مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار :
تعداد صفحات :۴۵
مقاله بازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار پروین تاجبخش [۱] جهان دوست سبزعلیپور [۲] طاهره قمی کتیگری [۳] تاریخ دریافت :۲۹ /۱۲/۹۱ تاریخ تصویب : ۱۲/۱۲/۹۲ چکیده متون عرفانی یکی از شاخههای پربار ادبیات فارسی است. این متون به دلیل ارتباط شفافی که با تجربه و تخیل عرفانی و بشری دارد، منشأ زایشهای هنری و تجربههای زبانی بیانناپذیری است. یکی از ویژگیهای ساختاریای که همه متون عرفانی ادبیات فارسی را به هم متصل میکند، ارتباط گفتمانی است. اگرچه اصلیترین هنر عطار نیشابوری، شاعر و اندیشمند پایان قرن ششم هجری، شعر است امّا او با تألیف تذکر ه الاولیا سعی کرده تا همان گفتمانی را که در منطقالطیر به کار گرفته است، به شکل دیگری در نثر هم دنبال کند. اگرچه عطار بسیاری از اجزای تذکر ه الاولیا را از متون پیشین عرفانی، همچون رساله قشیریه، کشف المحجوب و طبقات صوفیه گرفته است امّا رفتار زیباییشناختی و زبانشناختی او برای خلق جهان متن، دیگرگونه است. چنانکه تمام بخشهایی که به تذکر ه الاولیا و یادکردِ عرفا اختصاص یافته، دارای ساختار گفتمانی واحد است. اگرچه سایه کمرنگ این الگوی ساختاری را میتوان در کتابهای کشفالمحجوب، طبقات صوفیه و رسال قشیریه یافت اما عطار این الگو را عمق و جهت داده و به سبک ویژهای دست یافته است. این مقاله در جستجوی پاسخ به دو مسئل پژوهشی است که بهطور مستقیم با ساختارِ تذکر ه الاولیا ارتباط دارد:۱- فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی چگونه در گفتمان عرفانی بازنمایی میشود؟۲- عطار چگونه فراروایت نجاتبخشی را با گفتمان همراه میکند و ساختار روایت تذکر ه الاولیا را میسازد؟ فراروایتی که تذکر ه الاولیا را پیش میبرد، «اسطور نجاتبخشی» است؛ این اسطوره، گفتمان «سفرِ انسان در دنیا» را میآفریند. عطار با استعاره «سفر» به اسطوره گناه و توبه میرسد؛ بنابراین ابتدای روایتهایش با توبه آغاز میشود و انتهایش به مرگ میانجامد. در تذکر ه الاولیا انسانهای برگزیده با شناسایی خود و توبه کردن از گناه آغاز میکنند؛ آنگاه به فاعل شناسا تبدیل میشوند و سپس کردار و گفتارشان بر دیگران مؤثر واقع میشود و سرانجام سفرشان به مرگ منتهی میگردد. واژههای کلیدی: عطارنیشابوری، تذکر ه الاولیا، ساختارهای روایی، فراروایت نجاتبخشی، گفتمان. ۱ . دکتر پروین تاجبخش، استادیار دانشگاه پیام نور گیلان، parvintajbakhsh@gmail.com [۲] . دکتر جهان دوست سبزعلی پور، استادیار دانشگاه آزاد رشت، sabzalipour@gmail.com [۳] . طاهره قمی کتیگری[ نویسند مسئول]، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، ghomi.saba@yahoo.com
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.