مقاله در مورد بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور :

بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور

چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اقتصاد و آموزش از راه دور مقطع دبیرستان منطقه دو تهران است . برای بررسی موضوع دو فرضیه ایجاد شد ، که این فرضیه ها عبارتند از : ۱) بین اقتصاد و آموزش از راه دور رابطه معنی داری وجود دارد . ۲) بین اقتصاد و میزان گرایش به آموزش از راه دور رابطه معنی دار وجود دارد . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش عبارت است از معلمان مقطع

دبیرستان منطقه دو تهران ، برای بدست آوردن نمونه از میان این جامعه آماری با استفاده از روش انتخاب تصادفی ۲۰ نفر از معلمان انتخاب شدند و آزمون بر روی آنها اجرا گردید. نتایج بدست آمده حالی از آن است که بین اقتصاد معلمان و گرایش به آموزش از راه دور رابطه معنی داری وجود دارد .

فصل اول
کلیات تحقیق

۱ – بیان مسئله:
بعد از سال ها تکنولوژی اطلاعات (اینترنت، ماهواره و کامپیوتر) موفق شد در دانشگاه های ایران تحت عنوان دانشگاه مجازی راه یابد. هم اکنون دانشگاه های کشور ظرفیت پذیرش تمامی متقاضیان را ندارند.
بعد از سال ها تکنولوژی اطلاعات (اینترنت، ماهواره و کامپیوتر) موفق شد در دانشگاه های ایران تحت عنوان دانشگاه مجازی راه یابد. هم اکنون دانشگاه های کشور ظرفیت پذیرش تمامی متقاضیان را ندارند. برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علم و صنعت ایران در جهت افزایش

ظرفیت پذیرش دانشجو و برقراری توازن بین ورودی و ظرفیت دانشگاه در جهت تاسیس دانشگاه مجازی قدم برداشته اند. هرگونه آموزش و تدریسی از این بستر قابل انتقال هستند.اما با توجه به انواع رشته ها تفاوت هایی در این میان وجود دارند. به نحوی که دروس علوم انسانی و نظری سازگاری بیشتری با این نوع آموزش داشته در حالی که رشته های عملی و کاربردی تر نظیر دروس علوم پزشکی پیچیدگی و دشواری های بیشتری دارد. در حال حاضر فاز عملیاتی دانشگاه علم و

صنعت از بهمن ماه سال ۱۳۸۳ شروع شده است. در سه رشته مهندسی IT مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی و دو رشته مهندسی IT گرایش ارتباطات ICT و MBA گرایش مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. هوش هیجانی جدیدترین تحول در زمینه فهم ارتباط میان تفکر و هیجان است . این اصطلاح اولین بار از سوی سالوی و مایر (۱۹۹۰ ) پیشنهاد شد ، هوش هیجانی به عنوان نوعی توانایی ، عبارت است از ظرفیت ادراک ، ابراز ، شناخت ، کاربرد ، و اداره هیجان های خود و دیگران ( مایر و سالوی ، ۱۹۹۷) ، از آنجایی که مولفه های اساسی هوش هیجانی عبارت است از توانایی فهم هیجانات دیگران و توانایی تنظیم و مهار خود و دیگران به شیوه سازگارانه ، انتظار می رود افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند ، سازگاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی بهتری را نشان بدهند .
بنابرابن ، مهارت های اجتماعی عبارت از تسهیل کننده های زندگی اجتماعی که به افراد کمک می کند تا به گونه ای سودمند و متقابل با دیگران تعامل داشته باشند ( مالف و شوت ، ۱۹۹۸ ) . علاوه بر این مهارت های اجتماعی حالت دو سویه دارد و افرادی که مهارت های اجتماعی بهتری نشان می دهند ، بنوبه خود با آنها به خوبی رفتار می شود و دیگران آنها را دوست دارند (

اندرسون ، ۱۹۶۸ ) . همچنین هوش هیجانی از سوی برخی محققان شامل متغییر های شخصیتی است که با شاخص های بین موقعیتی رفتار نظیر همدلی ، جرات و خوش بینی ارتباط دارد ( گلمن ، ۱۹۹۵ ) ، مسلم آن است که از آغاز مطالعه هوش ، غالبا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه و حل مسئله تاکید شده است ، در حالیکه ابعاد غیر شناختی ، یعنی توانایی های عاطفی و کرداری نیز تنها پذیرفتنی هستند بلکه ضروری هم می باشند ( چرنیس ، ۲۰۰۰)

شاید تا کنون در مورد هوش عقلانی بسیار شنیده باشید و درمورد مزایای آن زیاد گفته باشند. ولی در این یادداشت قصد داریم به هوش عاطفی بپردازیم . اصطلاحی که احتمالا کمتر توضیح داده شده است و از طرفی اثرات آن بر سعادت و خوشبختی انسان شگفت انگیز است. هوش عاطفی همچنین نقش موثری در آرامش انسان دارد.
در واقع این هوش عاطفی است که می تواند هوش عقلانی را بکار گیرد و در جهت مقصودش به پیش ببرد. شاید تا کنون افراد باهوش زیادی را دیده باشید که نه در شغل و کارشان و نه در روابط خانوادگی و روابط بین فردی اشان و نه در تفریح و عشق ورزیدنشان و ; موفقیتی حاصل نکرده اند. و کسانی را هم می شناسیم که علیرغم اینکه از هوش سرشاری برخوردار نیستند زندگی آرام و موفقی داشته اند و حتی به سطوح بالای موقعیت ها اجتماعی دست یافته اند.

امروزه زندگی در جامعه ای که با آمار بسیار بالار بیکاری در قشر تحصیل کرده مواجه می باشد باعث ایجاد نوعی بی اهمیتی نسبت به بار علمی در معلمان شده است که معلمان و برای آموختن مطالب و مباحث جدید علمی تمایلی از خود نشان نمی دهند ، شاید موضوع را اینگونه بهتر و بهینه تر بتوان بیان نمود که : دانشجو می داند یا تصور می نماید که با مدرک تحصیلی و تحقیقات علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف در رشته خود در آینده موفقیتی کسب نخواهد کرد و لذا این تصور باعث عدم گرایش به پیشرفت و کاهش اقتصاد معلمان در معلمان شده است . ( حسینی مهر ، ۱۳۸۵ )
با در نظر گرفتن تعریف بالا این سئوال پیش خواهد آمد که آیا مشکلات اجتماعی و کاهش اقتصاد معلمان در تمامی معلمان صدق می کند؟

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق :
بررسی رابطه میان اقتصاد معلمان و گرایش به آموزش از راه دور از جهات مختلفی حائز اهمیت است ، هنگام توصیف اقتصاد معلمان ضروری است که زمینه‌های اجتماعی آن توجه شود. هر فرد تلاش می‌کند به نحوی به وظائف مورد نظر خویش عمل کند ولی از آنجا که این امر در یک محیط اجتماعی اتفاق می‌افتد. مفاهیمی از قبیل تشریک مساعی ، رقابت ، تشکیل گروه ، اهداف گروه و پیشرفت گروهی نیز مطرح می‌شود. ( سید جوادی ، ۱۳۸۵ )

در میان آثار اجتماعی اقتصاد معلمان می‌توان به آثار مثبت اجتماعی آن اشاره کرد که مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه بیشتر افراد جامعه موفقیت در انجام وظائف را یک هدف مثبت در نظر می‌گیرند و در این زمینه تلاش می‌کنند در نتیجه به آثار مثبتی از قبیل فزونی انتظار موفقیتهای بعدی غرور و صلاحیت بیشتر دست می‌یابند. بنابراین موفقیت دارای آثار مثبت اجتماعی است. ( رضائی ، ۱۳۸۰ )

۴ – اهداف تحقیق :
۱ – ۴ هدف اصلی

بررسی وضعیت اقتصادی و انگیزه ی پیشرفت و آموزش از راه دور معلمان مقطع دبیرستان منطقه دو تهران .

۵ – فرضیه های تحقیق :
۱ – ۵ فرضیه اصلی :
بین وضعیت اقتصادی معلمان و انگیزه ی پیشرفت و آموزش از راه دور مقطع دبیرستان منطقه دو تهران رابطه معنی دار وجود دارد .

۶ – متغیرهای تحقیق :
متغییر وابسطه :
وضعیت اقتصادی

متغییر مستقل :
گرایش به آموزش از راه دور

متغییر کنترل :
رشته تحصیلی و جنس

۷ – تعاریف عملیاتی :
تعریف نظری انگیزه ی پیشرفت :
عبارتند از هدف و انگیزه ی درونی فرد که نسبت به رسیدن اوج و خود یابی و عرصه های مختلف را در ذهن می پروراند و روبرو شدن با تمام خواسته ها و ناکامی ها جهت رسیدن به هدف نهایی (علاقه مند ، ۱۳۸۳)

تعریف عملیاتی انگیزه ی پیشرفت :
عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون انگیزه ی پیشرفت به دست آورده است .

فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش

۱ – مبانی نظری :
در آموزش مجازی ارتباط میان استاد و دانشجو از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. در این زمینه دکتر غلامی رئیس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت می گوید: «اساس کار ما تعامل مداوم بین استاد و دانشجو است. در این شیوه دانشجو دروس را به صورت off line دریافت کرده و در طول ترم هر زمانی که بخواهد با گذرواژه ای که توسط ما به وی داده می شود می تواند وارد کلاس شده و مطالب را دریافت کند و در این راه دانشجویی موفق خواهد شد که همانند کلاس

های حضوری طی یک برنامه ریزی مرتب از این دروس استفاده کند. البته دانشجو در طول ترم از طریق سیستم مدیریت یادگیری به نام Learning management system (LMS) به صورت اتوماتیک کنترل شده به نحوی که ورود و خروج دانشجو، پرسش و پاسخ بین دانشجو و استاد کوئیز و امتحان و; توسط سیستم مذکور اداره می شود. در آموزش مجازی فرد برای درس خواندن محدود نیست و این در حالی است که کلاس های رفع اشکال و کوئیز و امتحان در ساعات معینی از هفته به

صورت on line برگزار می شود. این زمان محدود شده توسط دانشگاه مشخص می شود. قابل ذکر است به دلیل عدم دسترسی به پهنای باند مناسب در تمامی نقاط کشور ارتباط با دانشجو با سرعت مناسب فراهم نمی شود، در اینجا می توان از سیستم چندرسانه ای (مولتی مدیا) نظیر CD به عنوان پشتیبانی استفاده کرد ولی هنوز در اولویت های برنامه ما نیست چرا که داشتن نظم از اصول برنامه کاری دانشجو است، در صورت ارائه CD کنترل وی از دست ما خارج می شود.»
در حال حاضر در کلاس های آموزش مجازی بهترین نحوه ارتباط بین استاد و دانشجو چت گفتاری در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به نوشتن با ابزار هایی نظیر digitalizing pad مطالب به مونیتور منتقل شده و از این طریق دانشجو مطالب را دریافت می کند.

کلاس های حضوری
در این روش آموزش امکان ارائه دروس عملی وجود ندارد نظیر: تربیت بدنی و آزمایشگاه. بنابراین در طول ترم کلاس های حضوری نیز در نظر گرفته می شود که در این کلاس ها افراد می توانند به رفع اشکالات درسی بپردازند. بنابر اظهارات غلامی در ترم اول ۷۵۰ دانشجو ثبت نام کردند که هشتاد درصد آنها از استان تهران و بقیه در سطح کشور پراکنده بودند. به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت

در برخی شهرستان های خارج از استان تهران توصیه شد افراد خارج از استان تهران ثبت نام نکنند. این دانشجویان مدعی شدند کمبود هایشان را با سخت افزار های ADSL و HDSL رفع می کنند. بنابراین به دلیل حضوری بودن امتحانات پایان ترم امسال برای دانشجویان شهرستانی امتحانات در پنج حوزه اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و تهران به طور همزمان برگزار شد.
مشکلات کلاس های حضوری

برای درک بیشتر تعامل حضوری استاد و دانشجو دانشگاه علم و صنعت درصدد است کلاس های حضوری بیشتری برگزار کند. این مسئله برای دانشجویان شهرستانی خالی از اشکال نیست. در این راستا دانشگاه درصدد است تسهیلاتی از جمله خوابگاه، بلیت های رفت و برگشت وسایل نقلیه و; را فراهم کند.

شبکه فیبر نوری
شبکه فیبر نوری ستون فقرات داده ها است. این شبکه نسبت به شبکه مسی و ماهواره ای سرعت بیشتری دارد. در حال حاضر کشور ما از طریق ماهواره اطلاعات اینترنتی را دریافت می کند و در صورت مشکلات تحریمی و; احداث چنین شبکه ای می تواند حداقل ارتباط اینترنت داخلی کشور را برقرار سازد. این شبکه هم اکنون با مسافت پنجاه و چهار هزار کیلومتر توسط وزارت ICT افتتاح شده است.

کتابخانه
غلامی درباره کتابخانه مجازی دانشگاه می گوید: «دانشگاه علم و صنعت امکانات کتابخانه مجازی را فراهم کرده است. این کتابخانه شامل پانزده هزار کتاب الکترونیکی و پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی است. البته کتابخانه مجازی ما مثل آموزش مجازی ما نوپا بوده و خالی از اشکال نیست.»

کنفرانس
از لحاظ تئوری برگزاری کنفرانس مجازی امکان پذیر است ولی در رأس کار آموزش مجازی کشور ما نیست. غلامی می گوید: «برگزاری کنفرانس به یک کلاس receive _ send نیاز دارد که دانشجویان در آنجا حضور مجازی یافته، ضمن اینکه استاد نیز در همان کلاس حضور دارد تا به صورت on line مطلبی به صورت کنفرانس ارائه شده و یا سئوالات مطرح شود. امکان تمرکز دانشجویان در مناطقی غیر از تهران برای ما مقدور نیست. بنابراین در حال حاضر کلاس های ویدئوکنفرانس جزء برنامه های ما نیست.»

جذب افراد در بازار کار
در دانشگاه مجازی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مدرک رسمی دانشگاه علم و صنعت را دریافت می کنند که مورد تائید وزارت علوم است و به استناد این مدرک ادامه تحصیل برای دانشجو منعی ندارد. اما این افراد در بازار کار چه جایگاهی خواهند داشت؟

غلامی در این باره توضیح می دهد: «مجوز تاسیس دانشگاه مجازی از شورای گسترش آموزش عالی کشور گرفته شده است. ما برای آموزش از تکنولوژی های در اختیار دستگاه های دولتی و غیردولتی استفاده کردیم. بنابراین سطح علمی دانشگاه پایین نیست. اما جذب یا عدم جذب این افراد توسط ارگان های مختلف دست ما نیست. این نحوه آموزش مهارت هایی را به دانشجو می دهد که پس از فارغ التحصیلی می توانند کارآفرینی کنند. منجمله افراد با اینترنت، IT آشنایی

زیادی پیدا کرده در برخی از مهارت های کامپیوتری نظیر ICDL تسلط زیادی پیدا می کنند. این افراد بالقوه مهارت های جانبی بیشتری دارند که باید از لحاظ استخدام شدن در اولویت قرار بگیرند ولی دستگاه های مختلف به جهت نوپایی این رشته ممکن است این رویکرد را قبول نداشته باشند.»

هزینه های اجرایی
راه اندازی این مجموعه برای دانشگاه مذکور حدود سیصد و پنجاه میلیون تومان هزینه دربرداشته است، بخشی از این هزینه ها صرف موارد زیر شده است: تهیه محتوای درسی (تولید محتوای هر درس بسته به تعداد واحدهای ارائه ای حدود بیست میلیون تومان هزینه داشته است)، استخدام استادان مجرب، امکانات و فضای آموزشی، اجاره سیستم LMS (خرید این سیستم هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار را دربرمی گیرد.) و;

هزینه تحصیل دانشجو
در حال حاضر دانشجوها برای ورود به دانشگاه مجازی موظفند پانصدهزار تومان پرداخت کنند. پذیرش دانشجو براساس معدل پیش دانشگاهی صورت می گیرد. در ترم اول چهارده واحد ارائه می شود که مرحله دانش پذیری نامیده می شود. در پایان این ترم شرط قبولی کسب معدل سیزده است و یا در صورت احتساب نمره زیر ده در یک درس معدل چهارده مورد قبول است.
این افراد در صورت عدم موفقیت نخواهند توانست ادامه تحصیل دهند. با این سئوال روبه رو هستیم که هدف دانشگاه مجازی همگانی شدن آموزش عالی در کشور و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوها در دانشگاه ها است در حالی که هزینه دریافتی از دانشجوها با این اصل مغایرت دارد. چرا که مخارج تحصیلی در آموزش مجازی از هزینه دریافتی دانشگاه هایی نظیر دانشگاه آزاد نیز بیشتر است.

غلامی در این زمینه تشریح کرد: «تاکنون پیاده کردن چنین روش آموزشی هزینه زیادی برای دانشگاه دربرداشته است. از طرفی به ظاهر هزینه دریافتی این دانشگاه از دانشگاه هایی نظیر دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است اما با احتساب هزینه های رفت و آمد، محل اقامت و غذا و; در چنین دانشگاه هایی به رقمی بالاتر از رقم دریافتی در آموزش مجازی می رسیم. همچنین گرچه افراد در ترم اول با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان ریسک می کنند اما ریسک ما بیشتر است چرا که با رد شدن این افراد ما با دانشجویان کمتری این دوره را ادامه م

ی دهیم در نتیجه دانشگاه به دنبال درآمدزایی نیست.»

مزایا
۱- عدم محدودیت پذیرش دانشجو در سطح دانشگاه ها
۲- کاهش هزینه های رفت و آمد و مسافرت های درون و خارج شهری
۳- عدم محدودیت سنی
۴- تعلق معافیت تحصیلی به پسران بعد از گذراندن ترم دانش پذیری
۵- نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای گرفتن مطالب درسی
۶- امکان ادامه تحصیل برای شاغلین بدون ایجاد تداخلاتی در این زمینه
۷- و;

معایب
۱- محدودیت زمانی برای رفع اشکال دانشجوها
۲- عدم برگزاری کنفرانس های مجازی
۳- نبود رقابت درسی بین دانشجویان
برخی مشکلات اجرایی
دانشگاه های مجازی و آموزش الکترونیکی
آموزش از راه دور(Distance Learning) به شیوه های مختلفی در دوران انقلاب صنعتی وجود داشته است، اما اخیراً با ظهور محیط های آموزشی تحت وب(Web Base delivery platform) آموزش از راه دور اهمیت بیشتری یافته است.
تحقیقات انجام شده در سالهای ۱۹۹۸-۱۹۹۷ نشان می دهد ۲۰ درصد از مجموع ۹۹۰ پاسخگو اعلام کرده اند که تصمیم دارند در ۱۶۸۰ مرکز دانشگاهی که دوره های آموزش از راه دور را به صورت Online ارائه می کنند، ثبت نام کنند. با وجود ۵۴۰۰۰ دوره آموزشی تحت وب، ۶/۱ میلیون نفر از دانشجویان به خاطر مزایای اقتصادی، از آنها استفاده می کنند. هرچند گسترش سریع دوره های آموزش Online ممکن است باعث شود که از برنامه ریزی گسترده و سازماندهی ساختاری در کوتاه مدت به آسانی چشم پوشی گردد. در مقاله ای که از پی می آید به اه

میت آموزش الکترونیکی و تاریخچه، مزایا و معایب آموزش از راه دور پرداخته شده است.

اهمیت سازماندهی آموزش الکترونیکی در ایران
پیشرفت روزافزون تکنولوژی و خصوصاً تکنولوژی اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش الکترونیکی شده است؛ عواملی چون کاهش هزینه آموزش، سهولت حضور در کلاس های Online ، تنوع دروس، زمان انتخاب آن، کاهش هزینه رفت وآ مد و انعطاف پذیری زیاد آموزش الکترونیکی در گسترش این دروس و استقبال دانشجویان از این دروس بی تأثیر نبوده است. آموزش الکترونیکی در ایران صنعتی نوپا در تکنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور است، اما مراکز و مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاه ها در تلاش اند تا هرچه سریعتر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور در زمینه آموزش الکترونیکی ارایه کنند.علاوه بر مزیتهایی که آموزش الکترونیکی ماهیتاً از آن برخوردار است، یکی از مهمترین دلایل ضرورت سازماندهی مراکز و مؤسسات آموزش الکترونیکی در ایران،

تقاضای روزافزون آموزش به ویژه آموزش عالی در کشور است که با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت آموزشی در نظام آموزشی فعلی به یک موضوع غامض اجتماعی تبدیل شده است و کارآمد ساختن آموزش الکترونیکی می تواند بخشی از این مشکلات را مرتفع سازد

.
لذا با توجه به اهداف تعریف شده برای آموزش الکترونیکی و وجود تقاضای گسترده و بالقوه برای آموزش و تحصیلات دانشگاهی در ایران، اهمیت پرداختن به ساختار مراکز و مؤسسات آموزش الکترونیکی به ویژه دانشگاه های مجازی در ایران به وضوح روشن می شود.

تعریف آموزش الکترونیکی
پیش از آن که به تعریف آموزش الکترونیکی بپردازیم، لازم است ویژگی های آن بیان شود. ویژگی های آموزش الکترونیکی در یک نگاه اجمالی، عبارتند از:
– جدایی یادگیرنده از یاددهنده از نظر فیزیکی.
– دخالت یک سازمان آموزشی در فرایند یادگیری- یاددهی.
– استفاده از فناوری های جدید به ویژه فناوری های ارتباطی.
– امکان ارتباط دوجانبه Interactive میان یادگیرنده و یاددهنده توسط سازمان آموزش دهنده با استفاده از فناوری ارتباطات Connunication Technology
– نبود کلاس های یادگیری جمعی منظم و تأکید بر آموزش فردی و مطالعه مستقل.
– تقسیم فعالیت های مربوط به فرآیند یادگیری- یاددهی بر پایه مشارکت.
– رفع موانع سنتی آموزش هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مکانی و فراهم کردن زمینه های یادگیری.
بنابراین می توان آموزش الکترونیکی را چنین تعریف کرد:
نظام آموزشی جدیدی است جهت سازماندهی فرآیند یادگیری- یاددهی توسط یک سازمان که هدف آن انتخاب راه کارهای مناسب برای استفاده از فناوری جدید در فرایند یادگیری- یاددهی و نیز تسهیل ارتباط میان معلم و شاگرد و فراهم کردن زمینه های یادگیری مستقل و ارزشیابی نتایج آن به وسیله خود یادگیرنده و سازمان آموزشی است.

مزایا و ضرورت های آموزش الکترونیکی
وجود ویژگی های منحصر به فرد در آموزش الکترونیکی در دهه های اخیر، موجب افزایش تقاضای یادگیرندگان و مراکز ارائه خدمات آموزشی برای به کارگیری این روش آموزشی در جهان شده است. مزایای زیر بخشی از جذابیت های استفاده از آموزش الکترونیکی است:

مزایای آموزشی
– نداشتن محدودیت مکانی.
– نداشتن محدودیت های زمانی.
– محدود نبودن ظرفیت پذیرش.
– در نظر گرفتن استعدادهای فردی.

– گسترش فرهنگ یادگیری مستقل.
– استفاده از استادان مجرب در حوزه های گسترده تر(جغرافیایی و تعداد دانشجویان).
– امکان تطبیق و بهینه سازی کلاس ها، تمرینات و مشاوره با نیازهای فردی(دانشجومحوری).
– انعطاف پذیری در اصلاح یا تغییر محتوا.
– افزایش سرعت آموزش.

مزایای غیرآموزشی
– کمک به حفظ محیط زیست.
– کاهش ترافیک.
– کاهش آلودگی های هوایی و صوتی.
– کاهش نیاز به فضای بسته و کالبدی ( کلاسهای حقیقی)

معایب
علاوه بر ویژگی های آموزش الکترونیکی، منتقدان ضعف هایی نیز برای آن مطرح کرده اند که البته بخشی از موارد مطرح شده به مرور تا حدی برطرف شده است.دوری از ارتباطات جمعی در آموزش یکی از معایب مطرح شده برای آموزش الکترونیکی است که این موضوع با گسترش کاربرد ویدئو کنفرانس ها و آموزش های جمعی و روش های آموزشی گروهی مبتنی بر وب تا حد زیادی برطرف شده است.یکی دیگر از معایبی که برای آموزش های از راه دور از جمله آموزش های الکترونیکی برشمرده می شود ، عدم ارتباط چهره به چهره است که البته با پیشرفت تکنولوژی، این عیب تا حد زیادی برطرف شده و عدم ارتباط چهره به چهره یکی از ویژگی های آموزش الکترونیکی امروزی است.
وابستگی بیش از حد به تکنولوژی یکی دیگر از معایبی است که منتقدان برای آموزش الکترونیکی مطرح کرده اند. باید توجه داشت که هر روش آموزشی متکی بر عناصر خاص خود است و با توجه به نوع و سطح تکنولوژی های امروزی این وابستگی در ذات آموزش الکترونیکی وجود دارد و روز به روز نیز تشدید می شود. این وابستگی همانند وابستگی آموزش های سنتی به انسان است.با این همه ،نباید از نظر دور داشت که آموزش الکترونیکی قابلیت ها و کاربرد های خاصی دارد که باید در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت ها
با توجه به گسترش IT و ICT و کاربردهای اینترنت و به هم پیوستگی جهانی و استفاده گسترده مراکز آموزشی و دانشگاه های دنیا از این روش آموزشی، ضرورت بازنگری در تکنولوژی های آموزشی و به کارگیری تکنولوژی های نوین در آموزش اجتناب ناپذیر می گردد.تمایل یا تقاضای روزافزون برای تحصیلات دانشگاهی و توجه بیش از پیش به آموزش در کشور از یک طرف و جذابیت

ها و قابلیت های آموزش های مبتنی بر وب از طرف دیگر، نیروهای کشش را برای توجه به آموزش الکترونیکی به وجود می آورند. لزوم ورود به عرصه اطلاعات و ارتباطات و استفاده وسیع از فناوری اطلاع رسانی در آموزش و پژوهش و همچنین به کارگیری فناوری های جدید پیشرفته برای رسیدن به سرعت بیشتر در دستیابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی، نیروهای فشار را برای انتخاب تکنولوژی مبتنی بر وب در آموزش مطرح می سازند.

اهداف آموزش الکترونیکی در ایران
به کارگیری آموزش الکترونیکی در ایران می تواند شش هدف عمده و اساسی زیر را تأمین کند که هر یک به نوعی تأثیر پذیرفته از آموزش می باشند. این اهداف عبارتند از:
اهداف آموزشی
– کمک به توانمندسازی افراد برای یادگیری مستقل.
– کشف و پرورش استعدادهای پنهان با ایجاد فرصت دوم آموزشی.
– کمک به پرورش خلاقیت های یادگیرندگان از طریق خودآموزی و خودپژوهشی.
– ایجاد زمینه مساعد برای چرخه دانش در جامعه که امروزه مهمتر از تولید دانش تلقی می شود.
– فراهم کردن زمینه های مناسب گذار از آموزش معلم محور به آ موزش یادگیرنده محور از طریق سازماندهی فرآیند یادگیری- یاددهی.

– پاسخ به تقاضای آموزش در کشور به ویژه آموزش عالی.
اهداف فرهنگی
– فراهم کردن زمینه های تبادل آزاد فرهنگی در داخل و خارج کشور.
– ایجاد زمینه های مناسب برای خلاقیتهای فرهنگی که ضامن بقای فرهنگی کشور است.
– حفظ ویژگی های فرهنگی ملی، منطقه ای و محلی برای محافظت از اصالت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی.
– فراهم کردن زمینه های رشد فرهنگی در میان اقشار مختلف.
اهداف اجتماعی
– کمک به تحقق عملی جامعه یادگیرنده.
– فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه پایدار.
– بهره گیری از ظرفیت های اطلاع رسانی کشور برای تأمین «حق دانستن برای همه» با استفاده از روش های یادگیری.
– فراهم کردن زمینه های کاهش تنش در می

ان خانواده ها از طریق پذیرش داوطلبان بازمانده از راهیابی به دانشگاه های دیگر.
اهداف پژوهشی
– ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در افراد از طریق ترغیب آنان به اقدام پژوهشی.
– فراهم کردن زمینه های مناسب برای پژوهش در دانش عامیانه و نظام مند کردن اطلاعات مردم درباره مسائل اجتماعی و نحوه حل و فصل آنها.
– فراهم کردن زمینه های مناسب برای پژوهش در محل کار و اشتغال محلی و منطقه ای و تحولات ایجاد شده در این زمینه برای کمک به کارآفرینی و خوداشتغالی محلی و منطقه ای.
– ایجاد توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از نتایج آن برای بهبود کمی و کیفی زندگی.
اهداف اقتصادی

– کمک به تأمین نیروی انسانی ماهر جامعه.
– کمک به بازآموزی نیروهای شاغل برای سازگار شدن با تحولات نوین کاری و نیز جلوگیری از بیکاری.
– کمک به غنی سازی سرمایه های انسانی و بالا بردن کارآمدی و بهره وری آنها.
– ایجاد زمینه مساعد برای ورود عامل دانش و تکنولوژی به دنیای تولید با عوامل سنتی کار.
– کمک به کاهش هزینه ها از طریق پژوهش و استفاده از اینترنت و اینترانت.
– کمک به تغییر و بهبود الگوهای مصرف در سطح جامعه از طریق افزایش دانش ملی.
– استفاده از آموزش الکترونیکی به عنوان یک استراتژی قوی تجاری و اقتصادی.
اهداف علمی
– فراهم کردن زمینه های آموزش های میان رشته ای و حرکت به سوی تلفیق علوم طبیعی با علوم انسانی.
– ایجاد زمینه های مناسب برای جذب و تحلیل دانش در میان مردم و عملیاتی کردن دانش.
– ایجاد انگیزه برای یادگیری دانش جزیی به منظور روان سازی چرخه دانش و فراهم کردن زمینه های مشارکت اقشار مختلف جامعه در تولید دانش.
– ابهام زدایی از علم و وارد کردن آن در متن زندگی.
– تولید اطلاعات و دانش برای تصمیم گیری های علمی

.
– ایجاد زمینه برای استفاده مدیران از دانش روز.
– فراهم کردن زمینه مناسب برای شکستن مرزهای دانش.
تاریخچه آموزش الکترونیکی در جهان
در سال ۱۸۰۰ میلادی آموزش از راه دور، آموزش مکاتبه ای تلقی می شد. آموزش مکاتبه ای که با نامه نگاری توسط مدرسه یا موسسه های واجد شرایط اداره می شد و بین دانشجویان و استادان از طریق نامه نگاری ارتباط برقرار می کرد مورد توجه دانشجویان و دانش آموزان بود. همزمان با ایالت متحده آمریکا که در زمینه آموزش از راه دور فعالیت داشت، کشورهای اروپایی دوره های آموزشی را قبل از سال ۱۸۴۰ به صورت جزوه های خلاصه شده آغاز کرده بودند.اولین دوره آموزش از راه دور دانشگاهی که در سال ۱۸۹۲ تأسیس شد متکی بر اداره پست اداره می شد. قبل از اختراع DVD و VCR، نمابر، تلویزیون کابلی، ماهواره، کامپیوترهای شخصی، رادیو و تلویزیون وجود داشت. اگرچه مدل های اولیه آنها بسیار حجیم و کیفیت صدا و تصویر آن در مقایسه با استانداردهای امروزی بسیار پایین بود، اما کاربران مجذوب آن شده بودند.در اواسط قرن بیستم، برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت که به سمع و نظر مخاطبانی که نمی توانستند در کلاس های متمرکز حضور یابند، می رسید. با توجه به شهرت رادیو و تلویزیون، آموزش دهندگان به تکنولوژی جدیدی دست یافتند که به سیستم پستی برای ارائه آموزش متکی نبود و به این ترتیب مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال ۱۹۲۱ صادر شد که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب می گردد.در سال ۱۹۶۰ با تکامل و پیشرفت رسانه ها، تکنولوژی آموزش از راه دور نیز دچار تغییراتی شد. به جای تکیه بر سیستم پستی برای ارائه مفاد و محتوای آموزشی، اطلاعات درسی و آموزشی از طریق رادیو و تلویزیون ارائه می شد. دانشگاه ها با استفاده ترکیبی از ابزار چند رسانه ای Multimedia و ساختارهای اداری برای پشتیبانی آموزش از دانشجویان ثبت نام می نمایند. به نحوی که علاوه بر انگلستان و آمریکا در سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مؤسسات

آموزش الکترونیکی توسعه یافت. امروزه کلاس های مجازی به دلیل وجود تکنولوژی های همگانی چون تلویزیون، رادیو و همچنین فناوری های جدید همچون Laptop، Desktop و شبکه های کامپیوتری رو به افزایش است.مسلماً اختراع تلویزیون و ویدئو بزرگترین تأثیر را بر آموزش از راه دور داشته است. اما کامپیوترهای شخصی و اینترنت باعث بازآفرینی چهره آموزش شده اند و موجبات یادگیری و آموزش دانشجویان را از فواصل دور فراهم کرده اند. در سال ۱۹۸۰ پخش تلویزیونی با ظهور ماهواره (خدمات برنامه ای کابلی) تغییر یافت و موجب تحول در صنعت آموزش الکترونیکی شد.
با ظهور اینترنت اولین دروس دوره کارشناسی به صورت Online توسط انستیتوی فناوری نیوجرس

ی در سال ۱۹۸۴ ارائه گردید و رشد سریع اینترنت موجب شد در سال ۱۹۸۵ دانشگاه فنی ملی آمریکا یک دانشگاه مجازی در ارائه دروس دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی و اعطای مدارک تحصیلی به دانشجویان افتتاح کند.
اولین Online Degrdd Program ها توسط دانشگاه فونیکس در سال ۱۹۸۹ ارائه شد و دانشگاه مجازی کالیفرنیا با ائتلاف حدود ۱۰۰ دانشکده و دانشگاه و با ارائه بیش از ۱۵۰۰ درس افتتاح شد.علاوه بر آثار چاپی، برنامه های صوتی، تصویری و ماهواره ، اینترنت و لوح فشرده این قابلیت را دارند که به عنوان بزرگترین رسانه برای آموزش از راه دور مطرح گردند. در آموزش، از رسانه های مختلفی استفاده می شود و جای هیچ گونه تعجبی نیست که اینترنت، جزو موارد انتخابی دانشجویان و دانش آموزان باشد.با ارائه آموزش از طریق شبکه جهانی وب یا از طریق CD-ROM یا Hybrid Internet حتی مسافران تجاری یا دانشجویان در مناطق قرنطینه شده می توانند از کلاس های مجازی دو سویه استفاده کنند

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.