مقاله ریشهشناسی واژه قرآنی «تدبّر»
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله ریشهشناسی واژه قرآنی «تدبّر» دارای ۵۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ریشهشناسی واژه قرآنی «تدبّر» کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ریشهشناسی واژه قرآنی «تدبّر»،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله ریشهشناسی واژه قرآنی «تدبّر» :
تعداد صفحات :۵۸
«تدبّر» از جمله مفاهیم کلیدی در قرآن کریم به شمار میآید که با استناد به آیه ۲۹ سوره ص به عنوان هدف نزول قرآن کریم معرفی شده است. اگرچه مفهوم مذکور تنها در چهار آیه در قرآن کریم به کار رفته، ولی به دلیل جایگاه و پردازشهایی که در سه دهه اخیر درباره آن صورت پذیرفته است، خوانشهای گوناگونی در فضای علمی عصر حاضر نسبت به آن بوجود آمده است. آنچه به ابهام واژه تدبّر در پژوهشهای امروزین میافزاید، عدم تحلیل ماده آن (د ب ر) است. به صورتی که محققان در این حوزه صرفاً با استناد به گزارش لغویان متأخر، به بررسی دیگر ابعاد مفهومی غیر لغوی این واژه میپردازند. جستار حاضر ضرورت بکارگیری رویکرد ریشهشناسی را در تحلیل مؤلفههای لغوی این واژه دنبال مینماید. از اینرو تلاش کرده است تا فرایند ساخت از ماده [دبر] به ساخت «تدبّر» را مورد بررسی قرار دهد. روشی که جهت تحلیل فرایند مذکور در نظر گرفته شده بدین قرار است که در ابتدا معانی موجود در دیگر زباهای سامی همچون؛ زبان عبری، آرامی، حبشی، اکدی و… استقصاء گردیده و سپس این معانی در پنج دسته معنایی مشخص تقسیم شدهاند. در ادامه در راستای گزینش دادههای سودمند جهت دستیابی به فرایند ساخت تدبّر، معانی مذکور تصفیه شده و اطلاعات مفید جهت کشف ارتباط بین معانی مورد استفاده قرارگرفته است و در پایان مبتنی بر تحلیل مذکور، فرایند ساخت تدبّر، به کمک ساخت مشابه (تیپولوژی) آن در زبان انگلیسی تبیین گردیده است. آنچه به کمک ساخت مشابه در زبان انگلیسی (understand) به دست آمده حاکی از آن است که واژه تدبّر نیز از دو بخش ساخته شده است: [دبر (به عنوان ماده فعل) + وزن تفعّل (به معنای stand)]. در نتیجه معنایی که از تدبّر فهم میگردد، مواجهه ادراکی با موضوع یا پدیدهای جهت پیبردن به پشت و ورای آن است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.