مقاله الگو برداری


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله الگو برداری دارای ۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله الگو برداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله الگو برداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله الگو برداری :

الگو برداری

“Benchmarking”

چکیده
امروزه یکی از عوامل اصلی برای بقاء در بازار رقابت جهان

ی، رضایت مشتری می باشد و بدین جهت است که گسترش روز افزون ایده «مشتری مداری» را، در شعارهای تبلیغاتی بسیاری از شرکتها می توان بوضوح مشاهده کرد.
حرکت به سمت مشتری مداری از طریق مدیریت کیفیت جامع (TQM) تبلور و تحقق می یابد.
هدف مدیریت کیفیت جامع، بهبود مستمر بوده که بهبود مستمر بر حذف ضایعات و حذف دوباره کاری تاکید دارد که این خود باعث سوق دادن شرکت ها در جهت پذیرش مفهوم “نقص صفر” که بر انجام دادن درست کارها دربار اول اشاره دارد ، می شود.
این کار انجام شدنی نیست مگر اینکه از تجربه کسانی که در آن حیطه بهترین هستند استفاده نمود که به این کار الگو برداری گفته می شود.
بنابراین یکی از ابزارهای مهم مدیریت کیفیت جامع ، الگو برداری می باش

د که با توجه به قابلیت هایش از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
در این راستا ابتداً به تشریح الگوبرداری پرداخته سپس انواع آن و مراحل انجام آن و موانع و مزایای الگوبرداری تشریح خواهد شد. و در پایان تجربه شرکت زیراکس در زمینه الگو برداری بیان خواهد شد.
کلید واژه ها :

الگوبرداری، مدیریت کیفیت جامع، بهبود مستمر، مفهوم نقص صفر

مقدمه
توجهی که در چندین سال اخیر سازمانهای تولیدی و خدماتی بزرگ در دنیا به ابزارهای نوین مدیریت و کاربرد آنها نشان داده اند، نشانگر نقش کارآمدی است که این ابزارها در موفقیت هر سازمان ایفاء می کنند. در این میان الگو برداری یا محک زنی یکی از ابزارهای مهم مدیریت کیفیت جامع به شمار می آید.
مدیران باید بدانند کدام بخش موثرترین و بهترین روش را بکار می گیرد تا موفق باشد و پس از آن مدیران باید تمامی تلاش خود را در جهت هماهنگ کردن بخشهای مختلف سازمان بر اساس آن الگوی بهتر و نمونه (Best in class) بکار گیرند.
الگو برداری، فرآیند یادگیری پیوسته ای است که برای اندازه گیری و فهم عملیات خود، مقایسه آن با سایر سازمانهائی که به لحاظ برتری در عملکرد شناخته شده اند، استقرار برنامه ها و طرح هایی برای اکتساب آنها و تغییر عملیات خود به منظور دستیابی به تجارب آنها و گذشتن از سقف عملکرد آنها می باشد.
موثرترین راه برای دستیابی به تغییر موثر در فرآیندها، یادگیری از تجربه موفق و مثبت دیگران است. الگوبرداری در واقع یادگیری از دیگران است به کمک این ابزار از دانش و تجربه دیگران در جهت رسیدن به اهداف شرکت استفاده کرده و با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان خود بهترین راه بهبود عملکرد را پیدا کنیم .
کنفوسیوس استفاده از اندیشه را والاترین راه ، استفاده از تجربه خود را تلخترین راه و استفاده از تجربه دیگران را آسانترین و با صرفه ترین راه می داند.

نکته مهم این است که الگوبرداری را نباید با تقلید کورکورانه (Capy catling) اشتباه گرفته در الگو برداری یک موفقیت اندازه گیری شده قبلی به عنوان یک استاندارد عالی برای یک فرآیند سازمان شناخته شده است که به عنوان یک ابزار قدرتمند در دست مدیران جهت بهبود مستمراست که پرش های ناگهانی و سریع مورد نیاز یک سازمان برای بهتر بودن را

فراهم می کند.
در الگوبرداری فرآیندهای کلیدی بهبود پیدا کرده، زمینه های عدم رضایت مندی مشتری و کارکنان شناسائی و حذف می گردد و فرآیندهای که هزینه های آنها بیش از منافع آنها با شند حذف گردیده و از تکنولوژی روز در فرآیند عملیات استفاده می شود که همه این عوامل باعث رسیدن شرکت به اهداف خود می گردد و به لحاظ حذف فرآیندهای سعی و خطا ، مدیران تغییرات لازم را در عملکردهای شرکت های برتر به فراخور شرایط سازمان خود بکارگرفته که در نتیجه آن هزینه ها کاهش یافته و کیفیت افزایش پیدا می کند. در این شرایط بهبود مستمر که هدف مدیریت کیفیت جامع می باشد در سازمان اتفاق می افتد.

الگوبرداری باعث می شود نوآوری و تغییر در سازمان به صورت چشم بسته انجام نشده بلکه با دیدی باز و آگاهانه صورت بگیرد و برای اینکه الگوبرداری نتایج مطلوب داشته باشد بایستی بین سه عامل زمان ، منابع و ایده آل طلبی تعادل برقرار کنیم. ایده آل طلبی زیاد، منجر به یاس و نامیدی و ایده آل طلبی کم، منجر به استفاده ناقص از قابلیت های بالقوه الگوبرداری می شود.

بیان مسئله :

پیشرفت و تحولات سریع جهانی شرکتها را ناگزیر از افزایش بهره وری و بهبود مستمر کرده که لازمه این کار به کارگیری مکانیسم هایی می باشد که موجبات رسیدن شرکتها به این هدف را فراهم می سازد.
در جامعه به اصطلاح صنعتی کشورمان بیشتر شرکتها، از مکانیسم

های سنتی در جهت توسعه شرکت استفاده می کنند که با استفاده از این مکانیسم های سنتی نمی توان همپای رقبای خارجی و داخلی در عرصه تجارت جهانی رقابت نمود بلکه شرکتها بایستی با استفاده از تکنیکهای مدیریت کیفیت جامعه در جهت توسعه شرکت استفاده نماید. بنابراین در این تحقیق نقش الگوبرداری به عنوان یکی از تکنیکهای مدیریت کیفیت جامع مورد بررسی قرار می گیرد.

اهداف تحقیق:
هدف از این تحقیق تبیین جامع مبانی نظری مرتبط با الگوبرداری، انواع، مزایا و موانع و مراحل انجام الگوبرداری می باشد.

انواع الگوبرداری :
الگو برداری داخلی : مقایسه درون شرکتی. برای مثال مقایسه شعبه ها فروشگاه ها زنجیره ای رفاه با یکدیگر
الگو برداری رقابتی : مقایسه بین شرکتها.برای مثال مقایسه شعبه های فروشگاههای زنجیره ای رفاه با شهروند
طبقه بندی فوق ، بر اساس اینکه چه کسانی الگو برداری می شوند انجام شده است.
طبقه بندی زیر ، بر اساس اینکه در الگوبرداری چه چیزهایی مقایسه می شود انجام می شود:
الگوبرداری عملیاتی : مقایسه فرآیند ها و کارکرد های مشابه در صنعت مشابه
الگوبرداری عمومی : مقایسه فرآیند ها و کارکرد های مشابه در صنعت غیر مشابه
الگوبرداری استراتژی : مقایسه استراتژی های سازمانی با یکدیگر. برای مثال مقایسه استراتژیهای خرید یک شرکت یا استراتژی خرید شرکت دیگر
الگو برداری فرآیندکاری : مقایسه فرآیند کاری شرکت ها با یکدیگر. برای مثال مقایسه فرآیند تولید یک محصول خاص در دو شرکت

پیش نیازهای الگوبرداری :
برای اینکه الگوبرداری به صورت موفقیت آمیز صورت بگیرد بایستی یک

سری پیش نیازها مورد توجه قرار گرفته و برآورده شوند از جمله این پیش نیازها، زمان، منابع مالی، توانایی شرکت و قابلیت آن در اجرای الگوبرداری، تمایل شرکتهای الگو و نمونه به دادن اطلاعات خودشان جهت الگوبرداری و تمایل خود شرکتها به تغبیر، حمایت و پشتیبانی مدیریت و کارکنان از جمله پیش نیازهایی می باشد که بایستی قبل از اجرای الگوبرداری وجود داشته باشند تا الگوبرداری صورت بگیرد.

مراحل اصل در الگوبرداری :

۱ – طرح ریزی : شناخت عوامل کلیدی موفقیت ، انتخاب فرآیندی که باید مورد الگو برداری قرار گیرد ، مستند سازی فرآیند مزبور، تشکیل گروه الگوبرداری ، تعیین معیارهای ارزیابی و شاخص های مقایسه، عواملی هستند که در طرح ریزی باید مشخص گردد.
۲ – جستجو : یافتن طرف مقابل محک زنی .
در این فاز بایستی طرف مقابل ایده آل را پیدا کرده و توافق ایشان نسبت به مشارکت در مطالعه الگوبرداری کسب می گردد.
۳ – مشاهده : شناخت و مستندسازی فرآیند مورد بررسی در طرف مقابل از دو جنبه محتوای فرآیند و نتایج عملکرد صورت می گیرد.
هدف از فاز مشاهده ، مطالعه طرف / طرف های مقابل الگوبرداری برای شناخت کیفیت عملکرد طرف مقابل در فرآیند مورد مطالعه است .
دیدن در این فاز به تنهائی کافی نیست بلکه دانستن چرایی و چگونگی داشتن کیفیت عملکرد طرف مقابل درآن سطح نیز برای یادگیری و بهبود بایستی مشخص شود.
۴ – تحلیل : در این فاز داده ها و اطلاعات مرتب و نرمالیزه می شود سپس با توجه به اطلاعات شکاف عملکردی ( تفاوت یا فاصله عملکرد شرکت با طرف مقابل) تعیین و در نهایت علل و عوامل بروز شکاف عملکرد مشخص می شود.
۵ – انطباق : مطابقت دادن بهترین تجارب با در نظر گرفتن شرایط خاص

سازمان و اعمال تغییرات مورد نیاز به تناخور شرایط موجود در سازمان انجام میشود.
در این فاز اهداف عملیاتی بهبود به گونه ای که با سایر برنامه های بهبود شرکت تناسب داشته باشد تعیین و برنامه استقرار فعالیت های بهبود طراحی و اجرا می گردد و با پیشرفت برنامه ها تعدیلات لازم نسبت به انحراف انجام می گردد. لازم بذکر است که

بر پیشرفت برنامه ها بایستی نظارت کافی صورت بگیرد و در نهایت با ارائه یک گزارش نهایی الگوبرداری خاتمه می یابد.

فواید الگوبرداری :
– پیشگیری از دوباره کاری ( حذف فرآیند سعی و خطا و به تبع آن کاهش هزینه ها )
– تسریع در فرآیند تغییر و بازسازی سازمانی.
– ایجاد احساس ضروت به تغییر در جهت بهبود عملکرد با مشاهده شدن شکاف ها.
– هدف گذاری دقیق.
– پاسخگوئی به خواسته های مشتریان.
– افزایش کیفیت محصولات .
– کاهش قیمت تمام شده محصولات.
– ابزارهای برای سنجش عملکرد سازمان.
– ارتقاء تفکر خلاق.

مخارج الگوبرداری:
مخارج الگوبرداری شامل هزینه های آموزش ودستمزد نیروی انسانی

، هزینه بازدید و دریافت اطلاعات از شرکت های موفق می باشد.

موانع الگوبرداری:
– الگوبرداری موارد بی اهمیت.
– غرور و تکبر و بتبع آن احساس عدم نیاز به رویکرد نظامند.
– عدم ارائه اطلاعات از طرف شرکت ها رقیب و پیشرو.

– نداشتن صبر و حوصله در مراحل مختلف خصوصاً در مراحل اولیه الگوبرداری که می تواند از آفت های آن باشد.

تجربه شرکت زیراکس:
این شرکت در اواخر دهه ۱۹۷۰ در ورطه ورشکستگی بوده که در آن زمان با مقایسه وضع خود با شرکت های ژاپنی که در صنعت چاپ پیشرو بودند دریاب که:
– ضایعات موجود در ۱۰۰ ماشین، ۷ برابر بدتر از ضایعات شرکت های ژاپنی است .
– زمان عرضه محصول به بازار ( از پروسه تولید تا خروج )، ۲ برابر طولانی تر است .
– نسبت های کارکنان به تولید، ۲ برابر بوده است.
بنابر این هزینه سرانه تولیدشان با قیمت فروش شرکت های ژاپنی برابری می کرد که با الگو برداری توانست نقش محوری از دست رفته خود را پیدا نموده و در سال ۱۹۹۴ در صنعت چاپ حتی از شرکتهای ژاپنی پیشی گیرد.

نتیجه گیری:
الگوبرداری یکی از موثرترین شیوه ها در جهت بهبود مستمر در سازمان بوده و یکی از ابزارهای مهم مدیریت کیفیت جامع (TQM) به حساب می آید.
استفاده از تجربیات دیگران باعث جلوگیری از وقوع هزینه های دوباره کاری ( هزینه های که در مراحل سعی و خطا بر شرکت تحمیل می شود ) می شود و در نتیجه آن هزینه ها کاهش ، کیفیت افزایش پیدا می کند بنابر این شرکتها بایستی در هر سطحی ازعملکرد که باشند بایستی به وضع موجود قانع نباشند و تحلیل حساسیت نموده و با توجه به منابع و عامل زمان بهینه ترین استفاده از منابع در جهت رسیدن به اهداف شرکت انجام نماید.

منابع فارسی:

محمد پور زندی ، حسین ، نرازیابی ، حسابدار شماره ۱۴۹
اخوان ، پیمان ، الگوبرداری ، تدبیر ، شماره ۱۴۳

عزیز عالی ور – حسابدار صنعتی – جلد اول نشریه مشاره ۱۵۸ سازمان حسابرسی .
منابع لاتین:
– Andenson, Bjorn and pettersen , per – Gaute , the Benchmarking Handbook, chapman & Hall,1996.
– Zairi, Mohamad and Leonard , pavl , practical Benchmarking:The complete Guid.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.