مقاله گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره کارشناسی با کار علمی


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره کارشناسی با کار علمی دارای ۲۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره کارشناسی با کار علمی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره کارشناسی با کار علمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره کارشناسی با کار علمی :

تعمیرات و نگهداری

پیش گفتار:
نگهداری و تعمیرات ((نت)) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط تولید و کاهش هزینه ها را فراهم می آورند. با پیچیده تر شدن وسایل و امکاناتی که انسان برای نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این مورد از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده، عمر آنها را بالا برود و از این رهگذر
هزینه های کل مربوطه قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را می باشند. در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به مناسب وسائط نقلیه و ارتباطات ودر راس آنها هواپیماها و ماهواره و موشکها،

پس از تحقق و در صد شخصی از قابلیت اطمینان قادر به انجام ماموریتهای حساس خود هستند. عملکرد صحیح چندین هزار قطعه مکانیکی، الکتریکی و; دارای قابلیت اعتمادی اعتمادی و اطمینانی هستند؟ آیا با خراب شدن آنی یک قطعه از هواپیما های در حال پرواز یا موشک در حین ماموریت و یا سفینه ای در فضاست ماموریت آنها به کلی مختل می گردد؟ بدیهی است که جواب این سوال منفی است چرا که برای جلوگیری از انهدام چنین سیستمهای قطعا روشهای و اصولی تکنیکی قابل پیاده کردن هستند.

در غیر این صورت تجربیات انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در شوروی یا انفجار چالنچر آمریکا به دفعات باید تکرار گردند و سرمایه های ملی و بین المللی هر آن در شرف نابودی و اضمحلال قرار گیرند. مطرح شدن تکنولوژیهای جدید تولید در صنایع برنامه ریزی دقیق و زمانبندی را برای ایجاد بهره وری و کارائی می طلبد. موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات از آن جمله است. بلا تردید یکی از بنیانهای اساسی در صنعت و تولید، ماشین آلات و تجهیزات است و از

طرفی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی مانند iso, ApL بدون داشتن تجهیزاتی مدرن و بازسازی شده، میسر نخواهد بود. مبحث نگهداری و تعمیرات یکی از مباحث مهم هر صنعت است که از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری و کارایی می گردد. چرا که با توجه به کمیابی منابع اعم از انرژی، نیروی انسانی و سرمایه و; می تواند کمک بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر بنماید.

انگیزه اینجاب از انتخاب این پروژه علاقه ای بود که به درس تعمیرات و نگهداری داشتم و هماهنگی این درس با رشته تحصیلی ((مدیریت صنعتی)) است که امروزه به این امر توجه بسیاری شده است و با رشد تکنولوژی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ الزامی است که صنایع و ماشین آلات را از نظر کارایی و بهره وری بیشتر از وقت و زمان با کمترین هزینه بهبود بخشیم و شعار اول‏ نگهداری‏‏ بر تعمیرات باشد مانند ((پیشگیری قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی در پیشرفت کار و تکنولوژی خواهد کرد. امید است که مورد توجه اساتید گرامی و مدیران و دانشجویان محترم واقع شود.

مقدمه
رشد روز افزون تکنولوژی و لزوم بهبود بهره وری ماشین آلات و تجهیزات حرکت به سوی اتوماسیون را سرعت بخشده است.
نگاهی به آمار نیروی انسان در صنایع مختلف نشان می دهد که اتوماسیون موجب کاهش نسبی تعداد پرسنل مستقیم تولید و افزایش نیروی انسانی درگیر در نگهداری و تعمیرات شده است. از آنجا که اتوماسیون مستلزم سرمایه گذاریهای سنگین برای در اختیار گرفتن ماشین آلات و تجهیزات مذکور خواهد بود. به کارگیری مطلوب منابع اعم از بودجه‏، پرسنل، و غیره مستلزم وجود یک سیستم مناسب برنامه ریزی است که شاید تا کنون کمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم به صنایع ایران که به کارگیری و هر چه مفید تر ماشین آلات تولید و نهایتا بهبود بهره وری را ایجاب می کند. اقداماتی از طرف مسئولین مربوطه در زمینه های علمی و عملی برای تعمیرات ماشین آلات در دست انجام است که عمدتا که در زمینه مسائل فنی و نگهداری و تعمیرات می باشد

۱-۱: تاریخچه شرکت ایران خودرو.
شرکت ایران خودرو( سهامی عام ) در سال ۱۳۴۱ با هدف تاسیس و اداره کارخانجات به منظور تولید و تهیه انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها فروش و صدور محصولات و;
توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی و خانم سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تاسیس شد.
و اینک با گذشت بیش از ۳۵ سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه طراحی و تولید خودرو در کشور در راستای تامین نیازهای جامعه ورود به بازارهای جهانی تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقیق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه

می دهد.
شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود دائم به خود اختصاص داده است.
سرمایه شرکت ایران خودرو و در پایان سال مالی ۱۳۸۱ ۲۴۰۴۶۸۷۵۰۰۰۰۰ ریال بوده است. شرکت ایران خودرو و با تولید ۱۱۱۱۱۱ دستگاه خودرو سواری و وانت در سال ۱۳۷۶ رکورد تولید ۳۰ ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت محصول خود را افزایش دهد.

همچنان در راستای نظام استاندارد ایزو ۹۰۰۰ موفق یه دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ از موسسه RWTUV آلمان شد.

نیروی انسانی شاغل در شرکت:
در شرکت ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو ابهر تعداد ۸۰۰ نفر اعم از نیروی متخصصان، کارگر، کارمند و هم چنین تعداد ۱۰۰ کارگر به صورت پیمانکاری در این شرکت مشغول به کار می باشند و دفتر مرکزی این شرکت واقع در تهران با تعداد ۵۰ نفر کار در مرکز این شرکت را تشکیل میدهند و این شرکت جهت ارائه خدمات هر چه بیشتر نمایندگی های مجاز در مرکز استانهای ایران و شهرستانهای تابعه دارد.

تسهیلات رفاهی در این شرکت عبارتند از استفاده از بیمه های اجتماعی، استفاده از سیستم حمل و نقل، وجود رستوران، بهداری، مهمانسرا، شرکت تعاونی مصرف، وجود سیستم های تشویقی برای کارگران و مهندسین و کارمندان
مرکز تحقیقات ایران خودرو:

مرکز تحقیقات ایران خودرو در سال ۱۳۷۴ با هدف ایجاد امکانات و دانش فنی روز جهت طراحی و توسعه محصولات ایران خودرو تاسیس گردید. این مرکز دارای تجهیزات مدرن و متخصصان ماهر در زمینه طراحی خودرو است و از بدو تاسیس ضمن اجرای پروژه های بزرگ طراحی خودرو از جمله خودرو ملی، دانش فنی روز در سطح جهان را کسب کرده و به کار گرفته است. مرکز تحقیقات ایران خودرو از بخشهای مختلفی جهت اجرای کامل فرآیند طراحی تشکیل شده است که عبارتند از: طراحی محصول، ساخت نمونه و مهندسی محصول، این مرکز با گردآوری و به کارگیری جدید ترین فنون طراحی و توسعه محصول توانسته است در زمانی کوتاه خود را به سطح مراکز طراحی خودرو پیشرفته دنیا نزدیک کند.
مرکز تحقیقات ایران خودرو با در اختیار داشتن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته روز دنیا از قبیل کامپیوترهای توانمند و نرم افزاری تخصصی و با به کارگیری آخرین فن آوریها در زمینه صنعت خودرو قادر است هر ایده ای را جامعه عمل بپوشاند.

تضمین کیفیت:
این مرکز ضمن داشتن گواهینامه ۹۰۰۱ iso و با کارگیری جدید ترین تکنیک های مدیریت به اجرای دقیق به هنگام و موثر سفارشات و تامین رضایت و اعتماد مشتریان عینیت می بخشد. همچنین مرکز تحقیقات ایران خودرو به عنوان متولی تحقیقات و نوآوری در این شرکت همواره خود را مستلزم به در نظر داشتن و به کارگیری جنبه های زیست محیطی در کلیه مراحل طراحی خودرو می داند و در جهت طراحی محصولات سبز تلاش می کند.

پروژه ها:
در مرکز تحقیقات ایران خودرو و همواره تعدادی پروژه در قالب طراحی محصولات جدید یا نوآوری های صنعت خودرو در جریان است این پروژه ها در یک ساختار عرضی با کمک کلیه واحد های و بر اساس اصول مدرن طراحی و تکوین محصول تحت نظر مدیران پروژه ها اجرا می شود.

ریخته گری ایران خودرو:
استراتژی افزایش تولید که توسط شرکت ایران خودرو اتخاذ شده است بر اساس سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد اشتغال و افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی و وضعیت کنونی بازار جهانی خودرو می باشد. اما بدیهی است که دستیابی به این امر در صورتی میسر است که طراحهای پشتیبانی این استراتژی نیز به اجرا در آید در این راستا طرح ایجاد کارخانه ۰۰۰/۲۰ تنی ریخته گری قطعات چدنی خودرو در دستور کار شرکت گسترش صنایع ایران خودرو قرار گرفت و بدین ترتیب شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو سهامی خاص در تاریخ ۲۰/۵/۱۳۷۹ در ادراه ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

این شرکت اهداف زیر را محور فعالیتهای خود قرار خواهد داد:
صادرات قطعات ریخته گری خودرو و اختصاص حداکثر ظرفیت تولید به این نوع قطعات لازم به توضیح است با توجه به اینکه دانش فنی تولید قطعات ریخته گری در داخل کشور قابل رقابت با تولید کنندگان اروپای می باشد و از طرفی نیاز به تامین ارز از منابع داخلی لازمه ادامه حیات شرکتهای خودرو سازی است دستیابی به این هدف از وظایف اصلی شرکت می باشد به همین منظور استفاده از تجهیرات ریخته گری مناسب و قابل قبول که جوابگوی دانش فنی روز باشد مد نظر خواهد بود تولید محصولات جایگزین قطعات وارداتی و همچنین قطعاتی که به لحاظ کمی و کیفی مورد نیاز صنایع خودرو سازی است و تامین آن در حال حاضر با مشکلات مواجه می باشد.
ایجاد ظرفیتی مناسب جهت پاسخ گویی به کمبود های طرحهای توسعه صنایع خودرو سازی

دستیابی به استاندارد های جهانی کیفیت محصولات
دستیابی به استاندارد های قابل قبول بهره وری و هزینه تولید جهت ایجاد بستر مناسب برای رقابت محصولات به لحاظ قیمت علاوه بر کیفیت محصولات تولیدی.
ریخته گری به روش مدلهای تبخیر شونده ( lost foam)

فرآیند ریخته گری به روش مدلهای تبخیری در سال ۱۹۵۸ اختراع شده است و با توجه به مزایای فراوانی که دارد از قبیل حذف ماهیچه و خطوط مربوطه امکان تولید قطعات پیچیده افزایش راندمان ریخته گری، کاهش پرت ماسه و انعطاف پذیری خط تولید و; و در
کشور های صنعتی رو به توسعه گذاشت.
شرکت گسترش صنایع ایران خودرو جهت همگانی با توسعه صنعتی و با هدف دستیابی به شاخص های زیر بررسی و سرمایه گذاری در آن را در دستور کار خود قرار داد.

جذب دانش فنی و تکنولوژی جدید
بر طرف نمودن تنگناهای موجود در صنعت ریخته گری و ارتقاء آن به لحاظ کمی و کیفی
– بهینه سازی فرآیند ریخته گری در تولید قطعات پیچیده و ماهیچه خوار
– کاهش قیمت تمام شده با توجه به کاهش ماشینکاری، افزایش بهره دهی ریخته گری سهولت تولید قطعات پیچیده
– ایجاد خطوط تولید با قابلیت انعطاف بالا در تیراژهای پایین و متوسط
مراحل فرآیند lost foam

آماده سازی فوم
تزریق در قالبهای فلزی
مونتاژ اجرای مدل سیستم راهگاهگاهی
پوشش دادن مدلهای فومی
قالبگری
ریخته گری
تخلیه و تمیز کاری
مزایای و مشخصات فرآیند lost foam
امکان تولید قطعات پیچیده

حذف ماهیچه و خطوط مربوط
کاهش میزان ماشینکاری
استفاده از ماسه بدون چسب
استفاده از حجم درجه
افزایش بهره دهی ریخته گری
حذف شیبهای ریخته گری

امکان تولید قطعات نزدیک به شکل نهایی
کاهش پرت ماسه
سهولت در تمیز کاری قطعات
انعطاف پذیری بالای خط تولید
تولیدات:
قطعات تولیدی این کارخانه در سال اول با تیراژ۲۵۰۰۰ عدد از هر قطعه برای خودرو های XU و پژو و ایران خودرو به شرح زیر می باشد

– سیلندر
– پوسته کلاج
– پوسته گیر بکس
– سر سیلندر

۲-۱ : تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
اغلب سیستم هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تاسیساتی و یا سایر موارد بکار گرفته می شود در زمان هایی از سیکل عمر عملیات خود دچار شکست و از کار افتادگی می گردند و لذا به فعالیت نگهداری و تعمیر نیازمند می شوند.
اگر چه واژه های نگهداری و تعمیرات در بسیاری از کاربردها در یک ردیف بکار برده
می شوند ولی در حقیقت در معنا اندکی متفاوت بوده و در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، هر یک از آنها با مفهوم خاص خود بکار می آیند که در زیر به طور مختصر به آنها اشاره
می شود.
الف) نگهداری : MAINTENECE
مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولا به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آن ها را افزایش می دهیم. فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم.
ب) تعمیرات :REPAIRS

شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است، آماده اش سازیم.
بنابراین PM را می توان چنین تعریف کرد که ” عبارتست از مجموعه فعالیتها و اعمالی که باعث می شود نه فقط از کار افتادگی تجهیزات کم می شود، بلکه باعث پیشرفت در بهبود محصول و کیفیت آن می گردد.”
۲-۲ هدف از P.M چیست؟

دیاگرام زیر به صورت کلی هدف از تشکیل PM را در سازمان نشان می دهد.

۲-۲-۱ : مراحل ایجاد برنامه
فرض کنید از جایی شروع کرده اید که هیچ سیستم نگهداری و تعمیر پیشگیری نداریم و بیشتر زمان تعمیرات اضطراری مصرف می شود. فرایندی را در نظر بگیرید که مانند بالا رفتن از
پله های نردبان است. شما ابتدا تصمیم گرفته اید یک برنامه PM برقرار کنید (بالا رفتن و پشت سر گذاشتن پله ها)، همانطور که در شکل نشان داده شده است.

اصلاح
اجرا
برنامه ریزی
استراتژی
هدف و مقاصد
شروع
مراحل پیاده کردن یک برنامه جدید P.M
۲-۲-۲- اهداف و مقاصد در P.M
قدم بعدی بیان جزئیات اهداف و مقاصد است. آنها باید :
۱- ابهام نداشته باشد.
۲- قابل فهم باشد.
۳- قابل سنجش و اندازه گیری باشد.
۴- قابل دعوی و مستدل باشد.

بیان هدف ممکن است عبارات از این باشد که “هدف برنامه نگهداری و تعمیر پیشگیری ” ارتقاء منافع سازمان و برای سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است کارا باشد از طریق افزایش زمان بالقوه کار تجهیزات، عمل اجرایی بهتر تجهیزات و کاهش کل هزینه های نگهداری و تعمیر است. نمونه اهداف می تواند به صورت زیر باشد:
۱- افزایش متوسط بهره وری تجهیزات از ۲۹% به ۹۵% در ظرف مدت شش ماه و به ۹۷% در ظرف مدت دوازده ماه.
۲- ارتقاء کارایی عملی و موثر بودن سیستم

۳- کمک نگهداری و تعمیر پیشگیری بهبود یافته بایستی به کاهش تعمیرات اضطراری و توقف کمتر تولید، کاهش کل هزینه نگهداری و تعمیر و منافع از دست رفته تولید منتهی گردد. به عنوان مثال اندازه ۴۵۰۰۰۰ دلار در دوره فعلی به ۳۹۰۰۰ دلار در ظرف مدت شش ماه و به ۳۷۵۰۰۰ دلار در ظرف مدت یک سال، مقادیر اندازه گیری شده و بر حسب ارزش دلاری است که در آن تورم تاثیری ندارد.

۲-۲-۳- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M
به عنوان قدم بعدی معمولا استراتژی بیانگر این مطلب است که چطور و چگونه امکان دارد به اهداف و مقاصد نائل گردید. همین که استراتژی معین شود، بایستی طرح ها به صورت جزئی بیان شده تا اینکه جواب عباراتی نظیر چه کسی، چه ، چه موقع ، کجا و چطور، مشخص گردد. در حین اینکه برنامه ها اجرا می شوند، بایستی نتایج کار ارزیابی گشته و در حد مورد لزوم در جهت بهبود برنامه P.M تجدید نظر انجام گردد. طرح و اجرای یک برنامه P.M مطلوب بعد از آنکه تمامی تجهیزات وارد و نصب گردد و روشها و فواصل کاملا تنظیم گردند، حداقل چند ماه و حتی یک سال یا بیشتر وقت می برد.

۲-۳- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات
نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد با نگهداری و تعمیرات باید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریک و غیر عملی.

اگر چه از مبانی علمی در تدوین سیستم استفاده می شود، ولی در شرایط هر کارخانه و نیازها و مشکلات را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا سعی بر این است که سیستم نگهداری و تعمیرات را با همکاری مهندسان و کارشناسان هر کارخانه تدوین نمود. تا چنین سیستمی در زمان اجرا با کارخانه بیگانه و دور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد. در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی و طرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرا خواهد شد را باید در نظر داشت و باید متوجه بود که هر سیستم یا روش جدید پرسنل و

نیروی انسانی، دوگانگی ایجاد کرده و این دوگانگی مقاومت هایی را از طرف پرسنل به دنبال دارد. لذا ظرفیت کار را نباید از دست داد و اگر که اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یکی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نکته که (افراد هستند که برنامه را اجرا می کنند نه آدمهای آهنی) سنگینی مسئولیت ما را به عنون تدوین کننده سیستم، بیشتر می کند و لذا مشارکت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومت های احتمالی آنها جلوگیری می کند و هم اطلاعات و دستورالعمل های جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد.

با توجه به اینکه تداوم بکارگیری هر سیستم از تدوین آن مشکل تر است لذا پویایی و دینامیک بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است که سبب تکامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممکن است برخی از مواردی که در زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد. از این رو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد. تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد که رسیدن به اهداف را امکان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره و در هر حال بهینه نماید. اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات همان بهینه کردن توانایی های ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید و کاهش فرسایش و خرابی آنهاست. دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی مد نظر می باشد که عبارتند از :

– ایجاد آرشیومدارک فنی به عنوان بانک اطلاعاتی کارخانه
– بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده
– کاهش هزینه های انرژی مانند (برق- سوخت و غیره)
-ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که نتیجتا قیمت تمام شده محصول را کاهش

می دهد.
-کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی و نیروی انسانی
-افزایش کیفیت تولید و جلوگیری از ضایعاتی که بر اثر خرابی ماشین آلات به وجود می آید.
– جلوگیری از سرمایه گذاری سنگین، جایگزینی به قیمت افزایش عمر مفید ماشین آلات
-پایین آوردن هزینه تولید به دلیل بالا بودن زمان کار ماشین آلات، کاهش تعمیرات و توقف آنها
-ایجاد نظم و ترتیب در تعمیرات و استاندارد کردن کارهای تعمیراتی و زمان سنجی
فعالیت های نگهداری و تعمیرات.

-تهیه دستورالعمل های ایمنی و حفاظت فردی در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی.
۲-۴- لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در تولید

پیشرفت سریع تکنولوژی و همه گیر شدن صنعت و گسترش آن در تمامی نقاط جهان و افزایش سرمایه گذاری ها در صنایع و محدودیتی که در منابع و مواد اولیه مورد نیاز وجود دارد، مسئله کارایی و بهره وری را به صورت مهمترین مسئله نزد صاحبان صنایع و مدیران مسئول در صنعت مطرح نموده است. کارایی در مورد هر مکانیزمی به این مفهوم است که با صرف کوتاه ترین فاصله زمانی و حداقل کار و کمترین وسائل، بالاترین راندمان از آن مکانیزم دریافت گردد.

این هدف زمانی مهمتر و در خور توجه بیشتر جلوه می کند که تجزیه و تحلیلی از رقابت های صنعتی شدیدی که در بازارهای جهانی و داخلی وجود دارد را تجزیه و تحلیل نماییم. اساس این رقابتها ناشی از تغییرات هنگفت در سرمایه گذاری ها، افزایش ظرفیت های تولیدی و بکارگیری روز افزون سیستم های اتوماتیک است و وجود این شرایط تولیدی، موسسات را بر آن داشته است که به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

۲-۵ : نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه :
هر برنامه ریزی P.M مسلماً نتیجه سودآوری در کل برای کارخانه دراد. اگر چه داشتن چنین سیستمی به هزینه های در حال حاضر کارخانه می افزاید. بسیاری از صاحبان صنایع در ابتدا منکر این امر بودند ولی بعداً خود مشوق لزوم چنین سیستمی در کارخانه شدند. در عمل مسلماً P.M نمی تواند یک درمان کلی برای تمام نواقص و مشکلات ناشی از عدم کارکرد مرتب ماشین و یا کم کردن هزینه های تعمیرات باشد، ولی اعمال و فعالیتهایی که P.M دارد می تواند در امتزاج یا سایر فعالیتها، ترکیبی را به وجود آورد که باعث کاهش هزینه ها و پایین آمدن خرابیهای ماشینها گردد. آموزش و کنترل کارها، اندازه گیری، گزارش نویسی از وضعیت ها و انبارداری موثر و مفید از عوامل مهم P.M به شمار می روند.
۲-۶- نتایج حاصل از P.M در کارخانه

۱- کاهش زمان خرابی ماشین
۲- کاهش اضافه پرداخت در وقت اضافی برای گروه نگهداری و تعمیرات جهت تنظیم ماشین آلات و تعمیرات آنها.
۳- کاهش نسبت تعمیرات اساسی و تعمیرات تکراری (دوباره کاری)

۴- کاهش هزینه های تعمیرات که با پیشگیری و چک کردن ماشین ها قبل از خرابی، انجام گرفته است.
این در حالتی است که با انجام کار صحیح و کنترل مستمر ولی ساده، از اتفاق تعمیرات اساسی و گران قیمت جلوگیری به عمل آمده و در این صورت نیاز ما به متخصصین ورزیده کمتر
می گردد. اگر از کار افتادگی ماشین بر اثر برنامه ریزی قبلی بوده که بر طبق آن ماشین

می بایستی در این زمان از کار بیفتد تا کنترل های لازم انجام گیرد. حال اگر زمان این از کار افتادگی را که زمانش بسیار کمتر از خرابی ناگهانی است، مقایسه کنیم درمی یابیم که در این حالت هزینه های سرسام آوری را نیز به خاطر این از کار افتادگی ناگهانی، بایستی تحمل کرد تا خط تولیدی دوباره شروع بکار نماید.
۵- کم شدن تعداد قطعات ناقص به واسطه کنترل کیفیت.

۶- کم شدن تعداد ماشین هایی که بایستی به طور رزور در نظر گرفته شوند.
۷- بهبود هزینه انبارداری و قطعات یدکی
۸- شناسایی لوازم و تجهیزاتی که دارای شرایط سنگین و گران قیمت نگهداری و تعمیر می باشند.
۹- افزایش ایمنی در کارخانه که در نتیجه اثرات سیستم ایمنی اجرا شده در کارخانه به وسیله گروه مهندسی نگهداری و تعمیرات می باشد.
۱۰-پایین آمدن هزینه تمام شده قطعه.

۲-۷- از کار افتادگی در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
عملا تمام اجزای یک سیستم تولیدی در حین انجام وظیفه دچار خرابی و از کار افتادگی ها و زمان وقوع آنها یک واقعه احتمالی می باشد که با داشتن تابع توزیع آن می توان زمان وقوع واقعه را با یک درصدی مشخص کرده و با داشتن یک رویه نگهداری و تعمیرات موثر همواره سیستم را در حالت تولید بهینه نگاه داشت و کالا را با حداقل هزینه تولید کرد.

برای داشتن یک رویه نگهداری و تعمیرات موثر بایستی برنامه ریزی نمود. کلاً برنامه ریزی به دو صورت معین۱ و احتمالی۲ می باشد. برنامه بایستی دارای محدوده مشخص بوده و اجزای برنامه بایستی معین باشند. هر چه اجزای یک برنامه کوچکتر و ساده تر باشند، برنامه از دقت بیشتری برخوردار است. اما هنگامی که ورودی یک سیستم معین و خروجی آن به صورت احتمالی باشد. سیستم احتمالی است و دارای تابع توزیع مشخص بوده و برای برنامه ریزی چنین سیستمی باید آن را به سیستم معین و قطعی تبدیل ساخت و برای این مورد از روابط ارزش انتظاری می توان استفاده نمود.

اگر تابع توزیع یک تابع منفصل باشد، ارزش انتظاری آن برابر است. اگر تابع توزیع یک تابع پیوسته باشد ارزش انتظاری آن برابر است. و بدین ترتیب سیستم غیر معین به یک سیستم معین تبدیل می شود.

ارزش انتظاری خروجی ارزش انتظاری ورودی
شماتیک یک سیستم ساده

برای حفظ استعداد تولیدی و مقاومت در برابر عوارض ناشی از نوسانهای اقتصادی و در دست داشتن حاشیه های امنیت کافی، همواره درصدد تقویت کادر مدیریت خود بوده و با بکار گیری تکنیک های صحیح و کارا، بالاترین میزان بازدهی و سود را برای موسسه و صنعت خود ایجاد نماید. دستیابی به این امر مهم زمانی برای صاحبان صنایع حاصل می شود که با

مسائل تولیدی با دیدی منطقی و دقیق و همراه با برنامه ریزی صحیح برخورد نمایند. یکی از مسائل عمده موسسات تولیدی، حفظ آمادگی و عملیاتی نگهداشتن تجهیزات، ماشین آلات و تاسیسات تولیدی است و اصولی ترین راه حل این مسئله، استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، مخصوصا سیستم تعمیرات پیشگیری می باشد. اساس این سیستم در این نکته است که پس از گذشت مدت معینی از کارکردن، تجهیزات و دستگاههای تولیدی و یا خدماتی مورد بازدید و تعمیرات برنامه ای قرار گیرند. بدیهی است تعداد و زمان بین بازدید و انجام تعمیرات، بستگی به ساختمان و شرایط بهره برداری از تجهیزات که در شرایط غیر عادی از فرسودگی قطعات جلوگیری کرده و هر زمان در مورد خرید و یا ساخت قطعات یدکی مورد لزوم، پیش بینی های لازم را انجام می دهد.
۲-۸ : معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات :

آثار سوء ناشی از نبودن سیستم نگهداری و تعمیرات را از جهات مختلف می توان بررسی نمود که عمده ترین آنها عبارتند از :
۱- عدم اطمینان
۲- هزینه ها و خسارات ناشی از خرابی ماشین آلات
۳- کاهش عمر
۴- کاهش ارزش زمان فروش ماشین دست دوم
۲-۹ – علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات :

امروزه کارخانجات و صنایعی که از فقدان برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات رنج می برند اغلب دارای کارایی کم و سود دهی پایینی هستند. بعضی از علائم که بیانگر فقدان سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات می باشد، در زیر آورده شده است:
الف) مطلوبیت پایین تجهیزات و ماشین آلات به دلیل توقف های متوالی و غیر برنامه ریزی شده.
ب) افزایش تولید از دست رفته به دلیل از کار افتادگی زیاد دستگاهها، بیکاری اپراتور و غیره.

ج) افزایش بی رویه ضایعات به دلیل غیر قابل اطمینان بودن تجهیزات و وسایل سرمایه گذاری.
د) افزایش هزینه ای تعمیرات به دلیل مسامحه در روغن کاری منظم، بازرسی ها، تعویض به موقع قطعات معیوب.
هـ) کاهش زمان سود دهی کارخانه به دلیل نبود تعمیرات مناسب و کافی.
۲-۱۰- انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات :

به طور کلی تعمیرات و فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به دو گونه صورت می پذیرد.
۲-۱۱- انواع روش های نگهداری و تعمیرات :

در تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات به دو گونه فعالیت جداگانه اشاره کردیم که عبارت بودند از :
الف) نگهداری به منظور جلوگیری از خرابی غیربرنامه ای تجهیزات که همان تعمیرات پیشگیری است.
ب) تعمیرات وسائل و دستگاههایی که دچار خرابی شده و از کار افتاده اند.
به منظور سهولت در انتخاب یک یا چند رویه تعمیراتی، در اینجا انواع مهم سیستم های نگهداری و تعمیرات را مورد بررسی قرار دهیم.

نگهداری تعمیرات به سه روش مهم زیر انجام می شود :
الف) نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود۱
ب) نگهداری و تعمیرات اصلاحی۲
ج) نگهداری و تعمیرات پیشگیری۳

۲-۱۱-۱- نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود :
ماشین آلات و تجهیزاتی را که برای امور تولیدی و یا خدماتی به خدمت می گیریم، خود تولید شده دست دیگرانند و چه بسا که در طراحی و تولید آنها نواقص و نقاط ضعفی وجود داشته باشد که به طور عمد یا غیر عمد توسط تولید کننده در این ماشین آلات وارد شده اند. زمانی را که برای تعمیر خرابیها ناشی از این گونه نواقص صرف می کنیم نه تنها هزینه نگهداری و تعمیر را بر ما تحمیل می نمایند. بلکه ممکن است روند تولید را دچار توقف سازد. تکرار این حوادث می تواند ما را به تفکر واداشته و به سمت تغییر۱ یا تعدیل۲ در جهت حذف دلیل

شکست هدایت کند که در این صورت عملا از نگهداری و تعمیر این قسمت بخصوص بی نیازمان خواهد گردانید. نمونه این تغییرات، تغییر و تعویض بلبرینگهایی است که به واسطه قرار گرفتن در محلهای مناسب، امکان دسترسی و روغن کاری آنها وجود نداشته و دائما دچار فرسایش و از کار افتادگی می شوند. این نمونه بلبرینگها را ممکن است با انواع دیگری که نیاز به روغن کاری نداشته و عمر عملیاتی بالایی دارند، تعویض نمود. اگر تغییر بلبرینگ ممکن نباشد، استفاده از وسایل روغن کاری و تعبیه آن در محل بلبرینگ راه دیگری است که تعمیر کار به آن متوسل خواهد شد.

یک نمونه از اینگونه تغییرات، تغییر در اندازه پروانه هایی است که در خنک کردن رادیاتور بکار برده می شوند و یا حتی اضافه کردن خانه ای رادیاتور، روش موسومی است که نیاز به تعمیرات ناشی از گرمای زیاد را در موتورها کاهش داده و یا کاملاً از بین می برد. تعمیراتی از این قبیل، به طور نسبی در صنایع مختلف وجود داشته و به نام ” نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود” نامگذاری شده و معمولا در قالب یکی از روشهای زیر انجام می شوند :
– تعدیل
– تغییر در قوانین
-طراحی مجدد۱
-مجهز کردن به وسیله اضافی۲
– ترتیب۳
۲-۱۱-۲- نگهداری و تعمیرات اصلاحی :
یکی از مسائل علاج ناپذیر تجهیزات و ماشین آلات تولیدی، از کارافتادگی ناگهانی و برنامه ریزی نشده آنهاست. عملاً تمام اجزا یک سیستم تولیدی در حین انجام وظیفه دچار خرابی و از کار افتادگی می شوند و چنانچه واحد نگهداری و تعمیرات آمادگی کافی برای مقابله با این شکستها را نداشته باشد. سیستم تولیدی دچار توقف شده و مشکلات ناشی از آن دامنگیر مدیریت سیستم خواهد شد. بنابراین بالاترین تلاش مدیران و مسئولان نگهداری و تعمیرات در شرایط امروز، استفاده از روشهای ” نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود” و ” نگهداری و

تعمیرات پیشگیری” می باشد. کاربرد هر یک از روش های بالا ” نگهداری و تعمیرات اصلاحی” را کاهش داده و در این راستا با شناخت مسائل و عللی که منجر به شکستها می شوند عیوب سیستم را قبل از، کارافتادگی اصلاح نموده و از این راه حداقل هزینه را به سیستم تولیدی، تحمیل می نماییم. در برخورد با این قبیل شکستها، آنچه بیش از همه مهم است کشف مراحل خرابی و انفکاک و جدا سازی آن از سایر قسمت هاست و چنانچه واحد تعمیراتی به شکل مناسبی سازماندهی شده باشد، موفق خواهد شد تا بلافاصله پس از شناخت علت و محل شکست، نسبت به ترمیم و اصلاح و بازسازی قسمت خراب شده اقدام نماید.

پاره ای از نکات اصلی که در سازماندهی این واحد بایستی ملحوظ و مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از :
۱- ایجاد محلی جهت انجام تعمیرات جاری و تعمیرات اساسی با نیروی تخصصی مورد لزوم.
۲- اختصاص دادن پرسنل تعمیراتی متخصص و ثابت برای انجام تعمیرات.

۳- بالا بردن راندمان کاری، تعمیرکاران از طریق مکانیزه کردن وسایل کمکی و ابزار آلات مورد استفاده آنها.
۴- حداکثر استفاده از جدیدترین روشهای تکنولوژی در مورد انجام تعمیرات.
۵- ایجاد مرکزی جهت تهیه یا تولید قطعات یدکی مورد نیاز تعمیرات بخشهای مختلف موسسه تولیدی.
۶- تجزیه و تحلیل مرتب و دقیقی از شکستها و توقفات غیر برنامه ای و بررسی علل ایجاد حوادث و توقفات و پیشنهادات لزوم در مورد جلوگیری از حوادث مشابه.

۲-۱۱-۳ : نگهداری و تعمیرات پیشگیری :
مهمترین نوع نگهداری و تعمیرات که اغلب با صرفه ترین آنها نیز می باشد، سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیری است که اهداف زیر را دنبال می کند :
۱- انجام اقدامات و فعالیتهای تصحیحی بر روی ماشین آلات و تاسیسات، قبل از آنکه اشکالات جزیی باعث از کارافتادگی آنها گردد.
۲- حفظ اندازه ها و استاندارهای عملکرد ماشین آلات و تاسیسات
۳- حداقل نمودن هزینه های نگهداری و تعمیرات

۴- جلوگیری از فرسایش و فرسودگی بیش از اندازه تجهیزات و تاسیسات
با توجه به اهداف یاد شده بالا می توان نگهداری و تعمیرات پیشگیری را به شرح زیرین تعریف نمود:
“نگهداری و تعمیرات پیشگیری عبارت است از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمان بندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی که در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تاسیسات با توجه به موارد زیر طراحی گردیده است.”

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.