پاورپوینت معماری هخامنشیان


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت معماری هخامنشیان دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت معماری هخامنشیان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت معماری هخامنشیان :

اسلاید ۱ :

مقدمه

مقارن سال ۵۶۰ق.م. دو دولت نیرومند آریایی ماد و پارس با هم متحد شدند و بدین ترتیب، امپراطوری ایران تشکیل شد. این وقتی بود که کورش کبیر، نخستین شاه هخامنش، پدربزرگش را که بر مادها پادشاهی داشت، از تخت به زیر افکند. «نبودکد نصر» یا شا شاهان به روایت کتاب دانیال نبی می‌گوید: «من دیواری محکم برافراشتم که گرداگرد بابل کشیده شود ; تا دشمنی که قصد حمله به ماد را داشته باشد، نتواند تهدیدمان کند ; [و] شهر بابل را به یک دژ مستحکم تبدیل کردم». لیکن پس از حکاکی این دست‌خط بر روی دیوار مزبور، شهر به تصرف کورش پادشاه ایران درآمد و عمر سلسله «نبوکد نصر» به پایان رسید. انگیزه گسترش قلمرو امپراطوری ایران، ایرانیان را به نقاطی بس دورتر از بابل کشانید. مصر در سال ۵۲۵ق.م. در برابر ایرانیان تسلیم شد. در سال ۴۸۰ق.م.، امپراطوری ایران از رود سند و تا رود دانوب گسترده بود و فقط مقاومت پیروزمندانه یونانیان در سده پنجم پیش از میلاد توانست مانع الحاق اروپای جنوبی به این امپراطوری شود.

به دست این مردان خارق‌العاده، یعنی کورش و داریوش اول، سراسر آسیا تسخیر شد و ایران به عنوان نخستین امپراطوری بزرگ جهان بدل گشت و ۲۳۰ سال دوام یافت. از نیل تا جیحون و از دریای اژه تا رود گنگ، عصر نوینی آغاز شده و ثبات بی‌سابقه‌ای بوجود آمده بود. حکومت مقتدر بر پا شد و شبکه ارتباطی کارآمدی، تجارت را تشویق می‌کرد و ثروت هنگفتی پدید آورده بود.

امپراطوری بزرگ هخامنشیان در ۲۵۶۵ سال پیش، یعنی سال ۵۶۰ق.م. به دست کورش کبیر تاسیس گردید. کورش تاجگذاری کرد و این سلسله با عظمت حدود ۲۳۰ سال دوام یافت.

اسلاید ۲ :

موقعیت جغرافیایی ایران
(در زمان هخامنشیان):

به دریای سرخ، سیاه، عمان، مدیترانه، دریاچه خزر و خلیج فارس متصل بود.

۶۰-۵۰ سال پس از تاسیس، حکومت هخامنش توانستند این پهنای بزرگ را بدست آورند. از مشرق به سرزمین‌های چین، هندوستان، پاکستان و افغانستان، از غرب تمام عراق، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، ترکیه، سرزمین مقدونیه و نصف یونان فعلی (آتن)، دشت شام، صحرای سینا، سرزمین مصر، لیبی، ترکمنستان و ارمنستان که در دوران حکومتشان تحت سلطه خودشان دربیاورند. ایران بزرگترین پادشاهی دنیای قدیم را در کل قاره‌های آسیا، اروپا، امریکا، افریقا و استرالیا تا به حال داشته است و خیلی هم قوی بوده که اسکندر مقدونی این سلسله را از بین برد که مساحت این کشور باشکوه (ایران) از کل قاره اروپا نیز بزرگتر بود (ایران به معنی سرزمین قوم آریا، سرزمین آریایی‌ها که ترکیه‌ای‌ها عثمانی بودند و لیبی و مصر و اینها هم ایرانی حساب نمی‌شدند، بلکه فقط تحت سلطه ایران بودند).

اسلاید ۳ :

کورش به عنوان نخستین نمایش قدرت،‌ به ساختن مجموعه بسیار بزرگی شامل کاخ‌ها، معابد و ساختمان‌های عمومی پاسارگاد در جایی نزدیک شیراز پرداخت و در کتیبه‌ای نصب شده بر ستونی بلند خود را شاه هخامنشی خواند و این نخستین کانون امپراطوری، معرف سبک معماری هخامنشی است و منشاء آن را به خوبی آشکار می‌سازد که البته امروزه از آن مجموعه به جز مقبره خود کورش بقایای زیادی باقی نمانده است که بنای مقبره کورش رو به نام پاسارگاد می‌شناسیم، ولی این مقبره جزئی از آن مجموعه بوده است که یک مقبره شش پله و تماماً از جنس سنگ و با سقفی شیبدار می‌باشد و در سال ۵۲۹ق.م. ساخته شد و مقبره خودش و زنش درون آن می‌باشد.

اندازه و ابعاد این مقبره وقتی مشخص می‌شود که در کنار اولین پله آن قرار بگیریم که حتی از قد خود ما نیز بلندتر است، مثلاً یک انسان بلند قد می‌تواند سطح پله بعدی را ببیند. ارتفاع پله اول ۱۸۰-۱۷۰ سانتیمتر می‌باشد. عرض مقبره کورش ۵/۱۳ متر است که مقبره کورش و زنش به روایتی در سقف این بنا است. با توجه به شش پله مقبره که رو به بالا از ارتفاعشان کاسته می‌شود، پیداست که حتی برای نخستین پادشاه هخامنشی نیز کوه و شکل نمادین آن به اندازه بین‌النهرین اهمیت داشته است. ابعاد مقبره در مقایسه با بناهای بعدی هخامنشی متناسب‌تر است، ولی مقیاس واقعی آن را زمانی می‌توان دریافت که درنظر بگیریم پایین‌ترین پله یا پی آن بلندتر از قامت آدمی است.

این بنا را پیش از مرگ کورش، در سال ۵۲۹ق.م. ساخته بودند و هرچند او در جنگی در دوردست‌های شمال خاوری کشته شد، جسدش را برای دفن کردن به این مکان آوردند. علاوه بر این بناهای باقیمانده پاسارگاد، اینک ویران است و مشکل می‌توان دریافت که شکل آنها چگونه بوده است.

اسلاید ۴ :

کاخ بزرگ شوش را داریوش اول، پیش از ساختن آپادانا در تخت جمشید بنا کرد. کاخ برازنده داریوش در شوش دور تا دور یک حیاط (بر روی یک گورستان کهن ایلامی) ساخته شده بود. کتیبه‌ای که از آنجا به دست آمده، گزارش جالبی از ساختمان این کاخ بدست می‌دهد. این کتیبه که می‌توان آن را تقریباً یک قرارداد ساختمانی (پیمانکاری) نامید، احتمالاً راهنمای باارزشی برای فنونی است که در ساختمان‌های مشابه در تخت جمشید و سایر مراکز هخامنشی بکار رفته است. وقتی قدرت و ثروت امپراطوری هخامنشی به سرعت رو به فزونی یافت، داریوش کار ایجاد یک شهر آیینی ویژه را در تخت جمشید آغاز کرد. تاسیس چنین مرکز بزرگ قدرت زمینی که به صورت شهر مینوی اساطیری ساخته شده بود و می‌توانست توافق با خدایان را تامین کند، جای موثری برای دعا و نیایش فراهم آورد و امنیت و رفاه را به همه اقوام این امپراطوری پهناور هدیه کرد. از این رو شاید با پیروی از نقشه‌های کورش، داریوش در حوالی سال‌های ۵۱۸-۵۱۶ق.م ساخت بناهای عظیم تخت جمشید را آغاز کرد. هنگامی که اسکندر در سال ۳۳۰ق.م آن را ویران ساخت، هنوز کاملاً به اتمام نرسیده بود.

اسلاید ۵ :

تحقیقات نشان می‌دهد که ساختمان‌های انتهایی، نیمه‌تمام است. در دوران هخامنشی سه شهر مهم (پایتخت) داشتیم که همزمان از این سه شهر استفاده می‌شد:

شهر شوش فعلی در استان خوزستان؛

تخت جمشید با نام اصلی پارسه یا به زبان یونانی پرسپولیس یعنی شهر فارس‌ها؛

هگمتانه (اکباتان) در همدان.

 این در حالی بود که اکباتان و شوش در مناطق سردسیر و گرمسیر بودند و از این‌ها به عنوان و یا به صورت فصلی استفاده می‌کردند. در فصل تابستان از هگمتانه و در فصل زمستان از شوش و تخت جمشید هم دائمی بود. مجموعه پارسه از دو پایتخت دیگر مهمتر بوده و به عنوان یک پایتخت آیینی برای مراسم بوده است که محلی برای این آیین‌ها و مراسم مختلف و جشن‌ها بوده است. جشن نوروز برای آغاز فصل گرما و جشن مهرگان برای آغاز فصل پاییز و سرما. جشن‌های دیگری نیز مانند تیرگان و غیره نیز داشته‌اند و تخت جمشید پایتختی برای این مراسم و جشن‌ها و اجرای بعضی از مراسم مذهبی و به حضور پذیرفتن سفرا (سفیرها)ی کشورهای دیگر بوده است (بیشتر آثار معماری ق.م. ما در استان خوزستان و فارس شهر شیراز بوجود آمده است).

اسلاید ۶ :

مجموعه‌ای از کاخ‌های مجلل و مختلف هخامنشیان در پارسه ساخته شد که این مجموعه در حدود سال ۵۱۸ق.م. توسط داریوش تاسیس گردید و پادشاهان بعدی کاخ‌ها و بناهای مختلفی به آن اضافه کردند تا اینکه در سال ۳۳۰ق.م در حالی که هنوز کار ساخت آن به شکل کامل به اتمام نرسیده بود، به دست اسکندر مقدونی طبق یک روایت تاریخی به آتش کشیده شد و از بین رفت. هنگامی که مجموعه تخت جمشید ساختنش آغاز شد، یک مجموعه بزرگ از پیش طراحی شده بود که روی یک سکوی بزرگ به ابعاد ۵۰۰×۲۸۰ متر بود.

کلمه تخت جمشید نیز تختش از این سکو آمده است. این مجموعه را از سنگ‌های بسیار بزرگی ساختند و این بنای عظیم را بر روی یک سکو بنا کردند که یک ورودی اصلی داریم و چندین کاخ که ورودیش یک نوع پلکان خاص دارد که دو طرفه است و هرکدام از این پلکان‌ها ۱۰ متر طول دارد و ارتفاع هر یک ۸-۷ سانتیمتر می‌باشد و دلیلش هم عبور اسبها بوده است. دروازه ورودی اصلی تخت جمشید، به نام دروازه ملل که برای ورود سفرای مختلف بوده است.

اسلاید ۷ :

مساحت کل تخت جمشید، ۱۴۰۰۰ مترمربع بوده و در دامنه کوه رحمت، مشرف به جلگه مرودشت واقع شده و با تراشیدن قسمتی از کوه بوجود آمده است. ورودی بنای تخت جمشید نشانه‌ای از پیدایش قدرتی موثر است. پلکان ورودی به جای این که از قطعه سنگ‌های جداگانه ترکیب شده باشد از تخته سنگ‌های عظیمی تراشیده شده است که گاه بخشی از دیواره‌ها را هم تشکیل داده‌اند. پلکان بزرگ که شیب ملایم آن مناسب عبور یک سوار است، به یک صفه و بلافاصله به ایوانی منتهی می‌شود که گاوهای بالدار با سر آدمی از آن پاسداری می‌کنند. در این ایوان، کتیبه‌ای از خشایارشاه دیده می‌شود. در این کتیبه، نوشته شده است که این «درگاه همه ملت‌هاست»، یعنی همه مردم در آنجا به قلمرو روحانی نیروهای متعالی وارد می‌شوند.

اسلاید ۸ :

بی‌شک، شخص از ایوان وارد بنایی باشکوه و خیره کننده می‌شد. در عرض حیاط ورودی، تالار معروف به ۱۰۰ ستون قرار دارد. این مکان احتمالاً قرارگاه پاسداران شاه بوده است، چون مستقیماً با دروازه ورودی و سایر تسهیلات مربوط است. در آن سوی آپادانا، کاخ کوچکتر داریوش واقع است که احتمالاً در جریان جشن‌های خاص به عنوان اقامتگاه موقت بکار می‌رفته است. در اینجا هم مانند سایر کاخ‌ها، بر سردها، قرنیزهایی با طرح خیزران دیده می‌شود که یادآور فتوحات کمبوجیه در مصر است. سپس کاخ‌های خشایارشاه و اردشیر و سایر کاخ‌های کم‌اعتبارتر و بناهای اداری قرار دارد.

در بیرون بارها، شهر سلطنتی و کاخ‌ها و باغ‌های مجلل گسترده بوده است. چون تخت جمشید تنها برای برگزاری جشن‌ها مورد استفاده شاه هخامنشی قرار می‌گرفته است. میان حد جنوبی صفه و کوه، رشته بناهایی واقع بوده که اینک همگی با خاک یکسان شده‌اند. این پدیده، تنها از پایه ستون‌ها معلوم می‌شود. نازک‌کاری سراسر بناهای تخت جمشید با دقت و وسواس و درست در خور یک بنای شاهانه و مقدس انجام گرفته است. برخی دیوارها را مثل آینه صیقل داد‌اند و جزئیات مجسمه‌ها، گاه گویی با ابزارهای جواهرسازی تراش خورده‌اند. این جزئیات اغلب چنان دقیق‌اند که گویی از فلز تراشیده شده‌اند.

اسلاید ۹ :

مفهوم نقش برجسته‌های هم‌ردیف، مانند ترکیبشان، خصلت موقر و انسانی تمام مجموعه را تایید می‌کند. در آنجا از خشونت و کشمکش مجسمه‌های آشوری نشانی نیست. در عوض، سادگی و ملایم و آرامش متناسب با بنایی بزرگ و زنده و با آگاهی از حضور شخصیتی متعالی احساس می‌شود. گرچه مجسمه‌های تخت جمشید تا حدود زیادی از سرمشق‌های آشوری و در برخی جنبه‌ها از نقش برجسته‌های اقوام دیگر اقتباس شده‌اند، ولی در‌ آنها، رفتار و حالت متفاوت خوشایند و عبرت‌آموزی به چشم می‌خورد. بنابراین نقش‌های تزئینی تخت جمشید از یک نظر مانند آثار آشوری و از نقش‌های برجسته کم‌عمق تشکیل شده‌اند، ولی دارای ماهیت کاملاً متفاوتی هستند. همه تصویرها باوقار و برکنار از زنندگی هستند و در آنها احساس آگاهی از حضوری آسمانی به چشم می‌خورد.

جامه‌ها کاملاً ساده‌اند و آرایش اصلی آنها، چین زیبایی پارچه‌هاست. رسمی که احتمالاً از آسیای صغیر آمده است. مجسمه‌های تخت جمشید، گویا و حاکی از معانی فراسوی واقعیت است.

اسلاید ۱۰ :

دیوار بنای تخت جمشید از خشت خام بوده که مدت‌ها پیش فرو ریخته است. این دیوارها، حجمی چشمگیر داشته‌اند و سراسرشان را رنگ زده بودند. داریوش اول در جلگه تخت جمشید (نقش رستم) محل آرامگاهش را برگزید و آن را بر صخره‌ای در نقش رستم تصویر کرد. این آرامگاه که آشکارا از بناهای تخت جمشید و شوش سرمشق گرفته است، از لحاظ ایوان، ستون‌ها، سرستون‌ها و سایر جزئیات شبیه آنهاست و سرمشق شده است. برای آرامگاه‌های بعدی، هخامنشیان که در همان صخره‌ها حجاری کرده‌اند. بعدها در عصر ساسانی، هنگامی که شاهان درصدد جست و جوی پیوندی با هخامنشیان برآمدند، بار دیگر در همین محل (نقش رستم) بنای یادبودی از قدرت ایرانیان پدید آوردند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.