پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز دارای ۱۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلود پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلود پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز :
اسلاید ۱ :
مقدمه :
بنا به نظر آبرامام مزلو ، روان شناسی انسانی نیروی سومی را در گستره روان شناسی آمریکا تشکیل می دهد . دو نیروی دیگر عبارتند از روانکاوی و رفتارگرایی . راجرز را می توان بخش مهمی از این «نیروی سوم» محسوب داشت . راجرز معتقد بود که انسان در اصل دارای جوهره و ماهیتی مثبت است و هیچ چیز منفی یا شومی ذاتی او نیست.مجموع چنین به نظر می رسد که دیدگاه راجرز در اصل دیدگاهی انسان گرایانه است .
اسلاید ۲ :
شرح حال کارل راجرز :
کارل راجرز در هشتم ژانویه سال ۱۹۰۲ میلادی در غرب آمریکا متولد شد . ابتدا در کارل راجرز در ه. رشته کشاورزی و بعد با تغییر رشته به یادگیری مسائل دینی روی آورد ، بعدا به روانشناسی علاقمند گشت و در سال ۱۹۲۸ موفق به اخذ فوق لیسانس از دانشگاه کلمبیا شد ودکترای خود را نیز در ۱۹۳۱ از همان دانشگاه در رشته روانشناسی بالینی گرفت . در طی دوره انترنی به مطالعه عقاید فروید پرداخت . در سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۸ به عنوان روانشناس مرکز مطالعه و راهنمایی کودک در نیویورک به کار مشغول شد و در همین مکان بود که اولین پایه های فکری اش در زمینه درمان مراجع محوری نصج گرفت در ۱۹۴۰ به سمت استاد روانشناسی بالینی دانشگاه ایالتی اوهایو تعیین شد.
اسلاید ۳ :
برخی خصایص و ویژگی های شخص درمانگر مهمتر از آموزش حرفه ای درمانگر و دیدگاه نظری و فنون است . درمانگرانی که این خصایص را دارند موفق و موثرتر خواهند بود .
این خصایص چه هستند ؟
۱-گرم بودن بدون پاسخدهی
توجه مثبت نامشروط ، بها دادن ، پذیرش ، احترام ، توجه یا حتی عشق بدون مالکیت (راجرز ، ۱۹۶۵) . توجه از این جهت می تواند درمانبخش باشد که اعتماد ساز است و در مراجع ایجاد انگیزه می کند . مراجعان در برابر کسی که به آنها توجه می کند بیشتر احتمال دارد خود افشایی کنند .
۲- درک همدلانه معانی درک همدلانه
الف : مشارکت هیجانی دو انسان
ب : گرم بودن ، توجه ، نگرانی ، نشان دادن توجه
ج : در درمان مراجع محور ، درک نقطه نظر دیگران
اسلاید ۴ :
تکنیکها و ابزار مشاوره مراجع محوری راجرز:
پذیرش : راجرز معتقد است وقتی شخصیت افراد را بر مبنای پاداش پرورش می دهیم ، ارزش های برگزیده آنها دیگر با امکانات و توانائی های بالقوه شان هماهنگ نخواهد شد
همدلی : همدلی یعنی دیدن اشیاء از زاویه دید فردی دیگر یا دیدن جهان از چشم دیگر
انعکاس احساس : فنی است که در دهه ۱۹۵۰ برای نشان دادن درک همدلانه درمانگر ابداع شد . انعکاس ها معمولاً اینگونه می شوند «بنظر می رسد ، احساس می کنید ، یا می خواهید بگویید . . .»
خلوص : خلوص عبارت است از خود بودن درمانگر در ارتباط با مراجع
اسلاید ۵ :
مراحل شکل گیری مشاوره و روان درمانی مراجع محوری:
دوره اول درمان بطور غیر مستقیم انجام می شد ، نقش اصلی درمانگر ایجاد رابطه پذیرا و فضایی آزاد و عاری از تهدید بود که مراجع می توانست نسبت به خود و موقعیت خویش بینش کسب کند .
در دوره دوم ، درمانگر بر اساس پژوهش های انجام شده در نحوه کار خود تغییراتی به وجود آورد و به انعکاس احساسات و عواطف مراجع و ارائه پاسخ های مناسب به او در جریان روان درمانی پرداخت .
دوره سوم ، درمان تجربی و احساسی دیدگاه های جدیدی را در روان درمان مراجع – محوری ایجاد کرد در این دوره بر جهان پدیداری phenomenal World و تجربیات درونی مراجع و نیز شرایط حاکم بر جریان روان درمانی تأکید بیشتری مبذول شد .
اسلاید ۶ :
پدیدار شناسی چگونه با دیدگاه مراجع – محوری راجرز جور در می آید ؟
پدیدار شناسی بر اهمیت تجارب هوشیار و بلافصل شخص در تعیین و تشخیص واقعیت ها تأکید دارد . راجرز نیز معتقد بود که آگاهی از نحوه ادراک و تلقی افراد از واقعیت ها ، برای درک و فهم رفتار آنان ضروری است . او بر این باور بود که هر یک از ما بر اساس ذهنیتی که از خود و جهان خود داریم ، رفتار می کنیم .
مفهوم ضمنی این گفته این است که واقعیت های عینی _ هر چه باشد _ شاخص مهم تعیین رفتار نیست . مهم نگرش و طرز تلقی انسان به آن واقعیت هاست .
اسلاید ۷ :
تفاوت مراجع محوریبا روانکاوی ورفتارگرای:
روان درمانی مراجع – محوری که بر «اینجا و اکنون» تأکید بسیار دارد با روانکاوی و رفتارگرایی متفاوت است . روانکاو از طریق بررسی تجربیات گذشته و افکار و رویاهای مراجع ، می کوشد رفتار او را تغییر دهد. در حالی که درمانگر پیرو مراجع – محوری با تأکید بر «اینجا و اکنون» ، مراجع را از احساس و رفتارش آگاه می سازد و به او یاری می دهد تا خود برای تغییر احساس و رفتار خویش در جهت مطلوب و مقبول اقدام کند .
همچنین در روانکاوی ، درمانگر بسیار فعال است ، در حالی که در مراجع – محوری سهم عمده تلاش و فعالیت بر عهده مراجع است و درمانگر ، با ایجاد رابطه صمیمی و آمیختگی عاطفی ، مراجع را در خودشناسی و اتخاذ تصمیمات مطلوب و مقبول یاری می دهد .
اسلاید ۸ :
روان درمانی مراجع – محوری سه نوع هدف آنی ، میانی و نهایی دارد .
اهداف آنی موجب تحریک و انگیزش مراجع در جلسه روان درمانی و تداوم آن می شود. ایجاد رابطه پذیرا ، اعتقاد به روان درمانی و اعتماد به درمانگر از جمله اهداف آنی محسوب می شود
.
اهداف میانی ، فرد را در نیل به اهداف نهایی یاری می دهد . بعنوان مثال ، کاهش اضطراب و نگرانی و خصومت
اهداف نهائی وسعت و کلیت دارد و عواقب دراز مدت روان درمانی را شامل می شود و بر کل شخصیت فرد تاثیر می گذارد . و چگونه زندگیش را ادامه دهد در زمره اهداف نهایی قرار می گیرد
اسلاید ۹ :
بطور کلی شرایط لازم برای روان درمانی مراجع – محوری عبارتند از :
۱- درک توأم با همفهمی : درمانگر باید گفتار و احساسات مراجع را بدان گونه که مطرح می گردد دریابد و بتواند خود را در جهان پدیداری مراجع قرار دهد و موقعیت او را احساس کند .
۲- توجه مثبت بی قید و شرط : احترام بدون قید و شرط به مراجع و توجه به افکار و احساسات او
۳- خلوص : خلوص عبارت است از خود بودن درمانگر در ارتباط با مراجع
اسلاید ۱۰ :
عوامل چندی که در پیشرفت و گسترش همه جانبه نظریه درمان مراجع محوری موثر بوده :
۱- هماهنگی آن با فرهنگ پراگماتیزم غربی که در آن اعتقاد به این است که انسان قادر است از خود آنچه را که می خواهد بسازد و این عمل از طریق خود شناسی عملی میشود .
۲- وجود فلسفه و دیدگاه مثبتی در باره تغییر و سازندگی انسان
۳- ساده بودن آن برای مشاوران تازه کار و نامطمئن از خود
۴- ارائه روشی ساده تر از روانکاوی برای تغییر شخصیت
۵-پذیرش سهل و سریع آن بدلیل مفاهیم فلسفی آن و بی نیازی اش از ابزار و لوازم
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.