مقاله اوضاع مذهبی ماوراءالنهر در زمان رودکی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله اوضاع مذهبی ماوراءالنهر در زمان رودکی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اوضاع مذهبی ماوراءالنهر در زمان رودکی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اوضاع مذهبی ماوراءالنهر در زمان رودکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله اوضاع مذهبی ماوراءالنهر در زمان رودکی :
تعداد صفحات :۱۷
یکی از ویژگیهای مهم حیات معنوی عصر دهم میلادی، ورود تفکر شیعه و کاسته شدن نفوذ اسلام رسمی است. البته، بیشتر پیروان شیعه در عراق و حجاز بودند و در قسمتهای شرقی خلافت بهخصوص خراسان و ماوراءالنهر عقیده سنی چیره بود. خلفای عباسی برخلاف امویان در امور اداری از آغاز به مردمان ایرانی تکیه میکردند؛ بنابراین، طبیعی است که بیشتر خاندانهای محلی، مذهب رسمی خلافت (یعنی سنی) را قبول کرده بودند. نگارنده در این مقاله به شرح حاکمیتهای مختلف، نظیر طاهریان، صفاریان و بهویژه سامانیان که در ماوراءالنهر زیر لوای حکومت مرکزی یعنی خلیفه عباسی فرمان میراندند، پرداخته و از دین و مذهبی که به آن معتقد بودند، سخن رانده است. مذهب خاندان سامانی حنفی بود و اکثر شهرهای ماوراءالنهر براساس فقه حنفی نظام قضا و دیگر حدود شرعی را جاری میکردند. پس از حنفی، پیروان مذهب شافعی قرار داشتند. بیشک یکی از صحیفههای مهم تاریخ مذهبی روزگار سامانیان گروش نصربن احمد سامانی به یکی از شاخههای مذهب شیعه، یعنی قرمطیه است که برخی تاریخدانان رودکی را نیز به این فرقه منسوب کردهاند. به باور نگارنده، از آنجایی که قرمطیه بدنامترین فرقه اسلامی در عصرهای دهم و یازدهم بوده و نزد عامه هیچ آبرویی نداشته است، دور از واقعیت مینماید که رودکی، محبوب امیران و وزیران سامانی، به این فرقه بدنام گرویده باشد. نگارنده معتقد است که رودکی نه به قرمطیه، بلکه به زیدیه یا امامیه که مناسبت بهتری با رژیمهای سنی وقت داشتند، اعتقاد داشته است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.