مقاله تمثیل در عرفان اسلامی(و تأثیر آن در نگار? سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تمثیل در عرفان اسلامی(و تأثیر آن در نگار? سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی) دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تمثیل در عرفان اسلامی(و تأثیر آن در نگار? سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تمثیل در عرفان اسلامی(و تأثیر آن در نگار? سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تمثیل در عرفان اسلامی(و تأثیر آن در نگار? سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی) :
تعداد صفحات :۱۷
این مقاله در نظر دارد چرایی و چگونگی تأثیرگذاری «تمثیل» در عرفان اسلامی از دیدگاه عبدالرحمان جامی بر نگارههای ترسیمشده سلامان و ابسال هفتاورنگ ابراهیممیرزا را مورد بررسی قراردهد. هنر در اندیشه عرفانی وسیلهای است برای تبیین معنا و عارف برای بیان آنچه گفتنی نیست و جز بهواسطه شهود حاصل نمیشود، از زبان تمثیل بهره میبرد. جامی در هفتاورنگ اشعاری دارد که در عناوین آنها مستقیماً به واژه تمثیل اشاره کرده است. به علت روابط بین عرفا و هنرمندان و تبادل آراء و اندیشهها درمیان ایشان، همچنین اهمیت تمثیل در هنر و عرفان اسلامی، شاید بتوان با اندکی مداقه و باریکبینی به شواهد مستتر درک نگارگر از معنای تمثیل وقوف یافت
و به بازگو نمودن چگونگی استفاده آن در نگاره یادشده پرداخت. پرسشهای این مطالعه عبارتاند از:
نقش و نشانه کاربرد تمثیل در ترسیم نگاره سلامان و ابسال چیست؟
تمثیل در اندیشه جامی، بهعنوان شاعر و آفریننده اثر سلامان و ابسال، چه جایگاهی دارد؟
چه مؤلفههایی در نگاره سلامان و ابسال تمثیلی بودن اثر و ارتباط آن با اصل داستان را تبیین میکند؟
فرض مقاله حاضر بر این است که ابراهیممیرزا، نگارگر اثر یادشده، با آگاهی به اندیشه تمثیلی نهفته در داستان منظوم سلامان و ابسال و با بهرهگیری از مؤلفههای آن، دستبهکار ترسیم و تصویرپردازی شده است. پیشازاین، در باب مسئله تمثیل، کتابها و مقالاتی به طبع رسیده است که بیشتر به بررسی تمثیل در ادبیات و منطق پرداختهاند؛ و کمتر به دنبال بازیابی و پیگیری تأثیر آن در هنرهای تجسمی، ازجمله نگارگری ایرانی-اسلامی، بودهاند. در اینجا سعی شده است تا ـ با لحاظ کردن تمام یافتهها و گفتههای پیشینــ به بررسی اختصاصی یک نگاره پرداخته، و تأثیر اندیشه مزبور در این اثر ارزیابی شود.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.