مقاله فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه :
تعداد صفحات :۴۶
پژوهندگان شاهنامه پیش از این اغلب به تشیّع فردوسی، از گون زیدی و دوازده امامی و اسماعیلی اشاره کردهاند. نگارنده نیز نظرِ اخیر را بـه حقیقت نزدیکتر میبیند زیرا ۱- میانِ اسماعیلیان و دهقانانِ ایراندوست، پیوندهایِ بسیار نزدیک وجود داشته است و اهل تسنّن پیوسته اسماعیلیّه را به داشتن باورهای کهن ایرانی متّهم میکردند؛ ۲- فردوسی مانند ناصرخسروِ اسماعیلی و اسماعیلیان، همراهیِ تشبیه و تنزیه را در شناختِ خداوند سودمند میداند؛ ۳- در مصراعی از دیباچه، خداونـد «نگارند برشده گوهر» دانسته میشود که بر بنیانِ سخنانِ ناصرخسرو اسماعیلی، میتوان «برشده» را جوهرِ (در مقابل عَرَض) عقل و نفس کلّی پنداشت که مای هم آفرینش است؛ ۴- فـردوسی چون نـاصرخسـرو، بر بنیانِ حکمتِ اسماعیلی، دیگران را به ژرفنگری در کلامِ خداوند فرامیخواند که دستآوردِ آن میتواند دریافتِ بطنِ سخنِ خداوند باشد؛ ۵- وصف روندِ آفرینش در دیباچه، بدانچه اسماعیلیان و ناصرخسرو معتقدند، نزدیک است؛ ۶- فردوسی چون ناصرخسرو اسماعیلی، از خداوندِ تنزیل (ناطق) سخن میگوید که خداوندِ تأویل (وصیّ) باید رمزِ سخنانِ او را بگشاید؛ ۷- فردوسی همچون ناصرخسرو در ستایشِ خاندانِ پیامبر، از تعبیرِ «اهل بیت» استفاده میکند و برخلاف بسیاری از مورّخان و جغرافیدانانِ سنّیمذهب که چون از شهرِ تـوس سخن میگویند، یادی هم از امام رضا (ع) میکنند، اشارهای به این امام نمیکند که در نزدیکیِ او مدفون است. اگر چنین میکرد، دلیلی بر دوازده امامی بودنِ او میشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.