تحقیق اثربخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق اثربخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی دارای ۱۵۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق اثربخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق اثربخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی
فصل اول: چارچوب تحقیق
۱ ۱ بیان مسئله
۲ ۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
۳ ۱ هدف تحقیق
۴ ۱ فرضیه های تحقیق
۵ ۱ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
فصل دوم: پیشینیه¬ی تحقیق
۱ ۲ مبانی نظری رویکرد آدلر
۱ ۱ ۲ دلگرم سازی
۱ ۱ ۱ ۲ رفتارهای دلگرم زدا در خانواده
۲ ۱ ۱ ۲ خود دلگرم سازی
۳ ۱ ۱ ۲ آموزش خود دلگرم سازی شوانکر
۲ ۲ خانواده
۳ ۲ رضایت زناشویی
۱ ۳ ۲ عوامل موثر بر رضایت زناشویی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲ ۳ ۲ بررسی نظریه های موجود در رابطه با رضایت مندی زناشویی
۱ ۲ ۳ ۲ نظریه ی چرخه ی زندگی زناشویی
۲ ۲ ۳ ۲ نظریه های طبقه بندی ازدواج های بادوام
۳ ۲ ۳ ۲ نظریه ی مبادله ی اجتماعی نای
۴ ۲ ۳ ۲ نظریه ی عقلانی- هیجانی الیس
۳ ۳ ۲ مدل های زوج درمانی
۴ ۳ ۲ ازدواج و رفتار با همسر از دیدگاه قرآن و حدیث
۴ ۲ سلامت روانی
۱ ۴ ۲ تعریف سلامت و بهداشت روانی
۲ ۴ ۲ عوامل موثر بر اختلال سلامت روانی
۳ ۴ ۲ مفهوم سلامت روانی از دیدگاه های مختلف
۴ ۴ ۲ معیارهای سلامت روان از دیدگاه اسلام
۵ ۴ ۲ اهداف بهداشت روانی
۶ ۴ ۲ ارتقاء بهداشت روانی
۵ ۲ جنگ و جانباز
۱ ۵ ۲ جنگ
۲ ۵ ۲ جنگ از دیدگاه قرآن
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۳ ۵ ۲ جانباز و جانبازی
۶ ۲ مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران و جهان
۱ ۶ ۲ تحقیقات انجام شده در داخل کشور
۲ .۶ ۲ تحقیقات انجام شده در خارج کشور
فصل سوم: روش تحقیق
۱ .۳ جامعه ی آماری، نمونه و روش نمونه گیری
۲ ۳ روش تحقیق
۳ ۳ روش جمع آوری داده ها
۴ ۳ ابزار پژوهش
۱ ۴ ۳ پرسشنامه ی رضایت زناشویی اینریچ
۱ ۱ ۴ ۳ معرفی کلی پرسشنامه
۲ ۱ ۴ ۳ نمره گذاری پرسشنامه ی اینریچ
۳ ۱ ۴ ۳ ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی اینریچ
۲ ۴ ۳ پرسشنامه ی سلامت عمومی GHQ
۱. ۲. ۴. ۳ معرفی کلی پرسشنامه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲ ۲ ۴ ۳ نمره گذاری پرسشنامه ی GHQ
۳. ۲. ۴. ۳ ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی سلامت عمومی GHQ
۵. ۳ متغیرهای پژوهش
۶ ۳ روش تحلیل آماری داده ها
فصل چهارم: تحلیل داده های تحقیق
۱ ۴ مقدمه
۲ ۴ یافته های توصیفی تحقیق
۳ ۴ تحلیل استنباطی داده های تحقیق
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۱ ۵ مقدمه
۲ ۵ خلاصه ی یافته های تحقیق و نتیجه گیری
۳ ۵ پیشنهادات پژوهشی
۴ ۵ پیشنهادات کاربردی
۵ ۵ محدودیت های تحقیق
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع لاتین
پیوست الف: روش آموزشی شوانکر
پیوست ب: پرسشنامه های GHQ و اینریچ
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق اثربخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی
اتکینسون، ریتال و همکاران (۱۳۷۲). «زمینه روانشناسی». ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران. انتشارات رشد
احدی، حسن؛ بنیجمالی، شکوهالسادات (۱۳۸۰). «روانشناسی رشد». انتشارات پردیس
احمدی، خدابخش (۱۳۸۲). «بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری زوجین و مقایس دو روش مداخلهای تغییر شیوه زندگی و حل مشکل خانوادگی در کاهش ناسازگاری زناشویی». رسالهی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی
ادیب راد، نسترن و ادیب راد، مجتبی (۱۳۸۴). «بررسی رابطه باورهای ارتباطی با دلزدگی زناشویی و مقایسه آن در زنان متقاضی طلاق و زنان خواهان ادامه زندگی مشترک». تازه ها و پژوهش های مشاوره. فصلنامه¬ی علمی- پژوهشی انجمن مشاوره¬ی¬ ایران. جلد ۴ شماره ی ۱۳ بهار ۱۳۸۴
اسدی، جوانشیر (۱۳۸۲). «بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
اسلامینسب،ع (۱۳۷۲). «روانشناسی جانبازی و معلولیت» تهران: انتشارات صفیعلیشاه
اسماعیلی، معصومه (۱۳۸۳). «بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی (آگاهیهای درون فردی، آگاهیهای بین فردی، مهارتهای مقابلهای و ; ) بر افزایش سلامت روان». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
آشلی. ب. هارت. «راهنمای کاربردی برای مبتلایان به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ و درگیری نظامی». ترجمه¬ی رضا امینی
اصلانی، طاهر (۱۳۸۷). «اثربخشی مشاوره¬ی گروهی با رویکرد تحلیل تبادلی بر ارتقاء سلامت روان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
اعتمادی، عذرا و نوابی نژاد، شکوه و احمدی، احمد و فرزاد، ولی ا; (۱۳۸۴). «بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر صمیمت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان». فصلنامه¬ی مطالعات روانشناختی. دانشگاه الزهرا. دوره ی ۲ مشاره ۱ و ۲ بهار و تابستان ۱۳۸۵
افروز، غلامعلی (۱۳۸۰). «مبانی روانشناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزشهای اسلامی». انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول
البرز، فریبا (۱۳۸۶). «اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره بهزیستی شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
الیاسی، محمدحسین (۱۳۸۷). «بررسی میزان شیوع PTSD مزمن در نوجوانی که در کودکی در معرض حملات نظامی قرار گرفته اند و مقایسه میزان اثربخشی رفتار درمانی شناختی و معنی درمانی در درمان آنان». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی
امینی، ابراهیم (۱۳۸۶). «آئین همسرداری یا اخلاق خانواده». انتشارات اسلامی. چاپ بیستم
آناستازی. ا. «روانآزمایی». ترجمه: محمدنقی براهنی. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۷۹
انیسی، جعفر (۱۳۷۷). «بررسی وضعیت روانی همسران جانبازان اعصاب و روان در مقایسه با وضعیت روانی همسران جانبازان غیراعصاب و روان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
بارکر، فیلیپ (۱۹۸۶). «خانواده درمانی پایه». ترجمه محسن دهقانی؛ زهره دهقانی. انتشارات رشد. چاپ دوم. ۱۳۸۲
برجعلی، احمد (۱۳۷۸). «تأثیر سازگاری و الگوهای فرزند پروری والدین بر تحول روانی- اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
برنشتاین، فیلیپ اچ؛ برنشتاین، مارسی تی. «زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری- ارتباطی». ترجمه: حسن، پورعابدی نایینی؛ غلامرضا، منشئی. انتشارات رشد. چاپ اول. ۱۳۸۰
بوالهری، جعفر؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ رمضانی فرانی، عباس (۱۳۷۸). «آیات قرآنی در زمینه بهداشت روانی برای کارکنان بهداشت روانی و مربیان مدارس». انتشارات انستیتو روانپزشکی تهران
بوستان، افسانه (۱۳۸۶). «بررسی مقایسهای اثربخشی زوج درمانی گروهی با آموزش رویکردهای درمان تصمیمگیری دوباره و روایت درمانی بر افزایش رضایت زناشویی در ازدواجهای دانشجویی». رسالهی دکترای. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۴). «روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی». نشر دوران. چاپ اول
پاشا شریفی، حسن؛ شریفی، نسترن (۱۳۸۰). «روشهای تحقیق در علوم رفتاری». انتشارات سخن. چاپ اول
پاکزاد، علی (۱۳۷۹). «بررسی مقایسهای میزان تأثیر تفریح درمانی بر سطح افسردگی بیماران جانباز و و ». دانشگاه علوم پزشکی ایران
پاکنژاد، سیدرضا. «ازدواج مکتب انسان سازی». انتشارات کوثر
پروین، لارنس؛ جان، اولیور. «شخصیت، نظریه و پژوهش». ترجمه: دکتر محمدجعفر جوادی و دکتر پروین کدیور. انتشارات آییژ. ۱۳۸۱
پورسلطانی زرندی، حسین (۱۳۸۲). «مقایسه¬ی سلامت عمومی جانبازان و معلولین جسمی ورزشکار و غیرورزشکار ایران». رساله¬ ی دکتری. دانشگاه تربیت معلم
تبریزی، مصطفی (۱۳۸۳). «بررسی و مقایسه¬ی اثربخشی گروه درمانی تلفیقی زوجها، شناخت درمانی گروهی بک و کتاب درمانی در کاهش نارضایتی زناشویی». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
توانگر، حسین (۱۳۷۲). «بررسی رابطه¬ی روشهای مقابلهای با ویژگیهای فردی در جانبازان شهر یزد». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس
توفیقی، گلبرگ (۱۳۸۶). «بررسی مقایسهای سلامت روان و ویژگیهای شخصیتی زوجهای بارور و نابارور مراجعهکننده به مرکز درمان ناباروری نوید». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
ثنایی، باقر (۱۳۷۹). «مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج». انتشارات بعثت
جراره، جمشید (۱۳۸۶). «مقایسه¬ی اثربخشی زوج درمانگری پویشی فشرده کوتاه مدت ISTDP و زوج درمانگری ارتباطی بر ارتقاء سلامت روانی و افزایش رضایتمندی زوجین». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی
جلایی لطفیما، جلال (۱۳۷۵). «بررسی اختلالات خواب در جانبازان استان گیلان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
حاجی علیان، زرینه (۱۳۸۴). «رابطه میزان سازگاری زناشویی با ویژگیهای شخصیتی درونگرایی- برونگرایی و شیوه همسرگزینی در بین زنان شاغل در آموزش و پرورش تهران». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
حیاتی، مژگان (۱۳۸۶). «مقایسه اثربخشی رویکردهای شناختی، هیجان مدار و الگوی تلفیقی آنها بر میزان رضایت زناشویی زوجین». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
خاتمی، سیداحمد (۱۳۶۳). «جنگ از دیدگاه قرآن و حدیث». انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمین (۱۳۸۵). «خانواده درمانگری شناختی- رفتاری در درمان بیماران مبتلا به دردهای عضلانی استخوانی». فصلنامه¬ی روانشناسان ایرانی. سال دوم. شماره¬ی ۸ تابستان ۱۳۸۵
دانشنیا، الهام (۱۳۸۶). «بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه اصفهان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
دانیل الیری، ک؛ هیمن، ریچاردای؛ جانگسما، آرتورای. «راهنمای گامبهگام درمان مشکلات زناشویی، طرحهای مدون زوج درمانی». ترجمه: سیدعلی، کیمیایی؛ زهرا، باقریاننژاد. انتشارات رشد. چاپ اول. ۱۳۸۴
دلاور، علی (۱۳۸۱). «روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی». نشر ویرایش. چاپ یازدهم
دلاور، علی (۱۳۸۷). «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی». انتشارات رشد، چاپ ششم
دیبائیان، شهرزاد (۱۳۸۴). «میزان اثربخشی درمان راهحل مدار بر افزایش رضایت زناشویی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
رجبی، محمدرضا (۱۳۷۷). «بررسی علائم اختلالات روانی در همسران جانبازان اعصاب و روان مراجعه کننده و تحت درمان در مراکز درمانی بنیاد جانبازان استان سمنان». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علوم پزشکی سمنان
رضایی، محمدرضا (۱۳۷۶). «بررسی و مقایسه¬ی سازگاری شخصیتی جانبازان معلول ورزشکار و غیرورزشکار شهر تهران». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
رفیع نیا، عبدالرسول (۱۳۷۹). «تأثیر مشاوره فردی با رویکرد شناختی- رفتاری بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از جنگ».پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم
رفیعی نیا، پروین، و رسول زاده طباطبایی، کاظم و آزادفلاح، پرویز (۱۳۸۵)
«رابطه سبک های ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان». مجله¬ی روانشناسی و علوم تربیتی. سال دهم. شماره¬ی ۱ بهار ۱۳۸۵
ریچاردسون. «روحیه جنگی: عوامل روانی در جنگ». ترجمه: ایزدی. معاونت پژوهشی دانشگاه امام حسین (ع). ۱۳۶۹
زندیه، فریبرز (۱۳۷۵). «اختلال پس از استرس ناشی از حوادث جنگ». رسالهی دکتری. دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران
ساعتچی، محمود (۱۳۷۴). «مشاوره و روان درمانی، نظریهها و راهبردها». نشر ویرایش
سرمد، زهره؛ بازرگانان، عباس؛ حجازی، الهه (۱۳۸۳). «روشهای تحقیق در علوم رفتاری». انتشارات آگاه
سیف، علی اکبر (۱۳۷۸). «روش تهیه¬ی پژوهش نامه». نشر دوران
شاملو، سعید (۱۳۷۸). «بهداشت روانی». انتشارات رشد
شفیعآبادی، عبداله؛ ناصری، غلامرضا (۱۳۸۵). «نظریههای مشاوره و رواندرمانی». مرکز نشر دانشگاهی تهران
شکیبایی، طیبه (۱۳۸۵). «بررسی تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر سلامت روان زنان پس از طلاق». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی الن (۱۹۹۸). «نظریههای شخصیت». ترجمه: یحیی سیدمحمدی. نشر ویرایش. ۱۳۷۹
شیخ حسنی، اکرمالملوک (۱۳۷۶). «مقایسه¬ی رضایت شغلی جانبازان جسمی- حرکتی با افراد عادی در مشاغل یکسان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
صفرزاده، مریم (۱۳۸۳). «بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانش آموزان دختر اول دبیرستان». پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی
صیادپور، زهره (۱۳۸۱). «ازدواج موفق، بررسی رضایت از ازدواج در دانشجویان». فصلنامه¬ی روانشناسی ایرانی. سال اول. شماره¬ی ۲ زمستان ۱۳۸۳
طاهری، طاهر. «مجموعه مقالات نخستین کنگره ضایعات ایران». پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان. انستیتو تحقیقات ضایعات نخاعی
طغیانی، زهرا (۱۳۸۶). «بررسی و مقایسه اثربخشی زوجدرمانی با شیوه آموزش خود تنظیمی زندگی زناشویی و آموزش پربار سازی السون در رضایتمندی زناشویی زوجین شاهد و ایثارگر». طرح پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران
طلوع شیخزاده، ابوالقاسم (۷۰-۱۳۶۹). «بررسی جامعه شناختی بیماری جانبازان عصبی- روانی (مطالعه موردی در بیمارستان نورافشار)». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
عرفانی اکبری، معصومه (۱۳۷۸). «بررسی مشکلات مربوط به صمیمت زوجین و تأثیر ارتباط درمانی زوجین بر آن». پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء
علاءالدینی، زهره و کجباف، محمدباقر و مولوی، حسین (۱۳۸۶). «بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر میزان امید و سلامت روانی». پژوهش در سلامت روانشناختی. دانشگاه تربیت معلم تهران. دوره¬¬ی اول. شماره¬ی۴ زمستان ۱۳۸۶
علایی کلچاهی، پروانه (۱۳۸۴). «ساخت و هنجارهایی مقیاس قصه عشق و بررسی رابطه آن با رضایت زناشویی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
علوی، طاهره (۱۳۸۲). «هنجاریابی و بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه سلامت عمومی بر روی دانشجویان مراکز تربیت معلم شهر تهران». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
علوی، مریم (۱۳۸۷). «بررسی و مقایسه روایت زندگی دانشجویان دختر دانشگاههای دولتی شهر تهران، با توجه به وضعیت سلامت روان و تعلق معنوی در بین آنان». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
علیزاده، حمید (۱۳۸۳). «آدلر، پیشگام روانکاوی جامعهنگر». نشر دانژه. چاپ اول ۱۳۸۳
فاتحی زاده، مریم و شفیع آبادی، عبدا; و اعتمادی، احمد و دلاور، علی (۱۳۸۴). «مقایسه اثربخشی دو شیوه¬ی رفتار درمانی جدالی و درمان شناختی رفتاری در کاهش علائم مراجعان زن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در شهر اصفهان». فصلنامه¬ی علمی پژوهش مطالعات روانشناختی. دانشگاه الزهرا. شماره¬ی ۴ و ۳ پاییز و زمستان ۱۳۸۵
فتحی، راضی (¬۱۳۸۵). «بررسی اثربخشی خود شجاعتدهی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی والدین کودکان عقبمانده ذهنی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
فتحی آشتیانی، علی (۱۳۶۷). «بررسی تظاهرات عصبی- روانی در رزمندگان جنگ تحمیلی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس
فدایی، فربد (۱۳۶۴). «روانپزشکی و جنگ». انتشارات رز
قماشچی، فردوس (۱۳۷۵). «بررسی عوامل مرثر در عود مجدد اختلال پس از استرس ضربهای در گروهی از رزمندگان اسلام». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس
قنبری هاشمآبادی، بهرامعلی (۱۳۸۳). «تهیه یک الگوی مداخلهای براساس یک رویکرد یکپارچهگرای رواندرمانی گروهی و آزمون میزان اثربخشی آن در درمان وابستگی به مواد مخدر و افزایش سلامت روان در معتادان زندانی مرد». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
کتیبایی، ژیلا (۱۳۷۸). «بررسی میزان افسردگی در جانبازان و کاهش آن بر اثر کاربرد رواندرمانگری شناختی- رفتاری». رساله¬ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی
کریمیزاده، فرناز (۱۳۸۴). «آموزش مؤلفههای هوش هیجانی به مربیان مراکز پیش از دبستان و بررسی تأثیر آن بر مهارتهای اجتماعی و سلامت روان آنها». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
کمالینسب، زهرا (۱۳۸۵). «بررسی رابطه بین کمالگرایی مادران با سلامت روان دختران». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کیفورد آدامز. «روانشناسی زناشویی». ترجمه: محمدرضا، دژکام. انتشارات کتاب امروز. چاپ اول. ۱۳۸۰
گنجی، حمزه (۱۳۷۶). «بهداشت روانی». نشر ارسباران
محمدزاده، یونس (۱۳۷۰). «بررسی میزان پراکندگی افسردگی جانبازان و معلولین ورزشکار و غیر ورزشکار». دانشگاه تهران
محمدزاده ابراهیمی، علی (۱۳۸۷). «رابطه ۵ عامل بزرگ شخصیت با رضایت زناشویی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
محمدی، شاهرخ (۱۳۸۵). اثربخشی مشاوره گروهی با تأکید بر رویکرد تحلیل ارتباط محاوره ای در کاهش اضطراب به دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان سنندج». پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی
محمودیان، حمیدرضا (۱۳۷۸). «بررسی و مقایسه اولویتهای ارزشی جانبازان و آزادگان با معلولین عادی شهرستان شیراز». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
مشکینی، علی (۱۳۵۹). «ازدواج در اسلام». انتشارات مهر
معین، محمد (۱۳۷۵). «فرهنگ فارسی». انتشارات امیرکبیر. چاپ دهم. جلد اول
ملک محمودی، امیر (۱۳۸۳). «راهنمای ازدواج». انتشارات مشهور. چاپ هشتم
منصور، محمود (۱۳۵۸). «احساس کهتری». انتشارات رشد
موسوی، سیده فاطمه (۱۳۷۸). «بررسی مشکلات خانوادگی جانبازان اعصاب و روان مجتمع سعادتآباد». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه شاهد
مهانیان خامنه، مهری و برجعلی، احمد و سلیمی زاده، محمدکاظم (۱۳۸۵). «بررسی رابطه¬ی هوش هیجانی و رضایت زناشویی». مجله¬ی روانشناسی و علوم تربیتی. سال دهم. شماره¬ی ۳ پاییز ۱۳۸۵
مهرآبادی، الهه (۱۳۸۵). «بررسی اثربخشی خانواده درمانی استراتژیک و رضایت زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کننده بهزیستی شهرستان زرندیه». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
میلانیفر، بهروز (۱۳۸۴). «بهداشت روانی». تهران. نشر قومس
مییر. «جامعه شناسی جنگ و ارتش». ترجمه: ازغندی. نشر قومس. ۱۳۶۸
نامداری، کوروش (۱۳۶۸). «بررسی مشکلات روانی- اجتماعی جانبازان جنگ ایران و عراق». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس
نجات، حمید (۱۳۸۵). «بررسی تأثیر خودافشایی بر میزان سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان». رساله¬ی دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
نظری، علی محمد و نوابی نژاد، شکوه (۱۳۸۴). «بررسی تأثیر برنامه بهبود بخشی ارتباط بر رضایت زناشویی زوجین هر دو شاغل». تازه ها و پژوهش های مشاوره. فصلنامه¬ی علمی- پژوهشی انجمن مشاوره ایران. جلد ۴ شماره¬ی ۱۳ بهار ۱۳۸۴
نوربالا، احمدعلی؛ نریمانی، محمد (۱۳۷۴). «روانشناسی اسارت و عوارض روانپزشکی ناشی از آن». نشر دانشگاه شاهد
نوری، زهرا (۱۳۸۶). «بررسی مقایسهای رابطه میان پرخاشگری دانشآموزان پسر نابینا، ناشنوا و عادی با سلامت روان مادرانشان در مقطع راهنمایی». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
هاشمی، مهدیه (۱۳۸۵). «اثربخشی آموزش همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه با رویکرد آدلر بر افزایش رضایت زناشویی آنها». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
هالجین، ریچارد پی؛ ویتبورن، سوزان کراس. «آسیبشناسی روانی». ترجمه: یحیی سیدمحمدی. نشر روان. ۱۳۸۴
یاریان، سجاد (۱۳۸۷). «بررسی مقایسهای کیفیت زندگی، استرس و سلامت روان در معتادان مبتلا به و افراد سالم در شهرتهران». پایاننامه¬ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی
چکیده
در این پژوهش تلاش شده است تا تأثیر آموزش برنامه ی تدوین شده توسط پژوهشگر با رویکرد شوانکر بر افزایش سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانباز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور از میان همسران جانباز ساکن در دو مجتمع مسکونی و مادران دو مدرسه در منطقه ی ۲۲ و ۲ دعوت به عمل آمد و از بین مراجعه کنندگان ۳۰ همسر جانباز که شرایط ورود به این طرح را داشتند بهصورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. روش تحقیق در این پژوهش، آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. همسران جانباز گروه آزمایش در معرض آموزش تدوین شده با رویکرد شوانکر به مدت ۱۰ جلسه ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. از هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از
۱ پرسشنامه ی رضایت زناشویی اینریچ فرم ۴۷ سئوالی که پایایی آن در پژوهش میرخشتی (۱۳۷۵)، ۹۲/۰ و در پژوهش سلیمانیان ۹۵/۰ به دست آمده است
۲ پرسشنامه ی سلامت عمومی که پایایی آن در پژوهش پالاهنگ (۱۳۷۴)، ۹۱/۰ برآورد شده است
در این پژوهش از روش آماری نمرات اختلافی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش دلگرمسازی شوانکر موجب افزایش رضایت زناشویی وسلامتروان شدهاست و در خرده مقیاسهای علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی نیز موجب بهبود علائم شده است و فرضیههای ما تائید شدند
۱ ۱ بیان مسئله
جنگ در تمام دوران، جوامع بشری را تهدید کرده است. هر جنگی زیانهایی دارد، زیانهای مالی قابل جبران هستند، اما زیانهای روانی مشکل جبران می شوند و از مهمترین عوارض جنگ هستند. فردی که از جنگ بر می گردد باید خود را هم با خانواده وفق دهد و هم با اجتماع، اکثر این افراد در وفق دادن دچار مشکل می شوند و خود را در این میان غربیه می پندارند. این افراد نه تنها خود دچار مشکلات روانی فراوانی می شوند، بلکه خانواده ی آن ها نیز درگیر این قضیه می شوند، به خصوص همسران این افراد در معرض خطر بیشتری هستند و رضایت زناشویی این افراد کاهش پیدا می کند. بر طبق آمارها نرخ طلاق در این افراد دو برابرافراد عادی می باشد (هاشمی، ۱۳۸۵)
اگر اعضاء خانواده از سوی منابعی حمایت شوند، توانایی بیشتری برای کمک به فرد حادثه دیده دارند. رضایت زناشویی از موارد مهمی است که موجب سازگاری خانواده می شود. نظام خانواده باید نظام محکم و پایداری باشد. بهداشت خانواده یکی از مسائل مهمی است که در استحکام نظام خانواده نقش دارد
اختلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی مانند افسردگی، اعتیاد و ; می باشد. همچنین مشکلات ارتباطی در خانواده با بیماریهای جسمی نیز همبستگی دارد. افرادی که روابط رضایت بخش وحمایت کننده دارند، احتمال کمی وجود دارد که مبتلا به بیماری سختی شوند و اگر هم بیمار شوند سریعتر بهبود می یابند
بعد از مرگ ناگهانی در خانواده مشکلات زناشویی و طلاق شدیدترین فشارهایی هستند که افراد تجربه می کنند (بلوم، آشرو وایت ۱۹۸۷ به نقل از طغیانی ۱۳۸۶)
با توجه به نقش رابطه ی زوجین بر سلامت جسم و روان آموزش شیوه های مختلف روان درمانی ضروری می باشد
متأسفانه بیشتر پژوهشهای صورت گرفته توصیفی است و کمتر آموزشی است. با توجه به افزایش مشکلات زناشویی در همسران جانبازان لازم است به آن ها آموزشهایی داده شود تا با مشکلات خود مقابله کنند و تا حد امکان سبک زندگی خویش راتغییر دهند تا بتوانند علاوه بر بهبود خود به همسرانشان نیز کمک کنند
تحقیقات نشان داده است که خود دلگرم سازی[۱] باعث میشود افراد بسیار با جرأت تر، بردبارتر و با اعتماد به نفس بالاتری عمل کنند و نیز دارای رفتار دوستانه تری با دیگران بوده، احساس ثبات بیشتری نموده و همچنین بهتر قادر باشند با مسائل و مشکلات خود مقابله کنند. حال اگر این روش آموزشی بتواند این نتایج را در همسران جانبازان ایجاد کند، شاید بتواند بر رضایت زناشویی ونیز سلامت روانی آن ها تاثیر بگذارد. این تحقیق در صدد بررسی این احتمال میباشد
آدلر[۲] بنیانگذار روانشناسی فردنگر[۳] چهار نیاز اصلی را بیان می کند که عبارتند از
نیاز به ارزشمندی، احساس قابلیت، نیاز به تعلق و دلگرم سازی
دلگرم سازی آن چیزی است که باعث می شود دیگران احساس خوبی داشته باشند، عملکرد مؤثر داشته و برای مشکلات خود به شکلی موثرتر برنامه ریزی کنند، دارای اعتماد به نفس و حس رضایت باشند
یکی از پیامدهای دلگرم سازی این است که شخص احساس تعلق می کند و از وقف خود برای بهزیستی جامعه احساس رضایت می کند. دلگرم سازی هم هدف شخصی وهم هدف اجتماعی دارد. آنچه مهم است داشتن نگرشهای مثبت نسبت به مسائل اطراف است. اما بسیاری از افراد این گونه نیستند و با احساس عدم کفایت و حقارت زندگی می کنند. آن ها معتقدند مفید نیستند. این یاس و دلسردی باید توسط افرادی در جهت افزایش دلگرم سازی،رضایت مندی و سلامت روانی و برآوردن نیازهای زندگی درمان شود. یکی از روشهای درمانی در مواجهه با این افراد روش آموزشی شوانکر است (باهلمن ودینتر[۴]، ۲۰۰۱)
تئو و آنتینیو شوانکر[۵] این برنامه ی آموزشی را بر اساس روانشناسی فردنگر آدلر در سال ۱۹۸۰ تهیه کردند. آن ها مفهوم دلگرم سازی را پرورش دادند و آن را از یک مفهوم تئوریک به صورت روش علمی و قابل اجرا در آوردند
خانوادههای جانبازان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که در نتیجه به مشکلات عاطفی و زناشویی در آن ها منجر می شود
حال این سئوال مطرح میشود که آیا روش دلگرم سازی شوانکر قادر است باعث ارتقاء سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانبازان شود؟!
۲ ۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است و یک ارگانیسم زنده است. سلامت آن منوط به سلامت اعضای آن است. نقص یا تغییر در هر یک از اعضاء بر کل خانواده تاثیر گذار است
مروری بر پژوهشهایی که در ایران صورت گرفته است، نشان می دهد که از سال ۱۳۷۰ تا کنون مشکلات جانبازان و خانواده های آن ها رو به افزایش است. با گذشت ۲۸ سال از آغاز جنگ ایران و عراق هنوز جانبازان و خانواده های آنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. با در نظر گرفتن مشکلات و آمارهای رو به افزایش این مشکلات، لزوم توجه جدی به این معضل احساس می شود. از سوی دیگر آموزشهای خانواده یکی از اولویتهای پژوهشی بنیاد جانبازان است که این پژوهش می تواند مورد استفاده آن ها و خانواده ی جانبازان قرار گیرد
همچنین پژوهشهای بسیاری حمایت تجربی قابل توجهی را برای اثرمندی رویکردهای مختلف زوج درمانی در درمان ناهماهنگی های زناشویی فراهم می سازند
از ضرورتهای این پژوهش می توان موارد ذیل را نام برد
– ارتقاء بهداشت روانی خانواده های شاهد و ایثارگر
– کاهش اختلالات روانی در سطح جامعه
– پایین آوردن میزان طلاق و عوارض ناشی از آن در خانواده های جانبازان
– کوتاه مدت بودن رویکرد مورد پژوهش
و ;
۳ ۱ هدف تحقیق
هدف این پژوهش عبارت است از
«تعیین میزان اثربخشی روش آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانبازان»
۴ ۱ فرضیه های تحقیق
فرضیه های اصلی:
۱- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر رضایت زناشویی آن ها را افزایش میدهد
۲- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر سلامت روانی آن ها را افزایش می دهد
فرضیه های فرعی:
۱- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر علائم جسمانی آن ها را کاهش می دهد
۲- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر مشکلات خواب و اضطراب آن ها را کاهش میدهد
۳- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر کارکردهای اجتماعی آن ها را افزایش می دهد
۴- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر افسردگی آن ها را کاهش می دهد
۵. ۱ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
۱ ۵ ۱ دلگرم سازی:
۱ ۱ ۵ ۱تعریف نظری: دلگرم سازی همه ی آن چیزی است که از یک فرد انسان دیگری با این مشخصات می سازد: احساس بهتر، کارکردهای مؤثرتر، غلبه مؤثرتر بر مشکلات،
اعتماد به نفس بالاتر، داشتن رغبت بیشتر برای مشارکت در امر سلامت دیگران و به طور کلی جامعه. فرد احساس می کند به قدر کافی انسان خوبی است و توسط دیگران پذیرفته شده است و همواره احساس می کند که: «من می توانم» (شوانکر، ۱۹۹۱)
۲ ۱ ۵ ۱تعریف عملیاتی: فرایندی است که با استفاده از جلسات آموزشی شوانکر طی ۱۰ جلسه سعی در افزایش وتقویت آن داریم (به پیوست مراجعه شود)
۲ ۵ ۱ سلامت روانی:
۱ ۲ ۵ ۱تعریف نظری: شامل شرایطی است که سطوح بالایی از نشانه های سلامت هیجانی (رضایت خاطر وشادی بالا)، پذیرش خود، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، حس تعلق وتعامل عاطفی را در برمی گیرد (کریمی زاده، ۱۳۸۴). مشخصه ی آن نداشتن اضطراب و نشانگان مختل کننده ی زندگی و ظرفیت ایجاد رابطه ی حسنه و رضایت بخش با دیگران وظرفیت مقابله ی مناسب با تنیدگیها و تناقضهای زندگی می باشد (کورسینی، ۱۹۹۹ به نقل از اسدی، ۱۳۸۲)
۲ ۲ ۵ ۱تعریف عملیاتی: نمره ای که فرد در آزمون سلامت عمومی GHQ کسب میکند
۳ ۵ ۱ رضایت زناشویی[۶]
۱ ۳ ۵ ۱ تعریف نظری: به اعتقاد هیلمن (۱۹۹۴) رضایت زناشویی به رویدادهای مثبت یا منفی کلی که زوجین درمورد رابطه شان احساس می کنند، اشاره دارد که این رویدادهای مثبت یا منفی را با عناوین مختلفی نظیر خشنودی رابطه، سازگاری رابطه و احساسات رابطه می نامند (هالفورد[۷]، ۱۳۸۴ به نقل از هاشمی، ۱۳۸۵)
۲ ۳ ۵ ۱ تعریف عملیاتی: در این پژوهش رضایت زناشویی نمرهای است که فرد درآزمون اینریچ[۸] ۴۷ سئوالی کسب می کند
۴ ۵ ۱جانباز:
۱ ۴ ۵ ۱ تعریف نظری: جانباز یعنی کسی که جان خود را فدا می کند یا کسی که جان خویش را در معرض خطر می اندازد (معین، ۱۳۷۵)
۲ ۴ ۵ ۱ تعریف عملیاتی: به فردی اطلاق می شود که در طول مدت جنگ (یا دوران انقلاب) به علت حضور در یکی از مناطق جنگی یا سایر مناطق، توسط یکی از انواع سلاحهای جنگی یا ضربات وارده دچار مجروحیت شده باشد. جانبازان بسته به عامل مجروحیت یا ناحیه ی مجروحیت به گروههای زیر تقسیم می شوند
– جانبازان مصدوم شیمیایی که به وسیله ی گازهای شیمیایی دچار مصدومیت شده اند
– جانبازان عصبی روانی که به علل مختلف از جمله موج انفجار سلاحهای مخرب،
شکنجههای جسمی و روحی، مشاهده ی حوادث ناگوار و ضربه زننده، تحمل فشارهای شدید و ; به انواع مختلف اختلالات روانی مبتلا شده اند
– جانبازان ضایعه ی نخاعی که از ناحیه ی نخاع شوکی به طور کامل یا نسبی آسیب
دیده اند
– جانبازان با نقایص یا با ترکیبی از آسیبها و صدمات جسمی و روحی
۵ ۵ ۱ همسر جانباز:
به زنی گفته می شود که همسر شخص جانباز بوده و در کنار وی دارای زندگی مشترک باشد
[۱] – Self- Encauragement
[۲] – Odler.A
[۳] – Individual Psychology
[۴] – R.Bahlamann & L.Dinter
[۵] – Schoenaker. Antoniq & Teo
[۶] – Marital satisfaction
[۷] – W.K.Halford
[۸] – Enriching Nurturin Relation ship communication
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.