مقاله نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشیء هو هو” و “ما یقال فی جواب ما هو”) در فلسفه ابن ‏سینا


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشیء هو هو” و “ما یقال فی جواب ما هو”) در فلسفه ابن ‏سینا دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشیء هو هو” و “ما یقال فی جواب ما هو”) در فلسفه ابن ‏سینا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشیء هو هو” و “ما یقال فی جواب ما هو”) در فلسفه ابن ‏سینا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشیء هو هو” و “ما یقال فی جواب ما هو”) در فلسفه ابن ‏سینا :

تعداد صفحات :۲۶

ماهیت دارای دو معنای مشهور است: «ما به الشیء هو هو» یا وجود و «ما یقال فی جواب ما هو» یا مفهوم کلی شیء. ملاصدرا نخستین کسی است که به این دو معنا، و مدلول هر یک تصریح داشته است. این دیدگاه، با اصالت و وحدت وجود به عنوان مهم‏ترین مبانی نظام صدرایی سازگار و حتی ملازم است. در عین حال با توجه به این‏که این دو اصل نزد فیلسوفان پیش از صدرا و به طور خاص ابن ‏سینا مطرح نبوده ‏اند حتی اگر بتوان دو معنای یاد شده را از برخی عبارات شیخ برداشت کرد، به دلیل اختلافات بنیادی نظام سینوی و صدرایی نمی‏ توان نسبت میان آن‏ها را در این دو نظام فلسفی یکسان دانست. در فلسفه ابن‏ سینا ماهیت چیزی نیست جز «ما به الشیء هو هو» که عیناً همان حقیقت و ذات شیء و متمایز از وجود است. اگر «ما به الشیء هو هو» یا ماهیت شیء، مجهول باشد، از آن به ما هو سؤال می‌شود و پاسخ یا همان «ما یقال فی جواب ما هو»، مفهومی است که دلالت تام بر «ما به الشیء هو هو» دارد. بنابراین، این دو معنای ماهیت بر خلاف آنچه در فلسفه صدرا ملاحظه می‌شود، نسبت دال و مدلول به یک‌دیگر دارند و از جهتی می‌توان گفت دو مرتبه یا دو مقام از یک امرند. با این تفسیر، دیگر تأویلاتی که صدرا و پیروان او از منظر حکمت متعالیه از برخی عبارات شیخ دارند، لازم نمی ‏آید.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.