مقاله بررسی کامل در مورد مواد مخدر


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
10 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی کامل در مورد مواد مخدر دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی کامل در مورد مواد مخدر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی کامل در مورد مواد مخدر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی کامل در مورد مواد مخدر :

بررسی کامل در مورد مواد مخدر

وابستگی اثر می گذارد دقت کرد. شواهدی در این زمینه اگرچه اندک وجود دارد دال بر اینکه برخی عوامل علت اعتیاد به مواد مخدر می شوند و در مقابل طیف گسترده ای از متغیرها در افراد یا برخی گروه های اجتماعی وجود دارد که پایه مشترک توجیه هایی برای ایجاد مدلهای مصرف مواد مخدر است این مدلها تمایز بیشتری بین مصرف بار اول و مصرف بعدی قائل میشود. مصرف بعدی میتواند به صورت گه گاهی منظم یا تفریحی، مشکل ساز، اجباری یا به علت وابستگی باشد به عنوان مثال دلیل نخستین دود کردن حشیش ممکن است با آنچه

موجب نخستین تجربه به مصرف هرویین می شود به کلی متفاوت باشد اگر چه تصمیم گیری درباره مواد مخدر به در دسترس بودن آن بستگی دارد ملی ممکن است در حضور برخی عوامل غیر مستقیم خطر سهیم در مصرف که احتمال به کار بردن ماده مخدر را افزایش می دهد تسهیل شود. شرایط دیگر برخی عوامل حفاظتی ممکن است از مصرف مواد مخدر جلوگیری نمایند یا بازدارنده آن باشند.

انگیزه های ادامه مصرف مواد مخدر هم بر حسب نوع ماده و شخص مصرف کننده متفاوت است این عوامل را گاهی با اصطلاح تقویت مثبت و تقویت منفی شرح می دهند تقویت مثبت یعنی وقتی اشخاص پس از نخستین تجربه ، تجربه خوب یا پاداش دریافت کنند درصدد بر می آیند که با ادامه آن تجربه اثر آن را تقویت کنند تقویت منفی زمانی است که به علت فقدان ماده مخدر شخص احساس محرومیت و ناراحتی میکند و باعث می شود که به مصرف ماده مخدر ادامه دهد .
مواد مخدر روان گردان برای چهار منظور مصرف می شود:

۱) فرهنگی- مذهبی ۲) پزشکی- درمانی ۳) اجتماعی- تفریحی ۴) شغلی – کارکردی ارتباط بین این معقولهای متفاوت مصرف و ، وضعیت مصرف ممکن است در نوسان باشد مصرف محرکهای روانی و آرام بخش ممکن است با نسخه پزشک و به صورت قانونی به منظور محدود کردن ناراحتی بیمار آغاز شود و سپس به صورت غیر قانونی با خرید دارو از بازار سیاه با نسخه جعلی ادامه پیدا کند مصرف داروهای مخدر به صورت کارکردی خواه قانونی یا غیر قانونی با قصد موقتی شروع میشود ولی ممکن است که به شکل مصرف مستمر و دشواری آفرین درآید.

در سالهای پایانی دهه ۱۹۶۰ و سالهای نخستین ۱۹۷۰ این وضعیت در بسیاری از شهرهای جنوب شرقی آسیا در مورد مصرف آمفیتامین پیش آمد در آن زمان مصرف محرک های روانی کاری بود رایج و این دارو به آسانی در دسترس دانشجویانی بود که می خواستند شبها بیدار بمانند و ساعتهای دراز مطالعه نمایند.
در این اواخر از این دارو ه وسیله رانندگان کامیونهایی که در راههای دراز رانندگی می کنند سو مصرف می شود و در بازار به صورت غیر قانونی به مقادیر فزاینده ای دیده میشود .(۱)

_____________________________________________________
۱ پرویز محمد نژاد، علل گرایش به مصرف مواد مخدر ، تهران: ۱۳۷۸ ص ۱۲ تا ۲۶ .
ماجراجویی و احساس جویندگی در نوجوانان و جوانان:

تقریبا همه کس با هیجان همراه با ماجراجویی آشناست برخی اشخاص با فعالیت هایی مثل سرعت در، رانندگی، پایین آمدن از یک شیب تند و; حس ماجراجویی خود را نشان می دهند. بسیاری از اشکال ماجراجویی مانند صعود به قله ای صعب العبور از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده و تحسین بر انگیز است مطالعه ها حاکی از آن است که مصرف مواد مخدر غیر قانونی به مخاطره بودن و دادگاه کشیده شدن در نتیجه چند نوع خطر می تواند شکلی از رفتار ماجرا جویانه باشد. برخی از خطرهای همراه با مصرف مواد مخدر عبارتند از : قانون شکنی ، آسیب رساندن به سلامتی خود، از دست دادن مهار شخصیت خود در یک پژوهش نشان داده شده است که خطر پذیری و تجربه کردن در نوجوانی به عنوان روشی برای

رسیدن استقلال بلوغ و کسب هویت پدیده ای هنجار است . خطر پذیری به خودی خود ممکن است وسیله ای برای به دست آوردن مقبولیت یا وارد شدن در گروههای معین باشد. مطالعه جالبی در سالهای اخیر در انگلستان نشان داده است که با زیاد شدن استفاده از تلفن همراه میزان استفاده از سیگار در جوانان کاسته شده است چرا که احساس مقبولیت و بزرگ شدن در این نوجوانان با داشتن تلفن همراه ایجاد شده و دیگر نیازی به نمایش سیگار کشیدن احساس نمی کردند .ولی شناخت خطر با درگیر شدن خطر متفاوت است به نظر می آید که نوجوانان احساس جاودانگی و آسیب ناپذیری همراه با آمادگی برای پذیرفتن خطرها را دارند و این احساس منجر به بر آورد بیش از اندازه از توانایی خود برای

پرهیز از الگوهای مصرف خود تخریبی میشود. از سوی دیگر برخی اشخاص زندگی را بصورت امری پست و بی ارزش می بینند که در آن معنایی وجود ندارد و وقتی کسی چیزی ندارد که از دست دهد احساس خطر هم نخواهد داشت. در مطالعه ای که بر ۱۶۰۰ دانش آموز دبیرستانی در ایالات متحده امریکا انجام دادند نشان داده شد که محرکی که به وسیله خطر پذیری ایجاد می شود می تواند نخستین عامل برانگیزاننده مصرف مواد مخدر به صورت یک سرپیچی باشد.

براین اساس نوجوانانی که دچار ناراحتی باشند به آسانی در جستجوی محرک های قوی تر و تجربه هایی بر می آیند که از فعالیت های عادی و روزمره مهیج تر باشند. احساسی که از جوش و خروش و ماجراجویی به دست می آید همراه با محرک فیزیولوژیک آن می تواند پاداش درونی داشته باشد از طریق تقویت مثبت موجب تشویق تکرار تخلف و مصرف بار هم بیشتر مواد مخدر می شوند زیرا پاداش های درونی دارای فرد مهم است و باز هم در جستجوی دستیابی به آنها بر می آید. در این مورد این سئوال مطرح می شود که چرا برخی اشخاص به سوی اشکال انحرافی ماجراجویی و رفتار خطر پذیری کشیده می شوند در حالیکه اشخاص دیگر راههایی را که از نظر فرهنگی پذیرفته شده برای نشان دادن خطر پذیری خود انتخاب

می کنند با توجه به این فرض که همه کس تا اندازه ای به محرک اساسی نیاز دارند اما برخی ممکن است بیش از دیگران به محرک اساسی نیاز داشته باشند و این ممکن است دسترسی به وسایل دستیابی به محرک احساسی در اشخاص مختلف باشد گفته شده که زیاد بودن تقاضابرای محرک احساسی و محدود بودن دسترسی به اشکال پذیرفته شده فرهنگی اشخاص یا گروهها را با احتمال بیشتری درگیر انحراف می کند.این موضوع ضرورت توجه بیشتر به راههای مهیج و در عین حال قابل قبول تخلیه هیجانات به عنوان تفریحات سالم را در کشور ما به عنوان یکی از راه های جلوگیری از روی و غلبه موفقیت آمیز بر آن جبران شده و ندیده گرفته می شود.(۱)

 

__________________________________________________
۱ محمد داوری ، پیشگیری و کنترل اعتیاد ، تهران : ۱۳۸۱ ص ۳۷ تا ۴۵ .
کانون اصلاح و تربیت :
کانون اصلاح و تربیت مرکز نگهداری ، تهذیب و تربیت اطفال و نوجوانانی است که به علت ارتکاب جرم در دادگاه های کیفری محکوم شده اند.
اولین کانون اصلاح و تربیت در تهران در سال ۱۳۴۷تاسیس گردید و به موجب آیین نامه های اجرایی سازمان کانون اصلاح و تربیت مصوب مهر ماه ۱۳۴۷ کانون از سه قسمت تشکیل می گردد.
۱) قسمت نگهداری موقت ۲) قسمت اصلا ح و تربیت ۳) زندان

هر یک از قسمتهای مذکور از یکدیگر مجزا بوده و در هر قسمت اطفال بر حسب سن و سابقه ارتکاب جرم و حتی الامکان از نظر نوع جرم و درجه تربیت پذیری طبقه بندی خواهند شد و به علاوه قسمتی که دختران در آن نگهداری میشوند از پسران مجزا خواهد بود قسمت نگهداری موقت اختصاص به افرادی خواهد داشت که هنوز در مورد آنها از طرف دادگاه تصمیم قطعی اتخاذ نشده است در هر یک از قسمتهای سه گانه اطفال و نوجوانان بر حسب استعداد سن درجه معلومات مورد تعلیم و تربیت قرار خواهند گرفت برنامه آموزش حرفه ای به نحوی باید اجرا شود که حتی الامکان به تحصیلات عادی ضربه ای وارد نیاورد اطفال و نوجوانانی که به کانون اصلاح و تربیت اعزام میشوند موظف هستند که طبق برنامه کانون در هفته سی و شش ساعت در کلاسهای درسی یا در کارگاه های فنی و حرفه ای به تحصیل یا کار آموزی اشتغال داشته باشند و روزی یک ساعت ورزش نمایند .

کسانی که در کانون اصلاح و تربیت به تحصیل یا کار آموزی اشتغال دارند از طرف مدیر کانون ممکن است جهت شرکت در امتحانات و اخذ گواهینامه رسمی به مراجع مربوط معرفی شوند. آموزگاران و مربیان عهده دار تدریس ، تعلیم ، تربیت و تهذیب اخلاقی اطفال هستند و طبق برنامه ای که از طرف مدیر کانون با جلب نظر متخصصین مربوط تصویب و تنظیم می شوند عمل خواهند نمود. به موجب ماده ۲۹آیین نامه اجرایی کانون اصلاح و تربیت در مورد اطفال و نوجوانانی که مدت توقف آنان در قسمت اصلاح و تربیت یا زندان بیش از شش ماه

باشد در آخرین ماه توقف آنان در قسمت اصلاح و تربیت یا زندان بیش از شش ماه باشد در آخرین ماه توقف چنانچه مدیر کانون رفتار و وضع روحی اخلاقی طفل را مناسب تشخیص دهد می تواند پس از تایید قاضی دادگاهی که طفل را به کانون اعزام داشته موافقت کند که طفل روزها کارفرمای مورد اعتماد کار کرده یا آموزشگاهی که مورد موافقت کانون باشد تحصیل نماید و شبها به کانون مراجعت کند.

طبق قانون ۳ اصلاحی آیین نامه فوق الذکر به اطفالی که تمام مدت توقف در کانون اصلاح و تربیت حسن رفتارش نشان داده و کار آنها در کارگاهها رضایت بخش باشد به تشخیص مدیر کانون پاداش مناسبی پرداخت خواهد شد اطفالی که مقررات کانون را نقص نمایند یا بر خلاف شرایط انضباطی آن رفتار کنند بر حسب مورد از طرف مدیر کانون مشمول تحصیلات انضباطی زیر خواهند شد :
۱) سرزنش و نصیحت ۲) توبیخ ۳) محرومیت از ملاقات ۴) نگهداری انفرادی از یک تا پنج روز.در مواردی که بر اثر بیماری یا اختلال در وضع مزاجی یا روانی طفل نگهداری و معالجه وی در کانون اصلاح و تربیت میسر نباشد مدیر کانون مراتب را به قاضی دادگاه اطلاع داده و با موافقت او طفل را به یکی از موسسات پزشکی یا طبی- تربیتی اعزام خواهد داشت.(۱)

_____________________________________________________
۱ دکتر محمد حسین فرجاد، بررسی مسائل اجتماعی ایران، تهران : نشر اختران ۱۳۸۱ ص ۲۷ تا ۳۸ .
نقش مهم رسانه های گروهی :

والدین معمولا با شروع دوره نوجوانی فرزندشان بین ۹ تا ۱۳ سالگی تغییری را در رشد او مشاهده می کنند. این تغییر تجربه ناراحت کننده از بین رفتن کنترل خانواده و شدت گرفتن تاثیر اجتماعی است که در ظاهر از قدرت والدین بسیار بیشتر و نیرومندتر است فرهنگ مد روز و خدمتگذار وفادار آن ، رسانه های گروهی .موسیقی ، سینما ، کامپیوتر ، رادیو ، تلویزیون ، اینترنت ، نشریات و روزنامه ها ! گاهی ایده هایی را به فرزندانتان منتقل می نماید که حتی والدین نمی خواهند که فرزندانشان به آنها فکر کنند. این عوامل باعث می شود تا او سعی نماید سریع تر رشد کند رسانه ها ، ارزشهاو اعتقاداتی را به آنها می آموزد که چه بسا والدین با آنها مخالف باشند آنها باعث تشویق تمامی رفتارهای خطرناک می شوند. سر کشی و طغیان ، روابط جنسی، مواد مخدر، قانون شکنی و حتی ارتکاب خشونت . این بسیار احمقانه است که سر انجام مجبور میشوید با فرزندانتان برای مراقبت از او در برابر جامعه ای که در آن رشد می کند مبارزه کنید.

به قول ژوزه سارا ماگو نویسنده معروف پرتغالی ( وضع کنونی جهان حاکی از فقدان عقاید جذاب برای به حرکت رد آوردن مردم است. )
امروزه علی رغم کاربرد های علمی روز افزون و غیر قابل بحث ینترنت تایپ شده است ، سکس می باشد. بسیاری از رفتارهایی که تاکنون در جهان از دید گاه های روانپزشکان علمی بیان شده انحراف جنسی محسوب می شود در اینترنت تشویق می شود و راههای آن وجود دارد پس اگر پدر و مادر اطلاعات مورد نیاز فرزندان نوجوانان خود را تامین نکنند در منابع دیگر که غیر قابل اعتمادند کمک می گیرند. تجربه نوجوانی بخش اعظمی از مشکلات زیستن در این شرایط فرهنگی دوگانه را تشکیل می دهد .

نوجوانان دیگر نمی خواهند با او مثل کودکان رفتار شود اما هنوز آمادگی رفتار بزرگسالانه را ندارند به همین دلیل در جستجوی تعریفی جدید است و وقت زیادی را صرف می کند تا بداندکیست و چگونه با بسیاری از ایدهها ذهنی تجربه ها عقاید و ارتباطات متفاوت کنار بیاید.

نوجوانان به دلیل از دست دادن تدریجی هویت در دوره ای خاص بسیار تاثیر پذیر در واقع آسیب پذیر هستند نوجوان در جستجوی تعریفی جایگزین و مستقل از خانواده و متمایز دوران کودکی برای یافتن الگوهای مورد نیاز به سوی فرهنگ مد روز گرایش می یابد تاثیر این نوع فرهنگ می تواند بسیار عمیق باشد. حملات مداوم و بی دوام رسانه های گروهی اساسا از طریق سرگرمی و تبلیغ صورت گرفته ومی تواند تاثیر بسیار عمیقی بگذارد. نوجوان در دنیایی رشد می کند که سرگرمی های خیالی و تفریحات الکترونیکی بخش اعظمی از وقت آنها را پر کرده و آنها را تشویق می کند تا هر هفته ساعت های بی شماری را از مسئولیت های اصلی خود بکاهند و از انجام کار های واگذار شده از سوی والدین یا مدرسه به آنها خود داری ورزند تا این تفریحات موجب گذراندن وقت آنها شود دنیای سر گرمی های رسانه ای محیطی است که اغلب قهرمانان مورد علاقه نوجوانان در آن زندگی می کنند . تماشاگر نوجوان با خود فکر میکند ( واسه اینکه مثل اون قهرمان بشم باید شبیه او رفتار کنم ) جوانان از طریق تقلید می کوشند تا شبیه شخصیت های آرمانی خود شوند.

تبلیغات تجاری در غرب از میل همانند سازی آنها سو استفاده کرده و با استفاده از هنرپیشه های فوق ستاره و حمایت افراد مشهور تصمیمات نوجوان را در زمینه مصرف مواد مخدر تحت تاثیر قرار میدهند آنها از مدل های گمانم نیز برای تاثیر گذاری های شدید استفاده می کنند .
افراد زیبا جذاب دارای جاذبه های جنسی و قیافه های موفق که دارای اعتماد به نفس خوشحال و سرزنده پر شور و نشاط و محبوب به نظر میرسند به نوجوانان تاثیر پذیر شیوه زندگی خوب را می آموزند.) اگر چه قرار نیست مخاطب تبلیغات مربوط به سیگار و مشروبات الکلی نوجوانان باشند اما در واقع چنین است . استفاده از جوانان به عنوان مدل وسوسه در مصرف مواد مخدر را افزایش می دهد زیرا نوجوانان به شدت تمایل به هم ذات پنداری با افراد بزرگتر از خود را دارند.

متاسفانه امروزه میزان هزینه صرف شده برای صرف مشروبات الکلی چند برابر هزینه تبلیغات برای شیر و لبنیات است تبلیغ مواد مجاز برای ایجاد آگاهی از مارکهای تجاری افزایش فروش ، تشویق زندگی مبتنی بر مصرف مواد کاری بسیار موفق است سرمایه گذاری تبلیغاتی بسیار گسترده ای در رسانه های غرب صورت می پذیرد و سالانه هزاران آگهی خوش آب ورنگ در زمینه مشروبات الکلی از تلویزیون های غربی و شبکه های ماهواره ای نشان داده می شود . آسیب پذیری نوجوانان در برابر تبلیغ این گونه مواد تفریحی ویژه اعتراضات پزشکی فراوانی را در پی داشته است .

مشروبات الکلی مواد مخدری هستند که نوجوانان در خطر مصرف آن قرار دارند انجمن های پزشکان در امریکا از ممنوعیت تبلیغات در زمینه الکل و مواد مخدر حمایت میکند. به دلیل نبود ممنوعیت تبلیغ این گونه مواد از رسانه های گروهی والدین باید فعالیتهایی را بر ضد این تبلیغات انجام دهند در غیر این صورت سرنوشت فرزند خود را در اختیار امیال سود جویانه سازندگان آگهیهای تبلیغاتی قرار داده اند که فقط به توسعه بازارهای خود و توان خرج کردن نوجوان توجه دارند.
بنابراین اگر می بینید که فرزندانتان به مصرف مواد مخدر آن گونه که در برنامه های تفریحی یا تبلیغاتی ارائه می شود واکنش مثبت نشان می دهد می توانید عقیده متفاوت و مخالف خود را در این زمینه ابراز نمایید.

اگر نوجوان یکه فکر میکند نمونه های ارائه شده مصرف مواد مخدر بی خطر هستند والدین می توانند دلایل مخالفت خود را مطرح نمایند. با این وجود نحوه مخالفت والدین نقش مهمی درمیزان موفقیت آنان ( پذیرفتن یا نپذیرفتن نوجوان وجود دارد. کنترل نحوه تفکر نوجوان و انتقاد از سلیقه او نقش سازنده ای نخواهد داشت زیرا انجام هر یک از این دو کار فقط نوجوان را گریزانتر مقاوم تر یا کمتر پذیرا میکند. والدین با ید از موضوعی صادقانه توجه ویژه و ارتباط آزاد وارد عمل شوند و انگیزه اصلی آنها میل به انتقال چیزی باشد که نوجوان مایل است در صورت ارائه ارزیابی توضیح یا بیان جنبه ای متفاوت درباره آن بیاندیشید. ( از تو نمی خواهیم نظر خود را تغییر دهی فقط میخواهیم که به نظر ما گوش دهی همیشه این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که آموزش یک ذهن باز – نه یک ذهن پر به جای یک ذهن خالی است. (۱)

__________________________________________________
۱ پایان نامه خانم اعظم محبی ، گرایش به اعتیاد ، دانشگاه آزاد تهران:۱۳۸۳ ص ۶۵ تا ۷۹ .
گروه همسالان – سازگاری با جمع یعنی پیروی از دیگران :
در دوران کودکی نحوه ارتباط با همسالان معمولا توسط بزرگ تره تنظیم می شود. آنها بچه ها را برای بازی کردن و سایر فعالیتها دور هم جمع می کنند با فرارسیدن دوران نوجوانی ، نوجوان با هدف رسیدن به استقلال با فاصله گرفتن از بزرگترها شروع سازماندهی گروهای اجتماعی خاص خود کنند.

از این مرحله به بعد والدین مرتبا خود را در حاشیه زندگی اجتماعی فرزندانشان می یابند زیرا همراهی با دوستان به مهمترین کانون در حال رشد تبدیل می شود از جمله :رفیق هایم از پدر و مادر مهم ترند در ظاهر پیامی است که از سوی فرستاده می شود و در حالیکه زمان زیادی را صرف دوستان و گفتگو با آنها می کنند و وقت کمتری را در خانه می گذرانند.

برخی والدین که خود را در این رقابت بازنده می یابند شکایت میکنند که دیگر برای ما اهمیتی قائل نیست اما این امر به هیچ عنوان حقیقت ندارد. نوجوان باید احساس کند که همیشه مکانی مطمئن و امن برای بازگشت وجود دارد اتفاقا آنچه که والدین آن را بی احترامی نسبت به خود می دانند تعریف و تمجید از آنهاست والدین اعتراض می کنند که برای دوستانت هر کار می کنی اما نوبت به ما که می رسد اهمیت کمی قائل می شوی اما باید دانست اگرچه دوستان متفاوتی می آیند و می روند و دوستی های نوجوانان ناپایدار است اما خانواده هرگز از بین نمی رود و عشق بین والدین و فرزند بسیار محکمتر و ثابت است .

علاوه بر این الگوهای والدین بسیار قوی تر از تاثیر نوجوان هم سن و سال است طی سالیان اولیه دوران کودکی بیش از آنکه گروهای همسن سال وارد صحنه زندگی نو جوان شوند والدین در شکل گیری اعتقادات مذهبی و شخصیت فردی فرزندشان نقش عمده ای ایفا می کنند . حتی تاثیر بد دوستان هم عموما قادر نیست تا شخصیتی را که در خانه و خانواده شکل گرفته تغییر

دهد . والدین با احساس ناامنی ناشی از ظهور نوجوانانی بیگانه در زندگی فرزندشان بطور متقابل رفتارهای نامناسبی از خودشان نشان می دهند و این امر همان تاثیر نامناسبی را بر فرزندانشان می گذارد که از آن وحشت دارند به هر اندازه که فشار از سوی نوجوانان در خانه نادیده گرفته شود و والدین هرچه بیشتر او را به حال رها کنند نوجوان خود را بیشتر از پیش از خانواده جدا می یابد به همین خاطر در برابر تصمیمات ناپخته گروهی آسیب پذیرتر می شوند. اغلب تجربه مصرف زیاده روی در مصرف اعتیاد برای افراد جوان در کنار دوستان هم عقیده اتفاق می افتد.(۱)

___________________________________________________
۱ . پرویز محمد نژاد ، علل گرایش به مصرف مواد مخدر ، تهران : ۱۳۷۹ ص ۱۶ تا ۲۲ .
اعتماد به نفس و اعتیاد در نوجوانان:
از آنجا که اعتماد به نفس مفهوم روان شناختی بسیار عام و در عین حال بسیار مبهمی است والدین معمولا تشویق و تقویت آن را دشوار می یابند.
اعتماد به نفس همان ارزیابی نفس است که بر طبق معیار های فردی خاص صورت می پذیرد بر طبق این معیارها فرد به ارزش انسانی توانایی ها و صفات مثبت خودش آگاهی می یابد.
اعتماد به نفس همیشه از قدرت ثابتی برخوردار نیست بنابراین می تواند بسته به شرایط جسمی تجربه های زندگی و حالات روحی بین قوی و ضعیف نوسان داشته باشد اکثر افراد تضعیف و تقویت هایی را در اعتماد به نفس خود تجربه می کنند دوره های متفاوتی را که در آنها احساس بسیار بد یا خوبی نسبت به خود داشته اند به یاد می آورند. بنابراین اگر دختر یا پسری دوره کاهش اعتماد به نفس را تجربه میکند به این معنا نیست که دچار مشکلی خاص شده است مشکل اصلی بازگرداندن ارزیابی مثبت به خویش است که از طریق تغییر رفتار یا تغییر معیارارزیابی های خود حاصل می شود .

بزرگترین اشتباه این است که در افراد با رفتار خود موجب کاهش اعتماد به نفس یا بدتر شدن شرایط شویم در این شرایط پناه بردن به مواد مخدر تصمیمی غلط است . زیرا اگرچه در کوتاه مدتی احساس بهتری در فرد به وجود می آید اما معمولا پیامد های آن در دراز مدت مسئله را وخیم تر می کند.

معیار های بسیار زیاد و متنوعی برای سنجیدن اعتماد به نفس افراد وجود دارد یک معیار بسیار مهم برای یک فرد مثلا محیط منظم برای بزرگ سالی که میخواهد همه چیز مرتب تحت کنترل باشد ممکن است برای فرد دیگر کاملا ضد ارزش باشد با این وجود بین دخترها و پسرها تفاوت هایی درباره مفهوم اعتماد به نفس وجود دارد. که والدین می توانند در نظر داشته باشند. برای دختران جوان معیار سنجش اعتماد به نفس اغلب جنبه ارتباطی دارد برای اینکه احساس خوبی درباره خودشان داشته باشند ارتباط نزدیک با دوستان مهمترین چیز است. برای پسران معیار سنجش اعتماد به نفس اغلب دارای جنبه اجرایی است آنها برای داشتن احساس خوبی درباره خود احتمالا رقابت و پیروزی را مهمترین چیز می دانند بنابراین بهم

خوردن رابطه با یک دوست نزدیک برای اعتماد به نفس دختران جوان تهدیدی جدی تر به شمار می رود تا برای پسران جوان. در حالیکه شکست خوردن یک تیم ورزشی تهدید جدی تری برای اعتماد به نفس پسران جوان به شمار می رود تا دختران جوان . نکته اصلی برای والدین این است که فرزندان خود را به خوبی بشناسند و بدانند که تجربه های سخت زندگی در چه هنگامی باعث شده است تا معیار مهمی از اعتماد به نفس او برآورده شود.
علاوه بر این والدین باید با فرزند خود صمیمی باشند تا از این احتمال که او برای جبران اعتماد به نفس از دست رفته خود به سوی مصرف مواد مخدر روی آورد جلوگیری کنند.
چگونه می توان به یک نوجوان نزدیک شد؟

با ید به او کمک کرد تا درباره آنچه اتفاق افتاده صحبت نماید گوش دادن نه نصیحت کردن کلید اصلی است. به این ترتیب نوجوان هنگامی که زندگی چنین ضربه محکمی را به او می زند حمایت لازم از سوی والدین خود دریافت میکند متاسفانه بسیاری از مادرها به خصوص پدران اهمیت گوش دادن به فرزندشان را فراموش کرده اند و یا وقتی به این کار اختصاص نمی دهند توصیه می شود از دوران کودکی این رسم و این رابطه برقرار گردد. که فرزندان در مورد تحریکات ، احساسات، موفقیتها و به خصوص شکست های خود با والدین مرتبا صحبت نمایند و گاهی اوقات برای مطرح کردن یک اتفاق مشکل یا مشورت جلسه ای با همه ی اعضای خانواده تشکیل دهد. به این ترتیب والدین با فرزندانی که رابطه عاطفی اش بهم خورده همدردی می کنند به او آرامش می دهند همچنین خانواده باید به دقت کافی به او گوش دهند و رفتارش را مشاهده
نمایند تا تکیه گاه اصلی اعتماد به نفس او را کنترل نمایند و از آنها برای ایجاد شرایط منفی و مثبت استفاده نمایند. سه رکن مهم اعتماد به نفس : نگرش ،تفکر و رفتار است .(۱)
بی حوصلگی و خطر اعتیاد:

چرا با من مثل بچه کوچولوها رفتار می کنید من که دیگه بچه نیستم.
نوجوانتان معمولا بین ۹ تا ۱۳ سالگی از دوران کودکی عبور کرده و اعلام استقلال می کنند برای شروع تکامل دوره نوجوانی آن دسته از محدودیت هایی را که کودک را تعریف و محدود میکرد باید تا حدی شکسته شود تا آزادی لازم برای رشد نوجوانان ایجاد شود نوجوانان در عمل و گفتار از راههای زیر هویت قدم خود را برای کسب هویت جدید انکار می کنند.
دیگه اون بچه سابق نیستم فرق کرده ام – اونی که شما می خواین نیستم فرق کرده ام .

تمامی این عبارات حاکی از عدم پذیرش بوده و به والدین هشدار میدهند که سن دوران کودکی به پایان رسیده و حرکت بسوی نوجوانی آغاز شده است. نوجوان در تلاش برای متمایز کردن خود از دوران کودکی ممکن است مواردی را کودکانه محسوب می شود نظیر علایق- فعالیت ها- تصویر سابق خود در خانواده را کنار بگذارد اگر چه نقش های سابق او در دوره کودکی اهمیت زیادی داشته اند اما حفظ و تداوم آنها به معنای رفتار کودکانه از سوی او تلقی میشود .
در این هنگام دو مشکل به وجود می آید : نخست احساس دلتنگی و ناراحتی برای آنچه از دست میدهد( کاش هنوز بچه بودم) دوم نبود جایگزینی برای آنچه از دست رفته است که در نتیجه بی حوصلگی به وجود می آید.

اما وقتی والدین پیشنهادات مفیدی ارائه میدهند آنها را نمی پذیرند زیرا یکی از شرایط نوجوانی این است که دیگر نباید در چهار چوب خانواده قرار گرفت و یا اعضای خانواده به درستی او را درک نمی کنند والدین همواره وسوسه می شوند تا بی حوصلگی های دوران نوجوانی را به عنوان بخش طبیعی از دوره رشد نوجوانان نادیده گرفته و یا فراموش نمایند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.