مقاله گسترش عملکرد کیفیت


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله گسترش عملکرد کیفیت دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گسترش عملکرد کیفیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله گسترش عملکرد کیفیت

گسترش عملکرد کیفیت

تاریخچه پیدایش QFD

معرفی QFD به سازمان

فرایند QFD

شنیدن صدای مشتری

مرحله اول: طرح‌ریزی محصول (خانه کیفیت)۵

مرحله دوم: طراحی محصول

مرحله سوم: طرح ریزی فرایند

نظریه حل خلاقانه مسئله و جایگاه آن در روش QFD

تعهد مدیریت

نتیجه‌گیری

پانوشت‌ها

منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله گسترش عملکرد کیفیت

۱ Day, Ronald, G, “Couality function deployment: Linking a company with Its customers”, MC Graw_Hill (1396)

۲. Revelle, Jack B. “Manufacturing hand book of Best practices”

۳. Akao. Y., Mizuno. S. “QFD: Tlie customer Driven Approach to quality planning and deployment”. Asian Productivity Organization.(1994)

۴. March, S. Moran. 1. W. Nakui. S. Holflicrr, G.D. “Facilitating and Training in Quality Function Deployment”. GOAL/ QPC. (ITOl)

۵. Terninko. 1., “Step by Step OFD: Customer Driven Product Design”. St. Luicc Press. (1997)

۶ . آشتیانی، حسین. رضایی، کامران. هوشیار، محمد (۱۳۸۰). QFD رویکردی مشتری‌مدار به طرح‌ریزی و بهبود کیفیت محصول. تهران: نشر آتنا

۷ Revclle. .1. B. .Moran. .1. W. .Colt, C.A. “The QFD Handbook”. John Wilcy & Sons. (1998)

گسترش عملکرد کیفیت

در دهه‌های اخیر با پیشرفت روزافزون علوم و فنون، توسعه فناوری‌های جدید و گسترش ارتباطات، رقابت میان شرکت‌های تولیدی و خدماتی جدی‌تر شده است. لری سلدن۱ و یان مک میلان۲ در مقاله‌ای با عنوان: «مدیریت نظام‌مند نوآوری مشتری‌مدار» آورده‌اند: امروزه رویکرد شرکت‌ها به نوآوری، با وجود تلاش‌های فراوان از سوی این شرکت‌ها به رشد پایدار، سودآور و مورد رضایت سهام‌داران منتهی نمی‌شود. برنامه‌های کسب و کار بسیاری از شرکت‌ها متناسب با انتظار بازار رشد آنان نیست. شرکت‌ها به جای تلاش برای شناسایی نیازهای مشتریان و استفاده از این درک حاصله در جهت نوآوری، پول خود را در آزمایشگاه‌های جزیره‌ای تحقیق و توسعه، هزینه می‌کنند. امروزه کیفیت و مشتری‌مداری به عنوان یکی از چالش‌های جدی رقابتی مطرح شده است و حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت قابل اعتماد از طریق تأمین نیازهای مشتریان در طراحی و تولید محصولات یا ارائه خدمات است. گسترش عملکرد کیفیت (QFD)ا۳، به عنوان یکی از ابزار مدیریت کیفیت جامع۴ امکان تحقق خواسته‌های فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم می‌کند

 تاریخچه پیدایش QFD

QFD برای اولین بار به عنوان مفهومی برای توسعه محصولات جدید براساس کنترل کیفیت جامع (TQC) به وجود آمد. QFD، ترجمه واژه کنجی (Kanji) است که ژاپنی‌ها برای توصیف تعمیم گسترش کیفیت از آن استفاده می‌کنند. تعریف QFD با توجه به منابع آموزشی مؤسسه GOAL/QPC (یکی از بزرگ‌ترین مراکز مشاوره QFD) عبارت است از: «روش و فرایندی نظام‌مند و ساخت‌یافته به منظور شناسایی و استقرار نیازمندی‌ها و خواسته‌های کیفی مشتریان در هر یک از مراحل تکوین محصول از طراحی‌های اولیه تا تولید نهایی که برای استقرار مناسب آن نیاز به همکاری همه جانبه بخش‌های مختلف سازمان از جمله بازاریابی، فروش، برنامه‌ریزی، مهندسی، تولید، خدمات پس از فروش و; می‌باشند»

در تعریفی دیگر آمده است: «اگر چه QFD اغلب با فعالیت‌های بهبود محصول همراه است، اما کاربردهای تولیدی نیز دارد. ابزار و مفاهیم QFD برای افرادی که در مسیر تولید، درگیر تقاضای بلندمدت می‌باشند مفید است

QFD به سازمان برای جهت‌گیری مؤثر درخواست‌ها به سمت مباحث با اهمیت برای مشتریان کمک می‌کند تا بتواند به صورت بهتری برنامه‌ریزی کند (شکل ۱)

به‌طور خلاصه می‌توان وظیفه QFD را در دو جمله تعریف کرد

– تبدیل و ترجمه نیازمندی‌های مشتریان به مشخصات فنی محصول

– تعیین فعالیت‌های کیفیتی متناسب با مشخصات فنی محصول

تصویری از مسیر تدریجی تکامل QFD با برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه عبارتند از

۱۹۶۶: آغاز اولین تلاش‌ها به منظور استفاده از مفاهیم گسترش کیفیت

۱۹۷۲: معرفی روش تکامل یافته در شرکت کشتی‌سازی کوبه QFD

۱۹۷۸: تشکیل کمیته‌ای مستقل در مؤسسه کنترل کیفیت ژاپن (چاپ اولین کتاب)

۱۹۸۰: اهدای جایزه دمینگ به شرکت کابایا

۱۹۸۳: انتشار اولین مقاله امریکای شمالی (آشنایی ۸۰ مدیر) QFD

۱۹۸۴: برگزاری اولین دوره یک روزه در امریکا QFD

۱۹۸۵: استفاده از این روش در شرکت فورد

۱۹۹۷: انتشار کتاب توسط جان ترنینکو

در ۱۹۸۷ اهداف به‌کارگیری QFD از دید این کتاب به صورت زیر تعیین شد

۱ . تنظیم کیفیت طراحی و کیفیت برنامه‌ریزی شده

۲ . انجام Benchmarking برای محصول رقابتی

۳ . توسعه محصول جدید

۴ . تحلیل اطلاعات کیفی بازار

۵ . شناسایی نقاط کنترلی

۶ . کاهش تغییرات طراحی

۷ . کاهش هزینه‌های توسعه

۸ . افزایش سهم بازار

از ۱۹۸۳ بیشتر شرکت‌های امریکایی نظیر: دی‌ای‌سی، جنرال موتورز، مزدا، موتورولا، کداک، زیراکس، آی‌بی‌ام، هیولت پاکارد و; QFD را به کار گرفتند

 طراحی سنتی در مقابل طراحی به کمک QFD

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.