اثر بخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 اثر بخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اثر بخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اثر بخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن اثر بخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی :

تعداد صفحات :۱۶

چکیده مقاله:

زمینه و هدف: تولد یک کودک کم توان ذهنی به عنوان یک بحران می تواند تاثیرات نامطلوبی برساختار و عملکرد خانواده داشته باشد و والدین بویژه مادران را تحت تنش های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قراردهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای خودآگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه درمانی بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی شهرکرد در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و کاربردی با طرح پیش آزمون –پس آزمون در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کم توان ذهنی شهرکرد بود که از بین آنها نمونه ای مشتمل بر ۳۰ نفر با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مداخله بر روی آنها صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بود. والدین به مدت ۱۲ جلسه و هر هفته ۲ ساعت تحت آموزش ۲ مهارت خودآگاهی و ابراز وجود از مجموعه مهارت های زندگی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS v.15 و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار p<0/05 به عنوان سطح معناداری تفاوتها درنظر گرفته شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای خودآگاهی و ابراز وجود بر سازگاری کلی و مولفه های آن سازگاری اجتماعی، سازگاری در خانه، سازگاری عاطفی و نیز عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی تاثیر مثبت معناداری داشته است. (p=0/001) بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارتهای خود آگاهی و ابراز وجود، روشی موثر برای افزایش سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.