مقاله در مورد ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه :

ایجاد فضای عاطفی و روانی مناسب و با نشاط در مدرسه

مقدمه
بدون شک سالهای نوجوانی یکی از مهمترین و حساس ترین دوران زندگی آدمی به حساب می آید دورانی که به دوران اضطراب و تنش معروف است و شخصیت پایه ریزی شده دوران کودکی مهمتر و عیان تر شکل می گیرد و بروز می کند. امروزه به اثبات رسیده است که نوجوانی علاوه بر مراقبت های ویژه جسمانی به پرورش عاطفی ، روانی ، اجتماعی و ; به عنوان عوامل پایه ای و اساسی نیازمند است و احتیاج به کمک راهنمایی و هدایت علمی و آگاهانه موثر دارد .

اگر چه دوران نوجوانی ناشی از کمبودها و عدم هدایت اصولی در دوران کودکی است آقای حسین نجاتی می گوید : « والدین باید بدانند چگونه با کودک با نوجوان خود رفتار کنند نیازهای آنها را برآورده سازند و به تکامل شخصیت و پیشرفت همه جانبه آنها کمک کنند اگر در دوران رشد ، واکنش ها و رفتار والدین به موقع و به جا صورت گیردکودک و نوجوان از تعادل و هماهنگی شخصیتی برخوردار است در غیر این صورت باید در انتظار عدم تعادل روحی و روانی و واکنش های ناسازگارانه بود . » باید گفته شود که علاوه بر فضای خانه ، مدرسه محل یادگیری دانش ، مهارت و کسب

نگرشهایی است که فرد را برای شیوه درست زندگی کردن آموزش میدهد و زمینه را جهت شکوفایی استعدادها آماده می کند . بر اساس آمارهای منتشر شده آسیب های روانی – اجتماعی در میان دانش آموزان بطور نگران کننده ای رو به افزایش است عوامل متعددی در ایجاد آسیب روانی – اجتماعی نقش دارند .
از مهمترین عوامل بروز مشکلات روانی – اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان می تواتن به عزت نفس پایین ، فقدان مهارتهای اجتماعی خودکارآمدی پایین و کمبود مهارتهای مقابله ای موثر اشاره کرد لازم است اولیای مدارس در توجه به شخصیتهای دانش آموزان توجه بیشتری داشته باشند فضای عاطفی مدرسه چنان روحیه بخش و موثر باشد که دانش آموز با ورود به آن دچار یک نوع کشش روانی شود و مدرسه را پناهگاه واقعی خود بداند . و یک احساس آرامش از دیدن دبیران در او ایجاد شود . زیرا که از ویژگی های عمده نوجوانی کسب شخصیت تشخیص طلبی است به طور کلی شخصیت جنبه بیرونی و اکتسابی دارد در حالیکه منش جنبه ذاتی و درونی دارد . نوجوان دوستدار کسب شخصیت است و برای رسیدن به این مرحله باید دو اصل حاصل شود :
۱- انجام مهارتها و دارا بودن توانمندیهای خاص در برخورد با دیگران
۲- پذیرفته شدن این مهارتها از سوی پدر و مادر و اطرافیان .

یکی از مباحث بسیار مهمی که باید در مدارس رعایت شود مفهوم عزت نفس می باشد در تحقیقات آقای اکبر عنبری آمده است مفهوم عزت نفس در روان شناسی یک مفهوم رایج ودر عین حال پیچیده است .

عزت نفس : درجه تصویب ، تایید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خود یا خویشتن احساس می کند این احساس ممکن است در مقایسه با دیگران باشد یا مستقل از آنان در طول صدها سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این موضوع را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است عقیده بر آن است که عزت نفس در تشکیل طرح واره مربوط به خود و بر تصمیم

گیری های ما در بیشتر موقعیت های اجتماعی تاثیر دارد . در پایان باید گفته شود که دانش آموزان راهنمایی مدارس در یک بحران شکل گیری شخصیت اجتماعی هستند و بسیار مهم است که برخوردهای و نگرشها نسبت به آنها چگونه باشد و سخن را با گفته حضرت علی ( ع ) پایان می دهم که می فرماید : « کسی که شخصیتش مورد احترام دیگران قرار گرفت لغزشها در نظرش بی ارزش می شوند . »

یکی از فضاهای رشد و بالندگی نوجوان خانواده و بستر آرام آنان می باشد . در مجله زن روز دراین باره چنین تحلیل می کند : در یک خانواده بلند هر لحظه می توان نشاط و سر زندگی ، اصالت و محبت و علاقه را احساس کرد به نظر می رسد که در چنین خانواده ای علاوه بر مغز ، قلب و روح هم حضور دارند . افراد با تمام وجود به سخنان همدیگر گوش فرا می دهند و رعایت حال و خواسته یکدیگر را می کنند و برای هم ارزش قایلند و آشکارا محبت خود را ابراز نموده یا در صورت لزوم با

یکدیگر همدردی می کنند . افراد چنین خانواده ای از خطر کردن نمی هراسند زیرا هر فرد خانواده متوجه است که با خطر کردن حتماً اشتباهاتی رخ خواهد داد و. اشتباهات خود نشانه ای از رشد کردن است همه افراد خانواده احساس می کنند که از حقوق برخوردارند ضمن اینکه کاملاً به یکدیگر علاقمند و برای همدیگر ارزش قایلند .
باید در نظر داشت که برای شخصیت انسان فقط داشتن امکانات مادی کافی نیست بلکه فضا

ی امن روانی نقش مکمل برای یک نوجوان سالم دارد دکتر حسین نجاتی می گوید: نوجوان بی پناهی که به جای ابراز مهربانی با ستم ، استبداد و تبعیض والدین روبرو می شود فردی ناسازگار پر توقع منفی باف افسرده و ناراحت ، زود رنج و برای دست زدن به بزهکاری و خود کشی آمادگی بیشتری دارد . اگر خانواده و سختگیری و فشار بیش از حد در مورد نوجوان فردی ترسو ، از او موجودی طغیانگر سرکش و مضطرب می سازد و یااینکه از او فردی ترسو ، خود کم بین ، بی اعتماد بار می آورد .
لازم به ذکر است توجه به تفاضیل بالا می توان دانش آموزی داشت که براحتی مسیر زندگی را انتخاب نماید و براحتی فریب ظواهر دیگران را نخورد. و در مقابل اجتماع ناهنجار مقاومت کند همیشه زندگی آرام و بی دغدغه کودکی با فرا رسیدن دوران بلوغ به یکباره دگرگون می شود . ابتدا نوجوان تصور ذهنی خاصی از دیدن خویش پیدا می کند این تصور ذهنی با تصویری که فرد خود را در آیینه می بیند متفاوت است . و شامل برداشت جسمانی همراه با خصوصیات روانی می شود هر گونه نقش بدنی تصویر ذهنی نوجوان را از بین خویش مختل می کند . در این زمینه دکتر

اریکسون می گوید: اگر هویت شخص نوجوان در طی زمان و بر اساس تجربیات حاصل از برخورد صحیح اجتماعی بتدریج ایجاد شود و نوجوان بتواند خود را بشناسد و از دیگران جدا سازد تعادل روانی وی تضمین می شود ولی اگر سرخوردگی و عدم اعتماد جایگزین اعتماد گردد و به جای تماس با مردم نوجوان گوشه گیر و منزوی شود و به جای تحریک به رکورد گراید و به جای

خودآگاهی و تشکیل هویت مثبت دچار ابهام می شود تحول بلوغ تصویر ذهنی از بدن و هویت

شخصی نوجوان را تهدید می کند نوجوان با در نظر گرفتن استرس شدید و ناراحتی دچار نوعی سردرگمی می شود . در چنین مواقعی نقش خانواده بیشتر چشمگیر می شود و با راهنمایی ما در خانواده نوجوان دختر را از وضع جسمی خود آگاه می کند و اعتماد به نفس را به او باز می گرداند دکتر محمد پارسا می گوید : در خانواده های آشفته و ناراحت جو منفی را خیلی سریع و

آسان می توان احساس کر هر وقت در چنین خانواده هایی باشیم به سرعت احساس می کنیم که ناراحتیم گاهی محیط آن چنان سرد است که گویی همه یخ زده اند فضا فوق العاده مودبانه است وبی حوصلگی به وضوح روشن و مشهود است . زمانی دیگر احساس می کنی که همه چ

یز به طور مداوم مثل فرفره به دور خود می چرخد و سر گیجه می گیری و نمی توانی تعادلت را بازیابی گاهی امکان دارد نوعی حالت اعلام خبری احساس شود مانند آرامش قبل از طوفان و گاهی نیز هوا سرشار از رمز و راز است مانند محیط های جاسوسی. یکی از عومل مهم رشد نوجوان ارتباط است یک ارتباط سالم می تواند سر چشمه مهارت های خوب زیستن باشد و سرنوشت شخص را عوض کند . ارتباط شامل همه ی راههای رد و بدل کردن اطلاعات بین انسانهاست ارتباط اولیه شهر با پدر و مادر است اکثر این تجربیات در ارتباط با پدر و مادر و ارتباط اولیه شهر با پدر و مادر است اکثر این تجربیات در ارتباط با پدر و مادر خانواده شکل می گیرد اگر آن تجربه ها مثبت باشند ارتباطات آینده ما هم مثبت و اگر تجربیات منفی باشد ارتباطات آتی ما نیز منفی خواهد بود . نوجوانان از طریق ایجاد ارتباط و تداعی یادمی گیرند مناسب ترین لحظه برای آموزش زمانی است که از ما سوال می کنند و انتظار دارند ما با حوصله به سوالات آنها جواب قانع کننده ای بدهیم . به هم پیوستگی مذکور در صورتی امکان پذیر است که اعضای جامعه مدرسه از ارتباطات خوبی برخوردار باشند اولیای چنین مدرسه ای می دانند چگونه با همدیگر و با اولیای دانش آموزان ، ارتباط خوب و سازنده برقرار کنند چگونه اولیا را در جریان کار مدرسه و وضع تحصیلی دانش آموزان قرار بدهند و چگونه از ایشان در بهبود یا افزایش بازده مدرسه کمک بگیرند . مدرسه موثر عوامل تشویقی متعدد و متنوعی را برای همه محصلان تدارک می بیند و به این وسیله یادگیری

بیشتر را بر می انگیزد این مدرسه منابع آموزشی و یادگیری شوق انگیز مختلفی را فراهم می کند .
در پایان این فصل به این نتیجه می رسیم که خانواده ها بیشترین نقش را در سلامتی روحی و روانی نوجوانان ما دارند و یکی از سدهای محکم در مقابل ناهنجاریها داشتن خانواده مستحکم است .

چه ارتباطی بین بهداشت روانی و اختلالات روانی وجود دارد .
اگر بهداشت روان را مجموعه ای از قواعد و مقررات بدانیم که برای پیشگیری از اختلال ها و بیماریها روانی به کار برده می شود و هدف آن ارتقای سطح سلامت روان است خانواده به عنوان یکی از مهم ترین نهادها و کانونهای اجتماعی در تحقیق آن نقش بسزایی دارد قواعد و مقررات درباره هر چیزی و به هر شکلی که باشد از طریق برقراری رتباط و ارائه اطلاعات به دیگران انتقال داده می شوند .
دکتر آقایی می گوید : بدین ترتیب در فرایند ارتباطات داخلی بین اعضای خانواده نیز نحوه و شکل ارتباطات هم می تواند در جهت ارتقای سطح بهداشت روان خانواده و افراد آن باشد و هم می تواند آسیب زا بوده در جهت تنزل آن عمل کند .
سازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی را چنین تعریف می کند : بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت جای می گیرد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های

اجتماعی روانی و جسمی . بهداشت تنها نبودن بیماری یا عقب ماندگی نیست . در تعریف فوق سازگاری با محیط اهمیت زیادی دارد و کسی که با محیط خود اعضای خانواده ، دوستان و اطرافیان خود سازگاری داشته باشداز نظر بهداشت روانی بهنجار خواهد بود . در مقابل کسی که از انجام دادن چنین کاری ناتوان باشد از نظر روانی بیمار خوانده می شود زیرا چنین شخصی بین آن می رود که تضادهای خود را به صورت اختلال های خفیف روانی نشان می دهد بنابراین بهداشت روانی

مردم برای افراد از اهمیت به سزایی برخوردار است و به همین دلیل امروزه جوامع مختلف بسیج شده اند تا سیاست های مربوط به بهداشت روانی و پیش بینی بیماریهای روانی را سامان دهند .
دکتر علی شریعتمداری می گوید : بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با عملکرد فردی – اجتماعی و آسیب های روانی – اجتماعی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در سه بعد پیشگیری درمان و توانبخشی می شود . این سه بعد در برگیرنده ی تمام اهداف و فعالیتهای بهداشت روانی است .

ابعاد بهداشت روانی
پیشگیری نوع اول ( Primary prevention )
هدف این نوع بهداشت روانی ممانعت از شروع یک بیماری یا اختلال است با حذف عوامل کلی کاهش عوامل خطر ساز ، تقویت مقاومت افراد ، دالت در فرایند اختلال بدست می آید . برنامه های آموزش بهداشت روانی ( نظیر آموزش والدین برای تربیت کودکان آموزش تاثیرات مصرف الکل و مواد و ;.) برنامه های بالا بردن کارایی و توان افراد ( نظیر برنامه های تقویتی برای کودکان محروم )

ایجاد سیستم های حمایت اجتماعی ( نظیر بیمه های درمانی، ایجاد و حمایت از گروه های محلی و اجتماعی حمایت کننده از افراد مبتلا ) نمونه های پیشگیری نوع اول می باشند .

پیشگیری نوع دوم ( Secondary prevention )
هدف اقدامات این بعد از برنامه بهداشت روانی ، شناخت به موقع و درمان فوری و مناسب اختلال ( یا بیماری ) است تمام نظریه های و اقدامات درمانی نظیر دارو درمانی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ، گروه درمانی ، روانکاوی و ; در غالب این بعد از بهداشت روانی قرار می گیرد .

مشکلات رفتارهای نابهنجار نوجوانان
نوجوانان از لحاظ عاطفی بیش تر برای خود مشکل آفرین هستند تا دیگران . دوران نوجوانی در بین دختران که سریع تر مراحل بلوغ رامی گذرانند مشکلاتی بیش از پسران دارند . دختران به سازگاری در مدرسه ، خانواده و جامعه بیش تر توجه دارند حال آن مشکلات مالی و برنامه ریزیهای شغلی بیشتر توجه پسران را به خود مشغول می دارد هر دو گروه به طور فزاینده ای با مشکلات عاطفی مواجهند . مشکل عمده هنگامی است که فرد در کنار آمدن با مشکلات دوران کودکی نیز ناموفق بوده است آقای حسن شفیعی می گوید : خشم ، محرک خشم در نوجوانی بیشتر اجتماعی است به نظر می رسد مهم ترین علل خشم در بین دانش آموزان دوره راهنمایی عبارتند از :

مشکل تحصیل :
در آغاز بلوغ نوجوان عملاً در دوره راهنمایی است او درس ابتدایی را به اتمام می رساند و تا اندازه ای به ریاضیات و مفاهیم اولیه علوم آشناشده است لذت بردن یا تنفر از درس و مدرسه معمولاً به دو عامل بستگی دارد دکتر شکوهی می گوید : اول استعداد و انگیزش خود نوجوان و دوم چگونگی وکیفیت

آموزش بستگی دارد. همه افراد استعداد یکسانی برای یادگیری ندارند برای دسته ای ریاضیات مشکل است و باعث اضطراب آنان می شود انگیزه افراد برای یادگیری نیز متفاوت است وقتی

موفقیت در درس به کسب همین اهداف محدود می شود و طبعاً با آن نوجوانی که انگیزش او باور نموده پیش تر استعداد ها و کمال شخصی و پرورش روحیه تتبع و تحقیق است یکسان نیست . محتوای دروس و کیفیت آموزش به لذت بخش بودن تحصیل کمک می کند و چنانچه کیفیت آموزشی مطلوب نباشد نوجوان را به سمت خود نمی کشد و چنانچه کیفیت آموزش مطلوب نباشد ونوجوان علاقه به رتن مدرسه را ندارد و از درس و مدرسه سر خورده و زده می شود . دکتر وابسون می گوید بسیاری از نوجوانان در سنین پایین از راههای بسیار مختلف و ساده ای منحرف می شوند و ا

ز مدرسه و درس هم متنفر می گردند و دست به دوستان ناباب می دهند و راه خود را یکباره کج می کنند و دست به رفتارهای زشت و ناپسند می زنند و یکی از میعاد گاه های آنان مدارس است و شاید سیگار بکشند یکی از این مشکلات باشد که شخص از

مدرسه شروع می کند پس لازم است اولیای مدارس به این نکته آگاه باشند که از دستجات دانش آموزان که باعث آلودگی می شوند جلوگیری کنند .

مشکلات مناسبات و روابط نوجوان با والدین و همسالان

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.