کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو :
گزارش فعالیتهای انجام شدهی دورهی کارآموزی:
اینجانب در تاریخ ۲۵/۱۱/۸۴ وارد شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو مشغول به گذراندن دورهی کارآموزی زیر نظر آقای مهندسی لطفالله مقدم مشغول شدم. دراین قسمت ابتدا آموزشهای نرمافزار AUTOCAD را دیدم و در حین آموزش با جیگ و فیسکچر وانواع آن آشنا شدم و پس از چند هفتهی اول حضورم شروع به کشیدن اجزای مختلف فیکسچرهای کردم و همچنین دراین قسمت با بعضی از موارد خاص نقشهکشی واستانداردهای آن که قبلا در مورد آنها اطلاعاتی نداشتم، آشنا شدم. و سپس در تاریخ ۲۴/۳/۸۵ دورهی کارآموزی خود را به پایان رساندم و یکی از فواید دورهی کارآموزی برای بنده یادگیری دستورهای نرمافزار اتوکد بود تا حدی که بتوانم نقشهها را به طور کامل بکشم.
«مقدمه»
۱- مقدمهی آشنایی با جیگ و فیکسچر وطراحی ابزار:
جیگ و فیکسچرها بمنظور تبدیل ماشینهای افزار استاندارد به ماشینهای افزار خاص به وجود آمدهاند. همچنین می توان در جایی که محصول با تولید کم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی که نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیلهی خاصی مشکل باشد، به کمک تکنسینهای ماهر از آن بهرهگرفت، وقتی هدف قبول یا رد یک قطعه باشد واندازهگیری دقیق آن چندان اهمیت نداشته باشد از شابلونهای اندازه سنج استفاده میشود از فیکسچرهای بازرسی وقتی استفاده میشود که موقعیتهای سوراخها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند. فیکسچرها مونتاژ کردن و جوشکاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شدهاند که هر دو دست تکنسین آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد .
۲- تهیهی یک وسیلهی خاص با در نظر گرفتن جنبهی اقتصادی آن.
اگر قیمت یک وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با کاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی که میباید تولید شود، رابطه داشته باشد. حداقل تعدادی که میباید تولید شود را باید محاسبه کرد.
۳- طراحی جیگ و فیکسچر:
اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط کلی یا محیط ظاهری قطعه میباشد. این ترسیم وضعیتی که میباید روی قطعه کار انجام شود صورت میگیرد، همچنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیرهبندی نیز جزو این مرحله است. سپس سیستم هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شکل دادن یک واحد کل این ترسیمات به یکدیگر مربوط میشوند.
۴- اصول طراحی جیگ و فیکسچر:
اصول طراحی جیگ و فیکسچر عبارتند از : الف) موقعیتدهی ب) گیرهبندی ج) فضای آزاد د) ثبات و استحکام ه) جابجا کردن.
۵- جیگهای سوراخکاری: جیگهای سوراخکاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ کردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت کردن سطوح برجسته و قلاویز کردن به کار میروند. به استثنای حالت قلاویز کردن در بقیهی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگهای سوراخکاری باید علاوه بر داشتن سیستمهای موضعدهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند.
(۱) معرفی فیکسچر:
فیکسچر ماشینکاری مخصوص دنده پلوس پیکان و پژو ۴۰۵- استفاده میشود. این فیکسچر از پنج قسمت تشکیل شده که در این فیکسچر قسمت دوم و پنجم مشترک میباشند.
(۲) توضیح مکانیزم:
این فیکسچر خیلی بزرگ نمیباشد و قسمت اعظم آن را بدنه آن تشکیل داده است. بدنهی این فیکسچر که نام خارجی آن ARBOR میباشد، استوانهای است که بر روی سطح آن ماشینکاری شده است و داخل آن سوراخ کاری شده است، سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن که ماشینکاری شدهاند کاملا هممحور است و دارای تولرانسهای دقیق میباشد و سطوح داخلی و خارجی آن کاملا سنگ زده شده و دقیق است. در مورد بدنه و قسمتهای دیگر فیکسچر توضیح کامل داده میشود. کلت، محور فیکسچر و اورینگ که در
انتهای محور فیکسچر نسب میشود، همگی روی بدنهی فیکسچر سوار میشوند وسپس قسمت انتهایی بدنه که ماشینکاری شده است توسط فکهای سه نظام یا چهار نظام دستگاه تراش therling محکم گرفته میشود. در مورد بستن بدنهی فیکسچر بر روی دستگاه تراش این نکته کاملا ضروری است که اولا اگر قسمت انتهایی این بدنه توسط فکهای چهار نظام گرفته شود، نیرویی که از طرف فکهای چهار نظام به بدنه وارد میشود کمتر از نیرویی میباشد که از طرف فک های سه نظام وارد میشود و این مزیت باعث خواهد شد که قطعه در معرض لهیدگی کمتری قرار گیرد و همچنین از چهار قسمت گرفته میشود. نکتهی دیگر این است که فکهای چهار نظام که هر کدام دارای پیشانی کاملا عمود بر قسمت زیرین
فکها هستند، این پیشانیها باید کاملا به قسمت پلهای بدنهی فیکسچر برخورد کرده و دارای تماس کامل باشد و سپس فکهای چهار نظام را با آچار سفت میکنیم تا بدنه را محکم بگیرند.
در مواردی که از چهار نظام استفاده نشود، پیشانی فکها با قسمت پلهای بدنهی فیکسچر تماس نداشته باشد، امکان به وجود آمدن لنگی وخارج شدن از هم محوری به وجود خواهد آمد.
بعد از اینکه بدنهی فیکسچر کاملا در جای خود مستقر و محکم شد،به قسمت ابتدایی فیکسچر میآییم که درآن سوار میشود و عملیات ماشینکاری بر روی آن انجام میشود.
همانطور که در نقشهها مشاهده میشود ، در قسمت ابتدایی فیکسچر، یک کلت مخصوص قرار دارد که این کلت دارای ویژگیهای خاصی میباشد. بر روی این کلت دوازده عدد شیار به عرض ۱۵mm و طول ۲۲mm میباشد که در انتهای تمامی شیارها، سوراخهای به قطر ۳mm زده شده است که کار اصلی این سوراخها جلوگیری از ایجاد تمرکز تنش stress وباز شدن بیشتر شیارها در موقع عملکرد کلت و جلوگیری از ترک خوردگی در انتهای شیارها و … میباشد – در قسمت ورودی وخروجی این کلت دو عدد سوراخ مخروطی شکل ایجاد شده است که دارای قطر داخلی ۱۷mm و قطر خارجی mm 21 میباشد، قسمت داخلی این کلت سنگ زنی دقیق خورده است و همچنین قسمت خارجی آن سنگ زنی شده است. به علت نیروها و فشارهایی که به این کلت وارد میشود، دارای قابلیت ارتجاعی زیاد میباشد.
قسمت داخلی کلت کاملا پرداخت شده است ودارای صافی سطح بالایی میباشد که به علت اینکه این کلت باید روی قسمت مخروطی بدنه و همچنین بر روی قسمت مخروطی محور فیکسچر سوار شود و باید کمترین اصطکاک بین این سطوح صورت گیرد. محور یا شافت این فیکسچر که به آن EXPANDER میگویند، در قسمت انتهایی آن یک اورینگ قرار میگیرد. این اورینگ که قطعه ی استاندارد میباشد و طبق DIN3770 انتخاب شده است.برای جا زدن این اورینگ از مدار چرب کننده استفاده میشود و آن را در شیار انتهایی شافت جا می زنند.
محور جا سازی شده در داخل بدنهی فیکسچر دارای سیستم انطباقی ثبوت سوراخ h6 و گلویی بدنهی فیکسچر دارای سیستم انطباقی ثبوت ومیلهی H7 میباشد، ارزش این تولرانس باعث انطباق عبوری میشود که این محور میتواند در داخل سوراخ در راستای محور x ها ۳۲mm حرکت داشته باشد.
لازم به توضیح است که زاویهی سر محور یا شافت، زاویههای مخروط ناقص داخلی کلت و زاویهی سر بدنهی فیکسچر همگی میباشند.
(۳) نحوهی عملکرد فیکسچر: این فیکسچر خیلی ساده روی چهار نظام دستگاه تراش بسته میشود وبعد به وسیلهی آچار مخصوص آن را محکم میکنیم. سپس با دست مقداری شافت فیکسچر را به سمت بیرون میکشیم (برای راحتی کار) حالا فیکسچر آمادهی قرار گیری قطعه بر روی خود را دارد.
سپس قطعه را روی قسمت کلت فیکسچر قرار میدهیم. و دستگاه مرغک را به سمت فیکسچر نزدیک میکنیم و در نزدیکی برخورد نوک دستگاه مرغک با پیشانی مته مرغک خورده ی شافت فیکسچر ، دستگاه مرغک را درجای خود فیکس میکنیم و سپس با چرخاندن Handweel دستگاه مرغک، نوک مخروطی دستگاه مرغک را به قسمت مته مرغک خورده پیشانی شافت فیکسچر میچسبانیم و سپس آن را محکم میکنیم وسیستم قفلکن گلویی دستگاه را فعال میکنیم تا گلویی دستگاه در موقع کار شل نشود و عقب نیاید. با این عمل شافت فیکسچر به عقب حرکت میکند و این حرکت باعث میشود که کلت فیکسچر به علت زاویه دار بودن شافت وبدنه باز شود و این باز شدن کلت در واقع باعث ایجاد یک نیروی فشاری و اصطکاکی از طرف کلت فیکسچر به سوراخ داخلی قطعه میشود که قطعه را درجای خود کاملا محکم کرده واجازهی هرگونه حرکت را از قطعه میگیرد و حالا میتوانیم عملیات ماشینکاری را بر روی قطعه انجام دهیم.
۱- معرفی فیکسچر: فیکسچر دنده زنی مخصوص دنده ۵ گیربکس پراید.
۲- کاربرد: از این فیکسچر برای زدن چرخدنده گیربکس پراید استفاده میشود. این فیکسچر از ۵ قسمت تشکیل شده است که مشخصات این پنج قسمت در نقشهی مونتاژ شده آمده است.
۳- توضیح مکانیزم: این فیکسچر از نوع فیکسچرهایی میباشد که عملکرد آن با استفاده از سیستمهای هیدرولیکی انجام میشود و نسبتا بزرگ و سنگین است و قسمت اصلی آن را از نظر حجم، بدنه ی آن در بر میگیرد.
بدنهی این فیکسچر که نام خارجی آن BODY میباشد. استوانهای است که بر روی آن ماشینکاری شده است و داخل آن سوراخکاری شده است. سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن که ماشین کار شده اند کاملاً هم محور است و با دقت بالا میباشد. همچنین این بدنه دارای تولرانسهای دقیق است وسطوح داخل و خارجی آن کاملا سنگ زده شده است و پرداخت است. Drawbar یا محور کشش که دو تا هستند و همچنین کلت همگی رویبدنهی فیکسچرسوار میشوند و سپس قسمت انتهایی بدنه که کاملا ماشینکاری وپرداخت شده است ولبههای آن با دقت بالا کاملا بر کف آن عمود هستند به بدنهی دستگاه هیدرولیک نصب میشوند.
در موقع نصب فیکسچر به دستگاه هیدرولیک باید کاملا دقت شود که اولا محور فیکسچر با محور دستگاه هیدرولیک در یک راستا باشند وکف بدنهی فیکسچر بر پیشانی دستگاه هیدرولیک کاملا بنشیند.
حال که بدنهی فیکسچر در جای خود کاملا مستقر شد با استفاده از چهار عدد پیچ بدنهی فیکسچر را به سطح پیشانی دستگاه هیدرولیک محکم میکنیم.
بعد از اینکه بدنهی فیکسچر کاملا محکم شد به قسمت ابتدایی فیکسچر میآییم که در آن قطعه سوار میشود و عملیات دندهزنی بر روی آن انجام میشود.
همانطور که در نقشهها مشاهده میشود، در قسمت ابتدایی فیکسچر، یک کلت مخصوص قرار دارد که این کلت دارای ویژگیهای خاص میباشد. بر روی این کلت هشت عدد شیار به عرض ۱۵mm و طول ۲۱mm میباشد که در انتهای تمامی شیارها سوراخهایی به قطر ۳mm زده شده است که کار اصلی این سوراخها جلوگیری از ایجاد تمرکز تنش وباز شدن بیشتر شیارها در موقع عملکرد کلت و جلوگیری از ترک خوردگی در انتهای شیارها و همچنین قدرت انعطافپذیری بیشتر میباشد.
از خصوصیات این کلت باز شدن آن در موقع اعمال نیرو و فشار از طرفین میباشد و این ویژگی مرهون ایجاد شدن شیارها بر روی آن به صورت چپ و راست میباشد و همچنین برای اعمال نیرو بهترین حالت زمانی اتفاق میافتد که دو عدد سوراخ مخروطی شکل در دو طرف کلت ایجاد شود که قطر داخل این سواراخها ۱۷mm و قطر خارجی ۲۰۵mm میباشد وزاویه بین مخروطها ْ۳۰ میباشد. زاویهی ْ ۳۰ این مخروطها دارای دقت بسیاری زیادی میباشد و همچنین دقیقا سنگ زده شده و پرداخت شده میباشند. واین به خاطر آن است که این زاویه با زوایایی قسمت سر بدنهی فیکسچر و همچنین با قسمت سر محور شمارهی دو مونتاژ میشود و عامل اصطکاک و مماس بودن و زوایا بر روی هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
این فیکسچراز دو محور تشکیل شده است که یکی از محورها به قسمت دستگاه هیدرولیکی وصل میشود که به آن محور شمارهی ۱ میگویند. همچنین ابتدای این محور سوراخکاری و قلاویز کاری شده است به علت اینکه محور شمارهی ۲ در داخل این قلاویز سوار میشود و به وسیلهی قسمت آچار خور محور شمارهی ۱ بسته میشود البته این دو محور به صورت یک تکه محکم نمیشوند.
نکتهی قابل توجه در مورد محور شمارهی ۱ این است که در قسمت انتهایی یک محور پیچتراشی شده است واینپیچ که دارای طول تقریبی ۱۰۰mm میباشد به نافی دستگاه هیدرولیک بسته میشود و به وسیلهی قسمت آچار خور محور کاملا به دستگاه محکم میشود و بعد از اینکه بسته شد، سپس به علت ضربهها و تکانهای زیاد و جلوگیری از بازشدن آن بر روی Drawbar دستگاه همزمان محور سوراخ کاری میشود و یک پین از آن عبور داده میشود.
همانطور که در نقشهی مونتاژ مشاهده میکنیم یک پیچ مغزی آلن به بدنهی فیکسچر محکم شده است که هدف از طراحی این پیچ و ایجاد شیار ۳*۴*۲۰ در محور شمارهی ۲ جلوگیری از چرخش محور میباشد.
(۴) نحوهی عملکرد فیکسچر: دندهزنی : این فیکسچر به صورت نه چندان پیچیده و در زمان نسبتا کوتاهی روی دستگاه هیدرولیک نصب میشود. حال برای راحتی کار وبرای اینکه اطمینان حاصل کنیم که کُلت این فیکسچر تحت تأثیر نیرو قرار ندارد و تغییر قطر نداده است و همچنین برای اینکه قطر کلت را به حداقل قطر ممکن برسانیم یک آچار را در قسمت آچار خور محور شمارهی ۲فیکسچر قرار میدهیم و محور را تا حدودی شل میکنیم، حال میتوان قطعه را بر روی کلت و به طور کلی بر روی فیکسچر سوار کنیم، از نکتههای مهم دیگر در مورد این فیکسچر این است که به علت اینکه محور شمارهی ۲ به محور شمارهی ۱ پیچ شده است در زمان چرخش محور شمارهی ۱ ممکن است محور شمارهی ۲ به طور همزمان شروع به چرخش کند و در این صورت طراحی این فیکسچر دچار مشکل میشود و قطعه محکم نمیشود. برای حل این مشکل یک شیار که ابعاد آن داده شده است بر روی محور شمارهی۲ ایجاد میشود و یک سوراخ بر روی بدنهی فیکسچر ایجاد میشود و سپس پیچ مغزی آلنی در داخل بدنه قرار میگیرد و سپس به شیار میرسد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.