مقاله بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین :

بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی طی برنامه سوم توسعه (مطالعه موردی :استان قزوین

چکیده
بدیهی ست که پس از اجرای برنامه های اتخاذ شده توسط خط مشی گذاران باید نتایج آن را در عمل مورد ارزیابی قرار داد تا اطمینان یابیم ک

ه اهداف و رسالتهای برنامه مورد نظر تحقق یافته است .در این مقاله به منظور بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی دولتی و نیازهای پژوهشی استان قزوین طی برنامه سوم توسعه ۱۴۶ تحقیق از میان ۲۱۴ تحقیق به روش تصادفی طبقه ای ا بین ۲۲ سازمان انتخاب شد سپس با انجام مصاحبه هایی با صاحبنظران شاخص هایی انتخاب شده و بوسیله این شاخصها چک لیستهایی جهت بررسی میزان قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات

و میزان هم راستایی عنوان ، اهمیت ، ضرورت و اهداف تحقیقات انجام شده با نیازهای پژوهشی و میزان کاربردی شدن نتایج و پیشنهادات تحقیقات در را

ستای رفع نیاز پژوهشی و نهایتاَ بررسی توان بودجه پژوهشی دو

لتی استان قزوین در رفع نیازهای پژوهشی تهیه شد و پس از جمع آوری داده های مورد نیاز ، داده های حاصله به کمک نرم افزار آماری SPSS و با آزمونهای آماری کای – دو و آزمون دو جمله ای مورد آزمون قرار گرفت و نتایج زیر بدست آمد:

از دیدگاه پاسخ دهندگان۶۵/۶۳ درصد از نتایج و پیشنهادات تحقیقات انجام شده از محل بودجه های پژوهشی دولتی برنامه سوم قابلیت کاربردی شدن دارد و ۳۵/۳۶ درصد قابلیت کاربردی شدن ندارد و همچنین ، ۳۳/۹۲ درصد از عنوان ، اهمیت ، ضرورت و اهداف تحقیقات انجام شده از محل بودجه های پژوهشی کاملا در راستای رفع نیاز پژوهشی بوده است ، ۹۱/۳ درصد تا حدودی در راستای رفع نیاز پژوهشی بوده است و ۷۶/۳ اصلا در راستای رفع نیاز پژوهشی نبوده است و همچنین ۸۶/۳۲ درصد از نتایج و پیشنهادات تحقیقات کاملا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی شده است ، ۴/۷ درصد از نتایج و پیشنهادات تحقیقات تا حدودی در راستای رفع نیاز پژوه

شی کاربردی شده است و ۸/۵۹ درصد از نتایج و پیشنهادات تحقیقات اصلا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی نشده است ودر نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که بودجه پژوهشی دولتی استان قزوین طی برنامه سوم توسعه تأمین کننده کامل نیازهای پژوهشی استان نبوده است و از دیدگاه مدیران مهمترین دلایلی که باعث شده تا نتایج و پیشنهادات تحقیقات کاربردی نشود به ترتیب اولویت به شرح ذیل می باشد :
۱) عدم قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات تحقیقات .

۲) کمبود منابع مالی جهت اجرای نتایج و پیشنهادات تحقیقات .
۳) نبود نیروی انسانی متخصص .
۴) ارسال دستور العمل های اجرایی از مرکز .
۵) عدم همکاری بین سازمانها و دستگاه های اجرایی .
۶) عدم تطابق نتایج و پیشنهادات تحقیق با ضوابط حاکم .
۷) هزینه بر بودن وجودی نتایج و پیشنهادات .
و از دیدگاه محققین مهمترین دلایلی که باعث شده تا نتایج و پیشنهادات تحقیقات کاربردی نشود به ترتیب اولویت به شرح ذیل می باشد :
۱) عدم اعتقاد مدیران به نتایج تحقیقات .
۲) نبود نیاز سنجی پژوهشی واقعی در سازمانها .
۳) کوتاه بودن زمان مدیریت .
۴) عدم همکاری دستگاه های استانی .
۵) عدم تمایل مدیران نسبت به برنامه های بلند مدت .
۶) متخصص نبودن پیاده سازان نتایج و پیشنهادات تحقیقات.
۷) عدم تمایل مدیران به شیوه های عملی حل مسئله .
واژه های کلیدی :
بودجه پژوهشی – نیازهای پژوهشی – کاربردی شدن تحقیقات – کاربردی بودن تحقیقات .
مقدمه
علمای معاصر اعتقاد دارند که توسعه و پیشرفت علوم

در نیمه دوم قرن بیستم به مراتب بیشتر و جامعتر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته اند . تصور این که درچنین مدت زمان کوتاهی ، علوم بشری تا به این حد پیشرفت کرده باشد کمی تعجب آور و مشکل می نماید ؛ ولی اگر توجه شود که استفاده از تحقیقات علمی نیز قدمتش بیش از یک ربع قرن نیست ، این حقیقت را می توان به سادگی قبول کرد که این توسعه و پیشرفت سریع علمی صرفا مرهون و مدیون پژوهشها بوده است.
از زمانیکه علوم خود را یکایک از قلمرو تفکر

فلسفی خارج ساخته اند سعی بر این بوده است که برای توسعه آنها شیوه های معین اتخاذ گردد.این کوشش به تدریج از زمان تفکیک این علوم آغاز گردید و غنچه های اولیه آن در اوایل قرن هفدهم میلادی شکوفان شد. در این قرن بود که علوم توانستند با کوشش فراوان و از جان گذشتگی عده ای از دانشمندان چون بیکن ، گالیله ، کپلر و بالاخره دکارت خود را نه تنها از قید فلسفه بلکه از استعمار کلیسا ـ که خود مانع بسیار بزرگی در راه توسعه و ترقی علوم بوده است ـ نیز خارج سازند و بینش علمی را جایگزین خرافات به ظاهر علمی سابق نمایند . مطالعه تاریخ هر یک از کشورها ، حاکی از آن است که توسعه و پیشرفت آنان طی زمان به صورت یکنواخت و یکسان انجام نگرفته است ، بلکه سرعت این پیشرفت گرچه در اوایل کند و بطیء بوده ، ولی به تدریج بر سرعت آن افزوده شده است ، و مهمترین عامل این پیشرفت سریع توجه دولتها و کشورها به امر پژوهش و تحقیقات و اختصاص دادن بودجه های قابل ملاحظه ای برای این امر می باشد.(نبوی ، ۱۳۵۰ص ۲)
شکی نیست که مهمترین عامل تسریع این ترقی انجام پژوهشها و به کار بردن نتایج حاصل از این پژوهشها می باشد ؛ بطوریکه امروزه دولتمردان با اختصاص دادن مبالغ قابل ملاحظه ای در بودجه های سالانه جهت انجام پژوهشهای لازم عملا اهمیت پژوهش و بودجه را نمایان می سازند. ازاین رو پرداختن به امر پژوهش و تحقیق می تواند به عنوان گام اصلی و اولیه رشد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و رشد تولید و رفاه کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
امروزه ‌، در جهان‌ هیچ‌ جامعه‌ای‌ قادر نیست‌ بدون‌ انجام‌ تحقیقات‌ و پژوهش‌های‌ علمی‌، تنها با بهره‌گیری‌ از نتایج‌ تحقیقات‌ دیگران‌، داعیه‌ی‌ پیشرفت‌ و ترقی‌ داشته‌ باشد و برای‌ خود بیش‌ از میزانی‌ که‌ تولید علم‌ کرده‌ است‌، حقی‌ قائل‌ بشود. بنابراین‌، برای‌ ما که‌ به‌ دنبال‌ اثبات‌ فرهنگ و توانایی های‌ خود در جهان‌ امروز هستیم ‌، بهترین‌ و کارآمدترین‌ راه‌ ، انجام‌ پژوهش‌هایی‌ است‌ که‌ بتواند به‌ تولید علم‌ منجر شود و راه‌ کارهای‌ مناسبی‌ برای‌ پیشرفت‌ و توسعه‌ در تمام‌ زمینه‌های‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، فرهنگی‌ و هنری‌ فراهم‌ کند.بی‌تردید، جایگاه‌ پژوهش‌ در کشورهای‌ توسعه‌یافته‌ واقعی‌تر است‌. در آن‌جا سال‌هاست‌ که‌ پژو

هش‌ نهادینه‌ شده‌ است‌؛ یعنی‌ تمام‌ نظام‌های‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و هنری‌ از آن‌ پیروی‌ می‌کنند. به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ که‌ پژوهش‌ از سال‌های‌ ابتدایی‌ دوران‌ تحصیل‌ در دستورکار مدارس‌ قرار می‌گیرد. کودکان‌ از همان‌ ابتدا به‌ سمت‌ پژوهش‌ سوق‌ داده‌ شده‌، ناگزیرند در سطح‌ علمی‌ و توانِ خود، به‌ تحقیق‌ بپردازند و فعالیت‌ پژوهشی‌ را به‌ عنوان‌ بخش‌ تفکیک‌ناپذیری‌ از فرایند علمی‌ و فرهنگی‌ خود به‌ شمار آورند. آن‌ها نگران‌ انجام‌ تحقیق‌ نیستند، بلکه‌ نگران‌ نتایج‌ واقعی‌ حاصل‌ از آن‌اند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ ما تازه‌ در همین‌دهه های‌اخیربه‌طورجدی‌درباره‌پژوهش‌وضرورت‌آن‌فکرو صحبت می‌کنیم.‌;.

;;;;;;;;;;;;;;;
باید توجه داشت تحقیق‌ به‌ معنای‌ تولید دانش‌ است‌ نه‌ انتقال‌ آن‌. فرایند پژوهش‌ با کشف‌ و یادگیری‌ چیزهای‌ نوین‌ همراه‌ است‌؛ یعنی‌ فرایندی‌ اندیشه‌ای‌، ادراکی‌ و نوآور. عدم‌توجه‌ و اهمیت ‌ندادن‌ به‌ امر پژوهش‌، نادیده‌پنداشتن‌ توان‌ پژوهش‌ در آگاه‌کردن‌ انسان‌ است‌. پژوهش‌ اولویت‌ ملی‌ و زیربنای‌ توسعه‌ی‌ هر کشور است‌. بنابراین‌ اگر خواهان‌ آینده‌ای‌ بهتر هستیم‌، باید بدون‌ مقاومت‌ یا منفی‌بافی‌(از جمله‌ این‌که‌ پژوهش‌ کار مردم‌ کشورهای‌ درحال‌توسعه‌ نیست‌، یا پژوهش‌ در رشته‌هایی‌ مانند هنرو; امکان‌پذیر نیست‌ که‌ می‌تواند ناشی‌ از ضعف‌ در روش‌شناسی‌ تحقیق‌ باشد) با بهره‌گیری‌ از روش شناسی علمی در همه ی زمینه های فرهنگی، اجتماعی‌، اقتصادی و سیاسی از جمله‌ مدیریت به‌ پژوهش‌ بپردازیم‌. هرگاه‌ مدیریت توأم‌ با پژوهش‌، نوآوری‌ و خلاقیت‌ باشد، می‌تواند به‌ درک‌ کلی‌ روح‌ جامعه‌ برسد ( بزرگمهر ،۱۳۸۱) .
بیان مسأله
در دنیای پر تحول امروزی با پشت سر نهادن تفکر سنتی ، وارد عصر جدیدی شده ایم. در واقع قرن ۲۱ قرن تحولات و شگفتی های فراوانی است ، این قرن اوج دستکاری بشر در اطلاعات ، در ژنها و اوج دستکاری بشر در خلقت است. آنچه که اهمیت دارد ، تحول گذر از عصر صنعتی به عصر دانایی است. عصر دانایی ، عصر تولید سرسام آور دانش و اطلاعات است.
در عصر دانایی واقعیت مسلم این است که وابستگی شدی

دی بین رشد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با امر پژوهش وجود دارد در این عصر ، جز تکیه بر پژوهش و سرمایه انسانی متخصص و آموزش دیده نمی توان راه پر فراز و نشیب را طی کرد زیرا طی صحیح طریق نیازمند اطلاعات دقیق و صحیح می با

شد که جز از راه پژوهش حاصل نمی شود.
تحقیق به عنوان یکی از گامهای اولیه در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جایگاه خاصی را به خود اختصاص می دهد مطالعات انجام شده نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین تغییر هزینه های پژوهش و پیشرفت کشورها وجود دارد . به طوری که اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان بیشترین توجه خود را به این امر معطوف ساخته اند و نسبت به گذشته ، درصد بیشتری از بودجه خود را صرف این امور می نمایند و نتایج بدست آمده را در توسعه کشورهایشان بکار می گیرند .امروزه نقش پژوهش و جایگاه آن در جوامع گوناگون در واقع به گونه ای است که نشان دهنده پیشرفت علم و تکنولوژی در جهت رفع مشکلات و نیازها در آن جوامع می باشد و با توجه به فاصله علمی که بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در این برهه از زمان به وجود آمده که عامل اصلی آن را در تحقیق و پژوهش باید دانست ، این سؤال در ذهن تداعی می شود که آیا کشورهای در حال توسعه مشکلات و نیازهای خود را به درستی نمی شناسند یا اینکه نمی توانند در جهت رفع آن درست اقدام نمایند . (حمیدی زاده ،۱۳۷۳)
در همین راستا در سالهای اخیر ، مقام معظم رهبری در تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به این امر تاکید خاصی داشتند و همچنین در فصل یازدهم (توسعه علوم و فناوری) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیز به آن اشاره شده است اینک چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه چهارم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی (بخش اول ، فصل چهارم ـ با عنوان توسعه مبتنی بر دانایی) تهیه و تنظیم شده است و به پژوهش به عنوان یکی از مهمترین علل توسعه و پیشرفت کشور توجه می شود. از طرفی در مدیریت اجرایی اکثر کشورها ، از جمله ایران ، سیاست تمرکز زدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مناطق و استانها به اجرا در می آید . در راستای اجرای این سیاست در کشور ما ، شناخت قابلیتها و تنگناهای موجود در استانها به عنوان اصلی ترین اب

زار برنامه ریزی مورد توجه قرار میگیرد که شناخت این عوامل با استفاده از تحقیقات و پژوهش میسر خواهد شد.
با توجه به توضیحات فوق ، در امر توسعه توجه صرف به کمیت بودجه پژوهشی مد نظر نیست بلکه باید بودجه پژوهشی توان تامین نیازهای پژوهشی را از لحاظ کیفی نیز دارا باشد . بنابراین در همین راستا در تلاشیم تا رابطه بین بودجه های پژوهشی دولت

بررسی قرار دهیم.
اهمیت و ضرورت موضوع :
بدیهی است که امر پژوهش به منزله استخوان بندی برنامه های توسعه کشورها به شمار می آید و بدون پژوهش نمی توان انتظار داشت که برنامه های توسعه کشور تحقق یابد. میزان توجه دولت ها به این امر و بودجه ای که به آن اختصاص داده می شود ، ازشاخصهای اصلی توسعه به شمار می رود.( هدریک ، بیک من ، رک ، ۱۳۷۸)
در کشور ما مبحث پژوهش تا برنامه سوم توسعه از جایگاه ارزنده ای در حل مسائل و مشکلات علمی و اجرایی برخوردار نبوده و این شاید بدین لحاظ بوده که هنوز ما نتوانسته بودیم پل مطمئن و پر جاذبه ای میان کلاس های درس و دانشگاه با دستگاههای اجرایی و نیازهای حیاتی کشور برقرار کنیم . با این وجود طی برنامه سوم توسعه توجه به امر پژوهش به عنوان مهمترین عامل توسعه کشوردر دستور کار برنامه ریزان و خط مشی گذاران قرار گرفت و بودجه هایی جهت انجام تحقیقات در اختیار دستگاه های دولتی قرار داده شد. از اینرو اهمیت این تحقیق بعنوان _ بازخورد بودجه های پژوهشی در جهت رفع نیازهای پژوهشی استان قزوین _ زمانی نمایان تر می شود که توجه شود که در سال ۱۳۸۴ ( اولین سال برنامه چهارم توسعه ) بودجه های کلانی بصورت متمرکز در اختیار استانها قرار گرفته است ؛ و این تحقیق می تواند ب

ا بررسی نقاط ضعف و قوت بودجه پژوهشی در طی برنامه سوم توسعه در جهت رفع نیاز های پژوهشی بعنوان راهنما جهت استفاده بهینه و حداکثر کردن بازده بودجه های پژوهشی در استان قزوین بکار گرفته شود .
اهداف تحقیق
هدف اصلی تحقیق :
هدف اصلی این تحقیق این است که بتوانیم به صورت بومی ، رابطه معنی داری را بین بودجه پژوهشی و نیازهای پژوهشی دولتی استان قزوین مورد بررسی قرار دهیم.
اهداف فرعی :
۱- بررسی قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات تحقیقات .
۲- بررسی رابطه عنوان ، ضرورت ، اهمیت و اهداف تحقیقات با نیازهای پژوهشی .
۳ – بررسی میزان کاربردی شدن نتایج و پیشنهادات تحقیقات در راستای رفع نیازهای پژوهشی.
۴- شناسایی مهمترین عوامل موثر بر سر راه کاربردی شدن تحقیقات در استان قزوین از دیدگاه مدیران سازمانهای دولتی استان .
۵- شناسایی مهمترین عوامل موثر بر سر راه کاربردی شدن تحقیقات در استان قزوین از دیدگاه محققین استان .
سوالات تحقیق:
سوال اصلی:

«آیا بودجه پژوهشی دولتی استان قزوین طی برنامه پنج ساله سوم تامین کننده نیازهای پژوهشی دولتی استان بوده است؟»
سوالات فرعی:
۱ـ آیا نتایج وپیشنهادات ارائه شده در تحقیقات که از محل بودجه های پژوهشی دولتی در استان قزوین طی برنامه سوم توسعه انجام شده قابلیت عملیاتی شدن دارند؟
۲- آیا عنوان ، ضرورت ، اهمیت و اهداف تحقیقاتی که از محل بودجه های پژوهشی دولتی در استان قزوین طی برنامه سوم توسعه انجام شده در راستای رفع نیاز پژوهشی استان بوده است ؟
۳ـ آیا پیشنهادات و نتایج ارائه شده در تحقیقاتی که از محل بودجه های پژوهشی دولتی در استان قزوین طی برنامه سوم توسعه انجام شده در جهت رفع نیازهای پژوهشی استان کاربردی شده اند؟
قلمرو تحقیق:
قلمرو زمانی
زمان جمع آوری اطلاعات این پژوهش بهار و تابستان سال ۱۳۸۴ بوده است و اطلاعات جمع آوری شده مربوط به تحقیقاتی است که طی برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یعنی طی سالهای ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۳ د

ر دستگاههای دولتی استان قزوین صورت گرفته می باشد.
قلمرو مکانی

قلمرو مکانی پژوهش محدوده استان قزوین را شامل می شود. بدین صورت که پرسشگری از دستگاههای دولتی صورت گرفته که در محدوده استان قزوین مستقر بوده اند.
قلمرو سازمانی
• به غیر از دو قلمرو فوق در این بخش قلمرو دیگری با عنوان قلمرو سازمانی تحقیق مشخص می شود و شامل کلیه سازمانهایی است که در طی برنامه سوم بنحوی از بودجه پژوهشی دولتی استفاده نموده اند و در این تحقیق اطلاعات از آنها جمع آوری شده است که ۲۲ سازمان می باشد .
تعریف واژگان کلیدی :
• بودجه پژوهشی : اعتباراتی که جهت انجام تحقیقات و رفع نیازهای پژوهشی همه سالها در بودجه سالانه کشور منظور میشود.
• نیاز های پژوهشی : به مجموعه پژوهشهایی که ساز

مانها جهت جواب گویی به مشکل و یا حل آن پی ریزی می نمایند نیازهای پژوهشی گفته می شود .
• کاربردی شدن تحقیقات : به کارگیری یافته های حاصل از تحقیقات با هدف ارتقاء کمی و کیفی سازمان یا اقدام عملی پس از انجام هر تحقیق در ج

هت تحقق نتایج و پیشنهادات آن به تناسب زمان و مکان است .(محمدی،۱۳۸۰)
• کاربردی بودن تحقیقات: میزان قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات تحقیقات در امر تصمیم گیری ها در جهت رفع مشکلات و یا ارتقاء کمی و کیفی سازمان.
روش تحقیق:
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین بودجه پژوهشی و نیازهای پژوهشی استان قزوین طی برنامه سوم توسعه می باشد. این مهم از روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام پذیرفته و برای جمع آوری داده ها به صورت میدانی عمل می شود.
جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش کلیه تحقیقات انجام شده در واحدهای اجرایی استان قزوین در طی برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۳-۱۳۷۹) می باشد که تعداد آنها ۲۱۴ تحقیق می باشد
نمونه آماری

در این تحقیق با توجه به جدول مورگان از بین ۲۱۴ تحقیق (جامعه آماری) حجم نمونه برابر با ۱۳۸ تحقیق می باشد که محقق ۱۴۶ تحقیق را مورد بررسی قرار داده است.
روش نمونه گیری
در این تحقیق روش نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای است به این صورت که پس از این که حجم نمونه با استناد به جدول مورگان برآورد شد ، به تناسب فراو

انی تعداد تحقیقات در سازمانها (که در این تحقیق بعنوان طبقه در نظر گرفته می شود ) به صورت تصادفی ساده انتخاب می شود.
ابزار گرد آوری داده ها :
بمنظور جمع آوری داده های مورد نیاز جهت آزمون سوالات تحقیق از چک لیست (پرسشنامه ) و مصاحبه به شرح ذیل استفاده شده است :
چک لیست شماره ۱: این چک لیست جهت گردآوری اطلاعات به منظور آزمودن سوال فرعی شماره یک تهیه شده به این صورت که قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات تحقیق به صورت جداگانه در هر بخش از چک لیست مورد بررسی قرار می گیرد. محقق به علت وسعت محدوده پژوهشی و متنوع بودن تحقیقات از یک مقیاس دو گزینه ای استفاده کرده است که همراه چکیده تحقیقات در اختیار شورای پژوهشی دستگاه اجرایی قرار می گیرد و از اعضای شورای پژوهشی درخواست می شود که پس از بررسی اسناد و مدارک و شور و استفاده ازروش دلفی قابلیت کاربردی بودن و یا عدم قابلیت کاربردی بودن نتایج و پیشنهادات تحقیقات را تعیین نماید.
چک لیست شماره دو : این چک لیست جهت گردآوری اطلاعات به منظور آزمودن فرضیه فرعی شماره دو تهیه شده است به این صورت که در بخشهای مختلف ارتباط عنوان تحقیق، اهداف تحقیق ، ضرورت و اهمیت تحقیق در جهت رفع نیاز پژوهشی به صورت جداگانه در این چک لیست مورد بررسی قرار می گیرد محقق جهت محدود کردن ابعاد تحقیق به علت وسعت محدوده پژوهشی و تنوع تحقیقات از یک مقیاس سه گزینه ای استفاد

ه کرده است که این چک لیست همراه چکیده تحقیقات در اختیار شورای پژوهشی دستگاههای اجرایی قرار می گیرد و از اعضای شورای پژوهشی درخواست می شود که پس از بررسی اسناد و مدارک و شور و استفاده از روش دلفی میزان ارتباط شاخصهای یاد شده در راستای رفع نیازهای پژوهشی را با انتخاب یکی از سه گزینه کاملا در راستای رفع نیازها

ی پژوهشی است ، تا حدودی در راستای رفع نیازهای پژوهشی است ، اصلا در راستای رفع نیازهای پژوهشی نیست تعیین نماید.
چک لیست شماره سه : این چک لیست جهت گردآوری اطلاعات به منظور آزمودن سوال فرعی شماره سه یعنی بررسی میزان کاربردی شدن تحقیقات در راستای رفع نیازهای پژوهشی تهیه شده است به این صورت که میزان کاربردی شدن نتایج و پیشنهادات تحقیق به صورت جداگانه در هر بخش از چک لیست مورد بررسی قرار می گیرد.محقق به این منظور از یک مقیاس سه گزینه ای استفاده کرده است که همراه چکیده تحقیقات در اختیار مدیر کل سازمان یا فرد مطلعی که توسط مدیر کل تعیین می شود قرار می گیرد و از ایشان در خواست می شود که پس از بررسی اسناد و مدارک و همچنین با توجه به گزارش عملکرد سازمان طی ب

رنامه سوم توسعه که ارائه شده است میزان کاربردی شدن نتایج و پیشنهادات را با انتخاب یکی از سه گزینه کاملا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی شده است ، تا حدودی در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی شده است ، اصلا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی نشده است تعیین نماید.د .
جهت شناسایی مهمترین دلایلی که از دیدگاه مدیران و محققین مانع کاربردی شدن نتایج و پیشنهادات تحقیقات شده اند (مربوط به تحقیقاتی می شود که با اینکه قابلیت کاربردی شدن دارد ولی این تحقیقات کاربردی نشده اند ) به همین منظور ابتدا مصاحبه هایی با مدیران ( یا فرد مسئولی که از طرف ایشان تعیین شده ) و محققین بصورت جداگانه صورت گرفته سپس عوامل عنوان شده مدیران محققین در چک لیستهای جداگانه ای تایپ شده مجدداَ در اختیار آنان قرار گرفت و خواسته شد که این عوامل را با قرار دادن شماره به ترتیبی که

شماره یک ، اولویت اول (مهمترین عامل) و …. اولویت بندی نماید .
روایی ابزارهای گردآوری اطلاعات :
در این تحقیق طبق توضیحات ارائه شده ، در وهله نخست با نظر سنجی از صاحب نظران ، شاخص هایی برای آزمون فرضیات انتخاب شد و سپس چک لیستهای مربوطه تهیه شده و در اختیار صاحب نظران قرار گرفت و با رفع ایرادات وارده ابزار گردآوری اطلاعات آماده جمع آوری اطلاعات شده با این توضیحات ابزارهای گردآوری اطلاعات در حد معقولی دارای روائی قابل اتکا می باشد .
اعتبار (پایایی) ابزار گردآوری اطلاعات :
جهت سنجش اعتبار ابزارهای گردآوری اطلاعات ابتدا چک لیستها در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت و اطلاعات جمع آوری شد سپس مجددا پس از دوهفته عمل فوق تکرار شد و با توجه به اطلاعات بدست آمده در هردو مرحله از ضریب آلفای کرانباخ جهت سنجش اعتبار ابزار گرد آوری اطلاعات استفاده شده است و بلااستثناء ضریب آلفای کرانباخ بدست آمده برای کلیه پرسشنامه ها بالای ۹۲/۰ بدست آمده است و با توجه به این ضریب ، تمامی چک لیستها از اعتبار خیلی بالایی برخوردار بودند .
روش تجزیه و تحلیل داده ها:
جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، پایگاههای اطلاعاتی که در مرحله قبل استخراج شده بود به نرم افزار spss منتقل شده و به کمک این نرم افزار آزمون آماری کای – دو، جهت آزمون فرضیه های فرعی شماره دو و سه و آزمون دو جمله ای (Binomial) برای آزمون فرضیه فرعی شماره یک صورت می گیرد.
نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات تحقیق :
– با توجه به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به آزمون سوال فرعی شماره یک برای کل استان قزوین به این نتیجه می رسیم که بین فراوانی های بدست آمده برای گزینه ها اختلاف معنی داری وجود دارد واز نظر پاسخگو یان ۶۵/۶۳ درصد از نتایج و پیشنهادات تحقیقات انجام شده از محل بودجه پژوهشی دولتی قابلیت کاربردی شدن دارد و ۳۵/۳۶ درصد قابلیت کاربردی شدن ندارد بنابراین سوال فرعی شماره یک برای کل استان قزوین پذیرفته می شود .
– با توجه به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به آزمون سوال فر

عی شماره دو برای کل استان قزوین به این نتیجه می رسیم که بین فراوانی های بدست آمده برای گزینه ها اختلاف معنی داری وجود دارد و از نظر پاسخگو یان ۳۳/۹۲ درصد از عنوان ، اهمیت ، ضرورت و اهداف تحقیقات انجام شده کاملا در راستای رفع نیاز پژوهشی بوده است و همچنین ،۹۱/۳ درصد تا حدودی در راستای رفع نیاز پژوهشی بوده و ۷۶/۳ درصد اصلا در راستای رفع نیاز پژوهشی نبوده است بنابراین نتیجه می گیریم که سوال فرعی شماره دو برای کل استان قزوین پذیرفته می شود .

– با توجه به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به آزمون سوال فرعی شماره سه برای کل استان قزوین به این نتیجه می رسیم که بین فراوانی های بدست آمده برای گزینه ها اختلاف معنی داری وجود دارد و از نظر پاسخگو یان ۸۶/۳۲ درصد از نتایج و پیشنهادهای تحقیقات انجام شده کاملا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی شده است و همچنین ،۴/۷ درصد تا حدودی در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی شده است و۸/۵۹ درصد اصلا در راستای رفع نیاز پژوهشی کاربردی نشده است بنابراین نتیجه می گیریم که سوال فرعی شماره سه برای کل استان قزوین پذیرفته نمی شود.
– با توجه به نتا یج بدست آمده از سوال های فرعی به ا ین نتیجه می رسیم که تحقیقات انجام شده از محل بودجه پژوهشی استان قزوین طی برنامه سوم توسعه جهت رفع نیاز پژوهشی با اینکه قابلیت کاربردی شدن دارند و همچنین از لحاظ عنوان ، اهمیت ، ضرورت و اهداف در راستای رفع نیاز پژوهشی می باشند ولی در جهت رفع نیاز پژوهشی ک

اربردی نشده اند بنابراین نتیجه می گیریم که بودجه پژوهشی استان قزوین طی برنامه سوم تامین کننده نیازهای پژوهشی استان نبوده است و فرضیه اصلی تحقیق پذ یرفته نمی شود .
نتایج بدست آمده از شناسایی و اولویت بندی دلایلی که از دیدگاه مدیران و محققین منجر به کاربردی نشدن نتایج و پیشنهادات تحقیقات شده اند :

– دیدگاه مدیران : حل مسأله
پیشنهادات
با توجه به نتایج بدست آمده راهکارهای زیر جهت تامین هر چه بیشتر و بهتر نیازهای پژوهشی دولتی استان قزوین با بودجه پژوهشی دولتی استان پیشنهاد می شود :
پیشنهاد به خط مشی گذاران :

– به منظور اجرای برنامه های توسعه در استانها باید تدابیرلازم اندیشیده شود تا با تغییر مدیریت سازمان ، سازمان از مسیر برنامه خارج نشود در غیر این صورت مدیران با توجه به نظرات شخصی خود اقدام نموده و حتی راهکارهای بدست آمده از نتایج و پیشنهادات تحقیقاتی که جهت رفع نیاز پژوهشی انجام شده بود مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت .
– به منظور اجرای برنامه های در استانها باید تدابیرلازم اندیشیده شود تا دستگاه های دولتی در جهت توسعه و پیاده سازی نتایج و پیشنهادات تحقیقات انجام شده همکاریهای لازم را در چارچوبهای مشخص داشته باشند .
– به منظور اجرای برنامه های توسعه در استانها باید تدابیرلازم اندیشیده شود تا مدیران ملزم به استفاده از راهکارهای علمی حل مسأله و نتایج و پیشنهادات تحقیقات در تصمیم گیریهای سازمانی باشند .
– به منظور اجرای برنامه های توسعه در استانها باید تدابیرلازم اندیشیده شود تا مدیران جهت تصمیم گیری در مناطق با توجه به فرهنگ ، قومیت و پتانسیل موجود در منطقه و در چارچوب تعیین شده در برنامه با استفاده از نتایج و پیشنهادات تحقیقات انجام شده در محدوده مناطق ، اقدام نمایند .
پیشنهادات به مسئولین و شورای پژوهشی سازمانها :
– جهت بهبود عملکرد سازمانی و رفع مشکلات حاکم ، نیازهای پژوهشی سازمانها به صورت علمی ، به موقع مطابق با واقعیت تعیین شود .
– در پیشنهاد بودجه سازمانی به غیر از بودجه پژوهشی جهت رفع نیاز پژوهشی ، بودجه ای نیز جهت پیاده سازی نتایج و پیشنهادات تحقیقات قبلی انج

ام گرفته ، در سازمان منظور شود .
– به منظور افزایش قابلیت کاربردی بودن تحقیقات جهت رفع نیازهای پژوهشی اولاَ در تصویب پروپوزالهای مربوطه دقت لازم به عمل آید تا به غیر از عناوین تحقیقات ، اهداف ، ضرورت و اهمیت تحقیقات نیز در راستای رفع نیاز پژوهشی باشند و ثانیاَ

ناظران مجربی انتخاب شود تا علاوه بر نظارت مستمر بر کار محققین در طول تحقیق ، گزراش کتبی مسیر پیشرفت کار را در دوره های زمانی مشخص از محقق گرفته و پس از تأیید در اختیار شورای پژوهشی قرار دهد تا تحقیقات از مسیر خود جهت رفع نیاز پژوهشی خارج نشوند.
– پیشنهاد می شود جهت پیاده سازی نتایج و پیشنهادات تحقیقات از نیروی انسانی متخصص در زمینه مربوطه استفاده شود و حتی المقدور از وجود خود محقق جهت همکاری با سازمان جهت پیاده سازی نتایج و پیشنهادات استفاده شود.
پیشنهاد به محققین علاقمند :

– به محققین علاقه مند پیشنهاد می شود تحقیق حاضر را در سایر استانهای انجام دهند و با توجه به نتایج بدست امده راهکارهایی جهت افزایش توان بودجه پژوهشی در جهت رفع نیازهای پژوهشی ارائه شود .
– با توجه به ا ینکه در ماده ۴۳ برنامه چهارم توسعه دولت موظف است نظر به اهمیت نقش دانش و فناوری و مهارت ، به عنوان اصلی ترین عوامل ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوین ، اقدامهای زیر را به عمل آورد :
الف ـ نوسازی و بازسازی سیاست ها و راهبردهای پژوهشی ، فناوری و آموزشی به منظور توانایی پاسخگویی مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور به تقاضای اجتماعی ، فرهنگی و صنعتی و کارکردن در فضای رقابت فزاینده عرصه جهانی ، طی سال اول برنامه چهارم.
ب ـ تهیه برنامه های جامع توسعه علمی و فناوری کشور (به ویژه فناوری با سطوح عالی علوم و فناوری جهانی) در بخش های مختلف ، طی سال اول برن

امه چهارم.
ج ـ پیش بینی تمهیدات لازم به منظور بهره برداری حداکثر از ظرفیت ها ملی و منطقه ای حوزه های فناوری اطلاعات ، فناوری زیستی و ریزفناوری ، زیست محیطی ، هوافضا ها و هسته ای.
د ـ باز نگری در ساختار و نوسازی فرایندهای تحقیقات و آموزش علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگ ، به منظور توسعه کیفی و حرفه ای شدن پژوهش در حوزه مذکور و ایجاد توانایی نظریه پردازی در حوزه های اجتماعی در سطح جهانی و پاسخگویی به نیازهای تصمیم سازی در دستگاه های اجرائی کشور ، طی سال اول برنامه چهارم .
بنابرا ین در جهت تحقق کامل برنامه چهارم ، پیشنهاد می شود ساختار بودجه

پژوهشی کشور در جهت تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و چشم انداز بیست ساله کشور مورد بررسی قرار گیرد .

منابع و مأخذ
– ارگانس ، هنری ، سیاسته های کلان تکنولوژی (نظامهای پژوهشی – آموزشی ) ، ترجمه و نشر : مؤسسه آموزشی و تحقیقات صنایع دفاع ، تهران ۱۳۷۷ .
– بزرگمهر ، زهرا ، مقاله : پژوهش و اهمیت آن ، اینترنت ( سا یت (Google ، ۱۳۸۱ .
– بست ، جان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه : شریفی ، حسن پاشاه ، طالقانی ، نرگس ، انتشارات رشد ، تهران ، ۱۳۷۱ .
– پلتو ، ژ . پرتی ، روش تحقیق در انسان شناسی ، ترجمه : ثلاثی ، محسن ، انتشارات علمی ، تهران ، ۱۳۷۵ .
– ترایانس ، اچ .سی ، مدیریت بر مدیریت ناپذیر ، ترجمه و نشر : مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع ، تهران ، ۱۳۷۵ .

– چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات دوران ، تهران ، ۱۳۸۳ .
– حافظ نیا ، محمد رضا ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۷۹ .
– حمیدی زاده ، محمد رضا ، مدلسازی نظام تحقیقاتی کشور ، رساله دکترا ، دانشگاه تهران ، ۱۳۷۳ .
– خاکی ، غلامرضا ، روش تحقیق در مدیریت

، انتشارات دانشکده ، مدیریت دانشگاه تهران ، تهران ، ۱۳۷۸ .
– رحمانی ، علی ، نیاز سنجی و اولویت بندی فعالیتهای تحقیقاتی استان قزوین و امکان سنجی اجرای آنها ، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین ، قزوین ، ۱۳۸۱
– ساپ چوی ، هیونگ ، توسعه تکنولوژی در کشورهای در حال رشد ، ترجمه و نشر : سازمان بهره وری ، تهران ، ۱۳۶۷ .
– ساروخانی ، باقر ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تهران ، ۱۳۷۷ .
– ساکاران ، اوما ، روشهای تحقیق در مدیریت ، ترجمه : صائبی ، محمد ، شیرازی ، محمود ، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنام

ه ریزی ، تهران ، ۱۳۸۱
– سیاستها و رهنمودهای کلی برنامه سوم توسعه ، انتشارات رهام ، تهران ، ۱۳۷۹ .
– شهیدی ، محمد تقی ، موانع اساسی تحقیقات در ایران ، فصلنامه دانش و مدیریت ، شماره پنجم ، دانشگاه تهران ، ۱۳۶۸ .
– شیبی ، خالد ، مدیریت تحقیق و توسعه ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، تهران ، ۱۳۷۰ .
– شید ، هربرت ، اطلاعات و اقتصاد بحران ، ترجمه : شکرخواه ، یونس ، انتشارات کانون ترجمه و نشر آفتاب ، تهران ، ۱۳۷۵ .
– فاطمی ، حسن ، مشکل تحقیق در راه توسعه جهان سوم

، انتشارات شرکت سهامی انتشار ، تهران ، ۱۳۷۴ .
– میر طاهری ، سید عبدالله ،بیتایی ، محمود ، کلانتری ، محمد اسماعیل ،شرافت، احمد رضا، ، تحلیلی بر نظام تحقیقاتی کشور ، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی، انتشارات مرکز سیاست علمی و پژوهشی ،شماره چهار، تهران ، ۱۳۷۲ .
– قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات نشر دوران ، تهران ، ۱۳۸۳ .
– قانون برنامه چهارم توسعه اقتصاد ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات نشر دوران ، تهران ، ۱۳۸۴ .
– قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات رهام ، تهران ، ۱۳۸۲ .
– کیوی ، ریمون ، کامپنهود ، دوک وان ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، ترجمه ، نیک گهر، عبد الحسین ، انتشارات تویتا ، تهران ، ۱۳۷۹ .
– محمدی ، علمی ، بررسی موانع و مشکلات کار بست یافته های پژوهشی ، فصلنامه دروازه بهشت ، قزوین ، ۱۳۸۲ .
– محمدی ، مجید ، تحقیقات دانشگاهی حال و آینده ، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی، انتشارات مرکز سیاست علمی و پژوهشی ، شماره ششم ، تهران ، ۱۳۷۳ .
– نبوی ، بهروز ، روش تحقیق در علوم اجمتاعی ، انشارات کتاتبخانه فروردین ، تهران ، ۱۳۵۰ .
– نشریه بررسی های بازرگانی ، جایگاه تحقیق و توسعه در ایران (از دیدگاه کارشناسان اقتصادی ) ، تهران ، ۱۳۸۳ .

– ورجاوند ، پرویز ، پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی ، انتشارات شرکت سهام ، چاپ دوم ، تهران ، ۱۳۷۸ .
– هدریک ، تری .ای ، بیک من ، لئونارد ، رک ، دبراحی ، تحقیق کاربردی ، ترجمه : اعرابی ، میرمحمد ، ایزدی ، داود ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران ، ۱۳۷۸ .

janssen , willem and Braunsch weig , Thomas (2001) , setting research Priorities for the chilean biotechnology program , intemet (www.google.com)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.