ۵۹۰ هزار و ۶۶۰ دستگاه بود؛ همچنین تولید خودرو سواری نیزدر این مدت ۴۹۹ هزار و ۵۶۵ هزار دستگاه و تولید وانت ۷۸ هزار دستگاه بود.
در مهرماه امسال، بیشترین تولید نیز متعلقبه خودرو پراید با تولید بیش از ۳۷ هزار دستگاه بود. در مجموع هفت ماه نیز ۲۳۷ هزاردستگاه از این خودرو تولید شد که این تعداد بیش از تولید یک سال خودرو پیکان – پرتیراژترین خودرو – در سال‌های گذشته بود. با این آمار به نظر می‌رسد امسال تولیدپراید که دارای تکنولوژی دهه ۸۰ میلادی است، به بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه برسد؛
حالآن که بسیاری معتقدند تولید این خودرو با توجه به وضعیت ایمنی و موتور آن بیش ازاین نباید ادمه یابد؛ اما به هر حال با توجه به تیراژ پایین تندر (ال -۹۰) تا سهسال آینده که دارای تکنولوژی سال ۲۰۰۵ است، به نظر می‌رسد پراید تا آن زمان همچنانپیشتاز باقی بماند.

گروه خودرو‌سازی سایپا در این مدت ۲۸۹هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو تولید کرد و این در حالی است که ایران خودرو با تولید ۲۷۵هزار و شش دستگاه همچنان از سایپا عقب است.
پرتیراژترین خودرو شرکت ایران خودرو هم دراین مدت پژو ۴۰۵ با تولید ۷۱ هزار و ۱۲۱ دستگاه بود.
تولید پژو آردی با کمک ورود مدل جدید آن – روآ – وتغییر موتور، با فروش خوبی روبه‌رو بوده است؛ به طوری که با تولید ۴۴ هزار و ۳۵۶دستگاه، دومین خودرو پرفروش این شرکت است.
تولید پژو ۲۰۶ به عنوان یکی از خودروهای محبوبایرانی بیش از ۴۲ هزار دستگاه بوده است. همچنین تولید پژو پارس در این مدت ۳۱ هزارو ۷۵۶ دستگاه بود.
تولید خودرو سمند نیز در این مدت ۲۹ هزار و ۲۰دستگاه بود و این در حالیست که صادرات ا

ین خودرو آغاز شده است و برخی عنوان می‌کنندکه افزایش قیمت این خودرو در چند ماه اخیر به دلیل صادرات چند هزار دستگاهی اینخودرو بوده است.
تولید خودرو‌های گازسوز در این شرکت نیز ۵۳۰دستگاه پژو ۴۰۵، ۷۸۰۸ دستگاه سمند و ۱۲۳۷ دستگاه پژو آردی بوده است.
با توجه به آمار تولیدات این شرکت و این که اینشرکت برنامه امسال خود را تولید ۶۰۰ هزار دستگاه اعلام کرده است، تولید ۲۷۳ هزاردستگاه در این مدت از عقب بودن این شرکت از برنامه تولید خود حکایت دارد. همچنین تولید پیکان وانت نیز در ایران خودرو طی این مدت بیش از ۴۵ هزار دستگاه بود.
شرکت سایپا که هم اکنون رکورددار تولید خودرو درایران شده است نیز در کنار تولید پراید، ۱۰ هزار و ۶۹۹ دستگاه ریو و ۸ هزار و ۲۷دستگاه زانتیا در سایپا و ۸۵۶ دستگاه ماکسیما و ۶ هزار و ۵۱۶ دستگاه پی.کی در شرکت پارس خودرو تولید کرده که نشان‌دهنده کاهش تولید ارزان‌قیمت‌ترین خودرو ایرانی است. جالب این که مسوولان از توقف تولید آن در پایان سال خبر می‌دهند.
همچنین زامیاد – دیگر خودروساز گروه سایپا – بیشاز ۲۴ هزار دستگاه وانت نیسان زامیادی و۷۰ دستگاه ون دیلی تولید کرده است. از طرفی پارس خودرو نیز به عنوان یکی دیگر از خودروسازان گروه سایپا بیش از هزار دستگاه خودرو دو دیفرانسیل تولید کرده است.
در کنار تولید دو شرکت بزرگ خودرو‌سازی ایران،کرمان خودرو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی خودرو‌سازی در ایران نیز طیاین مدت ۹۸۰دستگاه فولکس گل در گروه بم، ۱۲۴۱ دستگاه هیوندایی ورنای و ۵۶۴ دستگاههیوندایی اونته در گروه راین تولید کرده است. تولید فولکس واگن در این شرکت نیز بهشدت کاهش داشته است.

بر اساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، در هفت ماهه امسال همچنین ۱۲۸۹ دستگاه مزدا در بهمن، بیش از ۶۰۰ دستگاه پروتن در زاگرس خودرو و ۹۸۵ دستگاه ماتیز چینی در گروه مدیران خودرو تولید شد. ضمن این که تولیدخودرو‌های تجاری نیز در این مدت ۹۱ هزار و ۹۵ دستگاه بود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.