مقاله در مورد بررسی سیستم خرید و انبار داری


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بررسی سیستم خرید و انبار داری دارای ۱۳۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی سیستم خرید و انبار داری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی سیستم خرید و انبار داری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی سیستم خرید و انبار داری :

بررسی سیستم خرید و انبار داری

مقدمه :
گام نخست برای هر تحقیق انتخاب یک موضوع تحقیق می باشد که به صورت یک فکر در ذهن محقق شکل می گیرد و بایستی موضوعی که انتخاب می کنیم برایمان کم وبیش شناخته شده باشد به شکلی که برایمان پیش زمینه ای ایجاد نماید تا بتوانیم در ادامه تحقیق راحت تر با موضوع ارتباط برقرار کنیم .

برای انتخاب موضوع بایستی شرایط و امکانات و اطلاعات پیرامون آن موضوع را سنجید تا مبادا به موانعی برخوردکنیم که مانع از تکمیل شدن یک تحقیق مفید گردند . بایستی کوشید موضوع را به بهترین شکلی باز کرد و شرح داد تا آنکه بتواند یک مرجع مفید و مناسب برای آیندگان باشد . برای رسیدن به جوابهای خوب و سودمند از یک تحقیق بایستی روشهای تحقیق مناسب را در نظر گرفت و از منابع مطلوب برای تحقیق بهره گرفت .

تعریف موضوع تحقیق :
همه ما بارها به خرید رفته ایم و به تهیه احتیاجات خود پرداخته ایم , زمانی ضرورت خرید را احساس می کنیم که نیاز به یک قلم جنس خاص برای رفع مشکلی که پیش آمده است داریم . سعی می کنیم ابتدا از نبود آن آگاه شویم و میزان نیاز را بسنجیم و سپس اقدام به خرید کنیم .
خرید کردن شرایطی را می طلبد حتی اگر برای رفع نیازهای عادی منزل و شخص صورت پذیرد , ابتدا باید میزان نیاز , کیفیت مناسب , قیمت دلخواه و زمان مطلوب را بررسی کنیم ودر گام نهایی آن را از یک منبع مطمئن و قابل اطمینان خریداری نماییم .

در سیستم خرید و انبارداری در یک کارخانه بزرگ نیز همان اصول ابتدایی که در هر خانه ای استفاده می شود به کار می رود , مانند اینکه : بهترین منبع , بهترین قیمت , بهترین کیفیت , بهترین کمیت , بهترین زمان برای خرید کدام است ؟
البته روش کار در کارخانه های بزرگ پیچیده تر می باشند و به همان سادگی که برای منزل خرید می کنیم اتفاق نمی افتد و به همین جهت نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و باید بهترین روشها و فنون برای انجام این کار صورت بپذیرد , در غیر این صورت از مجموعه کل سازمان نمی توان انتظار بهترین عملکرد را داشته باشیم .

مجتمع صنعتی سیمان اصفهان در دو مرحله و در سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۷ مورد بهره برداری قرار گرفت و در شهرابریشم واقع شده است و دارای ظرفیت تولید روزانه ۷۵۰۰ تن سیمان می باشد . مواد اولیه اصلی کارخانه مثل خاک ، آهک ، گچ از معادن داخل کشور تامین می گردد .
در این تحقیق سعی خواهیم نمود تا سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان اصفهان را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ، یعنی با داشتن یک نگرش سیستمی به بخش خرید و انبارداری و در کل به سازمان بررسی کنیم و ببینیم در این سازمان رعایت اصول و موازین ۵ گانه خرید ، سیستم سفارش کالا ، سیستم کدگذاری، کنترل موجودی انبارگردانی به چه شکلی انجام می پذیرد .

اهمیت و ارزش تحقیق :

برای آنکه دیدی وسیع نسبت به آنچه قصد انجام آنرا داریم پیداکنیم ، بایستی به تحقیق و مطالعه دست بزنیم ، همیشه مطالعه باعث روشنتر شدن موضوع می شود و انجام آنرا باسهولت بیشتری امکان پذیر می کند . ما باانجام یک تحقیق ساده و مفید خواهیم دانست در کجا قرار گرفته ایم ، امکاناتما چیست ، به چه چیزهائی نیاز داریم ، چه اقداماتی باید انجام دهیم ; و راهکارهای مناسب را در نظر خواهیم گرفت .
تحقیق مفید و ارزشمند بالطبع نتایج عالی و سودمندی در پی خواهد داشت و ارزش تحقیق و اهمیت آن زمانی خواهد بود که گره از کاری بازگشاید و علمی و واقع گرایانه باشد و منجر به سودآوری و بهره وری گردد .
در چارچوب موضوع خرید و انبارداری همواره نیازمند تحقیق و مطالعه و آگاهی از ش

رایط موجود و تحولات احتمالی هستیم . هنگام خرید نیازمند آن هستیم که به شناسایی منبع مناسب , کیفیت و کمیت مناسب , قیمت مناسب ، زمان مناسب بپردازیم . شناسایی تمام این موارد مستلزم تحقیق و مطالعه است . انباردار همیشه باید از موجودی انبار آگاه باشد و اطلاع دقیقی را در اختیار مسولین مربوطه در خط تولید و واحد تدارکات خرید قرار دهد .
با نگاهی به فعالیتهای صنعتی و روند این فعالیت در سازمانها , پی می بریم که همه آنها با اتکا بر یک سری عوامل اساسی و عمده همچون تکنولوژی , سرمایه , مواد اولیه , نیروی انسانی سعی در افزایش میزان سود آوری خود دارند . در همین رابطه وظیفه اصلی مدیریت نیز ایجاد بهترین ترکیب از این عوامل است . عدم تهیه مواد اولیه لازم , در زمان مورد نیاز , به میزان مطلوب و کیفیت و قیمت مناسب منجر به کاهش چشمگیر سود دهی در صنعت می گردد . چرا که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی تولید شده است بنا بر این بیشترین تاثیر و اهمیت خرید زمانی است که با شرایط پنجگانه انجام شود .

اهداف تحقیق :
هدف اصلی این تحقیق بررسی سیستم خرید و انبار داری مجتمع صنعتی اصفهان می باشد . بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم خرید و انبار داری این شرکت ، مدیران و برنامه ریزان و مسئولان آن بخش را کمک خواهد کرد تا تصویر بهتر و روشن تری از وضعیت موجود خود داشته باشند ونقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و هر چه بهتر و موثر تر بتوانند در جهت انجام وظایف محوله خود گام بردارند .

لذا با توجه به موضوع تحقیق هدف بررسی نکات زیر است :
– طراحی انبارها و حفاظت وایمنی آنها در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان .
– رعایت اصول و موازین پنجگانه خرید در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان .
– کنترل موجودی مجتمع صنعتی سیمان اصفهان .
– عملیات مربوط به نگهداری و سرویس دهی انبارها در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان.
– سیستم سفارش مجتمع صنعتی سیمان اصفهان .
– سیستم کد گذاری کالا در مجتمع سیمان اصفهان .

– انبار گردانی در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان .
همچنین در بیان اهداف شخصی به منظور بررسی سیستم خرید و انبار داری در مجتمع صنعتی سیمان آبیک به عنوان تحقیق ام , می توانم دو دلیل را ذکر کنم : دلیل اول _ علاقه ای بود که نسبت به موضوع خرید و انبارداری داشتم .
دلیل دوم _ آشنایی بود که با یکی از مهندسان رده بالای این جتمع صنعتی داشتم و این کار من را آسان و از نظر کیفی مفیدتر می نمود .

کاربرد نتایج تحقیق :
تحقیقات همواره گره گشای مسائل پیچیده صنعتی بوده اند حتی ضعیف ترین تحقیق می تواند جرقه ای در ذهن یک اهل فن , مدیر و متخصص ایجاد نماید و باعث یافتن راهکاری مناسب برای مشکلات گردد .
کاربردهای بسیاری را می توان از یک تحقیق مربوط به بخش های خرید و انبار داری منجمله این تحقیق انتظار داشت که می توان تعدادی را به شرح ذیل نام برد :
۱- کمک به طراحی مناسب و بهینه انبارها .
۲- کمک به مدیران در جهت رسیدن به ترکیبی مناسب از عوامل و موازین
پنجگانه خرید .
۳- تحلیل درستی از عملیات خرید چه داخلی وچه خارجی که باعث می شود
از مشکلات و روشهای صحیح آگاهی حاصل شود .
۴- کمک به انتخاب بهترین سیستم سفارش دهی کالا .
۵- باز نگری و اصلاح عملیات نگهداری وسرویس دهی انبار .
۶- انتخاب بهترین شیوه مربوط به نقل و انتقال و کد گذاری اجناس .
۷- آشنایی با نحوه انبار گردانی و برخورد با تعداد مغایرت .
۸ – آگاهی از لزوم پیاده سازی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS).
۹- آگاهی از چگونگی کاهش دادن هزینه های انبار داری .

۱۰- انتخاب شیوه مناسب محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا در انبار .

سوالات اساسی تحقیق :
در تحقیق فوق می خواهیم در حد توان و به صورت جامع و مفید به سوًالات اساسی زیر پاسخ دهیم :
۱- طراحی انبارها و حفاظت و ایمنی آنها در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه صورتی است ؟
۲- عملیات مربوط به خرید در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه صورت انجام

می شود ؟ و آیا اصول و موازین پنجگانه خرید در آن رعایت می شود ؟
۳- سیستم سفارش در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه نحوی انجام می شود ؟
۴- نحوه انجام کد ینگ اجناس در انبارهای مجتمع سیمان اصفهان به چه شیوه ای انجام می شود ؟
۵ – عملیات مربوط به نگهداری و سرویس دهی انبارها در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه صورت انجام می شود ؟
۶- کنترل موجودی در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه شکل و با چه ابزارهایی انجام می شود ؟
۷- انبار گردانی در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان به چه شکلی انجام
می شود ؟

روش تحقیق :
روشهای گرد آوری اطلاعات از مراحل مهم در انجام یک تحقیق است . هر چه درستی و دقت اطلاعات بیشتر باشد , احتمال شناخت واقعیات و دستیابی به راه حل مناسب برای حل مشکلات احتمالی بیشتر خواهد بود ولزوم دستیابی به اطلاعات دقیق و صحیح انتخاب روش صحیح جمع آوری اطلاعات است .
تحقیق حاضر از نوع تحقیق توصیفی است . در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات , علاوه بر استفاده از منابع کتابخانه ای همچون کتاب , مجلات , اسناد و مدارک بایگانی و آرشیو های مجتمع استفاده شده است . علاوه بر این در انجام تحقیق فوق استفاده از جداول و نمودارهای سازمانی کمک بسیار قابل توجهی به محقق نموده است . باید اضافه نمود که مشاهده و مصاحبه هم به عنوان دو ابزار اصلی برای انجام این تحقیق استفاده شده است .

واژههای کلیدی :
سیستم – سیستم عبارتست از یک کل با اجزا مرتبط به هم که تمامی اجزا در جهت نیل به هدف مشترک بایکدیگر همکاری دارند .
خرید – خرید جریانی است که طی آن , خریدار تلاش می کند تا مواد اولیه , قطعات یدکی , خدمات و ملزومات را در بهترین کیفیت به عالی ترین قیمت , مناسب ترین کمیت , از بهترین منابع تهیه و خریداری نماید .
انبار – انبار محل و فضایی است که یک یا چند نوع کالای بازرگانی و صنعتی

مواد اولیه و فرآوردهای مختلف در آن نگهداری شود , آن هم بر اساس سیستم صحیح طبقه بندی .
انبارداری – انبارداری فعالیتی است پر مسولیت با اهمیتی بسیار که طی آن انبار دار موظف است محصولات و قطعات را دریافت و ورود و خروج مواد را به دقت کنترل و تنظیم موجود ی و تحویل به موقع سفارش را با دقت و سرعت عمل انجام دهد . همچنین انبارداری فعالیتی است که ارتباطی تنگاتنگ با بخشهای خرید و تولید دارد .
اصول و موازین پنجگانه خرید (۵R) – اصول اساسی جهت تامین نیازهای موسسه به صورت مطلوب در جهت سود آوری موسسه , که شامل کیفیت مطلوب , کمیت مطلوب , زمان مطلوب , منبع مطلوب و قیمت مطلوب می شود .
کد گذاری _ رویه سیستمی که به وسیله آن اطلاعات و نشانه های مورد نیاز از شخصی به شخص دیگر و یا از نقطه ای به نقطه ای دیگر به صورت خلاصه منتقل می گردد .
کنترل موجودی __ فن نگهداری کالا در سطح بهینه .

خلاصه :
در این فصل به تعریف موضوع تحقیق که بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع صنعتی سیمان اصفهان بود پرداختیم و طی آن تلاش نمودیم به اهمیت و ارزش بخش خرید و انبارداری اشاره کنیم و کاربردهایی که می توان از نتایج این تحقیق برشمارد را عنوان نمودیم و به طرح سوالات اساسی پرداختیم که بایستی در فصل تجزیه و تحلیل به آنها پاسخ دهیم . و روشهای تحقیق را عنوان نمودیم و به تعریف واژه های مربوط به موضوع تحقیق پرداختیم .

مباحث فصول بعدی :
فصل دوم به ادبیات موضوع می پردازد که شامل سه بخش مباحث نظری , پیشینه تحقیق و تاریخچه مجتمع صنعتی سیمان اصفهان می باشد . در فصل سوم روش تحقیق توضیح داده می شود و روش های جمع آوری اطلاعات مطرح می گردد .
فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد و در نهایت در فصل پنجم با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده , نتایج تحقیق بیان شده و پیشنهاداتی ارائه می گردد .

مقدمه :
تحقیقی قابل احترام و ارزش است که بتواند به راحتی منظور و هدف خود رابه مخاطب بیان کند . پس بنابراین محقق باید قلم شیوایی را بکار گیرد و همچنین سعی کند خود تمام اصطلاحات و الفاظ تخصصی که ممکن است تفهیم مطلب را برای مخاطب دچار مشکل نماید خوب تعریف کند و در جای صحیح بکارگیرد .
به طور کلی میتوان گفت ادبیات مخصوص یک تحقیق می تواند آنرا جذاب ، مفید و عامه پسند نماید . بگونه ای که حتی دیگران را در انجام تحقیقیاتی در آن زمینه یاری نماید .

ه از لحاظ بار معنایی نیز واژه های کلیدی به شمار آیند ، بنابراین لازم دیده شدکه توضیحاتی کوتاه در تعریف از این کلمات در اینجا داشته باشیم .
در فصل فوق همچنین پیشینه ای از تحقیقات انجام شده در زمینه خرید و انبارداری ارائه می نمائیم . همچنین به معرفی مجتمع صنعتی سیمان اصفهان در بخشی دیگر از تحقیق در این فصل خواهیم پرداخت .

بخش یک- مباحث نظری:
تعاریف:
سیستم- سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزای به هم وابسته که به علت وابستگی حاکم بر اجزای خود، کلیت جدیدی را احراز کرده ، ضمن پیروی از نظم و سازمان خاص در جهت تحقق هدف معینی که دلیل وجودی آن است، فعالیت کند. مانند سیستم بدن انسان، سیستم آموزشی کشور.
هر سیستم از اجزائی به وجود آمده است و هر جز‏ از اجزای نقش ویژه ای را بر عهده دارد. عناصر اساسی سیستم، عبارتند از: درونداد (داده)، فرآیند تبدیل، برونداد(ستاده)و بازخور. سیستم با ترکیبی که گفته شد، از محیطی که درآن محاط شده است تأثیری می پذیرد و برآن اثر می گذارد.
در یک نگرش سیتماتیک به سازمانها، چهار نوع ورودی از محیط دریافت
می دارد، که شامل (مواد، نیروی انسانی، منابع مالی و اطلاعات) است .سازمان

این ورودی ها را با دراختیار گرفتن تکنولوژی تبدیل کرده و تغییر شکل می دهد، و سپس آنها را از نو بصورت (کالا و خدمات، سود و زیان، رفتار کارکنان و اطلاعات اضافی) به محیط آورده و در نهایت بر حسب زوجیهای خود، باز خورد لازم را از محیط دریافت می دارد.
در یک طبقه بندی از سیستم آنرا به دو قسم سیستم باز که با محیط خود در ارتباط است و سیستم بسته که با محیط خود ارتباط برقرارد نمی کند در نظر می گیریم.
هر جزء در سیستم از مسئولیتی مشخص و تعیین شده برخوردار است و عملکرد های خاص هر یک هر چند متفاوت، اما باعث حرکت کل سیستم به سوی هدف می گردد.
خروجی سازمان ورودی

شکل شماره ۱-۲ ، سیستم
خرید – خرید جریانی است که طی آن، خریدار تلاش می کند تا مواد اولیه، قطعات یدکی، خدمات و ملزومات را در بهترین کیفیت، عالی ترین قیمت و مناسب ترین کمیت، از بهترین منابع تهیه و خریداری نماید.

اهداف بخش خرید:
۱- حمایت از واحدهای عملیاتی مؤسسه از طریق جریان مداوم و منظم مواد و خدمات.
۲- به حداقل رساندن زیان ناشی از فساد و از مدافتادگی و سرقت موجودیها در مؤسسه.
۳- تهیه و شناسائی و تعیین جایگزینی مطمئن برای عرضه کالاها و مواد و; .
۴- بر قرار روابط مداوم و خوب با فروشندگان کالاها تا رفتار حمایتی فروشندگان را موجب گردد.
۵- ایجاد هماهنگی کامل با سایر ادارات مؤسسه.

۶- کمک در بهبود و توسعه سیاستها و روشهایی که رسیدن به اهداف دیگر را به نازلترین قیمت میسر می نماید.

۷- خرید عاقلانه و رقابتی .

اصول و موازین پنجگانه خرید:
بی تردید، یکی از وظایف بخش خرید، تأمین نیازهای مؤسسه بصورت مطلوب در جهت سود آوری بیشتر است. برای دستیابی به این هدف رعایت موارد زیر امری ضروری است:

۱-کیفیت مطلوب
عبارت کیفیت مطلوب به مفهوم مناسب بودن محصولات و کالا در جهت مقاصد تعیین شده است. با توجه به این نکته که هرچه کیفیت مرغوبتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

۲-کمیت مطلوب

انجام خرید در حجم مناسب در گرو آشنایی کامل با تمامی بخشهای سازمان و نیازهای آن می باشد. خرید به میزان اضافی، سبب افزایش هزینه های انبار داری و راکد شدن بخشی از سرمایه های جاری شرکت می گردد. و خرید به میزان کمتر باعث ایجاد وقفه در خط تولید می گردد.

۳-قیمت مطلوب
یکی از مؤثرترین عوامل در خرید، قیمت می باشد.
برای دستیابی به قیمت مناسب و معقول، رعایت این موارد الزامی است:
الف- تحقیق و مطالعه همه جانبه و گسترده در زمینه قیمتها در سطح بازار
ب- برقرار رابطه ای صحیح، سالم و وسیع با فروشندگان و تولید کنندگان.

۴-زمان مطلوب
هدف از خرید، در وقت و زمان مناسب، کاهش تغییرات نامطلوبی است که معمولاً در سطح قیمت، در وضعیتها وزمانهای متفاوت رخ می دهد.

۵-منبع مطلوب
از میان فروشندگان، بهترین و مطمئن ترین آنها، یعنی فروشندگانی که نسبت به تعهدات خود پایبند هستند را انتخاب می کنیم . برای دستیابی به یک منبع مناسب باید برنامه های صحیح و مطالعات همه جانبه و عمیقی داشت.

وظایف و مسئولیتهای بخش خرید:
۱- بخش خرید موظف است، نسبت به خریدهای ضروری سازمان با عنایت به محدودیتهای حاکم بر سیستم اقدام نماید.
۲- کسب اطلاعات دقیق، با توجه به نیازهای متفاوت سازمان و نیز نیازهای مصرف کنندگان.
۳- واحد خرید نماینده مستقیم و بلامنازع شرکت در مذاکرات خرید و انعقاد قرار دادهاست.
۴- مسئولیت تعیین منبع یا منابع خرید به عهده واحد خرید است.

۵- بررسی قیمتهای موجود و شرایط دقیق خرید و چگونگی اخذ ضمانتها

ارتباط بخش خرید با بخشهای دیگر:
اجزای سیستم سازمان بخشهایی چون مالی، تعمیر و نگهداری، انبارها، تدارکات، تولید و غیره با هم در تعاملند . تبادل اطلاعات بین اجزاء و واحدهای سازمان پایه سیستم اطلاعاتی مناسب بشمار می رود. اطلاعاتی که به بخش خرید می رسد را می توان به سه دسته تقسیم نمود:
الف) اطلاعاتی که از بیرون به بخش خرید می رسد عبارتند از :
– امکانات تولیدی فروشنده.
– منابع تأمین مواد اولیه.
– شرایط عمومی بازار و وضعیت مواد اولیه درآن.
– امکانات حمل ونقل و هزینه های آن.
ب) اطلاعاتی که از بخش خرید به قسمتهای مؤسسه می رسد عبارتند از :
– اطلاعات مدیریت از شرایط اقتصادی بازار.

– اطلاعات مربوط به کیفیت به امور تولید.
– اطلاعات مربوط به سفارشات به انبار.
– اطلاعات مربوط به قراردادها به امور حقوقی.
ج) اطلاعاتی که از داخل مؤسسه به بخش خرید داد می شود عبارتند از :
– میزان موجودی مؤسسه .

– امکانات حمل و نقل داخلی مؤسسه.
– تصمیمات متخذه توسط، مدیران رده بالا.

فرآیند یا مراحل خرید خارجی:
مراحل خرید خارجی به شرح زیر می باشد :
۱- بررسی نیازمندیها و برنامه ریزی جهت آنها و تهیه برنامه سفارش خرید مناسب.
۲- بررسی راه حلها یا گزینه های متعدد( بسازیم،بخریم اگر آری از چه طریقی اجاره کنیم و;) .
۳- مکاتبه و تماس با فروشندگان.
۴- گرفتن Quotationیا Offerاز فروشندگان.
۵- گرفتن پیش فاکتور یا Proforma)Invoice) از فروشندگان.
۶- تکمیل فرم درخواست ثبت سفارش در مراکز تهیه و توزیع کالا.
۷- بیمه کردن کالا و اخذ شماره اعتبار.

۸- تخصیص ارز وگشایش اعتبار و دریافت اسناد حمل طبق توافق.
۹- ارسال کالا و ورود آن.
۱۰- ترخیص کالا.
انبار- به ساده ترین بیان انبار فضا و مکانی است که درآن عمل نگهداری صورت می پذیرد.
انواع انبارها :
انبارها را بر مبناهای متعددی دسته بندی می کنند:
الف) بر اساس چگونگی شکل ظاهری ساختمان:
۱- انبارهای باز- که به صورت فضایی بی حفاظ یا محصور بو

ده و معمولاً برای نگهداری کوتاه مدت یا بلندمدت،مورد بهره برداری قرار می گیرد.
۲- انبارهای کاملاً پوشیده- فضائی کاملاً بسته والبته با رعایت کامل مسائل ایمنی در زمان ساخت.
۳- انبارهای سرپوشیده- این انبارها ، در واقع به صورت سقفی است که بر
پایه هایی مستحکنم استوار بوده و برای حفاظت کالا از آفتاب یا باران و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
ب) بر اساس انواع کالاهائی که قرار است در آن نگهداری شود:
۱- انبار مواد خام.
۲- انبار محصولات ( شامل کالای ساخته شده و در جریان ساخت).
۳- انبار ضایعات.
۴- انبار قطعات یدکی.

جایگاه انبار:
سازماندهی سازمانهای مختلف بنابر نیازهای آنها متفاوت است. گاه در بعضی از موسسات انبار مستقیماً زیر نظر مدیر عامل قرار دارد و تحت نظر مدیر انبار نیز انبارهای مختلف مانند: انبار مواد، قطعات، محصولات، ضایعات و ; قرار دارد. در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی معمولاً واحد انبار تحت نظر تدارکات و یا کارپردازی که خود نیز یکی از واحدهای تابعه امور اداری است انجام وظیفه می نماید.

اهداف و وظایف انبارها:
برای انبارها اهداف و وظائف زیر را می توان بر شمرد :

۱-برنامه ریزی و مراقبت جهت حفظ مقدار موجودی هر یک از اقلام کالاهای مورد نیاز سازمان در حد مطلوب خود.
۲-همکاری و مساعدت در خرید و تأمین و تهیه کالاها و کنترل و دریافت کالاهای خریداری شده.
۳-نگهداری کالا در انبار به نحو صحیح و تسریع در امر تحویل با رعایت مقررات و دستور العملهای سازمان.

انواع موجودیهای انبارها:
موجودیهای انبار را می توان به دسته های زیر تقسیم نمود :
۱- مواد اولیه: برای ساخت محصولات که به مواد خام مشهور است.
۲- کالای نیمه ساخته(کالای در جریان ساخت): که شامل بهای ناقص دستمزد و مواد و هزینه های سربار ساخت می باشد.
۳- کالای ساخته شده: کالاهای آماده برای فروش یا توزیع هستند که ممکن است تهیه شده و یا ساخته شده باشند.

۴- اجناس خریداری شده جهت فروش : که در مؤسسات تجاری و توزیع کننده این نوع موجودی بیشتر به چشم می خورد.
۵- مواد و لوازم مصرفی: که در تولید غیر مستقیم مؤثرند مثل گریس ،روغن و; .
۶- قطعات یدکی ماشین آلات: که جهت تعمیر ماشین آلات و دستگاهها بکار می روند.
۷- ابزار آلات: که ابزار کارگاهها برای تولید محصول می باشد.
۸- اجناس اسقاطی: اجناسی که مستهلک شده و غیر قابل استفاده اند.
انبار داری – انبار داری فعالیتی است پر مسئولیت با اهمیتی بسیار که طی آن انبار دار مو

ظف است محصولات و قطعات را دریافت و ورود و خروج مواد را به دقت کنترل و تنظیم موجودی و تحویل به موقع سفارش را با دقت و سرعت عمل انجام دهد.

سیستم انبار داری و مزیتهای آن:
۱- شناسائی کالاهای موجود در انبار بنحوی آسانتر و دسترسی راحتتر به کالاها بخصوص در مؤسسات با حجم موجودیهای زیاد و متنوع .
۲- تشکیل فایلهای اطلاعاتی دقیقتر در بخشهای مختلف و تسریع در امر ارسال آمار و اطلاعات تصمیم گیریهای مدیریت.
۳- دادن اطلاعات دقیق و صحیح به سایر بخشهای مؤسسه و ارتباط سیستماتیک و منظم اطلاعات میان آنها.
۴- ایجاد اطمینان خاطر در مدیریت و مسئولین بخشها در صورت وجود سیستم منظم و تصمیم گیری بجا و بموقع متکی بر اطلاعات صحیح وکافی.
۵- ایجاد کنترلهای دقیق درسیستم از طریق کنترل دائمی و ادواری موجودیهای انبار و بررسی و رفع مغایرات احتمالی.
۶- پایه و اساسی جهت سیستم حسابداری صنعتی می گردد اگر سیس

تم نگهداری و ثبت میزان رسیده ومصرف مواد صحیح تعبیه شود.

وظایف انباردار:
یک انباردار در راستای انجام مسئولیت های خود وظائف زیر را باید انجام دهد:
– تحویل اجناس خریداری شده و مورد نیاز سازمان،رسیدگی و بررسی طبق اسناد مدارک اولیه.
– صدور برگ درخواست خرید کالا به واحد تدارکات داخلی یا سفارشات خارجی در صورت عدم وجود موجودی.
– مراقبت و نگهداری کالاها از سرقت،صدمه، ضایعه، حادثه ناشی از طبقه بندی یا قفسه بندی یا چیدن اقلام در انبار.

– صدور قبض انبار پس از دریافت کالا و حواله انبار هنگام تحویل دادن کالا.
– بایگانی اسناد و مدارک مربوط به انبار و تعبیه یک کارت برای هر یک از اقلام انبار.

انتظارات مدیریت از سیستم کنترل انبارها:
۱- وجود همکاری بین واحدهای مربوط به خرید، دریافت، آزمایش،انبار و حسابداری.
۲- تمرکز یافتن کلیه خریدها در قسمت خرید.
۳- به مصرف رساندن مقرون به صرفه مواد و ملزومات.
۴- انبار کردن تمام مواد و ملزومات بطرز خاصی که بنحو دقیق و با سرپرستی کامل محافظت گردند.
۵- تعیین میزان حداقل و حداکثر موجودی هر جنس بنحویکه از آن حدود تجاوز یا کاهش ننماید.
۶- انجام عملیات صحیح در مورد صدور اجناس بطوریکه تحویل آن طبق در خواستهای مصوب در موقع لزوم انجام شود.

نکات مهم برای اداره بهینه انبارها:
برای اداره بهتر انبارها و انتخاب سیستم صحیح انبار داری ابتدا می بایست به موارد ذیل توجه و برای هریک، پاسخی روشن و واضح داشت:
– به چه تعداد انبار نیازمندیم.
– مکان این انبارها باید در کجا باشد.

– ظرفیت هر یک از انبارها به چه میزان باشد.
– کادر اداری لازم برای آنها، از چه نوع باشد.
– از کدام روش حمل و نقل در داخل انبار استفاده کنیم (از قبیل ریل، جاده، لیفتراک و…)
– مناطق تحت پوشش این انبارها کدامند.
– روش ارسال کالا باید چگونه باشد.
– چه نوع بسته بندی برای کالا مورد نیاز است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.