پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن :

اسلاید ۱ :

سابقه تاریخی رباطها

از جمله یادگارهای پر ارزش معماری ایران رباطهاست که از روزگار کهن به دلایل  گوناگون و ارتباطی  چون جریانات  اقتصادی ، نظامی  ، جغرافیایی  و مذهبی  بنیاد گردیده  و در ادوار مختلف  بتدریج توسعه و گسترش  یافته است. عملکرد های گوناگونی که  رباطها در گذشته بعهده  داشته اند  باعث شده است نامهائی ما نند کاربات – ساباط – خان و این در فرهنگ لغات داده شود که  در اصل دارای  وظایف  مشابهی مانند رباطها  بوده  ولی از نظر  خصوصیات  و معماری  هر یک دارای  ویژگی های  متفاوت  بوده اند . با  توجه  به  کار برد ‎ وتوسعه گسترش رباطها درایران می توان علل پیدایش رباطها را  نیازاساسی و حمایت  کاروانیان دانست ، بنابراین بناهای مشابهی که با نامهای مختلف احداث گردیده به احتمال زیاد  بهمین منظور و هدف بوده  است. بر طبق تاریخ ، بنیاد کاروانسراها در ایران از زمان هخامنشی آغاز می شود.

اسلاید ۲ :

هر دوت مورخ یونانی درکتاب پنجم خود ازساختمانهایی گفتگو میکند که توسط هخامنشیان  بین شوش و سارد ساخته شده بود ، هردوت ازیکصد و یازده  بنای  شبیه  کاروانسرا ( چاپارخانه) نام  می برد  که  در   فاصله حدود  دو هزار و پانصد  کیلومتر بین پایتخت هخامنشی و سارد بنا  گردیده  بود و کاروانیان  این فاصله را در طی سه ماه طی می کردند .ازدیاد توقفگاه ها یا  رباطها در گذشته برای  راههای  ارتباطی  و جریانات  اقتصادی  کشور که مورد  توجه و علاقه حکومت  بوده  ،  می باشد  . مطالعه راههای ارتباطی و جاده های بازرگانی و نظامی  و نتایج تحقیقات  وکاوشهای باستان شناسی معلوم می دارد که از گذشته دور نیاز  وافری  به ایستگاه های  بین راهی و امنیت و رفاه کاروانیان احساس می شده است.  گرچه ساختمان یا بنای ساخته شده ای از این گونه کاروانیان از عهد هخامنشی بجای نمانده ، ولی کاوشهای علمی  در آینده  اینگونه  مراکز  و ایستگاه های ارتباطی را شناخته و نحوه معماری آن را روشن خواهد ساخت.       

اسلاید ۳ :

دردوره طولانی سلسله اشکانیان درایران و  حوزه   نفوذ  و اقتدارشان  یعنی  از شرق (استپ آسیای مرکزی) تا منطقه تحت نفوذ آنان  در غرب یعنی  بین النهرین  ایستگاه های  ارتباطی  و رباطهائی  وجود  داشته است . همانطوریکه میدانیم هنر و معماری عهد  اشکانیان    کاملا شناسائی  و  تحقیق نگردیده  وبخصوص ویژگی های معماری و تزئینات معماری   آن ناشناخته مانده پس بنابراین نمی توان در حال حاضر ازنحوه معماری یا توسعه رباط عهد پارتی نظریه ای را ارئه داد .

اسلاید ۴ :

ولی با مقایسه قلاع و شهرهای اشکانی که اخیرا در دشت گرگان شناخته شده ‎میتوان  گفت  احتمالا  رباطهای  آن  زمان  از خشت و آجر بوده و بصورت مربع و مستطیل  بنا  گردیده و بر طبق شیوه معماری آن زمان دارای ایوانی بوده که محور اصلی بنا است و از پشت ایوان فضای باز حیاطی شکل وجود داشته و اطاقها واطراق گاه  در اطراف حیاط ساخته می شده است . در دوره ساسانی  اهمیت  زیادی به ایجاد راهها و همچنین امنیت جاده ها داده شده ، از جمله این رباطها می توان رباط دروازه گچ ، کنار سیاه در استان فارس ، دیر گچین و رباط انوشیروانی را در امتداد جاده ابریشم نام برد. در دوره اسلامی تحولات چشمگیری در احداث کاروانسراها به وجود آمد و همانطور یکه قبلا گفته شد در ارتباط با مسائل اقتصادی ، مذهبی و نظامی احداث اینگونه بناها وارد مرحله جدیدی شد و شکل تازه ای بخود گرفت .   

اسلاید ۵ :

متاسفانه اطلاعات ما درباره رباطهای اوایل اسلام چندان زیاد نیست چون رباطی از  این زمان  بجای  نمانده تا بتوان خصوصیات معماری آن را توصیف کرد . منابع  تاریخی  و سفر نامه ها  آگاهی مختصری در مورد رباطهای اوایل اسلام بدست می دهد . از جمله  درسفر نامه  ناصر خسرومی خوانیم  به هنگام اقامت او  در  اصفهان  در یک کوی شهر ۲۰۰ صرافی و ۵۰ کاروانسرا  بوده است . ابن حوقل  درباره  نیشابور  می نویسد  :  در این  شهر کاروانسرا های  زیادی وجود  دارد  که در  آن همه گونه مال التجاره یافت می شود. اهمیت رباطها در آن زمان  بسیار زیاد بوده  تا جائیکه  ناصرخسرو  بهنگام مسافرت از  نائین به طبس  می نویسد : ما به  رباط زبیده رسیدیم که دارای آب انبار بود . بدون این کاروانسرا و آب هیچکدام قادر به گذشتن از بیابان نبودیم .

اسلاید ۶ :

به این ترتیب با مطالعه سفر نامه هااهمیت فراوانی که رباطها بویژه رباطهای بیابانی در گذشته داشته اند به خوبی روشن می شود .  در دوره سامانیان ، آل بویه  ،  آل زیاد  و  غزنویان  احداث بناهای عام المنفعه منجمله رباطها رونق زیادی  گرفت  .  از  یادگارهای آن زمان رباط چاهه یا ماهی است که ویرانه هایش درکنارجاده خراسان هنوز به چشم می خورد . این رباط به احتمال زیاد به  یاد بود  شاعر  بزرگ  ایران  فردوسی  ،  توسط  دخترش  برای  کاروان و کاروانیان  احداث گردیده است . در زمان حکومت سلجوقیان بویژه در دوره ملکشاه  ، آلپ ارسلان ، سلطان سنجر ، و صدارت خواجه  نظام الملک احداث بناهای  مذهبی  و غیر مذهبی  توسعه  فراوان  یافت  .  ایجاد  راههای جدید و همچنین  تامین  امنیت  جاده ها  باعث روز افزونی تجارت و اقتصاد شد و در نتیجه  در مسیر جاده های  کاروانی  برای آسایش کاروانیان رباطهای متعددی احداث گردید .

اسلاید ۷ :

شیوه وسبک معماری بناهای مذهبی این دوره مانند مساجد ومدارس الگوی جالبی برای  بنیاد  دیگر  بناهای  سلجوقیان  شد و رباط ها و کاروانسراهای این دوره عموما  همانند مساجد  با  پلان ۴ ایوانی   احداث   گردیده   است  .   رباط   یا کاروانسرای  شرف  یکی  از  زیباترین یادگارهای آن دوره است که پس از یک هزار  سال  از زمان بنیاد آن در بیابانی تقریبا خشک محل آسایش و استراحتگاه موقتی  برای  مسافران  است . با حملات مغول مدتی فعالیت ساختمانی در کلیه شهر ها  متوقف  گردید  ولی  با  تاسیس  سلسله ایلخانیان بتدریج احداث بناهای مذهبی و غیر مذهبی رونق گرفت . در این زمان برای توسعه تجارت و اقتصاد به راه  و  راهداری  توجه  زیادی  مبذول  گردید  .  در زمان ایلخانیان فعالیت معماری  ،  توسعه  راهها  و  رونق تجارت و اقتصاد مرهون زحمات و تلاش فراوان خواجه رشیدالدین فضل الله می باشد .

اسلاید ۸ :

مارکوپلو به هنگام مسافرت یزد – کرمان مینویسد : ” یزد شهر بزرگی است;.. ساکنین  آن مسلمانند در صورتیکه بخواهند از شهر خارج شوند باید هشت روز تمام  از  صحرائی  بگذرند  که  در  آن  سه  محل  برای اطراق مسافران بوده است.“ عصر  طلایی  و  شکوفائی  احداث رباطهای زیبا از زمان صفوی آغاز می شود  .  رونق تجارت داخلی و خارجی و اهمیت دادن به راهها و شهرهای زیارتی باعث این گردید که بنیاد رباطها ومعماری و تزئینات معماری تحولات جدیدی  را آغاز نماید . حکمرانان صفوی در پایتخت و والیان در شهرستان ها کوشش فراوانی در ایجاد وتوسعه این بنای عام المنفعه انجام دادند و ایجاد جاده های بزرگ  و  دریایی  منجر  به صدور کالاهای تجارتی ایران به کشور های اروپائی  درغرب و چین و هندوستان در شرق گردید .

اسلاید ۹ :

در مسیر جاده های زمینی ، رباطهای زیادی احداث شد . این جاده ها با سنگ مفروش و در بعضی نقاط با پله های زیبا ساخته شد .آثار این جاده ها در نقاط شمالی کشور و راهنمای کویری هنوز بچشم می خورد . انساب احداث   ۹۹۹ رباط به شاه عباس گرچه  به نظر اغراق آمیز می نماید ولی از طرفی اهمیت بنیاد رباطها را در آن دوره باز گو می کند .

اسلاید ۱۰ :

معماری رباطها

از بررسی رباطهای سراسر ایران چنین بر می آید که اساس معماری رباطهای ایران ، مانند سایربناها ، تابع شیوه ، سنت و سبک رایج زمان بوده است . با این ترتیب می توان پنداشت که رباطهای پیش ازاسلام نیز تابع شیوه معماری زمان بوده و معماری خاصی نداشته است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.