تحقیق در مورد خلاقیت و نوآوری


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد خلاقیت و نوآوری دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد خلاقیت و نوآوری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد خلاقیت و نوآوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد خلاقیت و نوآوری :

خلاقیت و نوآوری

دانشمندان تعاریف متعددی در مورد خلاقیت بیان کرده اند اما به طور کلی خلاقیت عبارتست از بکارگیری تواناییهای ذهنی, برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید .
از تعاریف مختلف چنین استنباط می شود که بروز خلاقیت در هر فعالیتی قابل انتظار است .و محدود به هیچ نوع خاصی ازفعالیتها نمی شود. در هر حال آنچه را ایجاد فکر یا چیز جدید و کلاً در فراگرد خلاقیت اهمیت دارد تفکر است.

اهمیت خلاقیت:
تداوم حیات سازمانها به قدرت بازسازی آنها بستگی دارد این بازسازی از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح و بهبود در روشهای تحقیق این اهداف انجام می شود. سازمان در مسیر تطبیق خود با تغییرات ناگزیر از تقویت فراگردهای خلاقیت است .زیرا به مرور زمان سازمان غیر خلاق از دور خارج شده یا مجبور به اصلاح سیستم می گردد در واقع تغییرات محیطی ضرورت ایجاد تغییر در سازمان را باعث می شود این تغییر ممکن است در کیفیت محصولات و خدمات, فن آوری, ساختار, فراگرد, سهم بازار, روابط کارگری یا قسمت دیگری رخ دهد. امروزه سازمانها مجبورند یا خود را برای ایجاد چنین تغییراتی آماده سازند یا خطر مواجهه با بحران های احتمالی را بپذیرند.

ارتباط خلاقیت و برنامه ریزی:
در برنامه ریزی های موفق گاهی از صدها فکر و نظر کاربردی استفاده می‌شود موقعیت نهایی سازمان و گاهی بقای آن به میزان توانایی برنامه ریزان در ایجاد نوآوری و به کار گیری فکرهای جدید بستگی دارد.

موانع خلاقیت:
همه انسانها از استعداد نوآوری و خلاقیت برخوردارند در راه بروز خلاقیت موانع متعددی وجود دارد بطور مثال :
۱-فقدان اعتماد به نفس
۲-ترس از انتقاد و شکست
۳-تمایل به همرنگی با جماعت
۴-فقدان تمرکز ذهنی.
افزایش توان خلاقیت در گرو رفع این موانع است. اسلام برای ترک عادتهای ناپسند که به عنوان گناه شناخته شده اند و عواقب آن در ابتدا شخصیت فرد را مورد حمله قرار می دهد.روشهای موثری را به کار می گیرد بطور مثال از مهمترین برنامه های تربیتی اسلام می توان از نماز و روزه یاد کرد که زمینه فوق العاده مناسبی را برای ترک عادات ناپسند نظیر اعتیاد و دروغ گویی و…… مهیا می‌سازد.

نوآوری در سازمان های یاد گیرنده:
اگر سازمانها و مدیران بخواهند به حیات خود ادامه بدهند و کامیاب شوند باید نوآور باشند و به طور مستمر خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند و اگر ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل و کاربردهای سودمند را نوآوری می‌گویند و به دو صورت انجام می گیرد.
۱-نوآوری در فراگرد که موجب بهینه شدن انجام کار می گردد.
۲-نوآوری محصول.
مدیران باید مراقب باشند تا فکرهای خوب واقعاً در فراگردهای کاری جدید یا اصلاح شده به اجرا در آیند آنها باید از اقتصادی بودن طرح های مذکور در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات جدید اطمینان حاصل کنند.

فراگرد نوآوری محصول:
خلاقیت و نوآوری برای سازمانهای امروزی امری اجتناب ناپذیر است بنابراین سازمانها باید تلاش کنند تا زمینه مساعدی برای طی فراگرد خلاقیت در محصول به وجود آورند بطور مثال:
۱-ایجاد فکر جدید
۲-آزمایشهای اولیه
۳-تعیین امکان پذیری
۴-کاربرد نهایی.
یکی از ویژگیهای عمده فراگرد نوآوری در سازمان این است که همواره باید بر مبنای نیازهای سازمان و بازار آن انجام پذیرد. موفقیت سازمان در گروه اجرای اثربخش آن فکرها برای بهبود عملکرد سازمانی است.

ویژگیهای سازمانها نوآور:
در سازمانها نوآور ساختار, استراتژی, فرهنگ و صاحبان قدرت در سازمان از نوآوری حمایت می کنند و بر تقویت روحیه کار آفرینی تاکید دارند. سازمانهای بزرگ تلاش می کنند تا انعطاف ساختار خود را افزایش دهند و از قابلیت نظیر سازمانهای کوچک بهره‌مند شوند و با اعطای استقلال به واحدهای تحقیق و توسعه آنها را به صورت تیم و گروه های وظیفه مستقل و خودگردان در آورند در این سازمانها به انواع افراد و مهارتها برای موفقیت در طی گامهای فراگرد نوآوری نیاز دارند.

نقش های نوآور و موانع نوآوری در سازمان:
در این سازمانها نقشهای مهمی وجود دارد که عبارت است از:
۱-ایجاد کننده فکر
۲-حفظ اطلاعات
۳-قهرمان محصول
۴-مدیر ویژه
۵-رهبر نوآوری.
موانع نوآوری عبارتند از:
۱-محدود بودن ارتباط با مدیر عالی
۲-حاکمیت جو عدم تحمل اختلاف سلیقه
۳-افراد در حفظ وضع موجود
۴-تاکید بر افق زمانی کوتاه مدت
۵-تصمیم گیرندگان بیش از حد حسابگر
۶-اعطای پاداش های نامناسب
۷-تاکید بیش از حد بر الزامات بروکراتیک.

تقویت قدرت خلاقیت:
قدرت خلاقیت را می توان از طریق مشاوره, هدایت و آموزش هدایت کرد. نوآوری نتیجه هوش و استعداد افراد نیست بلکه حاصل کار سخت و طولانی بر روی مسائل است. افراد خلاق از ویژگیهایی برخوردارند بطور مثال:
۱-توجه خاص به مسائل گوناگون
۲-بررسی دیدگاه ها و فکرهاو تجربیات گوناگون
۳-بیان راه حل های گوناگون
۴-استقلال فکری
۵-دارای حس های ذهنی و بینشی هستند
۶-بکار گیری فراگردهای فکری و عملی

شیوه های تفکر:
تفکر سرچشمه ایجاد اغلب فکرها و نظرها و ابتکارات جدید است و شیوه های متعددی دارد:
۱-خلاق
۲-سببی یا علی
۳-استقرایی
۴-قیاسی
۵-قضاوتی

تفکر خلاق:
بینش حاصل از این فراگرد به قوه تصور در امر یافتن فکرهای جدید کمک می‌کند زیرا منشاء فکرهای جدید, قوه تصور و تخیل است نه قدرت تعقل منطقی به این ترتیب پس از ارزیابی سر نخهای گوناگون به دست آمده و ایجاد ارتباط بین آنها بهترین فکر به دست می آید.
تفکر سببی یا علی:
ویژگی بارز تفکر سببی اندیشیدن بطورمعکوس است
به این ترتیب که نیل به وضعیت مطلوب آتی در قالب فعالیت های فعلی وامتداد تسلسل علی انهای تا فعالیتها وحوادث آینده برنامه ریزی می شود
تفکر استقراری:
در این شیوه افراد به معنای اجزای اطلاعاتی متنوعی که در اختیار دارند برای رسیدن به یک نتیجه یا اصل کلی استدلال می کنند.

تفکر قیاس:
این شیوه عکس تصور استقراری است. ذهن متفکر پس از شناخت کل جهت شناسایی اجزای آن حرکت می کند نتایج حاصل از تفکر قیاسی بطور صریح به کلیه مصادیق خود تعمیم داده می شود.

تفکر قضاوتی یا تحلیلی:
در این شیوه افراد از طریق جستجو و مرکب اطلاعات واقعی درباره وضعیت اقدام به تعریف و تعیین مساله می کنند. موفقیت در اتخاذ این روش به میزان زیادی تحت تاثیر توان قضاوت و میزان تجارب گذشته است.
فراگرد خلاقیت:
برخی معتقد به تفاوت بین نوآوری و خلاقیت هستند. خلاقیت یعنی توانایی و قدرت ارائه نظرها و فکرهای جدید, نوآوری یعنی به کار گیری نظرها و فکرهای حاصل از خلاقیت بطور کلی فراگرد خلاقیت مشتمل بر مراحل زیر است:
۱)ایجاد نگرش موافق برای پذیرش افکار و طرح های جدید:
برای فعال شدن استعداد بالقوه خلاقیت در افراد باید زمینه تقویت نگرش مثبت به آزادی فکر و ارائه طرح های جدید فراهم آید و با اعتماد به نفس از واکنشهای نامطلوب دوری گزینند. برخی از موانع فرهنگی عبارتند از : میزان دانش افراد را که به آن عادت کرده اند بر هم بزند محکوم می شود یا نادیده گرفته می شود.
۲)افزایش حساسیت افراد نسبت به مساله:
افراد خلاق ابتدا آنچه را که می خواهند انجام دهند مشخص می کنند .با بیان دقیق هدف موقعیت مطلوبی برای تلاشهای خلاقانه ایجاد می شود.
هنگام خلاقیت باید تلاشها رابر نواحی نسبتا محدودی متمرکز ساخت :در غیر این صورت به دلیل پراکنده شدن فعالیتهاوتلاشهای افراد خلاقیت به شدت کند می شود. اختصاص دادن۲۰ الی۲۵ دقیقه ازهر روز به تمرکز کامل بر تک مساله معین ورزش خوبی برای تقویت خلاقیت است.
۳)مهیا ساختن شرایط خلاقیت از طریق فراهم آوردن مواد خام لازم:
فکرها و طرح های جدید مبتنی بر دانش, اندیشه و تجربیات افراد این منابع از طریق مطالعه, مشاهده و مصاحبه با اشخاص آگاه, مسافرت و رسانه های گروهی توسعه می یابند. اطلاعات موجود یا مواد خام تفکر باید طبقه بندی و دسته بندی شوند تا قابل استفاده گردند.
۴)ایجاد سلامت فکر:

در فراگرد خلاقیت کمیت فکرها و طرح ها حائز اهمیت است طرح ها و فکرهای بدست آمده را نباید ارزیابی کرد زیرا ارزیابی موجب متوقف ساختن روند ارائه فکرهای جدید می گردد. از این رو بهتر است ارزیابی هنگامی انجام شود که مقدار قابل توجهی فکرها و طرح ها گردآوری شده باشد در این مرحله از فراگرد خلاقیت اجتناب از ارزیابی طرح ها و افکار جدید ضروری است.
۵)استقرار فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر روی مساله:

پس از انجام کار قسمت بر روی یک طرح حالت عجز پیدا می شود و بهترین کار پرهیز از فشار و اجتناب از تشدید فعالیت ذهنی است در این فرصت ذهن ناخودآگاه به یافتن راه حل مساله مورد نظر می پردازد.
۶)درخشش ناگهانی یک فکر:

اکثر ابتکارات و نوآوریها افراد خلاق حاصل جرقه زدن یک فکر جدید در یک حالت غیر قابل انتظار است این امر به شرایط محیط و میزان توجه و دقت افراد به جهان پیرامون بستگی دارد. افراد خلاق نمی توانند به طور اجباری به خلاقیت بپردازند. داشتن زمینه, موقعیت و هوشیاری و استقبال از طرح های ابتکاری کمک می کند تا مرحله خلاقیت آغاز شود.

پیشنهادهای عملی برای افزایش سلامت فکر:
عادتها موجب محدود شدن فکر می شود شیوه های افزایش سلامت فکر عبارتند از:
۱-یادداشت برداری:

دانش پژوهان معمولا برای ثبت اندیشه های خود فکرهای جدید که به ذهنشان می رسد از دفتر یادداشت استفاده می کنند بدین منظور می توان از برگه های یادداشت بصورت فیش استفاده کرد.
۲-انتخاب زمان و مکان مناسب:

ساعات خاصی از شبانه روز قابل تعیین هستند که در آن ذهن آدمی بهتر می‌تواند به فعالیت خلاقانه بپردازد, مکان نیز نقش موثری در ایجاد خلاقیت دارد هر کس باید تلاش کند تا بهترین زمان و مکان را برای خلاقیت انتخاب کند.
۳-تقویت حس کنجکاوی و توان پرسش کردن:
معمولا در پاسخ به سوال هایی که چرا و چگونه آغاز می شوند چیزهایی مطرح می شود که در تقویت فراگرد تقویت خلاقیت موثر است.

۴-تغییر شکل وضع موجود:
گاهی از طریق تحلیل, ترکیب و تنظیم مجدد و نوین طرح ها و افکار قبلی می‌توان به طرح ها و فکرهای جدید دست یافت. آغاز شکل گیری یک فکر ممکن است تحت تاثیر تغییر در شکل وضع موجود باشد این امر از راه های گوناگون تحقیق می یابد که عبارتند از:
الف)تجدید تربیت.
ب)جایگزینی.
ج)افزودن یا کاستن.
د) تغییر جهت دادن.
۵-تهیه فهرست ویژگیها:
ویژگیهای مختلف اشیاء یا مفاهیم فهرست می شوند این فهرست ممکن است شامل: رنگ, اندازه, اجزا, قیمت و یا سایر خصوصیات هر کالا باشد و این امر موجب ایجاد خلاقیت و فکر جدیدی در طراحی و ساخت می شود.
۶-تحلیل شبکه:

برای رسیدن به یک فکر جدید میان دو شی یا دو فکر که قبلا اتحاد یا قرابتی بین آنها موجود نبوده بصورت اجباری روابطی را در نظر می گیریم به این ترتیب که فهرستی از فکرها و اشیاء مورد نظر گرد آوری می شوند. آن گاه هر فکر یا شی را با استفاده از یک شبکه دو بعدی در کنار سایر اشیاء و یا افکار موجود در فهرست قرار می دهند این فراگرد تا زمانی که همه فکرها یا اشیاء در کنار هم قرار گیرند ادامه می یابد و ماهیت روابط آنها با یکدیگر آزمایش می‌گردد.
۷-هم اندیشی مستقیم:

این روش مبتنی بر روابط آزاد و مراوده با دیگران و خود داری کامل از انتقادات است. ذهن افراد آزادانه فعالیت می کند و هر نوع فکر و طرحی را ارائه می دهند و هر چند که بعضی عملی نباشد یا احمقانه به نظر برسد در این روش همه فکرها را ارزیابی می کنند و قواعد ذیل در حین اجرای روش مد نظر قرار می گیرد:
الف)هیچ فکری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ب)هر چه فکرها بدیع تر باشد بهتر است.
ج)ابتدا بر کمیت فکرها تاکید می شود.
د)افراد برای توسعه و بهبود ابعاد فکرهایی که ارائه می دهند تشویق می شوند.
در این روش تفکر گروهی تشویق می شوند با استفاده از این روش فرستی ایجاد می شود تا اندیشه های آزاد ار روشهای قالبی مدیریتی با نگرش تازه به مساله دریابند که استفاده از روشهای مبتنی بر مراوده غیر رسمی و آزاد نیز ممکن است نتایج قابل توجه ای به بار آورد.
۸-هم اندیشی غیر مستقیم:

در این روش ابتدا افرادی را به دقت انتخاب می کنند به گونه أی که با مسائل آشنا باشند. در هم اندیشی مستقیم دوره های زمانی کوتاه در نظر گرفته می‌شود و بر ضرورت زیاد بودن تعداد فکرها تاکید می گردد ولی در هم اندیشی غیر مستقیم جلسه های طولانی تشکیل می شود. رئیس جلسه در هم اندیشی مستقیم نقش مهمی ندارد ولی بودن مباحث و پیشنهادها را ارزیابی می‌کند و تشخیص می دهد.
۹-هم اندیشی رقابتی مستقیم:
در این روش گروه را به گروه های کوچک تقسیم می کنند و هر گروه موظف می شود که یافته های خود را با سایر گروه ها هماهنگ کند به این ترتیب امکان ارزیابی یافته های هر گروه توسط گروه های دیگر فراهم می گردد.
۱۰-قرار دادن خود بجای دیگران:
برای دست یافتن به اندیشه ها و راه حل های جدید می توان خود را بجای دیگری گذاشت و دریابیم اگر مشکلات و امکانات آنها را داشتیم چه می کردیم؟

۱۱-استفاده از رویدادهای پیش بینی نشده:
گاهی یک رخداد غیر عادی یا یک حادثه شگفت انگیز موجب راه یافتن افراد خلاق به مسیرهای جدید می شود.
۱۲-برداشت از گزارشها و نامه ها:
با این روش اطلاعات و طرح های جدید در مورد بهبود فراگرد تولید محصول, فراگرد کسب اهداف ادراک مفاهیم و بهبود سازمان بدست می آید.
۱۳-تحلیل داده ها و باز داده ها:
در این روش تحلیلگر کار خود را با بررسی باز داده ها و نتایج شروع می کند. سپس داده ها یا منابع موجود را فهرست می کنند و در مرحله بعد راه ها و فراگردهایی را که احتمالا در تبدیل منابع موجود به باز داده ها مطلوب استفاده‌اند بررسی می گردد.
نحوه ترقیب به خلاقیت:
برخی معتقدند طرح فراگرد خلاقیت به افراد خلاق و مبتکر تبدیل می شوند در حالی که بعضی از افراد ظرفیت بیشتری برای خلاقیت دارند محیط و سازمان می تواند نقش موثری در ترغیب خلاقیت افراد ایفا کند.
راه هایی برای تقویت خلاقیت به کار می رود که عبارتند از:

۱-ایجاد فضای خلاق:
مدیر باید همیشه آماده استقبال از فکرهای جدید کارکنان سازمان باشد برای وقوع خلاقیت باید نگرشی مبنی بر استقلال ایجاد شود. مدیران باید سعی کنند که از بکار بردن کلماتی نظیر هرگز عملی نیست یا موفق نمی شوید انتخاب کنند زیرا باعث دلسردی در ارائه کنندگان پیشنهادهای خلاق می شود.
۲-اختصاص دادن بخشی از وقت افراد به خلاقیت:
برخی از سازمانها برای جبران فرصتهای از دست رفته, در هر روز مدت زمانی را به اندیشیدن و خلاقیت اختصاص می دهند این امر باعث ایجاد فرصتی برای مدیران در تفحص افکار جدید می گردد. برخی از سازمانها کارکنان خود را به داشتن تفکر خلاق تشویق می کنند و به کارکنان خود فرصتی برای خلاق بودن می دهند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.