بررسی رابطه بین ابعاد هویت و اعتماد به نفس


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه بین ابعاد هویت و اعتماد به نفس دارای ۱۰۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه بین ابعاد هویت و اعتماد به نفس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه ۲
بیان مسئله ۴
اهمیت و ضرورت پژوهش ۶
اهداف پژوهش ۹
فرضیه های پژوهش ۱۰
تعریف واژه های مفهومی و عملیاتی

فصل دوم
مقدمه ۱۴
ماهیت و مفهوم هویت ۱۵
ابعاد هویت ۱۶
بحران و هویت ۱۷
انواع بحران‏ها و بحران جوانی ۱۹
نقش دین در حل بحران هویت نوجوانان ۲۱
نشانه ها و پیامدهای بحران هویت ۲۸
عزت نفس ۳۰
اهمیت عزت نفس ۳۱
ویژگی های عزت نفس زیاد وکم ۳۳
چهار شرط عزت نفس ۳۴
موانع رشد عزت نفس ۳۶
پیشینه تحقیق

فصل سوم
مقدمه ۴۹
روش تحقیق ۵۰
جامعه آماری ۵۰
نمونه آماری ۵۰
روش نمونه گیری ۵۱
ابزار جمع آوری اطلاعات ۵۲
روایی ۵۲
پایایی ۵۲
روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها ۵۵
الف) یافته های توصیفی ۵۶
ب) یافته های استنباطی ۶۱
جدول شماره ۱-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت ۵۷
نمودار شماره ۱-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت ۵۷
جدول شماره ۲-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب سکونت ۵۸
نمودار شماره ۲-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب سکونت ۵۸
جدول شماره ۳-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب اقتصادی خانوار ۵۹
نمودار شماره ۳-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب وضعیت اقتصادی خانوار ۶۰
جدول شماره ۴-۴: آزمون همبستگی پیرسون جهت رابطه بین دستیابی به هویت با اعتماد به نفس دانشجویان.۶۱
جدول شماره۵-۴: آزمون همبستگی پیرسون جهت رابطه بین تعلیق هویت با اعتماد به نفس دانشجویان ۶۲
جدول شماره۶-۴: آزمون همبستگی پیرسون جهت رابطه بین هویت زود رسبا اعتماد به نفس دانشجویان ۶۲
جدول شماره۶-۴: آزمون همبستگی پیرسون جهت رابطه بین پراکندگی هویت با اعتماد به نفس دانشجویان…..۶۳
جدول شماره ۱۰-۴ :جدول مربوط به t مستقل بین اعتماد به نفس در دانشجویان زن ومرد ۶۳

فصل پنجم
مقدمه ۶۵
بحث و نتیجه گیری ۶۵
پیشنهادات ۶۹
محدودیتها ۷۰
منابع ومآخذ ۷۱
ضمائم ۷۴

مقدمه:
یک هویت و دست یابی به تعریفی منسجم از خود، مهم ترین جنبه ی رشد روانی- اجتماعی در دوره ی نوجوانی است. انتخاب ارزش ها، باورها و هدف های زندگی مشخصه های اصلی این هویت را تشکیل می دهند. هم در طی نوجوانی و هم در جوانی، یا حتی پس از آن، این ارزش ها و باورها و هدف ها مورد تجدید نظر قرار می گیرند اما به هر صورت ضرورت دارد که نوجوان به چنین هویتی دست یابد. هویت نوجوانان با رشد فکر و احساس تنها درباره ی خود همراه است و تمایل قوی نوجوانان برای ساختن هویتی مستقل به جنبه های بسیار دیگری از رشد آنان گسترش می یابد. احساس تعلق فرهنگی، قضاوت اخلاقی و برداشت مردانه یا زنانه درباره ی خود، احساسات دوستانه یا دشمنانه نسبت به دیگران و چگونگی سازگاری عاطفی با مشکلات زندگی از جمله ی این جوانب است(کریمی،۱۳۸۲).
اولین روان شناسی که ایجاد هویت را به عنوان مهم ترین پیشرفت شخصیت در دوره ی نوجوانی مطرح کرده و آن را گامی حیاتی در جهت وصول به بزرگ سالی شادمانه و مولد معرفی نموده است، «اریک اریکسون » است. وی در نظریه ی تکامل روانی- اجتماعی خود رشد را و در تمام مراحل زندگی انسان ادامه دار می داند و آن را در ۸ مرحله معرفی می کند که در هر یک از این مراحل انسان با بحران های خاصی روبه رو می شود که دفع یا عدم دفع آن می تواند بر شخصیت فرد اثر مثبت یا منفی داشته باشد.اریسکون در پنجمین مرحله از نظریه ی خود به شکل گیری هویت و یا احساس هویت در برابر آشفتگی نقش در نوجوانان اشاره می کند که اساس و پایه ای برای دست یابی به احساس هماهنگی و وحدت درونی در دوره ی جوانی است. این مرحله مشخص کننده ی حالت فرد در بلوغ است. در این مرحله پسران و دختران به علت بحران بلوغ و تغییرات جسمانی و روانی، بیش تر احساس سرگشتگی، گیجی و عدم تعادل و هم بستگی درونی می کنند. نوجوان در کشف و تثبیت هویت خود برمی آید و همواره بر آن می اندیشد. نوجوان با سوالاتی از این گونه مواجه می شود: من کی هستم و نقش من در جامعه چیست؟ در کدام قشر از جامعه قرار خواهم گرفت؟ همسر آینده ی من کیست؟ برخی از نوجوانان که به اقلیت های مذهبی یا نژادی خاص تعلق داشته باشند، با سوالات بیش تری مواجه می شوند(سیدمحمدی،۱۳۸۲).
در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و … شود (بیابان گرد، ۱۳۷۳)
عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین اعتماد به نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح اعتماد به نفس بالا در افراد است.(شاملو، ۱۳۷۸).

منابع
۱-آرین، خدیجه.(۸۷).بررسی رابطه دینداری و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا.پایان نامه چاپ نشده دوره دکتری . دانشگاه علامه طباطبایی
۲-احمدوند، محمدعلی ، ۱۳۸۱ ، بهداشت روانی، تهران ، انتشارات پیام نور
۳-احدی و بنی جمال، ۱۳۸۲ ، روان شناسی رشد، چاپ هشتم ، تهران ، انتشارات رشد
۴-اکبرزاده ، سیامک ، ۱۳۸۶ . ” انطباق و اعتبار یابی مقیاس هویت شخصی “. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز
۵-امیریان ، مرتضی ؛ شکر کن ، حسین ( ۱۳۸۵ ) . “بررسی حالت های هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی و حوزه های فرعی این ابعاد در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز”.ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی
۶-بریگر ، عبدالله .( ۱۳۷۸ ) . “مقایسه بین شیوه های فرزند پروری و خود تنظیمی تحصیلی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در درس های فارسی و ریاضی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه . پایان نامه کارشناسی ارشد “. دانشگاه شیراز ، رشته روانشناسی تربیتی .
۷-براهنی، محمدنقی،۱۳۸۳ ، زمینه روان شناسی هیلیگارد، تهران ، انتشارات رشد
۸-بیابانگرد ، فاطمه (۱۳۷۳ ) . “خانواده نخستین عامل تاثیر گذار بر هویت دانش آموزان ” . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی
۹-زارع، نادره و سامانی، سیامک.(۸۶). بررسی میزان تأثیر نگرش مذهبی بر بهداشت روانی نوجوانان . نقش دین و بهداشت روانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران.
۱۰-رضوانی ، زهره ( ۱۳۷۴ ) . “بررسی قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد هویتی فرزندان توسط ابعاد فرزندپروری والدین و اعتماد به نفس در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز “. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
۱۱-دلاور، علی، ۱۳۸۱، روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات پیام نور
۱۲-سید محمدی ، یحیی (۱۳۸۲ ) ” روان شناسی رشد “. انتشارات ، ارسباران
۱۳-سیف، علی اکبر، ۱۳۸۲ ، روان شناسی پرورشی، تهران ، انتشارات آگاه
۱۴-شریعتمداری، علی، ۱۳۷۶ ، روان شناسی تربیتی ، انتشارات مشعل ، اصفهان
۱۵-شاملو، سعید، ۱۳۷۸، آسیب شناسی روانی، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات رشد
۱۶-شریفی، حسن پاشا،۱۳۷۶ ، اصول روان سنجی و روان آزمایی، تهران ، انتشارات رشد
۱۷- شیخی، سیامک و همکاران.(۱).اصول و مبانی گروه های درمانی (معتادان بی نام) به روش درمان معنوی. همایش نقش دین و بهداشت روانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۸- کریمی، یوسف، ۱۳۸۲ ، روان شناسی یادگیری ، تهران ، نشر ویرایش
۱۹- کدیور، پروین، ۱۳۷۹ ، روان شناسی پرورشی، تهران ، انتشارات آگاه
۲۰-گنجی، حمزه، ۱۳۷۹ ، روانشناسی تفاوتهای فردی ، نشر مؤسسه انتشارات بعثت
۲۱- موسوی ، غلامرضا ؛ کاظمی ، حمید (۱۳۸۶ ) .” بررسی رابطه ابعاد هویتی با صفات شخصیتی در نوجوانان بزهکار بر اساس مدل ۵ عاملی” . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی
۲۲- منصور ، محمد و همکاران .(۷۶). بررسی تأثیر روزه داری بر وضعیت سلامت روانی. همایش نقش دین و بهداشت روانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران
۲۳- محسنی ، مرضیه ( ۱۳۸۵ ) . “رابطه محیط خانوادگی با ابعادهویت واعتمادبه نفس و پیشرفت تحصیلی” . پایان نامه فوق لیسانس ، دانشگاه اصفهان .
۲۴-میلانی فر، بهروز، ۱۳۸۶ ، روان شناسی کودکان و نوجوانان اسثنایی ، تهران ، انتشارات قومس
۲۵میرهاشمی،محمد امین.(۸۶).بررسی رابطه روان و پایبندی به تقیدات مذهبی در دانشجویان پزشکی . همایش نقش دین و بهداشت روانی. تهران : دانشگاه علوم پزشکی تهران
۲۶- یعقوبی، عبدالله.(۸۴).شریعت در آینه معرفت. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.