بررسی زمینه‌های جامعه‌شناختی در اثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی زمینه‌های جامعه‌شناختی در اثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌ دارای ۲۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی زمینه‌های جامعه‌شناختی در اثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی زمینه‌های جامعه‌شناختی در اثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌

فصل اول : « مقدمات و کلیات »
تاریخچه مطالعاتی
بیان مساله
چارچوب نظری
فرضیات « پرسشهای تحقیق »
اهداف مطالعاتی
حدود مطالعاتی
اهمیت مطالعاتی
تعریف اصطلاحات
فصل دوم : « مرور مطالعاتی »
مطالعه متون تحقیقاتی
فصل سوم : « روش تحقیق »
مدخل
رسش تحقیق ۴۰ طرح تحقیق
فن تحقیق ۴۲ طرح تحلیلی
طرح زمان اجرایی
فصل چهارم : « ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات »
گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات
شرایط عینی – ذهنی ۵۰ جستارهای بنیادی جامعه شناسی
اجزاء و مفاهیم اصلی هستی شناسی
دیدگاه هستی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی
۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی
۲-دیدگاه تضاد گرایی ۶۴ ۳- دیدگاه تفهمی
۴- دیدگاه تفسیر گرایی(کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)
دین و امور خدایی درآثارجلال آل احمد
انسان در اندیشه جلال آل احمد
جامعه و روابط متقابل در اندیشه جلال آل احمد
اجزاء و مفاهیم اصلی معرفت شناسی و روش شناسی
دیدگاه روش شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی
۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی
۲-دیدگاه تضاد گرایی
۳-دیدگاه تفهمی
۴-دیدگاه تفسیر گرایی (کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)
روش شناسی و معرفت شناسی در اندیشه جلال آل احمد
اجزاء و مفاهیم اصلی ایستایی شناسی اجتماعی
دیدگاه ایستایی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی
۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی
۲-دیدگاه تضاد گرایی
۳-دیدگاه تفهمی
۴-دیدگاه تفسیر گرایی (کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)
ایستایی شناسی در اندیشه جلال آل احمد
جامعه شناسی سیاسی
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی روستایی
اجزاء و مفاهیم اصلی پویایی شناسی اجتماعی
دیدگاه پویایی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی
۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی
۲-دیدگاه تضاد گرایی
۳-دیدگاه تفهمی
۴-دیدگاه تفسیر گرایی(کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)
شرایط تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد
مراحل تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد
کارگزاران تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد
تحلیل تکنیکی و تئوریکی
فصل پنجم : « استنتاج و توصیه ها »
نتایج تحقیق
توصیه ها(پیشنهادات)
ضمائم
زندگینامه
سالشمار زندگی
فهرست کتب با سال انتشار
کتابنامه ( فارسی ، لاتین )

بخشی از منابع و مراجع پروژه بررسی زمینه‌های جامعه‌شناختی در اثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌

۱) ادیبی ، حسین و انصاری ، عبد المعبود ،‌ « نظریه های جامعه شناسی » ،‌ تهران ، انتشارات جامعه ،‌
۲) آرون ،‌ ریمون ، « مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی » ، ج ۲ ،‌ ترجمه باقر پرهام، تهران ، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی ،
۳) آندره ،‌ پیتر ، « مارکس و مارکسیسم » ، ترجمه شجاع الدین ضیائیان ،‌ تهران ، انتشارات دانشگاه ،
۴) آشتیانی ،‌ منوچهر ،‌ « درآمدی بر جامعه شناسی معرفتی » ،
۵) آشوری ، داریوش ، « مردی بر خنگ تیز پای قلم »
۶) آگ برن و نیم کف ، « زمینه های جامعه شناسی » ،‌ ترجمه آریان پور ،‌ تهران : بی نا ،‌
۷) آل احمد ،‌ جلال ،‌ « ارزیابی شتابزده » ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۸) آل احمد ، جلال ، « از رنجی که می بریم » ، تهران ، انتشارات جنگل ،
۹) آل احمد ،‌ جلال ، « سنگی برگوری » ،‌ تهران ، انتشارات جامه داران ، چاپ دوم ،
۱۰) آل احمد ،‌ جلال ، « پنج داستان » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۱۱) آل احمد ،‌ جلال ، « تات نشین های بلوک زهرا » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات دانش ،
۱۲) آل احمد ،‌ جلال ، « جزیره خارک در یتیم خلیج فارس » ، چاپ پنجم ،‌ انتشارات امیر کبیر ،
۱۳) آل احمد ،‌ جلال ، « خسی در میقات » ،‌ چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۱۴) آل احمد ،‌ جلال ، « در خدمت و خیانت روشنفکران » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۱۵) آل احمد ،‌ جلال ، « دید و بازدید » چاپ هفتم ، تهران ، انتشارات خوارزمی ،‌
۱۶) آل احمد ،‌ جلال ، « زن زیادی » ، چاپ ششم ، تهران انتشارات رواق ،
۱۷) آل احمد ،‌ جلال ، « سرگذشت کندو ها » ، چاپ هفتم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۱۸) آل احمد ،‌ جلال ، « سوء تفاهم » ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات پژواک ،
۱۹) آل احمد ،‌ جلال ، « اسرائیل عامل امپریالیسم » ، انتشارات رواق ،
۲۰) آل احمد ،‌ جلال ، « سه مقاله دیگر » ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۱) آل احمد ،‌ جلال ، « غربزدگی » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۲) آل احمد ،‌ جلال ، « کارنامه سه ساله » ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۳) آل احمد ،‌ جلال ، « مدیر مدرسه » ، چاپ ششم ، تهران ،‌ انتشارات امیر کبیر ،
۲۴) آل احمد ،‌ جلال ، « نفرین زمین » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۵) آل احمد ،‌ جلال ، « نون و القلم » چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۶) آل احمد ،‌ جلال ، « هفت مقاله » ، چاپ سوم ، انتشارات رواق ،
۲۷) آل احمد ،‌ جلال ، « یک چاله و دو چاه » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات رواق ،
۲۸) آل احمد ، شمس ، « از چشم برادر » ، چاپ اول ،‌ قم ، انتشارات کتاب سعدی ،
۲۹) ابراهیم زاده ، لیلی ، « بررسی دیدگاههای جامعه شناختی و انسان شناختی آثار صادق هدایت و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر » ، اراک ،‌ رساله کارشناسی ارشد ،
۳۰) براهنی ، رضا ، « کیمیا و خاک » ، چاپ سوم ،‌ تهران ، نشر مرغ آمین ،‌
۳۱) بیرو ، آلن ، « فرهنگ علوم اجتماعی » ، ترجمه باقر ساروخانی ، چاپ دوم انتشارات کیهان ،
۳۲) تنهایی ، ح.ا. ، « جامعه شناسی در ادیان » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات بهاباد ،
۳۳) تنهایی ، ح.ا. ، « در آمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی » ، گناباد ، انتشارات مرندیز ،
۳۴) تنهایی ، ح.ا. ، « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » ، کرمان ، انتشارات همیار ، چاپ اول ،
۳۵) توسلی ، غلامعباس ، « نظریه های جامعه شناسی » ، چاپ اول ، انتشارات سمت،
۳۶) تنهایی ، ح.ا. ، و جواد نکهت « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » ،‌ کرمان نشر مرندیز،‌
۳۷) ترنر وال بیگی ،‌ « پیدایش نظریه های جامعه شناسی » ، ج ۲ ، ترجمه عبد العلی لهسائی زاده ، شیراز ، بخش جامعه شناسی دانشگاه ،
۳۸) چراغی ، فرخ ،‌« بررسی جامعه شناختی آثار جلال آل احمد » ،‌ اراک ، بی جا ،‌ رساله کارشناسی ارشد ،
۳۹) دستغیب ، عبد العلی ، « نقد آثار جلال آل احمد » ، انتشارات ژرف ، چاپ اول ، تهران ،
۴۰) دورژه ، موریس ، « روشهای علوم اجتماعی » ، ترجمه خسرو اسدی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر ،‌
۴۱) دانشور ، سیمین ، « غروب جلال » ، بی جا ، بی نا ،
۴۲) دهباشی ، علی ، « یادمان جلال آل احمد » ،‌ چاپ اول ، موسسه فرهنگی گسترش هنر ، تهران ، دی ماه
۴۳) دورکیم ، امیل ، « روش قواعد جامعه شناسی » ، تهران ،‌ شرکت سهامی انتشار ،
۴۴) دستغیب ، عبد العلی ، « نقد آثار آل احمد » ، چاپ اول ‌، تهران ، انتشارات ژرف ،
۴۵) روشه ، گی ، « تغییرات اجتماعی » ، ترجمه منصور وثوقی ، تهران ، نشر نی ، چاپ اول ،
۴۶) ساروخانی ، باقر « در آمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی » ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ،
۴۷) زمانی نیا ، مصطفی ، « فرهنگ جلال » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات رواق ،
۴۸) ساروخانی ، باقر ،‌ « روشهای تحقیق در علوم اجتماعی » ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ،
۴۹) سروری ، جمشید ، « قشر بندی و طبقات اجتماعی با کند و کاوی در آثار جلال آل احمد » ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، رساله کارشناسی ارشد ،
۵۰) شیخ رضایی ، حسین ، « نقد و تحلیل و گزیده داستانهای جلال آل احمد » ، نشر روزگار ،
۵۱) شرمن و وود ، « دیدگاههای نوین جامعه شناسی » ،‌ ترجمه مصطفی ازکیا ، تهران انتشارات کیهان ،
۵۲) کوزر ، لوئیس ،‌ « زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی » ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ سوم ، انتشارات بهمن ،
۵۳) موسوی میرک ، فاطمه ، « بررسی بنیانهای جامعه شناختی دین زرتشت » ، اراک ، رساله کارشناسی ارشد ،
۵۴) نادری ، عزت ا; ، « روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی » ، تهران ، نشر بدر ،‌ چاپ سوم ،
۵۵) هیوز ، استیوارت ، « آگاهی و جامعه » ، ترجمه عزت ا; فولادوند ، تهران ، انتشارات آموزشی انقلاب اسلامی ،
۵۶) هانس ، ب ،‌ « غربزدگی در ایران از دیدگاه صمد بهرنگی ، جلال آل احمد ،‌ علی شریعتی »

 چکیده

این تحقیق از طریق مطالعه  کتابخانه‌ای آثار جلال آل احمد را به بررسی گذاشته به امید اینکه بخشی از زوایای تاریک فرهنگی – اجتماعی جامعه ایران در نتیجه مطالعه آثار این اندیشمند روشن شده و با شناخت پیوستار پدیده‌های اجتماعی – فرهنگی قدمی در راه شناخت پدیده های اجتماعی – فرهنگی برداشته شده باشد که زاویه دید در حل معضلات اجتماعی کامل‌تر گردد، همان طور که اعلام شد با تدقیق در آثار آل احمد به این نتیجه نائل آمدیم که آل احمد را می‌توان به عنوان یک انسان شناس و جامعه شناس که درد جامعه و مشکلات جامعه در آثارش منعکس می باشد معرفی کرد و آثار او قابل شناخت و استفاده در حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی می‌باشد

مقدمه

این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [۱] و با نفوذترین [۲] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد

بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست

با اینکه آل احمد را روشنفکر و از آگاهان اجتماعی [۳] درجه اول فرض کرده اند ، این تحقیق بر آن است تا پاسخی برای این پرسش بیابد که آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است ؟

« تاریخچه مطالعاتی »

در ارتباط با مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته ، حداقل تحت عنوان مورد نظر تحقیق ، مطالعه ای صورت نگرفته است و بیشتر مطالعات را در این راستا مطالعات ادبی تشکیل می دهد

 لذا بمنظور کمک به امر تحقیق ، به بررسی دو اثر پرداخته می شود

۱- چراغی ، فرخ « جامعه شناختی آثار جلال آل احـمد : کنکاشـی در جـامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات » ، اراک : ( بی جا ) ، ۱۳۷۴ ، رساله فوق لیسانس جامعه شناسی

۲-  سروری ، جمشید « قشر بندی و طبقات اجتماعی با کندو کاوی در آثار        جلال آل احمد » پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد

– اثر اول خلاصه رساله ایست ، تحت عنوان « بررسی جامعه شناختی در آثار       جلال آل احمد : کنکاش در جامعه شناسی در ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات  ، از فرخ چراغی که زمستان ۱۳۷۴ در دانشگاه اراک ، با راهنمایی استاد ، دکتر ح . ا . تنهائی و مشاوره دکتر علی رضا کلدی به انجام رسیده است

این رساله براساس روش شناسی علمی دانشگاهی ، در پنج فصل تنظیم گردیده است ، که در مجموع زیر عنوان فوق الذکر ، کنکاشی است در جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات ، و سعی در کشف و ارائه بنیانهای جامعه شناسی آثار نویسنده ، یعنی جلال آل احمد دارد

فصل اول : براساس روش شناسی علمی ، به تدوین تاریخچه مطالعاتی ، بیان مسئله ، طرح پرسشهای تحقیقاتی ، اهداف ، حدود مطالعاتی و تعریف اصطلاحات پرداخته است. در این رساله بجای فرض از پرسش تحقیقاتی استفاده گردیده است و پرسشها با عنوان کلی ، خلاصه شده اند پیرامون جستجوی چهار مبحث ، هستی شناسی ، ایستائی شناسی، روش شناسی و پویائی شناسی در آثار آل احمد . در اهداف مطالعه ، محقق به دنبال طرح اهداف تحقیق پیرامون پیدا نمودن پاسخ پرسشهای تحقیق است

در مورد اهمیت مطالعاتی ، محقق در خلاصه رساله چنین می آورد

« تحقیق تاکید دارد بر لزوم شناسائی و معرفی اندیشمندان متفکر انسانگرا ، تا با استفاده از شیوه آنها با بازگشت به خویشتن خویش و تکیه بر نظرات متفکرین ایرانی ، پایه های فرهنگ اصیل خود را باز شناخته و با توشه برداشتن از آن ، سدی محکم در برابر هجوم فرهنگهای گوناگون بسازد و برای مبارزه  با خود بیگانگی و بی هویتی در برابر تئوری پردازان با شناخت اندیشه متفکران ایران زمینه رشد این اندیشه ها را در جامعه به وجود آورد . » [۴]

در مبحث تعریف اصطلاحات ، با استفاده از کتب معتبر به تعریف اصطلاحات پرداخته است

فصل دوم : اختصاص داده است . به نقد و بررسی چند کتاب . از جمله

۱- کتاب واقعیت اجتماعی و جهان داستان ، نوشته جمشید مصاحبی پور ایرانیان                                 ۲ – کتاب راز چشم برادر ، شمس آل احمد

۳ – کتاب ، قصه نویسی – نوشته رضا براهنی

۴ –  نقد آثار جلال آل احمد ، نوشته عبدالعلی دسغیب

در فصل سوم براساس اصول روش شناسی به معرفی روش تحقیق ، روش شناسی ، طرح تحقیق، فن تحقیق ، طرح تحلیلی و طرح زمان اجرا پرداخته است . ضمنا نامبرده از طرح تحقیق توصیفی – تحلیلی و فن مطالعه کتابخانه ای و تکنیک استنباط استفاده نموده است

فصل چهارم را با ارائه و تحلیل داده ها شروع نموده ، ابتدا به ترسیم شرایط عینی و ذهنی ، زمان جلال پرداخته ، سپس به طرح جستارهای جامعه شناختی و بررسی پرسشهای تحقیق پرداخته است ، در این راستا به طرح نظرات جامعه شناسان برجسته در این رابطه توجه نموده است ( برای روشن شدن موضوع ) ، در پایان به طرح تحلیل تئوریکی و بررسی نظرات فروم پرداخته و سپس به مقایسه نظرات آل احمد با آنها در فصل پنجم همت گماشته است

۲- اثر دوم : این رساله در دو بخش و مشتمل بر نوزده فصل است . نگارنده در بخش نخست کلیات و نمونه های کلی در تشخیص قشر بندی و طبقات اجتماعی را در شش فصل بیان کرده است

فصل اول : محتوا ، منابع و روش

فصل دوم : قشر بندی اجتماعی

فصل سوم : طبقات اجتماعی

فصل چهارم : درباره منشا نابرابری اجتماعی

فصل پنجم : مروری بر اندیشه ها و نظـریه های تاریخـی و معاصر مربـوط بـه       قشر بندی اجتماعی

فصل ششم : قشر بندی و طبقات اجتماعی و پایگاه طبقاتی از دیدگاه اسلام

در بخش دوم مشخصات ویژه اقشار و طبقات را در ساخت اجتماعی ایران در آثار   جلال آل احمد طی سیزده فصل مورد مداقه قرارداده است

فصل اول : آثار آل احمد و زندگی او

فصل دوم : آل احمد و قشر بندی و طبقات اجتماعی

فصل سوم : طبقات حاکم

فصل چهارم : قشر روشنفکران

فصل پنجم : قشر روحانی

فصل ششم : اقشار شهری

فصل هفتم : طبقات روستائیان

فصل هشتم : طبقه کارگر

فصل نهم : طبقات مرفه

فصل دهم : قشر زنان

فصل یازدهم : قشر معلمان و حال و آینده معلمان در نظام پهلوی و آینده          آموزش و پرورش

فصل دوازدهم : قشر اهل قلم ( نویسندگان )

فصل سیزدهم : قشر شعرا و نگرش آل احمد به شعر و شاعران

نویسنده قصد داشته که از زاویه اصول و مبادی جامعه شناختی به اندیشه های        آل احمد نگریسته و دریابد که وی به مسائل در قلمرو قشربندی طبقات اجتماعی چگونه می اندیشیده ، و اندیشه اش چه ارمغانی برای تفکر اجتماعی آورده است . محقق درصدد پاسخگویی به سوالاتی در مورد طبقات و دلایل پیدایش ، ضرورت وجود یا عدم لزوم آن بوده و بعنوان مطالعه ای موردی آثار آل احمد را انتخاب نموده لذا به اصول و محتوای اندیشه های آل احمد نپرداخته بلکه در حاشیه کار خود با جامعه شناسی ادبیات تماس حاصل کرده است

رساله مورد بررسی مشخصات ویژه اقشار و طبقات اجتماعی ، ساخت اجتماعی جامعه ایران را در مجموعه آثار آل احمد بررسی کرده و در هر فصل ( مجموعا سیزده فصل) یکی از اقشار و طبقات را مورد بررسی قرار داده و مشخصات آن را بازگو کرده و سرانجام با ذکر ملاکهای تحرک اجتماعی از دیدگاه آل احمد و نتیجه گیری نوشته خود را به پایان رسانده است . در بخش نتیجه گیری نویسنده نظام اجتماعی با نظریه تضادگرایان به ویژه با آراء مارکسیستها مطابق دانسته و نگرش او را در این باب بیشتر مبتنی بر تجربیات فردی ، نه بر پایه تحقیقات علمی می داند . نویسنده چنین اظهار می کند

« بطور کل نظام اجتماعی آل احمد نظامی مقشر است و ماهیت طبقاتی دارد . با تاملی در اندیشه های وی در خصوص قشر بندی و طبقات اجتماعی و تطبیق آن با نظریه های رایج در جامعه شناسی این نتیجه بدست می آید که نظریات و تعاریف وی از طبقات ، اقشار و تیپهای اجتماعی از یکسو به احساسات مشخص ، تربیت سنتی – مذهبی استوار است . به همین دلیل با قضاوتهای ارزشی آمیخته شده است . از سوی دیگر تحت تاثیر فلسفه علمی و اجتماعی سوسیالیسم است . همچنین نگرش وی به طبقات و انتساب برخی از ویژگیها و اوصاف به آنها بیشتر مبتنی بر تجربیات فردی اوست تا تحقیقات علمی .» [۵]

از سوی دیگر نویسنده داشتن نگرش کارکرد گرایی را به آل احمد نسبت داده و او را فردی تنها و بیرون از روابط اجتماعی معرفی می کند . نویسنده آل احمد را فردی خواستار ایجاد و دگرگونی در جامعه و تغییر ساخت ناهمگن و فاقد کارکرد آن ، بر اساس پندارها و باورهای خویش می داند

« آل احمد در مدیر مدرسه یک روشنفکر است . او نمی تواند با این جامعه یگانه شود ، در حاشیه جامعه می ایستد ، در همان آن می کوشد تا چیز مثبتی از درون همان پیوندها برای این جامعه به ارمغان بیاورد . او فردی است تنها و بیرون از روابط اجتماعی این جامعه و می کوشد آن را بنا بر پندارها و باورهای مشخص خویش دگرگون کند و درصدد است این ساخت ناهمگن و فاقد کارکرد را معنایی عقلانی بخشد . چنین کوششی نتیجه نگرش کارکرد گرایی نویسنده مدیر مدرسه است .» [۶]

نویسنده به این نکته نیز اشاره دارد که آل احمد جامعه ایران را نه جامعه ای کاستی ، نه جامعه ای باز ، بلکه جامعه ای مبتنی بر سلسله مراتب اجتماعی می داند که صعود در سلسله مراتب اجتماعی در آن قدری دشوار است

نگارنده از بیان مشکلات تحقیق و یا پیشنهادات خودداری کرده است . تنها ذکر این نکته را لازم می دانسته که به دلیل حرمت آل احمد در جامعه ، سخن گفتن درباره او و یا نقادی آثارش پس از وفات مشکل می نماید

« بیان مساله »

این تحقیق در نظر دارد با بررسی و تدقیق در آثار جلال آل احمد دیدگاههای اجتماعی – سیاسی و فرهنگی این نویسنده معاصر را تشریح کرده و بنیانهای جامعه شناختی آنرا ارائه کند . از آنجا که دوران حیات وی ، دوران کشاکش های سیاسی – اجتماعی و زمینه ساز تغییر و تحولات دهه اخیر ایران است و آل احمد نویسنده ای مبارز و پرشور بوده که از جامعه معاصر خویش به طرق متفاوت تاثیر پذیرفته است ، شناخت این چهره ، شناخت جریانهای فکری و فرهنگی دوره ای از تاریخ اجتماعی معاصر ایران خواهد بود ، چرا که او نشانه بارز ، شاخص و پرچمدار نسلی از جوانان این سرزمین است . همانطور که در تاریخچه مطالعاتی آمده است ، افراد زیادی از جمله        سیمین دانشور [۷] شمس آل احمد [۸] عبدالعلی دستغیب [۹] ، رضا براهنی [۱۰] و ; آثار      آل احمد را مورد بررسی قرار داده اند ولی هر یک از زاویه دیدی خاص به قسمی از آثار وی پرداخته اند ولی هیچیک کل آثار آل احمد را از نظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار نداده است ، لذا ضرورت این تحقیق احساس می شود . با توجه به آنچه گذشت بدلیل حساسیتهای دوره تاریخی مذکور و نگرش اجتماعی آل احمد ، جستجو جهت یافتن دیدگاه و تخیل جامعه شناختی در آثار وی بس ارزشمند و همچون یک مساله قابل طرح در جامعه شناسی می باشد

« چار چوب نظری »

در این قسمت برای آنکه سوگیریهای پژوهشی منظم شوند بایستی بر مبنای چشم انداز خاص و یا از دریچه « تخیل علمی [۱۱] » ویژه ای به مسئله نگریسته شود تا رویکردها و دیدگاهها خصایص منظم و عامی را همراه داشته باشد . از این رو است که طرح چارچوب نظری یا قالب تخیل علمی ایکه بتوان مسئله را از آن طریق وارسی نمود ضروری به نظر می رسد [۱۲] . لذا از آنجا که این تحقیق به دنبال کشف مقولات اجتماعی و انسانی « جلال آل احمد » در مورد جامعه های نمادی و نا نمادی و کنشهای اجتماعی در درون یک جامعه ، نظام روانشاختی ، نظام کنشی و از همه مهمتر شناخت انسان تفسیرگر و معرفی آن از دیدگاه جلال آل احمد می باشد بنابراین می توان برای تبیین این موضوع به چار چوب نظری مکتب کنش متقابل نمادی « هربرت بلومر » که وابسته به مکتب تفسیر گرایی است استناد جسته و یک قالب تحلیل کلی جامعه شناختی و انسان شناختی مطرح ساخت

« نظریه هربرت بلومر »

بلومر با مطرح کردن سه قضیه ، چشم انداز جامعه شناختی خود را بیان میکند . در قضیه اول به « جهان اعیان [۱۳] » اشاره می کند یعنی جهان عبارت است از کلیه چیزهایی که برای انسان قابل فهم بوده و دارای معنا می باشد . معنایی که انسان     می تواند به آنها اشاره کند و بر اساس آن اشارات رابطه برقرار نماید . بنابراین هیچ گاه نمی توان چیزی را دریافت که قابل معنا و اشاره نباشد ، که در واقع ما تعریف و درکی جمعی و مشترک نسبت به آنها داریم . قضیه دوم اشاره می کند به این نکته که ما   می دانیم انسان از بدو تولد موجودی ناقص و نادان است ولی بتدریج در دوران حیاتش آموختنیها را می آموزد . پس آیا باید معانی را در ذات اشیاء جستجود نمود ؟ انسان هر آنچه را که می آموزد و برایش معنا دار می شود در روابط متقابل اخذ می کند . اگر اشیاء برای او دارای معناست ، این معنا را از روابط متقابل اجتماعی کسب نموده است ، عناصر فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست . بسیارند هنجارها و عاداتی که در میان قومی مقبول و معمول می باشند و در قوم و ملتی دیگر مذموم . هیچ یک از آن دو قوم قادر به درک دلایل یکدیگر نسبت به رد یا قبول آن رسم یا عادت نمی باشند . امور و عناصر فرهنگی در فرهنگهای متفاوت در مقابل مسائلی که تحت عنوان روابط اجتماعی می شناسیم معنا دار می شوند

بنابراین معانی نه در ذات پدیده ها و نه در ذهن انسان ، بلکه در روابط متقابل اجتماعی معنا می یابند . قضیه سوم وجه تفسیر گرایی بلومر را نشان می دهد . همانگونه که گفتیم مکتب عوامل گرا بر آنند که علل و عوامل و انگیزه های بیرونی و یا درونی، انسان را تحت « تعین » قرار داده است و سبب می شود که او تحت شرایط خاصی پاسخ مشخصی که از قبل قابل پیش بینی است را از خود نشان می دهد در حالیکه رفتار گرایان اجتماعی و در مجموع تفسیر گرایان بر این باورند که انسان چیزی در درونش با آن قوه ذاتی دارد که در برابر کلیه عوامل به تفسیر می نشیند و در اینجا مرحله ای در « خود » انسان رخ می دهد که آن را اشاره معانی به « خود خویشتن[۱۴]» می نامند . یعنی انسان با خودش مباحثه [۱۵] و مشورت [۱۶] می کند که فلان کار را انجام بدهم یا ندهم این همان مفهوم بازتابی بودن « خود » در نظام جورج هربرت مید است

بنابراین انسان موجودی است که وقتی در برابر موقعیت قرار می گیرد آن موقعیت را تفسیر می کند و سپس بر اساس تحلیل و تفسیر از موقعیت و معانی که خویشتن خویش است اشاره نموده است به کنش و نه واکنش می زند . بلومر با تاکید بر کنشگر بودن انسان در برابر واکنش نشان دادن ، سعی در به تصویر کشاندن انسان نمادی دارد که در حد سلامت نفس رفتار می کند

انسان نا سالم چگونه انسانی است ؟ این موضوعی است که مید به آن توجه صریح نداشت ولی بلومر به آن دقت می کند . رواج شایعه و یا تسلط روح جمعی و تاثیر روان شناختی آن در ظهور پدیده « از خود رهایی [۱۷] » نمونه ای از این منظر است . شایعه عبارت است از نقل معنایی به دیگری است و از آن شخص به فردی دیگر و همینطور شنیدن و گفتن آنقدر ادامه پیدا می کند تا شایعه شکل می گیرد . بدون اینکه کسی در این میان حتی برای لحظه ای فکر کرده باشد که ممکن است این جز اشتباه باشد . این یکی از خصلت های بیمار گونه ای است که همیشه در جوامع انسانی موجود است و این ناشی از عمل « واکنش پیوسته [۱۸] » یا تسلط « جامعه نا نمادی [۱۹] » بر انسان است که مفهومی است که فرم در « سنخ نابارور [۲۰] » شخصیت با سوگیری کناره گیری فعال معرفی می کند . به نظر بلومر یکی از خصلت های بد که متاسفانه انسان ها پیدا کرده اند این است که از واقعیت بدان گونه که هست گریزانند لذا دچار انواع کجرویها یا      «  واکنش گرد گشتی [۲۱] » یا واکنش دورانی می شویم یعنی دقیقا تابع جو نا نمادی شده و این تاثیر را به دیگری منتقل می کنیم و دیگری هم چون تحلیل نمی کند باز به فرد بعدی انتقال می دهد و همینطور ادامه پیدا می کند

قضیه سوم بلومر به همین معنا است که فکر کنیم و بیاندیشیم که چه کرده ایم ؟ چه نتیجه ای گرفته ایم ؟ این همان مصاحبه و مشورت با خود است . از این مشورت با خویشتن خویش به پدیده تفسیر نمودن وقایع که مبنای کنش است و اساس قضیه سوم را شکل می دهد ، می رسیم بدین معنا بلومر انسان را موجودی مفسر و دریابنده معانی ، و نیز در خطر سقوط به مقام موجودی حیوانی و نا نمادی می داند . او معتقد است پژوهشگر بایستی واقعیت جهان که از طریق تشکیل مفاهیم شناختی در فرآیند کنش متقابل اجتماعی رخ می دهد را به طریق عینی و به عنوان واقعیتی خارجی ، ولی مبتنی بر کنش متقابل نمادی که بر مبنای تفسیر تشکیل می شود مطالعه کند . [۲۲]

حال با بیان نظریه جامعه شناس معروف « هربرت بلومر » می توان یک قالب و چارچوب کلی تحلیل جامعه شناختی مورد نظر در این تحقیق را بیان کرد

از آنجا که مفهوم اساسی و مهم در مکتب تفسیر گرایی موضوع « انسان » است و آن هم انسان با شعور یعنی انسانی که آگاه به خویشتن خویش است و خود آگاه نسبت به موقعیت خویش است . از این دیدگاه انسان از وجود خود به عنوان امری مستقل از بیرون و درون آگاهی دارد و ناگزیر از خودسازی ، تحلیل و تفسیر شرایط است . انسان به موقعیت های زندگی خویش آگاه است و بنابراین از آنجا که موضوع علم جامعه شناسی گروه هایی است از عناصر با شعور ، عناصر خلاق ، مفسر ، معنی کننده تاریخ و دریابنده معانی و یا از خود بیگانه و مفلوج تاریخ ، آدمهای عاصی و شورشگر و یا انسانهای راضی و مطیع و به هر حال انسانی که می بیند ، می فهمد و با این فهمش   – چه غلط باشد چه درست – به کنش و واکنش می پردازد . می توان نتیجه گرفت که شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تعیین کننده نیست بلکه تاثیر گذار است . لذا این چارچوب می تواند و بایستی راهنما و راهبری برای پرسشهای تحقیقاتی باشد

« پرسشهای پژوهش »

با توجه به اینکه اساتید و مدرسین و محققین علم روش تحقیق زمانیکه اطلاعات مقدماتی برای وضع فرضیه کم است به جای فرضیات ، پرسشهای تحقیقاتی مطرح   می نمایند [۲۳] . و این پژوهش برای وضع فرضیه، اطلاعات مقدماتی به اندازه کافی ندارد لذا به جای فرضیات ، پرسشهای تحقیقاتی مطرح می شود ، از طرفی چون این تحقیق درصدد کشف وجود تخیل جامعه شناختی و انسان شناختی در نوشته های آل احمد و ارائه این مقولات در آن است ، از آنجا که تحقیق در جهت کشف مسئله پژوهشی است دارای پایگاه کشفی می باشد و پرسشهای پژوهش به شرح ذیل دنبال می شوند

۱-۱-آیا آل احمد در آثارش به نوعی تخیل جامعه شناختی – انسان شناختی دست یافته است ؟

۲-۱- نگرش آل احمد به خدا و جهان هستی چیست ؟

۳-۱- نگرش آل احمد نسبت به انسان چیست ؟

۴-۱- نگرش آل احمد نسبت به جامعه و تقابل انسان و جامعه چیست ؟

۱-۲- آیا آل احمد جهان را قابل شناخت می داند ؟ ( روش شناسی )

۲-۲- محدودیتهای شناخت جهان و انسان از نظر آل احمد چیست ؟

۳-۲- روشها و راههای شناخت را آل احمد چگونه معرفی می کند ؟

۴-۲- آیا آل احمد در آثارش از روش طبیعت گرایانه ( تجربی ) استفاده  می کند ؟

۵-۲- آیا آل احمد به نوعی واقع گرایی در روش خود استفاده نموده است ؟

۶-۲- آیا آل احمد از روش انتقادی سود جسته است ؟

۷-۲- آیا آل احمد از روش تقابلی و جدلی استفاده نموده است ؟

۱-۳- آیا آل احمد دیدگاهی ایستایی شناسی دارد ؟

۲-۳-آل احمد در این دیدگاه چه مباحثی را مورد بحث قرارد می دهد ؟

۳-۳- آیا انسان را موجودی تفسیرگر معرفی می کند ؟

۴-۳- آیا آل احمد انسان را تحت تعیین شرایط می داند یا تاثیر گذار بر شرایط معرفی می کند ؟

۵-۳- جامعه ای که آل احمد معرفی می کند چگونه جامعه ای است ؟

۶-۳- آیا اشاره به جامعه نمادی و نا نمادی می کند ؟

۷-۳- انسان سالم و نمادی یا انسان ناسالم و نا نمادی از دیدگاه آل احمد چگونه انسانی است ؟

۸-۳- جامعه آل احمد جامعه ای است که رفتارش مبتنی بر نظام کنشی است ؟

۹-۳- آیا جامعه آل احمد جامعه مبتنی بر نظام روانشناختی است ؟

۱-۴- آیا آل احمد دیدگاه پویایی شناسی دارد ؟

۲-۴- موضوعات مورد بررسی آل احمد در پویایی شناسی کدام است ؟

۳-۴- آیاآل احمد در کنش متقابل نمادی به تاریخ ومراحل تاریخی اعتقاد دارد ؟

۴-۴- نحوه سیر تاریخ را آل احمد چگونه معرفی می نماید ؟

۵-۴- آل احمد مکانیزمهای تغییر و تحول را چگونه معرفی می کند ؟

۶-۴- عوامل تغییر از نظر آل احمد کدام است ؟

۷-۴- شرایط تغییر از نظر آل احمد کدام است ؟

۸-۴- آل احمد کارگزاران تغییر را چگونه معرفی می کند ؟

« اهداف مطالعاتی »

این تحقیق بر آن است تا مقولات جامعه شناختی و انسان شناختی را در آثار نویسنده معاصر جلال آل احمد خصوصا در داستانهای کوتاه و رمانهای وی استخراج نماید و ضمن دستیابی به نظرات او در قلمرو جستارهای چهارگانه جامعه شناختی ( جامعه شناسی ادبیات ) دیدگاه آل احمد را در خوشه های هستی شناسی          ( خدا ، انسان ، جامعه و تقابل انسان و جامعه ) را بررسی کند و نیز دریابد که       آل احمد در گرد آوری و تدوین آثارش چه شیوه ای را به کار برده است ؟ و آیا جهان را قابل شناخت دانسته ، با استفاده از روشهای مورد نظرش ؟ روش تجزیه و تحلیل و رسش او چگونه بوده است ؟ سپس در صدد یافتن و مدون سازی نظرات آل احمد در جستار ایستایی شناسی است که آل احمد انسان را چگونه معرفی   می کند ، آیا او را موجودی تفسیرگر و دارای اختیار می داند ؟ آیا انسان آل احمد تحت تعین شرایط است یا تاثیر گذار بر آن است ؟ انسان مورد نظر آل احمد چگونه انسانی است ؟ انسان سالم و نمادی یا انسان ناسالم و نا نمادی ؟ انسان سالم کیست و انسان نا نمادی چه خصوصیاتی دارد ؟ جامعه سالم و مطلوب از نظر آل احمد کدام است و چگونه می توان این جامعه را ساخت ؟ و سپس در چهارمین جستار کشف مراحل تاریخی و چگونگی سیر تاریخ کنشهای نمادی ، کارگزاران تغییر و تحول و نحوه سیر تاریخ که آل احمد در نظر دارد که بالطبع بررسی جامعه شناختی و انسان شناختی دوره آل احمد نیز در قلمرو جامعه شناسی ادبیات دنبال خواهد شد.

« حدود مطالعاتی »

با توجه به اینکه این تحقیق به دنبال کنکاش جامعه شناختی و انسان شناختی در آثار آل احمد می باشد ، اولا در اکثر موارد بدون دخالت دادن عناصر اجتماعی مشخص کننده اندیشه اش بطور نظری محتوا و اندیشه های آل احمد می پردازد . از این رو با اینکه با تاریخ نگاری ادبی مرزهای مشترکی خواهد داشت ولی به آن نمی پردازد

ثانیا به نقد ادبی و داوری و ارزشگذاری آثار جلال آل احمد نخواهد پرداخت ، ثالثا می کوشد لوازم نظری ، افکار و آراء او را بنا به معیارهای جامعه شناختی و انسان شناختی مورد بررسی قرار دهد . رابعا با اینکه آل احمد چندین تک نگاری و داستان کوتاه در مجموعه آثارش دارد ، این تحقیق قصد بررسی و تحلیل انسان شناسانه آثار او را دارد که در تعیین جنبه های انسان گرایی نویسنده مورد توجه واقع می شود و در ضمن به جنبه های روان شناختی نمی پردازد

 

 

« اهمیت مطالعاتی »

از میان نویسندگان معاصر ، صادق چوبک و جلال آل احمد و صادق هدایت در زمینه نثر زیباترین و ماندنی ترین آثار را بوجود آورده اند . جلال آل احمد  نویسنده ای آگاه است که در صدد یافتن ریشه ، مشکلات اجتماعی ، بیان آنها و تا حدودی ارائه راه حل در این زمینه بوده است . کوشش در جهت رواج افکارآل احمد یک نوع وظیفه است ؛ زیرا که وی از نویسندگانی است که مرام و کلامش ملهم از فرهنگ ملی ایران بوده است . آل احمد در قالب داستانهایش واقعیتهای اجتماعی را بیان کرده و تحقیقات وسیعی در زمینه شناخت فرهنگ ملی انجام داده است . جستجو و مدون سازی این مطالب و روشن کردن دیدگاههای او برای نسل حاضر و آشنا کردن آنها با هویت فرهنگیشان و بیان روش کار او راه گشایی در زمینه تحقیقی و ارائه شیوه اندیشه و جهان بینی یکی از برجسته ترین نویسندگان عصر حاضر است. این تحقیق به گسترش پژوهش در زمینه شناخت متفکرین و نویسندگان اجتماعی کمک کرده و در زمینه کلی می تواند جهت درس جامعه شناسی ادبیات و تئوریهای اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گیرد و به نیاز عمومی جامعه در مود فهم درست و دستیابی به روش متفکران و فرهنگمداران ایرانی پاسخ می دهد .

« تعریف مفاهیم و اصطلاحات »

در این قست با استفاده از کتب و دایر المعارفهای معتبر و علمی در خصوص جامعه شناسی برخی اصطلاحات مورد نیاز در این تحقیق تعریف و توضیح داده  می شود

« جامعه شناسی »

عبارت از علمی است که روابط متقابل اجتماعی نسبتا پایدار را در حالتهای ایستایی شناسی و پویایی شناسی اجتماعی و در شرایط مختلف جامعه شناسی مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد و بدین وسیله می تواند با گرایشی به سوی تعهد اجتماعی در جهت شناخت و ارائه راه حل معضلات و مسائل اجتماعی تلاش کند . [۲۴]

« جامعه شناسی دین »

عبارت از آن قسمی از معرفت بشری است که با بکار بستن روشهای تحقیق علمی در جهت بررسی و مطالعه اعیان خاص جامعه شناختی از قبیل سازمانها و نهادهای دینی ، روابط و ساختار سنتی ، تغییرات در ساختار فرهنگی و هنجارها ، حلقه های ارتباط میان فرهنگ و ساختار دین و جامعه محیط بر آن و ; تلاش می کند . [۲۵]

« روش شناسی »

روش شناسی یا دانش روشها ، رشته ای است که هدف از آن تعمق در باب فرآیندهای عقلانی یک اندیشه منظم است . این دانش به تعبیه مفاهیم اساسی و ابزار عقلانی که یک روش برای وصول به هدف باید به کار گیرد ، می پردازد . استفاده درست از این ابزار باید به سازمان دادن ، تفسیر و تبیین داده ها بصورت کلی همبسته برای فرد منتهی شود . [۲۶]


 ۱- هانس ( ب ) در کتاب غربزدگی در ایران از دیدگاه صمد بهرنگی ، جلال آل احمد و علی شریعتی ، ۱۴۷ آل احمد را سخنگو و پدر معنوی نسل جدید نویسندگان و روشنفکران متعهد جوان ایرانی معرفی می کند

۲- آشوری ( د ) در کتاب ” مردی برخنگ تیز پای قلم ” ، ۲۰ ، دهه چهل را دهه آل احمد در ادبیات روزگار ما دانسته و او را سنگین ترین و موثرترین وزنه قلم در این دوره می داند که کما بیش همه نسل جوانتر را به درجات و شکلهای مختلف زیر نفوذ خود داشته است

۳- رجایی ( ف ) ، دانشگاه انقلاب ، ۱۲ و  ۱۴ جامعه او را به یک نظریه پرداز مقدس تبدیل می کند و اصلا نظریه پرداز خطا بش می کند زیرا بنظر می آید درد جامعه اش را فهمیده است

۱- چراغی – فرخ ; رساله کارشناسی ارشد ص ب

۱- سروری ، جمشید ، قشر بندی و طبقات اجتماعی با کندو کاوی در آثار جلال آل احمد ،  دانشگاه تهران ، سال ۷۳ ،

۱- منبع پیشین ،

۱- دانشور ، سیمین ، غروب جلال

۲- آل احمد شمس ، از چشم برادر

۳- دستغیب ، عبدالعلی ، نقد آثار جلال آل احمد

۴- براهنی ، رضا ، کیمیا و خاک

۵-Scienific imagination

۱- تنهایی ، ح ، ا و جواد نکهت ، « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » ، کرمان : انتشارات همیار ، چاپ اول ، ۱۳۷۸ ،

۲- Objects

۱- indication of meaning oneself

۲- consult

۳- conversation

۱- self distraction

۲- jontreaction

۳- non – symbolic

۴- non – production

۵- cricalar reaction

۱- تنهایی ، ح . ۱ . « درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی »  مشهد : نشر مرندیز ، چاپ دوم ، ۱۳۸۰ ، ۴۵۰-

۱- تنهایی ، ح ، ۱ ، و جواد نکهت ، « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » کرمان : نشر مرندیز ، چاپ اول ، ۱۳۷۸ ،

۱- تنهایی ، ح ، ۱ ، « جامعه شناسی در ادیان » ؛ ۱۸ مقدمه

۲- همان منبع ؛ ۳۲-

۳- بیرو ، آلن ، « فرهنگ علوم اجتماعی » ترجمه باقر ساروخانی ، تهران : انتشارات کیهان ، چاپ دوم ، ۱۳۷۴ ؛

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.