تحقیق ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در SMEs
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در SMEs دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در SMEs کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در SMEs
۱ مقدمه
۲ تعاریف و مفاهیم شرکتهای کوچک و متوسط
۳ توسعه اقتصادی، تغییر ساختار صنعتی و نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط
۴ تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی
۵ بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط
۶ چالشهای بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط
۷ سیاستهای حمایتی از SMEها در توسعه تجارت الکترونیکی
۸ تجربه کشورها در حمایت از SMEs برای استفاده از تجارت الکترونیکی
۹ پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکتهای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه
۱۰ پیشنهادات
۱۱ منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در SMEs
خاکی، غلامرضا، «مقایسه سیستمهای اطلاعاتی در صنایع کوچک و متوسط»، مجموعه مقالات سمینار نقش و جایگاه واحدهای کوچک صنعتی در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور، آبانماه ۱۳۷۲
کیانی، معصومه، «ضرورت شناخت و حمایت از صنایع کوچک»، مجموعه مقالات سمینار نقش و جایگاه واحدهای کوچک صنعتی در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، آبانماه ۱۳۷۲
موسی نژاد، مهدی، «روشها و مکانیزمهای حمایت از رشد و توسعه صنایع کوچک در ایران، تجربه ژاپن»، مجموعه مقالات نقش و جایگاه واحدهای کوچک صنعتی در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، آبانماه ۱۳۷۲
نقش صنایع کوچک در توسعه صنعتی ایران، دکتر محمد قلی یوسفی ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایران، واحد مسجد سلیمان
طبقهبندی بسترسازی الکترونیکی ۲۰۰۴ گزارش واحد اطلاعات اکونومیست با همکاری مؤسسه ارزش تجاری IBM
Acs Z.J. and D.B. Audrestch, Inovacao e mudanca tecnologica: a nova ciencia, in: A Nova Ordem Mundial em Questao, J.P.R. Velloso and L. Martins, eds, J. Olympio Editora, Rio de Janeiro,
Alcorta L., The impact of new technologies on scale in manufacturing industries: issues and evidence, Worm Development 22(5) (1994)
۲۰th APEC Telecommunication Working Group Meeting, Lima, Peru 20-24 Sep 1999, Presentation by Olivent Kent & Dan Frieston
Bagnasco A. and C. Sabel, eds, Small and Medium-Sized Enterprises, Pinter, London,
Beck, Thorsten, Asli Demirgüç-Kunt, and Vojislav Maksimovic. (2002a). “Financial and Legal Institutions and Firm Size” World Bank mimeo
Brown, Charles, James Medoff, and Jay Hamilton. (1990). Employers: Large and Small. Cambridge, MA.: Harvard University Press
Caves, Richard E., Michael E. Porter, and Michael A. Spence. (1980). Competition in the Open Economy: A Model Applied to Canada. Cambridge, MA: Harvard University Press
Daniel & Myers (2000) Leveling the playing Field : Electronic Commerce in Small & Medium Enterprises, Research Report, ISR-ESEC- Cranfield University School of Management, August
E-Business Policy Group, “Benchmarking National and regional e-business Policies for SMEs” , final Report, 28 June
; Innovation Policy Unit, Cabinet Office, uk (1999), Available to download from:
Eleftheriadou Dana , Good e-business policies for SMEs and future Challenges, Workshop on setting targets for e-business policies, Athens, 16 -17 January
ENSR, 2001, Survey 2001, Observatory for European SMEs
Eskola Antti, Action Plan on Improving the Readiness of Finnish Enterprise and Employment Centers to Support eBusiness of SMEs, Finland, Ministry of Trade and Industry, 17 January
European Commission Recommendation, Official Journal 107, 30 April 1996, p
Eurostat (2004). E-commerce and the Internet in European Businesses (2002). Detailed tables. Brussels. Available at
europa.eu.int/comm/enterprise/ict/studies/entr-ict-2002.pdf
Henny Romijn, Technology Support for Small Industries in Developing Countries: A Review of Concepts and Project Practices, Eindhoven Centre for Innovation Studies, The Netherlands,
Kumar, Krishna B., Raghuram G. Rajan, and Luigi Zingales. (2001). “What Determines Firms Size” University of Chicago. CRSP Working Paper No
Kwayama Mikio, E-Commerce and export promotion policies for Small- and Medium-Sized Enterprises: East Asian and Latin American Experiences, Santiago, Chile, International Trade and Integration Division, October
Nelson R., Recent evolutionary theorizing about economic change, Journal of Economic Literature XXXIII (March, 1995)
Neutralize, SMEs: E-Commerce Data Analysis, 2001, Accessed at
www.neutralize.com/research_ and_analysis/SME_Analysis_Report.pdf
OECD, Information Technology (IT) Diffusion Policies for Small and Medium-Sized Enterprises,
Pack, Howard, and Larry Westphal. (1986). “Industrial Strategy and Technological Change: Theory versus Reality.” Journal of Development Economics 22, 87-
Pagano, Patrizio, and Fabiano Schivardi. (2001). “Firm Size Distribution and Growth.” Banca d’Italia Working Paper
Rosenzweig, Mark R. (1988). “Labor Markets in Low-Income Countries.” In Handbook of Development Economics, Vol. 1, edited by Hollis B. Chenery and T.N. Srinivasan. Amsterdam: North-Holland
Rothwell R. and M. Dodgson, Technology-based SMEs: their role in industrial and economic change, Inderscience Enterprises,
Schmitz H., Flexible specialization: a new paradigm of small-scale industrialization, Discussion Paper 261, IDS, Brighton,
Staley E. & R. Morse/Modern Small industry for developing Countries/New York Mc Grow-Hill-
Stepanek J. E., Managers for Small Industry and International Study Development Center (The Free Press, III, 1960).p.XII
The Integration of E-Commerce Tools into the Business Processes of SMEs School of Accountancy and Business Studies,Waterford Institute of Technology
Thwaites A. and P. Wynarckzyk, Innovation and Financial Performance in Small Firms, Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS), Newcastle,
Utterback J. and E Suarrez, Innovation, competition and industry structure, Research Policy 22 (1993), 1-2l
۱ مقدمه
شرکتهای کوچک و متوسط امروزه به عنوان عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری کشورها محسوب میشوند و اینگونه صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار حائز اهمیت است. این کشورها دریافتهاند که برای سرعت بخشیدن به روند صنعتی شدن، اولویت باید به رشد صنایع کوچک و متوسط داده شود نه صنایع بزرگ. به همین دلیل در حال حاضر اشتیاق و تمایل بیسابقهای نسبت به صنایع کوچک در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. (موسینژاد، ۱۳۷۲)
بسیاری از کشورهای جهان حمایت قابل توجهی از صنایع کوچک خود به عمل آوردهاند و در جهت گسترش و تقویت آنها سیاستهای اقتصادی متعددی را تدوین کردهاند. این مسأله آنقدر اهمیت یافته که کمتر کشوری میتوان یافت که در آن قانون یا قوانینی در جهت حمایت از صنایع کوچک وجود نداشته باشد
اخیراً بسیاری از کشورها دریافتهاند که واحدهای تولیدی کوچک قادر به ایفای نقش عمدهای در اقتصاد ملی هستند. در برخی از کشورها چنین به نظر میرسد که اقتصاد ملی بر پایه واحدهای کوچک بنا شده است. در تایوان ۹۰ درصد صادرات توسط این بخش تامین میگردد. تجربه تایوان باعث شد که بسیاری از کشورها همانند سنگاپور و مالزی اقتصاد خود را به سمت واحدهای کوچک و متوسط سوق دهند(کیانی، ۱۳۷۲). در ایران، حدود ۷/۹۹ درصد کارگاههای صنعتی کشور، سازمانهایی هستند که کمتر از ۵۰ نفر پرسنل دارند و این سازمانهای کوچک ۸/۵۳ درصد ارزش تولیدات صنعتی کشور را تشکیل میدهند. در دیگر کشورهای جهان نیز بخش مهمی از درآمد ملی صنعتی توسط این سازمانها تامین میشود. شرکتهای کوچک و متوسط با سرمایهگذاری کم، اشتغال قابل ملاحظهای میآفرینند و به علت انعطاف پذیری جغرافیایی، اجرای برنامه عدم تمرکز در فعالیتهای صنعتی را آسان میسازند، ضمن اینکه میتوانند به صورت صنایع جنبی در خدمت صنایع بزرگ باشند. امتیازهای عمده صنایع کوچک عبارتند از
الف) غالباً دارای تکنولوژی ملی بوده و وابستگی آنها به خارج کمتر است
ب ) روش تولید آنها نسبتاً ساده و امور فنی و اداری آنها توسط یک نفر و یا چند نفر میتواند اداره شود
ج ) انعطافپذیری زیادی دارند که بواسطه آن میتوان تصمیمات لازم را به سرعت اتخاذ و اجرا کرد. (خاکی ۱۳۷۲)
ظهور اینترنت و آغاز قرن دیجیتالی، تحولات عظیمی را در ابعاد مختلف فعالیتهای اقتصادی پدید آورده، و چالشهای نوینی را در مقابل فعالان اقتصادی مطرح نموده است. ویژگیهای خاص صنایع کوچک و متوسط باعث شده که این شرکتها در پذیرش تکنولوژیهای نوین با موانع و مشکلات خاص خود روبرو شوند. کشورهای مختلف جهان با علم به اینکه عدم رفع این موانع و عدم استفاده از قابلیتها و فرصتهای ارائه شده بوسیله اینترنت، توان رقابتی کسب و کارهای کوچک و متوسط را کاهش میدهد و باعث محدود شدن فعالیت تجاری آنها میشود و با توجه به اینکه این مسأله میتواند ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد ملی وارد نماید، سیاستهای حمایتی وسیعی را جهت استفاده از اینترنت در این بخش (شرکتهای کوچک و متوسط) اتخاذ نمودهاند. در تدوین سیاستهای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، اقدامات باید بر پایه مطالعات وسیع علمی صورت گیرد، تا سیاستهای اتخاذ شده از کارایی لازم برخوردار باشند. از جمله این مطالعات میتوان به بررسی تجربه کشورها در این زمینه اشاره کرد که هدف اساسی این گزارش میباشد. این گزارش در چهار بخش اساسی تدوین شده است. در بخش اول تعریف شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs)[1] و نقش آنها در توسعه اقتصادی مطرح میشود. سپس تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی ارائه شده و کاربرد آن در شرکتهای کوچک و متوسط، مزایا و معایب تجارت الکترونیکی برای این شرکتها و چالشهای پیش رو برای پذیرش آن مورد توجه قرار گرفته است. در بخش بعدی به بیان سیاستهای حمایتی از SME ها در توسعه تجارت الکترونیکی و بیان تجربه کشورها در این رابطه پرداخته و آموزههایی از این تجربیات ارائه خواهد شد. در بخش پایانی نیز نتیجهگیری و توصیههای سیاستی ارائه شده است
۲ تعاریف و مفاهیم شرکتهای کوچک و متوسط
سوالی که اساساً مطرح میشود این است که سازمانهای یا شرکتهای کوچک و متوسط چه نوع سازمانهایی هستند؟ در پاسخ باید گفت برای سازمانهای کوچک یا کسب و کارهای کوچک، تعریف مشخصی که مورد قبول عام باشد، وجود ندارد. به لحاظ نظری، برای تعیین اندازه سازمان، شاخصهای مختلفی از قبیل میزان فروش، حجم عملیات تولیدی یا خدماتی، سرمایه و فعل و انفعالات پولی و بانکی، ارزش ماشینآلات، وسعت فیزیکی و جغرافیایی، کثرت ارباب رجوع و تعداد پرسنل ارائه شده است. اگر چه هر یک از این مقیاسها میتواند معرف اندازه یک سازمان باشد ولی معمولاً در فعالیتهای مختلف مقیاسهای گوناگونی به کار برده میشود (خاکی ۱۳۷۲). در مطالعهای که توسط مرکز توسعه صنعتی بینالمللی (۱۹۶۰) انجام شده است، سازمانهای کوچک، سازمانهایی تلقی شدهاند که کمتر از ۱۰۰ نفر پرسنل دارند (استپانک[۲] ۱۹۶۰). برخی از سازمانها از جمله سازمان توسعه صنعتی ایالات متحده[۳]، شرکتهایی را که دارای ۱۰ الی ۱۰۰ نفر پرسنل هستند و ارزش ماشینآلات آنها کمتر از ۵/۷ میلیون ریال باشد، در دایره شرکتهای کوچک قرار دادهاند
اتحادیه اروپا[۴]، طبقهبندی سازمانهای کوچک، متوسط و خرد را به صورت زیر ارائه کرده است
جدول ۱: طبقهبندی سازمانهای کوچک، متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا
خرد
کوچک
متوسط
حداکثر تعداد کارکنان
–
حداکثر بازگشت سرمایه (میلیون یورو)
–
حداکثر ترازنامه (میلیون یورو)
منبع: اتحادیه اروپا
در ایران نیز تعاریف متفاوتی از صنایع کوچک وجود دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: (خاکی ۱۳۷۲)
– در تعریف مرکز آمار ایران، واحدهای تولیدی که تعداد شاغلین آنها از ۱۰ نفر تجاوز ننماید، واحدهای تولیدی کوچک نامیده میشوند
– در تعریف سازمان صنایع کوچک، واحدهای تولیدی کوچک عبارتند از صنایعی که
الف) میزان سرمایهگذاری آنها تا ۷۵۰ هزار تومان در یک واحد تولیدی باشد
ب ) میزان اشتغال حداکثر ۵۰ نفر باشد
ج ) جنبه هنری نداشته باشد
د ) مکانیزه باشد
ز ) سرمایه آنها کاملاً ایرانی باشد
– در مدیریت اعتباری صنایع کوچک که از زیر مجموعههای بانک صنعت و معدن میباشد، آخرین تعریف از صنایع کوچک بر مبنای سرمایهگذاری ثابت تا ۵۰۰ میلیون ریال میباشد
علاوه بر تفاوتی که در تعاریف فوق مشاهده میشود، ویژگیهای اساسی دیگری نیز مطرح است که صنایع کوچک و متوسط را از سایر صنایع تفکیک میکند. این ویژگیها به شرح زیر میباشد.(کیانی ۱۳۷۲)
– معمولاً مدیریت سازمانهای کوچک، توسط یک نفر انجام میگیرد که غالباً مالک همان واحد است. بنابراین در سازمانهای کوچک، مدیریت حرفهای و تخصصی، چندان اعمال نمیشود
– بین مدیر و کارکنان تماس مستقیم و مستمر وجود دارد
– معمولاً دسترسی کمتری به منابع سرمایهای وسیع از طریق بانکها و سازمانهای مالی دارند. از جمله این محدودیتها میتوان به محدودیتهای مالی توسعه فناوری اشاره کرد (آنکتاد[۵] ۲۰۰۴)
– در بازاری که کالا یا خدمات خود را ارائه میکنند، نقش هدایتکننده و تعیین کننده ندارند
– ارتباطات تجاری و معاملاتی لازم برای تامین مواد اولیه و سایر منابع و تکنولوژی مورد نیاز، بیشتر از طریق سازمانهای محلی و بومی انجام میشود
۳ توسعه اقتصادی، تغییر ساختار صنعتی و نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط
در دو یا سه قرن گذشته دو تغییر اساسی در ساختار صنعتی ایجاد شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته، این تغییرات در دو بخش کلی خلاصه میشود: افزایش تمرکز تولید در گذر زمان و کارایی بیشتر سازمان در کنار افزایش حجم تولید
با توجه به این دو مشخصه اصلی، شرکتهای بزرگ، منبع قدرت اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیکی به حساب میآمدند. دو اقتصاددان به نامهای شاپیتر و گالبریت بر این عقیده بودند که شرکتهای بزرگ از توانایی بیشتری برای فعالیت اثربخش در بازار و عرصه اقتصادی برخوردارند. شاپیتر بر این باور است که در شرکتهای بزرگ بدلیل استفاده از افراد متخصص (که در راستای ارتقاء تکنولوژیکی تربیت شدهاند) دستیابی به کارایی تولید و نرخ نوآوری بیشتر ،نسبت به شرکتهای کوچک و متوسط، دور از انتظار نیست. علاوه بر این گالبریت معتقد است که شرکتهای بزرگ در کلیه ابعاد موفقیت تجاری، نسبت به شرکتهای کوچک برتری داشته و در بهرهوری، قدرت تکنولوژیکی و امنیت شغلی دارای مزیت بیشتری هستند
بر اساس گزارش بالتون (۱۹۷۱) که که در آن برنامههای توسعه اقتصاد صنعتی در کشورهای نیجریه، سودان، یونان، فیلیپین، سیرالئون و سریلانکا مورد مطالعه قرار گرفته است، کاهش سهم صنایع کوچک در اقتصاد این کشورها به دلیل عدم دسترسی آنها به منابع مالی است و این امر باعث تبدیل شدن این صنایع به صنایع بزرگ شده است
این در حالی است که محققان دیگری مانند لنگنکر (۱۹۷۲) بر این اعتقادند که کاهش سهم این صنایع در کشورهای در حال توسعه بیشتر ناشی از مشکلات مدیریت فردی آنها بوده است
کشورهایی که حضور فعالتر در صحنه تجارت بینالمللی دارند، ممکن است اندازه بهینه شرکت در آنها نسبت به کشورهای با حضور ضعیفتر بینالمللی، بزرگتر داشته باشد. (کیوز[۶] و همکاران ۱۹۸۰)
گزارش برخی دیگر از محققان مانندگافی (۱۹۸۶) نیز یافتههای گزارش بالتون را تایید میکند. علاوه بر این برخی دیگر از محققان مانند ریتولد و گورتر (۱۹۸۸) بر این اعتقادند که کاهش سهم صنایع کوچک بیشتر ناشی از رقابت روزافزون صنایع بزرگ بوده که با داشتن بهرهوری بالا آنها را از میدان خارج نمودهاند
بعضی بر این اعتقادند که شرکتهای بزرگ از صرفه جویی در مقیاس، بهرهبرداری میکنند و بیشتر متقبل هزینه های ثابت، میشوند. اما بعضی دیگر بر این اعتقادند که شرکتهای بزرگ بدلیل برخورداری از محیط ثابت، کیفیت بالاتری در محیط کسب و کار ایجاد کرده و با افزایش اشتغال نقش بهتری در کاهش فقر، نسبت به شرکتها ی کوچک بازی میکنند. (روزنزویگ ۱۹۸۸، براون و همکاران ۱۹۹۰)
مروری بر گذشته سازمانهای صنعتی ثابت کرده است که داشتن منابع طبیعی، تکنولوژی، و سیاستهای مناسب به تعیین ترکیب صنعتی ملتها و اندازه موثر شرکتها کمک میکند. (کومار[۷] و همکاران ۲۰۰۱). صنایع کوچک به علت ایجاد اشتغال گسترده و فوری، استفاده از مواد خام محلی، عکسالعمل سریع نسبت به تقاضا، توزیع بهتر درآمد، جمعآوری منابع سرمایه و نیروی کار بلااستفاده و کمک به رشد و توسعه متوازن منطقهای، در کشورهای در حال توسعه از اهمیت ویژهای برخوردارند
علاوه بر این به دلیل قیمت بالای انرژی و هزینه حمل و نقل، استقرار این سازمانها در نزدیکی مواد خام و یا بازار فروش میتواند تسهیل کننده مزیت رقابتی ملی باشد. گسترش این سازمانها در روستاها میتواند باعث ایجاد اشتغال برای روستائیان بوده و از مهاجرت آنها و گسترش بیرویه شهرنشینی جلوگیری کند
برای شتاب بخشیدن به رشد و کاهش فقر، بانک جهانی و آژانسهای دیگر بینالمللی اهدافی را برای برنامههای توسعه SMEها در کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کردهاند. این اهداف برای کشورهای در حال توسعه اهمیت بسیاری دارند و میتواند به رشد و توسعه این سازمانها کمک بسیار کند. به طور مثال، بانک جهانی اعتباری معادل ۱۰ میلیون دلار برای حمایت برنامههای مربوط به توسعه شرکتهای کوچک و متوسط در ۵ سال گذشته در نظر گرفته است که ۵/۱ بیلیون دلار آن را برای اختصاص در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسانده است
اما به نظر میرسد که تغییر ساختار اقتصادی از دهه ۷۰ آغاز شده است و از دهه ۸۰ به بعد در بسیاری از کشورها مانند امریکا، سهم اشتغالزایی صنایع کوچک به صورت چشمگیری افزایش یافته است
این تغییر ساختار دلایل متفاوتی داشته است که با توجه به نظریههای متفاوت یکی از مهمترین فاکتورها نوآوری میباشد. تعدادی از دانشمندان بر این عقیدهاند که شرکتهای کوچک و متوسط دارای خصوصیات خاصی هستند که توان آنها را برای تولید مبتکرانه ارتقا میدهد. و به همین دلیل نرخ نوآوری در این صنایع بالاتر است
عقاید و نظریاتی وجود دارد که برتری صنایع کوچک بر صنایع بزرگ را در زمینه ایجاد نوآوری تایید مینماید. صاحبنظران به دلایل زیر، نقش صنایع کوچک را در تولید نوآوری مهمتر میدانند
۱- احساسات مربوط به تولید نوآوری در داخل سازمان شرکتهای کوچک قابل کنترلتر است. (شرر ۱۹۸۸)
۲- ساختار مدیریتی حاکم بر این شرکتها باعث حداقل مقاومت در برابر نوآوری میشود. (راتول ۱۹۸۹)
۳- بروکراسی در این شرکتها بسیار پایین است و نوآوری نیز معمولاٌ در سازمانهایی با سطح بوروکراسی کم، اتفاق میافتد. (لینک و همکاران ۱۹۹۱)
۴- نوآوری در بسیاری از صنایع کوچک به عنوان یک هدف استراتژیک تلقی میگردد. (شرر ۱۹۹۱)
از اواسط دهه ۱۹۷۰ اهمیت شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورهای توسعهیافته رو به فزونی گذاشت. بطوری که مطالعات مربوط به کشورهای امریکا و ایتالیا نشان داده است که ارتباط منفی و معناداری بین اندازه شرکت و رشد وجود دارد (ای سی اس[۸] ۱۹۹۰). عمدهترین دلیل این امر را محققان در شکل جدید رقابت در اقتصادهای سرمایهداری میدانند. شکل جدید رقابت حکم میکند که شرکتها تلاش کنند طول زمان ارائه محصول به بازار[۹] را افزایش و طول زمانی که محصول در بازار مورد معامله قرار میگیرد[۱۰] را کاهش دهند. این امر بدین معناست که شرکتها مرحله مطالعاتی خود را برروی محصولاتی که به بازار عرضه میکنند افزایش داده و پس از ارائه یک محصول به بازار، با نگرش کارآفرینانه سعی میکنند با ارائه محصولات جدید و نوآور، ، نبض حرکت بازار را در دست گیرندکه این امر خود به معنای کاهش زمان بین ورود محصول به بازار تا مرحله افول است. برخورداری از یک چنین استراتژی فعال و مبتکرانهای، مستلزم برخورداری از یکسری ویژگیهای خاص در شرکتهای تجاری است. از جمله این ویژگیها میتوان به رهبری در نوآوری محصول، نوآوری در فرآیند، نوآوری سفارشی و مداوم و مزایای مرتبط با هزینه پایین و تحویل سریع اشاره کرد. شرکتهای کوچک و متوسط با دارا بودن شرایط خاص زیر، میتوانند ویژگیهای یاد شده را پشتیبانی نمایند
۱- وجود انعطافپذیری کافی در ساختار و عملکرد شرکت و اعتقاد مدیران شرکت به این انعطاف پذیری
۲- فعالیت در قسمتهای کوچک بازار که میتواند رقابت را تحریک نماید
۳- تنوع در فعالیتهای تجاری و وجود توانمندیهای لازم برای ارتقای این تنوع
۴- سرعت بسیار بالا در تصمیمگیریهای مدیریتی مرتبط با نوآوری
۵- رسمیت بسیار پایین در سیستمهای اطلاعاتی درون سازمانی و برون سازمانی
۶- اثربخشی بسیار بالا در جریان اطلاعات و ارتباطات
۷- انگیزش بسیار قوی در کارکنان
این ویژگیها در SME ها و تناسب آن با شرایط جدید رقابتی، این فرضیه را که شرکتهای کوچک و متوسط در پارادایم جدید صنعتی بواسطه تولید انعطافپذیر کالا و خدمات عنصر مسلط بازار خواهند بود، تایید میکند (باگناسکو و همکاران ۱۹۹۵)
البته اشمیتز (۱۹۸۹) بر این عقیده است که وجود پارادایم تولید انعطافپذیر و تخصصی لزوما دال بر تسلط شرکتهای کوچک و متوسط بر بازار صنعتی آینده نخواهد بود. چرا که طبق مشاهدات آلکوترا (۱۹۹۴)، ظهور تکنولوژیهای جدید تولید انعطافپذیر، کاهش مقیاس تولید با حفظ اندازه شرکتهای بزرگ را ممکن ساخته است. علاوه بر این مطالعات یوتربک و همکاران (۱۹۹۳) نشان میدهد که شرکتهای بزرگ از ابزارهایی بسیار عظیم و سرمایه بر برای ایجاد نوآوریهای مستمر در بازار (نظیر آزمایشگاههای مجهز، نیروهای بسیار خبره، توان مالی همکاری های بین المللی و;) برخوردارند. با توجه به این توانمندی، شرکتهای بزرگ همچنان از مزیت رقابتی اساسی در مقابل شرکتهای کوچک و متوسط برای حرکت در پارادایم جدید رقابت مبتنی بر نوآوری برخوردار خواهند بود. علاوه بر این، شرکتهای کوچک و متوسط معمولا وابستگی بیشتری به شرایط محیطی داشته (ای سی اس و همکاران ۱۹۹۳) و در مقابل رکودهای اقتصادی مقاومت کمتری از خود نشان میدهند و فشارهای محیطی براحتی آنها را از پای در میآورد. علاوه بر این دسترسی کمتر به اطلاعات تکنولوژیکی، توان و ظرفیت نوآوری را در آنها کاهش میدهد (سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه ۱۹۹۵)
توانایی بسیار پایین این شرکتها برای تامین مالی پروژههای نوآوری از دیگر موانع حضور و تسلط آنها بر بازار رقابتی آینده خواهد بود. در حالی که نوآوری در محصول نیاز به منابع مالی زیادی ندارد اما کلیدی ترین منبع برای نوآوری در فرآیند، تامین مالی مناسب میباشد (نلسون[۱۱] و همکاران ۱۹۹۵). فقدان نقدینگی نیز یکی از دلایلی است که باعث شده است فقط ۴۰ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط در ایالات متحده آمریکا عمری بیش از ۶ سال داشته باشند (ای سی اس ۱۹۹۲). با وجود تمامی این نقاط ضعف، این شرکتها با تشکیل خوشههای صنعتی و گروهبندیهای صنعتی میتوانند بسیاری ظرفیتهای لازم برای نوآوری را تامین نمایند. بعنوان مثال نرخ نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط در ایالات متحده آمریکا خیلی بالاتر از سایر بخشها حتی صنایع با تکنولوژی برتر[۱۲] بوده است (ای سی اس ۱۹۹۳). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط به عواملی بستگی دارد که در قالب ساختار صنعتی و نظام نوآوری کشورها متفاوت میباشد. راسول[۱۳] و همکاران (۱۹۹۳) بر این عقیدهاند که شرکتهای کوچک و شرکتهای بزرگ هردو از شایستگیهایی برای نوآوری برخوردارند لکن این شایستگیها در شرکتهای کوچک و بزرگ متفاوت است. در حالی که شرکتهای بزرگ از مزیتهای مبتنی بر منابع برخوردارند یعنی میتوانند امکانات لازم را برای تحقیق و توسعه تامین کنند، شرکتهای کوچک و متوسط بیشتر از مزیتهای رفتاری بهره میبرند و توان زیادی برای انعطافپذیری و تناسب با تغییرات محیطی دارند. در حالی که شرکتهای بزرگ توانمندیهای زیادی برای تولید تکنولوژیهای جدید دارند، شرکتهای کوچک و متوسط مزیت بیشتری برای نوآوری در تکنولوژیهای موجود خواهند داشت (تاویتز[۱۴] و همکاران ۱۹۹۳). بنابراین سیاستهای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط بیشتر از این که بر مبنای مقایسه توان نوآوری آنها در مقابل شرکتهای بزرگ تدوین شود باید بر پایه شناسایی حوزههای نوآوری در این شرکتها و تمرکز بر آن معطوف باشد
۴ تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی
[۱] . Small and Medium Sized Enterprises (SMEs)
[۲] . Stepanek J. E
[۳] . United Nations Industrial Development Organization (UNIDO)
[۴]. European Union
۳. Micro-Enterprises
[۵] . United Nations Commission on Trade and Development
[۶] . Caves
[۷] . Kumar
[۸] . A.C.S
[۹] . Time to Market
[۱۰] . Time in Market
[۱۱] . Nelson
[۱۲] . High Technology
[۱۳] . Rothwel
[۱۴]. Thwaites
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.