مقاله مقایس? اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مقایس? اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مقایس? اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایس? اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مقایس? اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب :
تعداد صفحات :۲۴
زمینه وهدف: وضعیت روانی و جسمانی جانبازان مبتلا به PTSD ممکن است بر سلامت روان همسران آنان اثر بگذارد. ترومای ثانویه یک سندرم شایع در همسران جانبازان به ویژه جانبازان مبتلا به PTSD است و درمان و پیشگیری از آن میتواند به بهبود وضعیت همسران و خانواده آنان کمک کند. هدف از این پژوهش مقایس آموزش تکنیکهای شناختی_رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به PTSD بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامع آماری پژوهش شامل همسران جانبازان مبتلا به PTSD مراجعهکننده به بیمارستان روانپزشکی صدر تهران بود. برای انتخاب نمونه ابتدا غربالگری صورت گرفت و همسرانی که نمر بالایی (حداقل ۳۸) در ترومای ثانونه داشتند، انتخاب شدند و سپس به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (در هر گروه ۱۱ نفر). در این پژوهش از پرسشنامه ترومای ثانویه (STSS) استفاده شد. دادهها با روش آماری مانکووا (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش طرحواره محور و آموزش تکنیکهای شناختی رفتاری منجر به کاهش علایم ترومای ثانویه و مؤلفههای آن (مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی) در همسران جانبازان مبتلا به PTSD شدهاند (۰۵/۰>P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، دو روش آموزش راهبردهای شناختی_رفتاری، و آموزش متمرکز بر طرحواره موجب تعدیل علایم ترومای ثانویه و مؤلفههای آن (برانگیختگی، مزاحمت و اجتناب) میشوند و استفاده از هر دو روش به روانشناسان و درمانگران توصیه میشود.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.