مقاله گزارش کارآموزی رشته حسابداری


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گزارش کارآموزی رشته حسابداری دارای ۷۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش کارآموزی رشته حسابداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش کارآموزی رشته حسابداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش کارآموزی رشته حسابداری :

پیشگفتار
سیستم حسابداری نقش عمده و بزرگ در اداره امور مؤسسات و راهنمایی مدیران آنها و بسیاری دیگر از مردمی که با مسائل اقتصادی یک اجتماع در تماس هستند بعهده دارد، یک سیستم حسابداری فارغ از اندازه و نوع آن مانند هر سیستم دیگر از مجموعه ای از عوامل که نظام ارتباطی مشخص دارند تشکیل می شود. مهمترین عامل و یا در واقع عامل مسلط در هر سیستم حسابداری نیروی انسانی شاغل در آن است که یک سیستم را موفق یا نا موفق می کند . این نیروی انسانی شاغل در سیستمهای حسابداری دستگاهها ی مختلف و یا به عبارت دیگر حسابداران در معنای عام علاوه بر درستکاری ، امانت و پشتکار باید از تخصص مهارت وتجربه لازم برای پرداختن به کار حسابداری بر حسب سطح شغل ، وظایف و مسئولیت ها ونوع عملیات مؤسسه برخوردار باشند .
در پایان از استاد گرامی جناب آقای خوشرو که اینجانب را در تهیه و گردآوری این گزارش یاری نموده اند تشکر و قدردانی می نمایم.

«فهــرست مطــالب»
چکیده مطالب ‌ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۶
»»»» فصل اول ««««
تعریف حسابداری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۸
مراحل حسابداری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۸
تاریخچه کتابخانه های عمومی در ایران ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۹
کتابخانه عمومی سنندج;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۱۱
تاریخچه کتابخانه های عمومی استان کردستان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۱۱
بررسی کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۱۲
اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۱۳
اهمیت سیستم حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۱۵
قوانین کار مربوط به حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۱۶
حسابداری حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۲۱
لیست حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۲۳
مراحل پرداخت حقوق ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۲۷
عملکرد واحد امور اداری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۳۰
دفاتر حسابداری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۳۸
دفتر روزنامه
دفتر کل
دفتر معین

»»»» فصل دوم ««««
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز ;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۴۶
ثبتهای حسابداری مربوط به حقوق و دستمزد ;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۴۶
ثبت حقوق و مزایا در سیستمهای غیرانتفاعی (دولتی)
ثبـت حقوق و مزایا در موسسات بازرگانی
پرداخت حقوق و دستمزد در موسسات انتفاعی تولیدی
۱ ثبت در واحد حسابداری مالی
۲ ثبت در واحد حسابداری صنعتی
۳ ثبت در زمان تسهیم هزینه ها
نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق ماهانه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۵۰
سایر کارهای انجام شده در طول دوره کارآموزی به اختصار ;;;;;;;;;;;. ۵۰

»»»» فصل سوم ««««
نتیجه گیری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۵۲
پیشنهادات ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. ۵۴
پیوستها ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ۵۵
منابع و مأخذ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ۶۵

چکیده مطالب

مهمترین عملکرد یا وظیفه یک سیستم حسابداری عملکرد اطلاعاتی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات موجود درباره معاملات عملیات مالی ورویدادهای دارائی اثر مالی بر یک مؤسسه را گرد آوری نماید، ثبت کند ودر گروه های همگن طبقه بندی کند و بالاخره گزارشهای را فراهم کند که تصمیم گیرندگان مختلف درباره یک مؤسسه یا سازمان بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند.
اگر اطلاعاتی که در جریان فعالیت ها ی یک سازمان فراهم می آید به شکل مطلوب ارائه شود برای تصمیم گیری های مختلف فایده چندانی ندارد . بنابراین تصمیماتی که توسط اداره کنندگان یک سازمان و یا توسط اشخاص ذیحق و ذینفع درباره یک مؤسسه گرفته می شود بسیار متنوع و متعدد است.
در اوایل سده بیستم اولین مباحث نظری در حوزه حسابداری مطرح و وجه علمی بودن آن به مذاق بحث گذاشته می‌شود. در طول دهه‌های آغازین سده بیستم مباحث نظری و فلسفی جدی در خصوص تعلق حسابداری به یکی از حوزه‌های معرفت بشری رواج داشته است. این مجادلات در طرح تخصیص حسابداری به یکی از حوزه‌های علم یا فن یا هنر به اوج خود میرسد. در اواسط سده بیستم و با احاطه مکتب مثبت‌گرایی (پازیتیویسم) بر فضای دانشگاهی جهان، نظریه‌های حسابداری مثبت‌گرایانه به ظهور میرسد. ضعفهای بنیادین نظریه‌های مثبت‌گرایانه در ظرف کمتر از ربع قرن آشکار می‌شود و حسابداری به تبع سایر محافل علمی وارد دنیای جدید جُستارهای فلسفی و نظری می‌شود. طرح حسابداری انتقادی یا امثال آن نشانه این تحول نظری در حسابداری است.
حسابداری کتاخانه ها با بیش از سیصد سال سابقه و با نام لوکا پاسیولی آغاز شده است. لوکا پاسیولی تحصیلات خود را در وِنیس و رُم گذراند و در راهب صومعه ای شد که از فرقه فرانسیس بود. تا سال ۱۴۹۷ معلم خصوصی پروازی ریاضیات بود، که در آن سال دعوت نامه ای از لودُویکو اِسفُرتسا دریافت نمود تا در میلان مشغول به کار شود. او در آنجا با لئوناردو داوینچی کار و زندگی می کرد و به او ریاضیات یاد می داد. در ۱۴۹۹، پاسیولی و لئوناردو مجبور شدند تا از میلان فرار کنند که لوئی دوازدهم از فرانسه شهر را به تصرّف خود در آورده و حامیان آنها را از آنجا بیرون کرد. تلفیق دانش ریاضی زمان خود، همچنین جالب توجه می باشد که شامل اولین شرح منتشر شده درباره روش نگهداری از حسابها و دفاتر می باشد که تجّار وِنیزی در طول رنسانس ایتالیا بکار می بردند،‌ که به سیستم حسابداری دفترداری مضاعف معروف بود. اگرچه پاسیولی این سیستم را تدوین کرد نه اینکه آنرا اختراع کرده باشد، ولی بعنوان «پدر علم حسابداری» مورد توجه واقع شد. سیستمی که او منتشر کرد شامل اغلب چرخه های حسابداری بود که ما امروز آنها را می شناسیم. او استفاده از روزنامه ها و دفتر کل را شرح داد، و تذکر داد که یک فرد نباید به رختخواب برود مگر اینکه بدهی با بستانکاری برابر باشد! دفتر کل او حسابهایی برای موجودی (که شامل وجوه دریافتی و موجودی کالا بود)، تعهّد بانکی، سرمایه، درآمد، و مخارج داشت- انواع حساب که در بیلان کار و صورتحساب درآمد یک سازمان بترتیب گزارش می شود. او ثبت نهایی آخر سال را نشان داد و پیشنهاد کرد که یک تراز آزمایشی برای تأیید دفتر کل متعادل بکار گرفته شود. همچنین،‌ رساله او دامنه وسیعی از موضوعات مرتبط را،‌ از اخلاقیات حسابداری گرفته تا حسابداری هزینه،‌ شامل می شود.

فصل اول
تعریف حسابداری
[حسابداری] عبارت است از فن ثبت، طبقه بندی و تلخیص رویدادهای مالی و ارایه آن در قالب صورت های مالی به استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی.
مراحل حسابداری
به طوری که از تعریف فن حسابداری بر می آید این فن دارای ۴ مرحله میباشد:
۱ ثبت فعالیتهای مالی
۲ طبقه بندی اقلام ثبت شده
۳ تلخیص اقلام
۴ تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
حسابداری در ایران
حسابداری در ایران درحوزه نظری تحت تأثیر جریانات پازیتیویسم رشد کمّی زیادی کرده است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده است. بر اساس این تعریف: حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمه کاملی است از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهه‌های ۴۰ الی ۶۰ سده پیشین در دنیا رواج داشته است.
شادروان سجادی نژاد و همچنین شادروان عرفانی و دکتر عزیز نبوی از بنیانگذاران حرفه حسابداری در ایران بشمار می روند که با تاسیس مدرسه عالی حسابداری شرکت ملی نفت و موسسه عالی حسابداری توانستند بیش از ۶۰۰۰ دانش آموخته رشته های حسابداری و حسابداری دولتی و حسابرسی پرورش دهند.

تاریخچه کتابخانه های عمومی در ایران
در سال ۱۳۰۵ کتابخانه ای بنام “کتابخانه بلدیه تهران” توسط شهرداری وقت تهران تأسیس گردید که می توان آن را نخستین کتابخانه عمومی به مفهوم جدید دانست و بعد از آن و به فاصله زیادی یعنی در مهرماه سال ۱۳۴۰ کتابخانه عمومی پارک شهر افتتاح گردید در دهه چهل به تدریج تعداد کتابخانه‌های عمومی ، بویژه در پارکهای تهران و شهرهای بزرگ ایران افزایش یافت . در ماه آبان سال ۱۳۴۲ تاسیس و نگهداری کتابخانه‌های عمومی بر اساس مصوبه وزارت کشور به سازمان کتابخانه‌های عمومی شهر تهران واگذار گردید . در آذرماه ۱۳۴۳ سازمان مذکور با بودجه ۰۰۰/۵۰۰/۱ ریال تاسیس و در ۲۹ دی ماه ۱۳۴۴ قانونی به تصویب رسید که بر اساس ماده یک آن ۵/۱ درصد از درآمد سالانه شهرداری‌ها به ایجاد و توسعه کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافت . با اجرای این قانون به تدریج در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک ایران کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و متعاقب تصویب این قانون در هر شهر انجمنی به نام انجمن کتابخانه‌های عمومی تشکیل گردید . جهت اداره انجمن‌ها و ایجاد هماهنگی در کار آنها تشکیلاتی تحت نام « هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور» به ریاست وزیر فرهنگ و هنر وقت و پنج عضو دیگر که به پیشنهاد وی انتخاب می شدند ایجاد گردید

وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۰ با تشکیل هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و هنر و پنج عضو دیگر به پیشنهاد وزیر و مطابق با قانون ، وظیفه نظارت بر اداره امور کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن‌های آن را به دبیرخانه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور محول کرد.

در دی ماه ۱۳۵۲ با تصویب تبصره ۲۲ ماده واحد قانون بودجه ، کمک ۵/۱ درصدی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی قطع گردید و کلیه امور مالی و اداری کتابخانه‌ها به عهده وزارت فرهنگ و هنر آن زمان قرار گرفت و دبیرخانه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با تجدید سازمان به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و کار نظارت بر کتابخانه‌ها اعم از : تکمیل و تجهیز ، استخدام و آموزش کتابداران و ارائه خدمات کتابخانه‌ای را به عهده گرفت.

در سال ۱۳۶۱ هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور به اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور تغییر نام پیدار کرد . از سال ۱۳۶۸ این تشکیلات مجددا تحت عنوان دبیرخانه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور به فعالیت خود ادامه داد . انجمن کتابخانه‌های عمومی در بعضی از استانها فعالیت مجدد خود را اغاز کردند . بسیاری از کتابخانه‌های موجود از سال ۱۳۶۸تا ۱۳۷۸ با بودجه‌های استانی احداث و تکمیل شدند به طوری که رشد کمی کتابخانه‌ها در این مقطع به ۱۳۵۰ باب رسید و با ادامه این روند در سال ۱۳۸۰ تعداد کتابخانه‌ها به ۱۴۴۵ باب رسید .
در مورخ ۲۸/۷/۱۳۸۱ هیات دولت در لایحه‌ای مشتمل بر ۱۵ ماده و ۸ تبصره تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی را به تصویب رساند . این لایحه پس از ارائه به مجلس و بحث و بررسی در کمیسیون فرهنگی مجلس و چند نوبت رای گیری در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۸۲ به تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۲ نیز به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس ماده یک قانون، تاسیس ، ساخت ، تجهیز و بازسازی ، توسعه ، مدیریت ، نظارت و سایر امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور به موجب این قانون انجام می شود . به منظور ایفای وظایف مندرج در این قانون هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفت.
هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با ترکیب زیر تشکیل می گردد :
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی ( رئیس هیات امناء )
رئیس شورای عالی استان‌ها
معاون ذیربط از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
یک عضو از کمیسیون فرهنگی به پیشنهاد آن کمیسیون و تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر
پنج نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های علمی ، فرهنگی کشور که حداقل دو نفر آنان را بانوان تشکیل دهند به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حکم رئیس جمهوری برای مدت چهار سال انتخاب می شوند. که یک نفر از آنان به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر کل هیات امنا مسولیت اداره امور دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.
اداره امورکتابخانه‌های عمومی کشور بعد از تهیه و تصویب آئین نامه اجرایی این قانون در هیات وزیران از آذرماه ۱۳۸۳ رسماٌ به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور محول گردید.
در حال حاضرتعداد کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۶۴۱ باب است.
کتابخانه عمومی سنندج

تاریخچه کتابخانه های عمومی استان کردستان
“فیض‌الله بهبود علی خراسانی مردی عارف و عالم بود و کتابهایی چند ترجمه و تألیف کرده است، از جمله عوارف‌المعارف سهروردی. این مرد فاضل کتابخانه معتبری در سنندج فراهم آورد که نسخه‌هایی از آن اینک در کتابخانه آستان قدس موجود است [این کتابخانه در دوران افشاریه و زندیه وجود داشته است].”
همایونفرخ علاوه بر کتابخانه فیض‌الله بهبود به کتابخانه‌های امور تربیتی دانش آموزان سنندج، نصراللهی ( باشگاه افسران )، کتابخانه فرهنگ سنندج و کتایخانه فرهنگ سقز نیز اشاره کرده است.
اولین کتابخانه عمومی، به سبک امروزین، توسط سرتیپ نصرالهی فرمانده وقت لشکر کردستان در شهر سنندج و در محل باشگاه افسران سابق ایجاد گردید. بخشی از کتب این کتابخانه توسط شهرداری تأمین شده بود. این کتابخانه به منظور استفاده افسران و درجه‌داران ارتش احداث گردید ولی، موجباتی فراهم شد که سایر اقشار مردم نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
دومین کتابخانه‌ای که در شهر سنندج و به صورت عمومی به منظور استفاده دانش‌آموزان و معلمان دایر گردید، کتابخانه امور تربیتی در ساختمان موزه فعلی در سنندج بود. این کتابخانه توسط آموزش و پرورش اداره می‌شد.
پس از تصویب قانون ایجاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴، اولین کتابخانه عمومی توسط دولت در بخش دیواندره در سال ۱۳۴۶ ساخته شد. سپس، در فاصله سالهای ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۰ به ترتیب در شهرهای مریوان، بانه، قروه، سقز و سنندج کتابخانه عمومی تأسیس شد. در سال ۱۳۵۱ از محل ۵/۱ درصد درآمد شهرداری، کتابخانه عمومی بیجار و کتابخانه عمومی دوم مریوان ساخته شد. تا سال ۱۳۵۷ تعداد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان به ۹ باب رسیده بود. این رقم در سال ۱۳۷۵ به ۲۲ باب کتابخانه در سطح استان کردستان رسیده‌ بود که ۷ باب از این کتابخانه‌ها در روستاها تأسیس شده بود‌ ( رستم‌پور، ۱۳۷۵).
در حال حاضر، سال ۱۳۸۰، تعداد کتابخانه‌های عمومی این استان به ۳۲ باب رسیده است که از این تعداد ۱۴ کتابخانه در سطح شهر و ۱۸ کتابخانه در سطح روستا مشغول ارائه خدمات می‌باشند.
بررسی کتابخانه‌های عمومی استان کردستان
در موردکتابخانه‌های عمومی استان کردستان، به طور خاص، تاکنون پژوهشی صورت نگرفته‌ است و تنها کار انجام شده آمارهای مربوط به سال۱۳۷۰ می باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درکتاب « شناسنامه کتابخانه‌های عمومی ایران» ذکرکرده‌ است. در این کتاب آمار کلی مربوط به کتابخانه‌‌های عمومی استان‌کردستان به شرح زیر آمده است:
تعداد کتابخانه‌های عمومی استان: ۱۰ باب ( درجه چهار ۲ باب، درجه پنج ۴ باب، درجه شش ۴ باب).
تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان: خطی ۴ جلد، چاپی ۷۸۴۷۰ جلد.
تعداد نشریات ادواری موجود در کتابخانه‌های عمومی استان: ۱۴ عنوان ـ ۳۶۲۳ نسخه.
تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان: ۹۶۲۱ نفر.
تعداد مراجعین به کتابخانه‌های عمومی استان : ۷۶۰۹۹ نفر.
تعداد کتب ارسال‌ شده از طرف هیأت‌ امنای کتابخانه‌های عمومی کشور جهت کتابخانه‌های عمومی استان: ۲۵۱۴ جلد.
تعداد کتب امانت داده‌ شده: ۵۲۹۵۶ جلد.
تعداد کتابدارن کتابخانه‌های عمومی استان : ۲۶ نفر( کارشناس۱ نفر، کاردان ۳ نفر، ‌دیپلم ۱۵ نفر و زیر دیپلم ۱۷ نفر).
ده واحد کتابخانه مذکور تا سال ۱۳۷۰ مربوط به شهرهای بانه ( درجه۵)، بیجار ( درجه ۶)، دهگلان ( درجه ۶ )، دیواندره ( درجه ۶)، سریش آباد ( درجه ۶)‌، سقز (درجه۵)‌،‌ سنندج شماره۱ ( درجه۴)‌، سنندج شماره ۲ (‌درجه ۵)‌،‌ قروه ( درجه ۴)‌، و کامیاران (‌درجه ۵ ) می‌باشد.
علاوه بر مورد بالا، روزبهانی و تاج محرابی (۱۳۷۰ ) در اثر خود با عنوان « بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی ایران » در صفحه ۲۴ تعداد نیروی انسانی موجود در کتابخانه‌های عمومی استان‌کردستان را ۲۴ نفر و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز را علاوه بر تعداد مذکور ۱۶ نفر بیان کرده اند

بخشهایی که در کتابخانه عمومی سنندج درگیر بحث حسابداری می باشند عمدتا سه بخش می باشد و میتوان تحت سه بخش بیان نمود.هزینه ها، امورمالی و اداری و بخش حقوق ودستمزد.
اینجانب مسول حقوق و دستمزد بودم:
کسانی که در رشته های امور مالی مشغول تحصیل می باشند و اطلاعات حسابداری را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به تبع روش حسابداری و ثبت این هزینه را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت ولی باید توجه داشت بحث هزینه و حقوق و دستمزد دارای مطالب زیادی می باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در حقوق و دستمزد سازمان یا مؤسسه ای کار می کند نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهد بود این اطلاعات را به صورت خلاصه می توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد، سناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موار قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیه اسناد و مدارک ثبت لیستهایحقوق و دستمزد و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.
می دانید هزینه نیروی کار بخش اعظمی از بهای تمام شده تولید کالا و خدمات یک موسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می دهد و در واقع تأثیر قابل توجه ای بر سود واحد های تجاری خواهد داشت البته اهمیت حقوق و دستمزد در واحد های مختلف متفاوت است ولی به طور معمول هزینه حقوق دستمزد از درآمدهای واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می دهد بنابراین پر واضح است کسانی که در رشته امور مالی تحصیل می کنند باید اطلاعات جامع و کافس در این زمینه داشته باشند.
اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد کدامند
اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می باشد.
۱- دایره کارگزینی
۲- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
۳- دایره حسابداری حقوق و دستمزد
که ما برای بررسی اجزاء و عناصر فوق الذکر به شکل کلی آنها را معرفی کرده و در ادامه بیشتر در ارتباط با آنها بحث کرده و جزئیات وظایف آنا مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد.
وظیفه دایره کارگزینی چیست
واحد کارگزینی در هر موسسه وظیفه تهیه و تدوین دستورالعملها و آئین نامه ای استخدامی پرسنل با رعایت و مد نظر قرار دادن قوانین کار و امور اجتماعی و سایر قوانین را بر عهده دارد و از طرفی وظایف دیگری در ارتباط یا پرسنل همجون آموزش، نحوه استفاده از مرخصی و تعیین شرح وظایف،نقل و انتقال پرسنل به سایر بخشهای موسسه و موارد مشابه را بر عهده دارد.
وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چیست
وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از کارکنان در موییات و واحدها می باشد که به طرق و روش های خاصی این کار صورت می پذیرد.
وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست
این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هر یک از پرسنل را به عهده دارد در واقع استاد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از پرسنل و کارکنان در این دایره نگهداری می شود توجه دارید که بحث حسابداری هزینه حقوق و دستمزد در این دایره مطرح می شود.
به نمودار زیر که به شکل ساده سیستم حسابداری را نشان می دهد توجه کنید.
با توجه به شکل فوق متوجه می شوید افرادی که برای استخدام وارد موسسه میشوند در بخش کارگزینی موسسه اقدام به انعقاد قرارداد کارنموده و با توافقهایی در ارتباط بانحوه و شرایط کار و زمان و مدت و سایر مواردی که طبق قوانین کار مشخص شده به عنوان یکی از پرسنل آن موسسه شروع به کار مینماید.سپس اطلاعات توافقهای کار شامل زمان و مدت کار،میزان حقوق و دستمزد و نرخ دستمزد و سایر موارد در اختیار واحد حسابداری حقوق و دستمزد قرار میگیرد و از طرف دیگر فرد مذکور پس از کار در موسسه واحد ثبت ورود و خروج اطلاعات مدت زمان کار ایشان را در طی مدت کار ثبت می نماید که به طور معمول پس از یک ماه کارکرد زمان ورود و خروج در اختیار واحد حسابداری قرار می گیرد. واحد حسابداری پس از محاسبه مدت کارکرد فرد مورد نظر بالحاظ قرارداد کار و شرایط قانون کار حقوق و دستمزد متعلقه پرسنل مذکور را و کسورات قانونی ایشان را تعیین و اقدام به ثبت در حسابها می نماید.
حال که با سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی آشنا شدیم بهتر است با هر یک از اجزاء سیستم آشنا شده و مطالب بیشتری در این زمینه بدانیم. اشاره شد در واحد کارگزینی توافق های کاری و شرایط کار،مدت کار،حقوق پایه،اضافه کاری،نوبت کاری و سایر موارد مشخص می شود موارد قانونی کار به کارمند یا کارگر تفهیم میشود و قرارداد کار منعقد میگردد.ما سعی میکنیم موارد قانونی لازم را در ادامه توضیح دهیم.
اهمیت سیستم حقوق و دستمزد
هزینه حقوق و دستمزد نشان دهنده سهم نیروی کار در تولید محصولات و ارائه خدمات بوده ویکی از مهمترین هزینه های عملیاتی اکثر مؤسسات است.
هزینه دستمزد به عنوان یکی از عوامل مهم هزینه مستلزم اندازه گیری، کنترل و تجزیه وتحلیل مستمر می باشد. اقزایش تولید که به کاهش بهای تمام شده هر واحد منجر می گردد، توأم با افزایش نرخهای دستمزد و مزایای مربوط، موجب افزایش روند استفاده از تجهیزات ماشینی و پیشرفته به منظور تولید بیشتر با ساعات کار کمتر گردیده است. تغییرات در استفاده از نیروی کار، اغلب تغییرات در روشهای پرداخت پاداش را ایجاب می نماید و این امر خود موجب تغییراتی در نحوه حسابداری هزینه های دستمزد می گردد. طبق آخرین تجزیه و تحلیلها، پرداختهای دستمزد به طور مستقیم یا غیرمستقیم، بر مبنای درجه مهارت کارگران صورت می گیرد.
وظایف حسابداران در مورد هزینه حقوق ودستمزد از ساده ترین و در عین حال بااهمیت ترین آنها است. محاسبه و پرداخت درست وبه موقع حقوق و دستمزد یکی از عوامل مؤثر در ایجاد رابطه مطلوب بین کارکنان (کارگران) و کارفرما می باشد.
مدارک سیستم حقوق ودستمزد که به درستی تهیه و به آسانی قابل فهم باشند نیز یکی دیگر از عوامل با اهمیت در برقراری رابطه مناسب بین مدیریت مؤسسات، کارکنان و مقامات قانونی از قبیل ادارات کار، بیمه و دارایی و;. می باشد.

قوانین کار مربوط به حقوق و دستمزد
مزد : عبارت است از وجوه نقد یا غیر نقد یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می شود.
اگر مزد با ساعات انجام کار مرتبط باشد مزد ساعتی و در صورتی که براساس میزان انجام کار یا محصول باشد، کارمزد و چنان چه بر اساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده در زمان معین باشد کارمزد ساعتی نامیده می شود.
نکته: حداقل مزد با در نظر گرفتن شرایط تورمی و سایر معیارها در آغاز هر سال توسط شورای عالی کار تعیین و اعلام می شود.
کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده ی قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند. در صورت تخلف، ضامن تأدیه ی ما به تفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشند حتی اگر در قرارداد کتبی مابین کارگر و کارفرما، مزد تعیین شده کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.
حداقل مزد حتماً می بایست به صورت نقدی پرداخت شود. پرداخت های غیر نقدی به هر صورتی که در قراردادها پیش بینی می گردد به عنوان پرداخت اضافه بر حداقل مزد تلقی می شود.
حقوق پایه (حقوق مبنا)
حقوقی است که با رعایت قانون کار (برای کارگران رسمی) و یا به وسیله عقد قراردادی که مغایر قانون کار نباشد (برای کارگران قراردادی) برای انجام یک ساعت کار و یا تولید یک واحد محصول تعیین و به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و معمولاً ماهانه پرداخت می شود. یا به عبارت دیگر:
«مزد ثابت عبارت از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل در کارگاههایی که طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل اجرا نگردیده، منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل، مزایایی است که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می شود مثل مزایای سختی کار، فوق العاده شغل، حق سرپرستی و نظایر آن.»
در کارگاههایی که طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل به اجرا درآمده، مزد گروه و پایه، مزد مبنا را تشکیل می دهد.
نکته: مزایای رفاهی و انگیزه ای مثل: کمک هزینه مسکن، خواربار، حق اولاد و عائله مندی، پاداش اقزایش تولید و سهم از سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شود.
در صورتی که بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد. که در این حالت به آن حقوق می گویند.
نکته: در ماههای ۳۱ روزه، حقوق و مزایا باید بر اساس ۳۱ روز محاسبه و به کارگر پرداخت شود.
مدت کار:
مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد. ساعات کار موظف کارگران نباید از ۸ ساعت در شبانه روز تجاوز کند.
البته کارفرما با توافق کارگران یا نمایندگان قانونی آنها می تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها بیشتر از این میزان تعیین کند به شرط آن که مجموع ساعات کار در هفته از ۴۴ ساعت بیشتر نشود. ( ساعت کار موظف در هفته برای هر دو بخش دولتی و غیر دولتی یکسان است.)
نکته: به طور متوسط میزان ساعت کار موظف کارگر در هر روز کاری معادل ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه یعنی ۲۳/۷ ساعت خواهد بود.
۳۳/۷= ۴۴ ÷ ۶
در مشاغل سخت و زیان آور و زیر زمینی، ساعات کار موظف نباید از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید.
تعیین کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی به موجب آئین نامه ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

کار مختلط :
کارهایی هستند که بخشی از ساعات انجام آن در روز و قسمتی در شب واقع شود در کارهای مختلط، ساعاتی که در شب واقع می گردد مشمول ۳۵ درصد فوق العاده شب کاری می گردد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.