مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه :

تعداد صفحات :۲۲

مقاله نقد و بررسی موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه حسن خَلَف * مرضیه آباد ** سید حسین سیدی *** بلاسم محسنی *** * این مقاله، با این پیش‌فرض که موسیقی مختص به شعر نیست، بلکه در هر اثر ادبی، خواه شعر باشد و خواه نثر، وجود دارد، به بررسی کارکرد موسیقی درونی در صحیفه سجّادیه می‌پردازد. آن موسیقی‌ای که مختص شعر است موسیقی بیرونی نامیده می‌شود و در اوزان عروضی و قافیه جلوه می‌نماید، اما آنچه موسیقی درونی نامیده می‌شود، همان ایقاع و ضرب‌آهنگی است که از طریق تکرار حروف و کلمات، جناس، توازن و همتایی جملات در کلام پدید می‌آید. کسی که سخن امام زین العابدین g در صحیفه را مطالعه کند، بسیاری از نشانه‌های موسیقی درونی را در آن می‌یابد که در این اثر، ممتاز و برجسته است. بارزترین آنها تکرار حروف، تکرار کلمه، تکرار جمله، جناس، ردّ العَجُز علی الصدر، سجع و ترصیع است و این فنون ادبی منجر به آفرینش فضایی موسیقایی شده است که جدای از معنای کلام نیست، بلکه جزئی از معنای متن به شمار می‌رود؛ از این رو در این نوشتار، بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی منابع موسیقی درونی صحیفه سجّادیّه پرداختیم و مهم‌ترین نتایجی که به دست آمد آن است که اولاً موسیقی ناشی از تکرار حروف و کلمات و سجع و جناس و… ارتباط زیادی با مضمون کلام آن حضرت دارد و حالات درونی ایشان را به هنگام مناجات با خداوند به خواننده القاء می‌کند؛ و ثانیاً به‌کارگیری این فنون ـ که منجر به موسیقایی شدن نثر صحیفه سجادیه شده است ـ خالی از هرگونه تکلف است و همین امر سبب زیبایی آن و تأثیرگذاری بر مخاطب می‌شود. واژگان کلیدی : صحیفه سجادیه، موسیقی داخلی، فن تکرار، بدیع. * دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد. ** دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد. *** استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد **** استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.