مقاله بازنمایی فضای عمومی در شعر حافظ از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هابرماس


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بازنمایی فضای عمومی در شعر حافظ از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هابرماس دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بازنمایی فضای عمومی در شعر حافظ از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هابرماس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بازنمایی فضای عمومی در شعر حافظ از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هابرماس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بازنمایی فضای عمومی در شعر حافظ از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هابرماس :

تعداد صفحات:۲۵

چکیده:

حافظ هر آنچه را که در دسترس ذهن و تجربه بشر بوده با همه تناقضاتش، در دنیای خویش جای داده است. او بیآنکه از روزگار خویش قطع تعلق کند، هنر خویش را با همه زمانها پیوند داده و از این رهگذر، خود نیز به همه اعصار تعلق یافته است . از دیدگاه هابرماس ، کنش ارتباطی در جستجوی اصولی است که در سطح عمومی بر کاربرد بیانی زبان حاکم است . موقعیت آرمانی گفتگو، موقعیتی است که یکسره از سلطهآزاد است و در آن همه ی شرکت کنندگان به طور متقارن فرصت های برابر برای گزینش و به کارگیری کنش گفتاری را دارند . متقاعد سازی تنها بر نیروی استدلال بهتر استوار است و نه بر احکام سخنورانه، اقتدار جویانه . حافظ در یکی از غزلهای خویش با مطلعگفتم غم تو دارم ; به گفتگو با معشوق خویش می پردازد . رسیدن به توافق بین الاذهانی، نیازمند پذیرش پیش فرض هایی توسط طرفین گفت وگو می باشد . نیازمندیعاشق به معشوق و برتری معشوق در همه ی شئون بر عاشق و بلکه بر جهان هستی، پیش فرضی است که توسط طرفینِ گفت وگو در شعر حافظ مسلم انگاشته شده است و در جهانی که حافظ ترسیم می کند، سخن یکی است و آن، سخن محبوب است و صحت و اعتبار هر سخنی نیز منوط به این است که محبوب را قبول طبع افتد . هدف نهایی در نظریه انتقادی، رهاسازی بشر از سلطه می باشد و غایت عرفان نیز رهاسازی بشر از علقات پوچ و مادی دنیوی می باشد. به گونه ای که حافظ اشاره می کند بنده ی عشق و از هر دو جهان آزادست . به طور خلاصه می توان گفت معشوق از جایگاه خویش راضی است و عاشق نیز، در توافق کامل با معشوق از مغلوبیت خود راضی می باشد . سلطه یابی معشوق و سلطه پذیری عاشق، بر اساس فرهنگ حاکم بر روابط عاشقانه، کاملا برای طرفین گفتمان، نقلکننده و حتی شنونده ی ایرانی کاملا پذیرفته شده و معمول است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.